Taksisovellukset ja taksipalvelujen muutos

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NHB
  • Aloitettu Aloitettu
Uber testattu ja hyväksi todettu. Niille sääntelyn ihastelijoille, jotka vannovat taatun laadun nimiin, voin vain todeta, että harvemmin olen suomalaisessa taksissa pystynyt etukäteen tutustumaan kuljettajan saamaan asiakaspalautteeseen ja käytettyyn kalustoon. Vapaasti luettava asiakaspalaute ja vapaa kilpailu ovat paras laadun tae, ei suinkaan virkakoneisto tai säätely. Jos paremmalle laadulle ja kalliimmalle palvelulle on kysyntää, se säilyttää kyllä asemansa vapaassa kilpailussakin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minusta suurin osa niistä ongelmista, joiden olemassa olon takia jengi toivoo taksia vapautettavaksi, olisi ratkaistavissa muilla keinoin kuin purkamalla sääntely kokonaan.
Taksin vapauttaminen ei johda siihen tulokseen mihin moni kuvittelee: hyvän taksin saa luotettavasti muutamalla eurolla käyttöönsä milloin vain siellä missä seisoo. Ei ei ei.
Kilpailu ei laskisi hintoja paljoa, ei varsinkaan niinä kellonaikoina kun ihmiset taksia käyttää! ;)
Aina on näissä keskusteluissa ehkä puolet keskustelijoista niitä jotka luulevat että taksien hinnoissa on paljon ilmaa. Ei ole. :) sitä duunia tehdään tuntimäärään nähden suomen mittakaavassa matalalla palkalla, ja muut (yleensä kirjoittamattomat) työehdot ovat kuin kehitysmaista. Isäntä on maksumies isolla ämmällä. Taksin ylläpito on KALLISTA suomessa. Esimerkiksi vakuutukset todella kalliita. Nykyisillä taksin kuluilla tuota työtä ei ole mahdollista tehdä paljoa halvemmalla, ei niin että siihen kenelläkään enää olisi intressejä ryhtyä (poislukien ehkä tietyt erityisryhmät, jotka puolestaan valitettavasti eivät keskimäärin osaa ja/tai halua tuottaa niin hyvää palvelua kun suomessa taksikuski keskimäärin).

Sen sijaan monilla muilla ratkaisuilla voitaisiin saada kyytien tilausrjestelmät ihmisten haluamiksi ja ehkä hintoja vähän alaspäin, edes tiettyinä kellonaikoina. Ja kaikki halukkaat saavat kyllä tuolla tolpilla notkua nytkin jos kiinnostaa päästä harvainvallan eduista nauttimaan :D

Taksien määriä lisäämällä saataisiin tietenkin kaikille halukkaille pikkujoululauantaina taksi heti alle siellä räntäsateessa. Mitä tuo tuplamäärä takseja tekisi muun osan vuotta? Ajavat veritulppa otsassa 24/7 jotta saisivat sen kalliin ylläpidon kustannettua. Ja SE näkyisi laadussa.

En sano että vapauttaminen olisi väärin. Mutta edut eivät ole ihan sellaisia kuin moni luulee.

- - - Updated - - -
 
Tänne valmiiseen yhteiskuntaan missä porukka maksaa otsa hiessa veroja ei todellakaan kaivata mitään kermojen päältä kuorijoita kuten ulkomaalaisia firmoja jotka ajaa täällä verottomilla bensoilla, ulkomaalaista työvoimaa joka tekee tallinnan palkoilla hommia, eikä varsinkaan mitään pimeitä takseja joita taksiluvattomat ja veroja maksamattomat Twitter kuskit on. Se että kyydin voi tilata jollain appsilla ei tee tästä yhtään hyväksyttävämpää toimintaa, kaikki helvetin kuskipalautteet on ihan sumentamassa vaan tätä yksinkertaista asiaa että pimeästä taksista tässä puhutaan. Vaikka appsilla saisi tilata itselleen pimeän sähkömiehen ja lukea ja antaa jotain palautteita niin ihan yhtä pimeätä hommaa sekin on.

Mä en ymmärrä mikä siinä on niin hienoa kun saa kännykällä tehdä kaiken ilman minkäänlaista ihmiskontaktia, jotain siinä täytyy olla kun se niin ihmisiä kiehtoo. Kännykällä pitää laittaa valot päälle ja tilata taksi ja kaikkea pitää ohjata jollain appsilla. Voiko joku selittää? Onko omat rahat sijoitettu uuberiin ja niihin känny-ja appsifirmoihin vai miksi niitä hehkutetaan?
 
Mä en ymmärrä mikä siinä on niin hienoa kun saa kännykällä tehdä kaiken ilman minkäänlaista ihmiskontaktia, jotain siinä täytyy olla kun se niin ihmisiä kiehtoo. Kännykällä pitää laittaa valot päälle ja tilata taksi ja kaikkea pitää ohjata jollain appsilla. Voiko joku selittää? Onko omat rahat sijoitettu uuberiin ja niihin känny-ja appsifirmoihin vai miksi niitä hehkutetaan?

Siksi koska on 2015 eikä 1985.
 
Vuonna 85 oltiin myös innoissaan tekniikasta ja kaikkea turhaa paskaa mikä oli olevinaan hienoa ja kätevää niillä silloinkin tehtiin. Tänäpäivänä kukaan ei enää halua commodore 64:lle pakastearkun sisällön hallintaohjelmaa eikä puhuvia Renault 25:sia.

Kaverilla oli tällainen:

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Taksien määriä lisäämällä saataisiin tietenkin kaikille halukkaille pikkujoululauantaina taksi heti alle siellä räntäsateessa. Mitä tuo tuplamäärä takseja tekisi muun osan vuotta? Ajavat veritulppa otsassa 24/7 jotta saisivat sen kalliin ylläpidon kustannettua. Ja SE näkyisi laadussa.

Niin tai sitten tekisivät jotain ihan muuta hommaa. Katsos kun jos toi homma olisi oikeasti vapaata, mä voisin vaikka pikkujouluaikaan ajaa omalla autollani kyytejä. Nykyisellään mä saan sakot jos teen niin.
 
Niin tai sitten tekisivät jotain ihan muuta hommaa. Katsos kun jos toi homma olisi oikeasti vapaata, mä voisin vaikka pikkujouluaikaan ajaa omalla autollani kyytejä. Nykyisellään mä saan sakot jos teen niin.

Mjuu, kyllä, tyhmyyttään kännissä olevien kotiin raahaaminen, edes toistaitoisesti, olisi kieltämättä oikeasti vapaassa taksissa helppo ratkaista. Turhaan otin esiin tämän pikkujoulujutun, se kun liittyy enemmän siihen valitusvirteen joka liittyy nykyisen taksin taksien määriin, eikä niinkään siihen jos taksipalvelut voisi sisällyttää mihin tahansa muuhun yritystoimintaansa... My bad.

Se, kuinka taksi voisi säilyttää nykyisen kaltaisen asemansa yhteiskunnallisena, jopa turvallisuustekijöiden osalta arvotettavana luotettavana toimijana, on monella tapaa toinen juttu. Nykyiseen systeemiin liittyy verrattain hyvä valvonta (jota ei voi verrata suoraan siihen kuinka esim uberissa voit tarkistaa kuskista annetut palautteet), ja vaikkapa semmoinen asia kuin päivystysvelvollisuus, jota vapaassa taksissa ei olisi ja joka kaupunkien ulkopuolella on merkittävä asia. Saahan siitäkin olla vaikka mitä mieltä, toki.
 
Mä en ymmärrä mikä siinä on niin hienoa kun saa kännykällä tehdä kaiken ilman minkäänlaista ihmiskontaktia, jotain siinä täytyy olla kun se niin ihmisiä kiehtoo. Kännykällä pitää laittaa valot päälle ja tilata taksi ja kaikkea pitää ohjata jollain appsilla. Voiko joku selittää? Onko omat rahat sijoitettu uuberiin ja niihin känny-ja appsifirmoihin vai miksi niitä hehkutetaan?
Nämä taksiappsit eivät millään tavalla poista tuota imiskontakstia. Taksia odotellessasi sinulla on valmis nappi näytöllä, josta voit soittaa suoraan kuskille ja sama toiseenkin suuntaan. Monta kertaa kuski on minulle soittanutkin esimerkiksi ruuhkien tai noutopisteen vuoksi. Itse hehkutan näitä appseja, koska ne ovat pirun käteviä näin asiakkaan näkökulmasta. Applikaatio parantaa palvelun laatua. Applikaatio tarjoaa ylivertaisesti informaatiota sekä helpottaa tilausta, maksamista ja kuittien käsittelyä. Ja sama kätevä palvelu pelaa ongelmitta myös monissa muissa maissa, vaikka et edes ymmärtääisi paikallisten kieltä. Onko väärin käyttää jokaiseen hommaan parhaiten soveltuvaa teknologiaa?

Vuonna 85 oltiin myös innoissaan tekniikasta ja kaikkea turhaa paskaa mikä oli olevinaan hienoa ja kätevää niillä silloinkin tehtiin. Tänäpäivänä kukaan ei enää halua commodore 64:lle pakastearkun sisällön hallintaohjelmaa eikä puhuvia Renault 25:sia.

Kaverilla oli tällainen:


Olihan ne puhelinneidit aikoinaan puhelinkeskuksissakin, mutta eipä heitäkään kukaan taidaa enää kaivata. Osakekauppakin oli vähän eri henkistä silloin, kun kauppaa käytiin papereilla omassa pankissa. Ja miksi ihmeessä taksaritkin käyttävät navigaattoreita kun voisivat harrastaa ihmiskontakteja kadulla kävelevien ihmisten kanssa?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No onhan taksilla ajaminen Suomessa ihan helvetin kallista. Mulla maksaa himaan (yöllä) Helsingin keskustasta 40€, eikä mennä edes Kehä 3:n ulkopuolelle. 40 senttiä pyörähtää mittariin varmaan 100 metrin välein. Ei todellakaan mikään "ok hinta", vaikka otettaisiin huomioon mitkä tahansa palkka- ja muut kustannukset. Joku 20-30€ voisin käyttääkin mukisematta tuohon matkaan. Siksi oonkin siirtynyt pikku hiljaa enemmän ja enemmän julkisten käyttöön. Ei siksi, ettei olisi varaa, vaan siksi, että mielummin pistän ton rahan johonkin muualle.
 
Ansiokasta tutkivaa journalismia Uberista (oli vähän Lyftistäkin), kannattaa lukea loppuun asti:
I was an undercover Uber driver :: Cover :: Philadelphia City Paper
Huomioikaa myös USAn mielipuolinen medalion/lupasysteemi virallisten taksien osalta. Se on nähdäkseni pääasiallinen syypää siihen, miksi se virallinen taksijärjestelmä on mm. San Franciscossa ja New Yorkissa ja varmaan aika pitkälti koko USAssa ollut niin surkea, että siellä on oikeasti ollut tarvetta kunnon mullistukselle. New Yorkissahan Uberin ja Lyftin lisäksi itse kaupunki oli ryhtynyt järkkäämään ihmistenkuljetuspalveluita, koska se ns. virallinen taksisysteemi oli ollut niin pahasti tukossa ja puutteellinen.
 
Jotain kimppakyytiratkaisua itse kaipaisin. Just joku 40Euroa hiukan yli 20km taksimatkasta on ryöstöä. Julkisilla pääsee saman yhdellä kymmenesosalla ja toisaalta Junalla/Lentäen pääse samalla summalla monta sataa kilometria.

Eri hinnat niille jotkaa haluaa taksilla kuin nykyisin. Sitten säästöhintoja niille jotka on valmiita odottamaan muita kyytiläisiä ja eivät ole niin tarkkoja siitä koska kyyti lähtee ja tulee perille.
 
Eihän se nyt ryöstöä ole? Kokeiles tilata itsellesi juna asemalle itse valitsemaasi aikaan ja tarkasta paljonko maksoi ;) Tai jos tilaat kimppataksin ja 6 jamppaa kyytiin, niin paljonko se sitten on per naama?

Tuo jälkimmäinen ehdotushan on hyvä, mutta toisaalta esim. Tampereella sellaista kutsutaan bussiksi :D
 
Tulipa kokeiltua Suomessa Taksimafian tuoretta ja virallista Valopilkku -appsia. Kyseinen kyhäelmä on mun mielestä hemmetin hyvä syy toivoa mitä tahansa vaihtoehtoista palvelua Suomeen. Pakko ihmetellä sitä, että kun nyt on ollut jo useita vuosia hemmetisti kehittyneempiä esimerkkejä tarjolla, niin ei päästä edes lähelle samaa tasoa, vaan julkaistaan tuollainen nolostus.
 
Tulipa kokeiltua Suomessa Taksimafian tuoretta ja virallista Valopilkku -appsia. Kyseinen kyhäelmä on mun mielestä hemmetin hyvä syy toivoa mitä tahansa vaihtoehtoista palvelua Suomeen. Pakko ihmetellä sitä, että kun nyt on ollut jo useita vuosia hemmetisti kehittyneempiä esimerkkejä tarjolla, niin ei päästä edes lähelle samaa tasoa, vaan julkaistaan tuollainen nolostus.

Ihan mielenkiinnosta, mikä sovelluksessa oli niin huonoa? Itse en ole sitä vielä kokeillut...

Tälläinenkin SAATTAA olla tulossa Suomeen, siis ihan nykyisen "Taksimafian" käyttöön: http://getzoro.com/
 
Ihan mielenkiinnosta, mikä sovelluksessa oli niin huonoa? Itse en ole sitä vielä kokeillut...

Tälläinenkin SAATTAA olla tulossa Suomeen, siis ihan nykyisen "Taksimafian" käyttöön: http://getzoro.com/
Siitä puuttui lähinnä kaikki ne hyvät ominaisuudet, mitä arvostan kunnollisissa taksiappseissa:
  • lähtöpisteen ja maalin haku liikkeiden/nähtävyyksien/raflojen... nimillä eikä pelkästään osoitteella
  • suosikkiosoitteet
  • auton tyypin valinta
  • vapaiden taksien näkyminen ja valinta kartalta
  • valitun taksin saapumisen seuraaminen kartalla
  • autotyypin valinta ja eri autotyyppien saatavuus
  • maksu luottokortilla automaattisesti
  • auton malli ja rekisterinumero
  • kuljettajan kuva
  • asiakkaiden arviointi
Kun vertaa valopilkkua jo vuosia vanhoihin sovelluksiin, niin valopilkku vaikuttaa todella kömpelöltä.
 
Siitä puuttui lähinnä kaikki ne hyvät ominaisuudet, mitä arvostan kunnollisissa taksiappseissa:
  • lähtöpisteen ja maalin haku liikkeiden/nähtävyyksien/raflojen... nimillä eikä pelkästään osoitteella
  • suosikkiosoitteet
  • auton tyypin valinta
  • vapaiden taksien näkyminen ja valinta kartalta
  • valitun taksin saapumisen seuraaminen kartalla
  • autotyypin valinta ja eri autotyyppien saatavuus
  • maksu luottokortilla automaattisesti
  • auton malli ja rekisterinumero
  • kuljettajan kuva
  • asiakkaiden arviointi
Kun vertaa valopilkkua jo vuosia vanhoihin sovelluksiin, niin valopilkku vaikuttaa todella kömpelöltä.

No osa ehkä hyviä, mutta osa aika turhia.
  • lähtöpisteen ja maalin haku liikkeiden/nähtävyyksien/raflojen... nimillä eikä pelkästään osoitteella. - Lieneekö tärkeä.
  • suosikkiosoitteet- Tämä toki näppärä.
  • auton tyypin valinta - Riittäisi kylläkin vain tilataksi vai normi.
  • vapaiden taksien näkyminen ja valinta kartalta. - Siinä ja tässä tarviiko. Riittäisi ainakin itselle aika ja kun tilaat taksin, niin näkee missä se tulee.
  • valitun taksin saapumisen seuraaminen kartalla - Pohdinta ylempänä.
  • autotyypin valinta ja eri autotyyppien saatavuus. -Tulikin jo.
  • maksu luottokortilla automaattisesti - Näppärä toki.
  • auton malli ja rekisterinumero - Turha.
  • kuljettajan kuva - Turha, mitä teen kuljettajan kuvalla?
  • asiakkaiden arviointi - Turha, koska tietää että palvelu pelaa kyllä ja kyyti vie sinne minne tarve.
 
Back
Ylös Bottom