Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Meillä samalla lailla ja puunupillinen oli säädön aikana kiinni koska se on vain lisäpoisto jota käytetään saunan kuivattamiseen ja siis normaalisti kiinni. Meillä yleensä vain 10-15min jotta katonrajan kosteus ja putket tuulettuu, enempään ei ole ollut tarvetta. Ilmanvaihdossa tarkoittaa että kun tuo on auki niin se on jostain muualta pois, mutta tulon suhteen pysytään tasapainossa. Vastaavasti jos kattoventtiili on auki paitsi silloin kuin saunotaan niin sitten tietysti toisin päin.

Kiitos. Juuri näin olen itsekin asian ymmärtänyt. Kuulin tuossa toisenlaisen teorian ja hetken aloin epäilemään..
Eli saunoessa pidetään oman mukaan, saunaa kuivatettaessa auki ja normaalitilanteessa kiinni.

Miten muuten sähkösaunojat oletteko sanomisen ajaksi laittaneet ilmanvaihtoa isommalle hapekkaampien löylyjen toivossa vai pistättekö jopa piheyksissänne pienemmälle?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Enerventin softa sen kertoi heti. Valitsin kanavien ulkoiseksi painehäviöksi T 100kPa ja P 100kPa. Ilmamääriksi T 62l/s P 65l/s. Tehot silloin T 40W ja P 47W. Kun kasvatin poiston paine-eroa 100kPa:sta 114kPahan sain tehoksi poistossa 54W. Eli tässä koneessa 14kPa lisää -> 7W tehoa. Vuodessa 61Kwh sähköä = 7,7€ sähköä.

Tähän ja edelliseen IV-kuvalliseen postaukseen. Ei kannata liikaa hienosti yrittää laskea kun nuo ovat olettamuksia ja ilma tunnetusti toimii miten haluaa. Toisaalta IV-suunnittelijan olisi pitänyt laskea kanaviston häviöt (jota ne ei yleensä tee). Pituudet, koot, ävärit yms. vaikuttaa kuitenkin aina kokonaisuuteen ja loppupelissä koneita on valittu väärin kun on tuijoteltu pelkkiä litroja ja kuutioita kera 0,5 1/h vaihtuvuuden ja 30% tehostusvaran (eli hintaa). Venttiileiltä löytyvät paineet näkee sitten mittauksessa kun siihen vaikuttaa hela paska eli kun alkupää on säädetty kohdalleen niin viimeisistä venttiileistä ei saa riittävästi litroja ja sitten laitetaan koneelle lisää honkää ja supistellaan alkupäätä jos pystytään...eli tehdään kompromisseja.
Suomeksi siis paine ja venttiilin k-arvo (en muista kaava ulkoa) tuottaa litramäärän joka kertoo onko ok vai ei.

Viime kädessä nenä kertoo onko ilmanvaihto riittävä ja silmä sen että poistuuko kosteus. Ali-/ylipaineisuuskin selviää karkealla tasolla kun availee ulko-ovia. Nuo siis jos säätövaihessa ei ole käytettävissä kaikkia mahd. mittareita, tehdään pakkasella ja tarkistetaan sitten kun mökki on asuttu ja kalustettu.

Kiitos. Juuri näin olen itsekin asian ymmärtänyt. Kuulin tuossa toisenlaisen teorian ja hetken aloin epäilemään..
Eli saunoessa pidetään oman mukaan, saunaa kuivatettaessa auki ja normaalitilanteessa kiinni.

Miten muuten sähkösaunojat oletteko sanomisen ajaksi laittaneet ilmanvaihtoa isommalle hapekkaampien löylyjen toivossa vai pistättekö jopa piheyksissänne pienemmälle?

Mulla taitaa olla auki koko ajan. Tai ainakin melkeen kokonaan auki. Tärkeintä käsittääkseni kuitenkin on se että ilma vaihtuu myös alaslaskutilassa. Mulla esim. ko. torveen tikattu reikiä että myös välitila saa hönkää.

Mulla taitaa olla auki koko ajan. Tai ainakin melkeen kokonaan auki. Tärkeintä käsittääkseni kuitenkin on se että ilma vaihtuu myös alaslaskutilassa. Mulla esim. ko. torveen tikattu reikiä että myös välitila saa hönkää.

Sitä reikäähän ei nimenomaan sinne saisi tikata ... alaslaskun välitilan pitäisi tuulettua väliseinän ja katon välistä pesuhuoneeseen/kodariin päin.

Kattoventtiilin käyttö löylyjen aikana (jos on siis ratkaisu että lisäpoisto katossa ja normipoisto lauteiden alla) lienee tapauskohtainen. Miten ilmat sattuu liikkumaan ja mikä tuntuu hyvältä. Meillä puusaunan kera se on ehdottomasti kiinni koska lattiasta tulee ulkoa putkella palo- ja raitisilma joka nousee löylyjen kera ylös ja putoaa sitten alas kun ristinurkassa lauteiden alla on poisto. Toimii aika täydellisesti vaikkei sitä sen kummemmin suunniteltu eli tehtiin peruskaavan mukaan. Asiaan kuitenkin vaikuttanee monta asiaa kuten raitisilmaputken korkeus, kiuas, lauteet ja seinä+kattorakenteiden taustojen ilmankierto jne... omia mieltymyksiä unohtamatta :)

EDIT: Sähkösaunat sitten ihan oma juttunsa, mutta sama kaava lienee sielläkin...

Sitä reikäähän ei nimenomaan sinne saisi tikata ... alaslaskun välitilan pitäisi tuulettua väliseinän ja katon välistä pesuhuoneeseen/kodariin päin.

Meilläkin tuo kiellettiin putkareiden toimesta ja alaslaskuun tehtiin tiiliseinään reiät jotta ilma pääsee kiertämään. Ja sähkökiukaan kanssa en ole kertaakaan tuota sainan kattoventtiiliä avannut kun sauna ja pesuhuonekin tuntuu kuivuvan ilmankin kun 100kg kivimäärällä varattu katiskakius pitää saunan pitkään lämpimänä. Vatuikshan tuo tietty menee ja joku paikka homehtuu mutta kait tuolta kattoventtiilistäkin inan verta ilma kiertää kun tehostuksen laittaa saunan jälkeen päälle (30min). Saunan aikana en koske ilmanvaihdon asetuksiin.

Kattoventtiilin käyttö löylyjen aikana (jos on siis ratkaisu että lisäpoisto katossa ja normipoisto lauteiden alla) lienee tapauskohtainen. Miten ilmat sattuu liikkumaan ja mikä tuntuu hyvältä. Meillä puusaunan kera se on ehdottomasti kiinni koska lattiasta tulee ulkoa putkella palo- ja raitisilma joka nousee löylyjen kera ylös ja putoaa sitten alas kun ristinurkassa lauteiden alla on poisto. Toimii aika täydellisesti vaikkei sitä sen kummemmin suunniteltu eli tehtiin peruskaavan mukaan. Asiaan kuitenkin vaikuttanee monta asiaa kuten raitisilmaputken korkeus, kiuas, lauteet ja seinä+kattorakenteiden taustojen ilmankierto jne... omia mieltymyksiä unohtamatta :)

EDIT: Sähkösaunat sitten ihan oma juttunsa, mutta sama kaava lienee sielläkin...

Mä en kyllä luota siihen että väliseinän ja katon välistä tuulettuisi. Vituiksi meni :), mutta tuskimpa isommin haittaa.

Saunan ilmanvaihdosta....
- Kun ilmanvaihtoventtiilit säädetään ja laitetaan ilmamäärät suunnitelmien mukaiseen kuosiin niin tehdäänkö se puunuppiventtiili kiinni vai auki asennossa?

Tarkennus tähän eli laske suunnitelmista tulo- ja poistoilmojen määrät puunuppiventtiilin kera ja ilman. Ihan vaan sillä ettei tule turhaa mokaa jos se IV-suunnittelija onkin laskenut tuon jatkuvapoistoiseksi. Ei mene sitten "venttiili kiinni" ilmasuhde tulovoittoiseksi (ylipaineelliseksi)... :)

Kuinkas muuten, en tiedä onko täällä aikaisemmin käsitelty, mutta oletteko pultanneet iv-putket jotenkin yläpohjassa kiinni? Jos siis kyseessä 1krs talo.

Muistelisin vaan, että oikeaoppisesti/virallisesti pitäisi kiinnittää metallipannalla liittyen jotenkin paloturvallisuuteen..?

Pitäisi puhallusvillat tilata ja mietin, että jätänkö tekemättä...luulisi, että nuo nyt tuolla paikallaan pysyy, kun alaspäinhän ne liikkuu jos ne jonnekin liikkuu ja minulla siis nuo lepää kattotuolien päällä...

Kuinkas muuten, en tiedä onko täällä aikaisemmin käsitelty, mutta oletteko pultanneet iv-putket jotenkin yläpohjassa kiinni? Jos siis kyseessä 1krs talo.

Muistelisin vaan, että oikeaoppisesti/virallisesti pitäisi kiinnittää metallipannalla liittyen jotenkin paloturvallisuuteen..?

Pitäisi puhallusvillat tilata ja mietin, että jätänkö tekemättä...luulisi, että nuo nyt tuolla paikallaan pysyy, kun alaspäinhän ne liikkuu jos ne jonnekin liikkuu ja minulla siis nuo lepää kattotuolien päällä...

En tiiä mikä on oikeaoppinen tai virallinen tapa, mutta itse kiinnitin metallipannoilla kattotuoleihin kiinni.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En tiiä mikä on oikeaoppinen tai virallinen tapa, mutta itse kiinnitin metallipannoilla kattotuoleihin kiinni.

Samma på här ja virallisestikin ne pitäisi kiinnittää niin ettei esim. puhallusvillaukko saa potkittua pois paikaltaan ...
Meillä kun oli tuo Fläktin valmiiksi eristetty jossa uloin pinta oli normi metallikanava niin laitettiin vielä eristysmaton suikale putken ja kattotuolin väliin jottei äänet siirry.

.........
Toinen miten tuon tehostuksen voisi tehdä olisi painonappi mikä ohjaa viiverelettä mikä ohjaa iv-koneen nopeuksia. Nappia painamalla kone sitten ajaisi vaikka 1h suuremmalla nopeudella. Tuo iv-koneen paneeli on kyllä khh:ssa mutta en halua sellaista ratkaisua että sen joutuu käydä erikseen palauttamassa perusnopeudelle.

IV-koneissa tehostus on yleensä aina aikaohjattu toimenpide eli se käy joko kiinteästi asetetun ajan tai itse määritetyn ajan kuten Enerventin EDA-ohjauksen koneissa. Samaisessa voi pikavalikosta myös ottaa ajastuksen pois ennen kuin aika on käynyt loppuun. Olettaisin että tuossa Onnisen koneessakin tehostus toimii jonkin säädetyn ajan (en nyt jaksanut lähteä manuskaa kaivelemaan) ....

Zone-sarja -42%
IV-koneissa tehostus on yleensä aina aikaohjattu toimenpide eli se käy joko kiinteästi asetetun ajan tai itse määritetyn ajan kuten Enerventin EDA-ohjauksen koneissa. Samaisessa voi pikavalikosta myös ottaa ajastuksen pois ennen kuin aika on käynyt loppuun. Olettaisin että tuossa Onnisen koneessakin tehostus toimii jonkin säädetyn ajan (en nyt jaksanut lähteä manuskaa kaivelemaan) ....

Joo ei taida olla tuossa karvalakkimallissa ajastusta. Vain kiinteät nopeudet. Mutta äkkiähän tuollaisen laittaa jos haluaa...

Mutta laitetaas tähän ajatuksia autotallin ilmanvaihdosta jos joku joskus sattuisi tarvimaan kokemuksia omaan projektiin.. Nyt ratkaisu vaikuttaa ainakin hyvälle.

fraatti sanoi:
No niin sain vihdosta viimein hommattua autotallin seinälle tuon tehostavan puhaltimen. Ja täytyy sanoa että kyllä tuli fiksu laite ostettua.
puhallin_pax_passad_multi_automaattinen.jpg

Pax Passad Multi. Ainut miinus hinta, 145€ starkilta.

sopii 100-125 iv räppänöihin. Tehonkulutus kokonaiset 4W :D

Ominaisuudet: perusilmanvaihto pyörii nopeudella 1., Tehostus liiketunnistimen havaittua liikettä nopeus 2, kosteuden noustua yli RH70% tehostus nopeudella 3. Saa kytkettyä myös niin ettei perusilmanvaihtoa nopeudella yksi ole. Tai sitten niin että lisäkytkimellä saadaan tehostus päälle nopeudella kolme.

Teho moisella aparaatilla on 90m3 tunnissa. Itsellä tämä on nyt tulossa 60m2 talliin ja olin tehnyt sinne seinään jo 2kpl 125mm poistoreikää+tulot. Toisen tyrkkään nyt kyllä täyteen villaa ja jätän ainostaan tuon puhaltimen perusilmanvaihdoksi. Ilma liikkuu nopeudella 1 paremmin kuin mitä tuollaisista painovoimaisista räppänöistä olen tähän mennessä nähnyt ilmaa kulkevan.

Eräällä kaverilla on Opal merkkinen (Onnisen oma merkki) vastaava kosteuteen reagoiva puhallin ja täytyy kyllä todeta että sillä ei tee yhtään mitään muutakun heittää vesilintua olan yli. Säätöjä rassattu edes taas ja silti laite ei tiedä yhtään mitään. Kaveri pesi viimevkn loppuna tallissa autoansa ja tallin lasit olivat huurussa 15cm matkalta. Puhallin ei inahtanutkaan vaikka sitä oli hetki aikaisemmin kuinka säädelty... Kosteuden tunnistus tuossa toimii todella huonosti.. Paxissa riitti se että puhallin oli kädessä niin kädestä lähtevä kosteus tunnistinritelikön edessä riitti siihen että tehostus lähti käyntiin.

Tarkennus tähän eli laske suunnitelmista tulo- ja poistoilmojen määrät puunuppiventtiilin kera ja ilman. Ihan vaan sillä ettei tule turhaa mokaa jos se IV-suunnittelija onkin laskenut tuon jatkuvapoistoiseksi. Ei mene sitten "venttiili kiinni" ilmasuhde tulovoittoiseksi (ylipaineelliseksi)... :)

Meillä ei ollut sauna vielä valmis kun iv-mittaukset tehtiin. Säätö tehtiin kiinteän venttiilin ollessa kiinni katossa. Myöhemmin jatkoin kanavaa ja laitoin tuon säädetyn ventiilin lauteen alle ja lisäsin puunuppiventtiilin tuohon kattoon. Meillä ilmanvaihto toimii ihan hyvin mielestäni. Välillä täytyy olla varovainen takan ja huipparillisen liesikuvun yhteistoiminnan kanssa. Ei nimittäin välttämättä ehdi iv-koneen automaattinen ylipaineistus mennä päälle kun Savon liesikupu tuuttaa huippuimurin täysille..

Toi mun alkuperäinen kysymys oli periaatteellinen koska tuon puunuppiventtiilin käyttötarkoitus tuntuu jakavan mielipiteitä.
- Ite olin ja olen edelleen sitä mieltä että nuppiventtiilin tarkoitus on saada tarvittaessa saunan ilmanvaihtoa tehostettua. Normitilanteissa pidetään kiinni, jolloin talon ilmanvaihto menee säätöjen mukaan.
- Kuulin väittämän että nuppi venttiili tulee pitää normaalitilanteessa aina auki ja sen tarkoitus on se että kun mennään saunaan niin se pitää laittaa kiinni, jolloin saunan löyly kulkee katosta myös alas lämmitäen myös saunojan jalkoja.

Normaalitilanteen käyttö riippuu toki siitä että missä nuppiventtiilin asennossa ilmamäärien säätö on tehty, mutta olisi jotenkin järjen vastaista että iv:n säätö tehtäisiin puunuppiventtiili auki asennossa, koska se aukeaa todella paljon ja silloin muiden venttiilien ilmamäärät luulis olevan vaikea saada kohdalleen. Tää on mutuilua, saa korjata jos oletan väärin...

Onko kenelläkään kokemuksia Enerventin uudesta eAir-automatiikasta. Näyttää ainakin hyvältä ja tuli mieleen että käyköhän se vanhoihin Eda-automatiikalla oleviin koneisiin pelkkä käyttöpaneeli vaihtamalla?

Ei se nyt ainakaan ihan suoraan käy päikseen vaihtamalla koska kyseessä on langaton kosketusnäyttö. Eli koneelle vaaditaan joku palikka jolla se saadaan kommunikoimaan näytön kanssa.

Ohjauksen pääominaisuudet:
Langaton kosketusnäyttö – helppo intuitiivinen graafinen käyttöliittymä
Tiedonkeruu – trendikaaviot, tietojen siirto USB-portin kautta Exceliin
Etähallinta - eAir Web -pilvipalvelu

Onko kenelläkään kokemuksia Enerventin uudesta eAir-automatiikasta. Näyttää ainakin hyvältä ja tuli mieleen että käyköhän se vanhoihin Eda-automatiikalla oleviin koneisiin pelkkä käyttöpaneeli vaihtamalla?

Juu on keksitty taas hyvä lisäsyy miten rahastaa ihmisiä turhasta. Kotona/poissa-kytkimen saa mihin tahansa laitteeseen kuten myöskin takkakytkimen. Mitä noiden lisäksi _oikesti_ tarvitaan? Intenet yhteys että voi säätää puhatimien nopeutta vaikka mökiltä käsin?

Kaverin kanssa juuri höpistiin ja sanoi ettei ole muuton jälkeen 2v aikana koskenut paneeliin kuin sen takia kun on tarvinnut nollata suodattimien muistutus...

Meillä ei ollut sauna vielä valmis kun iv-mittaukset tehtiin. Säätö tehtiin kiinteän venttiilin ollessa kiinni katossa. Myöhemmin jatkoin kanavaa ja laitoin tuon säädetyn ventiilin lauteen alle ja lisäsin puunuppiventtiilin tuohon kattoon. Meillä ilmanvaihto toimii ihan hyvin mielestäni. Välillä täytyy olla varovainen takan ja huipparillisen liesikuvun yhteistoiminnan kanssa. Ei nimittäin välttämättä ehdi iv-koneen automaattinen ylipaineistus mennä päälle kun Savon liesikupu tuuttaa huippuimurin täysille..

Toi mun alkuperäinen kysymys oli periaatteellinen koska tuon puunuppiventtiilin käyttötarkoitus tuntuu jakavan mielipiteitä.
- Ite olin ja olen edelleen sitä mieltä että nuppiventtiilin tarkoitus on saada tarvittaessa saunan ilmanvaihtoa tehostettua. Normitilanteissa pidetään kiinni, jolloin talon ilmanvaihto menee säätöjen mukaan.
- Kuulin väittämän että nuppi venttiili tulee pitää normaalitilanteessa aina auki ja sen tarkoitus on se että kun mennään saunaan niin se pitää laittaa kiinni, jolloin saunan löyly kulkee katosta myös alas lämmitäen myös saunojan jalkoja.

Normaalitilanteen käyttö riippuu toki siitä että missä nuppiventtiilin asennossa ilmamäärien säätö on tehty, mutta olisi jotenkin järjen vastaista että iv:n säätö tehtäisiin puunuppiventtiili auki asennossa, koska se aukeaa todella paljon ja silloin muiden venttiilien ilmamäärät luulis olevan vaikea saada kohdalleen. Tää on mutuilua, saa korjata jos oletan väärin...

Tuohan on tehty sitten ihan oikein, meilläkin vain kiinteä venttiili on mitattu/säädetty ja puunuppiventtiili aukeaa lähes kokonaan eli vie mitä vie (muilta poistoilta pois), kunhan sauna tuulettuu silloin kun on auki. Kokemuksesta tiedän ettei kyllä kannata unohtaa auki .. :)

Tiedän että IV-systeemejä on tehty myös tuolla jälkimmäisellä tavalla jolloin periaatteessa ja käytännössä saunaan tulee enemmän ilmaa kun toinen venttiili on kiinni. Auttaa etenkin jos sattuu olemaan puukiuas ilman erillistä raitisilmaa. Ongelmia tulee vain jos unohtaa sen toisen kiinni saunomisen jälkeen ts. saattaa olla heikosti alipainetta kosteuden poistoon...

- - - Updated - - -

Yllä olikin hyvät kommentit ja EDAssakin on liikaa turhanpäiväistä ohjelmaa tai ainakaan niitä ei ole osattu suunnitella siten että niistä olisi oikeasti jotain hyötyä. Yhden kunnollisen ohjauksen tekeminen lienee liian vaikeaa...

Juu on keksitty taas hyvä lisäsyy miten rahastaa ihmisiä turhasta. Kotona/poissa-kytkimen saa mihin tahansa laitteeseen kuten myöskin takkakytkimen. Mitä noiden lisäksi _oikesti_ tarvitaan? Intenet yhteys että voi säätää puhatimien nopeutta vaikka mökiltä käsin?

Kaverin kanssa juuri höpistiin ja sanoi ettei ole muuton jälkeen 2v aikana koskenut paneeliin kuin sen takia kun on tarvinnut nollata suodattimien muistutus...

Haluatko valottaa lisää miten saan nuo kytkimet mihin tahansa laitteeseen? En nyt tarkoita kahvinkeitintä mutta saako nuo puhelimeen vai mitä meinasit? Eikö kaverisi käytä ikinä IV-koneessa muita tiloja kuin kotona tai yhtä tehoasetusta? Tietty hyvin suunnitellussa järjestelmässä tilat vaihtuvat itsekseen ja esim häly ohjaa poissa tilaa.

Joo, lisäominaisuuksia en EDA:n lisäksi osaa kaivata. Mutta onhan tuo helvetin siistin näköinen vempele, jolla saa kaverit vihreeksi ja viimeistään sitten jos joskus talon myy niin tuo on vähintään 10 000€ arvoinen luxusvaruste! :)

Back
Ylös Bottom