Talonrakentajan pahimmat vitutukset - miksi ei kannata rakentaa taloa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen joskus mietiskellyt että alkaisinko joskus rakentelemaan mutta tätä ketjua ja Hupen blogia lukiessa on aika vahvasti tullut fiilikset että en todellakaan rakenna. Tuota päätöstä vahvistaa entisestään se, että ollaan pykäilty velipoikien ja isännän kanssa mökki pitkästä tavarasta pystyyn, sielläkin on tapahtunut yhtä ja toista.
Rungon pystytyksessä oli ulkopuolista apua töissä vähän aikaa ja heti oli puolet ikkunan paikoista sössitty vituilleen kun ei oltu paikalla. Koko mökin isoin ikkunanpaikka oli väärin päin ja 30cm liian matalalla, saunan ja olohuoneen pienemmät ikkunanpaikat oli 2mm leveämpiä kuin itse ikkuna. Asenna siihen sitten ikkuna. Meni jonkin aikaa että nuo ikkunanpaikat saatiin korjattua. Niin ja kyseinen kirvesmiesmestari väänsi parven niskat noin 30cm liian ylös. Tämän ansiosta siellä pitää kävellä kyyryssä kautta linjan. Tämän kaverin vierailun jälkeen kaikki muu on tehty itse, piipun muurausta lukuunottamatta.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Olen joskus mietiskellyt että alkaisinko joskus rakentelemaan mutta tätä ketjua ja Hupen blogia lukiessa on aika vahvasti tullut fiilikset että en todellakaan rakenna. Tuota päätöstä vahvistaa entisestään se, että ollaan pykäilty velipoikien ja isännän kanssa mökki pitkästä tavarasta pystyyn, sielläkin on tapahtunut yhtä ja toista.
Rungon pystytyksessä oli ulkopuolista apua töissä vähän aikaa ja heti oli puolet ikkunan paikoista sössitty vituilleen kun ei oltu paikalla. Koko mökin isoin ikkunanpaikka oli väärin päin ja 30cm liian matalalla, saunan ja olohuoneen pienemmät ikkunanpaikat oli 2mm leveämpiä kuin itse ikkuna. Asenna siihen sitten ikkuna. Meni jonkin aikaa että nuo ikkunanpaikat saatiin korjattua. Niin ja kyseinen kirvesmiesmestari väänsi parven niskat noin 30cm liian ylös. Tämän ansiosta siellä pitää kävellä kyyryssä kautta linjan. Tämän kaverin vierailun jälkeen kaikki muu on tehty itse, piipun muurausta lukuunottamatta.

Joo. Kyllä se ite pitää tehdä jos priimaa tai edes hyvää haluaa. Pakko sanoa, eli pahoittelut kaikille alan ihmisille, että vaikuttaa siltä että tonne rakennusalalle ei hakeudu ne ihmiset jotka tykkaa / on hyviä käden töissä, vaan sinne hakeutuu ne jotka ei muualle pääse / huolita.

Joo. Kyllä se ite pitää tehdä jos priimaa tai edes hyvää haluaa. Pakko sanoa, eli pahoittelut kaikille alan ihmisille, että vaikuttaa siltä että tonne rakennusalalle ei hakeudu ne ihmiset jotka tykkaa / on hyviä käden töissä, vaan sinne hakeutuu ne jotka ei muualle pääse / huolita.

Näin rakennusalalla olleena voisi sen verta sanoa että pääkaupunkiseudulla on melko villiä se touhu ainakin sen perusteella mitä olen kuullu, syynä mahdollisesti virolaiset yms.. ei niin pätevät mutta helvetin halvat rakennusmiehet... Täällä pohjosessa pakostakin karsiutuu ne kaikkein ammattitaidottomimmat timpurit hyvin äkkiä pois kun sana kiertää...

Toisekseen, jos suinkin vaan mahdollista niin tekee/teettää pitkästä tavarasta niin pääsee huomattavasti vähemmällä kun ei tarvitse tapella talotehtaan kanssa ja saa semmoisen talon kuin haluaa ja mihin on varaa...

Itsekin olen sitä mieltä, että kaikki tarkat näperryshommat kannattaa tehdä itse, mutta omasta puolestani taas olen toistuvasti havainnut, että varsinaista osaamista vaativat hommat kannattaa teettää. Monta kertaa tehny itse jotain, käyttäny siihen pari kertaa ammattilaista pidemmän ajan ja lopulta ammattilainen on tehny vielä perästä uudestaan.

Mut ehkä se liittyy siihen, että kun on tottunu "työstämään" tietokoneella niin siinä aina oikea ajatus muuttuu oikeaksi tulokseksi, mutta raksahommissa oikea ajatus muuttuu loppumattomaksi tulvaksi kirosanoja kun kaikki on niin paljon hankalampaa kuin luuli ennen homman aloittamista.

Zone-sarja -42%
Näin rakennusalalla olleena voisi sen verta sanoa että pääkaupunkiseudulla on melko villiä se touhu ainakin sen perusteella mitä olen kuullu, syynä mahdollisesti virolaiset yms.. ei niin pätevät mutta helvetin halvat rakennusmiehet... Täällä pohjosessa pakostakin karsiutuu ne kaikkein ammattitaidottomimmat timpurit hyvin äkkiä pois kun sana kiertää...
Virolaisista sen verran, että oman kämpän (paritaloyhtiö), eri remonteissa ainoat tahot jotka ovat hoitaneet hommansa oikein ja vastuullisesti ovat olleet virolaiset aliurakoitsijat. Yhtiön ikkunaremppa meni täysin vituilleen: asentajat jaksoivat tehdä duunia noin 5 h / päivä parin tunnin lounastauoilla, jälki oli paskaa ja saumat täynnä lämpövuotoja, pellitykset tehty niin perseelleen että parissa kämpässä tuli vesivahinko. Ikkunafirman projektipäällikkö sai tämän säätämisen jälkeen fudut ja itsekkin kerkesin keskustelussamme viitata siihen kuinka toisinaan olisi tarvetta motivoiville halkaisutyökaluille että asiat hoituu. Julkisivumaalauksessa toinen vajakkiteam kaatoi monesta kohtaa pensasaitaa, että saivat telineet siirrettyä kokonaisina (eihän tuossa mene kuin 5 v kun se kasvaa takaisin täyteen mittaansa), osa taloista jäi viikoiksi maalaamatta ja maalari vaihtui kesken kaiken suunnilleen simpanssin kyvyillä varustetuksi.

Meillä oli myös vuonna 2003 kämpässä vesivahinko, joka on korjattu suurehkolla remontilla nyt kahteen kertaan. Alkuperäisestä seinien korjaustavasta väittelin alunperinkin kahden eri rakennusmestarin, toinen vakuutusyhtiössä ja toinen urakoitsijalla, kanssa: lopputuloksena homma uusiksi 2 v myöhemmin kun tietoliikenneinsinööri (minä) tiesi työmenetelmän toimivuuden paremmin kuin 2 rakennusalan ammattilaista. Jälkimmäisen korjauksen yhteydessä halkaisutyökalu vilahteli taas vaihtaessamme ajatuksia hyvässä hengessä. Jokuseksi viikoksi piti muuttaa ulos kämpästä molemmilla remppakerroilla, skidisti vitutti.

Olis vielä tähän 1 piha/puutarhaurakka, mutta antaa olla. Maksoin laskusta vajaa 60% ja viittasin raastupaan. Ei tarvinnut riidellä sen enempää: "tää on hyvä näin".

Kaiken tämän ja paljon muuta hoitivat sujuvasti suomea puhuvat rakennusalan "ammattilaiset".

Ikkunaprojektissa viimeistelyjä/kaihdinasennuksia jne. hoiti virolainen alihankkija. Työ hoitui salamannopeasti, loistolaadulla ja muruakaan pölyä ei jäänyt nurkkiin. Asennukset jouduttiin tekemään tosin kahdessa osassa, koska suomalainen pääurakoitsija oli tilannut vääränlaisia kaihtimia osaan ikkunoista.

Itsellä ei ole kokemusta ulkomaan voimista kuin oman työmään laajennuksessa. Voi sanoa, etten ole ikinä koskaan nähnyt kenkään painavan hommia niinkuin Viron pojat jotka kasasi Teline-Ramin kaikki suojaukset ja niitä oli paljon ja ne tehtiin tuon pahimman kesähelteen aikaan. Samalla työmaalla oli Puolan pojat asentamassa kuormalavahyllyt, ei voinut kuin ällistelllä miten järkyttävälla vauhdilla hyllyt nousi pystyyn ja ne oli just siinä missä piti ja miten piti. Joku Nevala-Montage tai vastaava niiden liiveissä luki, Schäferin hyllyjä asensivat alihankkijana.

Onneksi itselle on sovittuna 4 kk vuorotteluvapaa + 1 kk kesälomaa perään tuohon rakennusprojektiin elementtitoimituksen ja vesikatteen asennuksen perään. Saapahan itse tehdä ja valvoa joka vaiheen. Kaikkea kun ei osaa itse tehdä, eikä kannata harjotella ja purkaa, niin voi käyttää sitten ammattilaisia oikeassa kohtaa ja pystyy valvomaan niiden hommat.

...

Onneksi itselle on sovittuna 4 kk vuorotteluvapaa + 1 kk kesälomaa perään tuohon rakennusprojektiin elementtitoimituksen ja vesikatteen asennuksen perään. Saapahan itse tehdä ja valvoa joka vaiheen. Kaikkea kun ei osaa itse tehdä, eikä kannata harjotella ja purkaa, niin voi käyttää sitten ammattilaisia oikeassa kohtaa ja pystyy valvomaan niiden hommat.

Järkiveto. Uskon että yllätyt miten paljon sitä osaakaan ihan vaan järkeilyllä. Veikkaan että tossa saattaa tienata menetetyt tulot vähentyneinä menoina takaisin.

Neljässä kuukaudessa sen tekee ite valmiiksi kun pistää hihat heilumaan.

Ei muuta kuin reklamaatio ja ulkopuoliset korjaamaan homma, älä koske enää mihinkään siellä, noilla IV-putkien eristämisellä ei kamala hoppu käsitääkseni (enää) ole.
Reklamaatio tehty ja odottelen huomisen aamun vielä puhallusfirman yhteydenottoa. Lyötiin yläpohjan hommat jäihin toistaiseksi. Tarkoitus oli tehdä kaikki yläpohjan työt kuntoon ja ottaa villa päälle, mutta toisin kävi. Nyt ne putket ja loput hommat joutuu kuitenkin möyrimään puhvillan seassa.
Omatalolla puhallisvilla pitää itse erikseen tilata (kuuluu kuitenkin toimitukseen), en ole vielä rohjennut edes soittaa alustavasti noille puhaltajille. Enkä takuulla soitakaan ennenkuin KAIKKI yläpohjan hommat on tehty.
Sama homma Jetta-Talolla, varmistin etukäteen kuinka pitkä toimitusaika on (2vko), jonka jälkeen ilmoitin että meille voi puhallusvillan toimittaa kuun vaihteen jälkeen. Painotin vielä, että aikaisemmin ei ole mahdollista tulla ja varmistin, että saan yhteydenoton puhaltajilta, jotta tiedän olla paikalla työn alkaessa. Lisäksi olen käynyt vielä suullisen keskustelun kasvotusten, jossa kävin samat asiat läpi.
Jaksamisia. I know the feeling :(
Tänks.

Reklamaatio tehty ja odottelen huomisen aamun vielä puhallusfirman yhteydenottoa. Lyötiin yläpohjan hommat jäihin toistaiseksi. Tarkoitus oli tehdä kaikki yläpohjan työt kuntoon ja ottaa villa päälle, mutta toisin kävi. Nyt ne putket ja loput hommat joutuu kuitenkin möyrimään puhvillan seassa.

Sama homma Jetta-Talolla, varmistin etukäteen kuinka pitkä toimitusaika on (2vko), jonka jälkeen ilmoitin että meille voi puhallusvillan toimittaa kuun vaihteen jälkeen. Painotin vielä, että aikaisemmin ei ole mahdollista tulla ja varmistin, että saan yhteydenoton puhaltajilta, jotta tiedän olla paikalla työn alkaessa. Lisäksi olen käynyt vielä suullisen keskustelun kasvotusten, jossa kävin samat asiat läpi.
...

Mä en suostuisi edes keskustelemaan puhallusfirman kanssa. Jos Jetta-Talot hoitaa puhalluksen jollain alihankkijalla niin omapa on asiansa, mutta toimittajahan on Jetta-Talot joka on myös vastuussa sinulle päin. Näin siis yleensä yrityselämässä kun bisnestä tehdään firmojen kesken...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jaahas. On sitten talofirmankin edustaja eksynyt blogiin. Ei muuta kuin kaikki julki ja kännykkään vaan äänitys päälle.

Pitääkin muistaa kun joskus omakotitaloa ostelee ettei edes harkitse Finndomon talopaketteina valmistuneita kämppiä. Finndomo--->mustan listan kärkipäähän

Hupelle isot kiitokset tosta blogista, siitä on todella iso apu meille tavallisille pulliaisille, jotka ei rakentamisen päälle hirveesti ymmärrä. Vaikken seuraavaan viiteen vuoteen olekaan omakotitaloa ostamassa/rakentamassa muistuu nää jutut täältä varmasti mieleen ku aihe on ajankohtainen.

edit. ja jaksamisia niin rakennus- kuin uhkailukeissiin

Olen saanut nyt uhkailuja taloblogini vuoksi. Kiva.

Viitaten tuohon lakiosiolla olevaan juttuun, eri reilua toimintaa yhtiöltä asiakasta kohtaan. Sen sijaan että asiakkaan kokemat vääryydet pyrittäisiin oikaisemaan ja muuttamaan käytäntöä että esimerkiksi kauppiaat eivät anna vääriä tietoja paketeista aletaanki heittämään lakimiestä ja kunnianloukkaus uhkauksia kehiin. Erikoinen markkinointityyli.

Btw minusta on tehty kerran rikosilmoitus kunnianloukkauksesta päätoimittajan ominaisuudessa ja jo esitutkinnassa todettiin että kunnianloukkausperusteet eivät olleet täyttyneet. Ja käyttämämme kieli eräästä lupaukset pettäneestä yhteistyökumppanista, joka siis oli painettuna lehdessä, oli vielä huomattavasti suorasukaisempia kuin blogissasi.

Järkiveto. Uskon että yllätyt miten paljon sitä osaakaan ihan vaan järkeilyllä. Veikkaan että tossa saattaa tienata menetetyt tulot vähentyneinä menoina takaisin.
Kyllä vain. Ja paljon saa vinkkiä kun etsii Googlesta ja ainakin Teri-Taloilta tulee hyvin kattava "rakentajan paketti" tuossa jonkun viikon päästä.

Ja menetetyt tulot saa korkojen kera takaisin jo pelkästään tekemällä apupojan hommia. Vuorotellessa saa n. puolet palkasta päivärahaa kun huomioi verotuksen. Eli eihän tuo menetetty tulo riitä kuin parin tunnin veloitukseen joltakin firmalta. Mahdollisimman paljon teen itse ja esim. tasoitehommissa sun muussa käytän sitten apuja, jollen sitten saa yhtä sukulaista tuohon tyyliin pariksi kuukaudeksi.

Neljässä kuukaudessa sen tekee ite valmiiksi kun pistää hihat heilumaan.

No tekisi varmasti jos ei olisi ensikertalainen. Mutta kyllä sopivissa kohdissa apuja saaden pitäisi tuo saada tuon viiden kuukauden aikana (4 kk vuorottelua ja 1 kk kesälomaa) sisältä niin valmiiksi, että voisi alkaa muuttoa suunnitteleen. Ei viittisi vuokraakaan maksella reilua 700 euroa kuukaudessa kovin pitkiä aikoja turhaan.

Mä en suostuisi edes keskustelemaan puhallusfirman kanssa. Jos Jetta-Talot hoitaa puhalluksen jollain alihankkijalla niin omapa on asiansa, mutta toimittajahan on Jetta-Talot joka on myös vastuussa sinulle päin. Näin siis yleensä yrityselämässä kun bisnestä tehdään firmojen kesken...
Mulle soitti nyt illalla edustaja ja kyseli mitä vaateita heidän suuntaansa. Ehdotti puhallusvillan lisäämistä niin paljon, että putket "eristyisivät", toinen vaihtoehto oli, että siirtävät villoja niin paljon, että saan eristykset tehtyä. Kolmas vaihtoehto oli, että imevät villat pois.
Itse kallistun tuohon villojen pois imemiseen, jotta voin varmistua kaikista mahdollisista asioista, jotka oli tekemättä ennen villan puhallusta. En vain tiedä mitä vaatia tuosta viikosta, joka otettiin takkiin työajasta. Aikataulu kusee nyt ainakin niin pahasti, että vuokrakämppää on pidettävä pidempään kuin oli tarkoitus.

Annoin myös palautetta puhaltajien ammattitaidottomuudesta, mutta se selitettiin lähinnä sillä, että pääkaupunkiseudulla on niin kova kiire jne. Uskomatonta, seuraavan puhalluksen saa tehdä joku muu porukka.

Nice. Kovaa touhua.

Pidä lippu korkealla, ei siellä blogissa edes oo mitään niin pahaa, että siitä vois kauppias herneet vetää saati sitten jollain seurauksilla uhkailla. Ellei ne uhkaukset sitten ollu jotain "joskus pimeällä kujalla"-settiä, mut tuskin.

Sen sijaan sai välittömästi revetä nauruun "Roiskeet tuossa vierellä ovat ämpäristä roiskunutta vettä." :D Entäs toi ripulikasa, eväslaatikosta roiskunutta mämmiä? No ei...

P.S. Hyvin tehdyn näköinen talo, mukava tsiigailla kuvia.

En vain tiedä mitä vaatia tuosta viikosta, joka otettiin takkiin työajasta.

Muiden kuin suorien kustannuksien korvaaminen on aniharvinaista reklamaatiotapauksissa ja siihen voi olla myös vaikea löytää lakipykälää. Sinuna yrittäisin puhua jostain alennusta yms palvelusta vedoten tapahtumaan. Kuitenkin neuvottelussa tosiaan kannattaa olla sillä asenteella että todennäköisesti ei löydy pykälää mikä sinänsä velvoittaisi sinulle maksamaan á 25 eur tunti (eli sovittelevalla, jos lähtee kalistelemaan sapeleita niin todennäköisesti vastapuolikin pirauttaa ekana kaverille eli lakimiehelle).

edit: kokemukseni perustuu useiden vuosien kokemukseen takuuasioiden hoidosta, en tiedä mitä tarkalleen tapahtuisi jos tälläinen keissi etenisi oikeuteen. Epäilen että korvaus velvollisuutta ei löytyisi. Ikinä ei ole tarvinut lähteä vaikka myyjäosapuolta olenkin edustanut (en kylläkään rakennusteollisuudessa). Jos vastapuoli ei aloita uhkailu linjaa niin kyllä ainakin meidän puljussa yritetään löytää ratkaisu jossa asiakas on kaiken virheiden ja mielipahan jälkeen tyytyväinen.

Muiden kuin suorien kustannuksien korvaaminen on aniharvinaista reklamaatiotapauksissa ja siihen voi olla myös vaikea löytää lakipykälää. Sinuna yrittäisin puhua jostain alennusta yms palvelusta vedoten tapahtumaan. Kuitenkin neuvottelussa tosiaan kannattaa olla sillä asenteella että todennäköisesti ei löydy pykälää mikä sinänsä velvoittaisi sinulle maksamaan á 25 eur tunti (eli sovittelevalla, jos lähtee kalistelemaan sapeleita niin todennäköisesti vastapuolikin pirauttaa ekana kaverille eli lakimiehelle).

edit: kokemukseni perustuu useiden vuosien kokemukseen takuuasioiden hoidosta, en tiedä mitä tarkalleen tapahtuisi jos tälläinen keissi etenisi oikeuteen. Epäilen että korvaus velvollisuutta ei löytyisi. Ikinä ei ole tarvinut lähteä vaikka myyjäosapuolta olenkin edustanut (en kylläkään rakennusteollisuudessa). Jos vastapuoli ei aloita uhkailu linjaa niin kyllä ainakin meidän puljussa yritetään löytää ratkaisu jossa asiakas on kaiken virheiden ja mielipahan jälkeen tyytyväinen.

OK. Mehän olemme ton puhallusvillan maksaneet jo talopaketin yhteydessä, eli varsinaista alennusta tosta ei pysty enää pyytämään. Urakoitsijan kanssa puhuessa, emme päässeet lopputulokseen miten tilanne tulisi hoitaa.
Urakoitsija tarjoutui siirtämään villoja sen verran, että eristykset saataisiin tehtyä kuntoon ja maksamaan puoliksi talotehtaan kanssa yhden kuun vuokran, joka tulee maksettavaksi, nyt kun aikataulut pettivät. Itse toivoin villojen siirtoa kokonaan pois, jotta saan tehtyä työt valmiiksi ja varmistuttua niiden kunnosta.
Kuluttaja-asiamies neuvoi keskustelemaan suoraan talotehtaan kanssa (juuri niin kuin ylhäällä neuvoit), koska ovat suoraan minulle vastuussa, heidän kanssaanhan kaupat on tehty.

Suositut

Back
Ylös Bottom