Minusta suurin osa niistä ongelmista, joiden olemassa olon takia jengi toivoo taksia vapautettavaksi, olisi ratkaistavissa muilla keinoin kuin purkamalla sääntely kokonaan.
Taksin vapauttaminen ei johda siihen tulokseen mihin moni kuvittelee: hyvän taksin saa luotettavasti muutamalla eurolla käyttöönsä milloin vain siellä missä seisoo. Ei ei ei.
Kilpailu ei laskisi hintoja paljoa, ei varsinkaan niinä kellonaikoina kun ihmiset taksia käyttää! ;)
Aina on näissä keskusteluissa ehkä puolet keskustelijoista niitä jotka luulevat että taksien hinnoissa on paljon ilmaa. Ei ole.
sitä duunia tehdään tuntimäärään nähden suomen mittakaavassa matalalla palkalla, ja muut (yleensä kirjoittamattomat) työehdot ovat kuin kehitysmaista. Isäntä on maksumies isolla ämmällä. Taksin ylläpito on KALLISTA suomessa. Esimerkiksi vakuutukset todella kalliita. Nykyisillä taksin kuluilla tuota työtä ei ole mahdollista tehdä paljoa halvemmalla, ei niin että siihen kenelläkään enää olisi intressejä ryhtyä (poislukien ehkä tietyt erityisryhmät, jotka puolestaan valitettavasti eivät keskimäärin osaa ja/tai halua tuottaa niin hyvää palvelua kun suomessa taksikuski keskimäärin).
Sen sijaan monilla muilla ratkaisuilla voitaisiin saada kyytien tilausrjestelmät ihmisten haluamiksi ja ehkä hintoja vähän alaspäin, edes tiettyinä kellonaikoina. Ja kaikki halukkaat saavat kyllä tuolla tolpilla notkua nytkin jos kiinnostaa päästä harvainvallan eduista nauttimaan :D
Taksien määriä lisäämällä saataisiin tietenkin kaikille halukkaille pikkujoululauantaina taksi heti alle siellä räntäsateessa. Mitä tuo tuplamäärä takseja tekisi muun osan vuotta? Ajavat veritulppa otsassa 24/7 jotta saisivat sen kalliin ylläpidon kustannettua. Ja SE näkyisi laadussa.
En sano että vapauttaminen olisi väärin. Mutta edut eivät ole ihan sellaisia kuin moni luulee.
- - - Updated - - -