Talvirengas FAQ

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Okei. Se melutaso on yllättäväki hiljainen että sitä ei sinällään noteeraa, vaan korvaan tarttui äänen epätasaisuus, kun jollain nopeudella se muuttuu epätasaisen ujeltavaksi ja toisella nopeudella taas ihan tasainen ulina. Hakkapeliitta 7:t on alla jos sillä erikoisella nastalla tuossa jotain tekemistä on. Rengasmeluääni saa täten olla siis epätasainenkin "muodoltaan"?

Niin ja ratti/auto ei tärise lainkaan kun sitä tarkkaan fiilistelin, eli tasapainotus varmasti sit kunnossa.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No laakeri kun hajosi minulla mersussa niin se aiheutti aivan saatananmoisen ulinan, ihan kun olisi nastarenkaat olleet alla. Mutta en usko että se siitä on sitten kiinni jos kesärenkailla ei tullut meteliä. Eli ne on vaan ne nastat.

Saas nähdä milloin ensimmäinen viisas tulee mesoamaan että "EI MULLA NASTARENKAAT PIDÄ MINKÄÄNLAISTA METELIÄ". No ei ehkä pidäkään jos auton äänieristys on hyvä.
 
Itsellä kitkarenkaat ja ei mitään tarvetta ollut nastoille viime talvena. Hiljaisemmat asfaltilla kun kesärenkaat, mutta märällä asfaltilla pito on heikko. Kesärenkaat on tosin varmaan halvimmat paskat mitä löytyy, eli Champiro GT Radialit.. Kitkarenkaiden merkkiä en muista.
 
No laakeri kun hajosi minulla mersussa niin se aiheutti aivan saatananmoisen ulinan, ihan kun olisi nastarenkaat olleet alla. Mutta en usko että se siitä on sitten kiinni jos kesärenkailla ei tullut meteliä. Eli ne on vaan ne nastat.

Saas nähdä milloin ensimmäinen viisas tulee mesoamaan että "EI MULLA NASTARENKAAT PIDÄ MINKÄÄNLAISTA METELIÄ". No ei ehkä pidäkään jos auton äänieristys on hyvä.

Loppukesästä ajoin liikkeestä ulos ja vasta 8000km takana joten rikki ei varmaan oo menny vielä mitään. Vaan eipä siinä. Lasketaan sitten nastarenkaiden normi ominaisuudeksi. Taas on yksi huoli vähemmän.
 
Itsellä kitkarenkaat ja ei mitään tarvetta ollut nastoille viime talvena. Hiljaisemmat asfaltilla kun kesärenkaat, mutta märällä asfaltilla pito on heikko. Kesärenkaat on tosin varmaan halvimmat paskat mitä löytyy, eli Champiro GT Radialit.. Kitkarenkaiden merkkiä en muista.
Kitkat FTW. Mulla on kanssa kitkat alla (Nokian Hakkapeliitta R) ja en voisi olla tyytyväisempi. 18 tuuman kitkat on hiljaisemmat kuin 19 tuuman kesärenkaat korkeamman profiilin ansiosta vaikka noi kesägummitkin on suht high end Michelinit. Viime talvenakaan ei ollut pidon kanssa mitään ongelmia, vaikka auto on kohtuullisen pirteä 400+ hepan takaveto. Tokihan ajonhallinta näyttelee tuossa ison osan, mutta olin suorastaan hämmästynyt kuinka hyvin huippuluokan kitkarengas toimii eri olosuhteissa, joita viime talvena riitti. Ei enää koskaan nastamelua mulle.
 
Naurattaa pellet jotka ostavat renkaita jolla pääsee "vielä tämän talven" tai "sellaiset joilla pääsee katsastuksesta läpi" tai ne "millä ei vaan saa sakkoja". Kovasti on arvot vituillaan monilla ihmisillä.


Itse myönnän olevani vähän tämmönen pelle.

Yleensä uusien renkaitten osto on vittumainen, mutta pakollinen paha, joka pitää kuitenkin aina sillon tällöin tehä. Keksin äkkiseltään tuhat parempaa syytä mihin laittaa rahaa kuin uusiin renkaisiin. Jeesustelkoot muut mitä tahansa. En minäkään nyt millään yksinastasilla renkailla talvea vetele, mutta aika loppuun ne tulee aina ajettua. Sitä paitsi ostan yleensä aina uudet renkaat sieltä halvimmasta päästä. Ei todellakaan kiinnosta ostaa vanhaan romuun mitään vitun kalliita renkaita. Ja ylipäätään en edes huomaa ajossa mitään mullistavaa eroa hieman kalliimmilla ja halvemmilla nastoilla.

Ihmisethän ostaa tasan kahtena ajankohtana vuodessa niitä renkaita, joten kaiken maailman rengassuhareitten on saatava kaupaks niitä renkaita ja paljon. En usko että hyväsydämiset rengasmyyjät ihan pelkästään autoilijoiden turvallisuutta ajattelee, vaan kyllä niitä kumeja on saatava myytyä, ja mieluiten useesti. Siispä oiva jeesustelukeino onkin heittää ilmoille "renkaanosto on se paikka, missä ei todellakaan kannata säästää". Tietenkään ihan millä tahansa paskoilla ei kannata liirailla, mutta välillä vähän menee yli tuo tuputus. Rengaskauppiaat ihan ymmärrettävästi haluaa tehä bisnestä siinä missä vaikka autokappiaatkin, joten "kyllä nyt kannattaa jo vaihtaa" tai "mulla itelläni on tämmöset, kannattaa ostaa" -jutut on ihan myyntimiesten perussettiä, joita ei aina kannata ottaa niin vakavasti.
 
Aika paskaa yleistystä tuli kaikin puolin. Huonoilla renkailla leikkiessä kun vaarantaa oman ja myös MUIDEN autoilijoiden hengen.

Myönnän että alalla on paljon kusipäitä ja kusettajia. Itse yritän ainakin palvella parhaani mukaan asiakkaan tarpeita, sanon kyllä jos ei ole aihetta vielä vaihtaa renkaita. Monesti käy tyyppejä joilla on 8mm renkaissa pintaa ja miettivät pitäisikö vaihtaa. Sanon että ei vielä tarvitse ja annan esimerkkejä renkaista joita voi miettiä sitten aikanaan kun vaihdon aika on.

Tekosyythän on tullut kuultua kaikki huonojen/halpojen/käytettyjen renkaiden ostamiselle.
On kakkosautona, vuodessa niin vähän kilometrejä, auto menee juuri myyntiin, auto menee seisontaan heti jne.
Ihan turha niitä selityksiä on latoa, kun sen näkee kilometrin päähän että puhdas saituushan sieltä alta paistaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Counterfeith sanoi:
Aika paskaa yleistystä tuli kaikin puolin. Huonoilla renkailla leikkiessä kun vaarantaa oman ja myös MUIDEN autoilijoiden hengen.

Niin, tämä vetästään just aina hihasta. Täyttä tottahan tuo on. Mutta ihan yhtä totta on se, että noilla puheilla saadaan enemmän myös myytyä renkaita, kun heitetään tommonen "ajat huonoilla renkailla = olet tuleva tappaja" vertaus.

Counterfeith sanoi:
Myönnän että alalla on paljon kusipäitä ja kusettajia. Itse yritän ainakin palvella parhaani mukaan asiakkaan tarpeita, sanon kyllä jos ei ole aihetta vielä vaihtaa renkaita. Monesti käy tyyppejä joilla on 8mm renkaissa pintaa ja miettivät pitäisikö vaihtaa. Sanon että ei vielä tarvitse ja annan esimerkkejä renkaista joita voi miettiä sitten aikanaan kun vaihdon aika on.

No tuohan nyt on ihan sanomattakin selvää, jos joku insinööri tai mummo tulee kyselemään uudenveroisten renkaitten kanssa että voiko näillä vielä ajaa. Eihän niin räikeetä kusetusta voi edes kauppias tehä. Mutta aika herkästi alkaa myös uusien renkaitten suositteleminen.

Counterfeith sanoi:
Tekosyythän on tullut kuultua kaikki huonojen/halpojen/käytettyjen renkaiden ostamiselle.
On kakkosautona, vuodessa niin vähän kilometrejä, auto menee juuri myyntiin, auto menee seisontaan heti jne.
Ihan turha niitä selityksiä on latoa, kun sen näkee kilometrin päähän että puhdas saituushan sieltä alta paistaa.

Itse olen aina ajanu niillä yleensä halvimmasta päästä olevilla renkailla, enkä todellakaan huomaa mitään järkyttävää eroa ajossa kalliimpiin renkaisiin. Puhun siis nastarenkaista ja kesärenkaista. Ja mulle renkaat ei ole mikään väreilyitä aiheuttava juttu, joten totta kai ostan halvemmat renkaat joilla pärjää täyttä päätä ja säästän rahaa.
 
Niin, tämä vetästään just aina hihasta. Täyttä tottahan tuo on. Mutta ihan yhtä totta on se, että noilla puheilla saadaan enemmän myös myytyä renkaita, kun heitetään tommonen "ajat huonoilla renkailla = olet tuleva tappaja" vertaus.
Niin ,eli ihan oikea syy siihen on olemassa että paskoilla renkailla ajaville asiasta mainitaan. Jotkut kun tosiaan vetävät täysin slikseillä menemään, niin melko tuuripeliä tuo liikennöinti alkaa olemaan.

Mitä taas tulee tuohon että kaikkien pitäisi ostaa ne kalleimmat ja kauneimmat renkaat, niin pärjäähän sitä halvemmillakin. Jos ei ihan mitään Gajah Tunggaleita osta, niin nuo edullisemman pään renkaatkin ovat varmaan kaikki parempia kuin kymmenen vuotta sitten parhaat renkaat olivat. Ja silloinkin autoilijat pysyivät tiellä, eli eiköhän ne hyväkuntoiset halvatkin renkaat aja asiansa.

Kovin usein tuntuu että niiden uusien testivoittajarenkaiden ja kaikkien auton varusteisiin kuuluvien kolmekirjaimisten lyhenteiden tuoma lisäturvallisuus ulosmitataan ihan järjettömällä kohkaamisella. Mua ainakin huvittaa se, että jotkut ihan tosissaan väittävät sutimiseneston olevan aivan ehdoton varuste, jota ilman ei tule toimeen yhdelläkään kinnerillä.
 
Tekosyythän on tullut kuultua kaikki huonojen/halpojen/käytettyjen renkaiden ostamiselle.
On kakkosautona, vuodessa niin vähän kilometrejä, auto menee juuri myyntiin, auto menee seisontaan heti jne.
Ihan turha niitä selityksiä on latoa, kun sen näkee kilometrin päähän että puhdas saituushan sieltä alta paistaa.
Osan tietenkin näkee jo päällepäin, mutta sitten on sellaisia ihmisiä, jotka oikeasti laittavat huonoja renkaita alle, koska autoon laitetaan ne jostain haalitut myyntirenkaat. ;)


Ja sitten yleisesti näistä renkaista..

Huonommillakin renkailla tulee toimeen, kun osaa siihen asennoitua oikein. Kesäkelillä huonoilla renkailla ei ole niin väliä, kunhan tie ei ole märkä. Kyllä ne vanhat ja kovettuneet, vähäisellä kulutuspinnalla olevat kumit pitävät sen auton tiellä, jos ei rata-ajoa harrasta. Jarrutusmatka pitenee ja pito tietenkin huononee, mutta sen kanssa tulee toimeen, kun sen tilanteen tajuaa. Talvella sitten se ero kertautuu hyvien ja huonojen kumien välillä. Huonoillakin kumeilla tulee toimeen, mutta sitten, kun tulee se äkkitilanne, jossa auto pitää saada pysähtymään tai pysymään tiellä, niin silloin sen huomaa. Ajatellaanpa vaikka huonoja nastoja kovettuneilla kumeilla ja jäisellä tiellä, jossa täytyy tehdä suht nopea väistöliike. Ei vain onnistu. Uudemmilla ja pehmeillä nastakumeilla pito on parempi ja väistö voi onnistua. Riippuen tietenkin tilanteen äkkinäisyydestä yms.. Mitään Nokian tai muun merkin yberxxx kumeja jokaisen ei ole pakko ostaa, vaan halvemmillakin tulee aivan hyvin toimeen. Pääasia on se, että osaa varautua tilanteisiin ja ymmärtää mitä tiellä ja ympäristössä tapahtuu, niin yleisesti ottaen tulee toimeen myös jo hiukan kuluneillakin talvikumeilla, olivatpa ne sitten nastat tai kitkat.

Itsellä tällä hetkellä ripeähkössä nelikossa alla 10v. vanhat kitkat, joissa pintaa noin kuusi milliä ja yllätyin miten hyvin nuo pitävät. Lähes peilijäisellä tiellä pito oli yllättävän hyvä. Ikinä ei ole autossani ollut noin vanhoja kumeja ja en lähtenyt edes lepikkoon, vaikka vähän pidon rajoja tuli kokeiltua ihan tarkoituksella. Nyt suunnilleen tietää miten nuo toimivat ja sen mukaan eletään. Sen tiedän, että noissakin ominaisuudet ovat heikentyneet ja siihen täytyy osata varautua. Talvikeleillä tilanteiden ennakointi on kuitenkin se tärkein asia!
 
No kun nyt on ollut keskustelua huippurenkaista ja samalla osa on saanut haukut siitä, kun valitsee paskemmat renkaat autoonsa, niin mitä renkaita nyt suosittelette juurikin tällaiseen kakkosautoon, jolla ajetaan 4tkm vuodessa? Mikä on kohtuullinen rengas jos ei halua surkeinta kumia ja premiumiin on täysin järjetöntä tuhlata rahaa? Antakaa ammattilaiset ja asiasta tietävät esimerkkejä sellaisista kompromissi-nastarenkaista.

Ja kyllä Counterfeith, ei tarvi selitellä tämän kuluttajan. Totta vitussa kyse on saituudesta tai pikemminkin järkevästä rahankäytöstä. Jos autolla ajaa talvella parituhatta kilometriä PELKKÄÄ taajama-ajoa kodin ja työpaikan välillä niin ei siihen ole mitään järkeä ostaa Nokian Hakka-seiskoja. Muutaman vuoden päästä niissä on kulutuspinta lähes kuin uudessa ja kaikki nastat tallella mutta silti rengas on paska kun se on vanha ja sitä myöten kovettunut.
 
Zone-sarja -42%
Miten paljon rengaspaineet vaikuttaa renkaan vakauteen? asensin alle yhen talven rullatut renkaat ja nyt vasta kesärenkailta talvikumeihin vaihtaessani kiinnitin huomiota että ainakin vakiopaineilla autoa saa ihan oikeasti "ajaa"(eli auto on ihan mielettömän rauhaton ajettava noilla). Normaaliahan se on et talvinakit ei oo samanlaiset ajaa kun kesänakit mut nyt ero oli niin huima et siihen kiinnitti huomiota.
Kumit on Nordmanit(ts. halpikset) ja nyt en tähän hätään muista tarkkaa mallia(Nordman +?). Autona Nissan Almera -99.
 
Miten paljon rengaspaineet vaikuttaa renkaan vakauteen? asensin alle yhen talven rullatut renkaat ja nyt vasta kesärenkailta talvikumeihin vaihtaessani kiinnitin huomiota että ainakin vakiopaineilla autoa saa ihan oikeasti "ajaa"(eli auto on ihan mielettömän rauhaton ajettava noilla). Normaaliahan se on et talvinakit ei oo samanlaiset ajaa kun kesänakit mut nyt ero oli niin huima et siihen kiinnitti huomiota.
Kumit on Nordmanit(ts. halpikset) ja nyt en tähän hätään muista tarkkaa mallia(Nordman +?). Autona Nissan Almera -99.
On niillä aika paljon merkitystä. Talvirenkaat tarvii muutenkin enemmän painetta kuin kesärenkaat. Auton vakiopaineet on muutenkin lähes poikkeuksetta liian pienet jopa kesärenkaille, talvirenkaista sitten puhumattakaan. Mikä on rengaskoko?


Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
No kun nyt on ollut keskustelua huippurenkaista ja samalla osa on saanut haukut siitä, kun valitsee paskemmat renkaat autoonsa, niin mitä renkaita nyt suosittelette juurikin tällaiseen kakkosautoon, jolla ajetaan 4tkm vuodessa? Mikä on kohtuullinen rengas jos ei halua surkeinta kumia ja premiumiin on täysin järjetöntä tuhlata rahaa? Antakaa ammattilaiset ja asiasta tietävät esimerkkejä sellaisista kompromissi-nastarenkaista.

Ja kyllä Counterfeith, ei tarvi selitellä tämän kuluttajan. Totta vitussa kyse on saituudesta tai pikemminkin järkevästä rahankäytöstä. Jos autolla ajaa talvella parituhatta kilometriä PELKKÄÄ taajama-ajoa kodin ja työpaikan välillä niin ei siihen ole mitään järkeä ostaa Nokian Hakka-seiskoja. Muutaman vuoden päästä niissä on kulutuspinta lähes kuin uudessa ja kaikki nastat tallella mutta silti rengas on paska kun se on vanha ja sitä myöten kovettunut.

Tässäkin tapauksessa ihan turha ostaa nastarenkaita. Osta kitkarenkaat niin voit siitä sitten ajaa ne kesällä joskus loppuun. = säästät kesärenkaat.
 
Mulla on uuden veroiset Contin kesärenkaat, ajan ne loppuun, siihen menee 10 vuotta. Haluan nimen omaan talveksi nastarenkaat, en parasta enkä paskinta, keskihintaiset. Mitä suosittelet?
 
Osta kitkarenkaat niin voit siitä sitten ajaa ne kesällä joskus loppuun. = säästät kesärenkaat.

TM:n rengastestessä on todettu kuluneet kitkat erittäin huonoiksi kesärenkaiksi. Eivät pidä kuivalla eivätkä varsinkaan märällä, ja ohjattavuuskin on kehnonlainen. Tämä noin FYI-osastolla, jokainenhan sen itse päättää, mitä pitää tärkeänä.
 
TM:n rengastestessä on todettu kuluneet kitkat erittäin huonoiksi kesärenkaiksi. Eivät pidä kuivalla eivätkä varsinkaan märällä, ja ohjattavuuskin on kehnonlainen. Tämä noin FYI-osastolla, jokainenhan sen itse päättää, mitä pitää tärkeänä.

Hauska toteamus tämä "eivät pidä". Itse olen kokeillut kitkarenkaita kesällä, eivät ole huiput , mutta pitävät normaalissa ajossa aivan samalla tavalla kuin normaalit kesärenkaat. Rata-ajo sitten erikseen, ja äkkijarrutukset.
Harva varmaan on ajanut sellaisilla laillisilla kesärenkailla jotka kesällä normiajossa asvaltilla sutivat tyhjää, puskevat mutkissa jne.

Mitä suosittelet?

Hankook, Marangoni tai Kelly (Goodyear).

Koon jos kerrot vielä niin voin antaa suuntaa antavia hintaesimerkkejä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom