Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kuusysi tuntuu jutuista päätellen olevan Ammattilainen (tm)

:)

Meillä ei ainakaan tuulensuojalevyt tai elementtisaumat ole näkyvissä taikka varsinaisesti kosteudelle alttiina, joten rosteri olisi ehkä lievästi turha.

Isä veti ulkoterassin aikanaan sinkityillä nauloilla kiinni, eikös ne noihinkin myy kauheella hinnalla omia ruuveja mitä pitäis käyttää. Vituiks men mutta laudat on edelleen piukasti kiinni ja mukava paikka oleskella kesäisin.
Mä taas ruuvailin terassilaudat niillä "ruskeilla" terassinauloilla mitä rautakaupoissa edelleen kai tarjotaan. Ruostuivat vuodessa, joten vaihtelin jäljestäpäin rosterisiin. Luojan kiitos että oli kannoissa sen verta pitoa että sai irti, osa kylläkin katkesi.

Kuusysi tuntuu jutuista päätellen olevan Ammattilainen (tm)

Meillä ei ainakaan tuulensuojalevyt tai elementtisaumat ole näkyvissä taikka varsinaisesti kosteudelle alttiina, joten rosteri olisi ehkä lievästi turha.

Mä taas ruuvailin terassilaudat niillä "ruskeilla" terassinauloilla mitä rautakaupoissa edelleen kai tarjotaan. Ruostuivat vuodessa, joten vaihtelin jäljestäpäin rosterisiin. Luojan kiitos että oli kannoissa sen verta pitoa että sai irti, osa kylläkin katkesi.

Jos olisin niin lähtisin suuttuneena ja loukattuna pois sekä laittaisin vielä laskun perään kaikesta tekemättömästäkin :D

Eiköhän jokainen laita oman näkemyksensä, varmuuskertoimen ja kukkaronsa mukaan. Ruuveistä ei lie ollut niinkään keskustelua kun siihen jo oli "luonnollinen selitys" saatavuuteen liittyen. Olen tosin matkan varrella nähnyt sellaista rosteritavaraa että sähkösinkittykin kestää paremmin ... kaitpa noissakin jonkinlainen hinta/laatusuhdelogiikka on olemassa.

EDIT: Milläs arvon pakkislaiset kuvittelee että esimerkiksi talopaketin tuulensuojalevyt yms. puurakenteet on laitettu kiinni. Tahi elementtien nurkat toisiinsa .... rosterillako ;)

Aika lailla asian vieresttä.

Pysyy ja pitää se paskarautainenkin naula puurakenteissa. Aina silloin tällöin, vaikkapa 60-vuotta vanhoja ikkunoita vaihtaessa huomaa, että paskarautanaulat ovat pitäneet kiinni vuorilaudan koko tämän ajan. kantakin ehjä, vaikka ruosteinen.

En kauheesti ymmärrä miksi pitää säästää vaikka 50 euroa paneelinauloissa kun tehdään vanhan miljuunan arvoista taloa? Lämpökäsitelty on kallista nykyään, viduttaisi varmaan jos huomaisi että muuten siisti kylppäri, mutta naulat alkaa ruostua. Ei kantsi riskeerata, kun kellään ei ole 100% varmuutta siitä, miten mikäkin teräslaji käyttäytyy vaikkapa Virosta tuodussa lämpökäsitellyssä. Tulee mieleen yks pariskunta kaarinasta joka teetätti itelleen 370 neliön lammikivitalon. ja loppusuorallla laittoivat oravaverkot muovisista teräksisten sijaan. No, orkut tuli ja repi vitusti villaa katonrajasta ennekuin huomasivat erheensä.

- - - Updated - - -

Viime kesänä rakensin terassin toisen asunnon viereen, missä oli pari vuotta vanha sinkkinauloilla kasattu terassi, mikä kukki jo naulojen kohdalta.

Painekyllästettyä on myös erilaista... enemmän ja vähemmän kyllästettyä.

taivaan tosi tuo viimeinen lause(kin)

Itse oon tehny sen selväksi etten koskaan saa asiakkaalta reklapuhelua sen tähden että olisin käyttänyt jotain epävarmaa materiaalia vaikka se halvempaa onkin.

ja vaikea se olisi elää sen asian kanssa, että 20v sitten rakentamani porras hajosi huonokuntoisen mummon jalan alla vain siksi, että olin rosteriruuvien sijaan paukuttanut sinkkinauloja.

Mullon meinaan sitä vanhanajan ammattiylpeyttä ;)

Onkohan kellään kokemusta välipohjan toteuttamisesta plaanovalulla?

Meinaat nyt varmaan pintalaattaa? Kantavaa laatta siin täytyy olla erikseen.

Yleisesti vois sanoa että toi plaanopumppaus on helvetin toimiva systeemi, mutta aika arvokasta touhua jos pumpattavaa ei ole paljon.
Isoissa kohteissa tota käytetään paljon, pientaloissa vähemmän.

Onkohan kellään kokemusta välipohjan toteuttamisesta plaanovalulla?

On. Betoniplaano. Nopea ja helppo ja hyvä. Kaadot pitää tehdä erikseen. Ei pehmene, vaikka vettä pääsisi vuotamaan johonkin, kuten ymmärtääkseni kipsin kanssa voi käydä.

Se oli niitä kultaisia hetkiä mun raksaprojektissa. Katsoin vaan lompakko kädessä, kun lattiaa tuli.

Näyttää tämä pakkislaatikkokin olevan aika ajoin pahemman luokan Esson baari jossa mutuilulla ja mieltymyksillä on suurin rooli .... sen lisäksi että ymmärretään kirjoituksia joko lukutaidottomuuttaan tai tahallaan "väärin".

Edellisen rosterikiinnikeskustelun päätteeksi kaivoin faktaa. Piti näköjään taas kaivaa .... oheisessa linkissä aika tarkkaan selvitettynä mitä tarkoittaa lämpökäsittely kuusen, männyn, koivun ja haavan osalta. Useimmille liian pitkä opus, joten oikolinkkinä kohta 6.2 Kiinnittäminen sivuilla 53-54. Sivun 54 alussa lienee syy miksi Hupella naulan ympäristö värjäytyy...

http://www.puumerkki.fi/files/103/TW_kasikirja.pdf

Mitäs ihmettä? Tossahan nimenomaan sanotaan että "Jotta naula ei värjäisi puuta, on hyvä käyttää ruostumattomia teräsnauloja."
Mikä tässä on edelleen sulle noin vaikeata?

Mutta kaippa tuo asia on niin että jos käytetään kalliita materiaaleja muutenkin niin turha noissa kiinnikkeissä on se säästö tehdä. Tulipa tässä mieleen että mites mahtaa toi koiran aitaus sitten kestää kun sitä olen väsännyt kyllästetyistä kasaan kuumasinkityillä?

... ai niin tais men v....

Mitäs ihmettä? Tossahan nimenomaan sanotaan että "Jotta naula ei värjäisi puuta, on hyvä käyttää ruostumattomia teräsnauloja."
Mikä tässä on edelleen sulle noin vaikeata?

Kannattaisi lukea näitä keskusteluja alusta saakka jotta pysyy kartalla.

Lisäksi kirjoitin; " ymmärretään kirjoituksia joko lukutaidottomuuttaan tai tahallaan "väärin" "

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Hyvä linkki. Kiitos siitä.

Täytyy lukaista onko päivitettävää kuinkakin paljon .

Nuo painekyllästykset ja lämpökäsittelyt vaihtelevat kovasti valmistajakohtaisesti, joten itse teen varmanpäälle.

Ei ole varaa töpätä, ei kotona eikä vieraissa.

- - - Updated - - -

Mutta kaippa tuo asia on niin että jos käytetään kalliita materiaaleja muutenkin niin turha noissa kiinnikkeissä on se säästö tehdä. Tulipa tässä mieleen että mites mahtaa toi koiran aitaus sitten kestää kun sitä olen väsännyt kyllästetyistä kasaan kuumasinkityillä?

Ekan lauseesi jo tuolla aiemmin mainitsin.

Voit halutessasi näin jälkikäteen harsia rosteriruuveilla aitaasi jos kesto epäilyttää.

Meinaat nyt varmaan pintalaattaa? Kantavaa laatta siin täytyy olla erikseen.

Yleisesti vois sanoa että toi plaanopumppaus on helvetin toimiva systeemi, mutta aika arvokasta touhua jos pumpattavaa ei ole paljon.
Isoissa kohteissa tota käytetään paljon, pientaloissa vähemmän.

Pintalaatasta on kyse. Alle tulee Atlas-palkeilla tehdyt välipohja-elementit joissa on vaneria tai osb-levy päällä. Levyn päälle lattialämmitys ja valu. Ei kiinnosta pätkääkään alkaa silppuaan kipsisoiroja ja kantaan levyjä yläkertaan. Uritetut lastulevyt ja lämmönluovutuslevyt maksaa kans kivasti.

^Käy Olleri ostamassa IR-lämpömittari kaupasta. Maksaa n.50€ ja sitä tarvitset myöhemminkin, jos vähänkään kiinnostaa mitään tutkia okt:ssa. Sillä saat selville hyvin äkkiä vuotaako nurkka. Nurkan vuotaminen ei tarkoita ainoastaan, että muovissa olisi reikä, vaan moni muukin kohta on mahdollista tehdä hutiloiden.

Juuri näin. Ostin omat terassilautani poistoeränä jollain tyyliin 600 eurolla ja terassia on n. 40 neliötä. En mä ala siihen ostamaan monen sadan euron ruuveja. Ei mun tartte tuota kasata ja purkaa. Jos se joskus pitää purkaa niin siitä tulee sitten juhannuskokko. Ja se on sitten ihan sama silloin vaikka purkaa suosiolla sorkkaraudalla.

Lisäksi kirjoitin; " ymmärretään kirjoituksia joko lukutaidottomuuttaan tai tahallaan "väärin" "

Vahingossa lähinnä, tai sitten se on vaan lukutaidottomuutta. Ilmeisesti olin ainoa joka ymmärsi jutun niin päin että jos ei tuulensuojalevykään ole rosterilla kiinni, niin ei tarvi minkään muunkaan olla.

Ei saatana meniköhän vituiksi.. Viimepäivät ampunut lämpökäsiteltyä haapapanelia pesuhuoneen, pukuhuoneen ja wc:n kattoon. Tulipa sitten näin jälkijunassa yhtäkkiä mieleen että lämpökäsiteltyhän pitäis laittaa rosterinauloilla kiinni ja minä olen onnellisesti pakutellut noita ihan normaaleilla sähkösinkityillä listanauloilla..

Onko kenelläkään omakohtaista tai kuulopuheisiin liittyviä kokemuksia moisesta... Onko odotettavissa että rupee naulan kannat ruostumaan tippuu katto niskaan muutaman vuoden kuluttua kun ohuet piikit ruostuu poikki vai onko turhaa hössötystä.

Saunaan en paneleita vielä ehtinyt laittaa ja sinne kyllä hommasin ruostumattomia piikkejä.

Yo. viesti oli tarinan alkulähde ja kuten kaikki lukutaitoiset voivat itse antamastani linkistä todeta, puun lämpökäsittely ei vaadi rst-nauloja vs. painekyllästetty. Kiinnitystarvikkeet valitaan ihan normaalisti käyttötarkoituksen, tilan ja saatavuuden mukaan. Sinkityn naulan värjäys taas liittyy enemmän siihen onko paukuteltu pyssyllä vai naulalla (sekin on selitetty). Olennaista tuossa lämpökäsittelyssä lienee minkä luokan mukaan on tehty (värimuutos yms.) sekä tietyt muutokset ominaisuuksissa jotka vaikuttavat mm. liimaukseen, halkeiluun ja mekaaniseen kestävyyteen.

Mun vihjaus tuulensuojalevyihin oli enemmänkin vihjettä turhaan vouhotukseen (ilman tietoa) ja toisaalta monessa talossa tuulensuojalevyt on säälle alttiina usein pitkiä ajanjaksoja eli saattaapa se ruoste iskeä sinnekin (jos ruvetaan pilkkua halkomaan). Sillä ei tosin pitäisi olla merkitystä koska loppupinta tulee yleensä jollain aikataululla päälle.

Meillä on rst-kiinnikkeitä ostettu varmaan 400-500e edestä, joten siitäkään ei ole kysymys. Niitä on käytetty siellä missä niitä tarvitaan (kosteat koolaukset, terassit, rst-levyjen kiinnitys jne.) Kaikki sisäpaneelit on ammuttu sähkösinkityillä koska en katsonut tarpeelliseksi lähteä ostamaan kalliita rst-piikkejä (useampaa kokoa) kun tavallisia oli riittämiin (ja on vieläkin). Sikäli kun keskiviikkona asiaa kävin suurennuslasilla katsomassa (yli 1,5v asumisen jälkeen), ei ole tarvetta todeta että "vituks män".

Mutta tämä varmaan tuli nyt kaikille selväksi ja se kiinnitystarvike rst/sinkitty sekä terassit taisi olla loppukesästä tuossa terassi-threadissa tai sitten tässä (jos joku sitä haluaa penkoa).

Meillä mökillä noi tummuneet naulat/puut on naulattu varmasti(kin) ihan tavallisilla kirkkailla listanauloilla. Ei sinkityillä tai muillakaan.
Aika hapokasta pitää kyllä olla että 4" sinkitty rautanaula pettää 2x6" kestopuuportaissa. Tekevät muuten laivalaituritkin moisella yhdistelmällä. Esim. 2011 Savonlinnan keskustassa.

Meillä mökillä noi tummuneet naulat/puut on naulattu varmasti(kin) ihan tavallisilla kirkkailla listanauloilla. Ei sinkityillä tai muillakaan.
Aika hapokasta pitää kyllä olla että 4" sinkitty rautanaula pettää 2x6" kestopuuportaissa. Tekevät muuten laivalaituritkin moisella yhdistelmällä. Esim. 2011 Savonlinnan keskustassa.

Noi kirkkaat listanaulat on sähkösinkittyjä, ei kai niitä ihan pinnottamattomia olekaan. Raakarautahan ruostuu jo pelkästä ilmankosteudesta. Jos tuohon 69T:n linkittämään pdf:n on uskominen niin sit noiden ei pitäis olla tummunut... Ota nyt sit selvää.

Yleisohje mitä yleensä viljellään on se että myös lämpökäsiteltykiinni rosterisella, johtuu sit varmaankin siitä että yleensähän sitä käytetään ulkona terassirakenteisa. Tossa pläräsin läpi parin valmistajan ohjeistuksia niin molemmissa oli että ulkona ja sisälläkin kosteissa tiloissa suositellaan ruostumattomia kiinnikkeitä ja galvanoituja vain silloin kun ne ammutaan ja puu pintakäsitellään jotenkin..

Naulat on kyllä aina vähintään sähkösinkittyjä, käytännön elämässä niitä kutsutaan nimellä "kirkas" (perusmalli) kun taas mattaharmaat on kuumasinkittyjä (kutsutaan usein nimellä "sinkitty"). Pinnoiteaine sama, tapahtuu eri systeemillä ja ihan erilaisilla kalvonpaksuuksilla.

Mulla oli kirjoitusvirhe omassa tekstissä eli "onko paukuteltu pyssyllä vai naulalla" piti oleman "onko paukuteltu pyssyllä vai VASARALLA". Teidän mökillä oletettavasti vasaralla eli naulan kannan pinnoite on rikkoutunut ja siitä lähtee kosteuden kera "ruosteenväriä" jolloin sekä kanta että puu "värjäytyy". Ei se sitä tarkoita että naula olisi muutoin ruostumassa.

Kertauksena että suositus on suositus ja vaatimus taas jotain muuta. Lämpökäsiteltyyn suositellaan rosteria koska käytetään paljon terasseilla ja saunoissa mutta loppupelissä nuo aina vähän riippuu ja roikkuu siitä asiayhteydestä.

Siinä sitten kait tarvitaan sitä kuuluisaa "maalaisjärkeä" ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom