Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Perustele väitteesi ettei villat kuivu.
Mulla teki autotallissa samaa. Tosin ei ollut mitään villoja katossa, vain pelkkä muovi. Sulatin silloin sisätäyttöjä valua varten...
Oletko katsonut onko kosteutta aluskatteessa? Mulla oli ihan trooppinen ilmasto siellä yläpohjassa, että jos aluskatteeseen vähänkin koski, niin sitten alkoi vaan ropina kuulua ja höyrynsulkumuovin päälle tuli vesilammikoita. Silloin oli onneksi myöhäinen kevät, joten kuivasin vaan lammikot ja kosteus siitä hiljalleen väheni katossakin.
Jos siis samasta on kyse, niin suosittelen lisäämään yläpohjan tuuletusta reippaasti. Ilma pitää saada siellä kiertämään oikeasti ja ei haittaa vaikka pistäisi jonkun kosteudenpoistajankin siksi aikaa, että ongelma on poistunut. Tarkista myös pääseekö sinne lämmintä ja kosteaa ilmaa jostain.
Ja tosiaan kastuneet villat vaihtoon!
...
Onko tuulenohjauslevyt aluskatteen alapuolella paikalla? Onko tuulenohjauslevyt märkiä/pääseekö jostain levyjen saumasta valumaan vesi tuohon kohtaan?
Eikö kaikki aluskatteet ole alapuolelta "karvapintaisia". Eihän ole vahingossa mennyt osa aluskatteesta väärinpäin asennuksessa? kiiltävä puoli alaspäin? Onko tuossa villan päällä vettä vai mitä mä katon? Eli miten petekh tulkitsee itse mistäpäin villa olisi teoriassa kastunut? Alhaalta vai ylhäältä?
Joopa joo - vituikshan se on tainnu mennä...
Marraskuun lopussa alkoi runkotyöt ja tammikuun puolella ollaan.
Katto tehtiin sokkelin päällä, nosturilla ilmaan, runko pystyyn ja katto paikalleen. Villat (200 + 50mm) sekä tuulensuojat on laitettu seiniin ja 10 cm palavillaa yläpohjaan. Höyrynsulkumuovi on sisimpänä, ei villojen välissä.
Tuon jälkeen lämmöt päälle jotta sisätäyttö saatiin sulamaan.
Nyt on yläpohjassa kosteutta palavillan päällä, vain ns. pitkillä sivuilla... (kuvankin liitän jossain vaiheessa)
Kosteutta ei ole koko pitkällä sivulla, joittenkin kattotuolien välinen villa voi olla aivan kuiva.
Peltikatto, aluskate ehjä, tuossa märän kohdan päällä on vielä tuulenohjauspahvi.
Mistäs tuo villa on kosteuden repinyt yläpohjaan?
Tai mielestäni todennäköisimmältä vaikuttaisi kuten vastaava mestari spekuloi: höyrynsulku on teippaamatta/tiivistämättä(limityksen kohdalta) lähellä katon rajaa niin kosteus olisi päässyt tuolta muovien limityksen välistä ja tiivistynyt yläpohjan villan pintaan. Ja jos jossain kohtaa limitys olisi ns. tiivis niin villan pinnalla ei olisi kosteutta.
Huom. levyvilla yläpohjassa on märkä vain päältä, alapinta on kuiva.
Jos hutiloiden on tehty, niin ihan yhtä lailla se voi vuotaa. Esim läpivientien kohdalta.
Suurin syy kuitenkin, miksi harva laittaa SPUta on se, että niiden kaveri ei omista kyseistä firmaa ja edes parinkytä prosentin rakentaja-alella normi-raksarane ei saa Starkista yläpohjan SPUlla vuorausta mitenkään kilpailukykyiseksi villoitukseen verrattuna.
Kolmas syy on se, että suuri osa talotoimituksista on pakettitoimituksia elementteinä. Näihin on useimmiten leivottu jo eristeet mukaan. Talotehtaat eivät ainakaan pari vuotta sitten tarjonneetkaan mitään SPUta, vaan ihan normi Parocia jne. Ja tuossa projektin kilpailutusvaiheessa harvempi raksaaja on niin valveutunut, että osaisi monestakaan asiasta pyytää että "jätä tuo materiaali pois, korvaan sen itse jollain toisella haluamallani". Sitten kun tontille on saapunut 68 paalia villaa, niin on vähän hankala enää tehdä mitään muuta kuin lätkiä ne toimitussopimuksen mukaiset materiaalit paikoilleen, ellei sitten halua niitä jossain huutonetissä pilkkahinnalla myydä ja hankkia uusia materiaaleja tilalle.
IsoDinokin tulee huomaamaan vielä, että rakentamisessa tulee helvetin monta kohtaa, jossa ajattelee, että jos voisin kääntää kelloa takaisin päin, niin tekisi tuon toisin tai hankkisin jonkin toisen materiaalin tai siirtäisin talon perustusten paikkaa sittenkin 3metriä tuohon suuntaan. Se vaan on myöhäistä silloin ja on vain jatkettava.
Omalta kohdalta voin sanoa, että vaikka pääsisin ajassa taakse päin, en sanoisi talopakettimyyjälle, että jätä osa villoista pois ja ostan itse SPUt. Ei perinteisessä höyrysulku+puhallisvillat mielestäni mitään vikaa ole. Ei toki tarkoita, että SPU-eristämisessäkään mitään vikaa olisi. Asiat voi rakentamisessa tehdä monella tavalla ja monella hinnalla. Halvalla voi tehdä hyvää ja huonoa ja samoin kalliilla. Ja hyvänkin tavaran voi paska tekijä pilata.
SPU 30mm korvaa jo villaa ainakin tuplan jos ei triplaa. Joku voi valaista oikean suhteen jos tietää. Kyllä SPU on tätä päivää. Monessa suhteessa.
Meillä tuli talotehtaan puolesta kaikki seinät ja katot SPU (plus villat, isover, ekovilla).
Joo monta asiaa olis voinut tehdä toisinkin....
Jos itse rakentaa "pitkästä" ja vertailee eristeiden hintoja tajuaa varsin nopeaa että ei ole mitään järkeä laittaa (hinta/eristävyys suhde) mitään muuta kun peruseristeitä. Eristeistä esim grafiitti eps levyt hinta +50% eristävyys +10%; Uretaanilevy ~180e/m3, perusvilla 30e/m3 eristävyys uretaanin hyväksi +40%, hinta +500%. Sama jatkuu noissa isoverin kl37/kl33 tuotteissa. Väittäisin että suurempi merkitys on esim noiden villojen kohdalla että eristeet asennetaan kunnolla kun sillä mitä jossain vtt:n testissä on saatu paperille samasta raaka-aineesta tehdylle tuotteelle.
Ostin cascon ihan uretaaniliimaa. Eli ei normi uretaania vaan uretaaniliimaa. Tuolla mun kirvesmieheni on liimaillu kaikki alajuoksut viimeaikoina.
Uudelleenohjausilmoitus
Minkä levyistä kattopaneelia kannattaisi laittaa 175mm vai 200mm? Paksuus 8/10/12mm? (syy?)
Mistä olette hankkineet? Varmaan jotain mdf pohjaista ajattelin laittaa. Värikin (valkoinen, antiikki ym) on vielä hakusessa.
EDIT: Ootteko naulannut uros vai naarasponttiin? Hakasella vai viimeistelynaulaimella?
Tuli jo perustelut. Jätä toki vaihtamatta, säästät pari satasta. Näin se rakennettiin Jyväskylän poliisilaitoskin aikoinaan...