Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eikö kaikki aluskatteet ole alapuolelta "karvapintaisia". Eihän ole vahingossa mennyt osa aluskatteesta väärinpäin asennuksessa? kiiltävä puoli alaspäin? Onko tuossa villan päällä vettä vai mitä mä katon? Eli miten petekh tulkitsee itse mistäpäin villa olisi teoriassa kastunut? Alhaalta vai ylhäältä?
 
Minkä levyistä kattopaneelia kannattaisi laittaa 175mm vai 200mm? Paksuus 8/10/12mm? (syy?)

Mistä olette hankkineet? Varmaan jotain mdf pohjaista ajattelin laittaa. Värikin (valkoinen, antiikki ym) on vielä hakusessa.

EDIT: Ootteko naulannut uros vai naarasponttiin? Hakasella vai viimeistelynaulaimella?
 
Mulla teki autotallissa samaa. Tosin ei ollut mitään villoja katossa, vain pelkkä muovi. Sulatin silloin sisätäyttöjä valua varten...

Oletko katsonut onko kosteutta aluskatteessa? Mulla oli ihan trooppinen ilmasto siellä yläpohjassa, että jos aluskatteeseen vähänkin koski, niin sitten alkoi vaan ropina kuulua ja höyrynsulkumuovin päälle tuli vesilammikoita. Silloin oli onneksi myöhäinen kevät, joten kuivasin vaan lammikot ja kosteus siitä hiljalleen väheni katossakin.

Jos siis samasta on kyse, niin suosittelen lisäämään yläpohjan tuuletusta reippaasti. Ilma pitää saada siellä kiertämään oikeasti ja ei haittaa vaikka pistäisi jonkun kosteudenpoistajankin siksi aikaa, että ongelma on poistunut. Tarkista myös pääseekö sinne lämmintä ja kosteaa ilmaa jostain.

Ja tosiaan kastuneet villat vaihtoon!

...

Onko tuulenohjauslevyt aluskatteen alapuolella paikalla? Onko tuulenohjauslevyt märkiä/pääseekö jostain levyjen saumasta valumaan vesi tuohon kohtaan?

LoftYokel - muistatko minkälaiset olosuhteet sulla oli ulkona tuolloin?
Mulla oli sisätäyttö varmaan 30cm jäässä ja kelithän on olleet nollan molemmin puolin, välissä kävi jokunen päivä reippaammin pakkasella.

Aluskate on mielestäni niin kuivanoloinen kuin se näillä keleillä pystyy olemaan, ei ole näkynyt kondenssikosteutta silloin kun ylhäällä olen pistäytynyt.

Tuulenohjauslevyt ovat paikallaan ja kuivia, yltävät reilusti ylöspäin tuosta kohdasta mistä villa on märkä.

Rupesin tuossa miettimään sellaista mahdollisuutta, että kun höyrynsulkumuovia ei oltu ns. tiivistetty alajuoksua/sokkelia vasten (eli jätettiin 'löysäksi' sisätäyttöä vasten) niin onko mahdollista, että sisätäyttöä sulatellessa kosteus olisi noussut höyrynsulkumuovin ja villan välissä ylöspäin ja tiivistynyt tuon yläpohjan 10cm villan yläpintaan... Toisaalta seinillä ei näy mitään jälkiä kosteudesta muovin ja villakerroksen välissä.

Tai mielestäni todennäköisimmältä vaikuttaisi kuten vastaava mestari spekuloi: höyrynsulku on teippaamatta/tiivistämättä(limityksen kohdalta) lähellä katon rajaa niin kosteus olisi päässyt tuolta muovien limityksen välistä ja tiivistynyt yläpohjan villan pintaan. Ja jos jossain kohtaa limitys olisi ns. tiivis niin villan pinnalla ei olisi kosteutta.

Huom. levyvilla yläpohjassa on märkä vain päältä, alapinta on kuiva.
 
Eikö kaikki aluskatteet ole alapuolelta "karvapintaisia". Eihän ole vahingossa mennyt osa aluskatteesta väärinpäin asennuksessa? kiiltävä puoli alaspäin? Onko tuossa villan päällä vettä vai mitä mä katon? Eli miten petekh tulkitsee itse mistäpäin villa olisi teoriassa kastunut? Alhaalta vai ylhäältä?

Aluskate on käsittääkseni oikeinpäin. Kyllä - villan päällä on vesipisaroita.
LoftYokelille tuossa ylhäällä jo osin vastasinkin, että mulle ei tule mieleen muuta kuin että kosteus on peräisin alhaalta...

Lattianvalu on huomenna ja kosteuskuorma vain lisääntyy. Pitänee hommauttaa sisälle joku kosteudenpoistosysteemi ja villoja ei taida kannattaa vaihdattaa ennen kuin kosteus vähenee.
PRKL :wall::wall:
 
Joopa joo - vituikshan se on tainnu mennä...

Marraskuun lopussa alkoi runkotyöt ja tammikuun puolella ollaan.
Katto tehtiin sokkelin päällä, nosturilla ilmaan, runko pystyyn ja katto paikalleen. Villat (200 + 50mm) sekä tuulensuojat on laitettu seiniin ja 10 cm palavillaa yläpohjaan. Höyrynsulkumuovi on sisimpänä, ei villojen välissä.
Tuon jälkeen lämmöt päälle jotta sisätäyttö saatiin sulamaan.

Nyt on yläpohjassa kosteutta palavillan päällä, vain ns. pitkillä sivuilla... (kuvankin liitän jossain vaiheessa)
Kosteutta ei ole koko pitkällä sivulla, joittenkin kattotuolien välinen villa voi olla aivan kuiva.
Peltikatto, aluskate ehjä, tuossa märän kohdan päällä on vielä tuulenohjauspahvi.

Mistäs tuo villa on kosteuden repinyt yläpohjaan?

Tälle palstalle viimeeksi kirjautunut varmaan viisivuotta sitten, mutta raksahommia täältä lukenut ja niistä paljon oppia ja kokemuksia kerännyt (kiitos huppe ja muut) ja ajattelin tarjota jotain kokemuksia takaisinpäin.

Elikkä onko vintillä jo IV-putkia ja ne eristämättä? niiden pintaa kertyy yllättävän paljon kosteutta, omassa projektissa liesituulettimen kanava oli eristämättä vain hetken ja vaihdoin villat parin neliön alalle tosin pakkasta oli jotain-10- 20 astetta.. ja talon sisällä +15.. muista kosteus tiivistyy vedeksi kylmemmällä puolella muovia/peltiä!

Kattoa en epäilisi ihan ekana vaan juurikin iv, radon, sähkö.. yms. putkien läpivientejä ja juurikin eristämättömiä putkia, itse eristin radon imurin virtajohdon suojaputkenkin :)

lisäksi tarkista onko iv-putkessa jokin notkokonta johon vettä kertyy ja se valuu saumasta alas, nähty tämäkin ominsilmin, onneksi sekin talo oli rakennus vaiheessa, syynä katkennut putken kannatin iv:n poistoputkessa ja siitä johtuva "riippumis ilmiö" (tämä tapahtuu vain kun kone ei päällä/asennettuna koska vapaalla ilmanpaineella kastepiste tullee putkessa vastaan ja vesi alkaa valumaan alaspäin, oikein rakennetussa putkistossa se tippuisi alas iv-koneen poistoilma reiästä kun kone vielä puuttuu..)
 
Viimeisiä pakkasia oli silloin. Yöt tosi kylmiä ja päivällä plussalle.

Jos seinissä on lasivillas tai kivivillaa, niin kosteus ei nouse alhaalta ylös juuri tästä hygroskooppisuudesta johtuen. Tai siis sen puutteesta...

Uskon että vastaava mestarisi on oikeassa. Itsellänikin oli teippaamattomia kohtia katossa tuolloin. Erona on varmaan nyt se, että aurinko lämmitti katon päivisin kuumaksi joten kosteus tiivistyi aluskatteeseen. Nyt ei paljon aurinko lämmitä, niin kosteus tiivistyy "lämpöisen" villan pintaan.
Eli suosittelen teippaamaan katon ja läpiviennit, sekä tulppaamaan iv-kanavat ennen valua. (kuten tässä jo tuo iv-puoli viisaasti huomioitiinkin). Lisäksi aiemmat vinkit tuntuu ihan fiksuilta edelleen.
 
Tai mielestäni todennäköisimmältä vaikuttaisi kuten vastaava mestari spekuloi: höyrynsulku on teippaamatta/tiivistämättä(limityksen kohdalta) lähellä katon rajaa niin kosteus olisi päässyt tuolta muovien limityksen välistä ja tiivistynyt yläpohjan villan pintaan. Ja jos jossain kohtaa limitys olisi ns. tiivis niin villan pinnalla ei olisi kosteutta.

Huom. levyvilla yläpohjassa on märkä vain päältä, alapinta on kuiva.

Todennäköisesti näin juuri. Teippaa nuo höyry/ilmasulun limitykset tiiviiksi, niin pääset ongelmasta eroon.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miksi yläpohjaa ei ole eristetty SPU:lla? Eristää tehokkaammin ja ei oo vuoto ongelmia.

Meillä on SPU. Sitten on tuulensuoja. Ja puhallusvillakin vielä tulee 35 senttiä. SPU on ihan ylivoimainen kaikkeen eristämiseen ja jos pitkästä tekisin, niin tekisin sillä kaiken mahdollisen ja niin pitkälle kuin mahd. (tuttu omistaa kyseisen firman suurimmalti osin) :)

Nim. nytkin seinät ja katot ympäriinsä SPU.

Nyt on ennen projektia laskettu matalaenergiataloksi, mutta ilmavuotomittaus tulee kun tuo yläpohja on ummessa. Voi ja kuulemma tulee lukemat paranemaan. Ja jos on jossain vuotoja, niin on vielä helppo korjata!!! :)
 
Jos hutiloiden on tehty, niin ihan yhtä lailla se voi vuotaa. Esim läpivientien kohdalta.
Suurin syy kuitenkin, miksi harva laittaa SPUta on se, että niiden kaveri ei omista kyseistä firmaa ja edes parinkytä prosentin rakentaja-alella normi-raksarane ei saa Starkista yläpohjan SPUlla vuorausta mitenkään kilpailukykyiseksi villoitukseen verrattuna.

Kolmas syy on se, että suuri osa talotoimituksista on pakettitoimituksia elementteinä. Näihin on useimmiten leivottu jo eristeet mukaan. Talotehtaat eivät ainakaan pari vuotta sitten tarjonneetkaan mitään SPUta, vaan ihan normi Parocia jne. Ja tuossa projektin kilpailutusvaiheessa harvempi raksaaja on niin valveutunut, että osaisi monestakaan asiasta pyytää että "jätä tuo materiaali pois, korvaan sen itse jollain toisella haluamallani". Sitten kun tontille on saapunut 68 paalia villaa, niin on vähän hankala enää tehdä mitään muuta kuin lätkiä ne toimitussopimuksen mukaiset materiaalit paikoilleen, ellei sitten halua niitä jossain huutonetissä pilkkahinnalla myydä ja hankkia uusia materiaaleja tilalle.

IsoDinokin tulee huomaamaan vielä, että rakentamisessa tulee helvetin monta kohtaa, jossa ajattelee, että jos voisin kääntää kelloa takaisin päin, niin tekisi tuon toisin tai hankkisin jonkin toisen materiaalin tai siirtäisin talon perustusten paikkaa sittenkin 3metriä tuohon suuntaan. Se vaan on myöhäistä silloin ja on vain jatkettava.

Omalta kohdalta voin sanoa, että vaikka pääsisin ajassa taakse päin, en sanoisi talopakettimyyjälle, että jätä osa villoista pois ja ostan itse SPUt. Ei perinteisessä höyrysulku+puhallisvillat mielestäni mitään vikaa ole. Ei toki tarkoita, että SPU-eristämisessäkään mitään vikaa olisi. Asiat voi rakentamisessa tehdä monella tavalla ja monella hinnalla. Halvalla voi tehdä hyvää ja huonoa ja samoin kalliilla. Ja hyvänkin tavaran voi paska tekijä pilata.
 
Meillä on kans spu katoissa (erkkereitä) ja ulkoseinissä. Tiiveysmittauksen tulos oli kyllä ihan mairitteleva ja kyllä tolla saa tosi vedottoman ja tiiviin rakenteen aikaiseksi, kunha vaan ammattimiehet asentaa ja urtsissa ei säästellä.
 
Jos hutiloiden on tehty, niin ihan yhtä lailla se voi vuotaa. Esim läpivientien kohdalta.
Suurin syy kuitenkin, miksi harva laittaa SPUta on se, että niiden kaveri ei omista kyseistä firmaa ja edes parinkytä prosentin rakentaja-alella normi-raksarane ei saa Starkista yläpohjan SPUlla vuorausta mitenkään kilpailukykyiseksi villoitukseen verrattuna.

Kolmas syy on se, että suuri osa talotoimituksista on pakettitoimituksia elementteinä. Näihin on useimmiten leivottu jo eristeet mukaan. Talotehtaat eivät ainakaan pari vuotta sitten tarjonneetkaan mitään SPUta, vaan ihan normi Parocia jne. Ja tuossa projektin kilpailutusvaiheessa harvempi raksaaja on niin valveutunut, että osaisi monestakaan asiasta pyytää että "jätä tuo materiaali pois, korvaan sen itse jollain toisella haluamallani". Sitten kun tontille on saapunut 68 paalia villaa, niin on vähän hankala enää tehdä mitään muuta kuin lätkiä ne toimitussopimuksen mukaiset materiaalit paikoilleen, ellei sitten halua niitä jossain huutonetissä pilkkahinnalla myydä ja hankkia uusia materiaaleja tilalle.

IsoDinokin tulee huomaamaan vielä, että rakentamisessa tulee helvetin monta kohtaa, jossa ajattelee, että jos voisin kääntää kelloa takaisin päin, niin tekisi tuon toisin tai hankkisin jonkin toisen materiaalin tai siirtäisin talon perustusten paikkaa sittenkin 3metriä tuohon suuntaan. Se vaan on myöhäistä silloin ja on vain jatkettava.

Omalta kohdalta voin sanoa, että vaikka pääsisin ajassa taakse päin, en sanoisi talopakettimyyjälle, että jätä osa villoista pois ja ostan itse SPUt. Ei perinteisessä höyrysulku+puhallisvillat mielestäni mitään vikaa ole. Ei toki tarkoita, että SPU-eristämisessäkään mitään vikaa olisi. Asiat voi rakentamisessa tehdä monella tavalla ja monella hinnalla. Halvalla voi tehdä hyvää ja huonoa ja samoin kalliilla. Ja hyvänkin tavaran voi paska tekijä pilata.

SPU 30mm korvaa jo villaa ainakin tuplan jos ei triplaa. Joku voi valaista oikean suhteen jos tietää. Kyllä SPU on tätä päivää. Monessa suhteessa.
Meillä tuli talotehtaan puolesta kaikki seinät ja katot SPU (plus villat, isover, ekovilla).

Joo monta asiaa olis voinut tehdä toisinkin....
 
SPU 30mm korvaa jo villaa ainakin tuplan jos ei triplaa. Joku voi valaista oikean suhteen jos tietää. Kyllä SPU on tätä päivää. Monessa suhteessa.
Meillä tuli talotehtaan puolesta kaikki seinät ja katot SPU (plus villat, isover, ekovilla).

Joo monta asiaa olis voinut tehdä toisinkin....

Jos itse rakentaa "pitkästä" ja vertailee eristeiden hintoja tajuaa varsin nopeaa että ei ole mitään järkeä laittaa (hinta/eristävyys suhde) mitään muuta kun peruseristeitä. Eristeistä esim grafiitti eps levyt hinta +50% eristävyys +10%; Uretaanilevy ~180e/m3, perusvilla 30e/m3 eristävyys uretaanin hyväksi +40%, hinta +500%. Sama jatkuu noissa isoverin kl37/kl33 tuotteissa. Väittäisin että suurempi merkitys on esim noiden villojen kohdalla että eristeet asennetaan kunnolla kun sillä mitä jossain vtt:n testissä on saatu paperille samasta raaka-aineesta tehdylle tuotteelle.

Tuosta selviää kaikki oleellinen.

Itsellä uretaania ei ole kuin pakollisissa paikoissa juurikin sen hinnan takia. Villan asentaminen ei vaadi oikeastaan muuta kuin villaveitsen ja uretaani taasen monen monta uretaanipulloa jotka nekään eivät ole ilmaisia...

Jos rahaa haluaa tuhlata rakentaa passiivitalon tai vaikkapa käyttää markkinoiden parhaita tyhjiöeristeitä... Viisaamminkin ja halvemmalle pääsee samaan lopputulokseen kokonaisenergialaskua ajatellen.. (maalämpö)

Ja sanotaan vielä se että se mitä sulla on tuolla yläpohjassa on käytännössä rakmk vaatima minimäärä :) vastaa noin ~40cm mitätahansa villaa. Itselle tuli 10cm pala + 50cm puhallusvillaa.
 
Taitaa olla virhe tuo dinon puhallusvillan määrä, meillä on spu+50cm ja parissa erkkerissä spu+40-45 vähäisen tilan vuoksi. Hinta ei ole määräävä tekijä, vaan laatu/eristämiskyky. Jos uretaanilla on 40% parempi eristämiskyky, niin vaikea on nähdä (tässä maassa) mitään syytä siihen miksi se ei kannattaisi, jos ollaan tekemässä kaiken lisäksi hyvää ja tiivistä taloa.
 
Minkä levyistä kattopaneelia kannattaisi laittaa 175mm vai 200mm? Paksuus 8/10/12mm? (syy?)

Mistä olette hankkineet? Varmaan jotain mdf pohjaista ajattelin laittaa. Värikin (valkoinen, antiikki ym) on vielä hakusessa.

EDIT: Ootteko naulannut uros vai naarasponttiin? Hakasella vai viimeistelynaulaimella?

1) Usein kapeampi on paremman näköistä katossa, mutta riippuu niin monesta eri tekijästä...leveämpi tulee halvemmaksi neliöhinnaltaan.
2)Itse suosin omissa taloissani aina puuta, koska ovat puutaloja...hankin suoraan höyläämöiltä...eli en osaa vastata tuohon kakkoskysymykseesi.
3)puupaneelit olen pruukannut ampua koiraspntin juuresta viimeistelynaulaimella. Huonoja kokemuksia tuosta piilonaulauksesta naarasponttiin.

Vähän makuasioita kaikki, jokainen taaplaa tyylillään

- - - Updated - - -

Tuli jo perustelut. Jätä toki vaihtamatta, säästät pari satasta. Näin se rakennettiin Jyväskylän poliisilaitoskin aikoinaan...

Selluvillalla ei olisi näitä ongelmia.
Jos itse rakentaisin itselle, käyttäisin vain selluvillaa tai pellavaa, vaikka kallista onkin.

Viddumainen talvi ollut rakennuttajilla, jatkuva ilmankosteus tiivistyy rakenteisiin. Tulis pakkanen ja kuivattaisi.
 
Talvi on kyllä haastava. Varmaan tällainen "paskatalvi" viel haastavampi kuin kunnon pakkaset. Tasen kerran oli kosteustiivistymisongelmia omalla raksalla kun pakkanen paukutti koko ajan -20 pahemmalla puolella. Tuokin tapahtui erkkerissä kun sen palkkia kannatteli teräksiset "kengät" ja kun ei ollut eristykset valmiit niin sitten niitä teräksiä vasten tiivistyi kosteutta aika vauhdilla kun lämmitti sisällä. Tuo nyt ei ollut ongelma kun sen kosteuden sai kuivattua pois avaamalla höyrynsulut.

Hankala varmaan ymmärtää tästä mitään selittämällä, mutta joo.

Pahin on varmaan se että on pakkasta ja kosteutta sisällä jota ei poisteta järkevästi. Meillä valtaosan kosteudesta poistui valun suhteen jo kun valettiin syksyllä ennen sitä elementtitoimitusta. Ja sitten kun alettiin lämmittämään niin se oli vanha kius ja kaikki mahdolliset puupalikat mitä yli jäi. Vetää muuten kosteutta pihalle aika hyvin kun kuivaa tulisijan avulla.

Ja oli muuten toinenkin vesihässäkkä. Satoi keväällä kerran kunnolla "vaakatasoon" ja yläkerran partsin oven paikalla oli styroxlevyt. Niitä päin satoi ja valui niitä pitkin alas ja kun ei kynnysrakenteita ollut vielä tehty, niin se meni siitä sitten etukuistin villoihin asti. Onneksi ei kattoa oltu tehty ja huomattiin vesi höyrynsulkumuovin päällä. Katto auki ja villat roskiin. Muutama päivä vapaata kuivumista, uudet villat ja muovit ja kiinni. Samalla sitten tehtiin se parveke ja kaikki sen eristykset kuntoon. onneksi huomattini, ei tuo ikinä ois tuolta kuivunut omin päin.
 
Vaaditaanko tuollainen tiiveysmittaus joissain kunnissa? Minulla ei ole sellaista tehty ja talo on uusi. Ei kuulunut pakettiin eikä tullut mieleenkään erikseen silloin sellaista teettää. Jälkikäteen tuota ei ole kyllä mitään järkeä ainakaan omalla kohdallani tehdä: jos sieltä joku vuotokohta löytyisi jostain nurkasta, niin ei kyllä maksaisi itseään takaisin kustannusten ja vaivan määrässä alkaa kattoa avaamaan ja pursottamaan uretaania.

Rakennusvaiheessa, kun pinnat auki, niin toki on helppoa korjata mahdolliset ongelmakohdat.

Toisaalta mulle talon tiiveydestä ja lämpöhäviöstä riittää se tieto, että marraskuussa kun oli yllättävän kylmät kelit ja kova pakkanen pari viikkoa, niin kaukolämpölasku oli 112€ ja siinä on vajaa neljäkymppiä kiinteää perusmaksua mukana. Sen verran edukasta omasta mielestä, että ei mahdottomia voi tupa vuotaakaan, kun ei ole kertaakaan paleltanutkaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom