Taksisovellukset ja taksipalvelujen muutos

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NHB
  • Aloitettu Aloitettu
En minäkään oikein keksi yhtään oikeaa argumenttia millä Überiä voitaisiin pitää huonona tulokkaana.

Vaan kuka niin on väittänytkään? Tässä nyt on vain väkisin tehty itselle vastapuoli mille sitten saa vänkätä. Näinhän se menee threadista threadiin. Eikä siitää ehkä haittaakaan. Viihdettä tämä Pakkis on - ei täällä oikeasti vedetä Suomen taksipoliittisia linjoja kansakunnalle.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta lukeeko missään suoria hintoja? En tunne Helsinkiä niin en tosta osaa juuri katsoa. Vai avasiko mun puhelin tuon väärin, kun näen vain vaihtoehdon pistää reitin? Mitenhän toi ennakoi ruuhka aikaan tapahtuvan odotuksen?

E: tämäkään ei ollut uberin haukkumista, vaan ihan vain suoranaisia kysymyksiä.
 
Mutta lukeeko missään suoria hintoja? En tunne Helsinkiä niin en tosta osaa juuri katsoa. Vai avasiko mun puhelin tuon väärin, kun näen vain vaihtoehdon pistää reitin? Mitenhän toi ennakoi ruuhka aikaan tapahtuvan odotuksen?


Näytti väärin, se toimii ainakin mun puhelimella kun klikkaa auki sen available choices -> Uber Black kohdan.

5€ aloitus, 0,40€/min, 1,9€/km.
 
NHB, juuri tämä on tätä sanojen muuttelua. En ole missään vaiheessa haukkunut Uberia, enkä sanonut olevani taksikartellin tai minkään muunkaan edustaja. Mielestäni olen ilmoittanut ainekin kolmessa viestissä, että on hyvä asia, kun tulee joku tärisyttämään pakkaa. Taitaa sun luetunymmärtäminen olla suurempi ongelma? Lähinnä tässä sun väittämiäsi kanssa kommentoinut. Ajoneuvoluokat ei riitä, eikä muutenkaan tilausmahdollisuudet. Silti kun niitä antaa sulle vaihtoehdoksi, vastaat vain; "Ei mua näistä mikään kiinosta". Nimenomaan, ei sinua, onneksi tässä maailmassa on hemmetin monta muutakin ihmistä, jotka saattavat tarvita erilaisia autoja. Toiseksi oletatko, että voit überin kautta tilata sitten jotenkin laajemmin autoa? Todennäköisesti jokainen über taksi, tulee olemaan 4+1 paikkanen sedan. Todetaan vielä, että ei noi sun argumentitkaan mitään kovin huikeita ole ollut.

Viimeinen kysymys, mitä oletatte überin veloittavan odotustaksalla, tai kilometri veloituksella, vai luuletteko voivanne sovitella hinnan?

Pikku jäniskevennys, vaikka überkuskithan eivät voi juoda, olla hulluja tai harrastaa seksiä edes vapaa-ajalla. On ne niin paljon luotettavimpia kun perus Suomitaksari, joka huijaa joka kerta. (oli muuten eka linkki googlesta, nhb):

Uber Driver Arrested For Allegedly Kidnapping a Drunk Woman

Oli jostain kumman syystä pakko palata mukaville juttutuokioille.
Kun yhtään empimättä väität bussien hinnan ja matka-ajan olevan paljon todellista suurempia ja kehut taksin olevan melkein saman hintainen, vaikka todellisuudessa ero on todella suuri bussin eduksi, niin kyllähän tuo on selvää mustamaalaamista. Samaa on myös tuollaista perusteettomien "twitterkuskit veloittavat vielä viisinkertaisen maksun sinulta" -uhkien esittäminen. Et muuten ole vieläkään perustellut, että miten tuollainen on edes mahdollista.

Itse olen taksini tilannut kiinteällä etukäteen ilmoitetulla hinnalla. Esimerkiksi linkittämässäni Venäjän takseja koskevassa uutisessa mainittu GetTaxi ilmoittaa Pietariin seuraavat valinnat:
comfort-luokka: Mondeo, Focus, Octavia... standardi hinta
bisnes-luokka: E-Klasse, A6 ja 5er. 2x standardi hinta
VIP-luokka: S-Klasse, 7 ja Equus. 3x standardi hinta

Näet vapaat autot kartalla jo ennen kuin tilaat ja odotusajat ovat eräällä matkalle comfor 4 min, bisnes 8 min ja VIP 18 min. Kun seuraavan kerran olen Suomessa taksia tilaamassa, niin lupaan pyytää S-Klassea. Katsotaan miten helposti sellainen on oikeasti tarjolla.

Kuka muuten on esittänyt tuollaisia väitteitä Uber-kuskeista? Aivan... ei kukaan. Kyllä heissäkin varmasti on monenlaista ainesta, aivan niin kuin on myös kaikkialla muuallakin. Tässäpä esimerkki ekstrapalveluista, joita hyvän paikallistuntemuksen omannut rautainen ammattilainen tarjosi eräälle Sannalle:
Syytetty kertoi saaneensa ajatuksen ryhtyä uhrin kanssa seksuaaliseen kanssakäymiseen, kun tämä nukkui takapenkillä. Uhri havahtui kesken taksikuskin lähentelyn, minkä jälkeen mies alkoi kuristaa naista.
Oikeudessa näytettiin taksista sisäkamerakuvia , joista syytetyn toiminta paljastuu karmaisevalla tavalla. Omaiset murtuivat itkuun joutuessaan katsomaan järkyttävää kuvamateriaalia.
Syytetty taksikuski kertoi oikeudessa, ettei hän tiennyt taksin sisällä olleesta kamerasta.
Mies väitti olleensa tietämätön, että uhri menehtyi. Hän jätti naisen levikkeelle ja pakeni paikalta.
- Ajattelin, että sitten kun hän herää, hän soittaa varmaan sitten apua - kyydin, mies selitti.
 
Lähtikö mopo taas käsistä?
Ei. Sitähän tuo suomen kontrollijärjestelmä on, totalitarismia. Vai ihanko oikeasti mielestäsi vapaassa yhteiskunnassa ei saa järjestää olut- ja viskiexpo -nimellä tapahtumaa, viranomainen määrää montako taksia saa missäkin kylässä olla ja kuka niitä saa ajaa, rommipullon etiketissä ei saa olla entisen pornonäyttelijän kasvokuvaa jne?

Olet vain niin sokea tuolle järjestelmän älyttömyydelle että mukisematta hyväksyt ja jopa puolustat sitä. Kun sääntelyn purkamista ehdotetaan niin mielesi kehittelee mitä eriskummallisimpia ongelmia joita siitä voisi aiheutua, vaikka vapaassa maailmassa on jo nähty että toimivat markkinat tuottavat paljon paremman lopputuloksen kuin valtion totalitaristinen kontrolli, kaikkien kannalta.
 
Muistin siis oikein lukeneeni jostain, että kyyti olisi 1,92e/km ja 40 snt minuutti. Se siitä väitteestä, että olisi taksia halvempi. Taksin taksamittari veloittaa siis vain matkaa hinnalla t1 1,55€, t2 (3-4hklö) 1,87 ja minuuttiveloituksena vain jos ajetaan alle 30kmh. Minuuttiveloitus taksissa on varmaan n. 55snt minuutti.
 
Se siitä väitteestä, että olisi taksia halvempi.

No no. Huomaathan että vertaat Uber Blackiä nyt. Jo siinäkin aloitusmaksu on edullisempi, odotusmaksu on edullisempi ja kilometrimaksu menee isommalla väkimäärällä samoihin kuin Taksihelsingin hinnat.

Vertailun vuoksi New Yorkin hinnat.

Black 7 / 0,65 / 3,75
X 3 / 0,4 / 2,15

Eli äxä on mun matematiikalla keskimäärin noin 46% edullisempi kuin Black (laskettuna siis suoraan noista hinnaneroista, ei millään oikealla reitillä laskettuna).
 
X ei ole tulossa Suomeen vuosiin. Huomioithan että taksi on varmaankin (?) muutenkin halvempi nykissä kun Suomessa. Hölmö vertailla kansainvälisesti. Uber veloittaa joka minuutti tuon 40 snt vaikka ajaisi motaria 120kmh, taksi vain ollessaan paikoillaan. Aloitusmaksun ero 90 snt uberin eduksi.
 
On, kiitos kun laskit. Matematiikka on mun huonoin aine. Kuitenkin, odotustaksa normaali taksissa laulaa käytännössä vain liikennevaloissa ja asiakasta odottaessa kotipihan edessä.

E: versus uber koko kyydin ajan 40 snt min +matka
 
Huomioithan että taksi on varmaankin (?) muutenkin halvempi nykissä kun Suomessa. Hölmö vertailla kansainvälisesti.

Siksi vertailinkin suhteita jotka ei oletettavasti muutu paikallisen hintatason mukaan.


Olen ollut siinä käsityksessä että tässä on nimenomaan ollut enemmän puhe noista halvemmista Uberin palveluista jotka eivät varmasti ole hetkeen tulossa Suomeen mutta toivottavasti kuitenkin mahdollisimman pian. En muista kenenkään väittäneen että Black olisi merkittävästi edullisempi kuin taksat nyt.
 
En muista myöskään että kukaan olisi sanonut että puhutaan tietystä uberista, edes niistä "halvemmista". Herää kysymys mistä kuljettaja saa palkan niissä versioissa? Uberblack on hintavampi kuin normaali Taksipalvelu. Noin 30% ja tämän luvun ilmoitti itse uberin edustaja. Voin ettiä podcastia kun kotia pääsen jos on tarve.
 
Siinä palkka tietääkseni koostuu tipeistä, niiden tarjoaminen Suomen kulttuurissa on tunnettua. Uberpop hinnasto on n. 30% taksia halvempi, ja kattaa autoilijalle vain autoon menevät kulut. Herää kysymys kuinka moni tohon lähtee ajelemaan?
 
Siinä palkka tietääkseni koostuu tipeistä, niiden tarjoaminen Suomen kulttuurissa on tunnettua. Uberpop hinnasto on n. 30% taksia halvempi, ja kattaa autoilijalle vain autoon menevät kulut. Herää kysymys kuinka moni tohon lähtee ajelemaan?

Vet inte mutta jos on tulossa niin kai sille joku kysyntä on sekä asiakkaiden että autoilijoiden puolesta.
 
En ajattele noin, enkä ala esittämään perustelemattomia hyvin vahvoja väitteitä asioista, joista ei varmuutta ole. Kun kirjoitat moneen kertaan, ettei joku asia kyllä varppina tule muuttumaan, niin siitä saa sellaisen kuvan helposti, että pidät esittämääsi ajatusta ainoana mahdollisena oikeana vaihtoehtona. Itse en tuon kaltaisesta keskustelusta perusta, vaan näkisin mieluimmin perusteita tai näkökulmia. Ehdottomina totuuksina perusteetta esitetyt heitot eivät ole oikein hedelmällistä keskustelua.

Puhelimillaan jengi tekee osakekauppaa, varailee lentoja/hotelleja, navigoi täysin vieraissa kaupungeissa, hakee tietoa, lukee uutiset, kirjoittaa sähköpostit, ottaa/muokkaa kuvia... Tuo kaikki ja paljon muuta ilman mitään datakursseja. Mikä tuossa taksisofatassa on niin erikoista, että siihen pitää käydä jotain kursseja?

- - - Updated - - -

En ole tietääkseni kirjoittanut, ettei varppina noin käy. Sääli, jos siitä semmoisen kuvan on saanut. Olen kyllä mielestäni perustellut väitteitä.

Taksisoftassa ei ole mitään erikoista kun sen osaa, mutta kun sitä ei osaa niin on aivan kädeton. Esimerkiksi taksi kyytejä on kela, sote, paari, inva, kimppa sote, kimppa kela, normaali kyydit, paketti kuljetukset... Jokaisessa äskenkin mainitussa käytetään dataa erilailla. Kela/sote kyydeissä tulee omavastuut ja ne pitää osata laittaa oikein oikealla maksu tavalla (käteinen, kortti(credit/debit), omalaskutus, laskutus, taksiraha...). Erilaiset lisät pitää osata laittaa oikeaan aikaan oikeassa paikassa (paarilisä, invalisä, tavarakuljetus (lisäksi oikea alv.)..). Pitää osata jakaa maksu eri tilanteissa esim. normaalikyydissä toinen maksaa käteisellä ja toinen kortilla eri summat. Kela ja sote kyydeissä menee vaikeammaksi. Tässä oli about 10-30% tarvittavasta osaamisesta datan käytössä. Normaaleissa kyydeissä esim. yöllä tolpalta kotiin yksi ihminen kyydissä, ei tarvitse mitään erikoisempia osatakaan kuin laittaa taksaluokka 1 ja oikea maksutapa. Vaikka datakoulutusta onkin nyt jonkin verran, tulisi sitä lisätä ja karsia mieluummin reilusti trafin määräämistä "älä nukahda rattiin" luennoista.
 
Back
Ylös Bottom