Talousmaailman tyhmien kysymysten ketju

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Paljon auntolaina vaikuttaa tuloveroprosenttiin?
Ei pysty sanomaan ilman tarkempia tietoja, mutta tuo ei ole vaikea laskea itsekkään. Tarttet lainamäärän ja korkotiedot. Lasket paljonko maksat korkoja lainasta vuosittain ja sitten katot paljonko siitä on vähennyskelposta, tänä vuonna se on vielä 65%, mutta laskee tulevina vuosina https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Asunnon_osto/Asuntolainan_korkovahennys

Esimerkiks jos lainaa on 100 000€ ja korkoprosentti 1.2% niin vuodessa maksat korkoja 1200€ josta 65% on 780€. Nyt seuraavaks etit Googlesta Verohallinnon tuloverolaskurin. Syötät sinne tiedot tuloista ja verorajoista niinkun ne on sulla verokortissa, seurauksena saat tuloveroprosentin jonka pitäs täsmätä kortissa ilmotettuun. Seuraavaks syötät samat euromääräset tulotiedot vähennettynä tuolla asuntolainan korkovähennysmäärällä ja katot paljonko laskuri antaa veroprosentiks.

Paljon auntolaina vaikuttaa tuloveroprosenttiin?

Vähennyskelpoiset korot vähennetään ensisijaisesti pääomatuloista. Jos sinulla ei ole pääomatuloja tai niitä on vähemmän kuin vähennettäviä korkoja, syntyy alijäämä. Asuntovelan koroista otetaan alijäämässä huomioon 65 % (vuonna 2015) koron määrästä. Tästä alijäämästä 30 % luetaan alijäämähyvitykseksi, joka vähennetään ansiotulojesi veroista. Jos kyseessä on ensiasuntoa varten otettu laina, alijäämähyvitykseen saa 2 % korotuksen, joten vähennys on silloin 32 %. Korotuksen saa enintään ensiasunnon käyttöönottovuodelta ja yhdeksältä seuraavalta vuodelta.

Eli jos maksat korkoja 1000€/vuodessa niin ensiasunnon ostajalla verot vähenee 1000*0,65*0,32 = 208€/vuodessa ja muilla kuin ensiasunnonostajilla 1000*0,65*0,3 = 195€/vuosi. Olettaen ettei ole pääomatuloja josta veroa vähentää eli koko summa otetaan alijäämähyvityksenä ansiotuloista. Tämä siis koskee tätä vuotta ja tulevaisuudessa tämä "etu" kovaa vauhtia on poistumassa.

HUOM! Korkokaton kustannuksia tai muita lainaturvatuotteita ei voida vähentää verotuksessa.

Okei kiitos eli periaatteessa ei mitää
No nykykorkotasolla (ja vähennyksen leikkauksella) ei juuri mitään. Korkojen ollessa 5-6% (niinkuin itsellä ensiasunnon 2000-luvun alussa), tolla oli iso merkitys.
100te lainassa yli 6000e korkoja, niin noista se 30% tekee jo kuukausitasollakin ihan mukavat 150e.

Onko laittaa jotain esimerkkiä mitkä voisi olla sellaisia palkaneriä jotka ei syystä tai toisesta kerrytä eläkettä? Itse en ole saanut mitään optioita tai kultaisia kädenpuristuksia, jotka jo etukäteen tiedän olevan vakuuttamatonta palkkaa

Luulisi että kaikki seuraavat yksityisellä ja julkisella alallla kerryttävät eläkettä:

- kk-palkka
- tuntipalkka
- vuorolisät
- henkilökohtaiset suoritepalkkaukset/provisiot/bonukset
- ylityökorvaukset
- lomapalkat, lomarahat ja -korvaukset
- Puhelin, lounari ja autoetu (verotusarvon mukaan)

Nuo lähtökohtaisesti ovat TyELin alaisia. Yleisimpiä eriä mitkä eivät vaikuta ovat matkakorvaukset ja työkorvaus. Työkorvausta taas ei työsuhteessa oleville maksella.

Jos epäilet virhettä niin kannattaa olla yhteydessä eläkeyhtiöön ja tarkistaa tiedot. Annettu ilmoitus on voinut olla virheellinen, esim. palkanlaskennassa käytetty järjestelmä voi aiheuttaa tuollaisen virheen jos käytetyt palkkalajit on määritelty väärin, kaikki palkat eivät ole kertyneet ilmoituksiin jne.

Kysymys verotuksesta ulkomaan töissä:

Olen service engineer eli reissumiehiä.
Ensimmäinen ulkomaankomennukseni oli Viroon jossa olin 9.7-30.7. Tämän jälkeen olen ollut komennuksella Mauritaniassa jossa olin ensin: 6.8-14.9 ja loppukomennus on ajalle: 1.10-31.12

Voidaanko tässä soveltaa ulkomaan työskentelyn 6kk sääntöä? Eli saanko Suomeen maksamani verot takaisin, jos olen Suomessa takaisin vasta 1.1.2016?
Suomessa vietettyjä päiviä tulee 1.7.2015-31.12.2015 ajanjaksolle yhteensä 30 päivää.

Kysymys verotuksesta ulkomaan töissä:

Olen service engineer eli reissumiehiä.
Ensimmäinen ulkomaankomennukseni oli Viroon jossa olin 9.7-30.7. Tämän jälkeen olen ollut komennuksella Mauritaniassa jossa olin ensin: 6.8-14.9 ja loppukomennus on ajalle: 1.10-31.12

Voidaanko tässä soveltaa ulkomaan työskentelyn 6kk sääntöä? Eli saanko Suomeen maksamani verot takaisin, jos olen Suomessa takaisin vasta 1.1.2016?
Suomessa vietettyjä päiviä tulee 1.7.2015-31.12.2015 ajanjaksolle yhteensä 30 päivää.

Siis onko sulla suomalainen työnantaja jonka komennuksella sä olet ulkomailla. Siinä tapauksessa maksat verosi Suomeen vaikka olisit kaksi vuotta putkeen siellä komennuksella.

e: selvennyksenä. Se että et maksa veroja Suomeen ei tarkoita sitä että et maksa niitä minnekkään. Se tarkoittaa sitä että olet töissä ulkomaalaisella työnantajalla ja voidaan myös katsoa että asut pysyvästi ulkomailla (oliko just minimi toi 6 kk) jolloin maksat verot kohdemaahan.

Kuuden kuukauden sääntöä ei voida soveltaa, sillä olet kolmella eri komennuksella, joista mikään ei yksistään kestä yli kuutta kuukautta.

Jos olisit koko tuon ajan yhdessä maassa komennuksella, niin sitten todennäköisesti sovellettaisiin 6 kk sääntöä. Tämä johtuu siitä, että 6 kk sääntöä sovelletaan vain, jos työskentelymaalla on oikeus verottaa sinua. Tämä vaatii pääsääntöisesti sen 6 kk oleskelun työskentelymaassa.

Kannattaa toki varmistaa vielä joltain oikealta asiantuntijalta.

Keskustelin tuossa kaverini kanssa asuntomarkkinoista. Kaveri on piinkova kapitalisti, joka asuu omistusasunnossa ja jonka lisäksi hän vuokraa sijoitusasuntoaan. Puhuimme sitten maakunnan hintatasosta vuokramarkkinoilla - eritoten yksiöiden ja kaksioiden hinnoista. Kaveri ei millään ymmärrä sitä, että miksi joku vuokraa edelleen asunnon 500 €/kk, kun siitä on mahdollista pyytää myös 700 €/kk. Pitäisi kuulemma ottaa rahat asukkailta pois jo senkin takia, että sijoituksen tuottoprosentti olisi edes jokseenkin kohtuullinen. Toisaalta hän ja yksi toinenkin asuntosijoittaja on sitä mieltä, että vuokraisännän pitäisi saada ihan kunnon kuukausituloa asuntosijoittamisesta. Minun mielestäni tuossa hinnoittelussa on kaksi eri koulukuntaa, eikä kumpikaan ole oikea tai väärä. Kyse on kuitenkin pitkän tähtäimen sijoituksesta, jossa ratkaisevaa ei ole seuraavan puolen vuoden tulot, vaan seuraavan 20 vuoden aikana kertynyt varallisuus.
Eikö tuo korkean hinnoittelun aiheuttama vuokralaisten jatkuva vaihtuminen ja mahdollinen asunnon tyhjäkäyttö ole sellainen päänvaiva, että juuri sen takia valtaosa asuntosijoittajista ei mitään kermankuorintahinnoittelua harrasta? Mitä taas tulee tuohon "kunnolliseen korvaukseen", jota tästä touhusta vaaditaan, en ymmärrä miten nämä sijoittajat eivät ymmärrä kuinka kilpailtu ala tämä on. Kilpailuhan pitää huolen siitä, että mitään biletysrahoja tuossa ei pääse yhdellä yksiöllä tienaamaan.
Ihmetyttää vain näiden ihmisten asenne, kun väittävät että asuntoja vuokrataan rakkaudesta lajiin - muka palkatta. Asunnossa voi kuitenkin olla 75 % velkaa ja tämä vuokraamiskuvio mahdollistaa sen, että joku muu maksaa pankkilainan tämän omistajan puolesta, niin en ymmärrä miten se ei muka ole kunnollinen korvaus.. Sitäpaitsi velattoman yksiön ollessa kyseessä siinä voi jotain biletysrahaa jo tienatakin.
Minulla kun ei sijoitusasuntoa ole, niin voisiko joku asiasta enemmän tietävä valaista hieman ja kertoa kuka tässä on pihalla; minä vai kaverini?

Tuossa on, kun mainitsitkin, kaksi eri koulukuntaa.

Jos ei halua pelata vaihtuvien vuokralaisten kanssa tai tyhjät kuukaudet vaarantaisivat oman talouden, niin vuokraa pidetään houkuttelevalla tasolla. Jos satunnainen tyhjä kuukausi ei haittaa, niin sitten voi hakea maksimivuokria.

Vuokran suuruus riippuu hieman myös vuokrausajankohdasta, yleensä alkusyksystä voi pyytää enemmän kuin esim. helmikuussa. Voi olla myös kyse vanhasta sopparista, jossa ei ole muistettu nostaa vuokraa tai unohdettu vuokrankorotuspykälä vuokrasopparista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mielessä on pyörinyt nyt rahastosijoittaminen ETF:ään. Yleistä alkusijoitussummaa ei missään ole neuvottu, minkähänlaisia neuvoja pakkikselta tähän saisi?
Jotain 1 000 € - 2 500 € tai 5 000 € ? Hajautettuna erilaisiin rahastoihin... Ehkäpä DXET, IS3N ja Seligson OMX25H?
Muutamia kymmeniä tunteja olen nyt näitä asioita opiskellut ja koittanut sisäistää, että ihan lapsenkengissähän tässä ollaan :)
Mielipiteitä ja neuvoja otetaan vastaan :)

Yleistä alkusijoitussummaa ei missään ole neuvottu, minkähänlaisia neuvoja pakkikselta tähän saisi?
Jotain 1 000 € - 2 500 € tai 5 000 € ?

Itse ja varmasti monet muutkin suosivat nordnetin ETF -kuukausisäästämistä. Kk-säästöllä kulut jäävät todella pieniksi ja olen ainakin henkilökohtaisesti tykännyt kuukausisäästämisestä. Laitan yleensä 300-400€ kuukausierissä. Pääasia mielestäni kuitenkin tuossa sijoitus-summien päättämisessä on ajallinen hajautus. Viisaammat voivat neuvoa lisää! :)

Olen perustamassa yritystä. OY:tä.

Itselläni ei tällä hetkellä ole rahaa, mutta minulla olisi pari sijoittajaa. Olemme sopineet että yhtiön arvo olisi esim 60.000€. Eli 3000€ sijoituksella saisi 5% osuuden firmasta.

Miten tulisi toimia firmaa perustaessa? PRH, osakassopimus, osakemäärä, merkinnät?

Rahaa ei tarvita kuin 2,500€, ellei firmasi tarvitse tuon ylittävää summaa alkuinvestointeihin.
Tuolla linkin takana on vanhoja hintoja. PRH:n käsittelymaksu osakeyhtiön rekisteröimiselle on 330€ sähköisenä tai 380€ paperisena, mutta sen verran tarvitsee joka tapauksessa rahaa tuon OY:n minimiosakepääoman lisäksi. En lukenut mitenkään älyttömän tarkkaan tuota sepustusta, mutta muutenhan tuolla näytti olevan suht kattavasti kaikki pakollinen, mutta tilitoimiston valinta tulee hyvin nopeasti eteen, jos ei hallitse näitä asioita itse tai halua kirjanpitoa itse tehdä. Se nyt kannattaa joka tapauksessa katsoa, että kirjanpito tulee hoidetuksi kunnolla, koska esimerkiksi verottajan kanssa saa äkkiä kalliita yllätyksiä, jos ei ole asioista perillä. Tilitoimistosopimuksissakin kannattaa katsoa vähän, mihin pistää nimensä alle. Onko jotain määräaikaisuuksia, mistä veloitetaan jne. Perus vientipohjainen kirjanpito voi olla halpaa, mutta tuleeko joka ikisestä puhelusta lasku himaan, jos haluaa jotain kysyä jne. Todennäköisesti kirjanpidon perustamisesta saa maksaa kanssa jonkun pienehkön summan.

muoks. vapaavalintaiseen eläkevakuutusyhtiöön joutuu olemaan kanssa yhteydessä.

Asun paikkakunnalla X
Kesäisin lähden aina paikkakunnalle Y, tekemään kesätöitä ihan vakituisesti eli 5 työpäivää viikossa.
Välimatkaa X - Y yhteen suuntaan on siis sellaiset rapiat 200 km, vuokralaisena olen kuitenkin kesän ylitse paikkakunnalla X eli postiosoite on siellä. Töissä olen kuitenkin paikkakunnalla Y.
Kesäisin paikkakunnalla Y olen alivuokralaisena mutten pysty todistamaan sitä ja olen perheetön, joten en saa alivuokraakaan lyhennettyä verotuksessa.
Miten minun tulisi ilmoittaa matkakustannukset verottajalle?

Tälläinen kysymys, ostan puutavaraa yksityishenkilönä ja myyn sen puutavaran voitolla eteenpäin as oy:lle, pitääkö minun maksaa tuosta voitosta veroa? Tapahtuma on kertaluonteinen ja summa on yli 10te.

^^ Itsellä oli kesätöissä opiskeluaikoina sama tilanne joka kesä ja matkakulut laitoin 2-3 kertaa per viikko edestakaisin ajelua. Läpi meni joka kerta.

Tälläinen kysymys, ostan puutavaraa yksityishenkilönä ja myyn sen puutavaran voitolla eteenpäin as oy:lle, pitääkö minun maksaa tuosta voitosta veroa? Tapahtuma on kertaluonteinen ja summa on yli 10te.

Tulkitsisin että pitää maksaa:

Muun kuin tavanomaisen koti-irtaimiston myynnin veronalaisuudesta
Kotitalouden käytössä ja omistuksessa olevat autot, moottoripyörät ja veneet sekä vastaavat kulkuvälineet eivät ole tavanomaista koti-irtaimistoa. Niistä saatuihin myyntivoittoihin ei siis sovelleta 5 000 euron verovapaan myynnin rajaa. Veroa on aina maksettava myös myyntivoitoista, jotka on saatu tavanomaista arvokkaammista tauluista ja taide-esineistä, muusta sijoitusomaisuudesta sekä harrastuksia varten hankituista osakkeista, kuten golfosakkeista. Muun kuin tavanomaisen koti-irtaimiston myynnistä saaduista myyntivoitoista on maksettava veroa, jos irtaimiston yhteenlasketut myyntihinnat ovat yli 1 000 euroa. Myyntivoittoa laskettaessa myyntihinnasta vähennetään ostohinta.

https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Kirpputorimyynti

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom