Kaivo maksoi n. 5000 euroa (todella kilpailutettu talvihinta) ja Niben F1245 pumpun saan johonki n. 6000 euroon. Sitten vähän vaakavetoja ja asennushommia lisäksi. Appiukko on LVI-asentaja, joten se nuot duunit sitten vääntää ja pumpun hommaa. Kaivon porailut kilpailutin itse. Ja kaivoa siis porattiin n. 190 metriä ja letkua tuli se rapiat 180 metriä.
Minkä tehoinen toi sun Nibe 1245 on? Niiden hintahaarukka näkyy olevan 5500 eurosta (6kW) 6600 euroon (12kW), jos uskoo kauppa.taloon.com:in hintoja.
Olen ruvennut itsekin miettimään uudestaan maalämpöä kun yllätyin siitä että PILP on samanhintainen (tai jopa kalliimpi) kuin maalämpö, siis itse pumpun osalta. Toki vertailua hankaloittaa se, että maalammön kanssa pitää hintaan lisätä IV/LTO-kone mutta jotenkin olin kuvitellut maalämpöpumppujen olevan viisinumeroisissa hinnoissa (ja toki parhaat mallit onkin).
Samaten olin kuvitellut että kaivon poraamisessa ennen kallion löytymistä olevan paskakerroksen poraaminen on kalleinta. Ja niinhän se onkin mutta ei ilmeisesti näyttele mitenkään merkittävää osaa kokonaiskustannuksissa.
Mitäköhän tuo asennus maksaa markkinahintaan ostettuna? Noin suunnilleen...