Taloudellinen ajotapa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo mutta nyt ei ollutkaan kyse sen hetkisestä bensan kulutuksesta vaan siittä energiasta mitä moottorissa kuluu kitkavoimiin ja ilman pumppaamiseen. Jos se on pois liike-energiasta joudut kohta loihtimaan lisää nopeutta sillä bensalla, kun taas vapaalla rullatessa pääsisit pidemmälle ilman että tarvitset moottoria ja kun tyhjäkäynnillä moottori kuluttaa vähemmän energiaa on tämä kulutuksen kannalta parempi. Vaikka auto koulussa kyllä toitotettiin että pitää aina rullata vaihde silmässä, kai se on sellainen turvallinen yleistys joka on parempi kuin aina rullata vapaalla ja jarrutella jarruilla.

Joo ja olen insinööri (diplomi-insinöri:lol2:) opiskelija. Tosin fysiikka ja polttomoottorit ei ihan omaa alaa mutta kumminkin...
Ymmärrätkö että tuolla tien päällä on joskus pakko pysähtyä? Niin eikö muka ole taloudellisempaa moottorilla ottaa se vauhti pois. Sitä paitsi jos tiellä on edes vähän alamäkeä niin ei se vauhti juuri putoa kun on sopivan iso pykälä vauhtiin nähden päällä ja seku vaan rullaillee menemään. Sitten kun on vielä nuo nopeusrajoituksetkin..
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ymmärrätkö että tuolla tien päällä on joskus pakko pysähtyä? Niin eikö muka ole taloudellisempaa moottorilla ottaa se vauhti pois. Sitä paitsi jos tiellä on edes vähän alamäkeä niin ei se vauhti juuri putoa kun on sopivan iso pykälä vauhtiin nähden päällä ja seku vaan rullaillee menemään. Sitten kun on vielä nuo nopeusrajoituksetkin..

Joo siis tottakai jarruttaessa kannattaa ottaa moottorilla vauhti pois mutta jos aja maantiellä isoimmalla vaihteella ja tulee alamäki eikä nopeusrajoitus pelota. Eihän se moottorinpyörittäminen paljoa sitä autoa hidasta mutta syö se kumminkin sen 2-3 kertaa enemmän energiaa kuin tyhjäkäynti.

Kitkavoimahan ei riipu nopeudesta ja tehty työ on voima kertaa matka eli moottorissa kitkavoimiin kuluva energia on suoraan verrannollinen sen pyörimisnopeuteen. Sitten on päälle ilmanpumppaamiseen kuluva energia mutta tuskin se ainakaan pienenee kun kierrosnopeutta lisätään. Tyhjä käynti taitaa olla autossa kuin autossa alle 1000rpm mutta yleensä ajaessa kierrokset ovat 2000rpm tiekkeillä, maantiellä sitten enemmän kun ei ole tarpeeksi pitkää vaihdetta pitää kierroksia tuolla. Lisäksi vaihde päällä pyörii vaihdelaatikossakin vähän enemmän osia mutta se taitaa olla jo aika marginaalista kokonaisuuden kannalta.

Saattaa tuo suositus pitää vaihde silmässä siittä että yleensä kun tulet sinne mäen päälle ajat jo suurinta sallittua nopeutta ja jos mäessä vauhti tuppaa siittä yleensä nousemaan sitten laittoman puolelle jos et jarruta. Kun vauhti pitää kumminkin todennäköisesti hillitä kannattaa sitä käyttää tuohon moottorinpyörittämiseenkin.
 
Ymmärrätkö että tuolla tien päällä on joskus pakko pysähtyä? Niin eikö muka ole taloudellisempaa moottorilla ottaa se vauhti pois. Sitä paitsi jos tiellä on edes vähän alamäkeä niin ei se vauhti juuri putoa kun on sopivan iso pykälä vauhtiin nähden päällä ja seku vaan rullaillee menemään. Sitten kun on vielä nuo nopeusrajoituksetkin..
Taitaa muuten olla suunnilleen yhtä taloudellista, ellei taloudellisempaa rullailla vapaalla se vauhti pois. Ilman jarruja siis. Kaasu voidaan päästää jo paaaaljon aikaisemmin kuin moottorijarrutusta käytettäessä. Tosin vaatii hyvää ajoitusta, eikä kukaan jaksa rullailla sitä viimeistä sataa metriä alle kahtakymppiä. Eikä kukaan jaksa ajella sellaisen pelleilijän perässä. Eli moottorijarrutus paras jarrutus.

Mutta miksi tästäkin asiasta pitää vääntää? Kuten tossa jo sanoin, että jos ei ole tarvetta pysähtyä tai muuten hiljentää, niin mäet lasketaan vapaalla. Se on taloudellisinta. Jos on tarve pysähtyä tai vauhtia pitää hiljentää, niin sitten moottorijarrutus. Erittäin yksinkertaista.
 
Tuon moottorijarrutuksen opettelu tuntuu aluksi aika julmalta autoa kohtaan:D
Se ääni kuulostaa kamalalta, (en nyt tarkoita mitään satasesta suoraan kakkoselle vaihtoa) mutta ei se moottori siitä rikki mee.
 
Tuon moottorijarrutuksen opettelu tuntuu aluksi aika julmalta autoa kohtaan:D
Se ääni kuulostaa kamalalta, (en nyt tarkoita mitään satasesta suoraan kakkoselle vaihtoa) mutta ei se moottori siitä rikki mee.
Ei sitä konetta kuitenkaan tarkoitus huudattaa ole. Tarkoitus on päästää kaasu ja rullailla vaihde silmässä niin pitkään, että kierrokset tippuu alueelle, jossa polttoaineensyöttö alkaa uudestaan. Siitä taas heitetään pienempää silmään. Tarkoituksena siis mahdollisimman vähäinen jarrutus ja mahdollisimman pitkä matka moottorijarrulla. Mahdollisimman suuren hidastuvuuden tavoittelu moottorijarrutuksella on aika yhtä tyhjän kanssa.
 
En jaksa lukea kaikkea mitä tääl kirjoitettu...
Ajakaa sellaista autoa missä on hetkellisen kulutuksen näyttö. Esim. mun bemarissa polttoaineensyöttö loppuu hyvinkin pienissä mäissä. Tarkoitan kuudenkympin vauhtia ja vitos vaihteella. Palautuu normaaliksi n. 1200rpm kohdalla. Että ei sitä nyt tarvii varvikellossa olla ihan aina yli 4000rpm moottorijarrutuksissa. Mulla menee rataolosuhteissa tuota luokkaa.
Mutta autoissa on suuria eroja. Esim. Mondeon hetkellinen kulutus ei mene läheskään niin herkästi nolla lukemiin kuin bemarissa.
Eikä Suomesta taida moottoritieltä löytyä niin suurta mäkeä että menis nollaan 120 vauhdissa.
 
Useissa autoissa ei laatikko kestä jos ajelee vitosvaihteella alle 70-80km/h (varsinkin monet japsit), kun öljy ei kierrä tarpeeksi.
 
Kunhan nyt kirjoitin. Itse en kuulu kaikista taloudellisimpiin ajajiin. Ei perheessä muuten olis kolmea yli 200hv autoa. Viimeisessä sitten on 40,5kW:D
 
Eikä Suomesta taida moottoritieltä löytyä niin suurta mäkeä että menis nollaan 120 vauhdissa.
Oon ennenkin tästä sanonut ja varmaan nytkin tulee paskaa niskaan mutta kukaan oikeasti matalaa kulutusta tavoitteleva ei aja 120 km/h nopeuksia.
 
Useissa autoissa ei laatikko kestä jos ajelee vitosvaihteella alle 70-80km/h (varsinkin monet japsit), kun öljy ei kierrä tarpeeksi.
Wanha urbaanilegenda jolle en ole löytänyt yhtäkään todistetta. Monet väittävät paskapuheeksi. Nyt olisi hyvä hetki todistaa väite oikeaksi, ellei sitten omalla kohdallasikin ole kyse huhupuheista.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Useissa autoissa ei laatikko kestä jos ajelee vitosvaihteella alle 70-80km/h (varsinkin monet japsit), kun öljy ei kierrä tarpeeksi.

Itsellä ei vielä ainakaan ole laatikko paukkunut omasta japsista vaikka usein tuleekin ajettua vitosella juuri tota 70-80km/h ja itse olen tuolla rullaillut reilut 100 000km. Saattaahan tuo olla tottakin mutta ainakaan ihan vähästä ajosta ei näyttäisi hajoavan. Raportoidaan tänne jos jossain vaiheessa posahtaa laatikko :D
 
Wanha urbaanilegenda jolle en ole löytänyt yhtäkään todistetta. Monet väittävät paskapuheeksi. Nyt olisi hyvä hetki todistaa väite oikeaksi, ellei sitten omalla kohdallasikin ole kyse huhupuheista.

Mutta kun ei ole. Öljy ei kierrä tarpeeksi kun isolla vaihteella vääntää. Tuttu asia varsinkin Nissan Sunnyssa ja Mazdoissa. Omaa kokemusta kolmesta autosta. Mallimerkintähän ei sano mitään, koska samoja laatikoita löytyy merkin muistakin malleista. Kys. merkeistä puuhen ollen, olen omistanut 5 Nissania ja 2 Mazdaa.
 
Zone-sarja -42%
Mutta kun ei ole. Öljy ei kierrä tarpeeksi kun isolla vaihteella vääntää. Tuttu asia varsinkin Nissan Sunnyssa ja Mazdoissa. Omaa kokemusta kolmesta autosta. Mallimerkintähän ei sano mitään, koska samoja laatikoita löytyy merkin muistakin malleista. Kys. merkeistä puuhen ollen, olen omistanut 5 Nissania ja 2 Mazdaa.
No tämähän todisti asian. Hyvä. :)
 
Itsellä ei vielä ainakaan ole laatikko paukkunut omasta japsista vaikka usein tuleekin ajettua vitosella juuri tota 70-80km/h ja itse olen tuolla rullaillut reilut 100 000km. Saattaahan tuo olla tottakin mutta ainakaan ihan vähästä ajosta ei näyttäisi hajoavan. Raportoidaan tänne jos jossain vaiheessa posahtaa laatikko :D

Siis tarkoitin, että tuota vauhtia voi vitosellakin jo ajaa, muttei mitään 50km/h ja varsinkaan kuormitettuna. Nämähän riippuvat paljon välityksistä yms.
 
Mutta kun ei ole. Öljy ei kierrä tarpeeksi kun isolla vaihteella vääntää. Tuttu asia varsinkin Nissan Sunnyssa ja Mazdoissa. Omaa kokemusta kolmesta autosta. Mallimerkintähän ei sano mitään, koska samoja laatikoita löytyy merkin muistakin malleista. Kys. merkeistä puuhen ollen, olen omistanut 5 Nissania ja 2 Mazdaa.

nämä autot ilm 90 lukulaisia alkupäästä?

nykyautoissa on kaksoismassavauhtipyörät jotta voidaan ajaa matalilla kierroksilla ja isoilla vaihteilla.
massavauhtipyörä siis suojaa elastisuudellaan vaihdelaatikkoon meneviä voimakkaita kampiakselin impulsseja kun moottori käy hitaasti ja ns hakkaa sitä lootaa, jos ei ole sellaasa vauhtipyörää niin loota hajoaa, ns. vanhemmat autot.

yleensähän nuo laatikot on vähän niinkuin "roiske voideltuja"
ja muistan tämän alle 60km/h legendan itsekin. ja sen että öljy ei "kierrä" olisi se syy...

mutta se oikea syy lootan hajoamiseen ei käsittääkseni ole se "öljy ei kierrä" koska sielä ei ole öljypumppua, vaan se että se epätaisainen vaimentamaton impulssi, etenin pienillä hammasrattaiden pyörimisnopeuksilla "hakkaa" aikanaan lootan paskaksi, 5 vaihteella siis tulee kasvatettua tätä efektiä entisestään välitysten muodossa.

eli Powerihousu oli oikeillä jäljillä urbaani legenda lauseellaan.
 
nämä autot ilm 90 lukulaisia alkupäästä?

nykyautoissa on kaksoismassavauhtipyörät jotta voidaan ajaa matalilla kierroksilla ja isoilla vaihteilla.
massavauhtipyörä siis suojaa elastisuudellaan vaihdelaatikkoon meneviä voimakkaita kampiakselin impulsseja kun moottori käy hitaasti ja ns hakkaa sitä lootaa, jos ei ole sellaasa vauhtipyörää niin loota hajoaa, ns. vanhemmat autot.

yleensähän nuo on vähän niinkuin "roiske voideltuja" ja muistan tämän ale 60km/h legendan itsekin.

mutta se oikea syy lootan hajoamiseen ei käsittääkseni ole se "öljy ei kierrä" koska sielä ei ole öljypumppua, vaan se että se epätaisainen vaimentamaton impulssi, etenin pienillä hammasrattaiden pyörimisnopeuksilla "hakkaa" aikanaan lootan paskaksi.

Kyllä. 89-95. Nykyautoissa tuskin enää samaa ongelmaa.
 
Tämän aamuiselta tuore tutkimus kylmän koneen vaikutuksesta kulutukseen.

Matka 25km valtatietä:
- -3 asteessa kylmä moottori käyntiin, rauhassa 200m valtatielle ja siitä kulutusmittarin nollaus ja vakionopeuden säätimellä valtatietä 25km rajoitukset 80% 80kmh ja 20% 100kmh KULUTUS 7,6l/100km

-sama uudelleen lämpimällä moottorilla vakionopeudensäätimellä kulutus 6,2l/100km

Yhteenveto: Moottorin lämpiämiseen tuollaisessa 2.0fsi passatissa meni noin 10km ja tämä osuus siis lisäsi keskikulutusta 1,4l. Pitäisi melkein kokeilla vielä sama joku kerta niin että ajaa saman lenkin lämmityksessä olleella autolla.

Bensankulutuksessa siis suuri hyöty, moottorin kulumisesta puhumattakaan eli kyllä se vaiva auton lämmityksestä maksaa itsensä ihan mukavasti takaisin ja myös luonto kiittää!
 
Tuli pitkästä aikaa kulutusta mittailtua ja olipa iloinen yllätys, vain 6,7/100km. Sisältäen moottoritiepätkää joku ~50km, muutaman punarajalle vedetyn kiihdytyksen ja auto muuttokamoja täynnä ajelua 350km. Autona siis 1.6 -98 avensis.
Nyt olisi tavoitteena ajaa tankillinen 6L/100km kulutuksella, vielä parempi jos sais vitosella alkamaan. Koetan olla ajelematta yli 90km/h ja muutaman kerran on tullut kokeiltua tuota moottorin sammutteluakin pitkissä liukumisissa tai parkkiin ajaessa. Moottorijarrutuksia, vapaalla ajelua ja taloudellista vaihtamista on tullut suuressa määrin harrastettua jo aiemminkin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom