Talousmaailman tyhmien kysymysten ketju

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tää nyt voi periaatteessa olla tuolla tyhmien kysymystenkin kerhossa, mutta taas jälleen yhteiskuntaoppia lukiessani päädyin askarruttavan tilanteen eteen, enkä malta millään odottaa viikonlopun yli.
Eli, luonnollinen henkilöhän on oikeustoimikelpoinen täyttäessään 18 vuotta. Näin ollen hän voi tehdä itsenäisesti päteviä päätöksiä, oikeustoimia. Kuitenkin ns. oikeushenkilö (ts. vaikkapa yritys x) on toimikelpoinen heti kun listautuu rekisteriin. Alaikäinen voi olla yrittäjä ja näin ollen alaikäinen henkilö, joka ei luonnollisena henkilönä olisi toimikelpoinen, voi toimia oikeushenkilönä yrityksensä kautta. Voiko tämä alaikäinen henkilö siis tehdä merkittäviäkin päätöksiä (esim. ottaa yritykselleen pankkilainaa) yrityksensä puitteissa?

Ottaen siis toki huomioon, että yritysidea ja toimintamalli on toimiva, raha liikkuu ja yrityksen kautta tulee tuloja. Mutta tätä pankkilainaa tarvittaisiin vaikka investointeihin.

Ei voi tehdä. Tarvitaan oikeustoimikelpoinen henkilö, eli siis täysi-ikäinen, joka ei ole holhouksenalainen.
Esimerkkinä, vaikkapa tää puutarhayrittäjä:

Pankkiasioiden hoitamisestakaan ei tullut pulmaa, vaikka alle 18-vuotiasta ei laki hyväksy papereiden ja kuittien allekirjoittajaksi.
Nikkasen äiti tuli hallituksen jäseneksi ja junailee pankkipuolen.

17-vuotias vetää puutarhayritystä - Nuoret - Talous - Helsingin Sanomat

Nyt tarvitaan apua. Nimittäin olen erilaisten vaihtelevien elämäntilanteiden vuoksi joutunut elämään tähän ikään asti vuokralla. Liikkuva reissutyö, yllättävä ero lapseni äidistä jne. ...missään vaiheessa ei ole päässyt asettumaan omistusasuntoon. Nyt sellainen kiinnostaisi, mutta pientä mutkaa on matkassa. Eli ei ole käsirahaa ensiasuntoon. Miten tuo käytännössä menee tänä päivänä; annetaanko missään tilanteessa ensiasunnon ostajalle lainaa ilman käsirahaa?

Tilanteeni on seuraava; vuositulot 40-50 tonnia, luottotiedot olleet aina kunnossa ja Nordean kautta löytyy pari luottokorttia ja jonkinlainen "avainasiakas"-status, vaikka en mitään osakkeita omistakaan tms. Asunnot joita ensiasunnoksi katselen, maksavat vaatimattomat 55-80 tonnia... kalliimpia en uskalla ilman käsirahaa miettiäkään. Voisiko mikään pankki antaa ilman käsirahaa mahdollisuutta? Ja miten tuo marssijärjestys käytännössä menee? Menenkö ensin pankkiin? Sitten antavat lupauksen jostain summasta jos antavat? Mites sitten jos lupaavat 60 000 euroa, mutta asunto maksaa 58 000 €? Voinko nostaa tuon 60 000 € vapaasti ja pitää tuon 2 000 € jonkinlaisena "remonttirahana"? Miten näitä valvotaan? Olen aivan hukassa ja siksi kyselen tyhmiä, koska en ymmärrä mitään näistä omistusasuntoasioista. Ei ole aiemmin ollut edes mahdollisuuksia miettiä näitä.

On niin pieni summa tuo, että kyllä se laina aika mutkattomasti irtoaa jos sulla ei ole mitään kahnauksia ollut raha-asioidesi kanssa aiemmin...

Asuntolaina on erikseen ja remonttilaina erikseen..

Jos tuo asunto on takuuna, niin paperit taitavat jäädä pankin haltuun..

https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/lainat/vakuudet?id=20700&srcpl=8

Edit. Eli maksat pankille extraa tuosta 70 % ylittävästä luotosta tai sitten hommaat sille palalle takaajan.

On niin pieni summa tuo, että kyllä se laina aika mutkattomasti irtoaa jos sulla ei ole mitään kahnauksia ollut raha-asioidesi kanssa aiemmin...

Asuntolaina on erikseen ja remonttilaina erikseen..

Jos tuo asunto on takuuna, niin paperit taitavat jäädä pankin haltuun..

https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/lainat/vakuudet?id=20700&srcpl=8

Edit. Eli maksat pankille extraa tuosta 70 % ylittävästä luotosta tai sitten hommaat sille palalle takaajan.

Kiitos vastauksestasi! Onko tällaisessa minun tapaukseni kaltaisessa tilanteessa 20 vuotta maksimi maksuaika, mitä antavat? Vai voiko saada enemmän? Mikä on tuntuma?

Lähetääs nyt kuitenkin siitä, paljonko pystyt kuussa maksamaan muiden asumiskulujen ohella?

Eikös tuo Nordean avainasiakkuus edellytä 30ke arvosta talletuksia, rahastoja/osakkeita tai lainoja. Eli miten voit olla avainasiakas ilman, että olisi yhtään pistää käsirahaksi vai jätitkö mainitsematta jonkun isomman lainan? Suht oleellinen tieto asuntolainan saannin kannalta tuo, jos on useempi kymppi jo esim. jotain autolainaa.

Lähetääs nyt kuitenkin siitä, paljonko pystyt kuussa maksamaan muiden asumiskulujen ohella?

No tällä hetkellä selviydyn helposti vuokrasta, joka on 750 €. Jos ostan 50-55 tonnin kämpän, niin silloin vastikkeen kanssa kuukausierä saattaisi jäädä ihan johonkin 550 euron tuntumaan. Eli outoa, jos sellaisen maksaminen vaikuttaisi ongelmalta pankissa.

Ja mitä aiemmista lainoista yms. kysyttiin, niin auton rahoitus on olemassa. Maksamatta yli 20 000 €. Saan kuukaudessa km-korvauksia ja päivärahoja 1-2 tonnia nettona, eli niiden avulla selviän kyllä aika mallikkaasti ko. rahoituksesta ja muista auton kuluista.

Jos ostan 50-55 tonnin kämpän.

Jos oletettaisiin että pitäs olla kasassa 5 prosenttia kämpän hinnasta, niin tässä tapauksessa se olis vain 2-3 tuhatta euroa.
Mun mielstä tuommoisen summan vaatiminen ei ole mikään ongelma, vaikka välittäjät ja pankit tästä purnaavatkin.

Reissu Miehen tapauksessa lainan saanti voi onnistua kyllä ihan ilman omaa osuuttakin, jos vain pankki katsoo tilanteen riskittömäksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos oletettaisiin että pitäs olla kasassa 5 prosenttia kämpän hinnasta, niin tässä tapauksessa se olis vain 2-3 tuhatta euroa.
Mun mielstä tuommoisen summan vaatiminen ei ole mikään ongelma, vaikka välittäjät ja pankit tästä purnaavatkin.

Reissu Miehen tapauksessa lainan saanti voi onnistua kyllä ihan ilman omaa osuuttakin, jos vain pankki katsoo tilanteen riskittömäksi.

Pari-kolme tonnia onnistuu aina. 5 prosenttia ei ole ongelma. Melko usein on viime aikoina vaan puhuttu 15-20 prosentista. Samaan aikaan sieltä täältä kuulee vihjauksia, että halpaan ensikämppään kyllä saa ilman käsirahaa lainan, jos on hyvä neuvottelemaan ja hyvät tulot. Tilanne on ilmeisesti melko "elävä" ja vaihteleva ja tuuristakin kiinni.

Huomenna olisin menossa töihin n. 8 tunniksi ja pyydettiin verokorttia johon täytettynä tilinumero. Opiskelijana mistan portaikkoverokortin ja tuossa lapussa ei kyllä ole mitään kohtaa tilinumerolle. Joten lärväänkö sen tilinumeron johonkin yläkulmaan vai saanko hankittua tähän hätään jostain oikean ei porrasverokortin :D

Huomenna olisin menossa töihin n. 8 tunniksi ja pyydettiin verokorttia johon täytettynä tilinumero. Opiskelijana mistan portaikkoverokortin ja tuossa lapussa ei kyllä ole mitään kohtaa tilinumerolle. Joten lärväänkö sen tilinumeron johonkin yläkulmaan vai saanko hankittua tähän hätään jostain oikean ei porrasverokortin :D
Erilliselle lapulle kirjotat tilinumeron ja annat ne yhdessä sitten.

Täällä pyörii rekrypuolen ihmisiä ja ulkomailla työskenteleviä, joten laitetaanpa kysymystä.

Minulle tarjottiin ulkomailta työpaikkaa. Potentiaalinen työnantaja haluaa nykyiseltä esimieheltäni lausunnon. Kysymyksissä pyydetään muun muassa kertomaan minun sairaus-/poissaolotietoja. Kysymys kuuluu:

1) Saako tätä lain mukaan kysyä?
2) Saako tähän lain mukaan vastata?

Toisessa paikassa, johon olen vasta menossa haastatteluun, esimieheltäni pyydettiin lausuntoa, jossa erikseen sanottiin, että minun sairauspoissaoloista ei saa mainita mitään. Jatkokysymys:

3) Onko käytäntö eri kun on menossa haastatteluun vs. kun paikkaa on jo tarjottu?

Kuvittelenko vain, vai pääseekö joillain sukunimillä paremmin johtaville paikoille kuin toisilla?

Marimekon toimitusjohtaja vaihtuu ? Ihamuotilan tilalle Tiina Alahuhta-Kasko, 33 - Marimekko - Talous - Helsingin Sanomat

En sano etteikö olisi pystyvä ihminen kyseessä, varmasti onkin. Mutta kuka normi Möttönen (varsinkaan mies) pääsee tuollaiseen nosteeseen?

Valtiotasolla puhutaan nukkehallituksista. Onko Marimekossa nyt kyse nukkejohtajasta?

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/marimekon-johdon-outo-purkkaviritys/PtgvLVmG

Vaikuttaa lähinnä statementiltä, et meilläpä on nainen pörssiyhtiön johdossa.

Onko karenssi mahdollinen? :(

Hei

TE-toimistolta tullut työtarjous, johon en kuitenkaan kerennyt vastaamaan vaaditussa ajassa. Johtuen virheellisestä osoitetiedosta te-toimistolla, eli kirje työtarjouksesta saapunut 2 päivää viimeisen yhteydenottopäivämäärän jälkeen.

Työkkäriltä tullut selvityspyyntö asiasta.

Tekemässäni selvityksessä mainittu: Kirjeen saapuneen määräajan jälkeen johtuen väärästä osoitteesta. Olleeni siinä uskossa, että osoitteenmuutos väestörekisterikeskukseen päivittyy myös te-toimistolle. Luvattu olla yhteydessä työnantajaan. Lisäksi liitteeksi kuva vanhaan osoitteeseen ja postin kautta kulkeneesta kirjeestä.

Lisäksi työnantajaan yhteydessäoton jälkeen tehty lisäselvitys jossa mainittu: Hakeneeni työtä ja olleeni yhteydessä työnantajaan puhelimitse. Työkokemukseni ja koulutukseni ei kuitenkaan vastannut tarjottua työtä.

Joten mahdankohan välttää karenssin antamillani selvityksillä? Tässä meinaa stressiin kuolla ja käsittelyaikakin 3-4 viikkoa

Mulla on reilu 100t maksamatta mun rivarikämpästä. Mietin kuitenkin muuttamista ja tämän laittamista vuokralle. Pohdin miten pankki tähän suhtautuu. Laskeeko ne suoraan ton 100t aiempi velka +uuden kämpän velka ja sitten onko mun tuloilla siihen varaa vai käyttääkö ne maalaisjärkeä jos tää vanha kämppä on menossa vuokralle? Nykynen kämppä on halvalla marginaalilla, pienellä vastikkeella ja hyvällä sijainnilla joten vuokran pitäisi kattaa nykykursseilla reilusti menot eikä vuokralaisenkaan löytäminen pitäisi olla hankalaa. En kuitenkaan tiedä soveltaako ne tota ollenkaan pankissa vai laskeeko ne vaan lainat yhteen eikä ota huomioon noita tulevia vuokratuloja.

Mulla on reilu 100t maksamatta mun rivarikämpästä. Mietin kuitenkin muuttamista ja tämän laittamista vuokralle. Pohdin miten pankki tähän suhtautuu. Laskeeko ne suoraan ton 100t aiempi velka +uuden kämpän velka ja sitten onko mun tuloilla siihen varaa vai käyttääkö ne maalaisjärkeä jos tää vanha kämppä on menossa vuokralle? Nykynen kämppä on halvalla marginaalilla, pienellä vastikkeella ja hyvällä sijainnilla joten vuokran pitäisi kattaa nykykursseilla reilusti menot eikä vuokralaisenkaan löytäminen pitäisi olla hankalaa. En kuitenkaan tiedä soveltaako ne tota ollenkaan pankissa vai laskeeko ne vaan lainat yhteen eikä ota huomioon noita tulevia vuokratuloja.

Ei pitäis olla ongelmaa jos asiat on muuten kunnossa ja taloudessa pelivaraa. Mulla oli sama tilanne ja katsoivat, että vuokratulo riittää lainanlyhennykseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom