Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mie vetelin Tikkurilan Vinhalla kahteen kertaan talon + autokatoksen. Meillä oli myös elementit pohjamaalattu talotehtaalla.
Talomyyjä + Muut K-Raudan myyjät kehuivat paljon Vinhaa ja ennen kaikkea sitä, että on "pitkäikäinen".

Itse en sen pahemmin puhdistellut seiniä ennen maalausta. Eka kerros vedettiin 2013 kesällä rakentamisen aikaan ja toinen kerros 2014-kesällä.
Siitepölyt puhdistelin harjalla pois, jos niitä sattui jossain olemaan.. Naapuri väitti kovasti, että jos vetää siitepölyn päälle maalit, niin ei tekis hyvää.
Tiedä sitten näistä..

Vinha | Tuotteet - Tikkurila Oyj | Kotimaalarit

Mitenkähän nämä Tikkurilan akrylaattimaalit eroaa toisistaan? Siis esim. Pika-teho, Ultra classic tai Vinha.

Täytyy jossain vaiheessa soitella Tikkurilan maalilinjalle, omalle talotoimittajalle ym. ja kysellä lisää neuvoja.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ite vedin pikateholla, muistaakseni sitä suositteli talotoimittaja.

Ultra Classicia meni 200 litraa.

Miten höyrynsulkumuovi tulisi leikata ja tiivistää ikkunoiden ja ovien kohdalta, kun ikkunoiden väliin on jo uretaanivaahto laitettu? Leikkaanko sen puoleenväliin runkotolppaa ja teipillä vaan kiinni? Sit vielä lattianraja, miten se tulisi tehdä kun lattia jo valettu?

Jos alajuoksua ei ole näkyvillä, niin joku massa siihen on kaiketi vaan laitettava. Kaiketi ihan silikonin pitäis olla ok?

Ok kiitoksia. Alajuoksun yläpinta on tosiaan lattiapinnan kanssa tasan, eli siihen ei voi teipata. Mut kirvesmies puhui joskus, että alimman vaakakoolauksen väliin jätetään pieni rako joka täytetään ilmeisesti uretaanilla tms. No, jätän reilusti ylimäärästä ni voi leikellä pois..

Ite vedin pikateholla, muistaakseni sitä suositteli talotoimittaja.

Kiva palsta, muistan tavanneeni näitä joskus "ennen" raksaa ja en oikein ymmärtänyt kaikkea tunnetta mitä viesteistä pursusi. Nyt tiedän.
3krs 250m2 työn alla pääosin hartiapankilla.

Maalattiin viime kesänä ja funtsin tuota maalausta kans niin että päähän sattui. Yhdessä maalikaupassa ikänsä maalia myynyt vanhempi setä sanoi osuvasti
" öljymaalilla maalaa vain vanhat ukot". Olen sillä yhden puutalon vetänyt huoltomaalauksena ja on se ikävää ja kallista sotkemista vaikka hyvä jälki onkin.
Vinhaa ja Pikatehoa menee eniten. Vinha on hyvä ainetta mutta mielestäni vaatii hieman enemmän työtä. Se pysyy myös painekyllästetyssä.
Itse päädyin Pikatehoon, se on suosituin, se on hinta/laatusuhteeltaan hyvää ja erittäin helppoa ja hyvä jälki.
AInakin viime kesänä sa 11ltr samalla rahalla kui n 9ltr.
Toinen ehkä mun oma suosikki olisi ollut Teknoksen Nordica eko mutta oli kalliimpaa. Jonkinsortin homepuilkkujen esto mukana.
Ultraa en tunne mikä sen "ero" on.

Kuvittelin että "kun" maalaan itselle, haen tallinnasta maalit, yhdelle asiakkaalle maalasin edelliskesänä älvarin tallinnan ekolla, noin 50% halvempaa samasta kotimaisesta tehtaasta tulleena. Tosi helppoa ja hyvännäköistä maalasta.
Loppupelistä tärkeintä että maalaa 2 kunnollista kerrosta tasaisesti jokapaikkaan, myös räystäisiin ja ns kettumaisiin paikkoihin. Millä sit ikinä maalaakaan. Pensseleihin kannattaa panostaa myös ja tietty siihen henkilönostimeen.
Nää rautakauppojen tarjoukset on hauskoja, nyt superhintaan pikatehoa, aivan samaan hintaan normihintaan prismasta samalla kun muutenkin käy kaupassa.
Yrityskortillakaan mitään aletta maaleista.
Tuli maksamaan nostimien kera 1.5krs puutalo vajaa paritonnia.

Mites muuten talotekniikan varaukset, onko joku muu pähkäillyt että mitä kannattaa vetää varuiksi kun rakenteet on auki ?
Lähinnä koskee sähköjä eri muodossa mutta miksei esim lvi:täkin. Itse vedän yläkertaan puhallinkonvektorille putket, sähkön ja viemäröinnin vaikken nyt itse pöhötintä asennakaan. Jää varaukset seinän taakse vaatehuoneeseen odottomaan ensi kesää tai tulevia kesiä.

Hälytinjärjestelmää ajatellen sekä monihuone äänentoistoa ajatelleen olisi tarkoitus kans tehdä jotain.
Kysymys lähinnä onkin että mitä peruspistorasioiden ja valojen lisäksi kannattaa varautua tarvitsemaan ?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ok kiitoksia. Alajuoksun yläpinta on tosiaan lattiapinnan kanssa tasan, eli siihen ei voi teipata. Mut kirvesmies puhui joskus, että alimman vaakakoolauksen väliin jätetään pieni rako joka täytetään ilmeisesti uretaanilla tms. No, jätän reilusti ylimäärästä ni voi leikellä pois..

Ikinä ei ole minulla tullut vastaan että lattia on valettu alajuoksun yläpinnalle asti. Toi vaakakoolaus toteutetaan tollalailla kuin sanoit, en nyt justiinsa muista että jätettiinkö alimman koolauksen ja lattian väliin 1cm. Uretaania sinne väliin tosiaan pistetään.

Höyrynsulkuteippiä ei kannata sitä halvinta ostaa, ne on täyttää paskaa.

Nää rautakauppojen tarjoukset on hauskoja, nyt superhintaan pikatehoa, aivan samaan hintaan normihintaan prismasta samalla kun muutenkin käy kaupassa.

Itse kanssa ihmetellyt näitä maalien kiinteitä hintoja. Paikallisella Rautakaupallakin on vuosittain ulkomaalipäiviä jolloin ei saa senttiäkään alennusta maaleista. Itse hain puolet maaleista prismasta -15% päivien aikaan. Siinä säästää jokusen euron jos pystyy tuolloin maalit ostamaan. Ilmeisesti ainoa tapa saada maaleista alennusta Suomessa.

Niin no ei se poterossa ole, yhdeltä sivultaan ulkoilmassa, bitumikermin päällä ja laattaa vasten on xps-levy. Pidän suhteellisen pienenä riskinä että mökki lahoaa tuon takia. Arvostan kuitenkin huolenpitoasi, piti hetken kelata että kuinkas tämmönen hama päässyt tapahtumaan.

Zone-sarja -42%
Tuo alajuoksu lattiapinnan alapuolella tuottaa välittömästi hometta, surkua, talousrikoksia ja nälänhätää. Tuolta voi katsella kuvasarjaa Valesokkeli - Valesokkelikengän koekuormitus ja kuvia

Viimeiset vuosikymmenet on pyritty siihen ettei puurakenteita jätetä betonipoteroihin, mutta ehkä tämän päivän ajatus on toinen ja uskotaan että kosteus osataan pitää poissa.

Eihän tämä nykyinen tapa mitenkään vastaa valesokkelia? 60 cm maanpinnan yläpuolella lattiapinta.

Itse kanssa ihmetellyt näitä maalien kiinteitä hintoja. Paikallisella Rautakaupallakin on vuosittain ulkomaalipäiviä jolloin ei saa senttiäkään alennusta maaleista. Itse hain puolet maaleista prismasta -15% päivien aikaan. Siinä säästää jokusen euron jos pystyy tuolloin maalit ostamaan. Ilmeisesti ainoa tapa saada maaleista alennusta Suomessa.

Kyllä maaleista varmaan saa alee jos sopparit on kunnossa rautakaupan kanssa.

Itse mietin vielä hankinko maalit Virosta puoleen hintaan.

Tässä sunnittelijan detailji vuosimallia 2013. Samassa talossa on sekä alaohjauspuun alapinnan että yläpinnan kanssa tasoissa olevia lattioita että se siitä "rakennusvirheestä". :whip:
gcfxgwj.png

Toi yllä oleva detalji on aika tyypillinen talopakettitoimittajien detsku. Jos alajuoksun alapinta nostetaan siihen lattian tasoon niin sekin se on myuös hyvä mutta sen kanssa tulee helposti ilmavuoto/lämpövuoto-ongelma sokkelin ja alajuoksun välistä.

Latest posts

Back
Ylös Bottom