Talousmaailman tyhmien kysymysten ketju

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuleekohan veronkiertoepäilys, jos sattuu saamaan yksityishenkilöltä hyvin huokeaa lainaa?

Kyseessä pienehkö summa (20 000 euroa), lainan lyhennykset vapaavalintaiset ja korkoprosentti 0.

Pankkihan ne tiedot verottajalle antaa.

Verohallinto sanoi:
Laina vai lahja

Lainaa voidaan pitää lahjana silloin, kun olosuhteista voidaan päätellä, että varoja ei alun perinkään ollut tarkoitus maksaa takaisin. Laina voi olla koroton. Lainasta tulee laatia lyhennyssuunnitelma ja lyhennysten toteutuminen on Verohallinnon pyytäessä pystyttävä näyttämään toteen. Lainan määrän ja lyhennyssuunnitelman tulee olla realistinen velallisen maksukykyyn nähden. Jos lainaa lyhennetään jatkuvasti kolmen vuoden välein annettavilla verovapailla lahjoilla, voidaan laina katsoa verotuksessa lahjaksi.

Ensin voi antaa sen 3999 euroa verottomana. Tämän jälkeen lopusta on tehtävä velkakirja ja takaisinmaksusuunnitelma. Takaisinmaksusuunnitelmaa on noudatettava. Mikään laki ei kuitenkaan estä, että tästä täysin erillisenä lainan antaja antaa kolmen vuoden välein tuon 3999 euroa verovapaana lahjana. Tämä ei vaan saa olla missään tekemisissä kyseisen lainan kanssa ja lainaa pitää ihan oikeastikin lyhentää (mielellään tilille, niin ei voi verottaja tarttua "tekaistuihin" kuitteihin). Esim. sellainen ei käy, että maksaa velkaa 3999 euroa kolmen vuoden välein ja maksupäivän aikoihin tilille rapsahtaa lahjana 3999 euroa.

Olen lomautuksella nykyiseltä työnantajalta ja lomautuksen aikana olen tehnyt työsopimuksen toisen firman kanssa. Nykyisen kanssa on nyt sovittu, että irtisanoudun itse, papereita tehdään mahdollisesti ensi viikolla.

Sovittavaksi kysymykseksi on jäänyt irtisanoutumisen ajankohta. Jos irtisanoudun itse eli muutun lomautetusta työttömäksi, niin joutunen karenssiin eli en tule saamaan ansiopäivärahoja 90 päivään (työt uudessa paikassa alkaa vasta kolmen viikon päästä)? Tällöin kannattanee irtisanoutua (päivätä paperit) vasta uuden työsuhteen alkamista edeltävänä päivänä? Käsittääkseni työnantajalle ei tästä koidu haittaa, koska maksuun on tulossa vain pitämättä jääneet lomapäivät, joita ei lomautuksen ajalta enää kerry?

Mitä tapahtuu bear-sertifikaateille tai miinusmerkkisesti vivutetuille etf:lle kohdeyrityksen mennessä konkurssiin? Kaupankäyntihän silloin yleensä lopetetaan pörssissä yrityksen osakkeilla, varmaan samalla loppuu myös johdannaiskauppa? Tuleeko esim -1x vivun omaavasta instrumentista sitten automaattisesti rahat tilille noin +100% tuotolla?

Tuli hierottua kaupat omakotitalosta. Nyt uutta sähkösopimusta tehtäessä huomasin, että edelliseltä omistajalta sähkölaskuja rästissä. Sopimus siirtyy siis vasta sitten, kun laskut maksettu. Tämän pitäisi järjestyä. Jos ei, niin voidaan tarvittaessa tehdä uusi sähköliittymä.

Nyt sitten iski jännitys että voiko jotain muita kuluja jäädä rästiin edelliseltä omistajalta? Kiinteistövero? Jätehuolto? Vesi? :o

Tuli hierottua kaupat omakotitalosta. Nyt uutta sähkösopimusta tehtäessä huomasin, että edelliseltä omistajalta sähkölaskuja rästissä. Sopimus siirtyy siis vasta sitten, kun laskut maksettu. Tämän pitäisi järjestyä. Jos ei, niin voidaan tarvittaessa tehdä uusi sähköliittymä.

Nyt sitten iski jännitys että voiko jotain muita kuluja jäädä rästiin edelliseltä omistajalta? Kiinteistövero? Jätehuolto? Vesi? :o

Täyttä mutuilua, mutta yleensähän laskut osoitetaan ihmiselle eikä esim. talolle. Eli eiköhän ne rästit seuraa sitä entistä asukkia eikä sun soppareihin vaikuta mitenkään.

Kai toi liittymä on ainoa erityistapaus, sehän on irtaimistoa. Talon kuntoon liittyvien riskien rinnalla kärpäsenjätöksiä. :))

Kysymys perinnön jakoon liittyen.
Äidin äiti kuoli tuossa vajaa vuosi sitten ja kolme sisarusta on perinnön saajina.
Perintöön kuuluva talo on ollut myytävänä ja meni nyt lopulta kaupaksi.
Äidin veli on kuitenkin sanonut, että hän ei tarvitse omaa osuuttaan talon myyntihinnasta. Miten homma menee käytännössä? Voiko hän vain ilmoittaa, että jää pois perinnön jaosta jolloin perintö jaetaan äidin ja hänen siskonsa kesken vai pitääkö veljen ensin ottaa oma osansa perinnöstä ennenkuin voi sen jakaa muille sisaruksille? Tällöinhän tulee kuvioihin lahjavero mikä tekee homman taas järjettömäksi. Onko muita keinoja?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voiko hän vain ilmoittaa, että jää pois perinnön jaosta jolloin perintö jaetaan äidin ja hänen siskonsa kesken vai pitääkö veljen ensin ottaa oma osansa perinnöstä ennenkuin voi sen jakaa muille sisaruksille? Tällöinhän tulee kuvioihin lahjavero mikä tekee homman taas järjettömäksi. Onko muita keinoja?

Valitettavasti perinnöstä ei voi (kuin erittäin harvinaisissa tilanteissa) enää tuossa vaiheessa luopua siten, että lahjaveroilta vältyttäisiin. Koska äitisi äidin kuolemasta on kulunut jo lähes vuosi, niin oletan, että perunkirjoitus on tehty ja perintöverotkin ehkä jo laitettu maksuun. Verotehokas luopuminen ei enää onnistu sen jälkeen kun perintöön on ryhdytty. Onko setäsi ottanut vastaan mitään muuta kuolinpesään kuulunutta omaisuutta? Onko hän ollut allekirjoittamassa asunnon kauppakirjaa joko itse tai antanut valtakirjan siihen? Jos vastaus on kyllä jompaan kumpaan, niin valitettavasti luopuminen ei onnistu enään ilman lahjaveroa.

Kun lahjavero menee joka tapauksessa, niin kannattaisiko miettiä, josko veljesi haluaisi lahjoittaa rahat siskojensa lapsille? Vaikka sitä ei tahtoisi ajatella, niin jossain, toivottavasti kaukaisessa, vaiheessa tulee perintöverot maksettavaksi myös äitisi ja hänen siskonsa jälkeen. Yleensä perintöveroja pyritään minimoimaan siten, että hypätään yhden sukupolven yli.

Valitettavasti perinnöstä ei voi (kuin erittäin harvinaisissa tilanteissa) enää tuossa vaiheessa luopua siten, että lahjaveroilta vältyttäisiin. Koska äitisi äidin kuolemasta on kulunut jo lähes vuosi, niin oletan, että perunkirjoitus on tehty ja perintöverotkin ehkä jo laitettu maksuun. Verotehokas luopuminen ei enää onnistu sen jälkeen kun perintöön on ryhdytty. Onko setäsi ottanut vastaan mitään muuta kuolinpesään kuulunutta omaisuutta? Onko hän ollut allekirjoittamassa asunnon kauppakirjaa joko itse tai antanut valtakirjan siihen? Jos vastaus on kyllä jompaan kumpaan, niin valitettavasti luopuminen ei onnistu enään ilman lahjaveroa.

Kun lahjavero menee joka tapauksessa, niin kannattaisiko miettiä, josko veljesi haluaisi lahjoittaa rahat siskojensa lapsille? Vaikka sitä ei tahtoisi ajatella, niin jossain, toivottavasti kaukaisessa, vaiheessa tulee perintöverot maksettavaksi myös äitisi ja hänen siskonsa jälkeen. Yleensä perintöveroja pyritään minimoimaan siten, että hypätään yhden sukupolven yli.

Juu tai ei siitä ihan vuotta sentään taida vielä olla, mutta perunkirjoitus on juu tehty. Mun ymmärtääkseni mitään perintöä ei ole kuitenkaan vielä jaettu eikä muuta merkittävää omaisuutta suoranaisesti ollutkaan. Tilillä oli muutama tonni rahaa, joka on siellä pidetty talon ylläpitokustannuksien ja juoksevien kulujen hoitoa varten.
Kauppakirjojahan ei vielä ole allekirjoitettu, mutta ostaja on tarjouksen hyväksynyt. Juu no tuo seuraavalle sukupolvelle siirto on tietty yksi vaihtoehto, mutta olen ainoa lapsi ja äidin siskolle ei ole jälkikasvua niin vaikka se houkuttelevalta kuullostaisikin niin ei oikeen ole toimiva ratkaisu.
Ja porukoilla se rahantarve tässä kovempi onkin tällä hetkellä. Mistään aivan valtavista summista ei nyt ole edes kyse, mutta luokkaa 20000e / sisarus olisi tulossa enemmän jos eno jää jaosta pois.

Kai joku lahjoituskuviokin voisi olla vaihtoehto ,mutta aikaa palaa siihenkin jos 3999e kerrallaan pystyy antamaan. Voiko tuon 3999e summan muuten antaa kerralla rajattomasti eri henkilöille? Jos eno antaisi tuommosissa erissä lahjana vaikka mulle, mun isälle ja äidille ja vaikka vielä mun avovaimolle niin oltaisiin jo aika lähellä oikeaa summaa? Ja vastaava kuvio toteutettaisiin äidin siskon puolelle.

Tuo 3999 raja on kussakin relaatiossa erikseen. Eli setäsi voi lahjoittaa samalle henkilölle vain tuon 3999 euroa, mutta setäsi voi lahjoittaa kullekin sukulaiselle 3999 euroa verovapaasti.

Kannattaa muistaa, että verottaja voi puuttua (jos saa tiedon jotain kautta), jos sinä, avopuolisosi ja isäsi sitten lahjoitatte tuon 3999 euroa äidillesi. Tuossa kuviossa olisi aika ilmeistä, että lahjoitukset tehtiin vain veron maksun välttämiseksi.

Onkohan eläkeasiantuntijoita linjoilla?

Työnantaja ja työntekijä maksavat prosentuaalisen osuuden henkilön bruttoansioista työeläkemaksua. Kun verovuoden jälkeen henkilö tekee/saa vähennyksiä verotuksessa (esim. työmatkat, kotitalousvähennykset, viranpuolesta tehtävät vähennykset yms.) niin käsittääkseni eläkekertymä lasketaan tästä vähennysten jälkeen tulevasta "nettobruttopalkasta". Mitä tapahtuu tälle vähennyksiin menneiden ansiotulojen eläkemaksuille? Niitä ei käsittääkseni palauteta työntekijälle eikä työnantajalle. Eli verotettavien tulojen vähennysmaksimointi onkin tulevien eläkkeiden minimointia? :ruoska: Voin olla toki väärässä ja eläke lasketaan ennen vähennyksiä olevasta tulosta, mutta omasta mielestä eläkeotetta tarkisteltaessa se kertymä on laskettu vähennysten jälkeisestä tulosta.

Vuosisadan kusetusko?

Edit: Tuskin kukaan meistä 80-luvulla syntyneistä saa nykyisenkaltaista eläketurvaa 35 vuoden päästä eli sen suhteen tämäkin on ihan "teoreettista pohdiskelua". :)

Viimeksi muokattu:
Eläkekertymä lasketaan eläkelaitoksille vuosittain toimitettujen ansiotietojen perusteella. Ansiotiedot sisältävät TyEL/KuEL/KiEL/VaELin alaiset suoritukset riippuen siitä, minkä eläkelain piiriin kuuluu. Eri laeissa tietyt suoritukset on määritetty karttuman alaisiksi ja lakien välillä on pieniä eroja.

Alla Työntekijän eläkelain eli TyELin pykälä karttuman perusteista. 70 § puolestaan määrittelee mitkä ansiot lasketaan TyELin alaisiksi. Verovapaat kilometrikorvaukset tai muut matka-/kulukorvaukset eivät tähän esimerkiksi kuulu. Henkilöverotuksessa olevia vähennyksiä ei tässä kannata kuitenkaan sekoittaa mukaan, koska ne ovat eri asia.

"63 §
Eläkkeen karttuman perusteet

Eläkettä karttuu:

1) 70 ja 72 §:n mukaisista työansioista, jotka työntekijä on ansainnut 18 vuoden iän täyttämistä seuraavan kalenterikuukauden alusta 68 vuoden iän täyttämiskuukauden loppuun;

2) 74 §:ssä tarkoitetuilta palkattomilta ajoilta; ja

3) tämän lain mukaisen työkyvyttömyyseläkkeen ajalta. (14.8.2009/627)

Eläkkeeseen eivät oikeuta työkyvyttömyyden alkamisvuoden työansiot, jos työkyvyttömyyseläkettä määrättäessä tuleva aika on luettu eläkkeeseen oikeuttavaksi siten kuin 66 §:ssä säädetään."

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060395

Eli jos sulle on maksettu palkkaa (TyEl mukaista) 100000€ niin eläke kertyy 100000€:n mukaan vaikka lopullisessa verotuksessa olisi vähennysten jälkeen verotettava tulo vain 90000€?

Tiedot siis tulee suoraan työnantajalta eikä lopullinen verotus vaikuta niihin mitenkään.

Mun pitää sitten tarkistaa vielä otteeni koska mun mielestä ne ei ihan täsämäneet bruttopalkan mukaan ja mietin että voisiko vähennykset verotuksessa olla se syy heittoon.

Eli jos sulle on maksettu palkkaa (TyEl mukaista) 100000€ niin eläke kertyy 100000€:n mukaan vaikka lopullisessa verotuksessa olisi vähennysten jälkeen verotettava tulo vain 90000€?

Tiedot siis tulee suoraan työnantajalta eikä lopullinen verotus vaikuta niihin mitenkään.

Mun pitää sitten tarkistaa vielä otteeni koska mun mielestä ne ei ihan täsämäneet bruttopalkan mukaan ja mietin että voisiko vähennykset verotuksessa olla se syy heittoon.

Kun alat niitä laskelmia tarkistamaan niin väliä on tosiaan sillä mitä sinulle on oikeasti maksettu. Kaikki erät eivät välttämättä ole TyELin alaisia.

Kun alat niitä laskelmia tarkistamaan niin väliä on tosiaan sillä mitä sinulle on oikeasti maksettu. Kaikki erät eivät välttämättä ole TyELin alaisia.

Onko laittaa jotain esimerkkiä mitkä voisi olla sellaisia palkaneriä jotka ei syystä tai toisesta kerrytä eläkettä? Itse en ole saanut mitään optioita tai kultaisia kädenpuristuksia, jotka jo etukäteen tiedän olevan vakuuttamatonta palkkaa

Luulisi että kaikki seuraavat yksityisellä ja julkisella alallla kerryttävät eläkettä:

- kk-palkka
- tuntipalkka
- vuorolisät
- henkilökohtaiset suoritepalkkaukset/provisiot/bonukset
- ylityökorvaukset
- lomapalkat, lomarahat ja -korvaukset
- Puhelin, lounari ja autoetu (verotusarvon mukaan)

Suositut

Back
Ylös Bottom