Talvirengas FAQ

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Märkäpito on paska kuten kaikissa kitkarenkaissa.
Ei nyt koske ehkä ihan kaikkia malleja mutta suurin osa kuuluu tuohon kategoriaan.

Nokian WR g2? Kuluuko tollaset kitkat sit paljon nopeammin, kun kesärengas?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllä tuossa renkaassa märkäpito on parempi kuin pohjoismaihin tarkoitetuissa kitkarenkaissa. Ja kyllä, kaikki kitkarenkaat kuluu nopeammin kuin kesärenkaat. Ja älkää hyvät ihmiset käyttäkö kesällä kitkarenkaita:piis: Kuivapito aivan olematon. Jos tulee äkkijarrutus... Kuten mulla. Väärillä renkailla täysjarrutus kovasta vauhdista. Alastaron takasuoralla meni "vähän pitkäksi".
 
Mulla on nyt alla aivan susiliukkaat Dunlop Wintersport SP2 (eurooppa-kitkat), pintaa noissa on vielä joku 7milliä. 225/55/R16, auto on takatuuppari bemari. Hyvät nakithan noi on kun ajaa 200km/h tai vesisateessa. Lunta kun oli 1kk sitten niin eihän noilla tehnyt yhtään mitään. Aivan kuin olisi kesärenkailla ajanut.

Sain nyt kaverilta 5-6millin pinnalla olevat Hakkapelitta 4 renkaat joissa on nastoja ihan ok, eli lähes kaikki. Pari oli poikki ja pari puuttui. Ongelma että ovat vähän matalammat, eli 205/55/R16. Mittarivirhettähän noissa tulee hieman, mutta pitäisi päättää pistänkö noi alle. Taidan laittaa, varmasti paremmat kuin nuo saksa-kitkat?
 
Mulla on nyt alla aivan susiliukkaat Dunlop Wintersport SP2 (eurooppa-kitkat), pintaa noissa on vielä joku 7milliä. 225/55/R16, auto on takatuuppari bemari. Hyvät nakithan noi on kun ajaa 200km/h tai vesisateessa. Lunta kun oli 1kk sitten niin eihän noilla tehnyt yhtään mitään. Aivan kuin olisi kesärenkailla ajanut.

Sain nyt kaverilta 5-6millin pinnalla olevat Hakkapelitta 4 renkaat joissa on nastoja ihan ok, eli lähes kaikki. Pari oli poikki ja pari puuttui. Ongelma että ovat vähän matalammat, eli 205/55/R16. Mittarivirhettähän noissa tulee hieman, mutta pitäisi päättää pistänkö noi alle. Taidan laittaa, varmasti paremmat kuin nuo saksa-kitkat?

No varmasti ovat paremmat. Hiljaisethan nuo renkaat eivät ole, mutta se ei 5-bemarissa haittaa, kun rengasmelun vaimennus toimii.
 
Näinköhän riittää kantavuus noissa 205/55R16 renkaissa tohon hupen bemariin? Katso toki ihmeessä rekisteriotteesta ennenku alle muljautat.

Hyvä huomio, enpä tullut tuota ajatelleeksi. Tosin E60/61 on omapainoltaan vain noin sata kiloa painavampi kuin vastaavalla tekniikalla oleva E90/E91, johon nuo renkaat menevät kyllä kantavuuden puolesta, ja Nokian talvirenkaat ovat kaikki olleet jo jonkin aikaa XL-rungolla.
 
Menipäs hieman reisille tämä rengasrumba tänä vuonna.
Saksakitkat tuntuivat liukkailta, joten otin kaverin vanhat Hakkapeliitta 4:set. Just menin sitten pistämään niitä alle niin eikös noissa ollutkin runko paskana, jokaisessa.

No hyllystä sai onneksi Michelinin XICE 2 -kitkat jotka ruuvattiin alle. Nyt tuntuis olevan pitoa kuin kesällä ajelisi (jonkin verran lunta täällä).

Paloihan tossa nyt rahaa, mutta onpahan hyvät gummid.
 
Noniin, rengas meni puhki, huomenna yritän etsiä jos jostain löytys uus vastaava (Goodyearin joku malli), jos ei löydy niin uudet nastarenkaat siis hankittava. Jos tähän päädytään niin suosituksia otetaan vastaan, rengaskoko on 205/55 x 16 ja autona Renault Laguna -02.



Hakkapeliitta 7 olis vissiin paras? Mitään kinkkejä tai muita halpiksia en alle kelpuuta, renkaan valinnassa merkitsee tasan yks ja ainoo tekijä, turvallisuus.



On ainaki noilla noksuilla hintaa.:eek:
 
Michelinin uusin on paras. Ja hintaa on silläkin :)

tosin misukoissa on ollu noita tyyppivikoja kautta aikojen. (hajoavia runkoja (ivalo oli ihan legenda), nastojen irtoilu on ollu myös ongelma kautta aikojen).
 
No, Nokian Hakkapeliitta 7 löytyy nyt alta, hinta oli suolainen mutta ainakin ensivaikutelma on LOISTAVA:thumbs: Verrattuna vanhoihin Goodyear UltraGrip 500 (jotka tosin jo tiensä päässä iän puolesta) pitoa löytyy kyllä aivan mielettömästi:eek:



Suosittelen!
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kannattaakos nyt uskoa noita rengasliikkeitä kovinkaan paljoa? Kävi niin viimeksi, että menin vaihtamaan talvinakeista kesänakkeihin. Sanoivat, että ei näillä sun kesäkumeilla enää aja kuin tonnin verran ja kauppasivat uudet. No ostin pois, mutta heti perään sanoivat, että talvirenkaatkin pitäisi uusia ens talveksi. Hyvin mä niillä vetelin ilman ongelmia viime talven.

Puhuvatko lämpimikseen ja mitenkäs nyt saan selvyyden kannattaako oikeasti pistää uutta satsia tulille, vai meneekö noilla ihan hyvin? Jotenkin tuntuu, että sama vaikka uusilla nakeilla menisi, niin koittavat kaupata uutta satsia.

Ja painotetaan, että ihan hyvin nuo renkaat piti ainakin viime talvena. Neliveto, luistonesto ja abs löytyy.

En usko enää ikinä rengasliikkeitä. Pitää ostaa tuo rengastulkki, jota kannatettiin. Määräaikaishuollossa tarkistivat pinnat ja jopas jopas, 6 ja 7mm, ja uudet olis kahden rengasliikkeen mielestä pitänyt ostaa.
 
Renkaan uran pohjalla on sellainen pieni "nystyrä" joka näyttää 3mm urasyvyyttä. Eli jos renkaan pinta ei ole vielä kyseistä merkkiä lähelläkään niin ei todellakaan tarvitse vaihtaa. Tämä siis siksi jos et jaksa rengastulkin kanssa kikkailla.
 
Sellainen yleiskysymys olis, että kuinka vanhoilla renkailla ja nimenomaan talvirenkailla voi ajaa? Mitä riskejä vanhoilla renkailla ajamiseen liittyy? Onko vaarana, että rengas hajoaa helpommin? Jos renkaassa on nastoja ja pintaa ihan reilusti niin kuinka vanha se saa olla?

Edit. sitä en taida kehdata kertoa kuinka vanhat ne on..
 
Sellainen yleiskysymys olis, että kuinka vanhoilla renkailla ja nimenomaan talvirenkailla voi ajaa? Mitä riskejä vanhoilla renkailla ajamiseen liittyy? Onko vaarana, että rengas hajoaa helpommin? Jos renkaassa on nastoja ja pintaa ihan reilusti niin kuinka vanha se saa olla?

Edit. sitä en taida kehdata kertoa kuinka vanhat ne on..

Ei siinä mitään nyrkkisääntöä ole. Kunhan renkaan kyljet eivät ole "mahineet" eli kuivuneet halkeimille, ja PITOA on autosi,olosuhteiden ja ajotaitojesi suhteen tarpeeksi, niin ei muuta kuin ajelemaan.

Kerro vaan kuinka vanhat on, itse olen 87' vuosimallia olevia renkaita punonut alle :D
 
Ei siinä mitään nyrkkisääntöä ole. Kunhan renkaan kyljet eivät ole "mahineet" eli kuivuneet halkeimille, ja PITOA on autosi,olosuhteiden ja ajotaitojesi suhteen tarpeeksi, niin ei muuta kuin ajelemaan.

Kerro vaan kuinka vanhat on, itse olen 87' vuosimallia olevia renkaita punonut alle :D

Ei ne nyt ihan niin vanhat.. mutta taitaa tuolta 90-luvun lopusta olla.. Onhan ne jo jokusen tonnin tuolla alla pyöriny :D nyt vaan rupesin miettimään, että millane riski ne on. Helvetin äänekkäät ja pitoakaan ei tunnu oikeen missään kelissä olevan, mutta ihan kohtuullisesti niillä on pärjänny, tosin emännän en kyllä anna tolla autolla noilla kumeilla ajaa.. Kesää odotellessa:D

Edit. Jos ajaisin joka päivä, olisin jo hakenut vaikka uudet ässät alle
 
Jos kumit jotaki kymmenen vuoden luokkaa niin eiköhän nuo ole kovettunu senverran ettei sitä pitoo mahda olla..
 
Riippuu miten on säilytetty. Viileässä varastossa poissa auringonvalolta säilyy rengas helvetin hyvin.

Kyllähän noi hankookitkin on ainakin edellisen omistajan mukaan ollu aina suojassa auringolta. Katotaan kestävätkö kevääseen asti. Edelliset masterit mureni 3 vuodessa sellaseen kuntoon, että kumi puhkesi kun oli niin murtunut kuvion väleistä:D
 
Zone-sarja -42%
Kyllähän noi hankookitkin on ainakin edellisen omistajan mukaan ollu aina suojassa auringolta. Katotaan kestävätkö kevääseen asti. Edelliset masterit mureni 3 vuodessa sellaseen kuntoon, että kumi puhkesi kun oli niin murtunut kuvion väleistä:D

Masterit on keskilaatuisia uusiorenkaita, uusiorenkaat ei koskaan kestä yhtä kauan kuin "tavalliset" renkaat. Uusiorenkaissa juuri se RUNKO on vanha, ja sen takia sen hajoaminen ja halkeilu on erittäin todennäköistä. Eli vaikka pinnoite olisi UUSI, niin runko on silti VANHA, noin niinkuin rautalankamalli yksinkertaisille :D
CR-renkaan ja galaxyn (ruotsalaista paskaa) kyky halkeilla kyljistä on liki legendaarinen.
 
Nyt loppui pelleily noiden renkaiden kanssa, meinasi käydä huonosti kun perä lähti alta varoittamatta kuuden kympin vauhdissa. En tiedä lähtikö tuo urista vai miten mutta onni oli ettei kukaan tullut silloin vastaan kun auto heitteli monta kertaa puolelta toiselle. Renkaat on talvirenkaat joista nastat on poistettu viime keväänä ja ajeltu nyt sitten talveakin kun kerran kuviota on ja rahaa ei uusiin renkaisiin ollut. Tähän asti olen pärjännyt ilman läheltä piti tilanteita mutta nyt kyllä vituttaa tuo renkaissa "säästäminen" ja vaikka sainkin pidettyä auton tiellä niin pikkuisen matkan päässä oli joku ajanut ojaan ja autoa vedettiin ylös. Siinä sitä mietti että kuinka lähellä sitä oli kolaria tai että traktori olisi seuraavaksi vetämässä minun autoa sieltä ojasta pois saatikka että vielä tappaa noilla renkailla jonkun kun auto lähtee käsistä väärässä paikkaa.
Maanantaina ajan rengasliikkeeseen ja laitetaan uudet nastarenkaat alle ja vaikka velaksi joudun ostamaan niin ei vituta yhtään se sarjan hinta (gislaved nordfrost 5 380€ koko: 185/65 r14). Pitäisi kait olla sen verran hyvät ettei tarvitse miettiä että miksi säästin renkaissa jos sattuu joskus jotain?:david:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom