Olen erimieltä(kuten lähes aina
). Oon jossain ketjussa perustellusti kertonut paljonko meillä maksaa lämmitys. Suora sähkö ja takka. Esim. maalämpö ei kuoleentuisi ikinään ja poistoilmalämpöpumppu veisin varmaan 10 vuotta. Eli turha kapistus
. Eli suomeksi talo lämpiää pelkästään takan avulla. Polttopuut diilailen milloin mistä halvimmalla saan jonkuu härökuljetuksen. Kaikista kovimpina -15 ja yli joutuu makuuhuoneisiin laittamaan lämmöt yöksi. Viimetalvena kylmimmän kuukauden sähkölasku oli 200euroa. Ja tuolloin ei poistoilmalämpöpumppukaan olisi jeesannut yhtään. Epäilen sen avulla lasku olisi ollut 400.
Mutta mitään kiertoja en takkaan laittaisi. Mielummin tekisin kattilan, jossa on puulle pesä ja hormi plus sähkövastus. Itseasiassa tuo on isoin moka jonka rakennusaikana tein. Olisi pitänyt rakentaa tuollainen.
Poistoilmalämpöpumpun lämpö tulee puhaltamalla ja mitä tutuilla olen noita hypistellyt, niin en tykkää yhtään. Hiukset heiluu ku kone puhaltaa ilmaa. Ei mitenkään mukavan tuntuinen ratkaisu.
Mielummin kirjottelen tässä olohuoneessa ja takka loimuaa tuossa nurkassa tälläkin hetkellä. Sauna päälle ja olutta on.