Eihän valesokkeli tai salaojattomuuskaan ole ollut rakennusvirhe kuin vasta 20v toteutusten jälkeen. Kyllä teidän mökit tulee lahoomaan ja palamaan helvetin tulessa!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eihän valesokkeli tai salaojattomuuskaan ole ollut rakennusvirhe kuin vasta 20v toteutusten jälkeen. Kyllä teidän mökit tulee lahoomaan ja palamaan helvetin tulessa!
Kittaus millä?
Noniin, olen 22-vuotias isä ja suurena haaveena on rakentaa omakotitalo itse. Olen luonut tietynlaisia visioita päässäni pitkään mistä rakentaisin ja minkänäköinen talosta tulisi... Paljonko maksaisi ym...
Olin kävelyllä muutama viikko sitten ja huomasin erään talon joka muistutti juuri minun visioitani. Ihastuin taloon kertaheitolla. Tästä tietenkin rupesin luomaan pohjapiirrustuksia ym samantien kotia päästyäni ja ajattelin kysyä teiltä onko näissä jotain parannettavaa? Esim tekninenhuone on talon kulmassa. Luoko tämä minkäänlaisia ongelmia tms.
Piirustukseni ovat hyvinki alkeellinen ja niistä selviää vasta 5% todellisuudesta.
Talooni tulisi Rossipohja, konesaumattu pulpettikatto, harmaaksi rapattu julkisivu, ala/välipohjat toteuttaisin ontelolaatalla, runkomateriaalina käyttäisin Lammin LL500, varaava takka..
Talosta ei löyty varastoa ja tämän rakentaisin jälkikäteen kun itse talo on pystyssä. Väliaikaseina varastona toimisi hyvin toinen autopaikoista. Ulos tulisi tietenki terassi jossa olisi palju. Sitten tietenkin niihin tyhmiin kysymyksiin;
-Meinaan lukea itseni tulevaisuudessa rakennusmestariksi, joten voinko mitä itse valvoa henkilökohtaisesti rakennusta vai tarvitseeko tähän jonkun ulkopuolisen?
-Tarkoituksena olisi rakentaa isältä pojalle kestävä matalaenergiakivitalo. Mikä olisi järkevin lämmitysmuoto? Sähkö? Maalämpö?
-Mustat seinät ovat kantavia ja punaiset eivät. Elikkä ontelolaatat tulisivat kuvasta katsottuna ''sivuttain''
:edit: Voiko joku suositella ilmaista talonpiirrustusohelmaa jolla pääsisi vähän pidemälle kuin paintilla
mä muistan ite kun kanssa tuon ikäsenä noita katsoin. piirsinkin suunnitelmia. tontin olisi saanut sadalla tonnilla ja taloon budjetoin hyvin laskien parit mokomat lisää. Vuodet vieri ja markat muuttui euroiksi ja summa pysyi ennallaan. kyllä muuten vitutti. sadalla tuhannella markalla sai tontin joka maksoi sitten 20 vuotta myöhemmin 100keur. Jos kerran omistusasunto on alla ja tuon kuvan talo on se target ja määrätietoisuutta löytyy allekirjoittanutta enemmän niin pistähän rakentaen. 100 neliön torppa jonnekin pystyyn ja 3 vuoden päästä lihoiks ja uutta rakentaen. 10 vuoden aikana kerkeät tekemään sen kolmannen talon joka on tuo kuvassa oleva. parempaa neuvoa en osaa antaa kun tee nyt se mitä meinaat tehdä eikä huomenna.
Noh eikös valesokkeli ole nyt ihan eriasia, seinän alajuoksu on anturansisässä ja ulkoa kosteus tihkuu läpi ja kastelee seinän alaosan.
Nythän on sisäpuolen laatasta kyse kuitenkin.
Perskele oli tiiveysmittaus tänään ja tuloksena 2.3 eli vituiks meni kuten täällä foorumilla kaikki muukin :dance:
Noh ihan selkee syy, kellarin alapohjan ja seinän välistä valehtelematta "tuuli".
Pitäs olla huippuunsa radonsuojattu jne jne. Valettu antura, päällä lammi400 harkot. Jälkeenpäin valettu teräsbetonilaatta ja saumassa solumuovikaista.
Nurkissa on laatta kutistunut niin että menee sormenpää sinne seinän ja muovikaistan väliin ja sieltä juuri tuulee.
Paikka on toistametriä maanalla. Ulkopuolella menee bitumikermi ja yläreuna paistaa ulkoilmassa. Vierustat oli auki syksyllä eli ei voi sanoa että on tiivistä ja ihan puhdasta hiekka maanpinnasta 30m alaspäin eli nyt ihan kauhea roudassa liene olevan.
Mutta, kysymys kuuluu onko joku virhe jossakin (grynderin touhuissa) vai onko ihan normaalia ja tehtävä listalla olisi avartaa ja putsata saumoja ja kitata ne umpeen ? Kittaus millä, Sika blackseal ? Kitata ne nyt oli toki pienemmässä määrin joka tapauksessa mutta ei tässä määrin.
Kun **tutus hieman laski niin ajattelin että onhan talo aikas tiivis jos alipaineen helpoin paikka on vetää toistametriä maanalta :face:
Unto Matti - Uusiksi Meni jahka talo on pidemmällä.
Ei aktiivihiili eikä iv-koneeseen yhdistettävä. Kattoroottori on hiljaisempi vaihtoehto joka on tärkee jos keittiö on mallia avo esim olohuoneen yhteydessä. Omalla moottorilla on halvin ja ihan passeli jos melu ei oo niin justiinsa. Kuulemma jotkut uudet liesituulettumet omalla koneella on jo aika hiljasia, ite en oo sellaista koskaan tavannut.Mitäs raati sanoo, uuteen omakotitaloon liesituuletin omalla moottorilla. Poistoputki katolle vai aktiivihiilisuodattimella?
Lisäksi pohdiskelen tuon autotallin lämmitystä. Autotallin ei tarvitsisi olla jatkuvasti lämmin. Aina tarvittaessa tämä tulisi saada lämpimäksi, joten olisiko esim. ILP tähän hyvä ratkaisu? Vai maalämpö?
Jos vain budjetti antaa myöden seuraavaan taloon tulee lämmitysjärjestelmäksi maalampö tai ehkä ilmavesilämpöpumppu.