Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kuten jippo tuossa totesikin niin moottorilla jarruttaessa bensansyöttö katkeaa (kulutus = 0) ja auto ikäänkuin koko ajan työntyy käyntiin. Sen sijaan vapaalla tai kytkin pohjassa jarruttaessa auton moottorin pitää pysyä käynnissä (tyhjäkäynti) ja se kuluttaa bensaa jotain 1 l/h tms...Anteeksi, olen varmaan hieman yksinkertainen, mutta minä en todella ymmärrä, miten se jarruttaminen jarrulla on epätaloudellisempaa kuin moottorilla, muusta kuin jarrupalojen kulumissyystä. Tuossa LaihaLohtun esimerkissä en tosiaankaan ymmärrä muuta etua, kuin jarrupalojen vähäisempi kuluminen ja sitten tietysti sen nolouden välttäminen, että jarruvalot palavat koko ajan. Jossain vuoristossa moottorijarrutus tietysti on ihan liikenneturvallisuuden kannalta välttämätön asia, mutta että kaupungissa?
Moottorijarrua ja nolla kulutusta voi myös hyödyntää normaalisti jarruttaessakin siten, että painaa ensiksi jarrua ja sitten vasta kun auto on tarpeeksi hidastunut painaa kytkimen pohjaan (tätä siis käytetään hidastettaessa).
Mun käsityksen mukaan joo.Eikös ihmiset tosiaan ajele näin yleensä...aika yllättävää tajuta ettei monet taida edes käyttää moottoria jarruna.
Joo taitaa aika monet vaan heittää vapaalle kun on tiedossa pysähdys ja painella sitten jarrua. Ihan niinkuin automaatilla ajaisi.
No eihän moottorijarrutuksesta mitään hyötyä olekaan jos ei ole tarkoitus pysähtyä tai nopeus ei ole vaarassa nousta liian suureksi. Jos kumpikaan näistä ei täyty, niin alamäet lasketellaan vapaalla. (Omassa tapauksessani vieläpä ilman sitä moottoria.)Tälläi järkeiltynä olisi järkevämpää antaa moottorinpyöriä sillä bensiinin voimalla hissukseen eikä turhaan pyörittää sitä kovempaa vauhtia kuin tyhjäkäynti käyttämällä moottorijarrutusta turhaan. Sitten tietenkin jos meinaa mennä pahasti ylinopeuden puolelle tai muuten on syytä hidastaa niin moottorilla jarruttamalla saa tuon 1l/tunti moottorijarrutusta säästön aikaseksi :lol2:
Tälläi järkeiltynä olisi järkevämpää antaa moottorinpyöriä sillä bensiinin voimalla hissukseen eikä turhaan pyörittää sitä kovempaa vauhtia kuin tyhjäkäynti käyttämällä moottorijarrutusta turhaan. Sitten tietenkin jos meinaa mennä pahasti ylinopeuden puolelle tai muuten on syytä hidastaa niin moottorilla jarruttamalla saa tuon 1l/tunti moottorijarrutusta säästön aikaseksi :lol2:
Jamppax ja Adrift (ainakin) ovat varmana insööriopiskelijoita.
Jees, hieno homma, koska et tajuu muuta kuin lukion fyssan.
Insööri on kuule sellanen jannu, joka tajuu palijo enemmän kuin oot valmis myöntämään. Siks toi insööriheitto. Anteeks.
Joo mutta nyt ei ollutkaan kyse sen hetkisestä bensan kulutuksesta vaan siittä energiasta mitä moottorissa kuluu kitkavoimiin ja ilman pumppaamiseen. Jos se on pois liike-energiasta joudut kohta loihtimaan lisää nopeutta sillä bensalla, kun taas vapaalla rullatessa pääsisit pidemmälle ilman että tarvitset moottoria ja kun tyhjäkäynnillä moottori kuluttaa vähemmän energiaa on tämä kulutuksen kannalta parempi. Vaikka auto koulussa kyllä toitotettiin että pitää aina rullata vaihde silmässä, kai se on sellainen turvallinen yleistys joka on parempi kuin aina rullata vapaalla ja jarrutella jarruilla.Et nyt ehkä huomannut ajatella, että vaikka moottorijarruttaessa olis kiekat 5000rpm, niin kulutus on nykyruiskumoteilla 0l/100km. Koska bensaa ei silloin syötetä lainkaan. Ja miks pitäis? Sit ku kaasuu taas painetaan, alkaa sitä bensaaki virtaamaan tarpeen mukaan.