Talonrakentajan pahimmat vitutukset - miksi ei kannata rakentaa taloa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
OK. Mehän olemme ton puhallusvillan maksaneet jo talopaketin yhteydessä, eli varsinaista alennusta tosta ei pysty enää pyytämään. Urakoitsijan kanssa puhuessa, emme päässeet lopputulokseen miten tilanne tulisi hoitaa.
Urakoitsija tarjoutui siirtämään villoja sen verran, että eristykset saataisiin tehtyä kuntoon ja maksamaan puoliksi talotehtaan kanssa yhden kuun vuokran, joka tulee maksettavaksi, nyt kun aikataulut pettivät. Itse toivoin villojen siirtoa kokonaan pois, jotta saan tehtyä työt valmiiksi ja varmistuttua niiden kunnosta.
Kuluttaja-asiamies neuvoi keskustelemaan suoraan talotehtaan kanssa (juuri niin kuin ylhäällä neuvoit), koska ovat suoraan minulle vastuussa, heidän kanssaanhan kaupat on tehty.

Sekö ei käynyt että hakevat villansa helvettiin saman tien ja siivoavat jälkensä ja ilmoittelet sitten kun saavat tulla uudestaan yritämään. Eikös esim. ilmanvaihtourakka tule kalliimaksi kun siellä on jo villat, vaikka niitä nyt olisikin vähän siirrelty sivuun? Muutenkin ajatus siitä että ilmanvaihtoa väännettäessä on jo villat välikatossa ei kuullosta oikeen terveelliseltä. Muutenkin rakennuspölyn poistuminen rakennuksesta ja ilmanvaihdosta vie pitkän aikaa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Sekö ei käynyt että hakevat villansa helvettiin saman tien ja siivoavat jälkensä ja ilmoittelet sitten kun saavat tulla uudestaan yritämään. Eikös esim. ilmanvaihtourakka tule kalliimaksi kun siellä on jo villat, vaikka niitä nyt olisikin vähän siirrelty sivuun? Muutenkin ajatus siitä että ilmanvaihtoa väännettäessä on jo villat välikatossa ei kuullosta oikeen terveelliseltä. Muutenkin rakennuspölyn poistuminen rakennuksesta ja ilmanvaihdosta vie pitkän aikaa.

Joo ei, se ei ollut mahdollista, maksaa liikaa. Päätin, etten hoidan ton urakoitsijan kanssa enää mitään. Ei ole mun tehtävä vääntää sen kanssa, vaan talomyyjän. Eikä se nyt edes ole kunnolla mahdollista, jos pitää villoja siirrellä lähes 188m2 alalta pois putkien päältä, siihenhän menee ihan törkeesti aikaa jos niitä pitää koko ajan vekslata sivuun.

Hermo loppu tähän vekslaamiseen, omaa aikaa menee ihan vitusti toisten virheiden takia. :pano:

^ Jokos sä oot koko talopaketin maksanut 100%:sti. Jos et niin siinä on vähän motivaatiota talomyyjälle hoitaa asia kuntoon. Muista tehdä kaikista puhelimessa keskustelluista/sovituista asioista muistio jonka lähetät sähköpostitse talomyyjälle ja johon pyydät kuittausta tyyliin "ymmärsinkö oikein että näin sovittiin". Jos joutuu palamaan siihen mitäs nyt on puolin ja toisin sovittu niin noista sähköposteista on korvaamaton apu.

Ja tosiaan älä keskustele enää kolmannen osapuolen kanssa eli puhallusfirman edustajan. Kukaan ei halua hoitaa ikäviä asioita niin mielellään asiakasta pompotellaan ja helpompi pakoilla vastuuta kun kumpikin niistä ohjaa soittamaan toiselle ja kohta kuulet muka hyväksynees jotain jo toisen kanssa...

Joo luinkin vähän väärin. Hiiripäällikkö puhuikin puhallusvillan maksusta. No sittenhän sitä on vähän helpompi sovitella reklamaation hoitoa.

^ Jokos sä oot koko talopaketin maksanut 100%:sti. Jos et niin siinä on vähän motivaatiota talomyyjälle hoitaa asia kuntoon. Muista tehdä kaikista puhelimessa keskustelluista/sovituista asioista muistio jonka lähetät sähköpostitse talomyyjälle ja johon pyydät kuittausta tyyliin "ymmärsinkö oikein että näin sovittiin". Jos joutuu palamaan siihen mitäs nyt on puolin ja toisin sovittu niin noista sähköposteista on korvaamaton apu.
Eikai sitä talopakettia kannata ikinä maksaa 100% loppuun ennenkuin on 100% kaikki toimitettu?
Olen maksanut, viimeisen erän jälkeen on tullut vielä muutama materiaalitoimitus, mm. puhallusvilla ja väliovet. Ei olisi kannattanut maksaa, vaan ei tullut siinä kohtaa mietittyä tarpeeksi näitä asioita, kun sopimus allekirjoitettiin.

Joo luinkin vähän väärin. Hiiripäällikkö puhuikin puhallusvillan maksusta. No sittenhän sitä on vähän helpompi sovitella reklamaation hoitoa.
Kirjoitin vaan epäselvästi, eli me ollaan kaikki maksettu talotehtaalle päin, talo ja materiaalit.

Huomenna täytyy jatkaa pommitusta talotehtaalle päin.

Mutta vähänkään uudemmat rivarikolmiot ja neliöt tuppaa tosissaan maksamaan enemmän mitä puolta isompi (neliöiltään) okt, eli onko tuossakaan järkeä?

itse asiassa on, toisessa asumismuodossa kaikki riskit kantaa yksi henkilö ja toisessa suurimmilta osin taloyhtiö. kummassakin samalla hehtaarilla olevat kunnossapitokustannukset per rakennus ja kolmanneksi voi toistaa pari kertaa sanaa sijainti.

okt on sen tason rangaistussiirtola etten todennäköisesti itse koskaan tule moisessa asumaan. lapsena sai halkoa halkoja, tehdä lumitöitä, ajaa nurmikkoa, haravoida, ... rivarissakin asuessa on käynyt mielessä siivoojan palkkaaminen....

itse asiassa on, toisessa asumismuodossa kaikki riskit kantaa yksi henkilö ja toisessa suurimmilta osin taloyhtiö. kummassakin samalla hehtaarilla olevat kunnossapitokustannukset per rakennus ja kolmanneksi voi toistaa pari kertaa sanaa sijainti.

okt on sen tason rangaistussiirtola etten todennäköisesti itse koskaan tule moisessa asumaan. lapsena sai halkoa halkoja, tehdä lumitöitä, ajaa nurmikkoa, haravoida, ... rivarissakin asuessa on käynyt mielessä siivoojan palkkaaminen....

Ja meinasit että se taloyhtiö on joku mystinen organisaatio, joka kattaa ne kulut ja kantaa vastuut? No tuskin näin ajattelit. Itse tuli oltua sen melkein 10 vuotta taloyhtiön osakas ja kyllä siellä lopulta maksaa aikalailla kaikesta turhasta, kuten vaikka niistä pihatöistä. Omakotitalossa nuo hommat voit ulkoistaa jos haluat. No ok, on jotain rivariyhtiöitä joissa noita tehdää itse, kerrostaloissa yleensä huoltoyhtiön kautta.

Mutta vastapainona ne sitten on okt:ssa tehtävä itse jos ei sitä siivoojaa palkkaa. Mutta mutta, lähteet jotkut hullut vapaaehtoisesti lenkillekin. Kävelee samoja saakelin pururatoja ja pyöräteitä. Kaikista hulluimmat juoksee nuo. Tuosta saa samat hyödyt kun hakkaa ne halot ja leikkaa nurtsit. ;)

Itse suorastaan odotan että saa tuon talon valmiiksi ja pääsee puuhaamaan itselleen oman pihaan! Ehkä 10 vuoden päästä ajattelen toisin. Voin sitten myydä talon ja muuttaa taas asunto-osakeyhtiöön. Molemmissa asumismuodoissa on puolensa.

Aikamoisia uhkakuvia maalailtiin OKT-asumisesta.

Jos on oma talo niin ajat nurmikon kerran viikossa tai kerran kesässä. Ei kukaan tule pakottamaan kuten lapsena. Teet just kuten huvittaa.

Rakennusvaiheessa voi tehdä paljon valintoja, jolla voi helpottaa talonsa huoltamista jos ne asiat pelottaa. Vetää vaan kaikki vedet ja sähköt pinnassa.

Aikamoisia uhkakuvia maalailtiin OKT-asumisesta.

Jos on oma talo niin ajat nurmikon kerran viikossa tai kerran kesässä. Ei kukaan tule pakottamaan kuten lapsena. Teet just kuten huvittaa.

Rakennusvaiheessa voi tehdä paljon valintoja, jolla voi helpottaa talonsa huoltamista jos ne asiat pelottaa. Vetää vaan kaikki vedet ja sähköt pinnassa.

Justiinsa näin! Meilläkin on 3300m2 tontti, ei tosiaan tule nurmikkoa kovin paljon, ehkä 500 m2 on lähellä! Suurin osa jää ns. luonnon tilaan, tuossa siis nuori metsä päällä. Onhan tossa toki ensialkuun homma kun pitää siistiä tuo alue ja vähän karsia puitakin, mutta sen jälkeen elää kovin omaa elämäänsä.

Ja kukaan ei pakota laittamaan sitä nurmikkoa ollenkaan jos sitä ei halua leikata...

Lunta joutuu väkisin jonkinverran luomaan, mutta ei sitäkään tartte koko pihasta pois ottaa. Halkojakaan ei kukaan pakota hakkaamaan. Laita maalämpö niin ei ole pakko tulisijaa polttaa yhtään ainutta kertaa jos ei halua.

Ja ainahan voi palkata jonkun kotipalvelufirman luomaan ne lumet, ajaan nurtsin ja hakkaan halot. Huoltoyhtiö nuo hoitaa asoy:sskin, siihen vaan ei kiinnitä huomioita kun ei itse näe niitä suoria laskuja... Noista saa vielä kotitalousvähennyksenkin, sitä ei asoy saa!

EDIT: Ja jottei nyt ihan aiheesta mennä kokonaan sivuun, niin yksi missä voi mokata on just tämä mainittu nurmikko ja lumiasiat. Eli mieti raksavaiheessa paljonko nurmikkoa haluat ja teet sitä senverran. Mieti paljonko haluat lunta luoda ja mietit talon ja tallin sijainnin sen mukaisesti. Mieti myös mihin ne lumet talvella kasaat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
nyt menee vähän puurot ja vellit sekaisin. mitäs veikkaatte paljon rivarissa asuja maksaa esim niistä lumitöistä ja saako samalla summalla omakotitalon lumityöt hoidatettua?

mutta ei nyt mennä siihen, sehän on kansalaisvelvollisuus eka repiä hanurinsa okt:n rakentamisen/rakennuttamisen kanssa ja sen jälkeen olla pallo jalassa sekä okt:n kanssa ja myös kesämökin kanssa ja koskaan ei ole ongelmia keksiä että mihin sitä aikansa käyttäisi aina siihen asti kun vanhainkoti/sairaala/hauta kutsuu. mutta onhan se kiva piilottaa niitä todellisia kustannuksia siihen että ei laske omalle työlleen mitään hintaa...

Riittää OKT:ssäkin lumitöiksi sen verran, että auto mahtuu ajotieltä pihalle ja jonkinmoinen polku sisälle. Ei kukaan koko pihaansa kolaa.

nyt menee vähän puurot ja vellit sekaisin. mitäs veikkaatte paljon rivarissa asuja maksaa esim niistä lumitöistä ja saako samalla summalla omakotitalon lumityöt hoidatettua?

mutta ei nyt mennä siihen, sehän on kansalaisvelvollisuus eka repiä hanurinsa okt:n rakentamisen/rakennuttamisen kanssa ja sen jälkeen olla pallo jalassa sekä okt:n kanssa ja myös kesämökin kanssa ja koskaan ei ole ongelmia keksiä että mihin sitä aikansa käyttäisi aina siihen asti kun vanhainkoti/sairaala/hauta kutsuu. mutta onhan se kiva piilottaa niitä todellisia kustannuksia siihen että ei laske omalle työlleen mitään hintaa...

Aika samoissa pyörii kiinteistöhuollon hinta vertaa vaikka jonkun kotipalvelufirman hinta. Ja kun noissa kerrostaloissa ja rivareissa ne lumiaurat ja hiekotusautot ajaa heti kun on sentti lunta tai pikkusen jäätä edes luvassa. Eli lyön vaikka vetoa, että rivarissa ja kerrostalossa noista maksat enemmän!

Mikäs sen mukavampaa kuin tehdä halkoja, kantaa puita sisälle, kolata pihaa ja tehdä pientä remppaa koko ajan. Itse olen ainakin omakotiasuja.

Mikäs sen mukavampaa kuin tehdä halkoja, kantaa puita sisälle, kolata pihaa ja tehdä pientä remppaa koko ajan. Itse olen ainakin omakotiasuja.

Tätä yritin vähän tuoda esiin. Kun sitten vaihtoehtona on siellä kerrostalokämpässä kattella telkkaria, näppäillä nettiä ja jos oikein on reipas, niin lähteä ulos kävelylenkille. Ihan oikeasti v...tuttaa aikalailla tämä kerrostaloeälämä. Omakotitalossa tuli pentuna asuttua.

Riittää OKT:ssäkin lumitöiksi sen verran, että auto mahtuu ajotieltä pihalle ja jonkinmoinen polku sisälle. Ei kukaan koko pihaansa kolaa.

Tossakin on jo ylimääräistä... Oon nyt parin talven ajan ihmetellyt naapurin nuortaparia, ikää heillä ehkäpä noin 25 vuotta. Ei oo nimittäin lumia lykitty edes tuon autopaikan ja kulkupolun vertaa. Ihan hyvin se lumi näemmä tamppaantuu päältä kuljettavaan muotoon.:D Maalla kun ollaan, niin nuori isäntä sanoi tilaavansa pihan auraamisen joltain paikalliselta auramieheltä, mutta onkohan sittenkin osoittautunut liian kalliiksi.

Itse lykin lumet lähestulkoon mielelläni. En samalla riemusta kilju, mutta enpä ole ranteitakaan auki viiltämässä v*tutuksesta.

Zone-sarja -42%
Tätä yritin vähän tuoda esiin. Kun sitten vaihtoehtona on siellä kerrostalokämpässä kattella telkkaria, näppäillä nettiä ja jos oikein on reipas, niin lähteä ulos kävelylenkille. Ihan oikeasti v...tuttaa aikalailla tämä kerrostaloeälämä. Omakotitalossa tuli pentuna asuttua.

Tästä vois tehdä kokonaan oman ketjun ja jänkätä siellä eri asumismuodoista. Toisaalta tää kuuluu talonrakentajan pahimpiin vitutuksiin :)
Samaa mieltä, muutettiin nyt rakentamisen ajaksi rivarista kerrostaloon vuokralle. Nyt on reilu puoli vuotta täynnä ja alkaa olemaan hermot aika loppu. Hirvee souvi pelkästään tulla kaupasta himaan parin kassin kanssa, meidän parkkiruudulta on yli 100m matkaa rappuun ja tietty sit vielä kolmanteen kerrokseen ilman hissiä.
Ite oon kanssa asunut pentuna omakotitalossa maalla, ja sen takia samalle seudulle rakennetaankin.

Kylläpä taas pistää vihaksi tuo Finndomo ja Ormax/Monier. Aluskatteen päällä pirusti lunta ja selvisi ettei talotehtaan toimittamassa kattopaketissa ole toimitussisällössä harjatiivistettä. Eli lumi pääsee suoraan harjatiilen ja tiilen rakosista sisään. Olis nyt edes jumalauta katon tekijät maininneet asiasta, mutta paskat, kukaan ei kerro mitään mitä ei erikseen itse tajua kysyä.

Kukaan ei maininnut kertaakaan missään vaiheessa asiasta eikä yrittänyt edes myydä tiivistettä. Tuokin piti kantapään kautta oppia. Perkele että vituttaa.

Kylläpä taas pistää vihaksi tuo Finndomo ja Ormax/Monier. Aluskatteen päällä pirusti lunta ja selvisi ettei talotehtaan toimittamassa kattopaketissa ole toimitussisällössä harjatiivistettä. Eli lumi pääsee suoraan harjatiilen ja tiilen rakosista sisään. Olis nyt edes jumalauta katon tekijät maininneet asiasta, mutta paskat, kukaan ei kerro mitään mitä ei erikseen itse tajua kysyä.

Kukaan ei maininnut kertaakaan missään vaiheessa asiasta eikä yrittänyt edes myydä tiivistettä. Tuokin piti kantapään kautta oppia. Perkele että vituttaa.

Kattelin naapurin tiilikattoa, eikä siinä nyt kovin iso rako ole, mutta kaippa se lumi tuoltakin sisään menee. Feikkikonesaumatussa jää kanssa pieni rako harja- ja lapepellin väliin. Toisaalta lapepelti menee niin pitkälle että sinne harjapellin alle ei pahemmin tilaa jää.

Lisäksi muistelisin että harjalle laitettiin ruoteita pari varvia vieri viereen, eli eihän sieltäkään pahemmin pitäisi aluskatteelle lunta päästä. Eikö tiilikatossa harjaruoteita ole muutama rivi ihan vierekkäin?

Kattelin naapurin tiilikattoa, eikä siinä nyt kovin iso rako ole, mutta kaippa se lumi tuoltakin sisään menee. Feikkikonesaumatussa jää kanssa pieni rako harja- ja lapepellin väliin. Toisaalta lapepelti menee niin pitkälle että sinne harjapellin alle ei pahemmin tilaa jää.

Lisäksi muistelisin että harjalle laitettiin ruoteita pari varvia vieri viereen, eli eihän sieltäkään pahemmin pitäisi aluskatteelle lunta päästä. Eikö tiilikatossa harjaruoteita ole muutama rivi ihan vierekkäin?

No en tiedä mitä tarkoitat mutta ei siellä semmoisia ole. Tässä kuva, vasemmalla näkyy kuistin harja:

P1020723.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom