Talon lämmitysjärjestelmät

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos omaa torppaani olisin nyt ostamassa ja tässä olisi tuon ikäinen ML-järjestelmä, niin kyllä se mulle olis ihan hyvä asia. Huolto/korjaus on kuitenkin paljon pienempi investointi kuin koko järjestelmän laittaminen ja siihen saa kotitalousvähennykset. Sitähän ei tiedä saako vähennyksiä tulevaisuudessa, mutta eipä tiedä monesta muustakaan asiasta.

Tokihan se voi olla mahdollista, että ei se MLP kaikista halvin olisi pitkällä tähtäimellä ja asiantuntijat ehkä osaavat perustella sen järjettömyyttä, mutta toisaalta silti luulen, että maalämpö on kuitenkin hyvässä maineessa keskivertotallaajan asteikolla riippumatta sen iästä. Ja nehän taloja ostaa oikeasti ja luultavasti voi esim. keittiön layout vaikuttaa enemmän kuin lämmitysjärjestelmä. Ainakin jos ensimmäistä omaa ostaa...

Itsehän myös aluksi olin maalämpöä vastaan ja se oli suunnilleen viimeinen vaihtoehto, mutta lopulta se sitten kuitenkin taloon (ja talliin) tuli.
This. Olin juuri kirjoittamassa samaa. MLP korjaus on tosiaan joku murto-osa alkuinvestoinnista; eipä tuolla vedellä lattiputkia tai porailla kaivoja; tod näk vaihdetaan itse pumppu/kompura uuteen/parempaan ja sillä hyvä. Kaikki MLP investointilaskurit on lisäksi koko 2000-luvun unohtanut sen että sähkön hinta on noussut paljon kovempaa kuin mitkään elinkustannusindeksit.

Täällä Kehä III sisällä myydään jo nyt about 5 vuotta vanhoja taloja, joista maksetaan 500 Eur/kk tontin vuokraa ja yli 300 Eur/kk sähkölämmityksestä. Eka vajaa tonni menee asumiseen ilman että penniäkään menee lainojen lyhennykseen. Jos sähkön hinta jatkaa nykyisellä kurssilla ei noiden kämppien omistajilla ole kohta kovin kivaa...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
This. Olin juuri kirjoittamassa samaa. MLP korjaus on tosiaan joku murto-osa alkuinvestoinnista; eipä tuolla vedellä lattiputkia tai porailla kaivoja; tod näk vaihdetaan itse pumppu/kompura uuteen/parempaan ja sillä hyvä. Kaikki MLP investointilaskurit on lisäksi koko 2000-luvun unohtanut sen että sähkön hinta on noussut paljon kovempaa kuin mitkään elinkustannusindeksit.

Täällä Kehä III sisällä myydään jo nyt about 5 vuotta vanhoja taloja, joista maksetaan 500 Eur/kk tontin vuokraa ja yli 300 Eur/kk sähkölämmityksestä. Eka vajaa tonni menee asumiseen ilman että penniäkään menee lainojen lyhennykseen. Jos sähkön hinta jatkaa nykyisellä kurssilla ei noiden kämppien omistajilla ole kohta kovin kivaa...
Minkä kokoisista kämpistä puhutaan, jos pelkkään lämmitykseen menee yli 3600€/v:jahas:
Meillä meni 2010v pikkasen alle 150€/kk lämmitykseen ja käyttösähköön kaikkineen kk/mittarimaksuineen.
Meillä tosin on tuollainen vaatimaton luukku täällä Pirkanmaalla kokonaispinta-alaltaan n210m2;)

Jos omaa torppaani olisin nyt ostamassa ja tässä olisi tuon ikäinen ML-järjestelmä, niin kyllä se mulle olis ihan hyvä asia. Huolto/korjaus on kuitenkin paljon pienempi investointi kuin koko järjestelmän laittaminen ja siihen saa kotitalousvähennykset. Sitähän ei tiedä saako vähennyksiä tulevaisuudessa, mutta eipä tiedä monesta muustakaan asiasta.

Tokihan se voi olla mahdollista, että ei se MLP kaikista halvin olisi pitkällä tähtäimellä ja asiantuntijat ehkä osaavat perustella sen järjettömyyttä, mutta toisaalta silti luulen, että maalämpö on kuitenkin hyvässä maineessa keskivertotallaajan asteikolla riippumatta sen iästä. Ja nehän taloja ostaa oikeasti ja luultavasti voi esim. keittiön layout vaikuttaa enemmän kuin lämmitysjärjestelmä. Ainakin jos ensimmäistä omaa ostaa...

Itsehän myös aluksi olin maalämpöä vastaan ja se oli suunnilleen viimeinen vaihtoehto, mutta lopulta se sitten kuitenkin taloon (ja talliin) tuli.

Ei tuo MLP meilläkään ensimmäinen vaihtoehto ollut, kuten tuossa kirjoituksessanikin toin esiin. Suoraan sähköä suunniteltiin ensin tosissaan. Se vaihtui sitten piippuvaraajaan ja näitä PILP systeemejäkin mietittiin. Maalämpöön päädyttiin sitten lopulta appiukon suosituksista. Hän LVI asentajana näistä minua enempi tietää ja kuitenkin meille asenti pumput ja systeemit ilmaiseksi. Itse ostin siis pumpun ja varaajan ja appiukko hoiti loput...tarvikkeineen!

Ja tosiaan jos ostaisin torppaa jossa olisi vanhempi pumppu, niin miksi se olisi huonompi kuin torppa jossa olisi yhtä vanha joku muu lämmitysjärkkä? Ei noista mikään ikuisesti kestä. Ja se kaivon poraaminen maksaa saman minkä uusi pumppu. Eli pelkän pumpun uusiminen tarvittaessa ei olisi mikään ihan ylitsepääsemätön kustannus.

Minkä kokoisista kämpistä puhutaan, jos pelkkään lämmitykseen menee yli 3600€/v:jahas:
Meillä meni 2010v pikkasen alle 150€/kk lämmitykseen ja käyttösähköön kaikkineen kk/mittarimaksuineen.
Meillä tosin on tuollainen vaatimaton luukku täällä Pirkanmaalla kokonaispinta-alaltaan n210m2;)

Varmaankin talvikuukausien huippukulutuksia nuot 500 egee kuukaudessa. Tuossa naapurissa on suoralla sähköllä lämpiävä vuonna 2009 valmistunut n. 150 m2 kokoinen suoralla sähköllä lämpiävä talo. Joku viikko sitten sähkölaskuista puhuttiin ja naapuri sanoi etää viime helmikuussa meni rapiat 500 euroa sähköön kun takkaa ei juuri polteltu kun ostivat talon vasta reilu vuosi sitten eikä juuri ollut puita joita poltella. Eli on tuo mahdollista, siis 500 euroa kuukaudessa muttei kyllä läpi vuoden tietenkään.

Varmaankin talvikuukausien huippukulutuksia nuot 500 egee kuukaudessa. Tuossa naapurissa on suoralla sähköllä lämpiävä vuonna 2009 valmistunut n. 150 m2 kokoinen suoralla sähköllä lämpiävä talo. Joku viikko sitten sähkölaskuista puhuttiin ja naapuri sanoi etää viime helmikuussa meni rapiat 500 euroa sähköön kun takkaa ei juuri polteltu kun ostivat talon vasta reilu vuosi sitten eikä juuri ollut puita joita poltella. Eli on tuo mahdollista, siis 500 euroa kuukaudessa muttei kyllä läpi vuoden tietenkään.

Lähes 5000kWh/kk pelkkään lämmitykseen 150m2 talossa:D

Lähes 5000kWh/kk pelkkään lämmitykseen 150m2 talossa:D

Asuinneliöitä on tuonverran, en mä brutosta tiedä kun en ole kysynyt. Kahden auton tallikin on, mutta se ei ole missään 20 asteessa vaan varmaan jossain kympin tuntumassa. Eipä sillä tarvetta ollut kusettaakaan. En mä tiedä mitä suorasähkötalot vie jos ei oikeasti sitä tulisijaa polteta vaan lämmitetään pelkällä sähköllä ja ulkona on -30 molemmin puolin käytännössä koko kuukauden?

Puhutaan omakotitaloista 150-200 neliön kokoluokassa, jotka on rakennettu ennenkuin alettiin puhua matalaenergiajutuista sen enempää eli ei niin kovin kaukaiosessa menneisyydessä. Tosin ilmoituksissa tahtoo yleensä olla kokonaissähkö, mutta suurimmat mitä olen nähnyt on melkein 5 KEur/vuosi. Tuollainen tönä ei hirveästi diggaa nykyisestä sähkönhinnan kehityksestä

http://kuluttaja.etuovi.com/crometa..._id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1688777

http://kuluttaja.etuovi.com/crometa..._id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1663095

http://kuluttaja.etuovi.com/crometa..._id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1652620

http://kuluttaja.etuovi.com/crometa..._id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1633102

Oma uusi talokin nappaisi energiatodistuksen perusteella noin 3 KEur/Vuosi jossei MLP:tä olisi.

Asuinneliöitä on tuonverran, en mä brutosta tiedä kun en ole kysynyt. Kahden auton tallikin on, mutta se ei ole missään 20 asteessa vaan varmaan jossain kympin tuntumassa. Eipä sillä tarvetta ollut kusettaakaan. En mä tiedä mitä suorasähkötalot vie jos ei oikeasti sitä tulisijaa polteta vaan lämmitetään pelkällä sähköllä ja ulkona on -30 molemmin puolin käytännössä koko kuukauden?

Noilla tiedoilla puhutaan lähemmäksi 250m² kokonaisalasta ja jos tosiaan pakkasta ois koko kuukauden likemmäksi -30, niin sitten alan uskomaan tuollaisen 5000kWh kulutuksen lämmitykseen.
Ps kyllä se noilla arvoilla alkaa talo kuin talo viemään energiaa.

Puhutaan omakotitaloista 150-200 neliön kokoluokassa, jotka on rakennettu ennenkuin alettiin puhua matalaenergiajutuista sen enempää eli ei niin kovin kaukaiosessa menneisyydessä. Tosin ilmoituksissa tahtoo yleensä olla kokonaissähkö, mutta suurimmat mitä olen nähnyt on melkein 5 KEur/vuosi. Tuollainen tönä ei hirveästi diggaa nykyisestä sähkönhinnan kehityksestä

http://kuluttaja.etuovi.com/crometa..._id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1688777

http://kuluttaja.etuovi.com/crometa..._id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1663095

http://kuluttaja.etuovi.com/crometa..._id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1652620

http://kuluttaja.etuovi.com/crometa..._id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1633102

Oma uusi talokin nappaisi energiatodistuksen perusteella noin 3 KEur/Vuosi jossei MLP:tä olisi.
Tuossa vastaavan kokoisia maalämmöllä;)
http://kuluttaja.etuovi.com/crometa..._id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1451249
Tuossa MLP kohteessa ei mene lämmitykseen kuin 1300€, mutta muuhun sähköön 4700€:D
Voihan sitä iteänsä huijata, mutta että tulevaa asiakasta!
http://kuluttaja.etuovi.com/crometa..._id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1687012

http://kuluttaja.etuovi.com/crometa..._id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1684308

Tuossa on samana vuonna rakentunut n.20m² pienempi talo kuin meillä MLP 200€/kk;)
http://kuluttaja.etuovi.com/crometa..._id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1671844

Toki mitä isompi kämpä, niin MLP alkaa kannattamaan.
Tuossa menee pienellä tuo perhe
http://kuluttaja.etuovi.com/crometa..._id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1685554

Zone-sarja -42%
Noilla tiedoilla puhutaan lähemmäksi 250m² kokonaisalasta ja jos tosiaan pakkasta ois koko kuukauden likemmäksi -30, niin sitten alan uskomaan tuollaisen 5000kWh kulutuksen lämmitykseen.
Ps kyllä se noilla arvoilla alkaa talo kuin talo viemään energiaa.

Puhuttiin tän vuoden helmikuusta, oletin jokaisen muistavan että silloin oli arktiset kelit koko ajan. Meidän talopaketti pystytettiin viikolla 6 ja joka ikisenä pystytysaamuna pakkanen oli kolmenkympin pahemmalla puolella. Tällä mäellä taidettiin joku yö nähdä 40 asteen pakkasetkin.

Täytyy naapurilta kysästä paljonko sen tallissa on lämmöt olleet, ei todellakaan siis mitään huonelämpöjä mutta vie se lämmitys siihenkin jotain kuitenkin.

Saatanan kallista se on ns. tavallista taloa lämmittää suoralla sähköllä. Varmaan nuot passiivitalot huomattavasti järkevämpiä tähän tarkoitukseen.

Ja paljon auttaa jos aktiivisesti polttaa takkaa pakkaskeleillä. Iso pesällinen joka päivä ja varmasti alkaa kilowattimäärät tippumaan.

Itse suorastaan odotan että tulis nyt edes vähäksi aikaa kunnon pakkaset niin pääsis katteleen mitä tuo oma pumppu silloin kuluttaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Puhuttiin tän vuoden helmikuusta, oletin jokaisen muistavan että silloin oli arktiset kelit koko ajan. Meidän talopaketti pystytettiin viikolla 6 ja joka ikisenä pystytysaamuna pakkanen oli kolmenkympin pahemmalla puolella. Tällä mäellä taidettiin joku yö nähdä 40 asteen pakkasetkin.

Täytyy naapurilta kysästä paljonko sen tallissa on lämmöt olleet, ei todellakaan siis mitään huonelämpöjä mutta vie se lämmitys siihenkin jotain kuitenkin.

Saatanan kallista se on ns. tavallista taloa lämmittää suoralla sähköllä. Varmaan nuot passiivitalot huomattavasti järkevämpiä tähän tarkoitukseen.

Ja paljon auttaa jos aktiivisesti polttaa takkaa pakkaskeleillä. Iso pesällinen joka päivä ja varmasti alkaa kilowattimäärät tippumaan.

Itse suorastaan odotan että tulis nyt edes vähäksi aikaa kunnon pakkaset niin pääsis katteleen mitä tuo oma pumppu silloin kuluttaa.
Jaa että alkaisi noita "säästöjä" tulemaan:D
Eiköhän ne pakkaset sieltä vielä tule;)

Jaa että alkaisi noita "säästöjä" tulemaan:D
Eiköhän ne pakkaset sieltä vielä tule;)

Ei vaan näkisin mihin tuo kulutus oikeasti menee ja paljonko tulisijan käyttö oikeasti vaikuttaa.

Ja mitä tulee ylipäätään maalämpöön, niin aika saatanasti on kiinni pumpun säädöistä, että mitä tuo sitten tulee viemään. Niitä pakkasia kaipaisin jo tuon säätämisenkin kannalta. Tosin nyt kun muutamat muutokset on tehty reilu viikko sitten, niin nyt on hyvä katsoa paljonko ne vaikuttaa kun kelit on käytännössä samat kuin kuukausi sitten.

Itse olen sitä mieltä että maalämpö kannattaa ainoastaan jos neliöitä on enemmän kuin 130 tai jotakin sinnepäin. Meillä on suoralla sähkö + ilp + varaava takka 15.12.2010 -16.12.2011 välisenä aikana vähän yli 12000 kWh sähköä. Investointina emme ole lämmitykseen siis sähkön osalta tehneet mitään. Takka ja ilp tietenkin tuo säästöä.
Nyt jos rakentaisin laittaisin ehdottomasti vesikiertoisen lattialämmityksen, siksi että siihen on helppo liittää monia lämmitysmuotoja. Jos talo olisi alle 150 neliötä, tuskin valitsisin maalämpöä, koska pumput maksaa kuitenkin niin paljon.

Onko noissa sähkökattiloissa oikein mitään järkeä kustannusmielessä? Maksaa se kuitenkin asennuksineen jokusen tontun, ja väliraha esim. vilppiin jää aika pieneksi.
Tai sitten energiavaraaja + vastukset + Ouman + tulistusvaraaja kv:lle jos harkitset sitä vesitakkavaihtoehtoa.
Kandee ainakin todella tarkkaan laskeskella vaihtoehdot auki.

Mä siirrän tän vastauksen tänne ketjuun kun vähän lipsuu tuolla "rakentaja älä säästä" ketjun aiheesta...

Tää on niin just tätä näiden lämmitysjärjestelmien suossa tarpominen.. Voisin kerrata kuinka meidän suunnitelmat on edenneet tähän pisteeseen. Edelleenkin siis tämä lämmitysjärjestelmä paketti on auki.

Alustuksena vois sanoa että talo on rinnetalo 2krs, yht. 210m2 huonealaa ja tilavuutta 900m3 ja lattiassa vesikierto. 2010 määräyksillä mennään matalaenergialuokkaan. Maalämpö ei oikein onnistu, koska talo on soraharjulla ja pintaputkisto pitäis vetää aika kauas talosta pellolle. Porakaivon laitto tuntuu liian kalliilta vaihtoehdolta.

Suunnitelmat on edenneet siis näin:

1. 150m päässä talosta kulkee maakaasuputki, ja maakaasu oli vielä pari vuotta sitten todella kilpailukykyisen hintainen vaihtoehto. Ehdin jo aikanaan tilata liittymän ja hankkia kiepin putkeakin kunnes samalla hetkellä alkoi hallituksessa vääntö energiaverouudistuksesta. Lopulta kävi niin että energiaverot nousi maakaasun osalta niin paljon että peruutin koko liittymätilauksen. Meidän rakennusbudjetissa on kuitenkin nyt varattu lämmitysjärjestelmälle rahat tämän vaihtoehdon mukaan. (ei kovin paljon)

2. Seuraavaksi tuli kuvioihin VILP ja tämä vaihtoehto meni leimattuihin LVI-kuviinkin. Piti saada tutuntutun kautta Sanyon tekniikkaa käyttävä laadukas VILP todella edukkaasti. Tämä kosahti siihen että tarkemman selvittelyn jälkeen tuo laite toimii vain -10 pakkasiin saakka ja on kiinalaista tekoa. Lueskeltuani palstoja oli siellä aika selkeä mielipide näistä kiinavempeleistä - PASKAA. Lisäksi tuon asennus ei olisi meillä oikein onnistunut, koska asennusohjeiden mukaan ulkoyksikkö ei saa olla fyysisesti sisäyksikköä korkeammalla. (Meillä tekn.nurkkaus kellarissa ja ulkoyksikkö halutaan ylärinteen puolelle takapihalle.

3. Tässä kohtaa olin jo vähän väsynyt pyörittelemään tätä lämmitysjärjestelmä rumbaaa mielessäni ja "päätin" että laitetaan hybridikattila (CTC Eco El) jota voi sitten täydentää myöhemmin kun talo on valmis. Tätä ajatusta puoltaa se että saisi ensimmäiseltä asuinvuodelta kongreettista tietoa kuinka paljon lämmitys oikeasti kuluttaa sähkö ja voisi sen perusteella laskea takaisinmaksuajan investoinnille.

4. Aikaa taas kului ja projekti eteni siihen vaiheeseen että piti miettiä takka valinta. Takoista on käynyt suunnitelmissa Contura 590, Tulikiven Ksenia, Tiilerin Pikku Lauri ja sitten lisäksi vesitakat. Tämä paketti on vielä vähän auki, mutta tällä hetkellä vahvimmat vaihtoehdot ovat joko vesitakka tai sitten tuo Tiilerin Pikku Lauri itse muuraamalla. Vesitakka vaatisi kaverikseen vähintään 1000 litran varaajan ja tämä tuottaa vähän ongelmia kun alkuperäisissä suunnitelmissa on tila vain jääkaapin kokoiselle laitteelle. Vieressä oleva vaatehuone antaa kyllä hätätapauksessa myöden.. Vesitakan valintaa puoltaisi myös se että takan paikka on yläkerrassa talon toisessa päädyssä ja tuolta ei lämpö leviä koko taloon, vesitakalla sekin onnistuu. Takalle ei muuten ole budjetoitu slotikaan, joten hinta pitäis jotenkin pysyä kurissa. Se on kuitenkin päätetty että takka laitetaan.

5. Nyt kun on ollu kovat pakkaset on tullut lueskeltua/kuunneltua ihmisten valitusta lämmityksen kalleudesta on VILP tullut takaisin kuvioihin. Tätä puoltais myös Procrastinationin maininta siitä että ei se VILP:n laitto tuohon sähkökattilaan verraten ole niin paljon kalliimpi kuin monasti annetaan ymmärtää. Kalleimpiin yli kymppitonnin systeemeihin ei ole varaa, mutta joku edullisempi vaihtoehto kun löytyisi niin se voisi olla pop. Löysin tuolta lämpöpumput.info sivustolta maininnan jostain komkurssipesästä mistä saisi LG:n Therma-V Vilppejä parilla tonnilla. Nyt pitäis vaan löytää voimia alkaa tehdä tuota selvitystyötä uudelleen VILP:n osalta..

Takki alkaa olla tän lämmitysjärjestelmävalinnan suhteen aika tyhjä kun tuntuu että jokainen hyvä idea kosahtaa johonkin. Jos ei muuhun niin siihen että budjetti ei veny. Oisko kellään heittää jotain kuningasideoita? Budjetissa rahaa lämmitysjärjestelmälle 7k€, mitä voinee vähän venyttää tarvittaessa. Lattialämmitys on jo asenettu eli sitä ei tarvitse laskea tuosta poies..

Oisko kellään heittää jotain kuningasideoita?
Lämmitysmuoto, josta on vuosikymmenten kokemus ja todettu Suomen oloihin sopivaksi sekä riittäväksi. Nuo kaikki sun pyörittelemät jutut oli enemmän tai vähemmän uudehkoja hifi-juttuja, joita ei hullumaisesti ole. (poislukien maalämpö)

Se on sitten vaan suora sähkö, öljy, hake, pelletti tai puukattila. Kaikki ihanan kalliita lämmönlähteitä ja jopa työläitä. :D

Lämmitysmuoto, josta on vuosikymmenten kokemus ja todettu Suomen oloihin sopivaksi sekä riittäväksi. Nuo kaikki sun pyörittelemät jutut oli enemmän tai vähemmän uudehkoja hifi-juttuja, joita ei hullumaisesti ole. (poislukien maalämpö)
Se on sitten vaan suora sähkö, öljy, hake, pelletti tai puukattila. Kaikki ihanan kalliita lämmönlähteitä ja jopa työläitä. :D

Tekninen tila on alakerrassa kodinhoituhuoneen yhteydessä, ei siis paloluokiteltu tila ja sieltä ei ole edes hormia ulos. Noista luetelluista jää vaihtoehdoiksi suorasähkö vesikiertoisella lattialämmöllä = kallein vaihtoehto kaikista! :(

Tekninen tila on alakerrassa kodinhoituhuoneen yhteydessä, ei siis paloluokiteltu tila ja sieltä ei ole edes hormia ulos. Noista luetelluista jää vaihtoehdoiksi suorasähkö vesikiertoisella lattialämmöllä = kallein vaihtoehto kaikista! :(

Tuolla budjetilla ei kyllä paljoa saa, rehellisesti. Tuo CTC (sama kuin Hupella) lienee ainoa järkevä, kunhan muistat tehdä lämpöpumpulle valmiit reitit ja kytkennät ml. sähköt (ja muutenkin tuolta energiankulutus threadista saa vinkkejä jos tuo ei ole säädöissä). Sitten jos rahaa jää, voi ottaa varauksen aurinkoa tms. varten (en muista oliko tuossa ylimääräiselle kierukalle paikkaa) tai ainakin muutaman vuoden päästä hommata se lämpöpumppuyksikkö.

Takan sijainti rinnetalon yläkerrassa on huonoin mahdollinen eli varaavan hyöty taitaa mennä harakoille. Vesitakka alakerrassa hoitaisi lähes kaikki jos jaksaa poltella. Tuossa pitää muistaa vielä se, että takan ja varaajan hinnan päälle tulee iso kasa osia ja työtä.

Tekninen tila on alakerrassa kodinhoituhuoneen yhteydessä, ei siis paloluokiteltu tila ja sieltä ei ole edes hormia ulos.
Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty... :D Noissa luetelluissa on vielä lisäksi monessa tapauksessa se, että tarvitsevat ulkoisen siilon/varaston/säiliön.

Tuolla budjetilla ei kyllä paljoa saa, rehellisesti. Tuo CTC (sama kuin Hupella) lienee ainoa järkevä, kunhan muistat tehdä lämpöpumpulle valmiit reitit ja kytkennät ml. sähköt (ja muutenkin tuolta energiankulutus threadista saa vinkkejä jos tuo ei ole säädöissä). Sitten jos rahaa jää, voi ottaa varauksen aurinkoa tms. varten (en muista oliko tuossa ylimääräiselle kierukalle paikkaa) tai ainakin muutaman vuoden päästä hommata se lämpöpumppuyksikkö.

Takan sijainti rinnetalon yläkerrassa on huonoin mahdollinen eli varaavan hyöty taitaa mennä harakoille. Vesitakka alakerrassa hoitaisi lähes kaikki jos jaksaa poltella. Tuossa pitää muistaa vielä se, että takan ja varaajan hinnan päälle tulee iso kasa osia ja työtä.

Kaverilla sama CTC + maalämpö siinä ja sähköä menee semmoset 18.000kWh/vuosi. Onko tuo paljon? Talokin on tosin vähän reilumman kokoinen, joku pikkasen yli 200m2.
Pitäskin käydä vakoilemassa paljonko pelkän "kattilan" + MLP:n kulutus on ollut.

Kaverilla sama CTC + maalämpö siinä ja sähköä menee semmoset 18.000kWh/vuosi. Onko tuo paljon? Talokin on tosin vähän reilumman kokoinen, joku pikkasen yli 200m2.
Pitäskin käydä vakoilemassa paljonko pelkän "kattilan" + MLP:n kulutus on ollut.

Miksi jollain on maalämmön lisäksi tämä CTC? Eikö maalämpöön voi kytkeä ihan vaan puskurivaraajan jos haluaa. Ei kai se kattilaa kaipaa? Sähkökonkulutus on kova, mutta kun ei tiedä miten paljon menee käyttösähköä ja onko minkä ikäinen talo ja onko patterit vai lattiakierto. Vähän vanhemmaksi patteritaloksi ei ihan mahdoton kulutus. Uudehkoksi lattiakirtotaloksi menee kyllä aika paljon. Sanoisin että vähintään 4000kwh liikaa.

Latest posts

Back
Ylös Bottom