1. Väitätkö että markkinat olivat äsken pudotessaan ja myös tällähetkellä "tehokkaat"? Uskon kyllä siihen että pörssi on tehokas pitkällä tähtäimellä, mutta en usko siihen etteikö hieman tarkkailemalla ja tunnuslukuja laskemalla löytäisi näitä paniikkihetkiä.
2. Tätä en ihan ymmärtänyt... tarkoititko sitä että vaikka hetkellisesti päihittääkin indeksin, tulee sitä kuitenkin pitkällä tähtäimellä häviämään? Ja eikö indeksin päihittäminen ole omien yritysostojen ideana, muutenhan kaikki sijoittaisivat indeksiin?
Markkinat reagoi välillä vähän miten sattuu, kunnon paniikit iskee, tätähän on tutkittukin, behavioural finance tjsp.
Löytäähän näitä paniikkihetkiä, kun volatiliteetit on niin tapissa, ettei aikasemmat taulokot riitä, mutta ei siitä kauheasti apua ole, koska osakekurssit random walk-teorian mukaan kulkee kuin juopuneen askel, milloin mihinkin suuntaan, ihan yhtälailla sä voit hävitä 20% yhdessä päivässä kuin voittaa.
Indeksin päihittäminen ei taas edelleenkään ole pitkällä tähtäimellä mahdollista, sillä jos olisi, sijoittaisivat kaikki sijoittajat niin, ja indeksi kehittyisi sitämukaa paremmin, ja taas, a-vot todella harva biittaisi sen uuden indeksin. Indeksiin sijoittaminen yleisesti ottaen on rationaalisempaa kuin yksittäisiin osakkeisiin, mutta kun nyt eletään maailmassa, missä halutaan säästää omaa vaikutusmahdollisuutta omaan elämään ja päätöksiin, sijoitetaan yksilöllisesti oman maun mukaan valittuun salkkuun (joka todella harvalla amatööripiensijoittajalla on aidosti millään kriteerillä erityisen hyvä, joko se on liian riskinen( siis aivan älyttömiä osakevalintoja tai asiasta tietämättömänä johdannaisia), tai sitten helposti ihan liian varovainen riskitasoon nähden ( siis toisin sanoen liian tuottamaton ja huonosti hajautettu))
Itse omat osakesijoitukseni olen täysin indeksiin tehnyt, koska en pidä itseäni minään maagisen upeana kuningas midaksena, jolla on sellanen kultanen tatsi osakkeisiin, että voisin aidosti indeksin voittaa, vaan pidän riskitason järkeistämisen ja epäsystemaattisen riskin pienentämisen vuoksi indeksisijoittamista järkevänä. Toki ajatuksena on seuraavaksi, kun rahaa tienaan sijoittaa myös pientä painoa suoraan osakkeisiin. Ihan lähinnä siksi, että kunnon kylterillä tulee olla osakesalkkua, tällähetkellä on vaan rahastoja.
e: toki tuuripelillä voi saada sattumalta mielettömät nousut kiinni, mutta ei siitä saa itseään kiittää, vaan onnea, Jumalaa tai suomen hallitusta;) Mä en usko minkäänlaisiin onnenkantamoisiin, mä rakennan mun elämän rationalismille, faktoille, tieteelle ja perusteluille, ja sen takia myös oman sijoitusportfolioni rakennan mahdollisimman optimaaliseksi, enkä odota mitään lottovoittoja;) Siksi myös meen rahoitukselle, koska nää jutut kiinnostaa. Enemmän ku mikään muu.