Taksisovellukset ja taksipalvelujen muutos

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NHB
  • Aloitettu Aloitettu
No osa ehkä hyviä, mutta osa aika turhia.
  • lähtöpisteen ja maalin haku liikkeiden/nähtävyyksien/raflojen... nimillä eikä pelkästään osoitteella. - Lieneekö tärkeä.
  • suosikkiosoitteet- Tämä toki näppärä.
  • auton tyypin valinta - Riittäisi kylläkin vain tilataksi vai normi.
  • vapaiden taksien näkyminen ja valinta kartalta. - Siinä ja tässä tarviiko. Riittäisi ainakin itselle aika ja kun tilaat taksin, niin näkee missä se tulee.
  • valitun taksin saapumisen seuraaminen kartalla - Pohdinta ylempänä.
  • autotyypin valinta ja eri autotyyppien saatavuus. -Tulikin jo.
  • maksu luottokortilla automaattisesti - Näppärä toki.
  • auton malli ja rekisterinumero - Turha.
  • kuljettajan kuva - Turha, mitä teen kuljettajan kuvalla?
  • asiakkaiden arviointi - Turha, koska tietää että palvelu pelaa kyllä ja kyyti vie sinne minne tarve.
On pelkästään hölmöä, että ensin pitää googlata kyseisen paikan osoite, jotta voi sen jälkeen kopioida kyseisen osoitteen valopilkkuun.

Kun näkee ne taksit jo ennen tilausnapin painamista, niin osaa valita sen "twittertaksien" appsin, jolla sattuu olemaan siihen hetkeen ja paikkaa paras tarjonta. Toisinaan on myös tilanteita, joissa pienellä siirtymisellä jalan voittaa aikaa. Esimerkiksi taksi on kadun toisella puolen. Jalan se kestää vain valojen vaihtumisen odottelun verran, mutta autolla joutuu ruuhkassa kiertelemään vartin. Parempi siis kävellä se taksi kiinni kuin tilata se. Muutenkin kun näkee, mistä takseja on mahdollisesti tulossa, niin voi optimoida itsensä noutupisteen parhaiten reitille sopivaksi ja valita parhaan taksin. Mikään softa ei vielä pysty yhtä hyvin miettimään näitä asioita.

Esimerkiksi GetTaxin applikaatio antaa valita budjettitaksin, taviskyydin, tila-auton, peruseemelin, Vip-kärryn ja lastenistuimella varustetun auton. Itse käytän säännöllisesti noista neljää vaihtoehtoa, mutta monelle muulle kaksi muutakin ovat varmasti tarpeen.

Tuntui todella hölmöltä odotella valopilkulla tilattua taksia, kun ei tiennyt yhtään sen parhaista tunnistetiedoista. Sen saapuminenkin kesti kaksi kertaa pidempään kuin mitä valopilkku ilmoitti. Auton malli, auton väri, rekkari ja kuljettajan pärstä ovat kaikki hyvin tunnistetietoja, joiden avulla sen saapuvan pirssin spottaa jo pitkään matkaan. Valopilkun antama muistaaksi nelinumeroinen taksinumero on sen sijaan lähellä tarpeetonta.

Asiakkaan arviointi parantaa palvelua molempiin suuntiin. Ruuhkahuippuina hyvin käyttäytyvät asiakkaat saavat paremmin kyytejä ja parempia autoja. Taksikuskit osaavat myös kiertää todennäköiset ongelmatapukset, eivätkä hukkaa arvokasta aikaansa toisarvoiseen sähläämiseen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No juu, ehkä en vaan matkaa taksilla tarpeeksi. Itselle kun helpoin on kävellä joko tolpalle tai tilata taksi ovelle. Eli luultavasti vaan kokemuksen puutetta, kun en noita osaa arvostaa :)
 
En itsekään paljoa taksilla ajele, mutta onhan se tänä päivänä vähän nurinkurista soitella jollekin sentraalisantralle että saisiko taksin osoitteeseen x. Ai niin, taitaa se onnistua jopa tekstiviestilläkin XD
 
En itsekään paljoa taksilla ajele, mutta onhan se tänä päivänä vähän nurinkurista soitella jollekin sentraalisantralle että saisiko taksin osoitteeseen x. Ai niin, taitaa se onnistua jopa tekstiviestilläkin XD

Onko se sitten hienompaa tilata se kännykkäsovelluksella pilvipalvelusta, joka sijaitsee maassa X ? Ja rahasi menevät jollekin San Fransiscossa/jne. sijaitsevalle firmalle.. No, ehkä en vain tajua homman hienoutta.
 
Onko se sitten hienompaa tilata se kännykkäsovelluksella pilvipalvelusta, joka sijaitsee maassa X ? Ja rahasi menevät jollekin San Fransiscossa/jne. sijaitsevalle firmalle.. No, ehkä en vain tajua homman hienoutta.
Itseäni vituttaa antaa rahojani kilpailua ja kehitystä estävälle monopolille. Kyllä se on hemmetin hienoa, kun saat kätevästi, nopeasti ja kohtuulliseen hintaan tasokkaan tarpeeseesi sopivan taksipalvelun. Hiljattain kiertelin neljässä keskisen ja itäisen Euroopan maassa muutaman kaverini kanssa. Ekan Uber-kyydin jälkeen applikaatio löytyikin sitten muidenkin kännyköistä. On se vaan kätevää, kun ei tarvitse etsiä mitään taksikeskusten numeroita, yrittää kertoa puhelimessa koordinaatteja ja odotella sokkona saapuvaa taksia. Joissakin kaupungeissa ilman Uberiä joutisi varomaan kusettajiakin. Tosi monet, jotka ovat nähneet näitä palveluja käytössä, ovat hämmästelleet niiden toimivuutta. Paluuta ei ole sen jälkeen, kun siirtyy 60-luvulta nykypäivään.
 
Ihan kätevä oli ranskassa kun metro ei kulkenukkaan jonkun vian vuoksi sitten dösät täynnä eikä taksejakaan saanu. Uberi lataukseen ja nopea rekisteröinti sitten auto olikin jo hakemassa meidät takaisin hotellille joten minulla nousi ainakin arvostus tämmöistä palvelua kohtaan, harmi ettei suomen taksi tämmöistä osaa kehitellä tai sallita uberia markkinoille. Niin ja hinnan puolestakaa ollut pilattu kun vajaa 14 euroa semmoinen pariisin keskustasta laitamille.
 
Suomen lainsäädäntö estää. Alalla on lakisääteinen monopoli, jos et vielä tiennyt.

Aina söpöä nämä kuittailut, mutta, jos et tiennyt voidaan lainsäädäntöä muuttaa, kuten aina on tehty, kun yhteiskunnallinen muutos on sitä vaatinut. Ei ole mitään syytä kuvitella, etteikö tässäkin tapauksessa tulisi niin ajanmyöt' tapahtumaan, vaikka lainsäädännön luomat keinotekoiset monopolit pyrkivät sitä kaikintavoin estämään.

Tällaisten palvelujen salliminen olisi eduskunnalle yksi helpoimpia mahdollisuuksia parantaa tuottavuutta ja laskea kustannustasoa.
 
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...n-uber-on-taksifirmojen-skandaalipesa/5257962
Tässä on yksi esimerkki siitä, kuinka monopoli yrittää pyristellä vastaan. Media on valjastettu levittämään Uberin vastaista propagandaa. Raiskauksen epäily Intiassa, 4000 dollarin sakko ja kiukuttelevat taksimafian edustajat. Siinäpä sitä onkin rötöslistaa niin pirusti, että oikein uutinen on aiheesta tehty. Kuinkahan paljon Intiassa raiskataan noin niinkuin muissa takseissa? Lyön vetoa isolla summalla, että Intiassa raiskauksia tapahtuu paljon myös takseissa, mutta eipä arvon toimittaja ole niistä kiinnostunut.
 
http://www.hs.fi/kaupunki/a14390847...utm_medium=tf-desktop&utm_content=articlepage

"Helsingin poliisilaitos kertoo, että Uber-taksipalvelun kuskeista tulee tehdä ilmoitus poliisille..."

Vähänhän ne ehti lieventämään typerää lausuntoaan. Silti täytyy ihmetellä etteikö poliisilla ole mahdollista hankkia älypuhelinta jolla saisi kiinni nämä kaikki yhteiskunnan pahimmat lainrikkojat eli Uber-kuskit.


Vai eikö ne ollutkaan pelkästään Uber-kuljettajat kun kiertää veroja ja muita lakisääteisiä maksuja!?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015081320174461_uu.shtml
 
Itseäni vituttaa antaa rahojani kilpailua ja kehitystä estävälle monopolille. Kyllä se on hemmetin hienoa, kun saat kätevästi, nopeasti ja kohtuulliseen hintaan tasokkaan tarpeeseesi sopivan taksipalvelun. Hiljattain kiertelin neljässä keskisen ja itäisen Euroopan maassa muutaman kaverini kanssa. Ekan Uber-kyydin jälkeen applikaatio löytyikin sitten muidenkin kännyköistä. On se vaan kätevää, kun ei tarvitse etsiä mitään taksikeskusten numeroita, yrittää kertoa puhelimessa koordinaatteja ja odotella sokkona saapuvaa taksia. Joissakin kaupungeissa ilman Uberiä joutisi varomaan kusettajiakin. Tosi monet, jotka ovat nähneet näitä palveluja käytössä, ovat hämmästelleet niiden toimivuutta. Paluuta ei ole sen jälkeen, kun siirtyy 60-luvulta nykypäivään.

Minua taas potuttaisi sälätä jollain älypuhelin-sovelluksella ja toivoa kuskia, kun kaikki paikalliset ns. fyysiset, maan lainsäädäntöä seuraavat taksit, on mennyt konkkaan ja lentokentältä, keskustasta, urheilutapahtumien yhteydestä jne. ei enää löydy tavallisia kadulta napattavia takseja.

Ehkä tuo Uber jossain määrin vaikeuttaa kusettamista, totta. Toisaalta olen kyllä lukenut että tuossakin järjestelmässä liikkuu kusettajia, eihän tuo pilvipalvelun admin sitä pysty estämään. Eikä ole minua muuten itä-Euroopan taksit ikinä kusettaneet (muutamassa maassa, ja ehkä 5-10 krt kokemusta) .
 
Minua taas potuttaisi sälätä jollain älypuhelin-sovelluksella ja toivoa kuskia, kun kaikki paikalliset ns. fyysiset, maan lainsäädäntöä seuraavat taksit, on mennyt konkkaan ja lentokentältä, keskustasta, urheilutapahtumien yhteydestä jne. ei enää löydy tavallisia kadulta napattavia takseja.

Ehkä tuo Uber jossain määrin vaikeuttaa kusettamista, totta. Toisaalta olen kyllä lukenut että tuossakin järjestelmässä liikkuu kusettajia, eihän tuo pilvipalvelun admin sitä pysty estämään. Eikä ole minua muuten itä-Euroopan taksit ikinä kusettaneet (muutamassa maassa, ja ehkä 5-10 krt kokemusta) .
Mikä ajaa argumentoimaan fiktiolla? Vai onko jossakin Uber-kaupungissa muut taksit menneet konkaan? Sanotko yhdenkin kaupungin, missä ei Uberin vuoksi lentokentältä, keskustasta ja urheilutapahtumien läheltä löydy tavallisia takseja.

Lukuisissa kaupungissa juuri nuita kadulta napattavia takseja kannattaa välttää, jos ei halua maksaa ylihintaa. Vaikka hinnan sopisikin etukäteen madollisimman alhaiseksi, niin silti monessa paikassa joutuu maksamaan paljon enemmän kuin virallisista maan lainsäädäntöä noudattavista taksifirmojen kautta tilattavista takseista. Yksi klassisimpia esimerkkejä on lentokentän edustalla turisteja päivystävät kusettajataksit. Ja jos sinulla on tapana ottaa niitä katujen varsilla päivystäviä takseja, niin monessa kaupungissa riski on hyvin suuri tulla kusetetuksi. Tietenkin, jos on tottunut suomihintoihin, niin ei välttämättä edes tunnista todellista hintatasoa.

Mikähän siinä Uberin ja vastaavien tilaamisessa on sähläämistä? Niillä kun pääsee maaliin paljon vähemmällä vaivalla. Millä tavoilla koet, että Uberin kautta voi kusettaa? Kysyn vaan, kun itse pidän tuota hyvin hankalana ja mitään sen suuntaista en ole nähnyt tai kuullut. Ajamalla pidemmän reitinkö? Tuo on aika helppo tunnistaa, koska Uber antaa hinta-arvion. Millä perusteella admin ei voi estää kusetusta? Haiskahtaa taas siltä, että yrität keksiä väkisin jotain uhkia. Uber vastaa todella nopeasti palautteisiin ja käsittelee palautteen asiakkaan kannalta esimerkillisellä tavalla. Jos sattuisit tulemaan kusetetuksi, niin Uber palauttaisi rahat. Rahat palautuvat jo ihan pienten väärinymmärrystenkin vuoksi. Ja tämä ei ole mielikuvituksen tuote, vaan ihan kokemuksia todellisesta elämästä. Tosin en kyllä vieläkään tiedä, että mitenhän se suhari voisi kusettaa, mutta sinä varmaan kerrot sen pian.
 
Mikä ajaa argumentoimaan fiktiolla? Vai onko jossakin Uber-kaupungissa muut taksit menneet konkaan? Sanotko yhdenkin kaupungin, missä ei Uberin vuoksi lentokentältä, keskustasta ja urheilutapahtumien läheltä löydy tavallisia takseja.
....

Miksi ei ? Ihminen on älykäs eläin ja osaa ajatella tulevaisuutta. Eihän noita vielä olekaan mennyt konkkaan, enkä sitä väittänytkään. Jostain syystä taksikuskit ympäri maailman ei oikein tykkää siitä että lakeja/veroja(?) kiertävä pilvipalveluna toimiva ns. taksiyhtiö tulee kaupunkiin. Sosialismi-korttia tietenkin on helppo käyttää, toisaalta jos olisi kiinalainen firma joka tekisi samaa voisi olla vastaanotto vähän nihkeämpää, Suomessakin.

http://www.theverge.com/2015/6/25/8844649/french-taxi-driver-protest-uber-pop-paris

Mikähän siinä Uberin ja vastaavien tilaamisessa on sähläämistä?.

Samaa säheltämistä se on puhelimella klikkaila läpi 5-10 eri valikkoa, kuin tehdä puhelinsoitto tai napata kadulta taksi. Sinä näet matkapuhelimella klikkailun helpompana, ok. En itse välttämättä ole samaa mieltä. Riippuu ihan tilanteesta, ulkomailla tuntemattomassa paikassa voisin ehkä tuota arvostaa.

Millä perusteella admin ei voi estää kusetusta?

Väitätkö että Über-kuski ei voi kusettaa ? Samalla tavalla kuin Ebayssa ja huutonetissäkään ei voi kusettaa.. Onhan noita tapauksia jo ollut, esim.

http://www.wsbtv.com/news/news/fake-uber-driver-robs-woman-virginia-highlands/ngjpC/

Espanjassa ja Thaimaassa palvelu onkin näemmä kielletty kokonaan...ellei ole taas avattu ?

http://www.svd.se/spanien-thailand-stoppar-ocksa-uber
 
Olen jo pidemmän aikaa miettinyt, että mistä "Über kiertää veroja!" on lähtenyt liikkeelle? Osaako joku kertoa? En tietenkään väitä, että olisi mahdoton ajatus, että veronkiertoa tapahtuisi, mutta en vain ole törmännyt moiseen. Überkuljettajathan ovat yrittäjiä siinä missä toiminimellä toimivat siivoajat tai mitkä tahansa muutkin yrittäjät, mikä heistä tekee veronkiertäjiä? Epäilläänkö kaikkia yrittäjiä veronkierrosta? Sen sijaan olen törmännyt taksiliiton alaisissa takseissa todella monta kertaa tilanteeseen, jossa kuljettajalle maksetaan käteisellä pimeästi. Lisäksi aivan hiljattain paljastui tällainenkin: http://www.uusisuomi.fi/autot/10111...a-epaillaan-torkeasta-veropetoksesta-maksanut

Väännän nyt vielä rautalangasta: 1. En väitä, etteikö jotkut überkuljettajat mahdollisesti voisi kiertää veroja, 2. En väitä, että kaikki taksiliiton alaiset taksikuskit kiertävät veroja. Ihmettelen vain sitä, miksi nimenomaan überia syytetään veronkierrosta.

Samaa säheltämistä se on puhelimella klikkaila läpi 5-10 eri valikkoa, kuin tehdä puhelinsoitto tai napata kadulta taksi. Sinä näet matkapuhelimella klikkailun helpompana, ok. En itse välttämättä ole samaa mieltä. Riippuu ihan tilanteesta, ulkomailla tuntemattomassa paikassa voisin ehkä tuota arvostaa

Kukaan ei käsittääkseni ole kieltämässä tavallista taksitoimintaa. Se, että vaikkapa minä matkustan mieluummin überilla ei estä vaikapa sinua käyttämästä tavallista taksia. Sitä vastoin monet ovat kieltämässä halukkailta überin käytön. Reilua?
 
Ihmettelen vain sitä, miksi nimenomaan überia syytetään veronkierrosta.

Kun ei ole oikein mitään oikeitakaan argumentteja niin sitten käytetään sellaisia minkä haluttaisiin pitävän paikkansa. Kaikissa ammattiryhmissä kierretään veroja. Taksialalla sitä kiertävät yhtä lailla lupakuskit kuin Uberit. Se on viranomaisen tehtävä sitä valvoa. Veronkierto ei ole syy kieltää Uberia.

Tämä aamun Hesarissa Taksiliiton entinen toimitusjohtaja itki että vakuutusmaksut tavallisella taksilla ovat yksityishenkilöön verrattuna kolminkertaiset. Kun katsoo keskiverto-taksifirman tilinpäätöstietoja, huomaa varsin nopeasti ettei vakuutusmaksut ole merkityksellinen eikä selittävä tekijä. Kunhan lätisee lämpimikseen kun ei oikeita argumentteja ole tarjota. Sellaisia ei myöskään ole ryöstöt eikä raiskaukset sillä niitä(kin) tapahtuu tavallisten taksien keskuudessa yhtä lailla.
 
Miksi ei ? Ihminen on älykäs eläin ja osaa ajatella tulevaisuutta. Eihän noita vielä olekaan mennyt konkkaan, enkä sitä väittänytkään. Jostain syystä taksikuskit ympäri maailman ei oikein tykkää siitä että lakeja/veroja(?) kiertävä pilvipalveluna toimiva ns. taksiyhtiö tulee kaupunkiin.

Samaa säheltämistä se on puhelimella klikkaila läpi 5-10 eri valikkoa, kuin tehdä puhelinsoitto tai napata kadulta taksi. Sinä näet matkapuhelimella klikkailun helpompana, ok. En itse välttämättä ole samaa mieltä. Riippuu ihan tilanteesta, ulkomailla tuntemattomassa paikassa voisin ehkä tuota arvostaa.

Väitätkö että Über-kuski ei voi kusettaa ? Samalla tavalla kuin Ebayssa ja huutonetissäkään ei voi kusettaa.. Onhan noita tapauksia jo ollut, esim.

http://www.wsbtv.com/news/news/fake-uber-driver-robs-woman-virginia-highlands/ngjpC/
Luonnollisesti monopolit nurisevat, kun joku pystyy tuomaan kilpailua markkinoille. Se on vain erikoista, että asiakkaina itseään esittelevät nurisevat tuosta samasta kilpailusta.

Vähimmällä puhelimen räpläämisellä se kyyti hoituu ihan vaan painamalla tilausnappia ja ehkä varmistamalla valinta. Tämä siis silloin, jos tilaat kyydin sijaintiisi. Samalla hoituivat maksuliikenne ja kuittii. Sähläämisen määrä jää murto-osaan perinteisestä. Samoin se vähentää sähläämistä, kun sinun ei tarvitse yrittää arvioida sitä, milloin ja minne tilaamasi taksi saapuu, vaan näet taksin liikkeet puhelimestasi. Ei tarvitse myöskään kysellä sitä, että oliko tämä nyt se minun tilaus, kun näet sen jo pitkään matkaan. Itse asiassa taksin soittaminen vaatii enemmän valikoissa liikkumista.

Esimerkissäsi joku satunnainen ryöstäjä esitteli itsensä Uber-kuskina ja ryösti 40 taalaa naiselta, joka nousi hänen kyytiinsä. Kerrotko vielä sen, että millä tavalla tuo ryöstö menee Uberin piikkiin? Onhan se jo melko typerää tuollaisen yksittäistapauksen perusteella tuomita palvelu, mutta kun kyseinen rosvo ei edes aja Uber-kyytejä. Jos joku roisto käy poimimassa sinut suosikkitaksitolpaltasi, niin ovatko suomitaksit sitten myös kusettajia? Ja kun Tomi Tapani Penttinen raiskasi ja tappoi asiakkaansa, niin olitko kertomassa suomitaksarien olevan raiskaavia tappajia?

Ilmeisesti se admin kuitenin varsin hyvin kuitenkin kusetuksia estää, kun joudut tuollaisiin esimerkkeihin turvautumaan.
 
Back
Ylös Bottom