Taloudellinen ajotapa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Omassa autokoulussani ei moista edes opetettu. Saatettiin jossain vaiheessa mainita, mutta ainakin autokoulun päätyttyä en ollut varma mitä tuo edes oli :) Piti itse opiskella moinen tapa. Onneksi opettelin.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Anteeksi, olen varmaan hieman yksinkertainen, mutta minä en todella ymmärrä, miten se jarruttaminen jarrulla on epätaloudellisempaa kuin moottorilla, muusta kuin jarrupalojen kulumissyystä. Tuossa LaihaLohtun esimerkissä en tosiaankaan ymmärrä muuta etua, kuin jarrupalojen vähäisempi kuluminen ja sitten tietysti sen nolouden välttäminen, että jarruvalot palavat koko ajan. Jossain vuoristossa moottorijarrutus tietysti on ihan liikenneturvallisuuden kannalta välttämätön asia, mutta että kaupungissa?
 
Moottorijarrutus katkaisee polttoaineen syötön, ainakin monissa näissä suht. uusissa autoissa. Omasta nuhapumppu dieselistä en kyllä tiedä katkaseeko vai ei. On siinä kyllä jo tietokoneyksikkö konehuoneessa...noissa turboruiskukiisseleissä ainakin ja ruiskubensoissa muistaakseni. Meniköhän se nyt näin?
 
Anteeksi, olen varmaan hieman yksinkertainen, mutta minä en todella ymmärrä, miten se jarruttaminen jarrulla on epätaloudellisempaa kuin moottorilla, muusta kuin jarrupalojen kulumissyystä. Tuossa LaihaLohtun esimerkissä en tosiaankaan ymmärrä muuta etua, kuin jarrupalojen vähäisempi kuluminen ja sitten tietysti sen nolouden välttäminen, että jarruvalot palavat koko ajan. Jossain vuoristossa moottorijarrutus tietysti on ihan liikenneturvallisuuden kannalta välttämätön asia, mutta että kaupungissa?
Kuten jippo tuossa totesikin niin moottorilla jarruttaessa bensansyöttö katkeaa (kulutus = 0) ja auto ikäänkuin koko ajan työntyy käyntiin. Sen sijaan vapaalla tai kytkin pohjassa jarruttaessa auton moottorin pitää pysyä käynnissä (tyhjäkäynti) ja se kuluttaa bensaa jotain 1 l/h tms...

Moottorijarrua ja nolla kulutusta voi myös hyödyntää normaalisti jarruttaessakin siten, että painaa ensiksi jarrua ja sitten vasta kun auto on tarpeeksi hidastunut painaa kytkimen pohjaan (tätä siis käytetään hidastettaessa).
 
Moottorijarrua ja nolla kulutusta voi myös hyödyntää normaalisti jarruttaessakin siten, että painaa ensiksi jarrua ja sitten vasta kun auto on tarpeeksi hidastunut painaa kytkimen pohjaan (tätä siis käytetään hidastettaessa).

Eikös ihmiset tosiaan ajele näin yleensä...aika yllättävää tajuta ettei monet taida edes käyttää moottoria jarruna.
 
Joo taitaa aika monet vaan heittää vapaalle kun on tiedossa pysähdys ja painella sitten jarrua. Ihan niinkuin automaatilla ajaisi.
 
Zone-sarja -42%
Joo taitaa aika monet vaan heittää vapaalle kun on tiedossa pysähdys ja painella sitten jarrua. Ihan niinkuin automaatilla ajaisi.

Ihme touhua. Ite kyllä hyödynnän aina moottorijarrutusta ainakin jonkun verran. En muistaakseni oo varmaan ikinä vaihtanu vapaalle esim alamäessä. Kyllä meille muistaakseni autokoulussa tosta moottorijarrutuksen hyödyistä (ruiskumoottoreisa syöttö katkeaa) kerrottiin henkilöauton yhteydessäkin.

Tietty sitte kuorma-auto tunneilla enemmänkin. Niiden kanssa on vielä vähän tärkeämpääkin toi moottorijarrutus ja lisänä on sitte vielä pakokaasujarrut, ettei turhaan tarvi esim alamäissä jarruja painella. Pari kesää kun on isomman auton ratissa ollu niin on oppinu kyllä vähän paremmin ennakoimaan ja hyödyntämään moottorijarrutuksia. Välillä henkilöautoa ajaessakin kaipailis pakokaasujarrua :D
 
Toi bensansyötön katkeeminen moottorijarrutuksessa ruiskukoneissa on ollut jo reilu 15v.
Noin vanhalla omalla autollakin sen huomaa, kun moott.jarruttaessa tulee pieni nykäys ja samalla kulutusmittari putoaa nollaan.
Jos on kaasutinmoottori, niin ei siinä moottorilla jarruttaessa ainakaan mitään häviä. Mieluummin niin, kuin vapaalla rullaten. Kytkin pohjassa toivottavasti kukaan ei rullaile, ja jos niin tekee, ni se on vissiin sen seuraavan omistajan ongelma. Jos ei omalle kohdalle osu.

edit: ite tulee aina vaihettua pykälää tai paria pienemmälle, kun edessä aletaan jarruttelemaan esim. ennen valoja. Alamäessä sama juttu, pykälää alemmas, niin ei tarvii juuri jarrua painella. Näin toikin kolmilitranen kuluttaa aikalailla aina kesät/talvet 11l/100km, josta taajama-ajoa 80%. Bensamotti siis, ja enin osa ajoista alle 5km/siivu. Matka-ajoa en oo ajellu.
En oo jaksanu sen enempää tarkkailla kulutusta ja omaa ajotapaani, vaikka se kiinnostavaa onkin. Voisin kyllä ehkä säästää, jos kiinnittäsin asiaan enempi huomiota. Kiinnostava aihe kyllä!
 
Sinäänsä mielenkiintoinen homma tuo moottorijarrutus alamäessä. Jos vauhtia ei ole liikaa ja ei ole mitään syytä jarruttaa niin vaihdepäällä laskiessa moottori pyörii minimissään sen 2000rpm jolloin sen pyörittämiseen menee noin 2 kertaa enemmän energiaa kuin 1000rpm tyhjäkäynnillä tai enemmän riippuen kierroksista. Tyhjäkäyntiin tarvittava energia tulee bensiiniä polttamalla hyötysuhteen ollessa jotain ??? kumminkin alle 0.5 kun taas moottorilla jarruttaessa energia tulee auton liike-energiasta jota on tuotettu bensiinistä sillä samalla huonolla hyötysuhteella jota huonontaa vielä voimansiirron tehohäviöt vieläpä kahteen kertaan kun aluksi sinne auton liikeelle pistämiseen ja nyt moottoripyörittämiseen.

Tälläi järkeiltynä olisi järkevämpää antaa moottorinpyöriä sillä bensiinin voimalla hissukseen eikä turhaan pyörittää sitä kovempaa vauhtia kuin tyhjäkäynti käyttämällä moottorijarrutusta turhaan. Sitten tietenkin jos meinaa mennä pahasti ylinopeuden puolelle tai muuten on syytä hidastaa niin moottorilla jarruttamalla saa tuon 1l/tunti moottorijarrutusta säästön aikaseksi :lol2:
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itekki oon miettiny tota joskus, ku huomannu, et vapaalla vauhti kasvaa suht pienessäkin alamäes, ku taas moottorijarrul hidastuu, ja sit voi joutua kiihdyttää uudestaa..
 
Tälläi järkeiltynä olisi järkevämpää antaa moottorinpyöriä sillä bensiinin voimalla hissukseen eikä turhaan pyörittää sitä kovempaa vauhtia kuin tyhjäkäynti käyttämällä moottorijarrutusta turhaan. Sitten tietenkin jos meinaa mennä pahasti ylinopeuden puolelle tai muuten on syytä hidastaa niin moottorilla jarruttamalla saa tuon 1l/tunti moottorijarrutusta säästön aikaseksi :lol2:
No eihän moottorijarrutuksesta mitään hyötyä olekaan jos ei ole tarkoitus pysähtyä tai nopeus ei ole vaarassa nousta liian suureksi. Jos kumpikaan näistä ei täyty, niin alamäet lasketellaan vapaalla. (Omassa tapauksessani vieläpä ilman sitä moottoria.)

E: Pikku lisäys. Siis ei siitä ole silloinkaan hyötyä, vaikka nopeus uhkaisikin nousta suureksi, muuta kuin mahdollisten säästettyjen sakkojen muodossa. Moottorijarrutus siis vain tilanteissa, kun on tarpeellista hiljentää.
 
Tälläi järkeiltynä olisi järkevämpää antaa moottorinpyöriä sillä bensiinin voimalla hissukseen eikä turhaan pyörittää sitä kovempaa vauhtia kuin tyhjäkäynti käyttämällä moottorijarrutusta turhaan. Sitten tietenkin jos meinaa mennä pahasti ylinopeuden puolelle tai muuten on syytä hidastaa niin moottorilla jarruttamalla saa tuon 1l/tunti moottorijarrutusta säästön aikaseksi :lol2:

Et nyt ehkä huomannut ajatella, että vaikka moottorijarruttaessa olis kiekat 5000rpm, niin kulutus on nykyruiskumoteilla 0l/100km. Koska bensaa ei silloin syötetä lainkaan. Ja miks pitäis? Sit ku kaasuu taas painetaan, alkaa sitä bensaaki virtaamaan tarpeen mukaan.
 
Jos autolla lasketaan alamäkeen ilman, että painetaan kaasua, niin eihän siinä nyt pelkästään sitä polttoaineella tuotettua energiaa kulu vaan myös potentiaalienergiaa muuttuu liike-energiaksi. Tietysti henkilöautolla ei pysty mitään kovin pieniä mäkiä pelkästään rullaamaan, koska on sen verran pienempi massa. Taas isommalla autolla ei tarvi kovinkaan kummosta alamäkeä olla, kun massan takia vie niin, että täytyy ruveta jarruttelemaan muutenkin, kun vaan nostamalla jalan kaasulta.
 
Jamppax ja Adrift (ainakin) ovat varmana insööriopiskelijoita.

Kaikeks on kyllä haukuttu, mutta ei sentään vielä koskaan insinööriks :D

E: eli en siis ole insööriopiskelija :offtopic:
 
Jees, hieno homma, koska et tajuu muuta kuin lukion fyssan.
Insööri on kuule sellanen jannu, joka tajuu palijo enemmän kuin oot valmis myöntämään. Siks toi insööriheitto. :) Anteeks.
 
Jees, hieno homma, koska et tajuu muuta kuin lukion fyssan.
Insööri on kuule sellanen jannu, joka tajuu palijo enemmän kuin oot valmis myöntämään. Siks toi insööriheitto. :) Anteeks.

Joo myönnän kyllä, etten fysiikkaa kovin syvällisesti ymmärräkkään. Lähinnä käytännön kokemuksien perusteella selittelin. Mutjuu...
 
Et nyt ehkä huomannut ajatella, että vaikka moottorijarruttaessa olis kiekat 5000rpm, niin kulutus on nykyruiskumoteilla 0l/100km. Koska bensaa ei silloin syötetä lainkaan. Ja miks pitäis? Sit ku kaasuu taas painetaan, alkaa sitä bensaaki virtaamaan tarpeen mukaan.
Joo mutta nyt ei ollutkaan kyse sen hetkisestä bensan kulutuksesta vaan siittä energiasta mitä moottorissa kuluu kitkavoimiin ja ilman pumppaamiseen. Jos se on pois liike-energiasta joudut kohta loihtimaan lisää nopeutta sillä bensalla, kun taas vapaalla rullatessa pääsisit pidemmälle ilman että tarvitset moottoria ja kun tyhjäkäynnillä moottori kuluttaa vähemmän energiaa on tämä kulutuksen kannalta parempi. Vaikka auto koulussa kyllä toitotettiin että pitää aina rullata vaihde silmässä, kai se on sellainen turvallinen yleistys joka on parempi kuin aina rullata vapaalla ja jarrutella jarruilla.

Joo ja olen insinööri (diplomi-insinöri:lol2:) opiskelija. Tosin fysiikka ja polttomoottorit ei ihan omaa alaa mutta kumminkin...
 
On muuten mielenkiintoista tekstiä. Toisaalta jos jätetään ne fysiikat, vaikka en sitä inhonnutkaan lukiossa, ja mietitään vaan sitä kummalla tyylillä saadaan pienempi kulutus?
Olen käsittänyt että yleisesti kuitenkin tota moottorijarrutustyyliä pidetään taloudellisempana. Muuallakin kuin autokoulussa :jahas:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom