Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eihän valesokkeli tai salaojattomuuskaan ole ollut rakennusvirhe kuin vasta 20v toteutusten jälkeen. Kyllä teidän mökit tulee lahoomaan ja palamaan helvetin tulessa!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Eihän valesokkeli tai salaojattomuuskaan ole ollut rakennusvirhe kuin vasta 20v toteutusten jälkeen. Kyllä teidän mökit tulee lahoomaan ja palamaan helvetin tulessa!

Ehkä näin, mutta ei sen takia et jos alajuoksu on 5cm laatan kans limittäin.

Niin ja mulla sitä paisi kivitalo. Ei pitäs nykytietämyksen valossa ihan ekojen joukossa palaa tai lahoo.

Zone-sarja -42%
Noh eikös valesokkeli ole nyt ihan eriasia, seinän alajuoksu on anturansisässä ja ulkoa kosteus tihkuu läpi ja kastelee seinän alaosan.
Nythän on sisäpuolen laatasta kyse kuitenkin.
slide_2.jpg

Perskele oli tiiveysmittaus tänään ja tuloksena 2.3 eli vituiks meni kuten täällä foorumilla kaikki muukin :dance:

Noh ihan selkee syy, kellarin alapohjan ja seinän välistä valehtelematta "tuuli".
Pitäs olla huippuunsa radonsuojattu jne jne. Valettu antura, päällä lammi400 harkot. Jälkeenpäin valettu teräsbetonilaatta ja saumassa solumuovikaista.
Nurkissa on laatta kutistunut niin että menee sormenpää sinne seinän ja muovikaistan väliin ja sieltä juuri tuulee.
Paikka on toistametriä maanalla. Ulkopuolella menee bitumikermi ja yläreuna paistaa ulkoilmassa. Vierustat oli auki syksyllä eli ei voi sanoa että on tiivistä ja ihan puhdasta hiekka maanpinnasta 30m alaspäin eli nyt ihan kauhea roudassa liene olevan.
Mutta, kysymys kuuluu onko joku virhe jossakin (grynderin touhuissa) vai onko ihan normaalia ja tehtävä listalla olisi avartaa ja putsata saumoja ja kitata ne umpeen ? Kittaus millä, Sika blackseal ? Kitata ne nyt oli toki pienemmässä määrin joka tapauksessa mutta ei tässä määrin.
Kun **tutus hieman laski niin ajattelin että onhan talo aikas tiivis jos alipaineen helpoin paikka on vetää toistametriä maanalta :face:

Unto Matti - Uusiksi Meni jahka talo on pidemmällä.

Kittaus millä?

Kittaa vaikka Koskenlaskija-juustolla, sillä perinteisellä. Älä käytä viherpippuri- tahi porojuustoa, koska ne ei täytä 9000 ja 12000 tantarteja. Mutta jos takuunalainen työ, niin pidä helvetinmoinen meteli ja uhkaa rosiksella. :D

Noniin, olen 22-vuotias isä ja suurena haaveena on rakentaa omakotitalo itse. Olen luonut tietynlaisia visioita päässäni pitkään mistä rakentaisin ja minkänäköinen talosta tulisi... Paljonko maksaisi ym...

Olin kävelyllä muutama viikko sitten ja huomasin erään talon joka muistutti juuri minun visioitani. Ihastuin taloon kertaheitolla. Tästä tietenkin rupesin luomaan pohjapiirrustuksia ym samantien kotia päästyäni ja ajattelin kysyä teiltä onko näissä jotain parannettavaa? Esim tekninenhuone on talon kulmassa. Luoko tämä minkäänlaisia ongelmia tms.

Piirustukseni ovat hyvinki alkeellinen ja niistä selviää vasta 5% todellisuudesta.

Talooni tulisi Rossipohja, konesaumattu pulpettikatto, harmaaksi rapattu julkisivu, ala/välipohjat toteuttaisin ontelolaatalla, runkomateriaalina käyttäisin Lammin LL500, varaava takka..

Talosta ei löyty varastoa ja tämän rakentaisin jälkikäteen kun itse talo on pystyssä. Väliaikaseina varastona toimisi hyvin toinen autopaikoista. Ulos tulisi tietenki terassi jossa olisi palju. Sitten tietenkin niihin tyhmiin kysymyksiin;

-Meinaan lukea itseni tulevaisuudessa rakennusmestariksi, joten voinko mitä itse valvoa henkilökohtaisesti rakennusta vai tarvitseeko tähän jonkun ulkopuolisen?
-Tarkoituksena olisi rakentaa isältä pojalle kestävä matalaenergiakivitalo. Mikä olisi järkevin lämmitysmuoto? Sähkö? Maalämpö?

-Mustat seinät ovat kantavia ja punaiset eivät. Elikkä ontelolaatat tulisivat kuvasta katsottuna ''sivuttain''

:edit: Voiko joku suositella ilmaista talonpiirrustusohelmaa jolla pääsisi vähän pidemälle kuin paintilla :)

Onteloiden, samoin kuin minkä tahansa kantavan välipohjan, suunta on aina edullisinta tehdä lyhyemmän jännevälin mukaan. Talon pitkän suunnan valinta tarkoittaa lisääntyneitä perustuksia.

Rak mest koulutus täyttää vaatimukset, käytännössä paikallinen rakennusvalvonta päättää riittääkö kokemus.

Tärkeää on myös tontin soveltuvuus taloon, nyt kun talon malli on päätetty. Tuossa kuvassa kokonaisuus näyttää paskalta, tontti, talo ja ympäristö ei sovi yhteen.

Tee sketchupilla 3D- malli torpasta.

Sanon vaan sen verran että oleellista on se tontti. Ilmansuunnat (ja tietty kaava jos sellaisella alueella ollaan) määrää aika pitkälti sen miten tilat ja varsinkin ikkunat kannattaa suunnata. Tuo kuvan tupa on aika geneerisen oloinen kuutio, mutta mikäs siinä jos silmää miellyttää. Voi olla ihan rahanarvoinen sijoitus ottaa joku rakennusarkkitehti tai muu ennenkin taloja suunnitellut hiomaan suunnitelmat kuntoon.

Nyt vaan teet särmänä koulut loppuun, meet töihin, otat paikkasi työmaailmassa, tienaat pesämunan ja alat toteuttamaan.

Mietin että kylppäriin laittaisin pukuhuoneeseen paneelia, joka on seinän takana suihkusta ettei ihan helpolla mene, mutta kerkesin jo vedeneristyksen laittaan (tai ammattimies laittoi) mitenkähän tuohon saisi parhtaiten koolaukset ja siihen paneeli. Käviskö että liimais koolaukset esim. vesivaneerista?

Noniin, olen 22-vuotias isä ja suurena haaveena on rakentaa omakotitalo itse. Olen luonut tietynlaisia visioita päässäni pitkään mistä rakentaisin ja minkänäköinen talosta tulisi... Paljonko maksaisi ym...

Olin kävelyllä muutama viikko sitten ja huomasin erään talon joka muistutti juuri minun visioitani. Ihastuin taloon kertaheitolla. Tästä tietenkin rupesin luomaan pohjapiirrustuksia ym samantien kotia päästyäni ja ajattelin kysyä teiltä onko näissä jotain parannettavaa? Esim tekninenhuone on talon kulmassa. Luoko tämä minkäänlaisia ongelmia tms.

Piirustukseni ovat hyvinki alkeellinen ja niistä selviää vasta 5% todellisuudesta.

Talooni tulisi Rossipohja, konesaumattu pulpettikatto, harmaaksi rapattu julkisivu, ala/välipohjat toteuttaisin ontelolaatalla, runkomateriaalina käyttäisin Lammin LL500, varaava takka..

Talosta ei löyty varastoa ja tämän rakentaisin jälkikäteen kun itse talo on pystyssä. Väliaikaseina varastona toimisi hyvin toinen autopaikoista. Ulos tulisi tietenki terassi jossa olisi palju. Sitten tietenkin niihin tyhmiin kysymyksiin;

-Meinaan lukea itseni tulevaisuudessa rakennusmestariksi, joten voinko mitä itse valvoa henkilökohtaisesti rakennusta vai tarvitseeko tähän jonkun ulkopuolisen?
-Tarkoituksena olisi rakentaa isältä pojalle kestävä matalaenergiakivitalo. Mikä olisi järkevin lämmitysmuoto? Sähkö? Maalämpö?

-Mustat seinät ovat kantavia ja punaiset eivät. Elikkä ontelolaatat tulisivat kuvasta katsottuna ''sivuttain''

:edit: Voiko joku suositella ilmaista talonpiirrustusohelmaa jolla pääsisi vähän pidemälle kuin paintilla :)

Mihinkä tulokseen tulit? Yatesilla hyvä loppukaneetti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
^

Tosiaan omistusasunto on jo alla joten eiköhän tästä saa hyvän pesämunan + muut säästöt tulevaan omakotitalo projektiin varten. Olen ajatellut piirtää rakennusta seuraavat pari vuotta ihan hissun kissun ja kun se kaunispäivä tulee että tämä projekti starttaa niin käyn viellä piirrustukset oikolukemassa arkkitehdilla. Alustavasti olen suunnitellut rakentavani talon 35-45 vuotiaana. Joten eiköhän 20v raksalla pyörimisen jälkeen ole tutustunut ihmisiin joilla on omia putki/sähköfirmoja josta saisi sitten sopusuhtaiseen hintaan palveluksia.

Itse talon uskoisin maksavan 350-500 tuhatta varaston kanssa. Tähänki vaikuttaaa hyvinki moni tekijä. Esim jatkaako tuotteiden hinta hirmusesti menojaa ym,ym,ym...

Itse pidän pelkistetystä ajatusmallista. Isot ja avarat tilat ovat mieleeni jonka huomasittekin nähtävästi. Puutalot ovat kans minulle todellinen TURNOFF. Tonttia en ole viellä katsellut kuin haaveiluna. Tästä en ole viitsinyt ottaa minkäälaisia paineita, koska en osaa sanoa asunko 20v päästä lapissa vai vantaalla. Alustavasti olen kuitenkin suunnitellut ostavani tontin haja-asutus alueelta. Tahtoisin omaa rauhaa mutta silti jos tarvii kaupunkiin mennä niin autolla onnistuisi helposti.

Toki tekniikkakin kehittyy hurjaa vauhtia joten 20v kuluttua voi olla usempikin uusi lämmitysmuoto markkinoilla, joten ei kannata viellä lyödä mitään lukkoon jos ajankohta on hamassa tulevaisuudessa.

Sori sekavasta tekstistä, lukihäiriö :)

mä muistan ite kun kanssa tuon ikäsenä noita katsoin. piirsinkin suunnitelmia. tontin olisi saanut sadalla tonnilla ja taloon budjetoin hyvin laskien parit mokomat lisää. Vuodet vieri ja markat muuttui euroiksi ja summa pysyi ennallaan. kyllä muuten vitutti. sadalla tuhannella markalla sai tontin joka maksoi sitten 20 vuotta myöhemmin 100keur. Jos kerran omistusasunto on alla ja tuon kuvan talo on se target ja määrätietoisuutta löytyy allekirjoittanutta enemmän niin pistähän rakentaen. 100 neliön torppa jonnekin pystyyn ja 3 vuoden päästä lihoiks ja uutta rakentaen. 10 vuoden aikana kerkeät tekemään sen kolmannen talon joka on tuo kuvassa oleva:). parempaa neuvoa en osaa antaa kun tee nyt se mitä meinaat tehdä eikä huomenna.

mä muistan ite kun kanssa tuon ikäsenä noita katsoin. piirsinkin suunnitelmia. tontin olisi saanut sadalla tonnilla ja taloon budjetoin hyvin laskien parit mokomat lisää. Vuodet vieri ja markat muuttui euroiksi ja summa pysyi ennallaan. kyllä muuten vitutti. sadalla tuhannella markalla sai tontin joka maksoi sitten 20 vuotta myöhemmin 100keur. Jos kerran omistusasunto on alla ja tuon kuvan talo on se target ja määrätietoisuutta löytyy allekirjoittanutta enemmän niin pistähän rakentaen. 100 neliön torppa jonnekin pystyyn ja 3 vuoden päästä lihoiks ja uutta rakentaen. 10 vuoden aikana kerkeät tekemään sen kolmannen talon joka on tuo kuvassa oleva:). parempaa neuvoa en osaa antaa kun tee nyt se mitä meinaat tehdä eikä huomenna.

Tätä pitää kyl kompata. Tonne +10 vuoden päähän ei kannata liikoja suunnitella kun sitten on elämäntilanne todennäkösesti ihan erilainen ja tarpeet sen myötä muuttuneet. Lapset pyörii jo jaloissa ja sitten se rakentaminenkin on jo astetta haastavampaa kun pitää niiden mukaan aikatauluja sumpia yms. Homma mahd. pian vireille jos siihen on rahkeita ja mahdollisuus.

Periaatteessa se solumuovi otettaisiin sieltä pois (kuinka moni ottaakaan) ja sauma massataan ko. paikkaan sopivalla massalla.
Raon tarkoitushan on antaa liikkumavara laajenemiseen, joskaan ei betoni taida koskaan laajentua...

Niin ja urakoitsijana on pakko sanoa ettei se virhe ole koskaan rakentajan :)

Noh eikös valesokkeli ole nyt ihan eriasia, seinän alajuoksu on anturansisässä ja ulkoa kosteus tihkuu läpi ja kastelee seinän alaosan.
Nythän on sisäpuolen laatasta kyse kuitenkin.
slide_2.jpg

Perskele oli tiiveysmittaus tänään ja tuloksena 2.3 eli vituiks meni kuten täällä foorumilla kaikki muukin :dance:

Noh ihan selkee syy, kellarin alapohjan ja seinän välistä valehtelematta "tuuli".
Pitäs olla huippuunsa radonsuojattu jne jne. Valettu antura, päällä lammi400 harkot. Jälkeenpäin valettu teräsbetonilaatta ja saumassa solumuovikaista.
Nurkissa on laatta kutistunut niin että menee sormenpää sinne seinän ja muovikaistan väliin ja sieltä juuri tuulee.
Paikka on toistametriä maanalla. Ulkopuolella menee bitumikermi ja yläreuna paistaa ulkoilmassa. Vierustat oli auki syksyllä eli ei voi sanoa että on tiivistä ja ihan puhdasta hiekka maanpinnasta 30m alaspäin eli nyt ihan kauhea roudassa liene olevan.
Mutta, kysymys kuuluu onko joku virhe jossakin (grynderin touhuissa) vai onko ihan normaalia ja tehtävä listalla olisi avartaa ja putsata saumoja ja kitata ne umpeen ? Kittaus millä, Sika blackseal ? Kitata ne nyt oli toki pienemmässä määrin joka tapauksessa mutta ei tässä määrin.
Kun **tutus hieman laski niin ajattelin että onhan talo aikas tiivis jos alipaineen helpoin paikka on vetää toistametriä maanalta :face:

Unto Matti - Uusiksi Meni jahka talo on pidemmällä.

keskiviikkona tulee pariskunta katsomaan taloa vaikka se ei edes ole virallisesti myynnissä. on somella voimaa :D kaikenmaailman keskusteluihin kun sotkeutuu :D saahan nähdä mitä tästäkin tulee. kaikkihan on kaupan, kun hinnasta ja ehdoista sovitaan. noilla mennään tässäkin asiassa. jos siis talo pariskuntaa miellyttää.

Mitäs raati sanoo, uuteen omakotitaloon liesituuletin omalla moottorilla. Poistoputki katolle vai aktiivihiilisuodattimella?
Ei aktiivihiili eikä iv-koneeseen yhdistettävä. Kattoroottori on hiljaisempi vaihtoehto joka on tärkee jos keittiö on mallia avo esim olohuoneen yhteydessä. Omalla moottorilla on halvin ja ihan passeli jos melu ei oo niin justiinsa. Kuulemma jotkut uudet liesituulettumet omalla koneella on jo aika hiljasia, ite en oo sellaista koskaan tavannut.

Seuraavan talon rakentaminen on alkanut kiinnostaa ja kovasti pohdiskelen eri vaihtoehtoja.
Lähtökohtaisesti alla olevat talot kiinnostaisi kovasti:
Joel
Omatalo 129-13 + autotalli ja varasto

Haave olisi tehdä seuraavassa rakennusprojektissa "lämmin" autotalli. Mitä mieltä olette kustanusten kannalta, tulisiko autotallin olla suoraan talon yhteydessä (jälkimmäinen linkki)
vaiko erillisenä rakennuksena? Nykyisessä talossa teimme pitkästä kahden auton katoksen, jonka yhteydessä on puuvarasto sekä toinen pieni varasto.
Tämän kustannus oli noin 12K.

Lisäksi pohdiskelen tuon autotallin lämmitystä. Autotallin ei tarvitsisi olla jatkuvasti lämmin. Aina tarvittaessa tämä tulisi saada lämpimäksi, joten olisiko esim. ILP tähän hyvä ratkaisu? Vai maalämpö?
Jos vain budjetti antaa myöden seuraavaan taloon tulee lämmitysjärjestelmäksi maalampö tai ehkä ilmavesilämpöpumppu.

Lisäksi pohdiskelen tuon autotallin lämmitystä. Autotallin ei tarvitsisi olla jatkuvasti lämmin. Aina tarvittaessa tämä tulisi saada lämpimäksi, joten olisiko esim. ILP tähän hyvä ratkaisu? Vai maalämpö?
Jos vain budjetti antaa myöden seuraavaan taloon tulee lämmitysjärjestelmäksi maalampö tai ehkä ilmavesilämpöpumppu.

Jos meinaat autotallin välillä päästää pakkasen puolelle jäähtymään niin toi maalämmön kanssa "välttämätön" vesikiertonen lämmönjako ei tuu kysymykseen koska putket ei mielellään saa jäätyä.

Ilppi on autotallissa sinänsä hyvä että se kuivattaa sisäilmaa eikä pääse kosteus kertymään rakenteisiin vaikka ajaa lumista/märkää autoa jatkuvasti sisään.

Back
Ylös Bottom