Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuossa vielä tutkimusta SPU:n kännykkä yms. kuuluvuudesta: Kännykkäkuuluvuus sisätiloissa - SPU Eristeet

"Ratkaisu parantaa matkapuhelinverkon yleistä kuuluvuutta asunnossa keskimäärin kolmesta nelinkertaiseksi alkuperäiseen tilanteeseen nähden. SPU R eristelevyjen välittömässä läheisyydessä kuuluvuus paranee keskimäärin noin kymmenkertaiseksi."

Eli olkoon asteikko kuuluvuudelle 1-10. Eli metalli pintaisesta tehtynä kuuluvuus 1, yhtä R-levyä käytettäessä 3-4, levynvieressä(sama kuin ei levyä) 10.

Samalla tavalla nuo peltihallit missä on seinät peltiä molemmilta puolilta ja uretaania välistä tekevät. Huomasin myös että saunasadulla vuoratut seinät tekevät sen että mulla häviää saunassa kaikki tolpat.

Kun matkapuhelimissa käytettiin ennen pelkästään 900mHz tajuutta luulisin että ongelma oli hiukan pienempi. Nykyiset korkeammat taajuudet läpäsevät materiaaleja huonommin. Tiedä sitten tuleeko tuohon parannusta kun saadaan uudet 800mHz taajuudet käyttöön ja niissä toimivia laitteita markkinoille.

Onhan olemassa myös tuollaisia passiivisia toistimia gms verkoille, joissa on antenni sisällä ja ulkona ja nämä ovat sitten yhdistetty johdolla. En tiedä sitten kuinka mahtaa toimia.
861005665.jpg
861006937.jpg
 
Painovoimainen ilmanvaihto.

Olen miettinyt, että riittääköhän painovoimanen ilmanvaihto, vaikka ei märkää/lumista autoa ole päivittäin tarkoitus talliin ajaa... Kannattaiskohan kuitenkin laittaa huippari katolle tai edes kanavapuhallin ilmanvaihtokanavaan, onko näkemystä/kokemusta?
 
Olen miettinyt, että riittääköhän painovoimanen ilmanvaihto, vaikka ei märkää/lumista autoa ole päivittäin tarkoitus talliin ajaa... Kannattaiskohan kuitenkin laittaa huippari katolle tai edes kanavapuhallin ilmanvaihtokanavaan, onko näkemystä/kokemusta?

Kuviin oli mulle piirretty kaksi 160mm poistoa ja kaksi 160 tuloa. Laitoin kuitenkin vain 4kpl 125mm.

Itsellä tulee lisäksi kosteusohjattu puhallin yhteen 125mm läpeen. Kaverilla ollut tuollainen käytössä jos pidemmän ajan ja on tuntunut riittävän. Talliin ei kuitenkinkaan ajeta joka päivä lumista autoa. Täytyisi katsoa sellainen malli vain missä olisi ulkoinen ohjaus tuolle puhaltimelle myös. Saisi sitten poltella tupakkia sisällä ja ei nuo käryt jäisi sitten leijumaan sinne aivan yhtä pitkäksi aikaa kun on valot päällä...
 
Olen miettinyt, että riittääköhän painovoimanen ilmanvaihto, vaikka ei märkää/lumista autoa ole päivittäin tarkoitus talliin ajaa... Kannattaiskohan kuitenkin laittaa huippari katolle tai edes kanavapuhallin ilmanvaihtokanavaan, onko näkemystä/kokemusta?

Oletan että olet suunnitellut peruskuvion siten että korvausilma tulee oviventtiileistä/seinästä alhaalta ja poistot on katossa johdettuna kanavilla Vilpen tms. hatulliseen poistoputkeen lähelle harjaa..?

Meillä em. kaavion mukaan ja varaston (~13m2) puolella ilmanvaihto toimii hyvin, tallin (~36m2) puolella on välillä vähän niin ja näin koska riippuu myös säästä eli ilmanpaineista yms. Tiloissa vesikiertoinen lattialämmitys ja lämpötilaa pidetään +15C hujakoilla. Harkinnassa on josko laittaisi jälkikäteen poistokanavan päähän puhaltimen tyylin vaikka...

iMax Vent - Biltema

Varaus kannattaa ainakin tehdä. Itse laittaisin näin jälkikäteen ajateltuna pienen LTOn hoitamaan tulon ja poiston, säästäisi jokusen kWh energiaa vuositasolla. Meidän tallirakennus on kuitenkin tehty 2008 asuinrakennuksen eristyksillä...
 
Itse olen kans lähtenyt siitä, että 2x58w loisteputkivalaisimia + pistorasioita (myös voimavirta) tulisi oikeasti laitettua tarpeeksi heti rakennusvaiheessa.

Ootko laittanut käsienpesualtaalle lämpöisen veten myös tuota kanaalia pitkin vai esim. erillinen pieni sähköinen lämminvesivaraaja?

Joo laita vaan kiitos, itseäni just tässä suunnitteluvaiheessa mietityttää nuo mitat, eli lähinnä pituus tallille, jotta siellä "normiautolle" pystyisi jotain tekemäänkin + työpöytä jne...

Tästä muistankin joskus kuulleeni, ok, eli talousrakennus on oikea termi lupavaiheessa?

Tälläiset loisteputket itselle tuli: Teollisuusvalaisin Naiad 2512/28 2x28W kirkas. http://www.taloon.com/kuvat/tk/mup/4306246.jpg Ja on mielestäni riittävästi valoa.

Voimavirtarasioita on 4kpl. Ja normaaleita pistorasioita pikaisesti heitettynä sivuseinillä 3 tuplarasiaa ja päätyseinällä yhteensä 7 rasiaa. Myös johtokela odottaisi asennusta autossa... Paineilmalle laitan myös jos löydän jostain edullisesti. Kompressorin laitoin tuonne varaston puolelle. Kytkin on vain tuossa tallin sisäseinässä. Saa louskuttaa siellä eikä se häiritse sitten käydessään niin paljon.

Kanaali tallille on nelireikäinen, 2 lattialämmitykselle ja yksi lämpöiselle vedelle ja yksi kylmälle. Tallissa kuitenkin ei tarvita lämmintä vettä päivittäin joten mua ei haittaa vaikka lämmitä tarvisi muutama kymmenen sekunttia sitten tarvisi odotellakin. Sähkövaraajassa on kuitenkin aina varaajahäviöt mille ei mahda mitään. Myös tuo kanaaliapitkin toteutettu ratkaisu mahdollistaa sen että lämmintä vettä saadaan tarvittaessa enemmän. Tuonne talliin tulee kylmälle puolelle sitten mun oma patentti eli kaks vesijärjestelmä. Napista painamalla saa teknisessä tilassa olevan vesiautomaatin päälle joka pumppaa ilmaista vettä mlp kaivosta. Tuo vesi menee myös talon takaterassin vesipostiin. Se että tuleeko talleihin mlp kaivosta ilmainen vesi vai vesiosuukunnan vesi valitaan hanalla. Vesiautomaatille tulee ajastin mikä laittaa sen käymään vaikka 30min kerrallaan.

Koko rakennuksen ulkomitat ovat 9*14m. Kuvasta poiketen varastossa ei ole kuin yksi ovi ja se on kokonaan lämmintä. Ja nosto-ovi on turnerin 5,5m leveä ja 2,7 korkea tuon kuvassa olevan sijaan. Tuollainen ovi maksoi kaukosäätimillä, koodipaneelilla ja nostomoottorilla 3400€, melko kallis. Väri ulko antrasiitti ja sisältä valkoinen. Ja tuo autokatoksen koko on sen verran väljä että sinne fillari kaks mahtuu helposti. Varasto on kapea ja pitkä ja sinne on ajateltu hyllyt mitkä ovat alhaalta kapeammat ja ylöspäinmentäessä levenevät.

rut3Vhu.png
 
Harkinnassa on josko laittaisi jälkikäteen poistokanavan päähän puhaltimen tyylin vaikka...

iMax Vent - Biltema

Varaus kannattaa ainakin tehdä. Itse laittaisin näin jälkikäteen ajateltuna pienen LTOn hoitamaan tulon ja poiston, säästäisi jokusen kWh energiaa vuositasolla. Meidän tallirakennus on kuitenkin tehty 2008 asuinrakennuksen eristyksillä...

Vastaavaa puhallin tulee myös itselle. Tosin katson löytyykö mallia missä olisi ulkoinen ohjaus myös niin saisi sen aina silloin päälle kun tallissa oleskelee.

Itse jätin lto ratkaisut suoraan pois suuremman työmäärän sekä hinnan takia pois laskuista. Vielä kun näitä molempia on työstänyt (talli & talo) tässä samaan aikaa niin ei ollut puhettakaan talon iv-putkien eritämisen jälkeen että talliin vielä alkaisi vastaava rumba mutta hieman pienemmässä mittakaavassa. Sitten joskus jos on on aikaa niin voi spedeillä ja miettiä kuinka saisi karvalakki lton toimimaan kahdella sisättäisellä putkella. Tyliin tulo 125mm sisäputki ja poisto 160 ulkoputki. Ja putket olisivat sisäkkäin.
 
Toki, jos alueella on yleisesti huono kuuluvuus niin kyllähän pienikin vaimennus huonontaa ja voi pudottaa surkeasta käyttökelvottomaksi, kuten kävi sukulaismiehellä Lempäälässä (vaikkei olekkaan SPU:ta tms. vaan ihan perusvillat). Meillekkin pohdittiin tuota lisäantennijuttua ennenkuin pääsin juttelemaan suunnittelijoiden kanssa siitä että tuota R-levyä käytetään ja ulkovaipan ollessa valmis testailin (tosin vain kännykällä) kuuluvuudet ja aikalailla samat ovat kuin pihassakin. Meillä toki talo on varsin keskeisellä sijainnilla ja tukimasto näkyy ikkunasta, mutta jokatapauksessa ainakaan meidän tapauksessamme merkittävää heikennystä ei ole tapahtunut.

SPU:n päälle tulee ristiinkoolaus, joka tekee myös niistä kaapelointihommista mukavia kun ei tarvitse jyrsiä mitään. Ristiinkoolauksen päälle sitten normaalisti ek-kipsi ja pinta. Läpiviennit ulos tiivistettiin meillä sellaisilla 20x20 muovisilla ("paksuilla") tarralapuilla joissa oli keskellä läpivientikumi kaapelille. Teippi oli alumiinipintaista, mutta sitä perusfolioteippiä huomattavasti vahvempaa ja elastisempaa. En nyt kuollaksenikaan muista merkkiä tms. mutta muistan sitä johonkin vetäessäni ihmetelleeni teipin rakennetta. Meillähän nuokin työt tekivät timpurit, ja kamat tuli samasta firmasta joka oli pääurakoitsijana meidän hankkeessa.

Toki talo pikkuisen elää, mutta aika kovaa saa liike olla että vaikkapa tuollaisen seinään laitetun SPU:n pontti aukeaisi kokonaan. Täytyy kuitenkin muistaa että villoittamisessakin niitä rakoja valitettavasti voi jäädä ja jääkin. Tälläkin foorumilla on saanut lukea näistä kylmistä nurkista yms. jotka sitten kovilla pakkasilla paljastuvat. Itse en vielä tiedä löytyykö omastani niitä, mutta jännityksellä odotan. Tiiveysmittauksen hyvästä tuloksesta huolimatta, jotain virheitä voi toki kaikissa taloissa olla.

SPU tuntuu herättävän voimakkaita tunteita, vielä kun hinta on kovempi kuin perusvilloilla. Valitettavan usein kyseessä on kuitenkin mutu-tuntuman kuulopuheet eikä omaa kunnollista kokemusta ratkaisun puolesta, tai vastaan ole.
 
Olen miettinyt, että riittääköhän painovoimanen ilmanvaihto, vaikka ei märkää/lumista autoa ole päivittäin tarkoitus talliin ajaa... Kannattaiskohan kuitenkin laittaa huippari katolle tai edes kanavapuhallin ilmanvaihtokanavaan, onko näkemystä/kokemusta?

Itsellä on AT+varasto kopperossa painovoimainen plus huippari jolle on munakello-ohjaus. 3 kpl korvausventtiilejä alhaalla joista kahdessa perhospelti eli avautuvat isommalle kun huippari vetää ilmaa pois. Lisäksi yksi poistoputki varaston puolella. Käyttökokemuksia ei vielä ole, mutta jos nyt alottaisin laittaisin huipparin tilalle ilmalämpöpumpun, sillä hoituisi kuivatus kun kosteeta ja lämmitys talvella.
 
SPU:n päälle tulee ristiinkoolaus, joka tekee myös niistä kaapelointihommista mukavia kun ei tarvitse jyrsiä mitään. Ristiinkoolauksen päälle sitten normaalisti ek-kipsi ja pinta. Läpiviennit ulos tiivistettiin meillä sellaisilla 20x20 muovisilla ("paksuilla") tarralapuilla joissa oli keskellä läpivientikumi kaapelille. Teippi oli alumiinipintaista, mutta sitä perusfolioteippiä huomattavasti vahvempaa ja elastisempaa. En nyt kuollaksenikaan muista merkkiä tms. mutta muistan sitä johonkin vetäessäni ihmetelleeni teipin rakennetta. Meillähän nuokin työt tekivät timpurit, ja kamat tuli samasta firmasta joka oli pääurakoitsijana meidän hankkeessa.

Toki talo pikkuisen elää, mutta aika kovaa saa liike olla että vaikkapa tuollaisen seinään laitetun SPU:n pontti aukeaisi kokonaan. Täytyy kuitenkin muistaa että villoittamisessakin niitä rakoja valitettavasti voi jäädä ja jääkin. Tälläkin foorumilla on saanut lukea näistä kylmistä nurkista yms. jotka sitten kovilla pakkasilla paljastuvat. Itse en vielä tiedä löytyykö omastani niitä, mutta jännityksellä odotan. Tiiveysmittauksen hyvästä tuloksesta huolimatta, jotain virheitä voi toki kaikissa taloissa olla.

SPU tuntuu herättävän voimakkaita tunteita, vielä kun hinta on kovempi kuin perusvilloilla. Valitettavan usein kyseessä on kuitenkin mutu-tuntuman kuulopuheet eikä omaa kunnollista kokemusta ratkaisun puolesta, tai vastaan ole.

En usko että keskeltä seinää levyt mihinkään aukeavat mutta tarkoitin lähinnä ulkoseinien ulkonurkkia sekä ulkoseinien ja katon nurkkaa. Siellä sitä eloa voi hiukan olla. Ja tuossakin se suurin haitta olisi se että höyrynsulku ei olisi ehjä. Eristävyydessä 2mm rako jossain saumassa monensadan neliö alassa ja vain osassa eristettä on hyttysen paska.

Mutta tälläkin hetkellä rakennetaan paljon asuntoja missä ei ainuuseenkaan iv-putken läpivientiin laiteta mitään tiivistettä saati sitten höyrynsulkua teipata. Mutta ne ovat sitten asia erikseen...

Raksa missä kävin ei ollut koolattu kuin yhteen suuntaan.. ja myös tämä tukee vastaavaa rakennetta "rakennan juuri taloteko:n pakettia ja siinä on seinärakenne seuraavanlainen: EK-kipsilevy 13mm, 30mm koolaus, 40mm alumiinipintainen spu-levy, 150mm runkotolppa ja villa välissä, tuulensuojakipsilevy 9mm, koolaus lauta+rima 44mm, ulkoverhouspaneeli 23mm. Tällä rakenteella pitäisi uudet energiamääräykset täyttyä. Mukavampi tuota on laittaa kuin muovia. " Ilmeisesti toteutusvaihtoehtoja on sitten monia.

Mites kun olen kuullut että saattaa kaikua tuon spu levyn kanssa. Villahan vaaka-koolauksessa vaimentaa. Oletko huomannut mitään erikoista? Toisaalta hankala tuollaista on vertailla kun ei ole vertailupohjaa. Joku joka on nähnyt paljon asuntoja voisi osata sanoa jotain...

Tosin jos nyt olisin alkamassa rakentamaan miettisin kyllä tarkkaan laittaisinko spu:ta vai muovia&villaa. Ei toi muovin laittaminen huolellisesti ja teippaaminenkaan mitään hääviä hommaa ole. (itsellä tosin kaikki saumat on varmistettu mekaanisesti puristusliitoksilla) Saattaisi olla että spulla pääsisi hiukan helpommalla tai ainakintyö olisi mukavempaa..
 
En usko että keskeltä seinää levyt mihinkään aukeavat mutta tarkoitin lähinnä ulkoseinien ulkonurkkia sekä ulkoseinien ja katon nurkkaa. Siellä sitä eloa voi hiukan olla. Ja tuossakin se suurin haitta olisi se että höyrynsulku ei olisi ehjä. Eristävyydessä 2mm rako jossain saumassa monensadan neliö alassa ja vain osassa eristettä on hyttysen paska.

Mutta tälläkin hetkellä rakennetaan paljon asuntoja missä ei ainuuseenkaan iv-putken läpivientiin laiteta mitään tiivistettä saati sitten höyrynsulkua teipata. Mutta ne ovat sitten asia erikseen...
.
.
Tosin jos nyt olisin alkamassa rakentamaan miettisin kyllä tarkkaan laittaisinko spu:ta vai muovia&villaa. Ei toi muovin laittaminen huolellisesti ja teippaaminenkaan mitään hääviä hommaa ole. (itsellä tosin kaikki saumat on varmistettu mekaanisesti puristusliitoksilla) Saattaisi olla että spulla pääsisi hiukan helpommalla tai ainakintyö olisi mukavempaa..

Nurkat joo ja läpiviennit ml. aukot eli ovet ja ikkunat, suora seinä ei varmaan ilman virhettä. Mutta se yläpohja jos kattorakenne ei ole kantavilla väliseinillä? Meillä on yli 10m jänneväli ilman kantavia väliseiniä ja painumavara on 15mm ... että kaikenlaiset jäykät läpivientisaumat ratkeilee urtsivirityksissä aika nopeasti kuten piippu.

Toinen juttu noihin tiiveyksiin on se, että tehdään 0,6 ilmanvuotoluvun talo, keittiöön tulee liesituuletin joka puhaltaa helposti 300-400m3/h (80-110l/s) ulos ja IV-koneessa ei ole mitään kompensointia eli ajellaan sillä normilla 65l/s ulos ja 60l/s sisään = 145-175l/s ulos ja 60l/s sisään eli tiiviysmittaus ainakin kerran päivässä :) Jostain se ilma tulee ja hyvällä alulla olevat "heikot kohdat" paranee..

Loppupelissä seinäeristeen paksuuksien lisääminen on aika hyttysen paska meressä kun kokonaisuutta ajatellaan. Suurimmat energiavaikutukset tulee kuitenkin lattia, katto, aukot ja tiiveys yhdistettynä energiatehokkaaseen LVISA-systeemiin. Em. taasen on juurikin niin hyvä kuin on säädetty sekä ajan kuluessa etenkin huollettu ja viime kädessä kulutettu energia määräytyy asujien mukaan :)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oletan että olet suunnitellut peruskuvion siten että korvausilma tulee oviventtiileistä/seinästä alhaalta ja poistot on katossa johdettuna kanavilla Vilpen tms. hatulliseen poistoputkeen lähelle harjaa..?

Juuri näin olen suunnitellut, siis hatullista poistoputkea jossa on kosteusohjattu/kytkinkäytöllä huippuimuri eli sitä tarkoitin tuolla huipparilla.

Meillä em. kaavion mukaan ja varaston (~13m2) puolella ilmanvaihto toimii hyvin, tallin (~36m2) puolella on välillä vähän niin ja näin koska riippuu myös säästä eli ilmanpaineista yms. Tiloissa vesikiertoinen lattialämmitys ja lämpötilaa pidetään +15C hujakoilla. Harkinnassa on josko laittaisi jälkikäteen poistokanavan päähän puhaltimen tyylin vaikka...

Eli sulla on ns. painovoimainen ilmanvaihto tuolla?

Varaus kannattaa ainakin tehdä. Itse laittaisin näin jälkikäteen ajateltuna pienen LTOn hoitamaan tulon ja poiston, säästäisi jokusen kWh energiaa vuositasolla. Meidän tallirakennus on kuitenkin tehty 2008 asuinrakennuksen eristyksillä...

Eli en ole ajatellut, että pelkkä painovoimainen riittäisi, vaan mietin, että mikä olisi "paras" vaihtoehto kustannustehokkaasti. 2 tulo venttiiliä nosto-oven molemmin puolin ja kaksi poistoilmaventtiiliä tallin toiseen reunaan ylös, joista toiseen esim. PAX:in puhallin Puhallin PAX passad 60 kosteus- ja kierroslukuohjauksella - Taloon.com
vai niin, että nuo kaksi tuloa nosto-oven reunoille ja sitten ~keskelle tallia poistoputki katolle jossa on tuo huippuimuri, esim. Vilpe Huippuimuri Vilpe E120p/125/700 Musta - Taloon.com

Oletus on, että tallitila on harrastetilaa, toisin sanoen kosteutta ei hirveästi synny, niin eihän tuota puhallinpoistoa tarvi koko ajan pyörittää... Ja eristys on tarkoitus "lämpimän tilan" mittapuulla...

- - - Updated - - -

Vastaavaa puhallin tulee myös itselle. Tosin katson löytyykö mallia missä olisi ulkoinen ohjaus myös niin saisi sen aina silloin päälle kun tallissa oleskelee.

Oletko tutustunut PAX:n puhaltimiin, niistä on monta eri vaihtoehtoa noille ohjauksille.

- - - Updated - - -

Onko kukaan laittanu talliin noita bauhaussista saatavia Nordluxin loisteputkivalaisimia? Ovat ainakin edullisia, nyt on 14.1. asti niistä vielä tarjous.

- - - Updated - - -

Minkä pinnan oot fraatti laittanu tuohon tallin lattiaan?
 
Onhan olemassa myös tuollaisia passiivisia toistimia gms verkoille, joissa on antenni sisällä ja ulkona ja nämä ovat sitten yhdistetty johdolla. En tiedä sitten kuinka mahtaa toimia.
861005665.jpg
861006937.jpg

Passiivinen toimii hyvin, kun soittelee aivan sen vieressä, noin metrin päässä. Aktiivinen toimii hyvin, aina. Tosin se on laiton, mutta kun ei kerro kellekään niin siitä vaan.
100 usd pitäisi saada tilattua jostain jo kunnollisia, kun taas laillista kautta Suomessa niistä joutuu pulittamaan ~800e + alv.

Jos joku löytää toimivan ja hyvän + halvan niin saa vinkata mullekin ;)
 
Juuri näin olen suunnitellut, siis hatullista poistoputkea jossa on kosteusohjattu/kytkinkäytöllä huippuimuri eli sitä tarkoitin tuolla huipparilla.

Eli sulla on ns. painovoimainen ilmanvaihto tuolla?

Eli en ole ajatellut, että pelkkä painovoimainen riittäisi, vaan mietin, että mikä olisi "paras" vaihtoehto kustannustehokkaasti. 2 tulo venttiiliä nosto-oven molemmin puolin ja kaksi poistoilmaventtiiliä tallin toiseen reunaan ylös, joista toiseen esim. PAX:in puhallin Puhallin PAX passad 60 kosteus- ja kierroslukuohjauksella - Taloon.com
vai niin, että nuo kaksi tuloa nosto-oven reunoille ja sitten ~keskelle tallia poistoputki katolle jossa on tuo huippuimuri, esim. Vilpe Huippuimuri Vilpe E120p/125/700 Musta - Taloon.com

Oletus on, että tallitila on harrastetilaa, toisin sanoen kosteutta ei hirveästi synny, niin eihän tuota puhallinpoistoa tarvi koko ajan pyörittää... Ja eristys on tarkoitus "lämpimän tilan" mittapuulla...

Minkä pinnan oot fraatti laittanu tuohon tallin lattiaan?

Meillä siis painovoimainen (toistaiseksi) ja toimii keskimäärin hyvin mutta märkä auto kuivaa aika pitkään, siksi voisi laittaa jälkikäteen tuollaisen puhaltimen jotta saa tehostusta tarvittaessa.

Itse laittaisin sun vaihtoehdoista poistoputken katolle ja tallin perälle (ei keskelle jotta vetää ilman läpi koko tilan) mutta huipparin korvaisin tuollaisella PAX tms. puhaltimella. Syystä että huippari katolla satunnaisesti käytettynä saattaa tuottaa jäätymis yms. ongelmia joita ei ole sisällä olevassa puhaltimessa. Toisekseen osa noista menee sulki kun ei ole päällä, osassa vain tuuletin pysähtyy ja pyörii ilmavirran vaikutuksesta eli tuulettaa ilman sähkökin. Seinällä olevat poistot toimii miten sattuu jos toimii, aika usein tuloilmana.

IMO tallin lattiaan valun yhteydessä hierrettävä MasterTop (meillä on ja kestää).
 
Eli en ole ajatellut, että pelkkä painovoimainen riittäisi, vaan mietin, että mikä olisi "paras" vaihtoehto kustannustehokkaasti. 2 tulo venttiiliä nosto-oven molemmin puolin ja kaksi poistoilmaventtiiliä tallin toiseen reunaan ylös, joista toiseen esim. PAX:in puhallin Puhallin PAX passad 60 kosteus- ja kierroslukuohjauksella - Taloon.com

Oletus on, että tallitila on harrastetilaa, toisin sanoen kosteutta ei hirveästi synny, niin eihän tuota puhallinpoistoa tarvi koko ajan pyörittää... Ja eristys on tarkoitus "lämpimän tilan" mittapuulla...

Oletko tutustunut PAX:n puhaltimiin, niistä on monta eri vaihtoehtoa noille ohjauksille.

Minkä pinnan oot fraatti laittanu tuohon tallin lattiaan?

Juurikin tuollainen ilmanvaihto mulla on. Sivuilla kaksi, päätyssä kaksi joista toinen tulee puhaltimella.

Tallin lattiassa on mastertop mikä hierrettiin pintaa valun yhteydessä. Ainut mikä oikein tehtynä kestää nastat ja mm hitsauskipinät..
 
Töissä ehtii välillä pläräämään matskuja mitä tuonne mökkiin hakkaisi niin onko porukalla suosituksia paneeleiksi vessan kattoon, ph & saunan kattoon sekä saunan seiniin? Moni on kuitenkin näitä samoja asioita pohtinut ja tuntuu monella olevan myös varsin hyvä maku... ;D

Omaan makuun on ainakin tälläinen STS paneli
Black_White.jpg
 
STS-paneelia ihan oikeasta puusta tehtynä löytyy aivan helvetin huonosti. Halusin makuuhuoneen puolipaneeliksi 120 STS paneelia, niin piti perkele sahalta erikoistilauksena tilata ja hankalaa oli saada materiaali ikinä tontille asti. Mutta on pojat hienoa, puhtaan valkoiseksi (ei kellertäväksi) maalattuna, puolipaneelina.
 
Paneelia kuiviin tiloihin? Eikai nyt sentään enää semmoisia laiteta. "raakalaudat" yms. on erikseen mutta olis kyllä kiva nähdä kuvallinen esimerkki jostain hienoksi todetusta paneeli-, ja varsinkin puolipaneeliseinästä.
 
Nurkat joo ja läpiviennit ml. aukot eli ovet ja ikkunat, suora seinä ei varmaan ilman virhettä. Mutta se yläpohja jos kattorakenne ei ole kantavilla väliseinillä? Meillä on yli 10m jänneväli ilman kantavia väliseiniä ja painumavara on 15mm ... että kaikenlaiset jäykät läpivientisaumat ratkeilee urtsivirityksissä aika nopeasti kuten piippu.

Toinen juttu noihin tiiveyksiin on se, että tehdään 0,6 ilmanvuotoluvun talo, keittiöön tulee liesituuletin joka puhaltaa helposti 300-400m3/h (80-110l/s) ulos ja IV-koneessa ei ole mitään kompensointia eli ajellaan sillä normilla 65l/s ulos ja 60l/s sisään = 145-175l/s ulos ja 60l/s sisään eli tiiviysmittaus ainakin kerran päivässä :) Jostain se ilma tulee ja hyvällä alulla olevat "heikot kohdat" paranee..

Loppupelissä seinäeristeen paksuuksien lisääminen on aika hyttysen paska meressä kun kokonaisuutta ajatellaan. Suurimmat energiavaikutukset tulee kuitenkin lattia, katto, aukot ja tiiveys yhdistettynä energiatehokkaaseen LVISA-systeemiin. Em. taasen on juurikin niin hyvä kuin on säädetty sekä ajan kuluessa etenkin huollettu ja viime kädessä kulutettu energia määräytyy asujien mukaan :)

Meillä on tosiaankin talo, jonka ilmanvuotoluku n50 = 0,6 1/h. Olen säätänyt ilmanvaihdon siten, että talo on normaaliolosuhteissa 7 Pa alipaineinen ulkoilmaan nähden. Liesituulettimen tehoasennolla 1 alipainetta on 26 Pa, asennolla 2 43 Pa, asennolla 3 60 Pa ja asennolla 4 jo 87 Pa. Tästä syystä liesituuletinta ei kannata pitää kuin tehoilla 1 ja 2. Talossa on nyt asuttu kaksi vuotta ja olen mitannut talon tiiveyden usemman kerran. Vielä toistaiseksi ilmanvuotoluku on pysynut alkuperäisessä arvossa. Teen tiiviysmittauksia sivubisneksenä ja aion seurata taloni tiiveyden säilymistä ajan kuluessa. Tällaista mittausdataa en ole vielä löytänyt mistään.
 
Paneelia kuiviin tiloihin? Eikai nyt sentään enää semmoisia laiteta. "raakalaudat" yms. on erikseen mutta olis kyllä kiva nähdä kuvallinen esimerkki jostain hienoksi todetusta paneeli-, ja varsinkin puolipaneeliseinästä.

Miksei laitettaisi? Ei kaikki talot ole kliinisen moderneja ilman lattialistoja ja kolkolla betonipintalattialla. Makuuhuoneen tyyli on ns maalaisromanttinen (en tiedä, kuka on sisustusnimityksen keksinyt, tyhmä nimi mielestäni), mutta selkeä ja suoraviivainen eikä liian runsas. Tämän tyylinen paneeli: På Lindgården: Sovrum

Paneeli siis STS 140cm korkeana pystypaneelina ja paneelin leveys 120mm. Seinä, jolla paneeli on, on 3,45m korkea. Ja paneelia ei ole tökerösti lätkitty kipsilevyn päälle, vaan kipsilevy katkaistu, jotta paneeli oikealla syvyystasolla seinässä. On hieno valkoisen sängyn takana.
 
Back
Ylös Bottom