Aika monen ihmisen kohdalla Parkinsonin laki tuntuu käyvän toteen myös kulutuksen kohdalla: "menot täyttävät käytettävissä olevat tulot". Itse en ole oikein koskaan tuota käsittänyt, mutta oma suhtautumiseni kulutukseen onkin ollut aivan eri kuin valtaväestöllä keskimäärin. Kun "normaali" ihminen tuntuu saavan iloa siitä, että ostaa jotain uutta, itselläni päällimmäinen tunne on paha mieli siitä, että olen tuhlannut rahaa, vaikka ostos olisikin ollut tarpeellinen. Asia on ollut omalla kohdallani näin siitä lähtien, kun neljän vanhana rupesin rahaa käyttämään; säästämisestä tulee hyvä fiilis, kuluttamisesta huono. Tästä syystä toisaalta alan nyt olla jo siinä tilanteessa, että pidän itseäni taloudellisesti riippumattomana.
Kun 18 - vuotiaana muutin omaan kotiin, rahaa oli noin 4500e ja siitäkin leijonanosa meni kodin perustamiseen. Nyt viisi vuotta myöhemmin, varallisuutta on 80 000 - 90 000e edestä riippuen hiukan siitä, mihin hintaan esim. asunnon saa käytönnössä aikanaan realisoitua. Enää ei tarvitse pelätä työpaikan puolesta. Jos se menisi alta, niin ei ole hätää, sillä käteisomaisuus riittää nykyisellä kulutustahdilla noin puoleksitoista vuodeksi, kitkutellen jopa kahdeksi. Ja jos oikein haluaisi laakereillaan levätä, niin 5-6 vuotta elää helposti jos kaiken varallisuuden realisoi. Minulle taloudellinen riippumattomuus ei ole sitä, että voi loppuelämäkseen heittää kengät pöydälle ja syljeskellä kattoon vaan sitä, että ei tarvitse pelätä huomista vaikka tänään jotain menisikin vituiksi. Minulle riittää se, että en ole riippuvainen työnantajasta, vanhemmista, Kelasta tai mistään sosiaalitoimistosta ja että voin kohtuudella elää omaa elämääni sillä tavalla kuin haluan sitä elää.