Talousmaailman tyhmien kysymysten ketju

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos ja kun myyn osakkeita voitolla Nordnetin kautta, missä välissä verottaja iskee niljakkaat näppinsä rahoihini? Vai maksetaanko myyntivoitosta verot vasta jälkikäteen.

Edelliseen liittyen, miten se verottaja siis varsinaisesti ottaa omansa pois? Maksanko tästä myyntivoitosta "tässä verokarhulle summa x viime vuoden myyntivoitoistani". Vai tarkoittaako tuo "näkyy ensi vuoden veroilmoituksessa" sitä, että jos vaikka palkkatuloni pysyvät samana edellisvuoteen verrattuna, niin minun pitäisi nostaa veroprosenttiani, koska ko. vuodelle tulee lisäksi pääomatuloja?

En oikein sisäistä tätä pääoman verotusta. Palkkatuloistani maksan veron joka kuukausi ja vuosittain se tarkastetaan ja korjataan mätkyjen/palautusten muodossa. Jos saan lisäksi pääomatuloja, niin lisätäänkö ne siihen tulokakkuun vaan päälle ja sitten katsotaan, paljonko on veroja maksettu ja sen mukaan mätkyt/palautukset? Koska mätkyt/palautuksethan vaan katsotaan sen mukaan, paljonko henkilö on vuoden aikana saanut rahaa ja paljonko hän on veroja maksanut.

Edelliseen liittyen, miten se verottaja siis varsinaisesti ottaa omansa pois? Maksanko tästä myyntivoitosta "tässä verokarhulle summa x viime vuoden myyntivoitoistani". Vai tarkoittaako tuo "näkyy ensi vuoden veroilmoituksessa" sitä, että jos vaikka palkkatuloni pysyvät samana edellisvuoteen verrattuna, niin minun pitäisi nostaa veroprosenttiani, koska ko. vuodelle tulee lisäksi pääomatuloja?

En oikein sisäistä tätä pääoman verotusta. Palkkatuloistani maksan veron joka kuukausi ja vuosittain se tarkastetaan ja korjataan mätkyjen/palautusten muodossa. Jos saan lisäksi pääomatuloja, niin lisätäänkö ne siihen tulokakkuun vaan päälle ja sitten katsotaan, paljonko on veroja maksettu ja sen mukaan mätkyt/palautukset? Koska mätkyt/palautuksethan vaan katsotaan sen mukaan, paljonko henkilö on vuoden aikana saanut rahaa ja paljonko hän on veroja maksanut.

Kyllä, periaatteessa lisätään siihen tulokakkuun, mutta verotus on pääomaveron alla.
Käytännössä saat niiden pääomatulojen pääomavero-osuuden verran enemmän veroja, jotka näkyvät seruaavan vuoden veroehdotuksessa.

Pääomatulot ja ansiotulot ovat erillisiä tulolajeja, jonka takia periaatteessa ne myös verotetaan erillään. Käytännössä asian voi varmasti hoitaa monella tapaa. Monet varmaan makselevat ne sitten mätkyinä aikanaan. Jos tiedät, ettei sinulle ole tulossa tämän vuoden aikana vähennettäviä myyntitappioita enää, niin maksele ihmeessä jo pois. Se ei kuitenkaan mitenkään automaattisesti tapahdu vaan joudut itse lappuja täyttämään. Tästä saanet oikean lomakkeen: 9A Laskelma arvopaperien ja arvo-osuuksien luovutusvoitosta tai -tappiosta.

Asun mieheni kanssa paikkakunnalla A, jossa olen kirjoilla. Olen töissä yli 100km päässä paikkakunnalla B. Ostimme mieheni kanssa paikkakunnalta B asunnon, jossa asun viikot.
1.Saanko vähentää asuntolainan korot verotuksessa?
2.Omistan asunnosta yli 50% --> saanko ensiasunnon ostajan edut (vapautus varainsiirtoverosta ja korkeampi korkojen verovähennysoikeus)?

Verotoimistossa ei oltu ihan varmoja kohdasta 1, joten onko jollain vastaavia kokemuksia ja/tai verottajan päätöksiä? Kysymys on siis siitä, voiko minulla olla kaksi vakituista asuntoa tai onko kaupungin B asunto vakituinen asuntoni.

Verotoimistossa oltiin kuitenkin sitä mieltä, että kahden vuoden asumisen jälkeen asunnon myyntivoitto on verovapaa, joten eikö olisi vähän epäloogista, jos verottaja samalla katsoisi, että en asuisi vakituisesti kaupungissa B eikä hyväksyisi asuntolainan korkovähennyksiä?

Toi asia pitää enää paikkansa viisi ja puolivuorokautta Setämies, kiitos "Sukkiksen" ja kumppanien ni toi summa laskee 40.000 euroon asti ja ylimenevältä osalta 32%.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minulla on kaksi lainaa:

-150 000e, korko noin 1,1%, maksuaika 23v (asuntolaina)
-9000e, korko 6,2%, maksuaika 3v (kulutusluotto)

Jos olisi varaa lyhentää ylimääräistä, niin kannattaisi varmaan kohdentaa tuohon korkeakorkoiseen kulutusluottoon? Olisiko älykästä maksaa asuntolainasta korkoja niin kauan, että saisi tuon kulutusluoton lyhennettyä mahd. nopeasti pois?

Minulla on kaksi lainaa:

Jos olisi varaa lyhentää ylimääräistä, niin kannattaisi varmaan kohdentaa tuohon korkeakorkoiseen kulutusluottoon? Olisiko älykästä maksaa asuntolainasta korkoja niin kauan, että saisi tuon kulutusluoton lyhennettyä mahd. nopeasti pois?

Periaatteessa kokonaishyöty on jotain max 1000€ luokkaa riippuen kuinka nopeasti maksat kulutusluoton pois vrt alkuperäiseen tahtiin eli tottakai kannattaa mikäli saat halvalla sovittua lyhennysvapaata asuntolainaan. Lisäksi kun kulutusluotto on poissa niin sulla jää enemmän käyttövaraa joka kuukausi sen lainanhoitomenojan verran eli niillekin sitten voi keksiä tuottavaa tekemistä.

Jep, oon kans monesti lukenut (jenkkilästä tietty, kun kaikki elää siellä luottokorteilla) että
kannattaa nimenomaan panostaa siihen kalleimpaan lainaan ja koittaa saada se ensin pois. Tai vaihtoehtoisesti pienimpään, riippuen filosofiasta. Sullahan toi kulutusluotto on pienin ja kallein, joten se vaan kaikin keinoin ensiksi pois.

Minulla on kaksi lainaa:

Mä tekisin tai tein seuraavan kuvion. Ota asuntolainan päälle remonttilainaa ja maksa koko kulutusluotto pois. Eri pankeilla on erilaisia käytäntöjä tuohon mulla meni tosi kivuttomasti OP:ssä. Tässä saat sen edun, että remonttilaina on myös vähennyskelpoista verotuksessa.

Tää nyt voi periaatteessa olla tuolla tyhmien kysymystenkin kerhossa, mutta taas jälleen yhteiskuntaoppia lukiessani päädyin askarruttavan tilanteen eteen, enkä malta millään odottaa viikonlopun yli.
Eli, luonnollinen henkilöhän on oikeustoimikelpoinen täyttäessään 18 vuotta. Näin ollen hän voi tehdä itsenäisesti päteviä päätöksiä, oikeustoimia. Kuitenkin ns. oikeushenkilö (ts. vaikkapa yritys x) on toimikelpoinen heti kun listautuu rekisteriin. Alaikäinen voi olla yrittäjä ja näin ollen alaikäinen henkilö, joka ei luonnollisena henkilönä olisi toimikelpoinen, voi toimia oikeushenkilönä yrityksensä kautta. Voiko tämä alaikäinen henkilö siis tehdä merkittäviäkin päätöksiä (esim. ottaa yritykselleen pankkilainaa) yrityksensä puitteissa?

Ottaen siis toki huomioon, että yritysidea ja toimintamalli on toimiva, raha liikkuu ja yrityksen kautta tulee tuloja. Mutta tätä pankkilainaa tarvittaisiin vaikka investointeihin.

Tää nyt voi periaatteessa olla tuolla tyhmien kysymystenkin kerhossa, mutta taas jälleen yhteiskuntaoppia lukiessani päädyin askarruttavan tilanteen eteen, enkä malta millään odottaa viikonlopun yli.
Eli, luonnollinen henkilöhän on oikeustoimikelpoinen täyttäessään 18 vuotta. Näin ollen hän voi tehdä itsenäisesti päteviä päätöksiä, oikeustoimia. Kuitenkin ns. oikeushenkilö (ts. vaikkapa yritys x) on toimikelpoinen heti kun listautuu rekisteriin. Alaikäinen voi olla yrittäjä ja näin ollen alaikäinen henkilö, joka ei luonnollisena henkilönä olisi toimikelpoinen, voi toimia oikeushenkilönä yrityksensä kautta. Voiko tämä alaikäinen henkilö siis tehdä merkittäviäkin päätöksiä (esim. ottaa yritykselleen pankkilainaa) yrityksensä puitteissa?

Ottaen siis toki huomioon, että yritysidea ja toimintamalli on toimiva, raha liikkuu ja yrityksen kautta tulee tuloja. Mutta tätä pankkilainaa tarvittaisiin vaikka investointeihin.

PRH - Perustamisilmoitus

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom