Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Osaako joku kertoa kannattaisiko terassin kantavat rakenteet tehdä teräspalkilla? Terassin syvyys on 3,5m ja välissä ei ole kantavia tolppia johtuen kantamattomasta savimaasta. Puupalkeista tulee helposti liian korkeita.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Entäpä osaiskos joku kertoa, miten takkaa vasten olevan palomuurin voisi toteuttaa kivilevyllä (eli lujalevyllä)? Ajaako lujalevy + palovilla 150mm muuratun palomuurin asian, vai pitääkö tuonne vielä jotain ilmarakoja erikseen lisätä ennen palavaa materiaalia (toisella puolella gyproc + kaakeli)?

Esim.
Rakennusvaihe
VALONTALO : STRUKTUURISEINÄ TUNTO KIVI

Zone-sarja -42%
Saako jostain hyllystä kattotiilien liimaamiseen tarkoitettua kiviliimaa? Pitäis huomenna saada ja katottiin ihan kieroon ku kävin kysymässä k-raudasta sellasta. Menee hermot ku myyjät eivät tiedä ikinä mistään mitään.

e: en siis itsekään tiedä, mutta luulis alan liikkeissä myyjien tietävän. Hieno olla välikätenä, kun käsketään hakea jotain ja aina pyöritellään silmiä ja ihmetellään ku koittaa mennä ostamaan

Mene suoraan sinne rakennuspalvelumyyjien puheille, jos et vielä ollut. Sen hyllyjenväliJonnen pakeille on turha mennä.

Onko kukaan viimeaikaisista raksajampoista teettänyt ilmastoinnin nuohousta ennen lopputarkastusta?

Luin jostain, että lopputarkastuksessa pitäisi olla ilmastoinnin nuohouksesta nykyään todistus. Onko näin?

Jos talossa on asuttu 2-vuotta, mutta ei tehty lopputarkastusta (ainoastaan käyttöönottotarkastus), niin voiko tässä tapauksessa saada kotitalousvähennystä?

Ajattelin siis ensi vuoden kesänä tehdä lopputarkastuksen, joten voinko teettää heti alkuvuodesta nuohouksen, koska menee samalle vuodelle tarkastuksen kanssa? Vai voinko jo nyt, vai vastaa tyyliin kahden vuoden päästä? Nuohousfirma väitti, että nyt jo saa vähennykset, mutta vähän kilkattaa päässä, että pitäisi tarkistaa tämä asia.

550€ / 190m2 asuinneliölle.

Onko kukaan viimeaikaisista raksajampoista teettänyt ilmastoinnin nuohousta ennen lopputarkastusta?

Luin jostain, että lopputarkastuksessa pitäisi olla ilmastoinnin nuohouksesta nykyään todistus. Onko näin?

Jos talossa on asuttu 2-vuotta, mutta ei tehty lopputarkastusta (ainoastaan käyttöönottotarkastus), niin voiko tässä tapauksessa saada kotitalousvähennystä?

Ajattelin siis ensi vuoden kesänä tehdä lopputarkastuksen, joten voinko teettää heti alkuvuodesta nuohouksen, koska menee samalle vuodelle tarkastuksen kanssa? Vai voinko jo nyt, vai vastaa tyyliin kahden vuoden päästä? Nuohousfirma väitti, että nyt jo saa vähennykset, mutta vähän kilkattaa päässä, että pitäisi tarkistaa tämä asia.

Pyrin tekemään nuohouksen asap.. sisäänmuuton jälkeen. No pari vuottahan siinäkin meni ennen kuin sain aikaiseksi. En ole kyllä kuullut että olisi pitänyt lopputarkastukseen olla. Kotitalousvähennyksethän saa vasta lopputarkastuksen jälkeen, näin olen ymmärtänyt.

Aika kalliitahan nuo on. About saman verran piti olla hinta mullakin. Suurin osa työtä, eli vähennyskelpoista lähes 100% hinnasta. Mulla 1. sovittu päivä peruuntui ja toisena päivänä tulikin vaan yksi kaveri. No mä jouduin olemana hupulaisena, eli pyörittämään nuohouslaitetta jne. Kahdelta mieheltä meni päivä, mutta meillä ei mennyt kuin muutaman tunti. No kehtasi ne vähän alle satasen laskun laittaa. En pannut vähennyksiin :)

En ole itse kyllä ikinään kuullut, että tuollainen nuohoustodistus vaadittaisiin lopputarkastukseen. Toisaalta nämäkin voi olla kunta/kaupunki kohtaisia määräyksiä.

Meillä tehtiin saman tien lopputarkastus eli käyttöönottotarkastusta ei tehty ollenkaan. Oli aika haista paska tarkastus, lähinnä paperit ja allekirjoitukset kiinnosti. Meidän tarkastaja oli vielä oikein virkaintoisimmasta päästä, oikein "oman arvon tunteva", mutta sanoi lopuksi, että ei kyllä löydä mitään huomautettavaa :)

Nuohoutan kyllä jossain vaiheessa iv-kanavat, kun joskus jaksaa..

Iv-kanavia ei tarvitse puhdistuttaa ennen lopputarkastusta. Jos iv-kanavat puhdistaa ennen lopputarkastusta, saa siitä silti kotitalousvähennyksen. Puhdistus ei kuulu pakollisiin rakentamisen aikaisiin toimiin, joten on talon perusparannusta siinä missä muutkin jälkeenpäin tehtävät remontit. Asia selvitetty suoraan verottajalta.

Vähän ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi ne iv-kanavat pitäis heti nuohota? Onko ne rakentamisen jäljiltä jo niin täynnä skeidaa, vaikka niitä ei ole "käytetty" rakentamisen aika ja putken päät on ollu tukittuna jne...?

Vähän ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi ne iv-kanavat pitäis heti nuohota? Onko ne rakentamisen jäljiltä jo niin täynnä skeidaa, vaikka niitä ei ole "käytetty" rakentamisen aika ja putken päät on ollu tukittuna jne...?

Ehkä periaatteessa näin, mutta käytäntö voi sitten olla toista vaikka olisi kuinka tarkka noiden kanssa rakennusaikana ollut. Ilmeisesti rakennuspölyä ja muita hiukkasi tahtoo leijua ilmassa keskivertoa enemmän, juuri rakentamisen jälkeen. Näin olen ymmärtänyt. Vastaava mestari suositteli putkien nuohousta hetimiten rakentamisen jälkeen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hyvin tapauskohtaista on toi likaantuminen. Sanoo kuka mitä sanoo, mutta kyllähän ne pysyy riittävän puhtaana jos siihen kiinnittää huomiota järjestelmän rakentamis vaiheessa. Toisaalta ihan varmasti on täynnä sontaa ja rakennuspölyä jos kanavia ei suojaa työmaaaikana. Ja sitä iv-konetta ei kannata edes "koekäyttää" ennenkuin loppusiivous on tehty kunnolla.

Mitä siihen lopputarkastukseen vaaditaan? En löydä kyllä muuttotarkastuksen papereita yhtään mistään, että pitääkö niistä pyytää kopsut rakennusvalvonnalta vai tarvitaanko niitä edes?

Jäänyt koko lopputarkastus unohduksiin, kai sekin pitäisi tehdä mutta mitä siinä sitten tarkastellaan kun kaikki oli muuttotarkastuksessa jo valmiina paitti terassin kaiteet ja tietty piha joka nyt ei ole ikinä "valmis".

- - - Updated - - -

Ei meillä ainakaan käynnistetty koko masiinaa ennenkuin just siinä kohtaa kun se LVI tarkastuksen tehnyt kaveri kävi ne mittaamassa ja säätämässä. Että raksapölyä siellä ei voi olla.

EDIT: 3 vuotta asuttu että ehkä tuo vois olla kohta hyvä tehdä, mutta paljonko tuollaiesta on siedettävä hinta?

Tuosta iv kanavien rassaamisesta...

Veli teki tuota hommaa hetken heti intistä päästyään ja totesi sen olevan melkosta sumuttamista..

Kävin hetki sitten Puuilo nimisessa kaupassa ja sieltä tarvittavat rassit noiden kanavien itse hoonaamiseen saa alle 100e. En todellakaan ole maksamassa tuosta 500e kenellekkään vielä kun kuuli että iv-venttiilien säädöt ovat todennäköisesti tuo porukan jäljiltä päin v...a. Ajattelin ostaa nuo vehkeet joko itse tai kaverin kanssa puoliksi ja rassata nuo röörit itse...ja voi niitä tarinoita mitä kömmähdyksiä noilla puhdistusreissulla oli noilla käynyt ja kuinka kaikki jätettiin asiakkaille kertomatta...

Ja sitten toisenlaista rassaamista... meille on tulossa nuohooja viikonpäästä. Tarviiko sillon olla itse paikalla?
Meillä takassa on poltettu yhteensä vaajaa pesällinen puuta että sai makkara valkeet. Mahtaa siinä olla nuohoojalla rassaamista... :face:

Tuosta iv kanavien rassaamisesta...

Veli teki tuota hommaa hetken heti intistä päästyään ja totesi sen olevan melkosta sumuttamista..

Kävin hetki sitten Puuilo nimisessa kaupassa ja sieltä tarvittavat rassit noiden kanavien itse hoonaamiseen saa alle 100e. En todellakaan ole maksamassa tuosta 500e kenellekkään vielä kun kuuli että iv-venttiilien säädöt ovat todennäköisesti tuo porukan jäljiltä päin v...a. Ajattelin ostaa nuo vehkeet joko itse tai kaverin kanssa puoliksi ja rassata nuo röörit itse...ja voi niitä tarinoita mitä kömmähdyksiä noilla puhdistusreissulla oli noilla käynyt ja kuinka kaikki jätettiin asiakkaille kertomatta...

Ja sitten toisenlaista rassaamista... meille on tulossa nuohooja viikonpäästä. Tarviiko sillon olla itse paikalla?
Meillä takassa on poltettu yhteensä vaajaa pesällinen puuta että sai makkara valkeet. Mahtaa siinä olla nuohoojalla rassaamista... :face:

Joo, jotain tuon suuntaista on itselläkin mielessä kun rassit ei maksa paljoa mutta ne kunnon mittarit on arvokkaita ja ilman niitä säätäminen (edes tarkistus) on yhtä tyhjän kanssa. Minimissään pitää olla itse mukana kun rassataan (varsinkin jos on tehnyt itse tai tietää miten ne kanavat menee) ja säätöihin lienee parempi olla koskematta jos ovat kunnossa.
Olen itse putsannut kaikki venttiilit vuosittain, helppo homma ja kun työntää imuriputken poistoputkeen (sen verran mitä ylettää) niin saa suurimmat rojut pois ja kanavisto pysyy puhtaana (mutta se pitää aloittaa heti eikä vasta kolmen vuoden käytön jälkeen) :wtf: Samassa "vuosihuollossa" otetaan myös kenno ulos jotta saa imuroitua/siivottua koko koneen + kennon sekä käydään myös siivoamassa ulkoseinän ritilikkö (meillä vain I-taso että on helppo homma).

Teilläpäin lienee piirinuohooja joka on ilmoittanut tulostaan? Jos näin niin kannattaa varmaan soittaa sille ja kertoa että tönö on juuri valmistunut ja takassa poltettu pesällinen niin varmaan siirtää käynnin vuoden päähän. Meillä päin piirinuohoussysteemi loppui muutama vuosi sitten ja tuo pitää hoitaa itse. Riippumatta siitä tai tästä niin lähtökohtaisesti kannattaa olla kotona, saattaa nimittäin tulla itku kun se kiiltävän valkoinen asunto on muuttunut mustaksi sutarin käynnin jäljiltä. Nokea (nuohousta) ei millään ilveellä saa pyöriteltyä niin ettei sitä leviä ympäristöön, paitsi sillä että hoitaa riittävät suojaukset ja on mukana (paitsi jos ei itse osaa :) ). Nuohooja on jo itsessään vähän tai enemmän noessa ja jos se länttää kätensä valkoiseen seinään niin siinä on ... :D Meillä kolme nuohottavaa piippua, takka-leivari, puukiuas ja öljykattila että jonnin verran on kokemusta. Paikat pysyy kyllä puhtaana kun osaa oikeat systeemit mutta noki ei oikein salli harjoituskertoja...

Juu kuulin että puhdistaessaa olivat kuulemma ottaneet venttilit irti ja pyöritelleet säätöjä kun olivat pesseet venttiileitä. Jos tuossa hiukankin käyttää järkeä ei uudelleen säätämiselle ole todellakaan tarvetta...

Nuo IV-kanavathan tulee nuohota vähintään 10v välein, näin ainakin asunto-osakeyhtiöissä. Edellisessä rivarissa nuohottiin kun kukaan asukkaista ei tiennyt oliko ko. toimenpidettä tehty koskaan eikä dokumenteistakaan selvinnyt. Eipä sieltä kanavista juuri mitään silti irronnut. Nyt kun asutaan OKTssa niin kysyin muutamasta paikasta hintaa kanavien nuohoukselle. Halvin tarjous tuli paikalliselta piirinuohoojalta ja se oli 250€ kun seuraavaksi halvin oli 460€.

Juu kuulin että puhdistaessaa olivat kuulemma ottaneet venttilit irti ja pyöritelleet säätöjä kun olivat pesseet venttiileitä....

Jostain kumman syystä mainitsemasi tapa tuntuu olevan useimmilla ensisijainen tapa siivota venttiilit :) Yksi tuttu osti omakotitalon ja siivosivat sitä sitten kunnolla ja jonkun heurekan jäljiltä kaikki venttiilit irti, purkuun ja pesuun. Siinä sitten takaisinlaittovaiheessa syttyi lamppu että "mitenköhän ne säädöt oli" :nolo: :face: :D

Saattaa olla tosiaan että moni ei tiedä että koko venttiili kehyksineen lähtee irti yleensä alle kierroksen koko pakettia pyöräyrrämällä ;)

Back
Ylös Bottom