Taloudellinen riippumattomuus /minimalistinen elämäntapa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja naruman
  • Aloitettu Aloitettu
Monella eri tavalla voi vaikuttaa siihen paljon menee elämiseen, pitääkö ajaa uutta bemaria tai mersua, jos kelpaa 10-15v vanha japsi ni siinä säästää jo paljon rahaa, pitääkö käydä ulkona syömässä joka päivä vai jaksaako kokata itse kotona, harrastaako uhkapelejä, huoria, huumeita tai alkoholia siinäkin säästää, noissa asioissa säästää jo paljon eikä vaikuta elämän laatuun juuri yhtään. Itse elän aika vaatimatonta elämää ja olen tyytyväinen, lopussa kiitos seisoo.

Täsmennätkö tota "lopussa kiitos seisoo", että mitä meinaat? Ihan vaan mielenkiinnosta, sulla on ihan hyviä mielipiteitä ni jäi mietityttämään että mitä mielessä. Itse en tossa kohtaa välttämättä taivu samalle kannalle, ans kattoo ny, kun tyypillisesti siellä lopussa ei seiso mikään, ellei sitten kesken kaiken kuole.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itteäkin kiinnostanut tälläinen elämä ilman työntekoa, tällä hetkellä kyllä töissä, että ei siinä mitään. Itse en vaan oikeen tota säästämistä nuorena ja sit vanhana paappana elämästä nauttimista pidä hyvänä vaihtoehtona. Pelkillä tuilla eläminenkään ei kuullosta hyvältä, koska rahnaa ei saa tarpeeks. Lottovoitto olis jees, mutta se on niin epätodennäköistä.
En ymmärrä miten jotkin tuomitsevat tälläisen ajatelutavan, mutta en mäkään ymmärrä miks joku haluais töitä tehdä, jos olis mahdollista elää hyvä laatusta elämää ilmankin.
 
Samaa mieltä. Missään tapauksessa en tekisi töitä jos rahaa olisi tarpeeksi. Korkeintaan harrastelisi "työntekoa". Esimerkiksi matkustella ympäri maailmaa etsien tuottavia ja hyviä sijoituskiinteistöjä olisi kiva duuni vaikka tilillä olisikin muutamia miljoonia joilla elää ja sijoitella.

Kuitenkin eläminen ilman rahaa, vaikka vapaa-aikaa olisikin paljon, on musta aika mieletöntä. Yleensä kuitenkin matkusteluun, näkemiseen ja kokemiseen tarvitaan edes hieman rahaa...
 
Lopuksi voisin sanoa, että ainakin omalla kohdallani riippumattomuus tavarasta ja huoleton elämä on suoraa seurausta siitä, että mulla on kaikki kunnossa elämässä. Kaikki tekemäni isot valinnat ovat osoittautuneet oikeiksi ja olen juuri siellä missä haluan olla, teen sitä mitä haluan ja ympärilläni on paljon tärkeitä ihmisiä. Kun on tällaiset puitteet, kuka jaksaa huolehtia jostain paperisesta rahasta tai kiintyä tavaroihin? Onnellisuus kun ei ole mitenkään riippuvainen niistä (paitsi no ehkä rahasta sen verran että sillä saa katon ja ruokaa).

Joo olen kyllä huomannut, että se materiankaipuu ja rahantuhlaus kasvaa kyllä kummasti, kun pari muuta juttua on päin persettä.
 
No esimerkki että jos käyt vaikka töissä ja rupeat sijoittamaan osakkeisiin tai kiinteistöihin ja teet sitä pitkäjänteisesti ni yleensä lopussa aina kiitos seisoo, eli jos ois yhtään ollut aivoja vaikka 20 vuotiaana ni oisin silloin aloittanut jo vaikka kiinteistösijoittamisen, ni ois päässyt aikaisemmin oravanpyörästä pois, nyt olin sen verran hölmö että rupesin vasta tossa 25 ikävuoden jälkeen kiinnostumaan. Jos ihminen päättää täyspäiväisesti laittaa itsensä likoon 10-20v ni sillä pitäisi päästä pois oravanpyörästä, siis puhun että sen jälkeen saa jo ihan ok elämän esim vuokratuloilla.
 
No esimerkki että jos käyt vaikka töissä ja rupeat sijoittamaan osakkeisiin tai kiinteistöihin ja teet sitä pitkäjänteisesti ni yleensä lopussa aina kiitos seisoo, eli jos ois yhtään ollut aivoja vaikka 20 vuotiaana ni oisin silloin aloittanut jo vaikka kiinteistösijoittamisen, ni ois päässyt aikaisemmin oravanpyörästä pois, nyt olin sen verran hölmö että rupesin vasta tossa 25 ikävuoden jälkeen kiinnostumaan. Jos ihminen päättää täyspäiväisesti laittaa itsensä likoon 10-20v ni sillä pitäisi päästä pois oravanpyörästä, siis puhun että sen jälkeen saa jo ihan ok elämän esim vuokratuloilla.

Niinpä. 18 vuotiaana töihin. Olisi sen verta mies, että kehtaisi asua porukoiden luona vaikka 25 vuotiaaksi ja saisi sijoitettua koko palkan alusta lähtien. Jos tienaisi vaikka 2000€ kuussa nettona ja säästäisi pelkästään sukanvarteen, niin se olisi jo n. 170000€. Silläkin saisi jo aika monta sijoitus kämppää. Saatika jos sen olisi sijoittanut alusta lähtien. Se olisi monella varmaan jo sitten siinä.

Mä olisin saanu asua vaikka maailman tappiin himassa... Vittu ku ei sillo tajunnut eikä kehdannut. Taidan muuttaa takasin!! :hyper:
 
Taloudellinen riippumattomuus ja/tai ennenaikainen eläköityminen

Mahtaako pakkotoiston taloudesta kiinnostunut väki pohtia otsikon mukaisia asioita koskaan ja millä vakavuudella? Olen lähikuukausina ruvennut miettimään elämän "sisältöä" ja tämä nykyinen kulutusyhteiskuntahan jatkuvalla mainonnalla ja markkinoinnilla edesauttaa ihmisiä janoamaan jatkuvasti uudempaa älypuhelinta, isompaa televisiota ja nopeampaa autoa, asunnosta puhumattakaan.

Ihmisistä (itse edelleen jossain määrin) on kehittynyt aika pitkälti zombeja, jotka palkasta toiseen ostavat jotain uutta vaatetta, elektroniikkaa tai muuta vastaavaa täyttääkseen sitä tyhjiötä, joka muodostuu kun taskun pohjalla oleva iPhone 4s ei ole yhtä hyvä kuin kaverin 5s. Velkaa otetaan lisää ja lisää, asunnon ostaminen on ymmärrettävää, koska katto on oltava pään päällä. 50-70 (velka)kiloeuroa saksalaiseen premium-luokan autoon, jolla matka 1km päässä olevaan siwaan ja 5km päässä olevaan työpaikkaan taittuu samalla tavalla kuin 5 tonnin perusautolla, ei ehkä niin fiksua. Lopputuloksena ahdinkoa ja stressiä, koska velkaa on otettu seuraavaksi 30 vuodeksi ja töihin on PAKKO mennä, koska on PAKKO maksaa velat pois, että voi ostaa taas lisää härpäkettä.

Jotkut puhuvat oravanpyörästä poistumista, mutta yleensä sille vaan naurahdetaan, että lottovoiton jälkeen voi sitten harkita. Taloudellinen riippumattomuus käsitteenä tarkoittaa sitä kriittistä pistettä, kun passiiviset tulot (esim. osakesalkku sisältöineen, sijoitusasunnot yms.) ohittavat palkkatulot. Tällöin ihminen on taloudellisesti riippumaton ja voi periaatteessa lopettaa työnteon kokonaan. Harva ihminen näitä varmaan tosissaan ajattelee ja vaikka hetken pohtisikin, niin pistää nopeasti takaa-alalle ja jatkaa elämäänsä "normaalisti".

Olen lukenut suomalaisia ja ulkomaalaisia blogeja ja hieman kirjallisuuttakin aiheesta ja loppupeleissä tarkoituksena on vain kartoittaa, millä summalla pärjää vaikkapa vuositasolla, jonka jälkeen voi suoraan laskea, että millaisen rahakasan päällä pitää istua, että se tuottaa vuodessa tarvittavan määrän voittoa, josta inflaatio miinustettuna jää näppiin tuo tarvittava summa elämiseen. Sen jälkeen pitää lähinnä tarttua tuumasta toimeen ja miettiä, millä keinoilla tuon kyseisen summan saavuttaa.

Esimerkkejä aiheesta;
Kohti taloudellista riippumattomuutta
Mr. Money Mustache ? Early Retirement through Badassity

Toiset pitävät työnteosta ja tietyn sosiaalisen statuksen saavuttamisesta työelämässä, Ferrarin omistajana tms. Toiset arvostavat enemmän vapaa-aikaa, aamuja ilman herätyskelloa. Itsellä tulevaisuuden tavoitteena varmaankin jotain noiden välimaastosta. Ei kiinnosta pyörällä polkeminen ja jossain bajamajassa asuminen, mutta pärjään vallan mainiosti vanhemmalla puhelimella, pienemmällä telkkarilla ja vähän nuhjuisemmilla vaatteilla. Toisaalta kuitenkin aion tuhlata uuden auton verran rahaa 20 vuotta vanhaan sportti-Toyotaan, joten intohimomme kullakin ja niitä nyt ei kannata hirveästi yrittää muutenkaan järkeillä, koska ilman niitä elämä harvemmin on iloista.

Mikä sinua motivoi tekemään jatkuvasti töitä ja onko mielessä käynyt, että ainaisen rahankäytön suhteen yrittäisit ostaa sittenkin itsellesi enemmän vapaa-aikaa vaikkapa lapsesi tai puolisosi parissa? Rajallinen määrähän meillä täällä kaikilla on aikaa, jotkut vain ovat valmiita myymään sitä huomattavasti enemmän rahan takia, jolla loppupeleissä vain tylysti sanottuna pönkitetään omaa egoa.

Teksti sisältää provokaatioita ja en todellakaan ole mikään talousnero (toivottavasti tulevaisuudessa), joten pyydän jättämään turhan vittuilun ja mielensäpahoittamisen pois, jos saataisiin vaikka asiallista keskustelua aiheesta! Kiitos :)
 
Ei se taida ihan tuosta vaan tulla se osakesalkkukaan, josta ne palkkatyötä isommat kuukausitulot irtoaa. Eikä taida ne tulot sieltäkään olla ihan saletit... tai sitten minulla on vääriä käsityksiä sijoitusmaailmasta tai en vain uskalla edes ajatella elämää ilman työtä ja sitä oravanpyörää.
 
Ei tule ei, summat ovat isoja ja ei ihan ole vuoden juttu tämmöinen riippumattomuuden saavuttaminen. Sitä yleensä edeltää vuosien ja vuosien jatkuva säästäminen/sijoittaminen. Jos pärjää vähemmällä, voi työntää enempi rahaa omaan taskuun ja tulevaisuutta ajatellen. Sijoituksissahan on tietysti aina riskinsä ja mitä vaan voi tapahtua, mutta suurella todennäköisyydellä on mahdollista saavuttaa maltillista kasvua varoilleen pitkällä tähtäimellä (10-20, jopa 40 vuotta?).

Harva pystyy eläköitymään/hyppäämään oravanpyörästä vaikka kolmekymppisenä muutaman vuoden rahojen uudelleensuuntauksen jälkeen, mutta jos tavoitteena on vaikkapa 50 ikävuotta ja eläköityminen, ja tämän sisäistäisi vaikkapa reilu parikymppisenä, en näkisi tälle ongelmaa/estettä. Eikä tässä nyt ole kyse mistään läpi elämän kituuttamisesta, vaihtoehtojahan on maan ja taivaan välillä. Jos tekee vaikka normaalin 40h viikon sijaan 20h viikkoa, on vapaa-ajan määrä lisääntynyt huomattavasti ja passiivisia tuloja ei tarvita läheskään niin paljon, kuin pelkästään kotona maatessa.
 
Eikös aiheesta ole jo ketju?

Mä luulen diggailevani rahoja ja niiden käyttöä enempi nyt kuin viiskymppisenä. Pyrin muutenkin pois kaikesta sitku-ajattelusta.
Tässä on vielä muutama vuosi lapsia talossa, niin on kiva touhuta niiden kanssa. Käydä matkoilla, leffoissa, asua väljästi jne rahaa syövää. Joku vois tietysti irvailla että nythän sitä pitäis downshiftata ja pysyä kotona lasten kanssa eikä käydä ollenkaan töissä, mutta hommilla on oma balanssinsa.
 
Oli näköjään oma ketjunsa, selasin muutaman sivun taaksepäin eikä tarttunut silmään. Mutta en ole näköjään yksin ja hyvä niin!
 
Muutama vuosi sitten varmaan alkoi muutos itsellä. Ennen haaveilin c sarjan mersusta ja isosta kämpästä... ja olihan sitä stressiä kun rahaa eikä koulutusta löytynyt näiden toteuttamiseen. Nykyää prioriteetit menee siellä jokapäivästä nauttimiseen yms. Työkin on sellainen josta oikeasti nautin ja saan työskennellä rauhassa päivästä toiseen. Rahani kulutan matkusteluun, rankan lailla. Kuluvan vuoden aikana olen alkanut funtsia aikaista eläköitymistä. Vaatii suunnittelua mutta nykyisellä "materian tarpeella" ei kuullosta kovin mahdottomalta. En ymmärrä mitenkä joskus ajattelin että telkkarin tuumat toisivat onnea.. lol. sori sekava teksti, heräsin juuri päikkäreiltä :)
 
Näköjään aloituspostaaja sai melkoisen paskavyöryn kulutusriippuvaisilta niskaansa, mutta kokeillaan jatkaa tätä keskustelua vielä.
Itsekin olen muutaman vuoden ollut kiinnostunut säästämisestä ja sijoittamisesta sekä samalla pohtinut, mitä taloudellinen riippumattomuus olisi omalla kohdalla.
Jonkinlaisia laskelmiakin pyöritellyt:
Oma kulutukseni ei ole kovin suuri eli pärjäisin hyvinkin alle 1500e/kk. Pääomatuloilla elämiseen tarvitsisin siis nettona 18k vuodessa ja noin 20% veroasteella siis 22,5k. Jos saan "eläkekassalle" reaalituottoa 4,5%, riittää työelämästä poistumiseen noin 500k pääoma. Tuon summan voisin saavuttaa palkasta säästämällä 7% reaalituotolla 45-55v iässä riippuen miten tiukasti säästää.
Tavoitetta tietysti helpottaa se, että tietyistä kuluista pääsee eroon työelämästä poistuessa sekä jotain eläkettä/työttömyysrahaakin saattaa valtio antaa.
Vaikka olen vasta aivan polun alkuvaiheessa voi tavoitteen vaikutukset nähdä jo nyt. Kun säästöissä on jo vähän rahaa eikä kaikki tulot mene kulutukseen, ei esimerkiksi työpaikan säilymisestä tarvitse niin paljoa stressata.
 
Koska olen ite lapsesta lähtien ja syvältä sisimmältäni vasemmistolainen ja muotioikkuja, suunniteltua kaman vanhentumista ja kaupallisuutta vastustava ihminen, nämä aiheet ovat tuttuja. En silti katso mahdolliseksi saavuttaa semmoista taloudellista tilannetta itselleni, että voisin täysin työtä tekemättä elää, paitsi ehkä eläkkeellä sitten joskus +70v. Siihen liittyy olennaisena osana velaton asunto. Se mielestäni on ratkaisevin kysymys ns. oravanpyörästä poistumisessa, koska asumiskulut yleensäkin ovat niin valtava osa kenen tahansa menoista.

Näen tämän kysymyksen myös niin, että ei ole vain 100% taloudellista riippumattomuutta ja 100% velkaorjuutta. On myös välimuotoja. Ite olen vaihdellut työpaikkoja mm. vain siksi, että saisin paremmat työolosuhteet, ei rahan takia. Tuohon liittyy sekin, että jos jonain päivänä olisin ns. hyväosainen, eli bruttotienestini olisi siellä vähintään 3000-4000€/kk paikkeilla, niin lähtisin heti miettimään keinoja, miten voisin tehdä vähemmän töitä, miten saisin paremmat työolosuhteet, enemmän vapaa-aikaa/lomaa jne. Mua ei todellakaan kiinnosta sen enempää rikastua, ainakaan pitkällä tähtäimellä. Voin nähdä semmoisen tilanteen, jossa haluan painaa enemmän töitä esim. yrittäjänä, jotta yritykseni asema vahvistuisi ja itse vaurastuisin. Tuommoista voisi jatkua vaikkapa 2-20v, mutta mielellään ei loppuikää.

Olen toisaalta joustava. Voisin elää vaikkapa 3000-10000€/kk tuloilla (suunnilleen tuo väli on se, mitä pidän hyvinä tuloina ja nippanappa mullekin ehkä joskus mahdollisena esim. yrittäjänä, brutto toki, netto olisi eri), mikäli se tulo tulisi säällisillä työolosuhteilla ja työmäärällä, eli noin maksimissaan 200-250h/kk ja ei yötäpäivää koko ajan työhön sitoutuen. Voisin myös elää kuten kohta elänkin, eli maks. 700€/kk budjetilla (menot siis), eikä mistään mitään tuloja, säästöillä opiskellen. Ei mua ahdista voimallisesti kumpikaan. Luonteeni ja tietoni taipuvat niin köyhänä punkkarihevarina elämiseen kuin myös porvarina. Porvarina elämisellä tarkoitan työvoiman ostamista vähintään pari kertaa kuukaudessa, ravintolassa syömistä samoin, vähintään kerran vuodessa aurinkolomaa, taiteen ostelua ja köyhänä olemista parempaa asuntoa. Se ei tarkoita tietyn merkkisiä vaatteita tai autoa, ne eivät minua kiinnosta yhtään. Mun on yleensäkin vähän vaikea kuvitella, että olennaiset elämänkuluni ikinä nousisivat yli 1500-2000€/kk tasolle, vaikka olisin perheellinen ja joutuisin siten kustantamaan muidenkin asumis- ja ruokakuluja. Ei tässä elämässä vain ole mitään semmoista mulle arvokasta, kivaa ja kallista, johon ihan kauhea hinku olisi rahaa tärvätä. Mua ei kiinnosta em. autojen tai muotivaatteiden lisäksi matkustelukaan sen enempää kuin jos nyt yhden parin viikon aurinkoloman vuodessa voisi ostaa pahimman pimeyden aikaan, niin hyvä. Vauraana porvarina en myöskään kovin helpolla taipuisi tietynlaiseen sosiaaliseen elämään, eli esim. golf tai purjehdus = evvk. Mutta jos porvarillisella elämällä viitataan taiteen ostamiseen (niin liput tapahtumiin kuin kirjallisuus, maalaukset ja veistoksetkin) ja leppoisaan elämään, niin semmoinen sujuisi ja kelpaisi, ei siinä mitään.
 
Koska perheellisen asuntovelallisen ei ole mahdollista heti heittäytyä täysin vapaalle ja muutenkin vastustan sitku -ajattelua, pyrin tekemään tämän hetkisen työnteon mahdollisimman joustavaksi. Yrittäjänä se onnistuu kohtuullisesti enkä todellakaan edusta selkänahasta repivää lomansa skippaavaa yrittäjää.

Päin vastoin, downshiftaan mieluummin tuloja alas päin ja vapaa aikaa ylös päin. Nykyään esim kesäaikaan pystyn pitämään n. 2 kk tauon jolloin teen ehkä päivän viikossa töitä sekä arkipäivisin hoitelen tunnin sähköposteja. Ja puhelimesta minut tavoittaa aina. Toki jos tuosta stressiä vetää niin tuokin on liikaa mutta itse tykkään järjestelystä. Muutenkin kun työ sisältää paljon reissaamista, kun olen kotona, en tosiaankaan tee 8 tunnin työpäiviä kellon takia. Teen jos en saa nopeammin hommia hoidettua. Reissut on sitten tietty 24/7 työtä mutta sekin neuvotteluita ja projekteja, ei mitään asennus hommia.

En valita :)
 
Tämä nyt ei ole täydellistä taloudellista riippumattomuutta mutta osa tutuistani tekee aina 8kk tai 10kk sopparin tutun työnantajan kanssa ja sitten jää liitonpäiville. Kuulemma elämänlaatu paranee vaikka rahamäärä vähän tippuukin, mutta vapaa-aikaa on paljon enemmän.
 
Eikös tuollainen minimalistinen elämäntapa toimisi paremmin jossain koko vuoden lämpimänä olevassa maassa/maanosassa.

Suomessa kun tuppaa tuo talvi nostamaan elämisen kustannuksia ikävästi.
Eli se minne eläkeläiset nippuuntuu niin sinne. :D Espanjan eteläosat tai Florida ois varmaan aika tykki vaihtoehto.
 
Tämä nyt ei ole täydellistä taloudellista riippumattomuutta mutta osa tutuistani tekee aina 8kk tai 10kk sopparin tutun työnantajan kanssa ja sitten jää liitonpäiville. Kuulemma elämänlaatu paranee vaikka rahamäärä vähän tippuukin, mutta vapaa-aikaa on paljon enemmän.

Tämä olis muuten ihan "hyvä" systeemin hyväksikäyttötapa, mutta myöhemmin toi näyttää työhistoriassa aika pahalle, jos pitäiskin päästä ei-tutulle töihin. Nykyisin taitaa muuten riittää 6kk työskentely ansiosidonnaiseen.
 
Koska perheellisen asuntovelallisen ei ole mahdollista heti heittäytyä täysin vapaalle ja muutenkin vastustan sitku -ajattelua, pyrin tekemään tämän hetkisen työnteon mahdollisimman joustavaksi. Yrittäjänä se onnistuu kohtuullisesti enkä todellakaan edusta selkänahasta repivää lomansa skippaavaa yrittäjää.

Päin vastoin, downshiftaan mieluummin tuloja alas päin ja vapaa aikaa ylös päin. Nykyään esim kesäaikaan pystyn pitämään n. 2 kk tauon jolloin teen ehkä päivän viikossa töitä sekä arkipäivisin hoitelen tunnin sähköposteja. Ja puhelimesta minut tavoittaa aina. Toki jos tuosta stressiä vetää niin tuokin on liikaa mutta itse tykkään järjestelystä. Muutenkin kun työ sisältää paljon reissaamista, kun olen kotona, en tosiaankaan tee 8 tunnin työpäiviä kellon takia. Teen jos en saa nopeammin hommia hoidettua. Reissut on sitten tietty 24/7 työtä mutta sekin neuvotteluita ja projekteja, ei mitään asennus hommia.

En valita :)

Tämä myös yrityksenä. Ajallisesti mahdollisimman pienellä satsauksella työhommat. Toki silloin kun töissä ollaan niin 100% lasissa kun tilanne niin vaatii. Itse en ole yrittäjä mutta "uravalinta" sellainen että joustavuutta löytyy työnantajalta. Olisihan se kiva laittaa rahaa sijoituksiin / johonkin muuhun millä pelaisi tulevaisuuden helpommaksi, mutta sitten joutuisi siirtämään myös elämää tulevaisuuteen eikä se ajatus oikein houkuta, eli sitku-elämää täälläkin yritetään välttää.

Vapaa-aika on kaikista paras palkkaa!
 
Back
Ylös Bottom