Talvirengas FAQ

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
On niillä aika paljon merkitystä. Talvirenkaat tarvii muutenkin enemmän painetta kuin kesärenkaat. Auton vakiopaineet on muutenkin lähes poikkeuksetta liian pienet jopa kesärenkaille, talvirenkaista sitten puhumattakaan. Mikä on rengaskoko?


Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

185/65 14" tais olla
 
Zone-sarja -42%
Mitkäs ne paineet taas oli talvirenkaisiin.. Hakkapeliitta 5 225/55-R16 ja autona V70
 
Kuinkas leveet talvirenkaat kannattaa alle laittaa ettei ne perus taajama-ajossa pompi urissa ihan törkeesti???

Renkaita pitäs uusia ja ajattelin Honda Accordiin vanhojen 195/xx-R16 sijaan hankkia uudet nastarenkaat, jotka laittasin 17" vanteille missä nyt on ollu 225 leveet kesärenkaat. 225 leveiden lisäksi noille vanteille kai sais myös 215 leveet. Kumpaa leveyttä suosittelette ja onko ihan konkreettista suositusta renkaista kun tarkotus on kuitenkin panostaa laatuun ulkonäön lisäksi? Noi tän hetkiset 16" talvinakit näyttää vähän hölmön pieneltä mielestäni tossa autossa ja kun autoa ois tarkotus pitää vielä muutama vuosi ainakin niin ajattelin panostaa asiaan nyt muutaman euron että pääsen 16" talvirenkaista eroon.
 
Talvella kapeempi=parempi, auto ei niin helposti "kellu" lumen tai sohjon päällä. Varmaan 205 levyisetkin vois olla hyvät jos vanne ei ole kovin leveä.
 
Juu, lueskelin threadiä pitkät matkat aiemmista posteista ja ainakaan vielä tuolla ei paljon tästä keskustelua ole osunut silmiin. Ilmeisesti tohon vanteelle nyt voi löydä minkä levyset 17" talvirenkaat melkeen tahansa. 205:kin siis varmaan vaihtoehtona. Sanotaan vielä että kilometrejä tulee kuitenkin kohtuu vähän (n. 15 000 km vuodessa) ja -06 Accordissa melutasot saavat vähän miinusta. Jos kellään nyt on hinta-laatusuhteeltaan hyvää suositusta heittää niin haussa siis renkaat joissa voisi melutaso olla kohtuullinen ja kumiseos ei saisi mennä normaalia nopeemmin kovaksi kun vuodet renkaalle tulee täyteen varmaan ennen kulutuspinnan häviämistä...
 
Mitkäs ne paineet taas oli talvirenkaisiin.. Hakkapeliitta 5 225/55-R16 ja autona V70
Laittaisin varmaan jotain 2.7 bar nollan asteen tienoilla. Se olis -10 asteessa noin 2.6 ja +10 asteessa noin 2.8.
Talvirengas oikeasti tarvitsee aika suuret paineet. Sinne kun laitetaan 20 asteisessa hallissa auton suosituspaineet, vaikka 2.1 bar, niin se on kolmenkymmenen asteen pakkasella enää 1.6 bar. Kumma jos kuluu keskeltä. Se paine saa muutenkin olla ns. pahimmassa tilanteessa yli sen mitä kesärenkaissa käytetään.
 
Viikko takana jäisillä ja lumisilla kaduilla kitkat alla, ei vielä ole ollut ikävä nastarenkaita. Ajotapa ratkaisee oli sitten alla mitkä tahansa renkaat.

Terveisin nimimerkki " Kortti kohta kolmekymmentä vuotta "
 
Se paine saa muutenkin olla ns. pahimmassa tilanteessa yli sen mitä kesärenkaissa käytetään.
Ihan mielenkiinnosta, minkä takia talvirenkaisiin pitäisi laittaa enemmän painetta kuin kesärenkaisiin? Mä olen omassa koslassa talveksi mieluummin vähentänyt painetta kuin lisännyt, pito on pienemmillä paineilla ollut parempi koska rengas mukailee alustaa paremmin. Mulla on samat fillarit on alla ympäri vuoden, eli erot rungon jäykkyydessä eivät ole mukana sotkemassa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihan mielenkiinnosta, minkä takia talvirenkaisiin pitäisi laittaa enemmän painetta kuin kesärenkaisiin? Mä olen omassa koslassa talveksi mieluummin vähentänyt painetta kuin lisännyt, pito on pienemmillä paineilla ollut parempi koska rengas mukailee alustaa paremmin. Mulla on samat fillarit on alla ympäri vuoden, eli erot rungon jäykkyydessä eivät ole mukana sotkemassa.
Koska kesärenkaidenkin paineet on käytännössä paljon korkeammat, kuin mitä sinne "kylmänä" laitetaan. Kunnon helteellä kun lähdet ajamaan, niin rengas lämpiää ja sieltä löytyy järjestäen yli kolmen barin paineita. Eikä tarvitse olla edes hellettä. Kesällä rengas lämpiää enemmän kuin talvella ja paineet on käytännössä kovemmat. Sillä tempulla, että vähennät painetta, saat vain renkaat kulumaan epätasaisesti. Jos eivät kulu, niin siinäpä meillä poikkeus. Mitä sitä työssään katselee talvirenkaita, niin aivan selvä enemmistö renkaista on kulunut keskeltä oikein kuopalle. Liian pienet paineet siis. Pito tietysti voi olla hieman parempi pienillä paineilla, tai sitten renkaan erilainen käytös hämää. Kokeilin viime talvena 195/65 15 kumeissa 2.5 ja 3 bar paineita ja en kyllä osaa sanoa erosta pidon suhteen. Ajoin kuitenkin talven noilla kolmen barin paineilla ja ylläripylläri, renkaat kuluivat aivan tasaisesti. Tosin ei niistä lähtenyt kuin vajaa milli, että sikäli vaikea on siitäkin sanoa.
 
Ensi talveksi tulossa Goodyearin Ice Navi Zeat, josko niillä saisi paremmat ominaisuudet niille talvisemmille keleille, kun juuri niitä ominaisuuksia on märkä/kuiva asfaltti-ominaisuuksien kustannuksella painotettu. Varmaan tosin kuluvat nopeammin sen vuoksi, vois kuvitella, mutta halvimmasta päästä merkkirenkaita kuitenkin ovat koossa 225/45/17, joten ehkä se kompensoi.


Hyvät renkaat, testattu on :thumbs:

Vittu nuo on huonot ollunna. :D Ensimmäiset kilometrit kesärenkaiden jälkeen oli ihan hirveitä ja esim. pito märällä on aivan onneton. En kyllä muuta odottanutkaan, riski oli tietoinen. Puoliksi toivon että tulis lumet kunnolla, että pääsis testaamaan miten skulaa kun pitäs talvikelispesiaalit. Viimeksi oli alla Contin Viking Contact 3 (vai miten se menikään) ja jos nuo kudiöörit ei ole yhtä hyvät talvikeleillä kuin ne oli, niin seuraavaksi tulee Contin vitoset.
 
enemmistö renkaista on kulunut keskeltä oikein kuopalle. Liian pienet paineet siis.

Miten päin tuo kuluminen nyt menee? Itsellä oli viime kesän aikana (n15tkm) kulunut keväällä uutena alle laitetut kesärenkaat (conti sc3 225/40-18) vaihtokuntoon, kun olivat keskeltä kuluneet aivan kuopalle. Oliko nyt siis kyse liian kovista vai matalista paineista? Vetävistä pyöristä kyse, toiset olivat vielä "uuden veroiset"
 
Sillä tempulla, että vähennät painetta, saat vain renkaat kulumaan epätasaisesti. Jos eivät kulu, niin siinäpä meillä poikkeus.
Oikeastaan varsinkin takarenkaat kuluivat pienemmillä paineilla tasaisemmin, suurin osa kilsoista kun tulee ajettua ilman kuormaa. Tyhjänä ton koslan painojakauma taitaa olla jotain 65/35 nurkilla, eli takafillareissa maksimipaineet on turhan korkeat. Toisaalta mun kärryn rengastus nyt ei muutenkaan kovin hyvin vastaa keskivertokorollan rengastusta, nytkin fillareissa on painetta 5 bar alle kyljessä ilmoitetun maksimin ja tuntuu aika sopivalta.
 
Miten päin tuo kuluminen nyt menee? Itsellä oli viime kesän aikana (n15tkm) kulunut keväällä uutena alle laitetut kesärenkaat (conti sc3 225/40-18) vaihtokuntoon, kun olivat keskeltä kuluneet aivan kuopalle. Oliko nyt siis kyse liian kovista vai matalista paineista? Vetävistä pyöristä kyse, toiset olivat vielä "uuden veroiset"
Eikös nimenomaan liian kovat paineet kuluta rengasta vain keskeltä?
Ei. Nykyrengas kestää liian kovaa painetta niin hyvin, että liian kovaa painetta ei ole periaatteessa olemassakaan. Runko on sellainen, että se ei ala pullottamaan keskeltä, vaikka sinne laittaa maksimipaineet, mitä rengas sietää. No, saattaa sellainenkin rengas olla olemassa, joka tykkää kyttyrää liian suurista paineista, mutta pääosin renkaat kestää liian suurta painetta huomattavasti paremmin kuin liian pientä painetta.

Liian pienellä paineella ajaessa ja nimenomaan raskaassa ajossa, kuten moottoritie tai joku vaunun veto, alkavat vetävät renkaat kulua keskeltä. Se johtuu siitä, että löysän renkaan pinta alkaa ikäänkuin luistaa tienpintaa vasten, kun sen kautta siirretään tehoa. Koko rengas ei luista, vaan keskikohtaan tulee sellainen ihme alue, joka käyttäytyy näin. Painetta suurentamalla saadaan keskikohtakin hallintaan. Renkaan kylki on siis jäykkä ja kantaa auton painon, eikä se pääse elämään. Löysän renkaan keskikohta sen sijaan elää ja pääsee luistamaan.

(E: Se, että raskaassa ajossa tapahtuu näin, ei poista sitä, etteikö sama toimi vähän kevyemmässäkin menossa. Raskaassa ajossa efekti on vain huomattavampi.)


Vanhoilla rättirenkailla olikin runko niin löysä, että nehän muuttivat muotoaan silmällä nähden, kun painetta lisäsi tai vähensi. Liian suuri paine sai koko renkaan ihan palloksi ja koko auton paino oli vain keskikohdan päällä. Nykyaikainen vyörengas ei käyttäydy niin.

Paljonkos sulla, Suppo, oli noissa renkaissa painetta? Oikea paine tuon kokoiselle kesärenkaalle on tasan 3 bar. Noita suosituspaineita kun on katsellut, niin joskus tuli naurahdettua, kun jonkun auton kohdalla tuon kokoiseen renkaaseen suositeltiin 2.2 bar. En voi ymmärtää, mistä tuollainen paine on revitty. Varmaan koitettu kompensoida renkaan kovuutta. Kuten sanottu, on auton suosituspaineet lähes poikkeuksetta liian pienet, on rengaskoko sitten mikä tahansa.

Ai niin. Se vielä, että onhan niitäkin renkaita nähty, jotka on kuluneet pelkästään reunoista. Olettaisin siinä olevan kyseessä todella vajaat paineet. Silloin koko auton paino luultavasti makaa renkaan kyljen päällä ja rengas kuluu sieltä. Tämä on ihan mutu. Saattaa se olla jonkin renkaan ominaisuuskin, että se kuluu sieltä.
 
olen elänyt siinä uskossa että jos leveässä renkaassa on liian vähän painetta se alkaa kulumaan reunoilta? Eikö asia olekaan näin?

leveällä tarkoitan 225 ja +
 
Paljonkos sulla, Suppo, oli noissa renkaissa painetta?

2.7 olen pitänyt, täytyy ensi kesänä kokeilla laittaa suoraan se 3 bar. Takavetoisesta autosta on kyse ja kilometrit pääasiassa moottoritienopeuksia 90 - 120kmh todellista nopeutta eli voinee sanoa "raskaaksi" ajoksi.
 
olen elänyt siinä uskossa että jos leveässä renkaassa on liian vähän painetta se alkaa kulumaan reunoilta? Eikö asia olekaan näin?

leveällä tarkoitan 225 ja +
On. Kuten sanoin, niin oletukseni on se, että pienellä alipaineella kuluu keskeltä ja reilulla alipaineella se alkaa kulumaan reunoilta. Vaatii kyllä kai sen, että rengas on jo selvästi lytyssä. Tai sitten jotkut renkaat vain kuluu reunoilta. Silläkin on varmaan merkitystä onko rengas vetävä vai ei.

Renkaissa kun on kuitenkin eroja, niin on paha sanoa, että kyse on aina tästä tai tästä. Se kuitenkin on fakta, että keskeltä kuluminen johtuu liian pienistä paineista.

2.7 olen pitänyt, täytyy ensi kesänä kokeilla laittaa suoraan se 3 bar. Takavetoisesta autosta on kyse ja kilometrit pääasiassa moottoritienopeuksia 90 - 120kmh todellista nopeutta eli voinee sanoa "raskaaksi" ajoksi.
Kokeile pois. Ehkä enemmänkin voisi olla tarpeen. Jos sulla on edelleen ne keskeltä kuluneet käytössä, niin ota sitten huomioon, että ei se siitä enää parane. Se on kuopalla ja kuopalle se jää. Sanoit tosin, että ne kuluivat vaihtokuntoon, että varmaan tulee uudet, mutta kuitenkin, sainpa tämänkin sanottua.

E: Liian pieni paine saattaa muuten myös saada etenkin V-kuvioiset renkaat kulumaan reunoilta hampaalle. Joka toinen kuvio on siis korkeampi ja joka toinen matalampi... Tossa tuli juuri tänä syksynä yhdet HKPL 5:t jotka oli tosi mielenkiintoisen näköiset. Oli kuulemma ajettu auton suosituspaineilla, 2.1 bar, ja piti nyt hirveää meteliä yllättäen. Tuli kyllä tasapainotukseen ja samalla selvisi, että yhdestä oli runko pettänyt. Pistettiin sitten koko kierros uusia, kun kaikki ne oli kuitenkin pilattu.

Jotkut moottoripyörän renkaat tekee muuten saman. Liian pienet paineet kuluttaa hampaalle.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom