Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mä just mietin ettei saunaan ja kylppäriin varmaan tuuletusmahdollisuutta tarvisi. Minkälaisissa käyttötapauksissa nuo tilat tarvitsisivat tuuletusta?

Eikö hätäpoistumistie tarvita vasta jos makuuhuoneet sijaitsevat toisessa kerroksessa(tai kerroskorkeus maasta on N metriä)? Meillä talo tulee yhteen tasoon, joten käsittääkseni noita ei tarvitse huomioida?

Sauna ja kylppärihän ne kosteimmat tilat on hetkellisesti, siksi niihin mahdollisuus tuulettaa tehokkaammin ikkunoiden kautta.

Meillä myös yksikerroksinen ja sillon kait varapoistumisteitä ei tarvi.

Mä just mietin ettei saunaan ja kylppäriin varmaan tuuletusmahdollisuutta tarvisi. Minkälaisissa käyttötapauksissa nuo tilat tarvitsisivat tuuletusta?

Eikö hätäpoistumistie tarvita vasta jos makuuhuoneet sijaitsevat toisessa kerroksessa(tai kerroskorkeus maasta on N metriä)? Meillä talo tulee yhteen tasoon, joten käsittääkseni noita ei tarvitse huomioida?

Joo mulla on yläkerrassa kiinteästi avattavat ikkunat. Pitää olla kahvat ruuvattu kiinni. Ei käy irrotettavat. Ja pitää aueta enemmän kuin tuuletustarkoituksessa.

Tarkoittaako tämä sitä että kakskerroksissa ei saa olla yläkerrassa elementtilaseja makuuhuoneissa? Oddis ja Vässy varmaan osais tähän vastata...?

Sauna ja kylppärihän ne kosteimmat tilat on hetkellisesti, siksi niihin mahdollisuus tuulettaa tehokkaammin ikkunoiden kautta.
Meillä myös yksikerroksinen ja sillon kait varapoistumisteitä ei tarvi.

Tottahan tuo on, mutta nyky taloissa kun saa ilmanvaihtoa säädettyä niin märkätilat saa kyllä kohtuu nopsaan kuivattua kun laittaa konetta hetkellisesti isommalle kylpemisen päätteeksi. On meilläkin kyllä tuuletusikkunat molemmissa, mutta en kyl oikein ole varma että miksi. Ei kai tuosta haittaakaan ole. Arkkitehdit ainakin piirtää tuuletusräppänöitä ihan vanhasta tottumuksesta. Saunassa toi voi olla ihan käteväkin jos haluaa saunomisen lomassa vähän lisähappea koppiin.

Tottahan tuo on, mutta nyky taloissa kun saa ilmanvaihtoa säädettyä niin märkätilat saa kyllä kohtuu nopsaan kuivattua kun laittaa konetta hetkellisesti isommalle kylpemisen päätteeksi.

Niin tuossa tulevassa talossa vai nykyisessä? Meinaan vaan että oletko testaillut kuinka nopsaan se kuivaa? IMO avattava ikkuna on kylpyhuoneessa ihan ehdoton.

Eikö muka alakerran makkareista tarvi olla ulospääsyä? Aika erikoista... siinähän on melko nalkissa jos sattuu oven takana palamaan. Jemmatkaa ainakin tiiliskivi siihen lähistölle.
"Rakennuksen jokaiselta poistumisalueelta, jossa muutoin kuin tilapäisesti oleskelee tai työskentelee henkilöitä, tulee yleensä olla
vähintään kaksi erillistä, tarkoituksenmukaisesti sijoitettua uloskäytävää."

Eikö muka alakerran makkareista tarvi olla ulospääsyä? Aika erikoista... siinähän on melko nalkissa jos sattuu oven takana palamaan. Jemmatkaa ainakin tiiliskivi siihen lähistölle.
"Rakennuksen jokaiselta poistumisalueelta, jossa muutoin kuin tilapäisesti oleskelee tai työskentelee henkilöitä, tulee yleensä olla
vähintään kaksi erillistä, tarkoituksenmukaisesti sijoitettua uloskäytävää."
Jep, oudolta kuulostaa. Meillä on 3 makuuhuonetta joissa on kaikissa iso, yhden seinän kokoinen kiinteä ikkuna. Jokaisessa on sen lisäksi myös erillinen pelastautumisikkuna/ovi. 2 pelastautumisovea aukeaa parveketerassille ja 1 on ranskalaisen parvekkeen tyyppinen ehkä 70-80 cm maanpinnan yläpuolella. Uskaltaisin epäillä että pelkät kiinteät ikkunat eivät käy jos asuinhuoneessa on vain 1 ovi oli kyseessä sitten mikä kerros hyvänsä.

Jep, oudolta kuulostaa. Meillä on 3 makuuhuonetta joissa on kaikissa iso, yhden seinän kokoinen kiinteä ikkuna. Jokaisessa on sen lisäksi myös erillinen pelastautumisikkuna/ovi. 2 pelastautumisovea aukeaa parveketerassille ja 1 on ranskalaisen parvekkeen tyyppinen ehkä 70-80 cm maanpinnan yläpuolella. Uskaltaisin epäillä että pelkät kiinteät ikkunat eivät käy jos asuinhuoneessa on vain 1 ovi oli kyseessä sitten mikä kerros hyvänsä.

Eipä tartte olla avautuvia ikkunoita makkareissa. Meidän lasten makkarit on tokassa kerroksessa ja niissä on kiinteät ikkunat. Molemmissa on toki 400x400mm aukeava tuuletusikkuna (kippi/kokonaan avautuva lämpölasinen ikkuna). Näiden ikkunoiden alle ei vaadittu mitään tikkaita tms. koska niiden ei katsottu olevan hätäpoistumisteiksi kelpaavia. Sen sijaan ovesta pääsee kolmeen suuntaan (kellariin, olkkariin ja yläkertään) joissa kaikissa ovi ulos kämpästä. Tätä kyllä käyttöönottotarkastuksessa tartkastaja pitkään tavasi papereistaan ja meidän järjestely kelpasi.

Eipä tartte olla avautuvia ikkunoita makkareissa. Meidän lasten makkarit on tokassa kerroksessa ja niissä on kiinteät ikkunat. Molemmissa on toki 400x400mm aukeava tuuletusikkuna (kippi/kokonaan avautuva lämpölasinen ikkuna). Näiden ikkunoiden alle ei vaadittu mitään tikkaita tms. koska niiden ei katsottu olevan hätäpoistumisteiksi kelpaavia. Sen sijaan ovesta pääsee kolmeen suuntaan (kellariin, olkkariin ja yläkertään) joissa kaikissa ovi ulos kämpästä. Tätä kyllä käyttöönottotarkastuksessa tartkastaja pitkään tavasi papereistaan ja meidän järjestely kelpasi.
Jännää ja jotakuinkin epäjohdonmukaista, mutta kuka näitä rakentamisen pykäliä oikein ymmärtää. Meillä noi pelastautumisovet oli kuulemma pakolliset vaikka talossa on sprinklerit; oikeasti sprinklauksen syy on tosin kuulemma se, että yhtiön talot on nurkistaan liian lähellä naapurin terassia ja yhden palaessa voisi pala kaikki.

Jos on puusauna tai mahdollisuus niin joko sauna tai ph on syytä varata avattavalla ikkunalla jos on ylipäätään mahdollista. Se on nimittäin helpompaa jos sytyttäessä sattuu käymään niin että savut tuleekin sisäänpäin eikä mää piipusta ulos. Ylipaineistus ei välttämättä auta eli ovet pitää saada auki ja souvin hyödyksi jää ainoastaann palohälyttimien toiminnan tarkastus :)

Noihin asioihin voi varmuudella sanoa että kannattaa tarkistaa paikallisesti koska kunta- ja rakennustarkastajakohtaisia tulkintoja ei voi yleistää edes välttämättä kunnan sisällä.

Minä taas voin omaani suositella ihan kenelle tahansa. Jos haluaa SUURELEMENTTITALON niin tutustu Teri-Taloihin.

Tää nyt voi männä vituiksi mun osalta kun nuorempi rupes tänään laattaamaan, mutta olis tarkoitus huomenna ajella Keuruulle katsomaan ja valokuvaamaan kun pystytetään Teri-Talojen toimesta tilaelementtitalo. Eli alakerran elementit on kokonaisua huoneita. Kerrankin oikeita suurelementtejä kun pitää olla vilkkulamppuauto vetämässä letkaa kun ne tuodaan paikalle. Tästä lisää sikäli mikäli kukaan ei laattaa ja pääsen mestoille.

Tänään juoksin varmaan 4-5 tuntia kameran kanssa pitkin sitä raksaa, varmaan tyyliin 300 kuvaa räpsitty. Jos ehdin niin alan illalla ruotimaan niitä ja laittelen sitten linjoille.

Mielenkiintoinen projekti. Tuohon kahteen mennessä oli siis alakerran tilaelementit paikoillaan ja yläkerrasta puuttui toinen päätyseinä ja yksi pala pitkää seinää ja parit väliseinät. Huomenna ne nostelee kattomodulit paikoilleen jos ei sada. Sitä en kyllä ehdi kuvailemaan. Mitään ristikoita tuohon ei siis tule vaan moduuleista kasattu katto kaikkine eristeineen.

Alakerrassa oli paneelit katossa, sauna kiuasta vailla valmis. Teknisessä tilassa vehkeet paikoillaan, lattiavalut siis tehty sinne minne ne tulee eli kosteat tilat. Oli rossipohjaratkaisu.

Tuolleenkin voisi joskus rakentaa, mutta ei ehkä ihan ensikertalaisen talo siitä syystä että siellä ei siten enää esim. sähköja paljon rakennusaikana muutella. Eli suunnitelmat pitää kyllä olla 101% kunnossa.

Tässähän tulikin esiin sopivasti tämä rakentamisen paras puoli: se on niin kallista, että projektin jälkeen ei enää muutaman tonnin kaiuttimien ostaminen tunnu missään. Tai voi ostaa kunnon järjestelmäkamerankin silmiä räpsäyttämättä ja ei tunnu vieläkään missään, kun vertaa esim siihen, että sorakuski lähettää laskun.

Kyllä ne tuntuu siinä missä soralaskukin eli ei tässä huvin vuoksi näitä ostella. Nuo oli yhtäältä tiedossa (värimaailmat) ja toisaalta myöskin tarpeessa (eli jossain budjetissa). Esim. mun 12v vanha putki-tv veteli viimeisiään ja oikeasti vanhat kalusteet on käytössä muissa tiloissa jos ei mennyt kiertoon. Kalusteita on myös tehty ja vanhaa värjätty uudestaan yms.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tänään juoksin varmaan 4-5 tuntia kameran kanssa pitkin sitä raksaa, varmaan tyyliin 300 kuvaa räpsitty. Jos ehdin niin alan illalla ruotimaan niitä ja laittelen sitten linjoille.

Mielenkiintoinen projekti. Tuohon kahteen mennessä oli siis alakerran tilaelementit paikoillaan ja yläkerrasta puuttui toinen päätyseinä ja yksi pala pitkää seinää ja parit väliseinät. Huomenna ne nostelee kattomodulit paikoilleen jos ei sada. Sitä en kyllä ehdi kuvailemaan. Mitään ristikoita tuohon ei siis tule vaan moduuleista kasattu katto kaikkine eristeineen.

Alakerrassa oli paneelit katossa, sauna kiuasta vailla valmis. Teknisessä tilassa vehkeet paikoillaan, lattiavalut siis tehty sinne minne ne tulee eli kosteat tilat. Oli rossipohjaratkaisu.

Tuolleenkin voisi joskus rakentaa, mutta ei ehkä ihan ensikertalaisen talo siitä syystä että siellä ei siten enää esim. sähköja paljon rakennusaikana muutella. Eli suunnitelmat pitää kyllä olla 101% kunnossa.

Tarkennetaan tuota, eli oletettavasti puurossipohja. Lattiavalut tehty vanereiden tms. päälle. Kysyisin, maanvaraisen laatan omistajilta olisitteko tehneet puusta pohjanne? Luottaisitteko 100% että kaikki on kunnossa eikä homehdu. Itse näen tuon älväriratkaisuna. Tieto lisää tuskaa ja ei sovellu ainakaan minulle. Ontelolaatat on ainoa tapa tehdä alapohja. Betonin homeensieto kyky on aivan eri planeetalta kun puun. Lisäksi tuollainen elementtiratkaisu liikuttaa saumoja aina ja tapetit nirskuu seinistä ja lattia notkuu jokusen vuoden kuluttua. Mökkifiilistä hakevalle kyllä. Valettu pesuhuone ei poista ongelmaa, että se valu loppuu tasan siihen pesutilan saumaan ja jos sieltä jokinpaikka ratkeaa niin vesi valuu suoraan puualapohjaan ja villoihin. Pesutilat tehdään umpibetoniseksi ja kosteuseristetään jos haluaa olla 100 varma ratkaisusta ja omaa luotettavuushäiriöoireyhtymän eikä usko pelkän kosteuseristyksen täydelliseen pitävyyteen.

Niin eli lyhyesti. tuohan ei ero älväristä millään muotoa. Tehty iät ja ajat, eli ei mitään uutta auringonlaskun alla.

.... Pesutilat tehdään umpibetoniseksi ja kosteuseristetään jos haluaa olla 100 varma ratkaisusta ja omaa luotettavuushäiriöoireyhtymän eikä usko pelkän kosteuseristyksen täydelliseen pitävyyteen.

Ei riitä tuolle "luotettavuushäiriöoireyhtymästä" kärsivälle vaan kosteat tilat pitää tehdä paineastianormilla kasatun pömpelin sisään :)

Enkä muuten vaihtaisi tuota maanvaraista laattaa mihinkään puupohjaan eli ontelolaatta pitäisi olla.

Meidän toteutuma on omatekemän budjetin ja Talopelin välissä, omaa työtä paljon (tarkemmin eritelty joskus aiemmin johonkin threadiin). Omassa budjetissa oli asiat työkaluja ja pihaa myöden, mutta kun sieltä puuttui mm. lukitukset, kattoturvat, sadevesijärkät ja perustustyöt sekä LVIS meni yleisesti alakanttiin (releitä on siis enempi jottei tarvitse jälkeenpäin kitua ja katua). Pintamateriaaleissa ei nuukailtu vaikka ylitykset oli aika nopeasti tiedossa. Tämä johtui lähinnä siitä että rahoitusvaraa oli käytettävissä (rahoitusbudjettia oli siis enemmän kuin rakennusbudjetti). Alkuperäisestä suunnitelmasta ainoastaan poreamme on hankkimatta (sitten joskus tulorahoituksella jos tuntuu siltä, varaukset on tehtynä).

Niin, euroina mennään siis 280....340te välissä (sisältäen siis tontin yms. eli kaikki) ja paikka on etelä-suomessa. Neliöt yms. tiedot löytyy jostain threadista.

EDIT: Niin ja ne uudet huonekalut on hankittu rt-oh akselilla sekä LED-taulut ja kotiteatteria...
EDIT2: Terassit on sitä UPM ProfiDeckiä ja piha alkaa olla kohta peruskunnossa. Puuttuvat/keskeneräiset asiat ja piharakennelmat mahtuu edelleen yo. kustannushaarukkaan (kun itse tekee PALJON).

Täällä yllättävän samalla tavalla kun 69T:llä. Budjetti piti hyvin talossa, aikataulua ei edes yritetty tehdä kun lähes KAIKKI itse tehtynä. Materiaaleissa eikä varusteissa juurikaan nuukailtu. Lainaan oli varattu 20% ylimääräistä budjetin päälle, jäi nostamatta se 20%. Pihaan menee joitain satasia vielä ja autotalli ensi vuonna ehkä 10keur lisää, ilman pankin apuja loput.

Mitähän tuosta tulisi ~1100Eur / m2 luokkaa kaikkineen. No tuohon päälle aurinkohärpäkkeet, pihajutut ja vaikka autotallin hinta mukaan niin ehkä ~1250Eur /m2 koko hoito. Tontti mukana (täällä maalla toki eri planeetalla hintaluokat maassa).

Ja jos ensi kertaa rakentaa ja meinaa itse olla tekemässä paljon, niin sitä työn määrää ja kuluvan ajan määrää ei pysty kuvittelemaan. Jos on jonkin arvion tehnyt aikataulusta niin parempi kertoa kahdella heti alkuun.

Täällä yllättävän samalla tavalla kun 69T:llä. Budjetti piti hyvin talossa, aikataulua ei edes yritetty tehdä kun lähes KAIKKI itse tehtynä. Materiaaleissa eikä varusteissa juurikaan nuukailtu. Lainaan oli varattu 20% ylimääräistä budjetin päälle, jäi nostamatta se 20%. Pihaan menee joitain satasia vielä ja autotalli ensi vuonna ehkä 10keur lisää, ilman pankin apuja loput.

Mitähän tuosta tulisi ~1100Eur / m2 luokkaa kaikkineen. No tuohon päälle aurinkohärpäkkeet, pihajutut ja vaikka autotallin hinta mukaan niin ehkä ~1250Eur /m2 koko hoito. Tontti mukana (täällä maalla toki eri planeetalla hintaluokat maassa).

Ja jos ensi kertaa rakentaa ja meinaa itse olla tekemässä paljon, niin sitä työn määrää ja kuluvan ajan määrää ei pysty kuvittelemaan. Jos on jonkin arvion tehnyt aikataulusta niin parempi kertoa kahdella heti alkuun.

Joo, tarkoitus oli alunperin tehdä melko paljon mutta siitä tuli sitten loppupelissä KAIKKI MAHDOLLINEN ja loput piti opetella. Ilman jonkinlaista kykyä ja taitoa olisi rahoitus- ja varsinkin rakennusbudjetti mennyt pahasti perseelleen koska tunnetusti työ maksaa. Sillä rahamäärällä olisi sitten saanut todennäköisesti enempi vitutusta kuin pää kestää ja nyt ei välttämättä olisi kirjoittelemassa täällä :)
Aikatauluista sen verran että itsellä oli aluksi kykyä nopeampi aikataulu, emännällä se optimistisempi. Pitkäksi meni siitäkin puoli vuotta mutta valmista tulee hissukseen ja lopputarkastus saataneen pidettyä ensi kesänä ilman jatkoaikoja.

Jos kaiken olisi tiennyt etukäteen niin olisin kyllä ehkä jättänyt aloittamatta tai toisaalta olisi voinut tehdä "täydellisen" :D

Tarkennetaan tuota, eli oletettavasti puurossipohja. Lattiavalut tehty vanereiden tms. päälle. Kysyisin, maanvaraisen laatan omistajilta olisitteko tehneet puusta pohjanne? Luottaisitteko 100% että kaikki on kunnossa eikä homehdu. Itse näen tuon älväriratkaisuna. Tieto lisää tuskaa ja ei sovellu ainakaan minulle. Ontelolaatat on ainoa tapa tehdä alapohja. Betonin homeensieto kyky on aivan eri planeetalta kun puun. Lisäksi tuollainen elementtiratkaisu liikuttaa saumoja aina ja tapetit nirskuu seinistä ja lattia notkuu jokusen vuoden kuluttua. Mökkifiilistä hakevalle kyllä. Valettu pesuhuone ei poista ongelmaa, että se valu loppuu tasan siihen pesutilan saumaan ja jos sieltä jokinpaikka ratkeaa niin vesi valuu suoraan puualapohjaan ja villoihin. Pesutilat tehdään umpibetoniseksi ja kosteuseristetään jos haluaa olla 100 varma ratkaisusta ja omaa luotettavuushäiriöoireyhtymän eikä usko pelkän kosteuseristyksen täydelliseen pitävyyteen.

Niin eli lyhyesti. tuohan ei ero älväristä millään muotoa. Tehty iät ja ajat, eli ei mitään uutta auringonlaskun alla.

Enpä mä tähän keksi sanoa muuta kuinettä KIVITALO!

Mutta kyselenpä noin muuten vaan suoraan tehtaalta tai oikeammin sen edustajalta tuosta rakenteesta. En tunne sen tarkemmin, eikä tuo talo ole minun jos se nyt jollekulle jäi epäselväksi...

Eli taisi olla sisustusvalmis-sarjaa? Mikä malli ja mihin hintaan about? Perustukset tehty itse?

http://teritalot.fi/index.php?id=501ac72dae744&lang=fi

Juu, tuota sarjaa. En tiedä vastauksia muuta kuin että Victoria on malli. Voin kysellä hintoja. Perustukset nyt saa talotehtaaltakin, mutta lienee joku timpuri tehnyt. Oli muuten jämpin näköstä muurausta että tuskin niitä ihan kukaan tavan DIY oli tehnyt.

EDIT: Tässäpä yksi kuva kun isoin elementti nousee paikoilleen. Laitan tuosta isomman jutun kuvineen blogiin kun ehdin.

Liitteet

• elementin_nosto.webp
    elementin_nosto.webp
    168,1 KB · Katsottu: 1 689

Tuohan on nimenomaan ensikertalaisen talo. Kaikki tulee valmiina sisustusta myöten eli ei tarvinne edes tapetteja speksailla jos ei taho.
Aika standardikamaa tätä nykyä. Esim ne vaajatalojen homehtuvat rossipohjat on samalla idealla. :)

Tässäpä yksi kuva kun isoin elementti nousee paikoilleen. Laitan tuosta isomman jutun kuvineen blogiin kun ehdin.

En tiedä hämääkö kuvakulma, mutta jännästi pari jannua tuolla hengailee nostettavan elementin alla muinamiehinä..

Tuohan on nimenomaan ensikertalaisen talo. Kaikki tulee valmiina sisustusta myöten eli ei tarvinne edes tapetteja speksailla jos ei taho.
Aika standardikamaa tätä nykyä. Esim ne vaajatalojen homehtuvat rossipohjat on samalla idealla. :)

No totta. Vaan sitten pitää olla oikeasti suunnittelijat ajan tasalla. Tuollaisessa kun ei sitten pistorasioiden paikkoja enää muuteta lennosta. En mä ainakaan ensikertalaisena niitä ois osannut ennakkoon miettiä. Mutta en mä yritäkkään olla täydellinen...

En tiedä hämääkö kuvakulma, mutta jännästi pari jannua tuolla hengailee nostettavan elementin alla muinamiehinä..

No tuossa hämää. Mutta joutuuhan ne siellä allakin joskus olemaan kun niitä paikoilleen nostetaan. Vai miten meinaat että ne esim. kuljetustuet ottaa pois menemättä osittain alle?

En laita yhtään ainutta kuvaa enää tietäen että joku on lähelläkään alla. Senverran iso paskamyrsky nousi siitä yhdestä oman raksan kuvasta kun en osannut selittää että vein sen taitettavalla näytöllä olevan kameran sinne alle enkä seissyt siellä itse.

Jos tuollainen iso elementti lähtee irti nosturista, niin hyvin suurella todennäköisyydellä joku teloo itsensä vaikka ei seisoisikaan suoraan alla...

Ehkä viisainta etten pistä tänne suoraan yhtään kuvaan tästä, en jaksa selittää asioita jotka ei minua suoraan koske. Ne lukee blogista joita kiinnostaa. Ja kysyy siellä ja pyydän sitten jonkun tehtaalta vastaamaan kun en itse oikeasti osaa, eikä jaksa napata selvittää asioita mistä ei ole tarkkaan tietoa eikä nyt suoraan itseä koske.

Timbastahan on tullut blogissaan oikea kansalaisaktivisti :lol2:

Suositut

Back
Ylös Bottom