Talvirengas FAQ

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Uskotko Powerhousu ,että nuo jutut on vitun vaikea saada ihmisille jakeluun. Joillekin 2.5 tuntuvat uskomattoman kovilta paineilta, jossa rengas saattaa kohta jopa räjähtää.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Uskotko Powerhousu ,että nuo jutut on vitun vaikea saada ihmisille jakeluun. Joillekin 2.5 tuntuvat uskomattoman kovilta paineilta, jossa rengas saattaa kohta jopa räjähtää.
On tullut huomattua. "Täällä oli kolme kiloo painetta, katsottu varmaan huonolla mittarilla." "Ai jaa, ohhoh, hyvä kun ei oo räjähtäny."
 
Hauska toteamus tämä "eivät pidä". Itse olen kokeillut kitkarenkaita kesällä, eivät ole huiput , mutta pitävät normaalissa ajossa aivan samalla tavalla kuin normaalit kesärenkaat.

Kai suoralla tiellä joka rengas samanlailla pitää... ehkä se pointti onkin juuri renkaan käyttäytymisessä niissä tilanteissa kun pitoa oikeasti tarvitsee.

Rata-ajo sitten erikseen, ja äkkijarrutukset.

Aika usein äkkijarrutus valitettavasti on ns "normaalia ajoa". 5/10 TM kesärengastestissä kulunut kirkarengas tarvitsi ABS-jarrutukseen märällä asvaltilla yli 12 metriä pidemmän matkan kuin huonoin kesärengas 80 km/h vauhdista. Toisin sanoen kun testin huonoimmalla kesärenkaalla ehtii vielä pysähtyä, kuluneella kitkalla tömäyttää kolarin vauhdilla 50 km/h. Mielestäni ero on erittäin merkittävä.

Kun huonoin kesärengas lähti vesiliirtoon reilun 90 km/h vaihdissa, kitka liirteli jo nopeudella 62 km/h. Toinen merkittävä ero mielestäni, ja taatusti tulee esille ihan normaalissa ajossa.

Myös kuivalla asvaltilla kitka jäi viimeiseksi, ajettavuudessa varsin selkeästi. Melu oli pienempi kuin kahdella kesärenkaalla, ja mukavuus suorastaan toiseksi paras. Onhan se pehmeä.

Mutta kuten sanoin, jokainen päättäköön itse, mitä pitää tärkeänä.

-k
 
Liian pienellä paineella ajaessa ja nimenomaan raskaassa ajossa, kuten moottoritie tai joku vaunun veto, alkavat vetävät renkaat kulua keskeltä. Se johtuu siitä, että löysän renkaan pinta alkaa ikäänkuin luistaa tienpintaa vasten, kun sen kautta siirretään tehoa.

Merkittävä tekijä ovat myös matalilla paineilla tapahtuvat renkaan muodonmuutokset, jotka kuumentavat ja siten kuluttavat rengasta "pintaa syvemmältä".
 
Autossani yhdessä renkaassa ei pysynyt paineet ja viaksi todettiin vuotava venttiili. Venttiili vaihdettiin kokonaan auton takuun piikkiin. Nyt kävin huvikseni testaamassa rengaspaineita ja kyseisen pyörän venttiili ei tuntunut päästävän mitään sisään eikä ulos (painemittari näytti siis nollaa, paineet kuitenkin päällisin puolin näyttivät olevan ok). Onko jotain kikkavitosia mitä voisi itse koittaa tehdä? Ei luulisi pakkasienkaan tuollaista aiheuttavan, muut venttiilit toimivat ok. Ei jaksaisi taas kiikuttaa vehjettä huoltoon tuon takia.
 
Autossani yhdessä renkaassa ei pysynyt paineet ja viaksi todettiin vuotava venttiili. Venttiili vaihdettiin kokonaan auton takuun piikkiin. Nyt kävin huvikseni testaamassa rengaspaineita ja kyseisen pyörän venttiili ei tuntunut päästävän mitään sisään eikä ulos (painemittari näytti siis nollaa, paineet kuitenkin päällisin puolin näyttivät olevan ok). Onko jotain kikkavitosia mitä voisi itse koittaa tehdä? Ei luulisi pakkasienkaan tuollaista aiheuttavan, muut venttiilit toimivat ok. Ei jaksaisi taas kiikuttaa vehjettä huoltoon tuon takia.

:confused:

Eihän tuohon tarvitse muuta kuin vaihtaa neula sen venttiilitapin sisään. Sellainen 10s homma missä tahansa. Vaikka huoltoasemalla. Tuskin veloittavat edes mitään.
 
Eihän tuohon tarvitse muuta kuin vaihtaa neula sen venttiilitapin sisään. Sellainen 10s homma missä tahansa. Vaikka huoltoasemalla. Tuskin veloittavat edes mitään.

Ok, kiitoksia, itse en venttiileistä sen enempää tiedä, mutta tuossa venttiilissä tuo neula näytti päällisin puolin olevan ok, mutta ilmaa ei mennyt vaikka aika voimalla painoin.
 
Ok, kiitoksia, itse en venttiileistä sen enempää tiedä, mutta tuossa venttiilissä tuo neula näytti päällisin puolin olevan ok, mutta ilmaa ei mennyt vaikka aika voimalla painoin.

On myös mahdollista, että tappi on jäätynyt. Monesti käy niin , että kun laitetaan kompuralla ilmaa (mukana tulee kosteutta, jopa vettä) niin venttiilitappi napsahtaa jäähän. Sinne eteen tulee sellainen pieni jääkikkare joka tukkii venttiilin todella tehokkaasti. Mutta siitä selvitään samalla tavalla. Senkus vain ottaa neulan pois, painaa sormen venttiilin päälle ja ottaa sormen päältä pois. Kannattaa tietysti samalla vaivalla se neulakin vaihtaa.
 
Tuo Nordman on jäänyt hieman arvoitukseksi. Eli millainen rengas se on? Sehän taitaa olla entinen hakka 4. Kun tässä olen touhunnut noiden renkaiden kanssa niin hakka 4 oli hieman sellainen "huono" maineeltaan. Ja nyt sitten 5 ja 7 varsin hyviä. Sekä contin renkaat ovat saaneet hyvää palautetta mutta tuosta nordmanista kun ei ole tullut mitään palautetta.
Itselläni on alla vanhat hakka 4 ja niillä on ollut ihan ok ajella jo toista talvea mutta ikä ja kuluminen jo sitä luokkaa että pitää harkita kumien vaihtoa.
 
Mikä on nastarenkaiden käyttöikä suunnilleen? Mulla on nyt kolmatta talvea Bridgestonen Noranza 2:set eikä oo valittamista. Hiljanen rengas lumella ja pitoa löytyy omasta mielestä tosi hyvin myös jäisellä tiellä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuo Nordman on jäänyt hieman arvoitukseksi. Eli millainen rengas se on? Sehän taitaa olla entinen hakka 4. Kun tässä olen touhunnut noiden renkaiden kanssa niin hakka 4 oli hieman sellainen "huono" maineeltaan. Ja nyt sitten 5 ja 7 varsin hyviä. Sekä contin renkaat ovat saaneet hyvää palautetta mutta tuosta nordmanista kun ei ole tullut mitään palautetta.

Itse ostin viime talveksi toiseen autoon Nordman+:t koossa 195/65 R15 eikä ole valittamista, tosin ei kyseisen auton kanssa ole mitään vertailukohtaakaan toisiin talvirenkaisiin. Noissa vaikutti hinta-laatusuhde olevan kohdallaan, en viitsinyt kalleimpia Nokioita ostaa tuon hintaiseen autoon enkä toisaalta ihan paskimpia pinnoitettujakaan.
 
Mikä on nastarenkaiden käyttöikä suunnilleen? Mulla on nyt kolmatta talvea Bridgestonen Noranza 2:set eikä oo valittamista. Hiljanen rengas lumella ja pitoa löytyy omasta mielestä tosi hyvin myös jäisellä tiellä.

Jos nastat ja pintaa on niin joku 4-5 vuotta se kumi pysyy notkena. Sitten ne alkavat olla aika kovat koppurat jolloin lamelointi jne ei enää toimi kunnolla. Jossakin on ollut että 6vuotta mutta ihan selkeästi huomaa esim. omista renkaista jotka tehty -06 että ovat paljon kovemmat kuin tämän vuoden kumit.
 
Mikäs on yleensä kitkarenkaiden käyttöikä? Itellä on chryslerissä Michelin X-Ice ja kulutuspintaa 6-7mm ja on ollu muuten hyvät renkaat mutta nyt tänä talvena oon huomannu että jäällä pito rupeaa olemaan vähän huono, lumella ja sohjolla pitää yllättävän hyvin. Tää on ehkä neljäs talvi näillä renkailla. Ex-Opelissa oli Contin Viking kitkat ja ne oli varmaan 5-7 vuotta vanhat ja lamellit ihan kuluneet, mutta jäällä pitivät ihan samalla tavalla ellei paremmin.
 
Noniin ostin poistomyynnistä halvalla 2kpl bridgestonen noranza 2 nastarenkaita ja nyt tutun myyjän kautta saisin alennuksella noranza 2 EVO talvirenkaita, onko ok jos laitan esim evot eteen ja normit taakse? koko kummassakin sama eli 205/55/16
 
NOSTO!

Apua saatana. Katsastusmieheltä tuli hylsyä, ainoa, siis tasan ainoa huomautus ja hylsyperuste oli nastaero eturenkaissa. Renkaat ovat noin muuten hyvässä kunnossa pinnaltaan enkä ole kyllä huomannut pidossakaan mitään ongelmia, mutta koska tämä mielivaltainen raja on nyt ylitetty niin sittenhän auto onkin ihan VAARALLINEN. Olen myymässäkin vielä autoa pois niin en sitten millään raaskisi pistää satoja euroja taas uuteen rengaspariin. Wanha kysymyshän on että voinko nyppiä nastoja menemään niin että nastaero taas pienenee? Läpyskässä oli renkaista tällaiset merkinnät joista en ihan täysin ota selvää, katsastusmies ei myöskään niitä vaivautunut selvittämään vaan tiskin takana ämmä vaan ojensi paperin ja toisti kysymyksiini vastauksena njotta "joo renkaat, renkaat ne on". Merkinnät kuuluvat 26/28, 17/17 ja 15/15. Ymmärtäisin kyllä jos nuo ovat jotenkin rengas tahi rengasparikohtaiset merkinnät mutta molempiin on siinä sitten yksi liikaa tai liian vähän. Tai sitten olen vaan ajellut kolmella rengasparilla.

Tietääkö joku täällä jotain asiasta ns oikeasti? Onhan noita netin sankareita eri palstoilla mutta en niin luottaisi vauvafoorumin nimimerkkeihin asiassa.
 
Voi nyppiä, 25% muistaakseni oli rajana nastaerolle.. Kesärenkaillakin voi katsastuksen suorittaa ympärivuotisesti :rolleyes:
 
Mutta mihin perustuu tuo nastaeron huomautus? Ja järkevintähän on sitten toisestakin nastarenkaasta nyppiä nastoja pois että ovat ns. samaa paria?
Entä sitten jos huomautus olisi tullut liian kuluneesta renkaasta niin olisiko sitten järkevintä kuluttaa niitä muitakin renkaita sitten yhtä kuluneeksi?
 
Siis nimenomaan nypitään siksi toisesta pois että olisi samaa paria... tarkoitus tuossa säännössä piilee siinä, että jarrutuksessa liian suuri pitoero auton eri puolilla pyöräyttää auton melko näppärästi. Vielä ABS-jarrujenkin aikanakin, ainakin joissain ranskalaisvalmisteissa :D ja kulumisen suhteen ei ole vastaavaa määritelmää vaan kulutuspintaa pitää löytyä riittävästi
 
Täytyypä kysäistä, kun uudeksi vuodeksi ollaan menoossa meikän volvo s40 -96 lappiin, niin mikälaiset paineet 185-65-14 renkaisiin voisi laittaa? Kuormana tulee olemaan 4 henkilöä ja takakontti varmaankin täynnä tavaraa. Tällä hetkellä on noin 2,4-2,5 baarin paineet renkaissa.
 
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom