Talousmaailman tyhmien kysymysten ketju

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyseessä olisi nyt ei-listattu yhtiö...

Käytännössä siis se olisi minun ja tuon 10% osuuden omistavan heebon välinen juttu, että kuinka isolla summalla saan tuon 10% yhtiön omistuksesta häneltä ostettua?

Periaatteessa kyllä. Verottajaa kiinnostaa kuitenkin myyntihinta. Jos myyntihinta on liian pieni, voidaan katsoa lahjaksi ja siitä sitten veroseuraamukset.
Mielestäni verottajan yrityksen arvonmääritys perustuu tasearvoon tai vaihtoehtoisesti vuotuisiin tuottoihin. Alla nopean googlettamisen tulos. Näyttää ihan asia tekstiltä.
http://www.lakineuvo.fi/lakineuvo/2...-uusi-arvostamisohje.-käypä-arvo-verotuksessa
 
Tähänhän ne käytännössä menee. Eli ettei tuhlaajapoijan takki auki -meininkiä rahoittaneet saksalaiset ja ranskalaiset pankit joutuisi alaskirjaamaan "sijoituksiaan".

Vain osittain totta. Tuo voi olla yksi päätösten takana oleva syy, mutta sitä on kenenkään mahdotonta tietää.

Esim. Kreikan valtion budjetti on tällä hetkellä arvioiden mukaan n. 20 miljardia alijäämäinen. Tämä tarkoittaa sitä, että he tarvitsevat joka vuosi 20 miljardia euroa lainaa, jotta saavat edes maksettua työntekijöiden palkat, infran kunnossapidon yms. Mistä kaikesta Kreikassa valtio nyt huolehtikaan. Tähän päälle tulevat sitten erääntyvät lainat, jotka pitäisi myös maksaa. Valtioden lainathan eivät toimi samalla tavalla kuin vaikkapa asuntolaina, että joka kuukausi maksetaan vähän pois, vaan laina otetaan määräajaksi ja maksetaan eräpäivänä kerralla pois. Yleensä vanhat lainat maksetaan pois uusilla, ellei sitten budjetti ole ylijäämäinen ja lainoja päätetään maksaa pois valtion kassasta. Eli siis nuo "tukipaketin" rahat menevät Kreikan velkojille, valtion työntekijöille, rakennusfirmoille, sairaaloille, jne. Ja koska Kreikka ei uutta lainaa saa markkinoilta järjellisellä korolla, niin valtio menisi konkurssiin ilman tukia. Itse pidän tuota järkevämpänä valintana, koska en usko, että se voi konkurssia mitenkään välttää ja lisäajan ostaminen tukilainoilla vaan pahentaa tulevaa rysäystä.

Suomen tilanne tässä sopassa on mielenkiintoinen, sillä sijoittajat pitävät romahdusta niin todennäköisenä, että lainaavat Suomelle (ja Saksalle) rahaa negatiivisella korolla, koska luottavat siihen, että em. maat maksavat velkansa romahduksen jälkeenkin. Tämän seurauksena Suomen lainojen korkomenot ovat pienentyneet vuoden 2008 takaisesta siitäkin huolimatta, että lainan määrä on paljon, paljon suurempi. Monet poliitikot pitävät tätä erinomaisena asiana ja perusteena sille, että velaksi voidaan elää jatkossakin (niin, Suomen budjettihan on yli 7 miljardia alijäämäinen). Heiltä vain unohtuu se, että kun poikkeustila jokin päivä päättyy, nykyiset velat erääntyvät ja ne maksetaan uusilla pois, niin korkomenot hyppäävät kerralla monta prosenttia ylöspäin ja näistä summista puhuttaessa se on paljon, aivan liian paljon.

Noh, tulipa vastattua vähän muuhunkin.
 
Vaihdan työpaikkaa kesän alkaessa osa-aikaisesta työpaikasta täysipäiväiseen kesätyöhön ja samalla siis työnantaja vaihtuu. Saan edellisestä työpaikasta viimeisen palkan joko toukokuun puolivälissä tai kesäkuun puolivälissä ja olen antanut päätoimeni verokortin tähän nykyiseen firmaan. Onko minun laillista kuitenkin tilata nyt uusi päätoimen verokortti, joka esim. tulee voimaan 1.5. ja annan tämän uuden verokortin kesätyöpaikkaan ja uuden verokortin voimaantulon jälkeen lopputili maksetaan vielä edellisestä työpaikasta vanhalla verokortilla? Kokonaisverotukseenhan tuo ei vaikuta käytännössä mitenkään, jos huomioin tulevat vanhan verokortin tulot uuden verokortin veroprosenttia laskettaessa, mutta syyllistynkö johonkin jos annan palkanlaskijan maksaa lopputilin vanhalla verokortilla uuden kortin voimaantulon jälkeen? En jostain kumman syystä viitsisi tilata kesätyöhön sivutoimen verokorttia, koska kyseessä on kuitenkin enemmänkin päätoimi ja päätoimen verokortilla välttää helpommin mätkyt, jos tulot nousevatkin arvioidusta koko vuoden tulorajasta.
 
Vaihdan työpaikkaa kesän alkaessa osa-aikaisesta työpaikasta täysipäiväiseen kesätyöhön ja samalla siis työnantaja vaihtuu. Saan edellisestä työpaikasta viimeisen palkan joko toukokuun puolivälissä tai kesäkuun puolivälissä ja olen antanut päätoimeni verokortin tähän nykyiseen firmaan. Onko minun laillista kuitenkin tilata nyt uusi päätoimen verokortti, joka esim. tulee voimaan 1.5. ja annan tämän uuden verokortin kesätyöpaikkaan ja uuden verokortin voimaantulon jälkeen lopputili maksetaan vielä edellisestä työpaikasta vanhalla verokortilla? Kokonaisverotukseenhan tuo ei vaikuta käytännössä mitenkään, jos huomioin tulevat vanhan verokortin tulot uuden verokortin veroprosenttia laskettaessa, mutta syyllistynkö johonkin jos annan palkanlaskijan maksaa lopputilin vanhalla verokortilla uuden kortin voimaantulon jälkeen? En jostain kumman syystä viitsisi tilata kesätyöhön sivutoimen verokorttia, koska kyseessä on kuitenkin enemmänkin päätoimi ja päätoimen verokortilla välttää helpommin mätkyt, jos tulot nousevatkin arvioidusta koko vuoden tulorajasta.

Voit tilata uuden verokortin tähän uuteen hommaan. Tietysti olisi syytä olla tiedossa paljonko vanhasta rahaa tulee ja veroja menee, jotta saat siihen mahdollisimman oikeat luvut. Ellet saa, voi prosentti olla "väärä" ja tulla sitten mätkyjä tai palautuksia.

Mutta mitäään laitonta tuossa ei ole. Eli ei sun tartte saada sitä vanhaa verokorotti takaisin tilataksesi uutta.

Sulla voi olla vaikka useampi päätoimi ja kaikissa päätoimen verokortti. Nämä pitää vaan sitten osata taas arvioida kokonaisuutena.

Verokortin voit siis tehdä netissä tunnistautumalla verkkopankkitunnuksilla, eli www.vero.fi ja sieltä verokortit verkossa. Näpyttelet vaan sinne toteutuneet tulot ja verot ja arviot tulevasta ja tilaat sen uuden kortin. Ei siis tartte edes soitella ja selitellä mitään.
 
Vaihdan työpaikkaa kesän alkaessa osa-aikaisesta työpaikasta täysipäiväiseen kesätyöhön ja samalla siis työnantaja vaihtuu. Saan edellisestä työpaikasta viimeisen palkan joko toukokuun puolivälissä tai kesäkuun puolivälissä ja olen antanut päätoimeni verokortin tähän nykyiseen firmaan. Onko minun laillista kuitenkin tilata nyt uusi päätoimen verokortti, joka esim. tulee voimaan 1.5. ja annan tämän uuden verokortin kesätyöpaikkaan ja uuden verokortin voimaantulon jälkeen lopputili maksetaan vielä edellisestä työpaikasta vanhalla verokortilla? Kokonaisverotukseenhan tuo ei vaikuta käytännössä mitenkään, jos huomioin tulevat vanhan verokortin tulot uuden verokortin veroprosenttia laskettaessa, mutta syyllistynkö johonkin jos annan palkanlaskijan maksaa lopputilin vanhalla verokortilla uuden kortin voimaantulon jälkeen? En jostain kumman syystä viitsisi tilata kesätyöhön sivutoimen verokorttia, koska kyseessä on kuitenkin enemmänkin päätoimi ja päätoimen verokortilla välttää helpommin mätkyt, jos tulot nousevatkin arvioidusta koko vuoden tulorajasta.

Ilmeisesti työsi vanhassa paikassa loppuvat 31.5. ja uudet työt alkavat 1.5.? Ei ole mitään ongelmaa, jos työt eivät mene päällekkäin. Jos työt loppuvat ennen 1.5. vanhassa paikassa, mutta saat palkan vasta esim 15.5., niin ei mitään ongelmaa. Palkka maksetaan tuossa tapauksessa tehtyjen työtuntien mukaan takautuvasti (plus mahdolliset lomarahat ym).

Näin ainakin minun ymmärtääkseni.

Esimerkiksi itselläni on seuraava tilanne: lopetan vanhassa paikassa 21.4. ja aloitan uudessa paikassa 22.5. Lähetän uuteen paikkaan päätoimisen verokortin, joka tulee voimaan maanantaina 22.5. Vanhaan paikkaan lähetän sivutoimen verokortin (koska jään extraamaan), joka tulee voimaan 22.5. Palkanmaksupäivä on 30 päivä. Palkka (ajalta 1.4.-21.4.) maksetaan "vanhan" päätoimisen verokortin mukaan.

Tarpeeksi epäselvästi selitetty?

- - - Updated - - -

Sulla voi olla vaikka useampi päätoimi ja kaikissa päätoimen verokortti. Nämä pitää vaan sitten osata taas arvioida kokonaisuutena.

Ei voi. Työntekijällä voi olla vain yksi päätoimi, johon käytetään päätoimen verokorttia.

http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Tyosuhde

E. Ei se näköjään ollutkaan niin yksinkertaista tuo loppupalkan maksaminen.

"Jos irtisanomisajankorvaus maksetaan myöhemmin kuin välittömästi työsuhteen päätyttyä, ennakonpidätys on toimitettava sivutuloverokortin pidätysprosentin suuruisena. Jos korvaus kuitenkin maksetaan myöhemmin samana vuonna, kun työsuhde on päättynyt, se voidaan lisätä aikaisemmin maksettuihin suorituksiin, mikäli se palkanlaskennan kannalta on mahdollista. Tällöin ei kuitenkaan tulorajaa laskettaessa saa lisätä veropäiviä viimeisen palkanmaksun veropäiviin.

Ellei työnantajalla ole käytettävissään maksuvuoden verokorttitietoja, pidätys toimitetaan 60 %:n suuruisena."


http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Osakeyhtio_ja_osuuskunta/Ennakkoperintarekisteri/Ennakonpidatyksen_toimittaminen(12222)#Ennakonpidätyksen toimittaminen palkoista
 
Nyt en kyllä sisäistänyt tuota hommaa aivan täysin tuosta Grandien postauksesta. Oma tilanne on siis sellainen, että aloitan uudessa työpaikassa 20.5 ja saan lopputilini vanhasta työpaikasta luultavasti 14.6.. Jos siis tilaan uuden päätoimen verokortin, joka on voimassa 20.5. alkaen, niin onko silloin laitonta maksaa se edellisen työpaikan lopputili 14.6. sillä vanhalla verokortilla? Toki laskisin siihen uuteen verokorttiin jo saatuina tuloina nuo 14.6. tulevat ansiot, jotta veroprosentti ei menisi aivan pieleen.
 
Ei voi. Työntekijällä voi olla vain yksi päätoimi, johon käytetään päätoimen verokorttia.
Kuitenkin voit nostaa samaan aikaan kahdesta paikasta palkkaa samalla verokortilla. Sinällään on sama, mitä nimitystä käytetään, koska se ei vaikuta lopulliseen veron määrään.

- - - Updated - - -

Nyt en kyllä sisäistänyt tuota hommaa aivan täysin tuosta Grandien postauksesta. Oma tilanne on siis sellainen, että aloitan uudessa työpaikassa 20.5 ja saan lopputilini vanhasta työpaikasta luultavasti 14.6.. Jos siis tilaan uuden päätoimen verokortin, joka on voimassa 20.5. alkaen, niin onko silloin laitonta maksaa se edellisen työpaikan lopputili 14.6. sillä vanhalla verokortilla? Toki laskisin siihen uuteen verokorttiin jo saatuina tuloina nuo 14.6. tulevat ansiot, jotta veroprosentti ei menisi aivan pieleen.
Ei ole laitonta.
 
Kuitenkin voit nostaa samaan aikaan kahdesta paikasta palkkaa samalla verokortilla. Sinällään on sama, mitä nimitystä käytetään, koska se ei vaikuta lopulliseen veron määrään.

- - - Updated - - -


Ei ole laitonta.
Selvä, tuo helpottaa paljon asioita. Kiitoksia :)
 
Kuitenkin voit nostaa samaan aikaan kahdesta paikasta palkkaa samalla verokortilla. Sinällään on sama, mitä nimitystä käytetään, koska se ei vaikuta lopulliseen veron määrään.

Näin taisi joku aikaisemmin jossain toisessakin keskustelussa sanoa, mutta miten helvetissä se on mahdollista? En vieläkään ymmärrä. Verohallinnon sivuilla kuitenkin sanotaan ihan selvällä suomenkielellä, että voi olla vain yksi päätoiminen tulonlähde. Ja jos hankit uuden päätoimen verokortin, jonka toimitat esimerkiksi seuraavaan työpaikkaan, niin sehän korvaa sen vanhan verokortin. Eli voi olla vain yksi päätoimen verokortti.

Vai oliko tämä taas joku tällainen juttu, että porukat kopioi sitä päätoimen verokorttia ja jakelee pitkin maata? Ai ai ai.
 
Höpö höpö. Voit pyytää verokortin jaettuna. Mulla menee nyt kahteen osaan päätoimenverokortti. En tiedä saisiko vielä vaikka kolmannen miksei mutta mulla kolmanneksi riittää sivutoimenkortti. Arvioit vain koko vuoden tulot ja pyydät kortin jaettuna yhden tulorajan mukaan. Jos ei pikkunappulasta pulaa niin laita heti vero% varuiksi korkeammelle... jos siis mätkyt pelottaa.

edit: niin voihan sitä korttia vaikka kopioida, jos siltä tuntuu. Verottaja osaa kyllä vuoden lopussa laskea 1+1=4 ja ottaa omansa mätkyjen muodossa. Mitään muita seuraamuksia ei tule. Kokeiltu on joskus nuoruudessa, kun samaa korttia käytettäessä ensimmäisessä työpaikassa ei merkattu korttiin paljonko oli käytetty tulorajasta ja seuraavassa vedettiin sitten pienellä verolla koko vuosi --> kivat mätkyt. :)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Näin taisi joku aikaisemmin jossain toisessakin keskustelussa sanoa, mutta miten helvetissä se on mahdollista? En vieläkään ymmärrä. Verohallinnon sivuilla kuitenkin sanotaan ihan selvällä suomenkielellä, että voi olla vain yksi päätoiminen tulonlähde. Ja jos hankit uuden päätoimen verokortin, jonka toimitat esimerkiksi seuraavaan työpaikkaan, niin sehän korvaa sen vanhan verokortin. Eli voi olla vain yksi päätoimen verokortti.

Vai oliko tämä taas joku tällainen juttu, että porukat kopioi sitä päätoimen verokorttia ja jakelee pitkin maata? Ai ai ai.

Virallisestihan tuota päätoimen korttia ei ole voimassa kun yksi kerrallaan. Freelance-korttia sai jakaa ja monistaa ihan virallisestikin. Mutta siis lopullisessa verotuksessa lopputulos on silti sama riippumatta millaisia verokortteja viljelee ympäriinsä. Ja mitään sanktiotahan ei noista käytännössä ainakaan tule.

Ja niinkuin edellisessä viestissäkin todettiin, niin summat kannattaa pitää hallinnassa ellei "mätkyjä" halua maksella. Itse käytän yleensä tätä" ilmaista lainaa"... Tosin puhutaan ihan maksimissaan muutamasta satasesta.
 
Näin taisi joku aikaisemmin jossain toisessakin keskustelussa sanoa, mutta miten helvetissä se on mahdollista? En vieläkään ymmärrä. Verohallinnon sivuilla kuitenkin sanotaan ihan selvällä suomenkielellä, että voi olla vain yksi päätoiminen tulonlähde. Ja jos hankit uuden päätoimen verokortin, jonka toimitat esimerkiksi seuraavaan työpaikkaan, niin sehän korvaa sen vanhan verokortin. Eli voi olla vain yksi päätoimen verokortti.

Vai oliko tämä taas joku tällainen juttu, että porukat kopioi sitä päätoimen verokorttia ja jakelee pitkin maata? Ai ai ai.
Ei tartte kopioida, kun verottaja lähettää suoraan PDF:n. Ja ihan sama mitä korttia näyttää, koska palkkatuloa verotetaan samoin tuli pää- tai sivutulosta.
 
Höpö höpö. Voit pyytää verokortin jaettuna. Mulla menee nyt kahteen osaan päätoimenverokortti. En tiedä saisiko vielä vaikka kolmannen miksei mutta mulla kolmanneksi riittää sivutoimenkortti. Arvioit vain koko vuoden tulot ja pyydät kortin jaettuna yhden tulorajan mukaan. Jos ei pikkunappulasta pulaa niin laita heti vero% varuiksi korkeammelle... jos siis mätkyt pelottaa.

edit: niin voihan sitä korttia vaikka kopioida, jos siltä tuntuu. Verottaja osaa kyllä vuoden lopussa laskea 1+1=4 ja ottaa omansa mätkyjen muodossa. Mitään muita seuraamuksia ei tule. Kokeiltu on joskus nuoruudessa, kun samaa korttia käytettäessä ensimmäisessä työpaikassa ei merkattu korttiin paljonko oli käytetty tulorajasta ja seuraavassa vedettiin sitten pienellä verolla koko vuosi --> kivat mätkyt. :)

Voit pyytää jaettuna tai miten vaan. Voi olla vaikka kaikki nimellä "sivutuloinen", sillä ei oikeasti ole yhtää mitään merkistystä mihinkään. Ainut millä on merkitys, on se paljonko saat palkkaa ja paljonko niistä maksat veroja yhteensä.

Voit tilata verokoritin jossa sivutulossa on sama prosentti kuin päätoimessa tai voit ottaa sivutuloon pienemmän prsosentin tai mitä vain. Voit aina ilmoittaa työantajalle että pidättää isomman prosentin kuin verokortissa sanotaan.

Ja vaikka maksaisit päätoimesta 20% ja sivutoimesta 50% niin ei s sivutoimi ole sen rankemmin verotettua, vaikka moni näin kuvitteleekin. Ainut mikä edelleen merkitsee on se mitä vuoden aikana tienasit ja mitä niistä veroja maksoit YHTEENSÄ.

- - - Updated - - -

Ei tartte kopioida, kun verottaja lähettää suoraan PDF:n. Ja ihan sama mitä korttia näyttää, koska palkkatuloa verotetaan samoin tuli pää- tai sivutulosta.

Eli juuri näin. Lasket vain itse että maksat veroja sopivasti, vähän liikaa tai liian vähän. Pääasia että tiedät ITSE mitä teet ja mitä maksat. Ja jos et ole varma, niin tarkistat sen verotuksen muutaman kerran vuodessa.
 
Kannattaa myös laittaa verokorttiin pelkästään vuosituloraja niin ei tartte miettiä mitä kuukaudessa voisi tienata mistäkin paikasta. Varsinkin jos jää sitten jälkeen tuosta vuositulorajasta, on vuoden lopussa kiva ottaa itelle uusi 0% verokortti :) (tiedetään tiedetään, ilmaista lainaahan tuo on verottajalle...)
 
En vaan vieläkään usko teitä, kun verosivuilla on täysin päinvastaiset tiedot. :D
 
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013041416899748_uu.shtml

Tähän saakka eläkkeitä on kertynyt työnantajilta ja -tekijöiltä enemmän, kuin niitä on maksettu. Ylijääneet eläkemaksut on rahastoitu ja sijoitettu tulevaisuuden varalle.

Nyt suunta on muuttunut, sillä eläkkeen saajia on maksajia enemmän, ja eläkkeenmaksujärjestelmä on yhä enemmän sijoitustuottojen varassa.

No sitä vartenhan ne on rahastoitu ja sijoitettu, what's the catch?

Joku tässä kotimaisessa talousuutisoinnissa taas mättää. Miksei voi sanoa suoraan että mihin asti eläkettä riittää rahastoissa? Vai onko tässä sotaveteraani-tyyppinen kusetus, missä kerätään ja kerätään rahaa ja kerätään vielä lisää varmaan silloinkin kun yhtään sotaveteraania ei enää ole.

Vai eikö haluta paljastaa sitä ponzin juonta, että oikeasti sijoitettuja rahoja ei voi realisoida, koska se romauttaisi hinnat?
 
En vaan vieläkään usko teitä, kun verosivuilla on täysin päinvastaiset tiedot. :D

Siellä on ne äärimmäisen konservatiiviset neuvot jotka pätee tyyliin 90% palkansaajista. Ei siellä mitään erikoistapauksia ole.

Eikä tuon verokortin kanssa oikeastaan mikään ole laitonta. Jos maksat tahallasi liian vähän veroja, saat mätkyjä ja päinvastoin.
 
En vaan vieläkään usko teitä, kun verosivuilla on täysin päinvastaiset tiedot. :D

No kannattaa katsoa Suomen Lakia, ei valtion nettisivuja ;)

Lisäksi en usko, että verojuristi ei tietäisi asiaa, joten kyllä se menee niin, miten aiemmin kirjoitin.
 
Ja vaikka maksaisit päätoimesta 20% ja sivutoimesta 50% niin ei s sivutoimi ole sen rankemmin verotettua, vaikka moni näin kuvitteleekin. Ainut mikä edelleen merkitsee on se mitä vuoden aikana tienasit ja mitä niistä veroja maksoit YHTEENSÄ.

Lainaan tätä ja kommentoin yleisesti. Tilannehan on sama mikä progressiivisessa verotuksessa yleisestikin. Eli ekasta palkkaeurosta maksat vähän veroja ja viimeisestä maksat paljon. Eli jos bruttopalkkasi tippuu 10000->9000, niin saat suhteessa tiputuksen jälkeen enemmän nettopalkkaa, kuin jos palkkasi tippuisi 2000->1000. Ensimmäisessä nettopalkkasi tippuu vain 500 ja jälkimmäisessä tippuu melkein sen kokonaisen tonnin. Todelliset luvut ei siis ole nuo, mutta ne kuvaa sitä miten homma menee. Vastaavasti jos pienipalkkaisen brutto nousee tonnin, netto nousee myös lähes tonnilla. Suuripalkkaisella tonnin palkankorotus ei tuo kuin satasia tilille lisää. Nyt varmaan siis kaikki ymmärtää, että sivutoimesta tienataan sinne päätoimen palkan yläpään jatkoksi, joten sieltä sivutoimesta jää ne ekat halvat eurot pois. Ei sillä ole väliä tienaatko päätoimessasi saman verran lisää kuin voisit sivutoimesta saada lisää. Kokonaisveroprosentti on sama, vaikka sivutoimen hurjan iso veroprosentti ei missään silloin näy. Päätoimesi viimeisestä eurosta maksat käytännössä saman jo, mitä sivutoimesi ensimmäisestä eurosta.

Tämä siis yleisenä kommenttina, kun monesti kuulee kuinka turhaa on tehdä sivupisneksiä, kun niitä verotetaan niin paljon. Paljon toki, mutta ei yhtään sen kummemmalla kaavalla kuin päätointakaan. No taishan tämä olla hyvin pitkälle samaa mitä Timba jo kirjoittelikin...
 
Lainaan tätä ja kommentoin yleisesti. Tilannehan on sama mikä progressiivisessa verotuksessa yleisestikin. Eli ekasta palkkaeurosta maksat vähän veroja ja viimeisestä maksat paljon. Eli jos bruttopalkkasi tippuu 10000->9000, niin saat suhteessa tiputuksen jälkeen enemmän nettopalkkaa, kuin jos palkkasi tippuisi 2000->1000. Ensimmäisessä nettopalkkasi tippuu vain 500 ja jälkimmäisessä tippuu melkein sen kokonaisen tonnin. Todelliset luvut ei siis ole nuo, mutta ne kuvaa sitä miten homma menee. Vastaavasti jos pienipalkkaisen brutto nousee tonnin, netto nousee myös lähes tonnilla. Suuripalkkaisella tonnin palkankorotus ei tuo kuin satasia tilille lisää. Nyt varmaan siis kaikki ymmärtää, että sivutoimesta tienataan sinne päätoimen palkan yläpään jatkoksi, joten sieltä sivutoimesta jää ne ekat halvat eurot pois. Ei sillä ole väliä tienaatko päätoimessasi saman verran lisää kuin voisit sivutoimesta saada lisää. Kokonaisveroprosentti on sama, vaikka sivutoimen hurjan iso veroprosentti ei missään silloin näy. Päätoimesi viimeisestä eurosta maksat käytännössä saman jo, mitä sivutoimesi ensimmäisestä eurosta.

Tämä siis yleisenä kommenttina, kun monesti kuulee kuinka turhaa on tehdä sivupisneksiä, kun niitä verotetaan niin paljon. Paljon toki, mutta ei yhtään sen kummemmalla kaavalla kuin päätointakaan. No taishan tämä olla hyvin pitkälle samaa mitä Timba jo kirjoittelikin...

Joo, tätä kuulee jatkuvasti. Ei kannata tehdä ylkkää kun menee lisäprosentilla, ei kannata tehdä kakkosduunia kun verottaja vie kaiken. Joo, on tuossa puolitotuus jos vuositulot kovin nousee niin progressiivisuus iskee kyllä heti. Mutta silti se vaan on niin, että se vuositulot on se mitkä vaikuttaa. Ihan samalla tavalla menee verotus jos tienaat toisesta duunista 30 tonnia ja toisesta 10 tonnia kuin että tienaiset yhdestä sen 40 tonnia. Ihan sama mitä niissä verokorteissa lukee. Verokortit saa sellaisiksi kun oma tarve on, pitää vaan ensin tietää se tarve ja sitten hankkia sellaiset verokortit. Itse siitä vastaa vain ja ainoastaan että se verokortti on sinnepäin sen tarpeen kanssa. Jso ei ole niin tulee mätkyjä tai palautuksia. Eli ei tuossa verottajaa "pysty kusettamaan" vaikka kikkailisi nollaverolla miten pitkään. Napsahtaa sitten näin keväällä lappu missä on valmiit tilinsiirtolaput mätkyjen maksuja varten. Pientä korkoakin menee jos tarpeeksi onnistuu mätkyttämään.
 
Back
Ylös Bottom