Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
siin on urakoitsija tehny pikku tilin, kun urakkasopimuksessa mainitaan rosteriruuvit/naulat? ;)

Meinaakko? Kesällä siinä kävelin ja nimeomaan siitä mallia otin kun tein semmoset jytäkät portaat.
Uskoisin tunnistavani kuumasinkityn naulankannan kun sellaisen näen. En toki enää päätäni pistä pantiksi muun kuin naulauksen osalta. Jos tieto pitää paikkansa niin puhutaan useiden useiden tuhansien tilistä.

Mökillä muuten naulattu sencon paineilmanaulaimella noi. Ei vasaralla.

Tässä tuli taas kärpäsestä härkänen, siitäkin huolimatta meinasin vaihtaa saunan tukipuiden kiinnikset sähkösinkityistä ruuveista kuumasinkittyihin täkkipultteihin.

....

Mökillä muuten naulattu sencon paineilmanaulaimella noi. Ei vasaralla.

Tässä tuli taas kärpäsestä härkänen, siitäkin huolimatta meinasin vaihtaa saunan tukipuiden kiinnikset sähkösinkityistä ruuveista kuumasinkittyihin täkkipultteihin.

Mökki on mökki kuitenkin (olosuhteiltaan) ... ja aina tulee kärpäsestä härkänen kun keskustellaan asiasta ja varsinkin sen vierestä.

Toi tukipuiden kiinnitysten vaihtaminen on erittäin aiheellista keskustelusta huolimatta, koska joko vaihdat ne suosiolla tai kuitenkin aika pian kun ne pettää.

Mie en oikein tajua tätä rosterikiinnikkeissä säästämistä. Ei siis kenellekään henk.koht tarkoitettu, mutta paljonko te niistä oikein pulitatte..

Mä olen ostanut noita A2 rst-ruuveja 6x60mm 10€/100kpl ja 6x90mm 15€/100kpl.. Johan tolla 25€ setillä kasaa isonkin saunan lauteet ja sää ylikin, eikä sit tarvi jossitella jälkikäteen että oliskohan pitänyt...

Jos kulmarautoja tai palkkikenkiä tarvii ostaa rosterisena niin ne maksaa hunajaa, mutta ei nuo ruuvit ainakaan meidän paikallisessa ruuvikaupassa kauheita maksa.

Mie en oikein tajua tätä rosterikiinnikkeissä säästämistä. Ei siis kenellekään henk.koht tarkoitettu, mutta paljonko te niistä oikein pulitatte..

Mä olen ostanut noita A2 rst-ruuveja 6x60mm 10€/100kpl ja 6x90mm 15€/100kpl.. Johan tolla 25€ setillä kasaa isonkin saunan lauteet ja sää ylikin, eikä sit tarvi jossitella jälkikäteen että oliskohan pitänyt...

Jos kulmarautoja tai palkkikenkiä tarvii ostaa rosterisena niin ne maksaa hunajaa, mutta ei nuo ruuvit ainakaan meidän paikallisessa ruuvikaupassa kauheita maksa.

Halvalla olet saanut 6x90:siä. Ite köyhdyin 5x90 A2:sta 21,17€/100kpl. Nuo 60-milliset rosteriruuvit on meilläpäin kyllä kiven alla. Saunaa varten niitä joutui ihan urakalla metsästämään. Perusmittaisia rst/aisi410 ruuveja sai puoleen hintaan Hong Kongista loppukesästä. Rosterisia palkkikenkiä ei saa edes paikallisista mutta Mitek:in tekemät rosteriset kulmaraudat ei kyllä ole kalliita. 50x50x35 1,99€/kpl. Vähän isommat vahvistetut taisi olla 2,5€/kpl.

Se nyt vain on valitettavasti luultavin syy kuvailemaasi ilmiöön että nurkan liitos on hutiloitu. Elementtien välistä jätetty villakaista pois esim.
Nyt alkaa asia vähän selvitä. Kyseessä ei ole mikään vuoto, vaan tietokonemallinnuksienkin mukaan nurkissa kovalla pakkasilla lämpötila laskee pakkasenpuolelle. mallinnuksessa kävi myös ilmi, että kuuranmuodostuminenkin on mahdollista. Uskoisin, että aika moni tuolla rakenteella oleva talo, käyttäytyy samanlailla. Kukapa sinne levyn taakse enää näkee. Meillä sattui sopivat olosuhteet levytyksen aikana (ulkona -30). Se että onko tuo sallittua ja hyväksyttävää, siitä en tiedä.

Nyt alkaa asia vähän selvitä. Kyseessä ei ole mikään vuoto, vaan tietokonemallinnuksienkin mukaan nurkissa kovalla pakkasilla lämpötila laskee pakkasenpuolelle. mallinnuksessa kävi myös ilmi, että kuuranmuodostuminenkin on mahdollista. Uskoisin, että aika moni tuolla rakenteella oleva talo, käyttäytyy samanlailla. Kukapa sinne levyn taakse enää näkee. Meillä sattui sopivat olosuhteet levytyksen aikana (ulkona -30). Se että onko tuo sallittua ja hyväksyttävää, siitä en tiedä.

Entäs talot ennen tietokonemallinnuksia? Ei ollu nurkat pakkasella jos oli eristykset kunnossa. No enpä jaksa vääntää enää, timba sulle kertoi myös omasta pakkasnurkastaan ja sen korjauksesta kuvien kera ja olipa mukana ir-mittaustuloksetkin muistaakseni. Kyseessähän on Kastellitalon seinärakenne ja väität tuossa juuri että suurimmassa osassa Suomen taloista on nurkat pakkasella ja kuurassa sisältä, vain koska tietokonemallinnus sanoo niin? Tosin Kastelli ei ole elementtitalo niin nurkatkin tulee tehtyä huolella jos on huolellinen tekijä. Tietokoneista viis, mutta jos eristys on kunnossa, on nurkat plussalla. Ei se rakettitiedettä ole. Ei herneitä, kunhan päden ja kerron oman mielipiteeni, ja niitähän rakentajilla riittää.

Nimim. yhden nurkan korjasin itsekin kun lämpökamera näytti pakkasta siellä. Höyrysulussa oli käden mentävä reikä ja villat oli huonosti sen lisäksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Entäs talot ennen tietokonemallinnuksia? Ei ollu nurkat pakkasella jos oli eristykset kunnossa. No enpä jaksa vääntää enää, timba sulle kertoi myös omasta pakkasnurkastaan ja sen korjauksesta kuvien kera ja olipa mukana ir-mittaustuloksetkin muistaakseni. Tietokoneista viis, mutta jos eristys on kunnossa, on nurkat plussalla. Ei se rakettitiedettä ole. Ei herneitä, kunhan päden ja kerron oman mielipiteeni, ja niitähän rakentajilla riittää.

Nimim. yhden nurkan korjasin itsekin kun lämpökamera näytti pakkasta siellä.

Joo, ei mikään nurkka voi olla pakkasella. Sehän vetää siihen kuuraa ja ennen sitä pakastumista ihan kunnolla kosteutta. Minä sanon tapausta tuntematta että tökerö suunnitteluvirhe jos joku pokerinaamalla väittää että tuollainen on nykytalossa jotenkin "normaalia". Uskon kyllä että joku talotehtaan valopää voi sitäkin pokalla väittää. Vastuista yritetään luistaa ensimmäisenä.

Mun tapaus ei ollut sen enempää talotehtaasta kiinni. Varmuutta vuotoon ei saa kuin purkamalla torppa, mutta todennäköistä on että sokkelin pinnan ja alaohjauspuun välissä tai alaohjauspuun ja elementin alaohjauspuun välissä oli jotain ylimääräistä, vaikkapa kivi ja sieltä tuli ilmavuotoa. Se korjaantui tällä:

http://rakennusprojekti.fi/?p=2336

Tuon jälkeen sitten lista kiinni ja odottelin pakkasia ja IR mittaus. Ei vuotoa enää. Nurkat samanlämpöisiä. Muutaman asteen muita seinäpintoja kylmempiä, tyyliin 2-3 astetta. Varmasti siitä syystä että nurkassa on aina vähempi eristettä...varsinkin elementtitaloissa. Mutta se tyyliin niin että nurkassa 15 ja muussa seinäpinnassa 17-18 astetta. Tuossa pahimmillaan tuokin nurkka oli jossain 0 asteessa, enkä mä osunut sitä ees mittaamaan kun ulkona oli -30 että varmaan oli pakkasella silloin.

EDIT: Ja jos joku ei Jyväskylässä raaski ostaa IR mittaria, niin minä voin tulla ihan ilmaiseksi mittaileen torppasi seuraavilla kovilla pakkasilla, sillä ehdolla että saan ottaa kuvia ja kertoa tarinat hallussani olevissa kahdessa blogissa. Asukkaan tietoja ei tarvitse paljastaa, mutta muuten saan kirjoittaa vapaasti.

Tosin tuo mittari ei ole kallis, että melkein jokaisen omakotiasujan työkalupakista pitäisi löytyä.

Meinaakko? Kesällä siinä kävelin ja nimeomaan siitä mallia otin kun tein semmoset jytäkät portaat.
Uskoisin tunnistavani kuumasinkityn naulankannan kun sellaisen näen. En toki enää päätäni pistä pantiksi muun kuin naulauksen osalta. Jos tieto pitää paikkansa niin puhutaan useiden useiden tuhansien tilistä.

.

Mul oli toi "wink" tossa lauseessani mukana...enhän mää voi tietää asiasta oikeesti mitään. En oo nähny teelmystä, enkä tiedä sopimusta. oon vaan nähny niin paljon kuinka urakoitsijat vedättävät rakennuittajia, varsinkin viron suunnasta tulevilla se kusetus jotenkin "kuuluu asiaan ja pelin henkeen"

Monasti esim. kaupungilla joku tekee sopimuksen ja eri taho käy kiireessä katsomassa että "onko tehty" ja jatkaa matkaa.

Joskus kun on toi käsi terveempi niin kirjoitan minkälaisia virityksiä on vastaan sattunut...esim. ikkunanasennusta ilman ikkunan ja seinärungon välisiä eristeitä (siihen vaan suoraan vuorilauta päälle) ja sekin kerta, kun yks äijä räjäytti itsensä ja talonsa samalla, kaivurikuski repi pohjia auki huomattiin ettei raudoitusta ollut ollenkaan, kanaverkkoa senkin edestä....nää 90-luvulla rakennettuja taloja, ja niiden rakennuttaja toimii nykyään aikuiskoulutuskeskuksessa rakentamisen opettajana...umpisuomalainen.

Ihminen on semmonen perkele, että aina kun se vaan näkee mahdollisuuden koijjaamiseen, se käyttää sen hyväkseen.

Entäs talot ennen tietokonemallinnuksia? Ei ollu nurkat pakkasella jos oli eristykset kunnossa. No enpä jaksa vääntää enää, timba sulle kertoi myös omasta pakkasnurkastaan ja sen korjauksesta kuvien kera ja olipa mukana ir-mittaustuloksetkin muistaakseni. Kyseessähän on Kastellitalon seinärakenne ja väität tuossa juuri että suurimmassa osassa Suomen taloista on nurkat pakkasella ja kuurassa sisältä, vain koska tietokonemallinnus sanoo niin? Tosin Kastelli ei ole elementtitalo niin nurkatkin tulee tehtyä huolella jos on huolellinen tekijä. Tietokoneista viis, mutta jos eristys on kunnossa, on nurkat plussalla. Ei se rakettitiedettä ole. Ei herneitä, kunhan päden ja kerron oman mielipiteeni, ja niitähän rakentajilla riittää.

Nimim. yhden nurkan korjasin itsekin kun lämpökamera näytti pakkasta siellä. Höyrysulussa oli käden mentävä reikä ja villat oli huonosti sen lisäksi.

Joo en vedä herneitä nenään. Olen amatööri rakennusalalla, niinkuin kysymyksistä varmaan huomaakin. Olen erittäin ison valtakunnalisesti toimivan firman kanssa tekemisissä. Heidän edustaja kävi paikalla ja sanoi, että tietokoneella mallennettiin teidän tilanne (ulkona -30 sisällä +22 ilmakosteus 28.) Nurkissa pakkanen tulee siinä mallinnuksessa höyrynsulun sisäpintaan ja kuuraakin voi muodostua. Heidän mielestään se on ok? Sen takia täällä huutelen, kun minun mielestä ei todellakaan ole ok. Painotan vielä, että ilmavuodosta ei ole kysymys, tiiveysmittausluku 0.5 ja olen melkein yhden barin ( 0.8) alipaineessa etsinyt vuotoja. Kylmällä ilmalla käsikopelolla löytyy pienetkin reijät. Lisäksi ilmiö koskee joka nurkkaa. Nyt kuumeisesti mietin mistä saan parasta amattitaitoa omalle puolelle, ettei talotehdas pääse kusettamaan. Oman valvojan kapasiteetti ei näköjään riitä tässä tilanteessa.. Talotehdas ehdotti, että laitetaan nurkissa höyrynsulku kaikkien villojen päälle. Timba79 tiedoksi että kohde ei sijaitse keskisuomessa.

Ihan voin pääni pistää pantiksi ettei pidä pakkasta olla höyrysulun sisäpinnassa vaikka ulkona ois -37. Olen mitannut itse ja on kuvattu lämpökameralla tämä Omatalo -elementtitalo. Ja kuten Timba sanoi, ei ole pakkasta heilläkään.

Rakennetta ei ole hyvä muuttaa, en ymmärrä mikä talotehdas semmoista edes ehdottaa. Rakenteessahan ei ole mitään vikaa kun Suomen Suosituin Kastellikin käyttää samaa rakennetta. Itse luulen että tuossa on nyt semmonen homma jotta elementtien saumasta on jopa unohtunut villakaista pois tai se on huonosti, eli vain runkotolpat ovat toisiaan vasten ja pakkanen tulee sieltä höyrynsulkumuoviin suoraan. Toinen vaihtoehto on että seinäelementit on liitetty toisiinsa huonosti.

Ohessa jonkinsortin kuva, tosin rakenne hieman eri.
image.webp

Kuvassa taitaa olla erillinen ulkonurkkaelementti, yleensähän seinäelementit tulevat vain toisiinsa.

Joo en vedä herneitä nenään. Olen amatööri rakennusalalla, niinkuin kysymyksistä varmaan huomaakin. Olen erittäin ison valtakunnalisesti toimivan firman kanssa tekemisissä. Heidän edustaja kävi paikalla ja sanoi, että tietokoneella mallennettiin teidän tilanne (ulkona -30 sisällä +22 ilmakosteus 28.) Nurkissa pakkanen tulee siinä mallinnuksessa höyrynsulun sisäpintaan ja kuuraakin voi muodostua. Heidän mielestään se on ok? Sen takia täällä huutelen, kun minun mielestä ei todellakaan ole ok. Painotan vielä, että ilmavuodosta ei ole kysymys, tiiveysmittausluku 0.5 ja olen melkein yhden barin ( 0.8) alipaineessa etsinyt vuotoja. Kylmällä ilmalla käsikopelolla löytyy pienetkin reijät. Lisäksi ilmiö koskee joka nurkkaa. Nyt kuumeisesti mietin mistä saan parasta amattitaitoa omalle puolelle, ettei talotehdas pääse kusettamaan. Oman valvojan kapasiteetti ei näköjään riitä tässä tilanteessa.. Talotehdas ehdotti, että laitetaan nurkissa höyrynsulku kaikkien villojen päälle. Timba79 tiedoksi että kohde ei sijaitse keskisuomessa.

Kerro rohkeasti minkä firman taloissa on tuollainen ominaisuus vakiovarusteena, että joka nurkka on kuurassa. Vielä parempi jos nurkkarakenne esitettäisiin jossain suunnitelmassa ja näyttäisit sitä. Eristettähän sieltä jostain kohdasta puuttuu, mutta onko kyseessä työvirhe vai (vielä pahempaa) suunnitteluvirhe. Olisko sulla näyttää valokuvia kohteesta?

Kerro rohkeasti minkä firman taloissa on tuollainen ominaisuus vakiovarusteena, että joka nurkka on kuurassa. Vielä parempi jos nurkkarakenne esitettäisiin jossain suunnitelmassa ja näyttäisit sitä. Eristettähän sieltä jostain kohdasta puuttuu, mutta onko kyseessä työvirhe vai (vielä pahempaa) suunnitteluvirhe. Olisko sulla näyttää valokuvia kohteesta?

Vielä en kerro firman nimeä jätetään se kortti viimeseksi jos muut keinot ei sitä ennen tepsi. Omasta mielestä rakennusvirheestä ei ole kysymys. Villakaista on asianmukaisesti paikallaan. Lisäksi uretaanilla viimestelty liitokset. Alaohjauspuun molemmin puolin uretaani tiivistys myös, joten tuskinpa sieltä vuotaa. Olin elementti asennuksen aikana paikalla ja kuvasin operaation. Talofirmakin epäili heti aluksi rakennusvirhettä ja heidän mielestään tilanne ei ole normaali. Kun rakennusvirhettä ei löytynyt, niin yllättäen tilanteesta tulikin normaali ja hyväksyttävissä oleva asia. Jos tilanne on heidänmielestään normaali, niin miksi he tekevät vapaaehtoisestu lisää työtä. Ovat kuitenkin mielihyvin muuttamassa rakennetta ja siirtäisivät höyrynsulun paikkaa nurkissa. Itse olen tullut siihen tulokseen, että kyseessä on suunnitteluvirhe. En vaan tiedä miten tämän homman kanssa edetä. Vaikea amatöörinä ammattilaisia vastaan vääntää. Onkohan tavarantarkastaja tässä kohtaa oikea taho.

Mä haluaisin nähdä ne mallinnukset jossa pakkanen tulee höyrynsulkuun asti. Villaseinän nollapiste on laskettavissa helposti, jos sisällä on +20 ja ulkona -20, nollapiste on keskellä seinää (pintavastukset ja ulkovuoraus muuttaa sitä vähän ulospäin) ja se muuttuu suuntaa tai toiseen ulkolämpötilan mukaan. Jos sulla on 200mm villaa-höyrunsulku-50mm villaa niin ulkona pitäisi olla -80 ennen kuin höyrynsulussa saa olla pakkasta.

Sun tapauksessa ilmavuoto on ulkoseinässä sisäänpäin eli ulkoilma pääsee "tuulemaan" hyörynsulkuun. Vikoja voi olla edellämainitut villa puuttuu elementtien välistä, villojen välissä on rakoja, jos pakkanen on pelkästään alanurkassa niin alaohjauspuun välistä vuotaa ilmaa, tuulensuoja voi puuttua/olla huonosti niin villoihin tuulee jne. Mahdollisuuksia on monia eikä totuutta tiedä ennen kuin aukaisee rakenteen

Uretaanivaahto ei ole hyvä eriste puurakenteissa, koska se ei jousta eli jos puu tai levy vähän taipuu niin uretaani irtoaa ja sinne tulee rako. Solumuovia suositellaan alaohjauspuun alle, ilmarakojen takia.

Mä haluaisin nähdä ne mallinnukset jossa pakkanen tulee höyrynsulkuun asti. Villaseinän nollapiste on laskettavissa helposti, jos sisällä on +20 ja ulkona -20, nollapiste on keskellä seinää (pintavastukset ja ulkovuoraus muuttaa sitä vähän ulospäin) ja se muuttuu suuntaa tai toiseen ulkolämpötilan mukaan. Jos sulla on 200mm villaa-höyrunsulku-50mm villaa niin ulkona pitäisi olla -80 ennen kuin höyrynsulussa saa olla pakkasta.

Sun tapauksessa ilmavuoto on ulkoseinässä sisäänpäin eli ulkoilma pääsee "tuulemaan" hyörynsulkuun. Vikoja voi olla edellämainitut villa puuttuu elementtien välistä, villojen välissä on rakoja, jos pakkanen on pelkästään alanurkassa niin alaohjauspuun välistä vuotaa ilmaa, tuulensuoja voi puuttua/olla huonosti niin villoihin tuulee jne. Mahdollisuuksia on monia eikä totuutta tiedä ennen kuin aukaisee rakenteen

Uretaanivaahto ei ole hyvä eriste puurakenteissa, koska se ei jousta eli jos puu tai levy vähän taipuu niin uretaani irtoaa ja sinne tulee rako. Solumuovia suositellaan alaohjauspuun alle, ilmarakojen takia.

Selvennykseksi, että nurkassahan rakenne on vähän erilainen kun suoralla seinällä. Mitään ongelmaa ei ole havaittu suoralla seinällä. Ongelmat koskee nurkkia. Niissähän on puuta enemmän. Se tässä itseä kiinnostaa, että miten 20cm vahvasta puusta johtuu kylmä. Eli paljonko pitää olla pakkasta ulkona, että se tulee puutapitkin hoyrynsulun sisäpintaan? Talotehtaan mukaan se on ihan ok, että se tulee nurkassa siihen 5cm sisäpuolisen villan taakse. Ja silloin kun ulkona oli -25--30 niin sitä kuuraa oli katosta lattiiaan koko matkalta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom