Talon lämmitysjärjestelmät

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaivo maksoi n. 5000 euroa (todella kilpailutettu talvihinta) ja Niben F1245 pumpun saan johonki n. 6000 euroon. Sitten vähän vaakavetoja ja asennushommia lisäksi. Appiukko on LVI-asentaja, joten se nuot duunit sitten vääntää ja pumpun hommaa. Kaivon porailut kilpailutin itse. Ja kaivoa siis porattiin n. 190 metriä ja letkua tuli se rapiat 180 metriä.

Minkä tehoinen toi sun Nibe 1245 on? Niiden hintahaarukka näkyy olevan 5500 eurosta (6kW) 6600 euroon (12kW), jos uskoo kauppa.taloon.com:in hintoja.

Olen ruvennut itsekin miettimään uudestaan maalämpöä kun yllätyin siitä että PILP on samanhintainen (tai jopa kalliimpi) kuin maalämpö, siis itse pumpun osalta. Toki vertailua hankaloittaa se, että maalammön kanssa pitää hintaan lisätä IV/LTO-kone mutta jotenkin olin kuvitellut maalämpöpumppujen olevan viisinumeroisissa hinnoissa (ja toki parhaat mallit onkin).
Samaten olin kuvitellut että kaivon poraamisessa ennen kallion löytymistä olevan paskakerroksen poraaminen on kalleinta. Ja niinhän se onkin mutta ei ilmeisesti näyttele mitenkään merkittävää osaa kokonaiskustannuksissa.

Mitäköhän tuo asennus maksaa markkinahintaan ostettuna? Noin suunnilleen...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Minkä tehoinen toi sun Nibe 1245 on? Niiden hintahaarukka näkyy olevan 5500 eurosta (6kW) 6600 euroon (12kW), jos uskoo kauppa.taloon.com:in hintoja.

Olen ruvennut itsekin miettimään uudestaan maalämpöä kun yllätyin siitä että PILP on samanhintainen (tai jopa kalliimpi) kuin maalämpö, siis itse pumpun osalta. Toki vertailua hankaloittaa se, että maalammön kanssa pitää hintaan lisätä IV/LTO-kone mutta jotenkin olin kuvitellut maalämpöpumppujen olevan viisinumeroisissa hinnoissa (ja toki parhaat mallit onkin).
Samaten olin kuvitellut että kaivon poraamisessa ennen kallion löytymistä olevan paskakerroksen poraaminen on kalleinta. Ja niinhän se onkin mutta ei ilmeisesti näyttele mitenkään merkittävää osaa kokonaiskustannuksissa.

Mitäköhän tuo asennus maksaa markkinahintaan ostettuna? Noin suunnilleen...

Optimi nyt ilmeisesti olisi 8 kw meidän tapauksesa, toinen vaihtoehto on 10 kw, hintaeroa taisi olla 200 euroa ja jotain vajaat 6000 euroa se yksi tarjous appiukon kautta oli.

Nämä Lämpöässät on sitten niissä viisinumeroisissa hinnoissa, en vain oikein näe järkeä tuossa lisäinvestoinnissa...

Kaivon poraamisessa tuo "paskamaan" poraaminen liikkuu jossakin jopa 80 euron hinnoissa, usein hinta on 2 x sen mitä kallion poraus. Monet porarit antaa suoraan esim. 5 metriä halpaan hintaan ja loput kalliimpaan. Eli riippuu hyvin paljon siitä, että mihin suuntaan Suomea poraillaan. Täällä Keski-Suomessa kallio on suht lähellä lähes koko alueella, taasen kuulemma esim. Satakunnassa on porattu 40-50 metriäkin ennenkuin tulee kallio vastaan. Eli tähän ei oikein voi antaa vastausta tietämättä sijaintia ja tietämättä miten juuri siellä se kallioperä on. Kannattaa kysellä alueilta, jossa on uudehkoja taloja mutta ei ole esim. kaukolämpöä. Sieltä löytynee varmasti maalämpöjärkkiä ja useimmat varmasti tietävät kertoa miten syvässä kallio oli. Myöskin tontin maaperätutkimuksessa voi kallion syvyyttä tutkia.

Asennuksesta paha sanoa mitään. Kai se nyt taas siitä tonnista lähtee kuten lähes kaikki raksalla. Ois perkele maksanut kattoturvatuotteiden asennus Ruukin kautta repiat tonnin. En sitten ottanut, telineet on valmiina kattoasennuksen jäljiltä. Tökätään ne tutun timpurin kanssa paikalleen, on noita asennellut ja sanoi että helposti ne päivässä laittaa kahteen mieheen. Ja itse kun on se toinen mies, niin ei tuostakaan tartte ihan tonnia maksaa. Mutta en siis tosiaan tiedä yhtään paljonko ne asennuksesta ottaa. Kandee kysyä pakettina firmasta josta ostaa pumpun. Ne monesti myy noita asennettuna ja käyttöön otettuna.

Vähän ehkä aihetta sivuten, olin paikallisessa halpahallissa kassajonossa ja kaksi n40-50 akkaa jutteli sähkökatkoista, toinen jatkoi että "Pitää ostaa tää patteri jos tulee sähkökatkoja niin saa edes vähän lämpöä" johon toinen heitti "Hyvä idea hänenkin pitää ostaa".
Rupesin siinä vaiheessa miettimään että eihän täällä myydä kaasulämmittimiä tai muutakaan mikä toimii jollain muulla kuin sähköllä, oli oikein katottava mitä se oli ostanut no pieni sähkökäyttöinen öljypatterihan se siellä. Meinasin oikaista mutta aattelin että kai se naisenlogiikka jossain vaiheessa sanoo sille ettei sähkölämmitin paljoa lämmitä ilman sähköä :)

Mutta onko tuon öljytäytteisen patterin idea juuri se, että se varaa siihen sisältöön sitä lämpöä, jota luovuttaa sitten sähkökatkon tullen. Ei toi tietenkään siinä vaiheessa auta, jos se kaivetaan kaapin pohjalta vasta kun sähkökatko on tullut :)

Mutta onko tuon öljytäytteisen patterin idea juuri se, että se varaa siihen sisältöön sitä lämpöä, jota luovuttaa sitten sähkökatkon tullen. Ei toi tietenkään siinä vaiheessa auta, jos se kaivetaan kaapin pohjalta vasta kun sähkökatko on tullut :)

Eiköhän tuollainen rimpula ole kylmä tunnissa jos ei ole verkkovirtaa. Eli lienee tuon öljyn tarkoitus luovuttaa lämpöä tasaisesti, ettei ihan koko ajan tartte termostaatin paukkua päälle ja pois. Ehkä jopa taloudellisempikin? Mutta tuo saisi olla muutaman kuution kokoinen jotta se jotain lämmittäisi pidemmän ajan kun virrat on poikki.

Tiistaina tulee sähkökattila ja loppuviikosta toivottavasti lattialämmöt päällä!

Eiköhän tuollainen rimpula ole kylmä tunnissa jos ei ole verkkovirtaa. Eli lienee tuon öljyn tarkoitus luovuttaa lämpöä tasaisesti, ettei ihan koko ajan tartte termostaatin paukkua päälle ja pois. Ehkä jopa taloudellisempikin? Mutta tuo saisi olla muutaman kuution kokoinen jotta se jotain lämmittäisi pidemmän ajan kun virrat on poikki.
Juu ei noi pikkupatterit mitään varaa, suurin syy taitaa olla turvallisuus, noissa pikkupattereissa on öljyä sisällä tasaamaassa lämpöä eli ei tule patterin pinta niin kuumaksi. tokihan pinta-alaa pystyisi kasvattamaan ilman öljyäkin mutta lämmön jako tasaisesti ei toimisi ilman öljyä.

Sama se on kun ihmiset on vaihtaneet toimivia sähköpattereita öljytäytteisiin siis ihan kiinteitä, ja perustelee sitä lämmönvaraamisella. Ainoa hyöty minkä niistä saa on toi pinnan matalampi lämpötila. ja parempi vaihtoehto ainakin omasta mielestä olisi läpivirtauslämmitin.

Punttinen voi kokeilla lämmittää kattilassa litran vettä noin 60 asteeseen ja pistää sen levyltä pois niin ei se puolen tunnin päästä juurikaan lämmitä. ja patteri jäähtyy vielä nopeammin johtuen isommasta pinta-alasta.

Punttinen voi kokeilla lämmittää kattilassa litran vettä noin 60 asteeseen ja pistää sen levyltä pois niin ei se puolen tunnin päästä juurikaan lämmitä. ja patteri jäähtyy vielä nopeammin johtuen isommasta pinta-alasta.

Tai jos miettii sitä patterin kokoa suhteessa lämmitettäviin kuutioihin, niin tajuaa kyllä äkkiä, ettei tuollainen kauaa mökkiä lämpimänä pidä. Ei pakkaskelillä lämpötilan ylläpito onnistu kuin tulisijalla tai polttoainekäyttöisellä lämppärillä. Meillä mökillä oli aikoinaan niitä petroolilämppäreitä, ne oli varsin tehokkaita pelejä. Hommaan itse jonkun tuollaisen varalle, saapi tallin pidettyä lämpimänä jos joskus tulee pidempi sähkäkatkos. Itsekin kun rakennan haja-asutusalueelle, niin ei noista tiedä. Talo pysyy lämpimänä kyllä takalla, mutta talli jos jäätyy niin siinä meni sitten vesimittarit sun muut, eli ei hyvä. Eikä tuonne taida oikein järkeä olla hormiakaan pistää tuota varten vain. Helpompaa ostaa joku petroolitöhötin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pitääköhän siellä olla 2 eri varaajaa, koska lattialämmitykseen menee niin paljon haaleampaa vettä kuin käyttövesi.

Ei. Sitä varten on suntit, jotka sekoittaa kylmää ja kuumaa vettä haluttuun lämpötilaan. Lattiaan menevään lämpölinjaan tarvii siis sekoittaa vähemmän kuumaa vettä.

Ei. Sitä varten on suntit, jotka sekoittaa kylmää ja kuumaa vettä haluttuun lämpötilaan. Lattiaan menevään lämpölinjaan tarvii siis sekoittaa vähemmän kuumaa vettä.

Eli periaatteessa lattialämmönkin saisi toimimaan suht pienellä käyttövesipurkilla kunhan siinä ois tarpeeks tehoa. Eli sen pönikän tilavuus ei ole muusta kuin kuuman veden tarpeesta kiinni jos tehoa ois vaikka 18Kw. Niinkö?

Eli periaatteessa lattialämmönkin saisi toimimaan suht pienellä käyttövesipurkilla kunhan siinä ois tarpeeks tehoa. Eli sen pönikän tilavuus ei ole muusta kuin kuuman veden tarpeesta kiinni jos tehoa ois vaikka 18Kw. Niinkö?
Esim tuossa Jäspin Tehowatissa on toi lattiapiirinkattila kooltaan 3litraa:jahas:

Zone-sarja -42%
Tuo on ilmeisesti vain kattilan hinta? Vai jopa paikalleen asennettuna?

Mitäs tuohon tarvitsee lisäksi? (kiertovesipumppu, paisunta-astia, shuntti) Vai kuuluuko jotakin valmiiseen pakettiin?

En tiedä, paisuntasäiliön ainakin.
Eiköhän tuo asennus maksa saman verran.

Juurihan sanottiin ettei tarttis kuin 1:n kattilan ja tuossa on 2?
Samassa paketissa on 270litrainen käyttövesivaraaja ja paisuntasäiliö:rolleyes:
kaukora_tehowatti.jpg

Yhdellä tuollaisella pitäisi pärjätä ja siinä on kaikki:D

Back
Ylös Bottom