Oma pointtinsa on siinä, että Uber ja vastaavat eivät toistaiseksi ole huomioineet mitään muita asiakasryhmiä kuin ne perusterveet ja maksukykyiset aikuiset. Entä tiedottomat känniläiset, joita aika iso osa aamuyön asiakkaista on? Entä vammaiset, raihnaiset vanhukset, sokeat ja koulukyytilapset? Jos eivät perinteiset taksit heitä kuljeta, niin ketkä? Tällä hetkellä perinteinen taksijärjestelmä on Suomessa hoitanut homman niin, että verovaroja ei ole tarvinnut tuhlata kalustoon, eikä kuukausipalkkaiseen kuljettajistoon, koska ne ovat menneet taksialan kontolle. Näin on voinut olla, koska iso osa ainakin suurempien suomalaisten kaupunkien taksien tuotoista ja liikevaihdoista on tullut niiden bisneskyytiläisten, eli perusterveiden ja omalla rahalla kyydin maksavien asiakkaiden pussista. Näin on yhteensä ja kokonaisuutena homma toiminut hyvin. Mitään vastauksia mä en ole vielä Uberuskovaisilta saanut siihen, mikä instanssi ja millä rahalla hoitaisi kela- ja sotekyytiläiset, kun Uber tai vastaava olisi tuhonnut nykyisen taksialan. Eikun ainiin, nehän ovat turhia verovaroin kustennuttuja palveluita, eli kuluja, jotka pitää leikata pois. Heikot sortukoon elontiellä, vai mitä?
Tai no, NHB:n ja kaltaistensa mielestä palveluita voi järkätä, mutta vain niin, että sen tekee miljardiluokan ulkomainen firma, joka vie täältä viime lopussa verovaroilla kustannetuista palveluista voitot muualle, eikä tietenkään maksa veroja yhtään mihinkään.
Mitä muuten tulee kalusto- ja työvoimakuluihin, niin olisipa mielenkiintoista nähdä kunnon vertailua siinä, minkä verran Turun kaupungilla menee semmoisten invataksien (siis teknisesti täysin samanlaisia autoja) pyörittämiseen, joilla vievät paarikyytiläisiä ja joissa on näköjään peräti kaksi ihmistä töissä per auto verrattuna Tampereen TAYSiin, eli Pirkanmaan Sairaanhoitopiiriin, joka kilpailutti aikoja sitten paarikyydit muistaakseni koko Pirkanmaan invataksien kesken. Normaalisti paarikyyti mennään taksaluokka kolmosella ja siihen tuplainvalisän kokoinen paarilisä, mutta tiedän erään kangasalalaisen autoilijan tarjonneen paarikyytien viemistä taksaluokka ykkösellä ja ilman mitään lisiä, eli melkoinen hintaero. Jopa noilla ns. virallisilla ja lain suomilla taksoilla paarikyyti maksaa lyhimmillään noin 50€, kun taas ambulanssikyyti yleensä vähintään 70-80€. Toki ambulansseissakin on nykyään ns. siirtoambulansseja, joissa on vain yksi kuljettaja/työläinen, autona joku vanhempi ja heikommin varusteltu, joilla nimenomaan siirretään esim. lonkkaleikattuja kiireettömiä ja varmaan aika lailla samoilla hinnoilla kuin invatakseilla, eli niitä hätäkiiruambulansseja paljon halvemmalla.
Tai no, NHB:n ja kaltaistensa mielestä palveluita voi järkätä, mutta vain niin, että sen tekee miljardiluokan ulkomainen firma, joka vie täältä viime lopussa verovaroilla kustannetuista palveluista voitot muualle, eikä tietenkään maksa veroja yhtään mihinkään.
Mitä muuten tulee kalusto- ja työvoimakuluihin, niin olisipa mielenkiintoista nähdä kunnon vertailua siinä, minkä verran Turun kaupungilla menee semmoisten invataksien (siis teknisesti täysin samanlaisia autoja) pyörittämiseen, joilla vievät paarikyytiläisiä ja joissa on näköjään peräti kaksi ihmistä töissä per auto verrattuna Tampereen TAYSiin, eli Pirkanmaan Sairaanhoitopiiriin, joka kilpailutti aikoja sitten paarikyydit muistaakseni koko Pirkanmaan invataksien kesken. Normaalisti paarikyyti mennään taksaluokka kolmosella ja siihen tuplainvalisän kokoinen paarilisä, mutta tiedän erään kangasalalaisen autoilijan tarjonneen paarikyytien viemistä taksaluokka ykkösellä ja ilman mitään lisiä, eli melkoinen hintaero. Jopa noilla ns. virallisilla ja lain suomilla taksoilla paarikyyti maksaa lyhimmillään noin 50€, kun taas ambulanssikyyti yleensä vähintään 70-80€. Toki ambulansseissakin on nykyään ns. siirtoambulansseja, joissa on vain yksi kuljettaja/työläinen, autona joku vanhempi ja heikommin varusteltu, joilla nimenomaan siirretään esim. lonkkaleikattuja kiireettömiä ja varmaan aika lailla samoilla hinnoilla kuin invatakseilla, eli niitä hätäkiiruambulansseja paljon halvemmalla.
Viimeksi muokattu: