Taksisovellukset ja taksipalvelujen muutos

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NHB
  • Aloitettu Aloitettu
1. maailman pimeiden taksien välityksen monopolia havittelevan miljardifirman...
Taksimafian edustajalla on tyypilliseen tapaan realiteetit hukassa. Monopolit tälläkin alalla onnistuvat vain byrokratiakoneiston tukemina, eikä mikään viittaa siihen, että Uber olisi osa tuota hyvävelikerhoa. Siellä, missä noita monopoleja ei Suomen tapaan tueta, on lukuisia toimijoita alla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taloussanomissa otsikoidaan "Taksit voivat jatkossa päättää itse hintansa". Palvelulle ei ole minimi- eikä maksimihintaa. Onko tässä nyt mahdollisuus ruuhka-aikaan pyytää melkein mitä tahansa vai tuleeko ennalta ilmoitetun liksan olla sama ympäri vuorokauden riippumatta otetaanko kyyti lennosta vai tolpalta?
Jos taksilla on oikeus päättää itse hintansa, onko minulla oikeus valita taksijonon takseista se halvin kun olen keulalla, vai täytyykö mennä ensimmäiseen autoon?
 
Taloussanomissa otsikoidaan "Taksit voivat jatkossa päättää itse hintansa". Palvelulle ei ole minimi- eikä maksimihintaa. Onko tässä nyt mahdollisuus ruuhka-aikaan pyytää melkein mitä tahansa vai tuleeko ennalta ilmoitetun liksan olla sama ympäri vuorokauden riippumatta otetaanko kyyti lennosta vai tolpalta?
Jos taksilla on oikeus päättää itse hintansa, onko minulla oikeus valita taksijonon takseista se halvin kun olen keulalla, vai täytyykö mennä ensimmäiseen autoon?
Eiköhän tuo "taksijono"-käytäntö pureta samalla. Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin tämä systeemi olisi hyvin samankaltainen kuin esim Virossa tai Ruotsissa. Eli sikäli kun on näissä maissa onnistunut joskus taksilla kulkemaan, niin sen ei pitäisi Suomessakaan täysin mahdotonta olla. Vapautuva markkina on tietysti asiakkaan kannalta aina parempi kuin säädelty, tästähän ei liene epäilystäkään.
 
Eiköhän tuo "taksijono"-käytäntö pureta samalla. Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin tämä systeemi olisi hyvin samankaltainen kuin esim Virossa tai Ruotsissa. Eli sikäli kun on näissä maissa onnistunut joskus taksilla kulkemaan, niin sen ei pitäisi Suomessakaan täysin mahdotonta olla. Vapautuva markkina on tietysti asiakkaan kannalta aina parempi kuin säädelty, tästähän ei liene epäilystäkään.
Ei tietenkään ole mahdotonta :D
Mistä sen taksin sitten saa, luuletko että niitä on parkissa ympäri kaupunkia eikä kootusti tietyillä paikoilla? Mä luulen että tolpat on ja pysyy, kyllä niiden sijoittelulle joku syy on nykyiselläänkin. Mutta saanko jatkossa valita jonon 3. auton, jos se miellyttää silmääni ja lompakkoani enemmän kuin autot 1. ja 2.?

Enemmän kuin se, mistä sen taksin löydän, mua kiinnostaa tuo hinnoittelu ja määritelmä "velvollisuus ilmoittaa hinta etukäteen". Kuinka paljon, riittääkö ennen kuin ovi sulkeutuu vai pitääkö jo edellisenä päivänä tietää mikä on km-taksa kellonaikaan x.
 
Ei tietenkään ole mahdotonta :D
Mistä sen taksin sitten saa, luuletko että niitä on parkissa ympäri kaupunkia eikä kootusti tietyillä paikoilla? Mä luulen että tolpat on ja pysyy, kyllä niiden sijoittelulle joku syy on nykyiselläänkin. Mutta saanko jatkossa valita jonon 3. auton, jos se miellyttää silmääni ja lompakkoani enemmän kuin autot 1. ja 2.?

Enemmän kuin se, mistä sen taksin löydän, mua kiinnostaa tuo hinnoittelu ja määritelmä "velvollisuus ilmoittaa hinta etukäteen". Kuinka paljon, riittääkö ennen kuin ovi sulkeutuu vai pitääkö jo edellisenä päivänä tietää mikä on km-taksa kellonaikaan x.
Luulen että kysynnän ja tarjonnan laki aiheuttaa sen, että vapaasti kilpaillussa tilanteessa niitä autoja on esim kaupungin keskustasta saatavilla sen verran reilusti, ettei niitä normi-iltana tarvitse ihmisten jonotella. Eli vapaita autoja on siellä jossain liuta, joista saat tietysti asiakkaana aivan vapaasti valita minkä kyytiin haluat. Tai sitten tilaat sen auton itsellesi jollain mobiilisovelluksella.

Ja nämä autot siis luultavasti hakeutuvat sinne, jossa asiakkaita riittää, ihan ilmankin että sitä täytyy jollain tolpalla osoittaa. Pysäköintitilan puutteeseen voi tietysti kaupunki varata erikseen takseille tarkoitettuja alueita.

Ainakin virossa on asetuksella säädetty minkänäköinen hintataulukko siinä auton taka-ikkunassa on oltava. Siinä lukee selkeästi aloitusmaksu ja hinta/kilometri. Sitä en tiedä onko erikseen säädetty millaisella aikataululla yrittäjä saa hinnoitteluaan muuttaa, mutta en usko tämän olevan ongelma kunhan se hinta on asiakkaalla selkeästi luettavissa kyytiin noustessa tai autoa etsiessä. Mobiilisovellukset kun yleistyvät niin niissähän tämä hinnoitteluasiakin on ongelmaton, kun hinta näkyy jo kyytiä varatessa.
 
Taloussanomissa otsikoidaan "Taksit voivat jatkossa päättää itse hintansa". Palvelulle ei ole minimi- eikä maksimihintaa. Onko tässä nyt mahdollisuus ruuhka-aikaan pyytää melkein mitä tahansa vai tuleeko ennalta ilmoitetun liksan olla sama ympäri vuorokauden riippumatta otetaanko kyyti lennosta vai tolpalta?
Jos taksilla on oikeus päättää itse hintansa, onko minulla oikeus valita taksijonon takseista se halvin kun olen keulalla, vai täytyykö mennä ensimmäiseen autoon?

Luonnollisesti ruuhkamaksulle pitää antaa mahdollisuus ja jokaisella palveluntarjoalla pitää olla vapaus hinnoitella palvelunsa. Siellä missä itse asun, on pelkästään näissä käyttämissäni "twitter-takseissa" ainakin kolmenlaisia hinnoittelua tarjolla:
  • kiinteät aika- ja matkaveloitukset
  • kiinteät veloitukset ruuhkakertoimilla
  • kiinteä hinta kyseiselle matkalle ilmoitetaan ennen kuin painat tilausnappia
Kaikkien hinnoittelu on hyvin kohtuullista ja asiakkaalla on mahdollisuus valita sellainen hinnoittelu, mikä artistia itseään eniten miellyttää. Kaikkea muutakin kivaa on tarjolla ja monessakin mielessä palvelun taso on pirusti parempi kuin Suomessa. Täällä kilpailu toimii ja se luo tarpeen kehittää palvelua. Ruuhkamaksujen hyvä puoli on se, että niitä autoja on tarjolla paremmin ruuhka-aikoina.

Tähän Bernerin esitykseen sisältyy tarkoitus lopettaa tuo toteemipaalujen palvominen. Eiköhän siinä samassa yhteydessä lopeteta myös se neuvostoliittolaisuus, että asiakkas pakotetaan ottamaan joku tietty jonossa oleva auto.

Ei tietenkään ole mahdotonta :D
Mistä sen taksin sitten saa, luuletko että niitä on parkissa ympäri kaupunkia eikä kootusti tietyillä paikoilla? Mä luulen että tolpat on ja pysyy, kyllä niiden sijoittelulle joku syy on nykyiselläänkin. Mutta saanko jatkossa valita jonon 3. auton, jos se miellyttää silmääni ja lompakkoani enemmän kuin autot 1. ja 2.?

Enemmän kuin se, mistä sen taksin löydän, mua kiinnostaa tuo hinnoittelu ja määritelmä "velvollisuus ilmoittaa hinta etukäteen". Kuinka paljon, riittääkö ennen kuin ovi sulkeutuu vai pitääkö jo edellisenä päivänä tietää mikä on km-taksa kellonaikaan x.

Ideaalitilanne on se, että taksi poimii lennosta uuden pokan mahdollisimman lähellä sitä paikkaa, mihin edellinen asiakas jäi. Se, että asiakas ja kyyti kiertävät jonkin tolpan kautta, on vain kustannus kaikille. Jos esimerkiksi nyt avaan jonkin taksi appsin, niin näen heti ltilauspisteen lähellä olevia takseja, joista osa on liikkeessä ja osa venailee paikallaan .Sellaista keskustorilla olevaa tolpanpalvontapaikkaa ei ole.

Hinnoittelu pitää olla mahdollista ilmoittaa vasta siinä vaiheessa, kun asiakas tekee päätöksen kyydin ottamisesta ja ruuhkatilanne on tiedossa. Näin saadaan tarjonta vastaamaan paremmin kysyntää. Toki mahdollista pitää olla antaa vaikka yksi kiinteä hinta yhdelle kyydille riippumatta ruuhkista tai matkasta. Asiakas sitten saa valita sen, mistä haluaa maksaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin virossa on asetuksella säädetty minkänäköinen hintataulukko siinä auton taka-ikkunassa on oltava. Siinä lukee selkeästi aloitusmaksu ja hinta/kilometri. Sitä en tiedä onko erikseen säädetty millaisella aikataululla yrittäjä saa hinnoitteluaan muuttaa, mutta en usko tämän olevan ongelma kunhan se hinta on asiakkaalla selkeästi luettavissa kyytiin noustessa tai autoa etsiessä. Mobiilisovellukset kun yleistyvät niin niissähän tämä hinnoitteluasiakin on ongelmaton, kun hinta näkyy jo kyytiä varatessa.
Sovellus voi antaa kiinteän hinnan tai arvion, riippuen ihan. Kiinteällä hinnalla ajettaessa todennäköisesti hinta on keskimäärin korkeampi kuin ruuhkakertoimilla ajettaessa. Kun tilaa taksin tuttujen sovellusten kautta, niin ei noita taulukoitakaan tarvitse pahemmin tavata. Lukuisissa maissa olen käyttänyt muutamaa taksiovellusta, eikä koskaan ole hinnoittelu jäänyt kaivelemaan. Nykypäivänä kusetukset ovat välittömästi selvillä maailman laajuisesti. Asiakkaat loppuvat hyvin nopeasti, jos hinnoittelu närästää.
 
Jos nyt ikinä on ajanut vapaassa maailmassa taksilla niin ei tuossa ehdotuksessa mitään kummallista ole. Ja kummasti niitä takseja on paremmin saatavilla kuin Suomessa vaikka täällä säätelyä puoltavien mielestä asiakkaita ei palvella tiettyihin vuorokauden aikoihin mikäli laki ei pakoita. Kyllä palvellaan, trust me. Säätelyn kannattajien ajastus virhe on että palvelun tarjoajia olisi saman verran kuin aiemminkin. Mutta esim maaseudulla mistä maalaillaan uhkakuvia varmaan jokainen maatalousyhtymä heittäisi tarvittaessa taksikeikkaa jos sellainen kivuttomasti onnistuisi.
 
Jos nyt ikinä on ajanut vapaassa maailmassa taksilla niin ei tuossa ehdotuksessa mitään kummallista ole. Ja kummasti niitä takseja on paremmin saatavilla kuin Suomessa vaikka täällä säätelyä puoltavien mielestä asiakkaita ei palvella tiettyihin vuorokauden aikoihin mikäli laki ei pakoita. Kyllä palvellaan, trust me. Säätelyn kannattajien ajastus virhe on että palvelun tarjoajia olisi saman verran kuin aiemminkin. Mutta esim maaseudulla mistä maalaillaan uhkakuvia varmaan jokainen maatalousyhtymä heittäisi tarvittaessa taksikeikkaa jos sellainen kivuttomasti onnistuisi.
Mua jännittää se, mitä kaikkea Suomalaiset onnistuvat mokaamaan. Viimeisestä 100 taksireissusta max. 5 olen tehnyt suomessa, joten kokemusta on yhdestä jos toisestakin kumijalasta ympäri maailmaa. Taksitolpat löytyy silti myös ruotsin mallista, johon tuossa ehdotuksessa viitataan moneen kertaan.
 
Tää on paras juttu pitkään aikaan, toivottavasti tuohon taksiliikenteeseen tulee ihan oikeasti kysynnän ja tarjonnan laki, eikä tätäkin pilata jollain valtion sääntelyllä.
Nykyäänhän se on ollut sitä, että kaupungilta taksitolpalle hoippuessa on pitänyt katella mihinkä kohtaan jonoa sijoittuu, että pääsee jonkun oikean auton kyytiin, kun Hyundain ja Mersun kyyti on ollut saman hintaista :D
 
Minä joskus kännissä tolpalla päätin, että en astu talvella kuin Audiin ja vielä mielellään quattro. Tuloksena kävelin himaan 15 km :D

Kyllä sitä jossain vaiheessa matkaa alkoi pohtia, että oisko vaikka merssu kelvannut.
 
Pemarikuski meinas jättää mut matkanvarrelle, kun sanoin, että olisi kyllä tarvinnut päästä mersun kyytiin. Hermostui ihan silmin nähden. Toki sanoin, että kyllä se kyyti tälläkin kelpaa, vaikka mersukyyti olisi ollut mukavampi :D

Itse kun en noista peltilaatikoista suuremmin piittaa, niin aikalailla sama vaikka vanhalla Ladalla menisin.

kyllä mä silti aina Mersua toivon, kun joskus harvoin taksiin istun
 
Minä joskus kännissä tolpalla päätin, että en astu talvella kuin Audiin ja vielä mielellään quattro. Tuloksena kävelin himaan 15 km :D

Kyllä sitä jossain vaiheessa matkaa alkoi pohtia, että oisko vaikka merssu kelvannut.

Viimeksi kun olin taksissa oli auto vuosituhannen vaihteen a6

Eli siis viitisentoista vuotta vanha. Yllättävän hyvä kyyti karmeassa kännissä. Vaikka pitäisi se olla halvempaa jos taksi ei ole musta ja mercedes. Aika paljon halvempaa.

Pentuna mulla oli luunmurtuma ja pääsin toipumisajan taksilla kouluun. Kyllä oli hienoa oikein mersulla päästä ja kyllä vitutti jos sattu s70 volvo. Sittemmin on tullut molempia merkkejä pidettyä itsellä ja ei kyllä pahaa sanottavaa volvoistakaan ole.
Paras oli kyllä vani tilataksina. Se on vaan niin vitun äijä peli, että täytyy kyllä joskus laittaa itsellekin sellainen.

Toisaalta ohan se vähän niin että jos kympillä pääsee Toyotalla ja kahdella kympillä mersulla niin menen mä kyllä sillä halvemmalla. Vaikka en ikipäivänä itselle tojotaa ostakaan.

Helvetin hienoa silti että tuokin vapautuu. Vielä kun apteekkiluvat saisi sillä että on proviisorin paperit ja vaikka muutama vuosi työkokemusta Ni saataisiin sekin perkeleen neukkuaikainen säätely ja miljonääriksi tulolupa pois, minkälaiset ei markkinatalouteen kuulu.
 
En haluaisi olla aina ja joka asiassa kyynikko, mutta haluaisin nähdä miten tuo toimii sunnuntaina aamuneljältä rautatieaseman tolpalla. Meinaan että kun näpytät jonon keulilla että hervantaan menossa niin miten sen jengin saa haalittua kyytiin niin että kaikki on apsin käyttäjiä eikä jotain hangaround pummeja...

Mutta jos tän saa käytännössä toimimaan niin onhan tuo persaukisille edistystä. Sikäli että vaatii luottokortin kaikilta niin säästyy jo monelta kimppataksin mahdolliselta harmilta. Ite ajalen edelleen mieluummin yksin omassa rauhassani ja takki tulee perässä toisella mersulla :D
 
Noniin, jospa vihdoin väki unohtaisi kusipäisen riistofirma Uberin ja ottautuisi Valopilkun lisäksi suomalaisen kimppakyytiappi Vedian käyttäjiksi, vaikuttaa lupaavalta:
http://www.vedia.fi/
Ketä Uber voi riistää ja miten? Sekä kuskit ja asiakkaat valitsevat Uberin appsin täysin omasta vapaasta tahdostaan. Ovatko he masokisteja vai mistä kenkä puristaa.

Onhan se kiva, että Suomessakin jotain näperrellään, mutta byrokratian ja monopolin kivikaudelle taannuttama suomitaksiala ei kykene edes kuvittelemaan siitä, missä maailmalla mennään. Kävin juuri Moskovassa ja huomasin samalla Gett:n lisänneen uusia palveluja appsiinsa. Kuuden eri luokan taksin lisäksi tilattavana oli paketin kuljetus, siivouspalvelu, iPhonen näytös korjaus ja pitsan toimitus. Kun vertaa tuota Gett:n appsia johonkin umpisurkeaan valopilkkuun, niin jokaiselle vähänkään itsenäiseen ajatteluun kykenevälle tilanne pitäisi selvitä viimeistään siinä vaiheessa. Ainahan toki voi sulkea myös silmänsä ympäröivältä maailmata ja maalailla vain valheellisia mielikuvia ja uskotella kehityksen olevan pahasta.
 
En haluaisi olla aina ja joka asiassa kyynikko, mutta haluaisin nähdä miten tuo toimii sunnuntaina aamuneljältä rautatieaseman tolpalla. Meinaan että kun näpytät jonon keulilla että hervantaan menossa niin miten sen jengin saa haalittua kyytiin niin että kaikki on apsin käyttäjiä eikä jotain hangaround pummeja...

Mutta jos tän saa käytännössä toimimaan niin onhan tuo persaukisille edistystä. Sikäli että vaatii luottokortin kaikilta niin säästyy jo monelta kimppataksin mahdolliselta harmilta. Ite ajalen edelleen mieluummin yksin omassa rauhassani ja takki tulee perässä toisella mersulla :D
Juu, ei kääliöiden kohdalla toimi oikein mikään, se on selvää. Varmaan menomatkalla toimii paremmin.
 
Vähän arvelinkin, että Uberin kusipäisyys ja riistänen tapahtuvat lähinnä iivilin mielikuvitusmaailmassa.
 
Ei, vaan näiden kautta:
- Uber sanelee hinnat ja vaikka USAssa lisäsi nopeasti automääriään, niin samalla leikkasi ainakin yhdessä vaiheessa 20% hintoja. Juu, onhan se maksukykyisille kyytiläisille kivaa, mutta samalla siellä on nostettu sitä Uberin normaalia riistoprovikkaa 20% -> 27% ja jopa 33% tasoille. Vertaa sitä sitten vaikkapa suomalaisten kyydinvälityskeskusten hinnoitteluun, joka pyörii siinä vähän päälle 1% paikkeilla esim. helsinkiläisten tai tamperelaisten taksien liikevaihdosta ja sillä saa paljon muitakin palveluja kuin kyydinvälityksen. Mitä vapaata markkinataloutta se on, että kalifornialainen softafirma sanelee täysin alihankkijoidensa hinnat? Koska sitähän ne kuljettajat ovat Uberin mukaan, itsenäisiä yrittäjiä/alihankkijoita. Eikös kapitalismissa ole perusjuttuja se, että itsenäiset yrittäjät saavat vapaasti määritellä myymänsä palvelun tai tuotteen hinnan, eikä sitä joku välistä vetävä softafirma määrittele?
- Uber ei ota mistään mitään vastuuta, koska on oikeasti kyydinvälityspalvelua tarjoava softafirma, joka kumminkin haluaa tunkea riistoprovikan kautta siihen itse arkiseen ihmisten kuljettamisbisnekseenkin. Kumminkin Uber on ainakin jenkeissä johtanut harhaan kuljettajiaan sillä, että on väittänyt, ettei hommaan tarvita mm. ammattiliikenteen vakuutuksia. Sitten kun on jouduttu liikenneonnettomuuteen, niin se kuljettaja on tietenkin pulassa oikeudessa, koska on käytännössä harjoittanut ammattimaista ihmisten kuljettamista maksusta, eli olisi pitänyt olla paljon tavista kovemmat vakuutukset.

Eli riistäminen liittyy Uberin ja lähes kaikkien näiden vastaavien mobiiliappeihin ja paikannukseen perustuvien juttujen kohdalla siihen, että tulonjako ei ole oikeudenmukaista, eli sille ruohonjuuritason ihmiselle, joka itse työtehtävän suorittaa, ei jää säällistä tienestiä, eikä reilua osuutta työn tuotosta. Ei siinä sen monimutkaisemmasta ole kyse. Lisäksi jos sattuu jollekin Uberkuskille esim. Suomessa säällinen elanto jäämäänkin, kuten sille ensimmäisenä laittomasta taksiliikenteestä tuomitulle se noin 3500€/kk, niin se jää siksi, että jätetään kaikki verot ja eläkemaksut maksamatta. On aivan turha muistutella, että hän olisi niitä maksanut. Hän oli ryhtynyt niiden maksamisesta yhtään huolehtimaan sitten, kun oikeusjuttu oli jo päällä ja alvia ei maksettu sittenkään. Mutta eihän se sua ja muita vastaavia NHB tietenkään ressaa, koska kaikki verot ja eläkemaksut ovat teille kumminkin vihollinen numero yksi, eikös?

Mulle on ihan sama viime lopussa, millä lailla ja kuka minkäkin palvelun tai tuotteen tuottaa, kunhan esim. softafirmalle menee sille sopiva siivu toiminnan tuotoista ja toistaiseksi työn tekevälle ihmiselle myös sopiva ja oikeudenmukainen osuus. Uberin kohdalla näin ei meinaakaan olla. Kyydinvälityksen mobiilisoftan ja paikannuksen avulla tarjoavalle taholle olisi mielestäni reilu ja asiallinen korvaus esim. joku kertamaksu (tyyliin 10-50€) siitä, että saa softan luuriinsa ja sen jälkeen semmoinen noin 0,1-1% provikka ajettujen kyytien tuotosta. Uberin perimä provikka ei ole siellä päinkään, vaan päivänselvä osoitus nykyajan korppikotkamaisesta "Maximum profits asap and run!" periaatteen toteuttamisesta. Eli miljardi joskus 10-20v kuluttua ei ole mitään, pitäisi saada kolmetoista miljardia viimeistään ensi vuonna ja siihen tarvitaan sitten kusipäistä röysimistä kansanomaisesti ilmaisten, ei hoidu homma asiallisella bisnesmallilla.

En ensin näihin mitään meinannut vastata, koska ei jaksa kahdesta syystä: 1) Sulle on NHB näistä ihan turha kertoa tosiasioita siitä, miten asiat ovat Uberin kohdalla edelläkävijämaassa, eli USAssa menneet. Ei se mitään muuta kumminkaan, koska olet Antero Vartian tyyliin uskovainen ja 2) Oon jo vuosia sitten näistä lueskellut ja tuonne ja tänne internetsiin joskus kirjoitellut, niin ei oikein enää jaksa. Mutta piti nyt joku vastaus laittaa, kun lähdit vittuilulinjalle jostain syystä.

Tuossa eräs juttu Uberin kusipäisyydestä, alueena New York, jossa taksiala oli päin helvettiä jo ennen Uberia sen sijoittajaväliportaan takia, jotka ostivat ja keräsivät niitä taxi medallioneja, eli liikennöintilupia ja lobbasivat niin, että taksien määrä pidettiin ties miten kauan kysyntään nähden aivan liian matalana, taksat törkeän korkeina ja takseja vuokrattiin kalliilla. Vaan eipä Uber ole meininkiä näköjään parantanut muuten, paitsi niiden perusterveiden ja maksukykyisten bisnesihmisten osalta, jotka tämän kermankuorinnan kohteina ovatkin.
http://mic.com/articles/134009/uber...-about-uber-s-latest-round-of-cuts#.US3xlzLjI

Tuommoisia juttuja on vuosia julkaistu asiallisissa nettilehdissä mm. Los Angelesista ja Pittsburghista ja vaikka miten monesta muusta USAn suurkaupungista. Ei ole mitään uutta, eikä harvinaista, mutta ihan sama, ei niitä voi lukea, eikä uskoa, jos on uskovainen.

Texasin Austinissa olisi pitänyt niinkin perusmallin juttuja tehdä, että tarkistaa kuljettajien taustoja aiempaa paremmin ja merkitä Uber- ja Lyftautot kunnolla. Kun se ei näille firmoille sopinut, niin ne sitten kielletään. Tuo on osa sitä kusipäisyyttä, ettei haluta tehdä yhteistyötä, eikä joustaa ikinä missään, vaan pitäisi mennä sanelumeiningillä oman pillin mukaan.
https://www.theguardian.com/technol...term=171317&subid=7888954&CMP=EMCNEWEML6619I2
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom