Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tilannekatsaus...

n. 4,5-5 kk pohjatöiden aloituksesta.

Levytys porrasaukkoa vaille.

1,5 vkon päästä tulee tasoittaja/maalarit vetään ylitasoitteen lähes koko taloon.

Pikkuhiljaa saa alkaa miettiin pintatöitäkin.

Yläkerran lattialämm. putket ensivkon alussa ja loppuvko kipsivalu.

Keittiö ja khh kalusteet tilattu. Keittiö tulee puolihimmeällä valkoisella (aluksi suunnitelttin kiiltovalkeaa), Tasot (n. 10metriä) on mustaa komposiittia. Kodinkoneet AEG. mm. pyrolyysiuuni, integroitu astianpesukone jne. Allas huullettu musta, eli alta kiinnitetty. Liesituuletin on ihan hervoton masiina. Sen ovh hintakin oli 2600€, mutta onneksi "saatiin" se 1200€. 100cm leveä.
Kodinkoneet päätettiinkin ottaa valkoisina, koska mm. jääkaappi ja pakastin on coolit valkoisina. Tuntuu että rosteri alkaa olla "niin tavallista". Noissa valkoisissakin melki pääväri on kuitenkin musta.
Näillä mennään, valinnat on ollut vaikeita. On niin vaikea päättää ja nähdä se miltä ne oikeasti näyttää sitten ku on valmista.

Hyvältä kuullostaa. Mitä muuten maksaa tuo musta komposiittitaso tänäpänä? Meillä taisi mennä siitä kun lapio lyötiin ensimmäisen kerran tonttiin semmonen 9-10 kk sisäänmuuttoon. Sisältä oli kaikki 99% valmiina mutta piha vielä lähes kokonaan tekemättä. Maksullista väkeä ei juurikaan ollut, mutta ilmaista väkeä sitten sitäkin paremmin.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tilannekatsaus...

n. 4,5-5 kk pohjatöiden aloituksesta.

Levytys porrasaukkoa vaille.

1,5 vkon päästä tulee tasoittaja/maalarit vetään ylitasoitteen lähes koko taloon.

Pikkuhiljaa saa alkaa miettiin pintatöitäkin.

Yläkerran lattialämm. putket ensivkon alussa ja loppuvko kipsivalu.

Keittiö ja khh kalusteet tilattu. Keittiö tulee puolihimmeällä valkoisella (aluksi suunnitelttin kiiltovalkeaa), Tasot (n. 10metriä) on mustaa komposiittia. Kodinkoneet AEG. mm. pyrolyysiuuni, integroitu astianpesukone jne. Allas huullettu musta, eli alta kiinnitetty. Liesituuletin on ihan hervoton masiina. Sen ovh hintakin oli 2600€, mutta onneksi "saatiin" se 1200€. 100cm leveä.
Kodinkoneet päätettiinkin ottaa valkoisina, koska mm. jääkaappi ja pakastin on coolit valkoisina. Tuntuu että rosteri alkaa olla "niin tavallista". Noissa valkoisissakin melki pääväri on kuitenkin musta.
Näillä mennään, valinnat on ollut vaikeita. On niin vaikea päättää ja nähdä se miltä ne oikeasti näyttää sitten ku on valmista.

Toi on se vaihe raksalla kun tapahtuu paljon lyhyellä aikavälillä.. Nyt kun sulla on valuja, tasoituksia ym. käynnissä ja uutta rakennustavaraa kannetaan sisään jatkuvasti niin ylimääräistä kosteutta on paljon. (vaikka se ei välttämättä kokoajan siltä tunnu) Kaikki rakenteisiin sitoutunut kosteus ei häviä vielä pitkään aikaan, mutta nyt kun esim tasoitukset ym on kuivumisvaiheessa niin muista pitää huushollin ilmanvaihdosta huolta koko ajan. Jos ilma ei vaihdu niin noista töistä ilmaan haihtuva kosteus sitoutuu muihin rakenteisiin ja nekin kuivuu vaan entistä hitaammin.

Usein helpoin tapa on hommata pari kanava puhallinta ja laittaa esim liesituulettimen kanavaan tms. pöhisemään 24/7. Lämpöä menee hukkaan, mutta sille ei vaan voi mitään, ilmaa pitää liikuttaa että rakenteet kuivuu. Hävitä niin paljon rakenne kosteudesta nyt kun voit niin ei tarvitse pinnoitteiden kanssa jännätä ja ekanä talvena ihmetellä kun kuivuminen aiheuttaa kaikkialle merkkejä..
 
Paljonko patterilla on matkaa kiukaasta lauteisiin?

En muista tarkkaa matkaa, täytyy mitata illasta.

Tästä tuli huomautus muuttotarkastuksessa, että tulisi laittaa suojamuuri lopputarkastukseen mennessä.
Kiuas on siis paikoillaan ja talossa on saunottu noin 5kk.
 
Toi on se vaihe raksalla kun tapahtuu paljon lyhyellä aikavälillä.. Nyt kun sulla on valuja, tasoituksia ym. käynnissä ja uutta rakennustavaraa kannetaan sisään jatkuvasti niin ylimääräistä kosteutta on paljon. (vaikka se ei välttämättä kokoajan siltä tunnu) Kaikki rakenteisiin sitoutunut kosteus ei häviä vielä pitkään aikaan, mutta nyt kun esim tasoitukset ym on kuivumisvaiheessa niin muista pitää huushollin ilmanvaihdosta huolta koko ajan. Jos ilma ei vaihdu niin noista töistä ilmaan haihtuva kosteus sitoutuu muihin rakenteisiin ja nekin kuivuu vaan entistä hitaammin.

Usein helpoin tapa on hommata pari kanava puhallinta ja laittaa esim liesituulettimen kanavaan tms. pöhisemään 24/7. Lämpöä menee hukkaan, mutta sille ei vaan voi mitään, ilmaa pitää liikuttaa että rakenteet kuivuu. Hävitä niin paljon rakenne kosteudesta nyt kun voit niin ei tarvitse pinnoitteiden kanssa jännätä ja ekanä talvena ihmetellä kun kuivuminen aiheuttaa kaikkialle merkkejä..

Hyviä vinkkejä. Me polteltiin tuota kiuasta niinpitkää kun piti lämmittää, sitten olikin jäljellä enää nuot tasoitetyöt ja pintatyöt kun tuo otettiin pois. Valuhan oli jo monta kuukautta ennen kuin elementit tulivat.

Tasoitevaiheessa olikin jo kesä eli sai pitää vaan reilusti ovet auki ja hormin pellit oli tottakai auki jne.

Ei varmaan ois ollu huono asia pitää vielä kanavapuhallintakin, mutta kosteusmittarin mukaan pysyi kyllä hyvin aisoissa kosteus tasoitetöidenkin aikaan kun vaan pidettiin ovia auki kunnolla.
 
Hyviä vinkkejä. Me polteltiin tuota kiuasta niinpitkää kun piti lämmittää, sitten olikin jäljellä enää nuot tasoitetyöt ja pintatyöt kun tuo otettiin pois. Valuhan oli jo monta kuukautta ennen kuin elementit tulivat.

Tasoitevaiheessa olikin jo kesä eli sai pitää vaan reilusti ovet auki ja hormin pellit oli tottakai auki jne.

Ei varmaan ois ollu huono asia pitää vielä kanavapuhallintakin, mutta kosteusmittarin mukaan pysyi kyllä hyvin aisoissa kosteus tasoitetöidenkin aikaan kun vaan pidettiin ovia auki kunnolla.

Kesällä ilma on luonnostaan kosteaa niin ilmaa saa kierrättää ihan huolella. Sillon ei tosin tarvi lämmityksestä huolehtia niin sillä ei ole niin väliä. Talvella ilma on kuivaa ja sitä kun lämmitetään niin se pystyy sitomaan itteensä kosteutta paremmin ja kuivattaa tehokkaammin. Kiuas on talvella hyvä peli kun se samalla vaihtaa ilmaa tehokkaasti.

Vois mennä, kuinka kiinni ja miten saa saumat siisteiksi?

Lasin paksuuden mukaan sopivan syvä (eli tukeva) alumiininen U-lista lattiaan ja seinään. Listat kun on tukevasti kiinni ja lasi istuu listan pohjaan ja on itsessään tarpeeksi jäykkä (eli paksu) niin ei pitäis olla ongelma. Saumat vedät silikonilla siisteiksi. Lasin tilaat karkaistuna ja reunahiottuna.
 
Kosteudenpoistaja on hyvä vehje raksalla. Tilasin Saksasta pari Trotecin konetta 380€/kpl kotiin tuotuna ja myin ne hiljan 500€ kpl :D Kumpaankin tuli reilut 2500h mittariin. Vuokrattuna nuo on ihan järkyttävän hintaisia. Piipussa oli kanavapuhallin huolehtimassa poistosta. Noiden kosteudenpoistajien ollessa käytössä pitää vain kaikkien paikkojen olla tiiviit, kun muuten kosteus tulee ulkoa. Parin kuukauden asumisen jälkeen ei ainakaan vielä ole tullut halkeamia tai muita vaurioita. Lattialämmityskierroissa oli Tempo-lämmittimet 20vk ja sähkölaskut parhaimmilla melkein 400€/kk :D Noilla keinoin 200mm valu kuivui rh85% 23viikossa. Yläkerran plaanovalusta lähti ensimmäiset päivät aivan järkyttävät kosteudet kokoajan. Läpiveto koko taloon, että sen sai tuuletettua.

Mihin hintaan Isodino sai Wicanderssin? Meille maksoi Cinder oak 40€/m2 jota tuli 140m2. Ollaan kyllä oltu tyytyväisiä valintaan. Asentaa tuo ei kyllä ole mikään maailman nopein ja mukavin.
 
Mun timpuri sanoi että tuo lattiavalun kosteus haihtuu kyllä pois, ku pitää vähän yläkerran ovia auki. Täytyy vielä miettiä ja kysyä neuvoja. Auttaisko lämpöpuhaltimet asiaan?

Predator... saan wicandersia n. 32€/neliö talolle tuotuna. Mielestäni kohtuu hinta.
 
Zone-sarja -42%
Mun timpuri sanoi että tuo lattiavalun kosteus haihtuu kyllä pois, ku pitää vähän yläkerran ovia auki. Täytyy vielä miettiä ja kysyä neuvoja. Auttaisko lämpöpuhaltimet asiaan?

Predator... saan wicandersia n. 32€/neliö talolle tuotuna. Mielestäni kohtuu hinta.
Ei siinä lämpö enään tarvi kun tulee ihan riittävästi ilmankin....tai ainakin plaanossa tuli. Kipsi voi olla eriasia. Tuo Wicanderssin hinta riippuu kuosista mitä ite kyselin. Meillä oli alkuun pari vaihtoehto minkä välillä arvottiin..... hinnat samalle kuosille oli 40-57€/m2 :D
 
Mun timpuri sanoi että tuo lattiavalun kosteus haihtuu kyllä pois, ku pitää vähän yläkerran ovia auki. Täytyy vielä miettiä ja kysyä neuvoja. Auttaisko lämpöpuhaltimet asiaan?

Predator... saan wicandersia n. 32€/neliö talolle tuotuna. Mielestäni kohtuu hinta.
Lämpö auttaa(lämpimämmässä ilmassa voi olla enemmän kosteutta), mutta se rakenteista haihtunut lämpimään ilmaan sitoutunut kosteus täytyy silti poistaa, eli ilman virrata ulos rakennuksesta tai kerätä talteen kondensiona(ja nakata sen jälkeen pihalle). Tosin muista betonin ominaisuudet, liian nopea kuivuminen ei ole kans hyvä. Ilmanvaihto tärkein.

edit: sanamuoto
 
Mun timpuri sanoi että tuo lattiavalun kosteus haihtuu kyllä pois, ku pitää vähän yläkerran ovia auki. Täytyy vielä miettiä ja kysyä neuvoja. Auttaisko lämpöpuhaltimet asiaan?

Predator... saan wicandersia n. 32€/neliö talolle tuotuna. Mielestäni kohtuu hinta.

Kannattaa lukea muitakin ammattimiesten sanontoja ja työtapoja tästä threadista taaksepäin. Vaikka miten olisi rakentanut taloja 40 vuotta niin se kaveri ei fysiikan lakeja muuta. Kosteus poistuu poistamalla se. Ei itsekseen, ainakaan aivan nopeasti.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla oli sellainen Clas Ohlsonin 150€ ja 60m2 kokoiseen tilaan tarkoitettu kosteudenpoistaja. Se lauloin yhtä soittoa 3,5 kuukautta putkeen. Aluksi valun jälkeen sai tyhjentää viiden litran säiliön monesti päivässä. Siinä oli kosteusmittari samassa ja loppuaikana oli niin perkeleen kuivaa, ettei irronnut nestettä säiliöön enää juuri ollenkaan. Ei muuta kuin lattiat parketilla umpeen.

Järki käteen muutenkin tuohon kosteuden pelkoon valussa, vaikka se vakavasti otettava asia onkin. Ei tullut mieleenkään alkaa millekään antureille poraamaan reikiä lattiavaluun ja mittailemaan kosteutta, jos nyrkkisääntö 1cm per viikko oli reilusti ylittynyt. Itsellä oli 9cm valu ja 12 viikkoa ehti olla ennen kuin laitettiin lattia päälle. Viimeiset 2 viikkoa vain oli lattialämmitysputket päällä ja kun ne päälle löin ja tarkoituksella hyvin lämpimälle, että puskisi viimeisetkin kosteudet sieltä valusta läpi, niin ei kyllä noussut kosteus talossa yhtään.

Eli tämä timpureiden ja muiden ammattilaisten sentti per viikko on ihan hyvä nyrkkisääntö. Ja siihen toki pari viikkoa varuiksi päälle, tupa lämpimänä kuivumisen ajan ja esim tuollainen pienempi kosteudenpoistaja kuin itsellä, niin ei se pahasti voi metsään mennä.
 
Olisko jollain ideaa?

Meidän kodinhoitohuoneen yhdelle seinistä tulee kaapistoa yhteensä 3000mm. Ja sen perässä on kurasyöppö. Näiden väli on vain n. 100-120mm. Tuohon on suunniteltu puolikorkeata kahiponttiseinää (85mm plus laasti ja laatat), mutta menee aika tiukoille. Onko muita vaihtoehtoja, jotta saadaan roiskevesi pysyyn poissa kalusteista?

Moro,

meillä on ihan sama tilanne KHH:ssa ja päädyttiin karkaistuun lasilevyyn kalustetta vasten. Meillä olisi tiilet tehneet tilasta todella paljon kapeamman (iso koira joten ei saa yhtään kaventua enää) ja siksi lasilevyyn päädyttiin. Maksaa 150€ ihan tinkimättä teetettynä ja suhteillahan tommosen "jämäpalan" saa muutamalla kympillä. Talohan meillä on ollut valmis joulusta lähtien mutta lasia en ole vielä asentanut kun nyt on ollut pakko vetää henkeä ja keskittyä muihin juttuihin omien haasteiden vuoksi. PIkkuhiljaa sentään "ostokrapula" alkaa hellittämään taloa kohtaan :)
 
Järki käteen muutenkin tuohon kosteuden pelkoon valussa, vaikka se vakavasti otettava asia onkin. Ei tullut mieleenkään alkaa millekään antureille poraamaan reikiä lattiavaluun ja mittailemaan kosteutta, jos nyrkkisääntö 1cm per viikko oli reilusti ylittynyt.
Omakotitaloraksoilla kyllä, mikäli ei ole kiirus ja voidaan olla varmoja pinnoituskuivuudesta. Oikeilla raksoilla ei, sillä pinnoitus alkaa heti kun rakennekosteus on sallituissa lukemissa, siksi mittaukset.

Ei mittaukset tietenkään tyhmyyttä ole omakotitaloraksallakaan. Varsinkaan heille, joilla ei ole käytännön raksakokemusta entuudestaan, eikä riittävän luotettavaa tukiverkostoa joilta kysellä neuvoja/ohjeita.

Itse mittautan valut aina työhommissa tai vaikka auttelisin kavereita vapaa-ajalla

edit: Ja oikeilla raksoilla tietenkin myös sen takia kun pitää olla mustaa valkosena, eikä riitä pelkkä kun tuntuu siltä ja nyrkkisääntö :) mutta sepä ei ny liitykään aiheeseen enää, sori offtopic

edit2: Nyt kun luin oman tekstini, niin siis ei tosiaankaan ollut tarkoitus vähätellä omakotitalorakentamista millään tavoin. Se on monelle ihmiselle se suurin raksatyömaa mitä tulevat tekemään ja näkemään, sekä tietenkin tärkein kun on oma koti. Oikeilla raksoilla tarkoitin siis rakennusliikkeiden tekemää uudistuotantoa/saneerausta. Pahoittelen epäasianmukaista kielenkäyttöä :)
 
kyllä meillä porattiin ja mitattiin kosteus laatasta ihan hyvillä mielin. poraa vaan sellaisesta kohdasta, että tietää kohdan olevan putkiton/kaapeliton. onpahan sitten dokumentti jos joku sattuu taloa mahdollisesti ostaessa kysymään. paperi esiin, lukemat silmille ja suusta lause. täysin varmasti oli tarpeeksi kuiva valu ennen piiloon laittamista. kaikki on tyytyväisiä. mielestäni hyvinkin järkiperäsitä touhua.
 
Haihtuuko kipsivalusta sitten kosteus, jos jättää yläkerran ovia raolleen? Voin mä jonkun kosteudenpoistajankin varmaan käydä vuokraamassa?

Alakerran betonivalusta me mitattaan kyllä kosteus. Haen joku pv. lämpökameran ja katson lattialämm. putket sillä, etten poraa putken läpi. Mun valvojani antoi neuvot ja tulee laittaan anturit sitten. Mitataan vaan pesuhuoneesta ja saunasta. Nähdään sitten varmaksi, että kosteus ok. Joku 12-13vkoa valusta ja n. 2-3 vko lättialämmitys päällä. Tekee siitä sitten pöytäkirjan, niin on mustaa valkoisella.
 
Mulla oli sellainen Clas Ohlsonin 150€ ja 60m2 kokoiseen tilaan tarkoitettu kosteudenpoistaja. Se lauloin yhtä soittoa 3,5 kuukautta putkeen. Aluksi valun jälkeen sai tyhjentää viiden litran säiliön monesti päivässä. Siinä oli kosteusmittari samassa ja loppuaikana oli niin perkeleen kuivaa, ettei irronnut nestettä säiliöön enää juuri ollenkaan. Ei muuta kuin lattiat parketilla umpeen.

Järki käteen muutenkin tuohon kosteuden pelkoon valussa, vaikka se vakavasti otettava asia onkin. Ei tullut mieleenkään alkaa millekään antureille poraamaan reikiä lattiavaluun ja mittailemaan kosteutta, jos nyrkkisääntö 1cm per viikko oli reilusti ylittynyt. Itsellä oli 9cm valu ja 12 viikkoa ehti olla ennen kuin laitettiin lattia päälle. Viimeiset 2 viikkoa vain oli lattialämmitysputket päällä ja kun ne päälle löin ja tarkoituksella hyvin lämpimälle, että puskisi viimeisetkin kosteudet sieltä valusta läpi, niin ei kyllä noussut kosteus talossa yhtään.

Eli tämä timpureiden ja muiden ammattilaisten sentti per viikko on ihan hyvä nyrkkisääntö. Ja siihen toki pari viikkoa varuiksi päälle, tupa lämpimänä kuivumisen ajan ja esim tuollainen pienempi kosteudenpoistaja kuin itsellä, niin ei se pahasti voi metsään mennä.

Tuo kuivuminen on todellapaljon kiinni olosuhteista. Esim 2012 tiedän monta kohdetta mitkä mitattiin, niin RH oli 95-98 vaikka tuon 1cm per viikko kaavan mukaan piti olla reilusti kuivaa. Kesällä varsinkin ulkoilma on niin kosteaa, ettei valu kuiva vaikka olisikin lämmintä. Ilmankoseus pitää saada rakennuksessa alas ja paikat tiiviiksi, ettei kosteus pääse tasantumaan ulkoa sisälle. Silloin on olosuhteet sellaiset, että valu luovuttaa kosteutta. Talvella ilma on kuivempaa jo valmiiksi ja riittää monesti kun saa lämpöä tupaan.

Isodino: Laita lattialämmityskierrot pois päältä päivää paria ennen kun meinaat käyttää lämpökameraa. Sitten kun alat kuvaamaan niin kunnolla lämmintä vettä kiertoon---> Laatta kylmempi ja putkissa kuumaa vettä, niin näkyy putket helpommin.

- - - Updated - - -

Mulla oli sellainen Clas Ohlsonin 150€ ja 60m2 kokoiseen tilaan tarkoitettu kosteudenpoistaja. Se lauloin yhtä soittoa 3,5 kuukautta putkeen. Aluksi valun jälkeen sai tyhjentää viiden litran säiliön monesti päivässä. Siinä oli kosteusmittari samassa ja loppuaikana oli niin perkeleen kuivaa, ettei irronnut nestettä säiliöön enää juuri ollenkaan. Ei muuta kuin lattiat parketilla umpeen.

Järki käteen muutenkin tuohon kosteuden pelkoon valussa, vaikka se vakavasti otettava asia onkin. Ei tullut mieleenkään alkaa millekään antureille poraamaan reikiä lattiavaluun ja mittailemaan kosteutta, jos nyrkkisääntö 1cm per viikko oli reilusti ylittynyt. Itsellä oli 9cm valu ja 12 viikkoa ehti olla ennen kuin laitettiin lattia päälle. Viimeiset 2 viikkoa vain oli lattialämmitysputket päällä ja kun ne päälle löin ja tarkoituksella hyvin lämpimälle, että puskisi viimeisetkin kosteudet sieltä valusta läpi, niin ei kyllä noussut kosteus talossa yhtään.

Eli tämä timpureiden ja muiden ammattilaisten sentti per viikko on ihan hyvä nyrkkisääntö. Ja siihen toki pari viikkoa varuiksi päälle, tupa lämpimänä kuivumisen ajan ja esim tuollainen pienempi kosteudenpoistaja kuin itsellä, niin ei se pahasti voi metsään mennä.

Tuo kuivuminen on todellapaljon kiinni olosuhteista. Esim 2012 tiedän monta kohdetta mitkä mitattiin, niin RH oli 95-98 vaikka tuon 1cm per viikko kaavan mukaan piti olla reilusti kuivaa. Kesällä varsinkin ulkoilma on niin kosteaa, ettei valu kuiva vaikka olisikin lämmintä. Ilmankoseus pitää saada rakennuksessa alas ja paikat tiiviiksi, ettei kosteus pääse tasantumaan ulkoa sisälle. Silloin on olosuhteet sellaiset, että valu luovuttaa kosteutta. Talvella ilma on kuivempaa jo valmiiksi ja riittää monesti kun saa lämpöä tupaan.

Isodino: Laita lattialämmityskierrot pois päältä päivää paria ennen kun meinaat käyttää lämpökameraa. Sitten kun alat kuvaamaan niin kunnolla lämmintä vettä kiertoon---> Laatta kylmempi ja putkissa kuumaa vettä, niin näkyy putket helpommin.
 
Predatorilta hyvä viesti. Tässä tälläinen pieni ohjenuora rakentajille, joista toivottavasti saatte hyviä vinkkejä rakenteiden kuivatuksiin. Pyritään pitämään mahdollisimman simppelinä.

- Betonista tiivis pintaliima pois, jotta betoniin sitoutunut vesi pääsee pinnalta haihtumaan.
- Lämpimämpi betoni(mielellään väh 20c) kuivuu nopeammin kuin kylmä betoni, sillä vesihöyryn paine kasvaa ja betonista poistuu vettä nopiammin
- Ympäröivä ilmamassa lämpimäksi, sillä lämpimämpään ilmaan mahtuu sitoutumaan enemmän vesihöyryä. Suhteellinen kosteus olisi hyvä saada pidettyä alle 50%. Kylmässä ilmassa tuo sama suhteellisen kosteuden arvo saavutetaan aikaisemmin, siksi ilma lämpimäksi.
- HALLITTU ilmanvaihto, jotta ilma saadaan siirtymään sisältä pihalle, eikä käy niin, että pihalta tulee kosteaa ilmaa sisälle. Korostuu varsinkin kesällä kostealla ilmalla.
- Jos käytössä kosteudenkeräin, niin tila tiiviiksi, sillä muuten kerätään kosteutta ulkoilmasta. Kannattaa myös kattoa kondenssikuivaimen astiaa usein, saattaa täyttyä yllättävän nopiaa.

Toivottavasti oli apua :)

edit: typo
 
Komppaan Predatoria "kesäkuivumisen suhteen". Meillä tehtiin valu muistaakseeni toukokuussa. Siitä asti oli todella kuumat kelit ja talolla oli sisällä todella kostea ilma.
Ei ollut pariin kuukauteen kuivunut valu juuri lainkaan. Tehtiin mittaus poraamalla. Kolmeksi viikoksi laitettiin kuivain pyörimään yötä päivää, ja sillon rupesi tapahtumaan :)
 
Huomenna yläkertaan paperi lattiaan ja maanantaina tulee lämm.putkisto. Perjantaina sitten tuo kipsivalu. Vähän kauhistelin/ihmettelin kipsin määrää, olikohan se 6 tuhatta kiloa??, no 6 sellaista isoo suursäkkiä. Ja vettä taisi mennä joku sairas määrä kanssa.
Vinkkejä voi vielä laittaa tuon kuivumisen nopeuttamiseen ja kosteuden poistoon.
 
Plaano ainakin kuivui parissa viikossa pinnoituskuivaksi. Näin muistelisin.Pidät vain hyvän tuuletuksen siellä. Joko ikkunaa auki tai sitten jollain kanavapuhaltimella ilmaa pihalle minkä saa. Kosteudenpoistaja tuohon kanavapuhaltimen lisäksi niin hyvä tulee. Plaanossa oli ensimmäinen vuorokausi pahin kosteuden kanssa.
 
Back
Ylös Bottom