Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo tota joskus luinkin, sinne olis sopinut paremmin. En oikein ymmärrä miten rakennusalan ihmiset ei oikeasti ota selvää asioista vaan itse saa selvittää kaikki.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ajattelin jos alkais piirtämään uutta taloa. Tätä piirrettiin vuosi, joten ei mitään kiirettä ole rakentamaan, toki jos joku tuo sopivan nipun tonneja niin voimme lähteä tästä vaikka heti. Vinkkejä otan tuosta "mitä tekisin toisin" ja "vitutukset" thredeistä. Aloitetaan sillä jos saisi kulmat pysymään neljässä. Maksimissaan 6 kulmaa.
Iso "mancave" tyylinen leffateatteri-harrastetila olisi tavoitteena saada, joka toimii samalla perheen oleskeluhuoneena. Vierasolkkariksi välttää keittiön yhteyteen sellainen pienempi istuskelutila jossa 2 isoa sohvaa vastakkain ja pöytä välissä ja telkkari toisessa päässä ja jätti-ikkunat toisessa.

Lämmitysjärkkää pitäisi miettiä, mutta vesitakka ja iso varaaja on ainakin vahvoilla. Lisäksi ilppi ja (sähkö?)patterit, lankkulattia.

On näköjään aika kullannut muistot iv-villojen painimsten kanssa. :)
Sähkölämmitys on aika vaikee saada nykyään luvista läpi, joudut tekeen kaikki muut energiaratkasut aika overkillinä. Vesitakka ja isovaraaja pelkkää käyttövettä varten vai mikä siinä ajatuksena?

4 nurkkaa on hyvä idea, 6 on liikaa.
 
Mulla on tuo rakentaminen ollut suht stressitöntä, kiitos vuorotteluvapaan. Yöt on nukuttu hyvin. Työpäivät on ollut kaikkea 0-14h väliltä. Vähän riippuu, missä vaiheessa työt on.
Jo nyt voin sanoa, että voisin rakentaa toisenkin, mutta en yhtäaikaa siviilityön kanssa. Täytyy sitä olla vähän aikaa perheellekin.
 
On näköjään aika kullannut muistot iv-villojen painimsten kanssa. :)
Sähkölämmitys on aika vaikee saada nykyään luvista läpi, joudut tekeen kaikki muut energiaratkasut aika overkillinä. Vesitakka ja isovaraaja pelkkää käyttövettä varten vai mikä siinä ajatuksena?

4 nurkkaa on hyvä idea, 6 on liikaa.

Muoviputket IV-kanaviin, ei vinoa sisäkattoa, putket puhallusvillan sisään.
 
Muoviputket IV-kanaviin, ei vinoa sisäkattoa, putket puhallusvillan sisään.

Mulla on kans Uponorin muoviputket ja asensin ne itse. Se meni kyllä "suht" kivuttomasta, vaikka ei sekään mitään superhauskaa yksin ole pitkien kankien kanssa sählätä. Noi muovikanavat on kohtuu hinnakkaita, mutta säästi kyllä hermoja.
 
Mulla on kans Uponorin muoviputket ja asensin ne itse. Se meni kyllä "suht" kivuttomasta, vaikka ei sekään mitään superhauskaa yksin ole pitkien kankien kanssa sählätä. Noi muovikanavat on kohtuu hinnakkaita, mutta säästi kyllä hermoja.

Ihan sama vaikka maksais miljoonan. Ei koskaan enää teräsputkia.
Tartteeko noiden olla eristettyjä versioita? Vai riittääkö kun tuuppaa 50cm puhallusvillaa päälle?
 
Ihan sama vaikka maksais miljoonan. Ei koskaan enää teräsputkia.
Tartteeko noiden olla eristettyjä versioita? Vai riittääkö kun tuuppaa 50cm puhallusvillaa päälle?

Eikös tuohon sinun suunnitelmien(lankkulattia, sähköpatterit)jatkoksi sopisi hyvin painovoimainen ilmanvaihto?
 
E-lukua laskettaessa painovoimaisen ilmanvaihdon mitoitusilmamäärä on 0,4 l/s m³. Esimerkiksi laskin äskettäin E-luvun tavalliseen 1980 rakennettuun 240 neliön omakotitaloon.
Ilmamäärä on 96 l/s, koko ajan, raakana ulkoa. Todellisuudessahan tuskin noin suuri hönkä siellä on.

Kohteen energiankulutus vuodessa oli 42 000 kWh, tuloilman osuus oli 16 000 kWh.
Eli ei ole realistinen oletus, kun tuollakin kohteessa kuluu öljyä 2000 l vuodessa (n. 20 000 kWh) jonka lisäksi 12 000 kWh sähköä. Ja lämpötila sisällä on n. +23., kun E-luku mitoitetaan +21.
Eli niin rankasti turpaan tulee, että tuskin saa painovoimaista muihin kuin alle 50 neliön mökkeihin tai vapaa-ajanasuntoihin.
”E-lukuvaatimus ei kosketa rakennusta, jonka pinta-ala on enintään 50 m eikä loma-asumiseen tarkoitettua rakennusta, jota ei käytetä majoituselinkeinon harjoittamiseen;”

Btw. lämpimän käyttöveden ominaiskulutukseksi eli laskenta-arvoksi on ilmoitettu 600 l/ m² a
Eli 150 neliön talossa kuluisi vuodessa lämmintä vettä, 90 kuutiota, n.245 litraa päivässä.
Tuo on kohta johon käyttötottumukset vaikuttavat eniten, toki suurempi sisälämpötila, porealtaat ym, vermeet lisäävät kulutusta.

RakMk D3 ja D5 on kuvattu E-luvun laskentaa tarkemmin. Niin uusi juttu tuo on, että tulee varmasti muuttumaan lähivuosina, kuten muutkin rakennusmääräykset talotekniikan osalta.
 
Ihan sama vaikka maksais miljoonan. Ei koskaan enää teräsputkia.
Tartteeko noiden olla eristettyjä versioita? Vai riittääkö kun tuuppaa 50cm puhallusvillaa päälle?

jos putket tulee kylmään tilaan niin eristäisin ne. Puhallisvilla saattaa ajansaatossa holviutua ja sittenpä putket hikoilee sinne sekaan. IMO/MUTU/joskus jostain muista näin lukeneeni.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
jos putket tulee kylmään tilaan niin eristäisin ne. Puhallisvilla saattaa ajansaatossa holviutua ja sittenpä putket hikoilee sinne sekaan. IMO/MUTU/joskus jostain muista näin lukeneeni.

Eristäisin itsekin ja eristettiin nekin jotka jäi puhallusvillan sekaan.
 
E-lukua laskettaessa painovoimaisen ilmanvaihdon mitoitusilmamäärä on 0,4 l/s m³. Esimerkiksi laskin äskettäin E-luvun tavalliseen 1980 rakennettuun 240 neliön omakotitaloon.
Ilmamäärä on 96 l/s, koko ajan, raakana ulkoa. Todellisuudessahan tuskin noin suuri hönkä siellä on.

Kohteen energiankulutus vuodessa oli 42 000 kWh, tuloilman osuus oli 16 000 kWh.
Eli ei ole realistinen oletus, kun tuollakin kohteessa kuluu öljyä 2000 l vuodessa (n. 20 000 kWh) jonka lisäksi 12 000 kWh sähköä. Ja lämpötila sisällä on n. +23., kun E-luku mitoitetaan +21.
Eli niin rankasti turpaan tulee, että tuskin saa painovoimaista muihin kuin alle 50 neliön mökkeihin tai vapaa-ajanasuntoihin.
”E-lukuvaatimus ei kosketa rakennusta, jonka pinta-ala on enintään 50 m eikä loma-asumiseen tarkoitettua rakennusta, jota ei käytetä majoituselinkeinon harjoittamiseen;”

Btw. lämpimän käyttöveden ominaiskulutukseksi eli laskenta-arvoksi on ilmoitettu 600 l/ m² a
Eli 150 neliön talossa kuluisi vuodessa lämmintä vettä, 90 kuutiota, n.245 litraa päivässä.
Tuo on kohta johon käyttötottumukset vaikuttavat eniten, toki suurempi sisälämpötila, porealtaat ym, vermeet lisäävät kulutusta.

RakMk D3 ja D5 on kuvattu E-luvun laskentaa tarkemmin. Niin uusi juttu tuo on, että tulee varmasti muuttumaan lähivuosina, kuten muutkin rakennusmääräykset talotekniikan osalta.

Lämpimän käyttöveden enimmäiskulutuksena laskennassa käytetään kuitenkin asetuksen 5/13 mukaan asuntoa kohden 72,4 m3/vuosi. Täten lämmitetyn nettoalan raja-arvo on 120 m2. Eli vaikka pinta-alaa olisi 300 m2, lämpimän käyttöveden vuosikulutus olisi laskennassa 72,4 m3.

Vanhassa laissahan lämpimän käyttöveden veden kulutus määräytyi rakennuksen asukkaiden lukumäärän mukaan. Yksi asukas kulutti 50 l/vrk ja asukkaiden lukumäärä laskettiin makuuhuoneiden lukumäärä + 1. Eli neljän mh:n talossa vuosikulutus oli 91,25 m3. Tästä seurasi se, että makuuhuoneiden lukumäärä kannatti minimoida rakennuksessa, jos halusi saada pienemmän ET-luvun energiatodistukseen. Huoneitahan voi nimetä vaikka työhuoneiksi tai kuntoilutilaksi tai joksikin muuksi.
 
Eristäisin itsekin ja eristettiin nekin jotka jäi puhallusvillan sekaan.

Sullapa ei ole muoviputket. Tässä puhuttiin nyt muovisista iv-putkista :)

Noi Blueskyt mahtuis näköjäs 75mm paksuudellaan kivasti myös lämpimälle puolelle.
Jos eristäisi talon SPU-eristeellä, tai mitä "finnfoamia" se onkaan josta tehdään passiivitalot. Sisäpuolelta siis. Saisi ainakin tiiviin. 25cm villaa ja 5-7cm "saunasatua"? Sitten 32-33mm koolaus niin mahtuu pistorasiat kivasti.
 
Zone-sarja -42%
Sullapa ei ole muoviputket. Tässä puhuttiin nyt muovisista iv-putkista :)

Noi Blueskyt mahtuis näköjäs 75mm paksuudellaan kivasti myös lämpimälle puolelle.
Jos eristäisi talon SPU-eristeellä, tai mitä "finnfoamia" se onkaan josta tehdään passiivitalot. Sisäpuolelta siis. Saisi ainakin tiiviin. 25cm villaa ja 5-7cm "saunasatua"? Sitten 32-33mm koolaus niin mahtuu pistorasiat kivasti.

Ei sillä ole väliä kumpi on, kondensoituu se muovikin. Olethan tiettävästi eristänyt myös viemärin tuuletuksen ja radon-putken sisätiloissa (tai ainakin niin olisi pitänyt tehdä) ja ovat muoviputkia. Ja jos kerran on rahaa niin sitten tämä..

Esieristetty ilmanvaihtojärjestelmä - Uponor

Varmaan löytyy muutakin vastaavia ja meillä esim. laitettiin FläktWoodsin valmiiksi eristetty DoubleDuct, jota en suosittele jos haluaa päästä helpolla työn suhteen. Muuten on hyvä...

http://www.flaktwoods.fi/bb625a79-171a-4cda-9249-9acaca7cd1af
 
Ei sillä ole väliä kumpi on, kondensoituu se muovikin. Olethan tiettävästi eristänyt myös viemärin tuuletuksen ja radon-putken sisätiloissa (tai ainakin niin olisi pitänyt tehdä) ja ovat muoviputkia.

Meillä ei taida olla nuo muoviputket eristettyjä. Pitäisikö liesituulettimenkin putki eristää sisätiloissa?
 
Meillä ei taida olla nuo muoviputket eristettyjä. Pitäisikö liesituulettimenkin putki eristää sisätiloissa?

Saman asian eri puolia eli kondenssin ehkäisy joka aiheutuu kanavan sisä- ja ulkolämpötilan erosta. Esim. vaikka IV-kanavat kulkee sisätilassa (lämpimässä) niin ne pitää eristää jos aikoo käyttää jäähdytystä jne.

Liesituuletin lähtee lämpimästä joten se ei tarvitse kondenssieristystä, mutta vaatii paloeristyksen eli vähän eri juttu. Koulukuntia eli näkemyksiä on yhtä monta kuin persereikiä, mutta meillä kanava on eristetty palovillalla koneelta saakka (kun itse tehtiin). Ymmärtääkseni useimmissa huuvissa kuoren sisällä oleva putki on paloeristetty...

EDIT: Netti on pullollaan oikeitakin ohjeita ts. käy vaikka eriste- tai kanavavalmistajien sivuilla...
 
Saman asian eri puolia eli kondenssin ehkäisy joka aiheutuu kanavan sisä- ja ulkolämpötilan erosta. Esim. vaikka IV-kanavat kulkee sisätilassa (lämpimässä) niin ne pitää eristää jos aikoo käyttää jäähdytystä jne.

Liesituuletin lähtee lämpimästä joten se ei tarvitse kondenssieristystä, mutta vaatii paloeristyksen eli vähän eri juttu. Koulukuntia eli näkemyksiä on yhtä monta kuin persereikiä, mutta meillä kanava on eristetty palovillalla koneelta saakka (kun itse tehtiin). Ymmärtääkseni useimmissa huuvissa kuoren sisällä oleva putki on paloeristetty...

EDIT: Netti on pullollaan oikeitakin ohjeita ts. käy vaikka eriste- tai kanavavalmistajien sivuilla...

Niin kerran vaan pohdittiin, että eikö kylmä ilma laskeudu liesituulettimen putkea pitkin huonetiloihin?
 
Niin kerran vaan pohdittiin, että eikö kylmä ilma laskeudu liesituulettimen putkea pitkin huonetiloihin?

Periaatteessa laskeutuu jos talo on tiivis ja olosuhteet suotuisat eli esim. takassa tulet jolloin talon pitäisi olla reilusti alipaineinen. Määrä ei välttämättä ole iso riippuen tietysti onko putkessa perhospelti ja onko puhallin koneessa vai katolla (huippari). Epäilen että tuo sisällä oleva eristämätön pätkä ei juurikaan vaikuta kondenssiasiaan vaan jos sieltä putkesta tulee vettä niin se on kombinaatio talvikeleistä, katolle menevästä putkesta ja sen eristyksestä (suora vai mutkainen), katolla olevan tuuletusputken mallista sekä tietysti talon (eli putken) sijainnista. Tähän ikään saakka aikaisemmissa rakennuksissa (joissa siis olen asunut) ei ole liesituulettimen putkissa ollut sisällä eristystä ja toisista on joskus tullut vettä liedelle ja toisista ei ... samaan faktaan kylmässä (yläpohjassa) oleva eristämätön putki on takuuvarmasti kussut rakenteisiin (mutta ei välttämättä liedelle).

EDIT: Tietääkseni paloeristys oikein tehtynä hoitaa sen lämmöneristyksenkin...
 

Latest posts

Back
Ylös Bottom