Taksisovellukset ja taksipalvelujen muutos

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NHB
  • Aloitettu Aloitettu
En ajattele noin, enkä ala esittämään perustelemattomia hyvin vahvoja väitteitä asioista, joista ei varmuutta ole. Kun kirjoitat moneen kertaan, ettei joku asia kyllä varppina tule muuttumaan, niin siitä saa sellaisen kuvan helposti, että pidät esittämääsi ajatusta ainoana mahdollisena oikeana vaihtoehtona. Itse en tuon kaltaisesta keskustelusta perusta, vaan näkisin mieluimmin perusteita tai näkökulmia. Ehdottomina totuuksina perusteetta esitetyt heitot eivät ole oikein hedelmällistä keskustelua.

Puhelimillaan jengi tekee osakekauppaa, varailee lentoja/hotelleja, navigoi täysin vieraissa kaupungeissa, hakee tietoa, lukee uutiset, kirjoittaa sähköpostit, ottaa/muokkaa kuvia... Tuo kaikki ja paljon muuta ilman mitään datakursseja. Mikä tuossa taksisofatassa on niin erikoista, että siihen pitää käydä jotain kursseja?

- - - Updated - - -

En ole tietääkseni kirjoittanut, ettei varppina noin käy. Sääli, jos siitä semmoisen kuvan on saanut. Olen kyllä mielestäni perustellut väitteitä.

Taksisoftassa ei ole mitään erikoista kun sen osaa, mutta kun sitä ei osaa niin on aivan kädeton. Esimerkiksi taksi kyytejä on kela, sote, paari, inva, kimppa sote, kimppa kela, normaali kyydit, paketti kuljetukset... Jokaisessa äskenkin mainitussa käytetään dataa erilailla. Kela/sote kyydeissä tulee omavastuut ja ne pitää osata laittaa oikein oikealla maksu tavalla (käteinen, kortti(credit/debit), omalaskutus, laskutus, taksiraha...). Erilaiset lisät pitää osata laittaa oikeaan aikaan oikeassa paikassa (paarilisä, invalisä, tavarakuljetus (lisäksi oikea alv.)..). Pitää osata jakaa maksu eri tilanteissa esim. normaalikyydissä toinen maksaa käteisellä ja toinen kortilla eri summat. Kela ja sote kyydeissä menee vaikeammaksi. Tässä oli about 10-30% tarvittavasta osaamisesta datan käytössä. Normaaleissa kyydeissä esim. yöllä tolpalta kotiin yksi ihminen kyydissä, ei tarvitse mitään erikoisempia osatakaan kuin laittaa taksaluokka 1 ja oikea maksutapa. Vaikka datakoulutusta onkin nyt jonkin verran, tulisi sitä lisätä ja karsia mieluummin reilusti trafin määräämistä "älä nukahda rattiin" luennoista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pohjimmiltaan tässä on kyse klassisesta vapaakauppa vs. monopoli vastakkainasettelusta. Taloustiede on osoittanut jo aikapäiviä sitten, että monopolista hyötyvät sen reguloija (valtaa) ja monopoli itse (rahaa), eli siis tässä Suomen tapauksessa ELY-keskusten virkamiehet ja taksilupien haltijat. Kaikki muut ovat häviäjiä.

Tämän taloustieteellisen faktan takia Suomessakin on kilpailuvirasto, jonka tehtävänä on estää monopolien syntyminen. Yksittäisten kuluttajien kuljettaminen paikasta toiseen henkilöautoilla on lakisääteinen monopoli Suomessa jostain historiallisesta syystä, ja siksi ko. virasto ei siihen voi puuttua. K.o. kilpailuviraston tai vaikka armeijan monopoliasemalle on oikeasti löydettävissä perusteluita, mutta taksiautoilun osalta niitä ei demokraattisesti ajateltuna yksinkertaisesti ole - varsinkaan nykypäivänä, kun koko palvelulogiikka voidaan toteuttaa lähes ilmaiseksi pilvipalveluna. En oikeasti tiedä eikä pikainen googletuskaan auttanut, mutta arvaisin että kepulainen aluepolitiikka on ollut tässä lähtöpisteenä. Kuntapomot ovat päässeet jakamaan kavereilleen taksilupia sekä ostamaan samoilta kavereilta verovaroin kyytejä kuntalaisille, ja mökin mummot ovat tykänneet entistä enemmän kepusta, joka toi pirssin kirkolle.

Tällaiset monopolit sortuvat vääjäämättä jossain vaiheessa. Mitä pidempään monopoli on murrosta vastustanut, sitä todennäköisemmin se lentää busineksesta samantien pihalle kun kilpailu alkaa.
 
X ei ole tulossa Suomeen vuosiin. Huomioithan että taksi on varmaankin (?) muutenkin halvempi nykissä kun Suomessa. Hölmö vertailla kansainvälisesti. Uber veloittaa joka minuutti tuon 40 snt vaikka ajaisi motaria 120kmh, taksi vain ollessaan paikoillaan. Aloitusmaksun ero 90 snt uberin eduksi.

Vaikka kukaan ei Uber Blackin edullisuutta ole erityisesti kehunutkaan, niin pakko lisätä tähän muutama kommentti noista hinnoista.
Aloitusmaksun ero on tosiaankin arkisin 6-20 välillä 90 snt Uberin hyväksi, mutta muina aikoina Uberin aloitustaksa on 4 euroa halvempi. Samoin Taksihelsingin odotusmaksu on lähes tuplasti Uberin. Lisäksi kun auto on täynnä, niin kilometrimaksut menevät aika tasoihin (Uber 1,90 , taksihelsinki 1,87). Kun Helsingissä iltaisin kaupungissa ajelee niin Uber Black on todennäköisesti halvempi, voi olla päivisinkin kun kaupungissa nopeudet on usein alle 30 kmh. Ruuhka-aikojen ulkopuolella kun taajamaan lähtee, niin silloin taksiliitto tulee varmasti edullisemmaksi. Nämä Uber Blackit ovat muuten mersun E-luokan ja BMW:n 7-luokan tasoisia autoja ja kuskeilla on myös taksilupa (kun se joillekin tuntuu olevan niin tärkeä). Uberpopin hinnoista ei ole vielä tarkkaa tietoa, mutta kuten Aleksei äsken totesi, niin esim. New Yorkissa X:ät ovat 46% halvempia kuin Blackit ja Popit, joka on P2P-palvelu, ovat lähtökohtaisesti siitä vielä halvempia

edit. ja joku tossa mainitsi, että UberPopeissa kuskien liksa muka perustuisi tippeihin. Näin ei todellakaan ole, Uber nimen omaan korostaa sitä että tippejä ei maksella ja tämä lukee myös UberPopin kohdalla. Tarkistin äsken UberPariisista, jossa se on käytössä. (Taksat siellä siinä muuten: Base 1e, 0,15e/min ja 0,95e/km)
 
Muistakaa käyttää uberia androidilla ;)

http://www.cultofmac.com/304401/ubers-android-app-literally-malware/ (ja samaan hengenvetoon, vitun Google)

Se on kyllä jännä miten Suomessa osataan tehdä jotain ihan helvetin hyvin (reittiopas) mutta sitten vastaava joskin paljon simppelimpi juttu (taksin tilaus) on kuin yläasteen harjoitustyö.

Ja jännä, toinen tehtiin omaan tarpeeseen, toinen tilattiin tarkoitukseen vähän pakon alla...
 
Mun käsitys on että suomalainen taksijärjestelmä on yksi osa tulonsiirtoja. Takseilla on velvollisuus ajaa kaikkia vuoroja ja aikoja ja tällä turvataan palvelun saatavuus 24/7 koko maassa. Tuottavia tunteja/alueita on vain osa näistä joten muuta kompensoidaan ylihinnalla. Tämä kuvio toistuu meillä melkein kaikissa julkisissa palveluissa ja maksuissa. Taksijärjestelmän purkamisessa kyse on ennen kaikkea yhdenvertaisuuden periaatteen tulkitsemisesta.

Mielestäni yhdenvertaisuus ei tarkoita sitä että taksipalveluiden pitää olla kaikkialla samalla tasolla. Riittää että periaatteet ovat samat samankaltaisissa paikoissa. Siksi Taksiluvat voitaisiin hyvin vapautta esim. Suurimmissa kaupungeissa. Maaseudulla tarvittaneen jotain subventoitua palvelua. Toisaalta koko helvetin kelakyytikuvion voisi lopettaa. Lienee joku puolet suomen takseista jotka tienaa leipänsä Kelalta.
 
Tuli kokeiltua uberia Hong kongissa. Tilattiin uber black (se ns. hienoin) centraliin kun saavuttiin lentoasemalta junalla. Odotin kai jotain mustaa mersun s-sarjalaista... Oli valkoinen minivan. Samanlainen oli macaussa hotellin 'limousine' jotka sviittiin satamasta matkailijat poimi - tosin siellä oli musta. Pieni pettymys.
Sisusta oli hieno jne, kuski vastasi yhteen puheluun ajon aikana (zomg). Hintaa cyberportiin oli tuplat normitaksiin verrattuna.

Ihan jees, mutta kai sitä odotin vähän jotain enemmän. Tuskin hirveästi tulisi HKssa käytettyä, täällä Dublinissa en ole vielä kokeillut.
 
Hyvä että pikkuhiljaa heräillään.

Oon muuten ajellut UberPopilla nyt jonkun verran Helsingissä, halpa on ja hyvin toiminut. Näillä kuskeilla ei siis oo taksilupaa, mutta asiakaspalvelu on ollut vähintään vanhanajan pirssin tasoa, ellei jopa parempaa. Kyydin saa nykyään splitattuakin asiakkaiden kesken suoraan sovelluksesta.
 
^eikö tuo ole älyttömän riskaabelia puuhaa? Luulin että taksilupa pitää olla, tai muuten vähintään poliisi ja karhuryhmä tulee ikkunasta sisään. Joku taksimies kun kuitenkin käräyttää jossain vaiheessa.
 
^eikö tuo ole älyttömän riskaabelia puuhaa? Luulin että taksilupa pitää olla, tai muuten vähintään poliisi ja karhuryhmä tulee ikkunasta sisään. Joku taksimies kun kuitenkin käräyttää jossain vaiheessa.

Tais olla puolen vuoden koeaika, jonka jälkeen tohon oli tulossa päätös että saako Uber tulla suomeen ja millä ehdoilla. Näin joku kuski mainitsi.
 
Uberuskovaisethan tätä eivät tietenkään lue ja vaikka lukisivatkin, niin eivät usko:
Truth About Uber ? Dedicated To Uncovering The Truth About Uber
Tai tätä:
Uber Drivers Say They're Making Less Than Minimum Wage - Business Insider
Tai tätä:
http://www.buzzfeed.com/kenbensinger/ubers-yawning-insurance-gap#.hf0X9ZaapD

Tiivistetysti: Uber on kalifornialainen softafirma, jolle pitäisi maksaa softakikkareensa käytöstä 20% provikkaa. Siitä hyvästä saa paitsi Uberin tilauksia, niin myös sanelupolitiikan taksojen suhteen, jatkuvasti lisää kilpailua, eli Uberautoja/kuskeja liikkeelle (jenkeissä, ei vielä Suomessa niinkään) ja firman, joka ei ota mistään mitään vastuuta, voi potkia systeemistään täysin mielivaltaisesti pihalle, mutta ottaa silti sen 20% siivun. Vrt. suomalaiset alueelliset kyydinvälitysfirmat (esim. Tampereen aluetaksi, Helsingin taksidata jne.), joiden maksu on jossain 2-3% paikkeilla, eivät säädä hintoja mitenkään (valtio säätää, sehän taksialan ylin päättävä elin Suomessa on), yleensä hoitavat osan paperitöistä (tietyt kyydit, voi olla esim. koulukyytejä) ja yleensä tarjoavat ainakin hieman muutakin tukea esim. taksilaitteiston kanssa. Kumpikohan on houkuttelevampaa taksiyrittäjälle?

Eipä sillä, onhan maailmalla paikannukseen perustuvia Uberin kilpailijoita vaikka miten paljon, esim. virolaislähtöinen Taxify ja nyt jopa suomalainen Valopilkkukin. Mutta Uberin hehkutuksen voisi pikkuhiljaa lopettaa, koska on aika päivänselvää, että kyseessä on surkeasti käyttäytyvä rahastuslafka, joka ei ota mistään mitään vastuuta. Kannattaa myös tajuta sekin, että varsinkin Uber Pop on Suomessa laiton. Black taas on limusiinipalvelun tyyppinen ratkaisu, eli maksaa sitten selvästi tavallisia takseja enemmän. Suomalaisten taksien taksa muuten on Pohjoismaiden ylivoimaisesti halvin, sekä selvästi halvempi myös kuin esim. Ranskassa. Jos taksa suhteutetaan kansan ostovoimaan ja muuhun hintatasoon, on suomalaisen taksikyydin hinta myös selvästi halvempi kuin vaikkapa Virossa ja Kiinassa. Faktat kuntoon, kuten myös sekin numerotieto, että Suomen taksitiheys on väkilukuun nähden EU-alueen suurimpia. Täällä on taksialan näkökulmasta katsottuna tuskallisen paljon takseja ja jotta tuotto per taksi olisi hyvä, pitäisi määrää leikata heti ainakin 10%, mieluiten enemmän, jotta päästäisiin vastaavanlaiseen tilanteeseen kuin Ranskassa. Siellä tosin tilanne on muun väestön ja taksia tarvitsevien kannalta surkea, ei ole tasapainoa, vaan takseja on aivan liian vähän ja taksa karmean korkea. Outoa, ettei Ranskan hallitus saa asiaa korjattua.
 
Uber (poislukien black) ei ole kuljetuspalvelu, vaan nettipalvelu, joka yhdistää kyydin tarvitsijoita niiden tarjoajiin. Firma on menestynyt, joten kateellisia toki riittää. Firman nopea menestys on tietenkin nostanut tapetilla asioita esim. vakuutuksista, mutta samaan tapaan kun miten voi autoilijana käyttää tai olla käyttämättä Uberin palvelua, voi kilpailuttaa vakuutuksen itselleen joka kattaa Uber-kuskina toimimisen. Näyttää aika selvältä, että Uberin yrityskulttuurissa on paljon parannettavaa, mutta kuluttajana palvelu on yksinkertaisesti aivan helvetin hyvä. Mikäli Uberkuskina toimiminen ei kannattaisi, miksi noita autoja on tääkin kaupunki (Boston) aivan täynnä? Joka paikkaan saa Uberin parissa minuutissa. Uberia on helppo hehkuttaa, koska täällä sen ainoa merkittävä kilpailija on Lyft, jolla kuitenkin syystä tai toisesta noita autoja on liikenteessä paljon vähemmän.

Esim. hintojen sanelusta: totta munassa Uber sanelee hinnat, koska firman sovellus laskee matkan hinnan. Koko palvelun ideahan on siinä, ettet joudu maksamaan kuskille suoraan yhtään mitään ja voit katsoa etukäteen, mitä kyyti tulee suurinpiirtein maksamaan. Täällä on ollut järjettömän lumentulon takia joukkoliikenne ihan kyykyssä, jolloin Uberin algoritmi on nostanut kyydeistä maksettavia hintoja. Parhaimmillaan nelinkertaisiksi normaaliin verrattuna. Minkä seurauksena paljon jengiä on lähtenyt tienaamaan extraa Uber kuskina. Jolloin hinta on taas laskenut.
 
Uberuskovaisethan tätä eivät tietenkään lue ja vaikka lukisivatkin, niin eivät usko:
Truth About Uber ? Dedicated To Uncovering The Truth About Uber
Tai tätä:
Uber Drivers Say They're Making Less Than Minimum Wage - Business Insider
Tai tätä:
http://www.buzzfeed.com/kenbensinger/ubers-yawning-insurance-gap#.hf0X9ZaapD

Tiivistetysti: Uber on kalifornialainen softafirma, jolle pitäisi maksaa softakikkareensa käytöstä 20% provikkaa. Siitä hyvästä saa paitsi Uberin tilauksia, niin myös sanelupolitiikan taksojen suhteen, jatkuvasti lisää kilpailua, eli Uberautoja/kuskeja liikkeelle (jenkeissä, ei vielä Suomessa niinkään) ja firman, joka ei ota mistään mitään vastuuta, voi potkia systeemistään täysin mielivaltaisesti pihalle, mutta ottaa silti sen 20% siivun. Vrt. suomalaiset alueelliset kyydinvälitysfirmat (esim. Tampereen aluetaksi, Helsingin taksidata jne.), joiden maksu on jossain 2-3% paikkeilla, eivät säädä hintoja mitenkään (valtio säätää, sehän taksialan ylin päättävä elin Suomessa on), yleensä hoitavat osan paperitöistä (tietyt kyydit, voi olla esim. koulukyytejä) ja yleensä tarjoavat ainakin hieman muutakin tukea esim. taksilaitteiston kanssa. Kumpikohan on houkuttelevampaa taksiyrittäjälle?

Eipä sillä, onhan maailmalla paikannukseen perustuvia Uberin kilpailijoita vaikka miten paljon, esim. virolaislähtöinen Taxify ja nyt jopa suomalainen Valopilkkukin. Mutta Uberin hehkutuksen voisi pikkuhiljaa lopettaa, koska on aika päivänselvää, että kyseessä on surkeasti käyttäytyvä rahastuslafka, joka ei ota mistään mitään vastuuta. Kannattaa myös tajuta sekin, että varsinkin Uber Pop on Suomessa laiton. Black taas on limusiinipalvelun tyyppinen ratkaisu, eli maksaa sitten selvästi tavallisia takseja enemmän. Suomalaisten taksien taksa muuten on Pohjoismaiden ylivoimaisesti halvin, sekä selvästi halvempi myös kuin esim. Ranskassa. Jos taksa suhteutetaan kansan ostovoimaan ja muuhun hintatasoon, on suomalaisen taksikyydin hinta myös selvästi halvempi kuin vaikkapa Virossa ja Kiinassa. Faktat kuntoon, kuten myös sekin numerotieto, että Suomen taksitiheys on väkilukuun nähden EU-alueen suurimpia. Täällä on taksialan näkökulmasta katsottuna tuskallisen paljon takseja ja jotta tuotto per taksi olisi hyvä, pitäisi määrää leikata heti ainakin 10%, mieluiten enemmän, jotta päästäisiin vastaavanlaiseen tilanteeseen kuin Ranskassa. Siellä tosin tilanne on muun väestön ja taksia tarvitsevien kannalta surkea, ei ole tasapainoa, vaan takseja on aivan liian vähän ja taksa karmean korkea. Outoa, ettei Ranskan hallitus saa asiaa korjattua.

Sieltähän tulikin pitkä sääntelyuskovaisen mustamaalauspuheenvuoro. Koska aika moni valitsee UBERin, niin hinnat on hyväksytty. UBERissa on siis jotain sellaista, mistä ollaan valmiita maksamaan. Jos tuntuu, että UBER veloittaa palvelustaan aivan poskettomasti liikaa, niin sehän avaa portin kilpailijoille. Omassa puhelimessani on neljä UBERin tapaista softaa. UBER on noista näin asiakkaalle ehdottomasti hyvin kilpailukykyinen hintojen suhteen ja sitä tulee käytettyä eniten. Koska moni kuskikin sen valitsee, niin ei se UBERin veloitus voi olla kohtuuton. Molemmat UBERin asiakkaat eli kuski ja kyyditettävä ovat sen valmiita maksamaan.

Kiinassa olin noin kymmenen vuotta sitten ja silloin siellä taksilla ajaminen oli hemmetisti halvempaa kuin Suomessa. Hong-Kong oikein jäi mieleen harvinaisena yhdistelmänä maailman tiheimmin asuttua keskusta, siisteyttä, rahaa ja hemmetin halpoja takseja. Toki PEkingissä niinsanotusti "apinaa koijataan", mutta muuten hinnat eivät olleet kyllä lähelläkään Suomen tasoa. En tiedä, onko tilanne muuttunut radikaalisti, mutta pienoinen epäilys väitettäsi kohtaan kyllä tulee väkisinkin mieleen. Joku Kiinasta tuoreempia kokemuksia omaava voisi päivittää tietoja. Väitettäsi Viron taksien hinnoista saat kyllä luvan perustella. Tallinnassa ajelin taksilla jonkin verran viime vuonna ja käyttämäni taksit olivat poikkeuksetta paljon halvempia kuin Helsigissä. Pohjustetaanpa vähän faktoilla vastaustasi:
Kaikkien Tallinnan Taksifirmojen Hinnat | Lyhyt Oppimäärä Tallinnaa
Taksimatkan hinta - Suomen Taksiliitto

Mitä tulee sanelupolitiikkaan, niin miten voit astua Suomalaiseen taksiin? Sen hintojahan säätelee oikein Valtioneuvosto. Eikä sanelupolitiikka lopu tähän, vaan myös sanellaan myös se, kuka ja kuinka moni saa taksia ajaa.

Jos Ranskassa tilanne on tosiaan jotenkin epätasapainossa, niin se ei kyllä yllättäisi yhtään. Valtion ohjauksella on tapana ohjautua kankeasti ja epätarkasti. Samaahan kuvastaa sekin, että sinun mukaasi Suomessa on erityisen paljon takseja, mutta siitä huolimatta Suomessa takseja jonotetaan poikkeuksellisen paljon. Ruuhkahuipusta muutama tunti eteenpäin sen saman tolpan ympärillä on kattava uusien Mersujen esittelytilaisuus, mutta asiakkaita ei näy eikä kuulu.
 
Uber (poislukien black) ei ole kuljetuspalvelu, vaan nettipalvelu, joka yhdistää kyydin tarvitsijoita niiden tarjoajiin. Firma on menestynyt, joten kateellisia toki riittää. Firman nopea menestys on tietenkin nostanut tapetilla asioita esim. vakuutuksista, mutta samaan tapaan kun miten voi autoilijana käyttää tai olla käyttämättä Uberin palvelua, voi kilpailuttaa vakuutuksen itselleen joka kattaa Uber-kuskina toimimisen. Näyttää aika selvältä, että Uberin yrityskulttuurissa on paljon parannettavaa, mutta kuluttajana palvelu on yksinkertaisesti aivan helvetin hyvä. Mikäli Uberkuskina toimiminen ei kannattaisi, miksi noita autoja on tääkin kaupunki (Boston) aivan täynnä? Joka paikkaan saa Uberin parissa minuutissa. Uberia on helppo hehkuttaa, koska täällä sen ainoa merkittävä kilpailija on Lyft, jolla kuitenkin syystä tai toisesta noita autoja on liikenteessä paljon vähemmän.

Esim. hintojen sanelusta: totta munassa Uber sanelee hinnat, koska firman sovellus laskee matkan hinnan. Koko palvelun ideahan on siinä, ettet joudu maksamaan kuskille suoraan yhtään mitään ja voit katsoa etukäteen, mitä kyyti tulee suurinpiirtein maksamaan. Täällä on ollut järjettömän lumentulon takia joukkoliikenne ihan kyykyssä, jolloin Uberin algoritmi on nostanut kyydeistä maksettavia hintoja. Parhaimmillaan nelinkertaisiksi normaaliin verrattuna. Minkä seurauksena paljon jengiä on lähtenyt tienaamaan extraa Uber kuskina. Jolloin hinta on taas laskenut.
Siksi USAssa on Uber edennyt nopeasti, koska siellä sille on ollut oikeasti paljon tarvetta ja kysyntää, koska siellä taksipalvelut ovat keskimäärin olleet varsin heikossa jamassa, huono saatavuus (esim. Nykissä ei ole varsinaisesti tolppia, osoitetilauksia ei välttämättä ole ollenkaan, vaan takseilla ajellaan vanhanaikaisesti ympäriinsä ja taksin saa vain ja ainoastaan käsipystynä), huono laatu, ehkä silti korkea hinta. Siellä lupia mm. Nykissä on saanut ostaa ja myydä vapaasti, jolloin lupien omistajista on tullut ratkaiseva ryhmä. Heidän intresseissä on pitää kysyntään nähden taksimäärä liian pienenä, taksat hävyttömän korkeina ja vuokrat kuljettajille korkeina, jotta tuotto per taksi voitaisiin maksimoida. Tälleen:
Taxi Medallions: How New York?s terrible taxi system makes fares higher and drivers poorer.

USAssakin Uberilla on useita kilpailijoita ja todellisuudessa Uberia parempia, kuten vaikkapa Lyft.

NHB, en ole mikään uskovainen muuten, paitsi haluan Suomessa jatkuvan semmoinen meininki, missä korostetaan laatua ja asiallista toimintaa, myös sitä, että verot hoidetaan. Sillä ns. luterilaisella työmoraalilla, tarkkuuteen ja korkeaan laatuun aina pyrkimällä täällä on ennenkin pärjätty, esim. Saksan ja Ruotsin tyylisesti, ei millään hasta manana tyylisellä vähän sinne päin meiningillä. Onhan se päivänselvää, että absoluuttisena rahasummana kiinalaisen taksin kyyti on suomalaiselle naurettavan halpaa, ihan samoin kuin vaikkapa bulgarialaisen taksin. Mutta jos verrataan kiinalaisen tavistyöläisen palkkaa ja taksin taksaa vrt. Suomen vastaavat, niin Kiinassa se taksitaksa on kansan tienestiin nähden semmoinen, ettei kansalle taksi ole ikinä vaihtoehto. Eräs kaverini oli juuri kaksi vuotta Kiinassa töissä ja noista asioista(kin) raportoi. Sanoi, ettei Kiinassa kukaan keskivertokansalainen ikinä taksilla mene, johtoporras vain.

Suomessa tosiaan on kyse näkökulmasta. Yhtä lailla voidaan sanoa, että täällä on valtiojohtoista sosialismia ja diktatuuria taksialan suhteen ja sen jälkeen idologisista syistä tuomita moinen meininki syvimpään hornaan ja vaatia vaikka Uberia tai ihan mitä vain murtamaan se. Toisaalta löytyy numerotietoa ja pätevää muutakin tietoa siitä, että kansainvälisesti vertaillen Suomen taksiala on maailman huippua, saatavuuden, laadun ja hinta/laatusuhteen puolesta ja tuo osin siksikin, että valtion ELYissä työskentelevät ja taksialasta vastaavat viranomaiset pyrkivät mm. lupien määriä, eli kiintiöitä säätämään niin, että taksiala pysyisi jotenkuten elinvoimaisena, mutta että valtio, kunnat, sairaanhoitoyhtymät, hotellit, firmat ja joo, nekin aamuyöstä baarista kotiin lähtevät kansalaiset saisivat suurimman osan ajasta siedettävässä ajassa ja valtion ja kansan tuloihin ja hintatasoon nähden kohtuullisella hinnalla taksipalveluita. Ei, tuo ei ole täydellistä, eikä täydellinen maailma. Mutta toistaiseksi se on kumminkin maailman huippuluokkaa.

Täällä ei todellakaan poikkeuksellisen paljoa jonoteta takseja kuin joinain lyhyinä ruuhkahuippuina. Sama homma on mm. kampaamoissa ja autokorjaamoissa. Ne ovat muutenkin siinä mielessä taksialaan verrannollisia, että pitää toimittaa asiakkaalle työvoimavaltainen, ei välttämättä ihan hirveästi koulutusta vaativa palvelu, johon sitten tietty kalusto ja työntekijä on sidoksissa tietyn aikaa. Täten yhden tuotannontekijän (työntekijä + kalusto kombo) tuotantokapasiteetti per aikayksikkö on rajallinen. Toisin on vaikkapa tehtaan laita, joka tekee esim. rautanauloja. Semmoiseen tehtaaseen kun vain tungetaan sopivasti materiaalia ja sähköä toisesta päästä, niin toisesta päästä saadaan vaikka tonneittain nauloja päivässä ja työvoiman tarve per naulatonni ei kummoinen varmaan nykyään ole. Samoin vaikkapa Stockalla väki jonottelee jouluruuhkien aikaan ihan ymmärtäväisenä, koska ymmärtävät sen, ettei kaupan alakaan voi ruuhkahuippuihin mitenkään löytää niin paljoa työläisiä, ettei mitään jonoja syntyisi.

Suomessa ELYt pyrkivät siihen, että ns. vilkkaan kysynnän aikana, eli ma-pe ja noin 8-16 välillä isojen kaupunkien alueilla kansalaiset saisivat keskimäärin maks. 15min sisällä taksin. Se on peruskriteeri. Muita ELYn viskaalien luokittelemia kysyntämääriä ovat ns. hiljainen kysyntä (esim. ma-ti välisenä yönä vaikkapa kello yksi) ja ruuhkakysyntä. Kuten kaikilla muillakin aloilla, niin myös taksialan suhteen jokainen täysjärkinen tajuaa sen, että siihen ruuhka-ajan kysyntään ei ikinä voi kustannustehokkaasti olla niin paljon kalustoa, ettei minkäänlaista jonotusta syntyisi. Yksi syy jonotukseen taksitolpilla mm. pikkujouluaikoina tai lauantaiöisin klo 4 on se, että joukkoliikennettä ei ole, tai sitä on huomattavasti vähemmän kuin niin aikoina, kun väkeä tuodaan kaupunkien keskustoihin. No miksi ei ole? Sitä sietää kysyä joukkoliikenteestä vastaavilta viranomaisilta ja poliitikoilta.

Yksi paha ongelma taksialan sisällä on ollut vuosikymmeniä vanhanaikainen ja suoraan sanottuna typerä meininki. Viittaan tuolla siihen, että taksialankin (kuten monen muunkin alan valitettavasti) johtoportaassa on harmaa- ja valkopäisiä huru-ukkoja, joille tekstarit ovat kauhiaa haitekkiä ja jotka viljelevät taantumusta vahvistavia "No ei nyt jakseta aina valittaa! Eikö voitais vaan keskittyä ajaan kyytejä ja hoitaan omat hommat?" tai "Kuuleppa poika/tyttö! Mää oon kuule ollu tällä alalla jo äxkyt vuotta! Että turha tulle mulle urputtaan ja pare pitää suus kiinni, kun mulle puhut!" fraaseja. Tuommoinen on tehokkaasti ehkäissyt epäkohtien ja vikojen esille tuomista, rehellistä käsittelyä ja ratkaisujen etsimistä, toistaiseksi. Muutosta on näkynyt vasta ihan tässä noin viimeisen 10v aikana, eli johtoportaaseen on tullut jopa insinööreiksi joskus koulutettuja asiallisia, avomielisiä ja ehkä 1970- tai 1980-luvulla syntyneitä. Siksi alan oma Valopilkku mobiiliaplikaatiokin tulee semmoisen 5-7v myöhässä ja siksi tekstaritilausta ei saatu laajennettua ja standardisoitua jo joskus 2000 paikkeilla maanlaajuiseksi. Harmi.
 
Eli korostan vielä: suhteessa ostovoimaan ja muuhun hintatasoon Suomen taksitaksa on matala aika moneen muuhun maahan verrattuna, esim. Viroon, Kiinaan, Ruotsiin tai Ranskaan. On järjetöntä puhua absoluuttisina rahasummina tyyliin "Nokun määkin siellä Bulgarian Sunny Beachilla suhasin taksilla kiljoonasti, eikä maksanut kuin kaksi euroa semmoinen puolen tunnin matka! Miten helvetissä Suomessa voi maksaa sama matka kymmeniä euroja???". On otettava huomioon kunkin maan yleinen palkka- ja hintataso myös, kuten myös se, suoritetaanko ko kyydistä ammattimaiseen liikenteeseen kuuluvat vakuutusmaksut, kaikki verot, työeläkemaksut jne. Suomessa suoritetaan, mutta enpä olisi ihan niin varma, että esim. Bulgariassa asia on niin.
 
Tuossapa hintavertailua 2014 syksyltä:
https://onedrive.live.com/view.aspx...file,pdf&app=WordPdf&authkey=!ACHDIRPREL1Ceac
Valitettavasti mulla ei nyt ole numerotietoa Viron palkat versus taksitaksat suhteesta, pahoittelut. Ruotsin ja Tukholman osalta on merkillepantavaa, että vertailussa mukana on tunnetusti ns. iso ja luotettava toimija, Taxi Stockholm, jolla on kuulemma Ruotsin taksoihin nähden asiallinen/keskiarvoinen hinnoittelu ja tasainen palvelun laatu. Silti hinnat ovat aika paljon Suomea korkeammalla.

Oheen vielä hollanniksi Amsterdamista, mikäli joku jaksaa syynätä ja kieltä yrittää ymmärtää. Eiköhän tuosta numerot suunnilleen selviksi käy kumminkin:
http://m.tcataxi.nl/tarieven.html
 
S
USAssakin Uberilla on useita kilpailijoita ja todellisuudessa Uberia parempia, kuten vaikkapa Lyft.

NHB, en ole mikään uskovainen muuten, paitsi haluan Suomessa jatkuvan semmoinen meininki, missä korostetaan laatua ja asiallista toimintaa, myös sitä, että verot hoidetaan. Sillä ns. luterilaisella työmoraalilla, tarkkuuteen ja korkeaan laatuun aina pyrkimällä täällä on ennenkin pärjätty, esim. Saksan ja Ruotsin tyylisesti, ei millään hasta manana tyylisellä vähän sinne päin meiningillä. Onhan se päivänselvää, että absoluuttisena rahasummana kiinalaisen taksin kyyti on suomalaiselle naurettavan halpaa, ihan samoin kuin vaikkapa bulgarialaisen taksin. Mutta jos verrataan kiinalaisen tavistyöläisen palkkaa ja taksin taksaa vrt. Suomen vastaavat, niin Kiinassa se taksitaksa on kansan tienestiin nähden semmoinen, ettei kansalle taksi ole ikinä vaihtoehto. Eräs kaverini oli juuri kaksi vuotta Kiinassa töissä ja noista asioista(kin) raportoi. Sanoi, ettei Kiinassa kukaan keskivertokansalainen ikinä taksilla mene, johtoporras vain.
"Todellisuudessa UBERia parempia" kuulostaa melkoiselta asiakkaan aliarvioinnilta. Sinä osaat ilmeisesti Suomesta käsin kertoa UBERia käyttävälle jenkillä, että teit poika huonon valinnan.

Kerrot, ettet ole uskovainen, mutta argumentoit heti perään pelkillä mielikuvilla. Itse olen näitä "twitter-takseja" käyttäny usein ja useiden softien mautta, enkä voi ahvistaa seinille pikaisesti maalaamiasi piruja. Nämä palvelut tarjoavat mielestäni paljon toimivampaa ja kehittyneempää palvelua kuin perus suomitaksi. Esimerkiksi UBERilla näet varsin hyvin osuvan arvion odotusajasta, näet heti auton/kuskin, saat täsmälliset kuitit karttaan yhdistettyine reitti/etäisyys/aikatietoineen. Maksu hoituu näppärästi automaattisesti. Sen rinnalla joku suomitaksin puhelintilaus, sokkona odottelu, käteisellä/kortilla maksaminen ja varsinkin kuittimaiset lipareet, joihin pitää KÄSIN kirjoitella jotain reittejä ja kyytiläisiä, tuntuvat joltakin neuvostobyrokratian ja kännisten Etelä-Euroopan taksarien rakkauden hedelmältä. Samoin palautteen antaminen on äärettömän helppoa "twitter-maailmassa" ja siihen palautteeseen reagoidaan todella nopeasti. Suomessa en edes tiedä mihin suuntaan palautetta pitäisi antaa ja palautteeseeen tuskin reagoitaisiin millään tavalla.

Ei sillä, että haluaisin vertailla taksien hontoja joidenkin monimutkaisten indeksien kautta, mutta sanottakoon kuitenkin, ettei tuo keskipalkka Hong Kongissa nyt niin kaukana Suomesta ole.
http://www.tradingeconomics.com/hong-kong/wages
Sehän nyt on selvää, että joku riisipeltoa polkemasta hikipajaan siirretty kiinalainen ei taksilla ajele. Auto, polttoaine ja kuljettaja ovat hänelle kaikki tavoittamatonta luksusta. Ei tuon kautta ole mitään järkeä lähteä miettimään suomitaksin hintaa.

Täällä ei todellakaan poikkeuksellisen paljoa jonoteta takseja kuin joinain lyhyinä ruuhkahuippuina. Sama homma on mm. kampaamoissa ja autokorjaamoissa. Ne ovat muutenkin siinä mielessä taksialaan verrannollisia, että pitää toimittaa asiakkaalle työvoimavaltainen, ei välttämättä ihan hirveästi koulutusta vaativa palvelu, johon sitten tietty kalusto ja työntekijä on sidoksissa tietyn aikaa. Täten yhden tuotannontekijän (työntekijä + kalusto kombo) tuotantokapasiteetti per aikayksikkö on rajallinen. Toisin on vaikkapa tehtaan laita, joka tekee esim. rautanauloja. Semmoiseen tehtaaseen kun vain tungetaan sopivasti materiaalia ja sähköä toisesta päästä, niin toisesta päästä saadaan vaikka tonneittain nauloja päivässä ja työvoiman tarve per naulatonni ei kummoinen varmaan nykyään ole. Samoin vaikkapa Stockalla väki jonottelee jouluruuhkien aikaan ihan ymmärtäväisenä, koska ymmärtävät sen, ettei kaupan alakaan voi ruuhkahuippuihin mitenkään löytää niin paljoa työläisiä, ettei mitään jonoja syntyisi.

Meinaat että tehtaissa ei työvoimaa tarvita - rauta ja sähkö riittävät. Vaihtelevassa kysynnässä jossain on se jousto. On järjetöntä lukita taksien maksimäärä ja veloitus jonkin keskimääräisen tilanteen mukaan, kun kysynnän tiedetään vaihtelevan pirusti. Twitter-taksien hintojousto on mielestäni juuri oikea tapa jakaa rajallista palvelua ja venyttää palvelun rajoja. Taksien määrää on helppo muutella verrattuna autokorjaamoiden tai vaikkapa kampaamoiden määrään verrattuna. Tuotantovälineitä ja osaamista on ylimäärin kaikkialla valmiina käytettäväksi.

Suomessa ELYt pyrkivät siihen, että ns. vilkkaan kysynnän aikana, eli ma-pe ja noin 8-16 välillä isojen kaupunkien alueilla kansalaiset saisivat keskimäärin maks. 15min sisällä taksin. Se on peruskriteeri.

Aika heikkoa sanon mä. Täällä ympäri vuorokauden auto on pihassa lähes poikkeuksetta 5-8 minuutin kuluttua. Oikeastaan ainoastaan liikenteen pysäyttävät ruuhkat aiheuttavat +15 min odotuksia. Tutkitusti parasta, mutta käytännössä...

Yksi syy jonotukseen taksitolpilla mm. pikkujouluaikoina tai lauantaiöisin klo 4 on se, että joukkoliikennettä ei ole, tai sitä on huomattavasti vähemmän kuin niin aikoina, kun väkeä tuodaan kaupunkien keskustoihin. No miksi ei ole? Sitä sietää kysyä joukkoliikenteestä vastaavilta viranomaisilta ja poliitikoilta.

Juuri tämä keskusjohtovetoisuus on syynä. Byrokratiakoneisto on luonteeltaan juuri tuollainen huonosti muuttuvaan tilanteeseen reagoiva. Tämä on ihan peruskauraa. Kolmio pitäisi kääntää kärjelleen, jotta palvelu vastaisi paremmin kysyntää.

- - - Updated - - -


Mikähän puolueeton taho tämän on tuottanut? Ettei vaan olisi Taksiliitto tai joku toinen "ulkopuolinen". Siinä vaiheessa kun vertailussa on saatu suomessa helvempi hinta kuin saksassa, mun hälytyskellot kilkattaa ja kovaa.
 
Tässäpä vielä pari käyrää.
chart200710.gif


Greece-Germany.PNG


Ei oikein osu pååtan väitteisiin.
 
Back
Ylös Bottom