Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Periaatteessa laskeutuu jos talo on tiivis ja olosuhteet suotuisat eli esim. takassa tulet jolloin talon pitäisi olla reilusti alipaineinen. Määrä ei välttämättä ole iso riippuen tietysti onko putkessa perhospelti ja onko puhallin koneessa vai katolla (huippari). Epäilen että tuo sisällä oleva eristämätön pätkä ei juurikaan vaikuta kondenssiasiaan vaan jos sieltä putkesta tulee vettä niin se on kombinaatio talvikeleistä, katolle menevästä putkesta ja sen eristyksestä (suora vai mutkainen), katolla olevan tuuletusputken mallista sekä tietysti talon (eli putken) sijainnista. Tähän ikään saakka aikaisemmissa rakennuksissa (joissa siis olen asunut) ei ole liesituulettimen putkissa ollut sisällä eristystä ja toisista on joskus tullut vettä liedelle ja toisista ei ... samaan faktaan kylmässä (yläpohjassa) oleva eristämätön putki on takuuvarmasti kussut rakenteisiin (mutta ei välttämättä liedelle).

EDIT: Tietääkseni paloeristys oikein tehtynä hoitaa sen lämmöneristyksenkin...

Meillä puhallin on koneessa ja perhospelti myös alhaalla. Putki on suora katolle asti ja eristämättömänä sitä on sisätiloissa noin 2,2m (korkea huone siis). Kai tuohon voisi kivivillaa laittaa ympärille samalla kun tuon putken peittää. Saako jotain kätevää eristettä valmiina?
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei sillä ole väliä kumpi on, kondensoituu se muovikin. Olethan tiettävästi eristänyt myös viemärin tuuletuksen ja radon-putken sisätiloissa (tai ainakin niin olisi pitänyt tehdä) ja ovat muoviputkia.

Totta. Tuohan meni aivan umpijäähän sekä sisällä että ulkona ennenkuin olin eristänyt ne. Viemäriputki haukkas pakkasta ja jäätyi sisällä ulkopinnastaan.
Sitten lienee paras pistää blue-sky lämpimien tilojen puolelle?

Tai sitten tuota solumuovilla eristettyä uponorin muoviputkea. Sekin olisi takuulla halvempi kuin minun perseilemä ja lopulta ulkoistettu perinteinen ratkaisu.

Noiden putkien veto yläpohjaanhan olisi yksi mukavimmista hommista koko rakennuksessa jos ne olisivat muovia ja niitä ei tarvitsisi eristellä.
 
Suunnitelkaa niin että tuloilma ja poistoilmakanavat kulkee lämpimällä puolella. Sillon ei tarvi eristää muuta kuin jäteilmakanava ja raitisilmaputki. Näihin putkiin Uponorin valmiiksi eristetty kanava. Tuloilma ja poisoilmakanavat voi sit olla vaikka peltikanavaa jos haluaa pihistellä.
 
Suunnitelkaa niin että tuloilma ja poistoilmakanavat kulkee lämpimällä puolella. Sillon ei tarvi eristää muuta kuin jäteilmakanava ja raitisilmaputki. Näihin putkiin Uponorin valmiiksi eristetty kanava. Tuloilma ja poisoilmakanavat voi sit olla vaikka peltikanavaa jos haluaa pihistellä.

Aika hurjat alaslaskut pitäisi tehdä jos meinaa 125mm putket saada sisälle?
 
Meillä puhallin on koneessa ja perhospelti myös alhaalla. Putki on suora katolle asti ja eristämättömänä sitä on sisätiloissa noin 2,2m (korkea huone siis). Kai tuohon voisi kivivillaa laittaa ympärille samalla kun tuon putken peittää. Saako jotain kätevää eristettä valmiina?

Ainakin Parocilla on valmista eristekourua + yleisimmät mutka-/haarakappaleet alumiinifolio pinnassa, sauma teipillä kiinni ja se on siinä. Jossain oli juuri mainos jotta voi jättää näkyviin .... tiedä sitten. Hintaa on varmaan riittävästi mutta ei tuo pari metriä enää taloutta kaada tai mistä sen tietää kun IV-koneen (eli talon keuhkojen) suodattimetkin tuntuu olevan liian kalliita vaihdettavaksi jos ei ilmaiseksi saa ;)
 
Aika hurjat alaslaskut pitäisi tehdä jos meinaa 125mm putket saada sisälle?

Kivitaloissa alakertaan tehdään reilut alaslaskut kun ei sinne oikein muuten putkia saa ja siinä menee sitten kaikki muukin. Tarvitsee vain paljon puutavaraa ja paljon proppuja...
Olen jossain nähnyt/lukenut puutalosta jossa tehtiin vastaava, taisi olla itse asiassa jotenkin valmiit tuplakattoristikot (välissä höyrynsulku). Tilaa oli sitten reilusti eli joku 60-80cm...

Edelleen en laittaisi eristämättömiä putkia sisäpuolellekaan (Armaflex tmvst. päälle jos käyttää tavallista peltikanavaa) koska maailma lämpiää ja kymmenen vuoden päästä joutuu pakosta tiiviissä talossa hankkimaan jäähdytyksen :D
 
Meillä on kanavat välipohjassa ja yläkerrassa alaslaskussa lämpimällä puolella. Kanavien päälle vedettiin 20mm armaflexit kun on tuo maapiirillä viilennys käytössä.

Just tuossa mietin että tosiaan tuo viemärin tuuletusputki on yläkerrasta eristämättä huonetilan puolelta...

Tuo Blue Sky on nopea laittaa, mutta vaatii reilusti putkea jos on vähän isompi talo. Venttiileille saa tuoda useampaa putkea, että saadaan riittävät ilmamäärät liikkumaan. Tämän takia meillä jäi laittamatta...tai ainakin niin lvi-suunnittelija sen perusteli :D
 
Meillä on kanavat välipohjassa ja yläkerrassa alaslaskussa lämpimällä puolella. Kanavien päälle vedettiin 20mm armaflexit kun on tuo maapiirillä viilennys käytössä.

Just tuossa mietin että tosiaan tuo viemärin tuuletusputki on yläkerrasta eristämättä huonetilan puolelta...

Tuo Blue Sky on nopea laittaa, mutta vaatii reilusti putkea jos on vähän isompi talo. Venttiileille saa tuoda useampaa putkea, että saadaan riittävät ilmamäärät liikkumaan. Tämän takia meillä jäi laittamatta...tai ainakin niin lvi-suunnittelija sen perusteli :D

Se tuuletusputkikin kannattaa varmaan eristää, sitten lieneekin hifistelty täydelliseksi ... tai siis varustuksen mukaan hyvälle tasolle :)

Blue Sky:n osalta totta tuo ilmamäärä ja saattaa helposti johtaa siihen että ns. riittävä kone huutaa nupit kaakossa kun ei muuten kulje riittävästi ... menee siis ekalla kerralla helposti niin sanotusti "vituiks", varsinkin jos on "ammattitaitoinen" iv-suunnittelija :D IMO jättäisin siis saneerauksiin, mummonmökkeihin ja kesämökkeihin...
 
Aika hurjat alaslaskut pitäisi tehdä jos meinaa 125mm putket saada sisälle?

No ei toi 125mm nyt niin paljon ole. Halogeenit ja leidtkin jo vaatii upotettuna sen verran tilaa että ei siihen enää paljon tarvi lisätä kun saataan putkia kuljetettua. Iv-koneen sijoittaminen keskeisesti taloon ja sillä että ottaa talotekniset asiat huomioon jo talon pohjaa suunniteltaessa saa paljon aikaan. Tuloilmakanavat makkareiden seiniin niin ei tarvi niissä tiloissa tehdä alaslaskua ollenkaan iv:n takia. Pesuhuoneisiin, wc:hen ym tilat mihin poistot tulee niin ei yleensä haittaa vaikka huonekorkeus onkin vähän matalempi.

Iv-kanavien eristämisestä oon sikäli erimieltä että ei mielestäni ei ole järkevää eristää sisätiloissa tulo puolta. Jos jäähdytystä haluisi tehdä iv:n kautta niin pitää ilmamäärät olla huomattavan suuria, joka tarkoittaa sitten isompia (160-200) putkia ym. Tai saahan sen ilman liikkumaan pienemmissäkin putkissa mutta äänitaso kasvaan. Yleensä ei sitä paitsi ole tarvis jäähdyttää koko taloa (sauna ym.) ja parempaa jäähdytystehoon halvemmalla päästään lisäämällä jokin muu jäähdytysmuoto niihin tiloihin missä sitä tarvitaan. Ei siitä kanavien eristyksestä haittaa ole, mutta yllättävän arvokasta tavaraa noi armaflexit ym.
 
Meillä on koneelle tulevassa kanavassa (raitisilma) kanavapatteri ja siinä kiertää maalämpöneste noin 200m piirissä. Tällä tarkoitus viilentää kesällä ja talvellä lämmittää tulevaa ilmaa. Lyhyellä kokemuksella tuleva ilma koneelle pysyi juuri plussalla noin -20 pakkasella. Jonkin verrran voi olla heittoa Enerventin mittauksen takia, mutta sähköpatteri ei ole mennyt päälle. Kesällä tuolla systeemilla pitäisi saada noin 3-4 asteen viilennys, joka riittää todennäköisesti ihan hyvin kovemmillekin helteille.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meillä menee kyllä kaikki IV-kanavat lämpimässä tilassa alaslaskuissa. Muutama paikka vaati vähän pähkäilyä, että saatiin vedot ilman, että tuli risteäviä putkia. Silloin ois tarttenut aika julman alaslaskun.
 
Päivät on välillä pitkiä. Kaikkea välillä 0-14h. Tänään meni talolla 12h ja 2 tuntia s-postia ja muuta suunnittelua.

Talo maksaa eli lisätienestit ei ole pahitteeksi eli olen perustumassa toiminimeä siviilityön lisäksi. Homma aluillaan, mutta onneksi toiminimi asiat on hallussa, koska vaimo on touhunnut toiminimellä n. 10 vuotta.

Aamulla taas tarvis jaksaa mennä, palaveria, uusia kuvia sähkäreille ja omia hommia.

Ei tätä kyllä ainakaan meikäläinen jaksaisi tehdä töiden ohella, varsinkaan jos ja kun on lapsia!!!
 
Ei tätä kyllä ainakaan meikäläinen jaksaisi tehdä töiden ohella, varsinkaan jos ja kun on lapsia!!!

Tätä ei oikeasti ymmärrä kuin ne joilla niitä on (itsellä on).
Tämän vuoksi olen suositellut kaikille tutuille, että tekevät tönön ennen lapsia. Siis jos itse on rakennuksella paljon.
 
väliaikatietoa...

Aloitettiin siis maanrakennuksista lokakuun loppupuolella. N. 20 vkoa sitten karkeesti nyt.

Vkon päästä pitäisi päästä pinta töihin eli levytykset valmiit siihen mennessä valmiit (paljon vittumaisia paikkoja eli kestää). Ylitasoite koko asuntoon. Saa nähdä mitä on tarjous...

Lattiavalusta ehkä 12 vkoa, mestarin(kaverini) kanssa laitetaan ehkä ensi vkolla anturit lattiaan ja tarkastetaan joko olisi pesuhuoneet ym. vesieristys kelpoiset. Lattialämm. ollut päällä n. 2-3 vkoa.

Yläkerran kipsivalu about vkon päästä. Kun saadaan putkisto lattiaan.

Homma etenee... "kauhulla" odotan kattojen panelointeja ja listoituksia. Lähinnä siksi, että paljonko vie aikaa.

Kesällä (vaimo vaatii alkukesää :), mutta ehkä loppukesä) täytyy päästä muuttamaan!!

Itsellä tälläiseen projektiin on maksimi aika karkeesti 9-10kk. En ainakaan yli vuotta viitsisi haaskata elämää tähän. Mun yks timpuri (30 vuotta tehnyt omakotitaloja), joka on välillä auttanut, tekee kaverinsa kanssa tälläisen about 180 neliöisen talon kaksin alusta loppuun 5-6kk. (maanrakennuksesta->muuttokuntoon) :)

Nyt kun jo rakentamista vähän ymmärtää niin voisin tehdä toisenkin. Omat suunnitelmat täysin ja aikataulutus kuntoon. Mahd. pienillä neliöillä ja kaikki käyttöön. Jos ei tarvisi käydä siviilitöissä, niin siihen 6-7 kk pitäisi saada todella hyvällä suunnittelulla valmiiksi.

Nyt olen välillä painanut pitkää päivää, kun olen tehnyt yksin ja välillä vaan isä apuna. Yksi kaveri on auttanut muurauksissa ja välillä timpuri käynyt tekeen jotain. Yksin tehdessä säästää, mutta muiden apu nopeuttaa.

Tavoite edelleen muuttokuntoon 9kk. Alkuun se oli 16kk ja laski siitä 12 kuukauteen. Nyt tuo 9 kk.
 
Tavoite edelleen muuttokuntoon 9kk. Alkuun se oli 16kk ja laski siitä 12 kuukauteen. Nyt tuo 9 kk.

Ei pitäis olla paha rasti, varsinkin jos on palkkamiehiä töissä. Mulla meni vuosi, josta ekat 3kk ihan hukkaan pohjien kanssa turatessa. Paketin tulosta 9kk omalla työllä.

Vituttaa raksaajaa kaikki aikataulukeulijat muuten. Yks työkaveri kerto tehneensä kolmessa kuukaudessa :lol2:
 
Oon hiukan kilpailuttanut puuportaita. Tänään sain sellaisen tarjouksen, että löin heti kiinni. Tarjoukset on ollut tuollaista 4700 euroa tai sinne päin.

Tänään tarjous samanlaisista, samalla materiaalilla ja sävytettynä sellaiseen väriin kuin haluamme. 2700€ ja asennettuna paikoilleen :) U-portaat.

Sattu oleen vanhoja bodari tuttuja tuo myyntipäällikkö. Talolla tavatessamme sanoi, että hei mähän tunnen sut. :) itse en olisi kyllä heti tunnistanut, mutta tuttu oli.
 
Pinnat tulee yllättävän nopeasti jos ei nyt mitään kovin eksoottisia materiaaleja ole valinnut. MDF paneelia meillä katot, taisi mennä jotain 4 päivää kahteen mieheen kun kaikki katot paukutettiin paikoilleen. Meilläkin noita reikiä katossa on ja niihin se aika tuhraantuu. Laminaatit lattiaan on myös nopeaa, laatoitukset tietty ottaa pidempään.

Listoitus on oma hommansa, enempi siihen palaa rahaa materiaaleihin mitä aikaa tekemiseen.

Itselläni oli yllätys miten nopeasti ne pintatyöt tuli valmiiksi verrattuna moneen muuhun hommaan.
 
Kiitti Timba tuesta, että tuo pintatyö ei olisikaan niin paha :)

En tiedä montako reikäät teit kattoon, mutta meillä tulee pienempiä ledejä n. 50kpl ja isompia 5-10. Ja tavallisia valaisimia muutamia sekä jakorasiat. Lisäksi kaikki IV putket. Saa tuossa muutaman reiän tehdä. :(

Kattoon luultavasti jotain MDF-paneelia, joku voisi ehdottaa jotain laadukasta matskua.

Listat koko taloon on meille ilmaiset, montakohan metriä sitä oikeen menee.... ihan vitusti. Syvennyslistat, ikkunalistat, jalkalista, kattolistat, ym. listat.

Lattiat tulee wicandersin vinyylikorkkia, jonka saan myös suhteilla reilusti halvemmalla kun mistään kaupasta tai tarjouksesta. Tulee suoraan tehtaalta/maahantuojalta.

Edit: Millä paksuudella MDF kannattaa ottaa, 10mm??, leveys?? Mitä leveempää niin enemmän tulee valmista. Mutta käytännössä millaisella matskulla?
 
Meill on Malerin kattopaneeli ja se on tuo 200 mm leveä, eli oliko se etenemä jotain 185 vai 195 mm, en nyt muista.

Mutta saman suuntasta reikämäärää, ei varmaan tuo 50 ledispottia ole kaukana + tosiaan kaikki nuo muut mitä mainitsit.

Mutta matkskuista vielä ei tuo Malerin MDF paneeli oli ainakin laadultaan hyvää ja leveys kannattaa valita sen mukaan mikä näyttää omaan silmään hyvältä. Toki leveämpi on vähän nopeempaa asentaa, mutta ei se ero niin merkittävä ole että kannattaa leveä ottaa vain siksi että on nopeaa. Kohtuu nopeaa on jokatapauksessa etenkin jos kaksisteen laittaa. Yksin ois varmaan aika nystväämistä kun juokset sitten koko ajan sirkkelin ja tikkaiden väliä. Kahdelleen menee nopeesti kun toinen on tikkailla tai pukeilla tai missä seisookaan ja ampuu kiinni ja ottaa mittoja seuraavaan ja toinen sahaa ja vie naulaajalle jne.

Hyvät reikäterät vaan hommaat, koska tuo MDF paneeli "palaa" aika helposti jos vetää kierroksilla tylsällä reikäterällä. Eli ei mielellään sellaisia joilla on jotain kipsilevyä työstety just aikaisemmin. Ei tarvi olla mitään kallitta, ihan nuot Tokmannin terät menee kunhan ovat teräviä. Helppohan tuota työstää on kun ei ole kovaa. IV kanavien reiät meni ihan kuviosahaamalla.

Yläkerran aulassa istun ja tässä on n. 28 m2 kattoa. 10 ledispottia, kaksi kattopistorasiaa. Valaisin, jakorasia, iv kanava ja palovaroitin on tässä kotossa.
 
Meill on Malerin kattopaneeli ja se on tuo 200 mm leveä, eli oliko se etenemä jotain 185 vai 195 mm, en nyt muista.

Mutta saman suuntasta reikämäärää, ei varmaan tuo 50 ledispottia ole kaukana + tosiaan kaikki nuo muut mitä mainitsit.

Mutta matkskuista vielä ei tuo Malerin MDF paneeli oli ainakin laadultaan hyvää ja leveys kannattaa valita sen mukaan mikä näyttää omaan silmään hyvältä. Toki leveämpi on vähän nopeempaa asentaa, mutta ei se ero niin merkittävä ole että kannattaa leveä ottaa vain siksi että on nopeaa. Kohtuu nopeaa on jokatapauksessa etenkin jos kaksisteen laittaa. Yksin ois varmaan aika nystväämistä kun juokset sitten koko ajan sirkkelin ja tikkaiden väliä. Kahdelleen menee nopeesti kun toinen on tikkailla tai pukeilla tai missä seisookaan ja ampuu kiinni ja ottaa mittoja seuraavaan ja toinen sahaa ja vie naulaajalle jne.

Hyvät reikäterät vaan hommaat, koska tuo MDF paneeli "palaa" aika helposti jos vetää kierroksilla tylsällä reikäterällä. Eli ei mielellään sellaisia joilla on jotain kipsilevyä työstety just aikaisemmin. Ei tarvi olla mitään kallitta, ihan nuot Tokmannin terät menee kunhan ovat teräviä. Helppohan tuota työstää on kun ei ole kovaa. IV kanavien reiät meni ihan kuviosahaamalla.

Yläkerran aulassa istun ja tässä on n. 28 m2 kattoa. 10 ledispottia, kaksi kattopistorasiaa. Valaisin, jakorasia, iv kanava ja palovaroitin on tässä kotossa.

Vielä tuosta mdf paneelista. Onko tuo tehdasmaalattua vai pinnoitettua? Ja mikähän noilla on käytännön ero, osaatko sanoa?
 

Latest posts

Back
Ylös Bottom