Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kunnat ja valtio ovat pääsyyllisiä siihen, miksi uuden kaksion rakentamiskustannus on puolitoistakertaistunut 20 vuodessa. Näin väittää rakennusyhtiö YIT tuoreen selvityksensä perusteella.

Yhtiö kartoitti, mikä osuus kaavoituksella, rakennusmääräyksillä, tontin hinnalla ja laadunparannuksilla on rakentamisen kustannusten nousuun.

Lähtökohdaksi otettiin 200 000 euroa maksava kaksio pääkaupunkiseudulla. Vuoden 1992 tekniikalla ja määräyksillä vastaava asunto maksaisi nyt rakennettuna 120 000 euroa.

– Kaavoitus ja rakennusmääräykset selittävät yksin yli puolet 80 000 euron hinnannoususta, YIT:n hankekehityspäällikkö Samuli Joki selittää.

Suurin yksittäinen tekijä on autopaikoitus. Autot halutaan kaavoituksella maan alle pysäköintitaloihin, ja tämä nostaa asuntojen kustannuksia 400–700 euroa neliöltä.

Toinen tärkeä tekijä on rakennusmääräyksiin sisältyvä vaatimus jokaisen asunnon esteettömyydestä. Märkätiloista tulee väkisinkin isoja, kun jokaisen asunnon kylpyhuoneessa on mahduttava kääntymään pyörätuolilla.

Ruotsissa esteettömiä asuntoja pitää olla vain 30 prosenttia. Saksassa ainoastaan alimmat kerrokset pitää rakentaa esteettömiksi.

– Meilläkin voitaisiin harkita, että vain osa asunnoista olisi esteettömiä. Asia on toki herkkä. Kuka hyvänsä saattaa koska tahansa olla esteettömien tilojen tarpeessa, Joki pyörittelee.

Väestönsuojat ovat kolmas hintava erikoisuus. Euroopan maista ”pommisuoja” on kerrostaloissa pakollinen vain Suomessa ja Albaniassa. Sisäministeriö totesi hiljattain, että väestönsuojapakkoa ei ole syytä poistaa rakennusmääräyksistä.

"Pommisuoja pakollinen Suomen lisäksi vain Albaniassa" ? nämä asiat tekevät asunnoista kalliita - Tekniikka&Talous
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Käytiin tänään vaimon kaa Asta-messuilla. Muutama hyvä kohde oli meille, vaikkaki lopulta aika niukasti. Tiettyjä kyseltiin ja kauppaa väännetään...

Lähinnä katseltiin saunajuttuja, hanoja, wc pyttyjä sadevesijärjestelmiä sekä portaita.

Käytiin Experitinki osastolla ja jo varattiin esittelykoneita, laskettiin sitten yhteen, niin hinta sama ku ollaan saatu keittiötoimittajilta eli EI kiitos. Esittelykoneet olisi pitänyt ottaa jo alle 2vkon nurkkiin notkuun. Ei nuo nyt niin halpoja ollut, mitä jotkut väittää. Esim. pakastin jääpalakoneella esittelykoneella vaan 50€ halvempi. Ero n. 1500€ ja 1450€. Esim. puustelli on yksi suurimmista AEG kodinkoneiden toimittajista suomessa ja saavat hyvät hinnat.

Tilannekatsausta:

15vkoa pohjatöistä ja alle vkon päästä seinät levytetty. Ruisku/ylitasoite tulee heti perään.
Huomenna jatkuu pesuhuoneen muuraus.
Takka ja piippu muuten valmis mutta pellitys ja laatat puuttuu. (Otetaan laatat vasta lattin jälkeen niin ei tarvi listoittaa takan ympärystä)
IV valmis putkituksineen/eristeineen ja läpivienteineen.
Puhallusvilla yläpohjaan kun piipun pellitys ok, (vkonloppu tai alkuvko)
Lämmöt jo ollu vkon päällä, nyt pidetään n. 16 astetta

Seuraavna vuorossa..

Loput levytykset
Alakerran katon laudoitus
Muurari hoitaa hommansa (kaveri)

Kaikki ei oo mennyt niin ku elokuvissa, mutta puran koko paketin sitten kun muuttolupa saatu...

En voi kun kehua itse Jetta-taloa, jokaiseen valitukseen (kaikilla tulee näitä jonkin verta) on reakoitu nopeasti ja hommat on hoidettu.
 
Kävin tuossa kuvaamassa erään talon asiakkaalle (talovalmistaja) ja omistaja oli suunnitellut itse layoutit sun muut, josta sitten arkkitehti piiirtänyt ko. kohteen.
Tämä thread sai paljon kiitosta suunnittelun avusta, kun oli kuulemma paljon sellaista mikä ei olisi tullut ilman tämän lukemista mieleenkään !

+:t siis koko keskustelevalle porukalle :D
 
En jaksa käydä tätä ketjua läpi, joten kysynpä uuden kysymyksen aiheesta, jota on täälläkin ruodittu varmasti läpi useampaan kertaan: autotalli.

Eli pitäisi pikkuhiljaa alkaa selvittää mitä moinen kustantaisi. Juu, ei tajuttu laskea sitä mukaan rakennuslainaan! Se oli virhe... Ensin ajateltiin yhden auton katos+yhden auton talli+varasto -yhdistelmää. Sitten joku sanoi, että nyt säästätte väärässä paikassa ja olemme kääntymässä kahden auton talliin+varastoon.

Paljonko olette saaneet uppoamaan euroja omiin talleihinne? Olisi myös kiva kuulla vähän erittelyjä, että paljonko meni pohjatöihin, jne.
 
Hinnat riippuu niin monesta asiasta että ihan mahdoton arvioida ilman parempaa tietoa.

- Alle kymppitonnilla saa helpolle paikalle itse paljon osallistuen parin auton katoksen + pienen varaston, jossa minimi varustelu.
- Hinta voi olla vaikka 50 tonnia, jos tarvii paikka on hankala ja tarvii paljon tehdä pohjatöitä, isolla talli ja isolla varastolla hyvin varustein ja itse sivusta katsellen.
 
pohjatyöt on samat kun talossakin. 35-50m2 talli laskisin pyöreästi vähintään tonnin neliö edellytyksellä että ite tekee paljon. maatöihin mennöö 5-10te. Sähköt pari tonttuu, autotallin ovet tonni kaks. Runko ja katto plus villat su muut kymppitonni plus plus jotain. lattiavalut styroksit, tallin pinnoite yhteensä ehkä 3-5 tonnia. Pientavarat tonni kaks. Lämmitys tonni kaks. kyl tohon äkkiä kyl uppoaa rahaa. Sitä luulee et toi talli ois halvempaa kun talo, mut pelkkä tallin lattiapinnoite maksaa kunnollisena eikä minään betoluxina saman verran kun makuuhuoneen laminaattilattia. 10-20 euroo/m2. Eikä muuten kannata säästää kun siellä ajetaan autolla ja mahdollisesti nastarenkailla. Nii sit viemärit öljynerotuskaivolla tonni kaks.
 
Itse suunnittelut katoksen kahdelle autolle ja varastoa/muuta tilaa n. 15 neliötä. Eristän tuo varaston, mutta lämmitys vaan varauksella.

Mitä maksaa?
 
Itse suunnittelut katoksen kahdelle autolle ja varastoa/muuta tilaa n. 15 neliötä. Eristän tuo varaston, mutta lämmitys vaan varauksella.

Mitä maksaa?

Kakskymppiä ilman maatöitä.
 
No heh heh...

Saatan muistaa väärin, mutta mielessä kummittelee, että tontille saisi tehdä 60 neliöisen talousrakennuksen. Sitä mukaillen 15 neliön varasto+45 neliön talli voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.


Mietin vain tuota tehdäkö talli kahdelle autolle vaiko sittenkin talli yhdelle+katos yhdelle. Todennäköisyys sille, että meillä olisi joskus kaksi autoa, on aika häilyvän pieni. Eli tekemällä talli+katos voisi varmaan säästää rahaa, mutta kannattaisiko kuitenkin satsata ja tehdä kahden auton talli? Olisi sitten sitä varastotilaa....


Ja vielä kysymys niille, jotka ovat päätyneet yhden tai kahden auton katokseen+varastoon: miksi katos eikä tallia?? Säästökysymys vai rakennusmääräyksistä johtuva pakko??

Tässä on nyt pari vuotta asuttu ja pidetty autoa kesät ja talvet taivasalla. Tähän verrattuna jo pelkkä katos pelastaisi veemäisiltä lumenharjausurakoilta ja kyllähän se auto jonkin verran lämpiää sisätilalämppärillä. Mutta jos on talli, niin onko mitään hienompaa, kuin "startata suoraan palmun alta"...? Taisin vastata osittain omaan kysymykseeni... ;)
 
Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja vielä kysymys niille, jotka ovat päätyneet yhden tai kahden auton katokseen+varastoon: miksi katos eikä tallia?? Säästökysymys vai rakennusmääräyksistä johtuva pakko??

Katos + talli olis tietty luxus, mutta ei mahtunut kuin jompi kumpi niin laitoin katoksen. Miksi katos eikä tallia? Katokseen on aina iisi ajella, eikä blokkaa samalla lailla muulta käytöltä ja haahuilulta (tämä siis kahdelta sivulta auki). Veikkaan että jos olisi talli niin auto lojuisi jossain pihalla suurimman osan ajasta. Katos kuitenkin suojaa aika sopivasti ja lämppärien kanssa ei liikaa vituta.
 
Talli on kieltämättä hyvä jos sitä oikeasti tarvii eli nysväilee autoja tai jotain muuta. Pelkkään auton säilyttämiseen liioittelua. Turhan usein sitä näkee auton tallin edessä parkissa ja talli toimii yleensä varastona.
 
Mun mielestä sitä koko malmikasaa on ihan hölmöä lämmittää joka välissä. Lisäksi, jos sen sulattaa, niin se pitäisi sitten saada kuivaksi asti.

Mulla on kahden auton talli + kahden auton katos. Autot ei ole tallissa käyneetkään. Sisätilan lämmitin + letkulämmitin, niin on lämmin lähteä + puhaltaa lämmintä nopeasti.

Jos pelkästään autolle, niin katos riittää. Lämpimälle sisätilalle tosin on helppo keksiä muuta hyötykäyttöä...

8447481217_756d345316_c.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Katos + talli olis tietty luxus, mutta ei mahtunut kuin jompi kumpi niin laitoin katoksen. Miksi katos eikä tallia? Katokseen on aina iisi ajella, eikä blokkaa samalla lailla muulta käytöltä ja haahuilulta (tämä siis kahdelta sivulta auki). Veikkaan että jos olisi talli niin auto lojuisi jossain pihalla suurimman osan ajasta. Katos kuitenkin suojaa aika sopivasti ja lämppärien kanssa ei liikaa vituta.

Juurikin näin. Itsellä ei ollut rahasta kiinni, en vain halunnut tallia. Mulla ei tulisi autoa siellä säilytettyä ja talli olisi täynnä krääsää. Mulla on talossa 3 vaatehuonetta, käyttöullakko ja ulkovarasto. Kaikki on käyttökelvottomia kun tungen sinne kaiken paskan epäjärjestykseen. Katos on kätevä, ei tarvi availla ovia ja itse en pidä koskaan autoja lämmityksessä. Katokseen ei sada lumi eikä ikinä tarvi skrapata laseja.
 
Itse en edes ajatellut vakavasti rakennusvaiheessa katoksen tekoa, kun oli mahdolllsta saada kahden auton talli, enkä kadu yhtään, en vaihtas.

Itse en tykkää että kesällä fillarit sunmuut lojuu pihalla levellään, vaan nekin mahtuu talliin, kuin myös moottoripyörät jnejne..pysyy hyvänä pesuaineet ( ei niitä talvella katoksessa voi pitää), crossikamat, yksi auto, kuomukärry ( mukava pakata kamat kyytiin), kaikki mikä edes liittyy autoon, ihan kaikki säilyy mukavasti, ja toki eii tarvitse ikinäkoskaan raapata laseja, eikä valittaa kuten naapurit katoksessa että voinko lainata tallia kun ovet jäätyy..

Kaksi ovea sähköllä, ei tarvitse nousta autosta kun pakittelee talliin. Niitäkään en pois antas. Katoksessa hieman huonompi mitään säilytellä..tai voi toki, mutta kaikkien näkösellä.
 
Kakskymppiä ilman maatöitä.

Ehkä jos tän teettää avaimet käteen jollakin.

Omani maksoi alta 12.000 euroa ilman maatöitä ja tuo on 60 neliötä josta n. 40 lämmintä ja loput katosta. Ja siis ihan betonilaatalla ja lattialämmityksellä jne. Ostin pre cuttina ja itte kasattiin. Maatyöt ja eristeet ehkä 3-4 tonnia, vaikea tarkkaan eritellä kun tehtiin samaan aikaan talon kanssa, mutta heittämällä alta 20 tonnia KAIKKINEEN!

Ja ihan on 20 cm villaa seinissä ja 40 cm yläpohjassa jne että kunnolla tehty ja eristetty.

- - - Updated - - -

^juurikin tämä kävi mielessä, kun pohdittiin kahden auton tallin hyviä puolia :thumbs:

Itseäni vituttaa kun en tehnyt koko rakennusta lämpimäksi. Hintaa olisi tullut laatan verran enempi eli ei mitään. Autot voi seistä ihan vaikka ulkosalla. Sisätilalämppäri peliin jos ei jaksa ikkunoita raapia.

Ehdottomasti kahden auton talli ja autot pihalle. Talli siksi että jos talon joskus myy niin se voi olla jollekin ihan kynnyskysymys että sen rakkaan peltilehmän saa sinne talliin. Tuonn yhden auton talliin nyt ei vielä punttivehkeet mahdu kun on muutakin sisäpuuhatilaa jolle tarve.
 
Ajattelin jos alkais piirtämään uutta taloa. Tätä piirrettiin vuosi, joten ei mitään kiirettä ole rakentamaan, toki jos joku tuo sopivan nipun tonneja niin voimme lähteä tästä vaikka heti. Vinkkejä otan tuosta "mitä tekisin toisin" ja "vitutukset" thredeistä. Aloitetaan sillä jos saisi kulmat pysymään neljässä. Maksimissaan 6 kulmaa.
Iso "mancave" tyylinen leffateatteri-harrastetila olisi tavoitteena saada, joka toimii samalla perheen oleskeluhuoneena. Vierasolkkariksi välttää keittiön yhteyteen sellainen pienempi istuskelutila jossa 2 isoa sohvaa vastakkain ja pöytä välissä ja telkkari toisessa päässä ja jätti-ikkunat toisessa.

Lämmitysjärkkää pitäisi miettiä, mutta vesitakka ja iso varaaja on ainakin vahvoilla. Lisäksi ilppi ja (sähkö?)patterit, lankkulattia.
 
Täällä taas iso *itutus päällä, remontti on vaihtunut rakentamiseksi, käytännössä 100v vanhasta talosta menee uusiksi paitsi seinät ja katto. Runkoonkin on lätkitty liimapuuta että heikottaa, en tiedä tuliko haukattua liian iso kakku. No talo Pispalassa ja asuin neliöitä yli 200+yli 100 kellaria+ullakko, niin kai tosta aina omat saa ainakin pois. Tänäänkin duunista katsoon nopeasti suomen peli ja siitä raksalle purua poistaan 5 tunniksi, puuh. Eniten hommassa kyrsii kun haluais olla lapsen kanssa ja aina pitäs olla raksalla, ei koskaan tämän jälkeen, siis ei koskaan. Myyn koko mörskän ja muutan johonkin pieneen rivariin, tosin niiden hinnatkin on jotenkin ihan järkyttäviä...
 
Täällä taas iso *itutus päällä, remontti on vaihtunut rakentamiseksi, käytännössä 100v vanhasta talosta menee uusiksi paitsi seinät ja katto. Runkoonkin on lätkitty liimapuuta että heikottaa, en tiedä tuliko haukattua liian iso kakku. No talo Pispalassa ja asuin neliöitä yli 200+yli 100 kellaria+ullakko, niin kai tosta aina omat saa ainakin pois. Tänäänkin duunista katsoon nopeasti suomen peli ja siitä raksalle purua poistaan 5 tunniksi, puuh. Eniten hommassa kyrsii kun haluais olla lapsen kanssa ja aina pitäs olla raksalla, ei koskaan tämän jälkeen, siis ei koskaan. Myyn koko mörskän ja muutan johonkin pieneen rivariin, tosin niiden hinnatkin on jotenkin ihan järkyttäviä...

Tutustu myös tuohon vertaistukithreadiin:
http://www.pakkotoisto.com/kotitalo...t-vitutukset-miksi-ei-kannata-rakentaa-taloa/
 

Latest posts

Back
Ylös Bottom