Taksisovellukset ja taksipalvelujen muutos

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NHB
  • Aloitettu Aloitettu
Tai mikä estää kuskia ottamasta kaikkia mahdollsia tilauspalveluita käyttöönsä ja ajavan aina sille miltä kyyti sattuu tulemaan ja sopimaan omiin suunnitelmiin.

Tällaiset Uberit ja kumppanithan mahdollistavat hienosti myös työn tarjoajien (=kuskien) vapaan valitsemisen eri toimijoiden välillä. Ei riitä että asiakkaat valitsevat palvelun vaan lisäksi työn tarjoajan pitää olla tyytyväinen palveluun. Jokainen työn tarjoaja voi tarjota samaan aikaan palveluita monelle eri toimijalle ja valita ne jotka kykenevät tarjoamaan tarpeeksi asiakkaita riittävissä määrin. Mikäli siis aitoa kilpailua on olemassa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tai mikä estää kuskia ottamasta kaikkia mahdollsia tilauspalveluita käyttöönsä ja ajavan aina sille miltä kyyti sattuu tulemaan ja sopimaan omiin suunnitelmiin.

Tällaiset Uberit ja kumppanithan mahdollistavat hienosti myös työn tarjoajien (=kuskien) vapaan valitsemisen eri toimijoiden välillä. Ei riitä että asiakkaat valitsevat palvelun vaan lisäksi työn tarjoajan pitää olla tyytyväinen palveluun. Jokainen työn tarjoaja voi tarjota samaan aikaan palveluita monelle eri toimijalle ja valita ne jotka kykenevät tarjoamaan tarpeeksi asiakkaita riittävissä määrin. Mikäli siis aitoa kilpailua on olemassa.
Sepä se. Keskimäärin tilauskeskusten säännöissä sanotaan, että vain kyseisen keskuksen kautta saa tilauksia kuitata. Käytännössä noi paikannukseen ja mobiiliaplikaatioihin perustuvat jutut ovatkin kyydinvälitysyrityksiä. Enpä ole esim. Uberin softaa luuriini asentanut (ei varmaan toimisi iki-ihanassa Nokia eeseitenkakkosessani :D ), mutta veikkaan, etteivät Uberin, Lyftin tai vastaavien muidenkaan säännöt salli sitä, että kyytipalveluita työkseen tarjoavalla yksinyrittäjällä olisi kaikki mahdolliset aplikaatiot käytössään, eli kuuluisi useampaan kyydinvälityspalveluun, tai että saisi niitä vapaasti valikoida. Niinhän sen pitäisi Täydellisessä Maailmassa (tm) mennä toki, muttei mene. Eli kuten sanoin, olisi suotavaa, että noi firmat keskittyisivät ydinbisnekseensä, eli pysyisivät softafirmoina, möisivät softansa käyttöoikeutta sopivalla kertakorvauksella ja päälle pieni provikka, eivätkä sen lisäksi sotkeutuisi yhtään mitenkään siihen itse työhön, eli ihmisten maantieteellisesti ja ajallisesti yksilöityyn kuljettamiseen.

Vaan mitäpä näistä, eihän aitoa kilpailua ja 100% kapitalismia tai sosialismia ole olemassakaan kuin taloustieteilijöiden työhuoneissa, teorioissa ja kirjoissa.
 
Enpä ole esim. Uberin softaa luuriini asentanut (ei varmaan toimisi iki-ihanassa Nokia eeseitenkakkosessani :D ), mutta veikkaan, etteivät Uberin, Lyftin tai vastaavien muidenkaan säännöt salli sitä, että kyytipalveluita työkseen tarjoavalla yksinyrittäjällä olisi kaikki mahdolliset aplikaatiot käytössään, eli kuuluisi useampaan kyydinvälityspalveluun, tai että saisi niitä vapaasti valikoida. Niinhän sen pitäisi Täydellisessä Maailmassa (tm) mennä toki, muttei mene.
Taidat veikata veikko väärin.

Uberin ja Lyftin ideana kuskin kannalta on juurikin se, että voi täysin vapaasti valita ajankohdat jolloin palvelua tarjoaa. Eli klikkaat itsesi vapaaksi kuskiksi mobiilisovelluksessa ja olet Uber-kuski siihen juurikin siihen asti, kunnes klikkaat itsesi palvelusta ulos. Ei ole mitään työaikaa tai velvoitetta. Voit myös käyttää molempia yhtä aikaa ja sulkea toisen aina kun saat jommasta kummasta kyydin: http://therideshareguy.com/how-to-drive-for-uber-and-lyft-at-the-same-time/. Suurin osa kuskeista, joiden kanssa olen jutellut, on kokeillut kumpaakin ja sitten päätynyt enimmäkseen käyttämään sitä, minkä kautta ansiot ovat paremmat. Yhden muistan kertoneen, että oli toisessa palveluista arkisin ja toisessa viikonloppuisin. En ole tavannut molemmissa koko ajan olevia, mutta koska tuollaisia ohjeartikkeleita on, luultavasti heitäkin on.
 
No Uberhan on käytännössä pyramidihuijaus ja taloudellisesti todella heikolla pohjalla. Miten muuten voisikaan olla, kun koko homma perustuu perustajan "Äkkiä vitusti massia ja Karibian meren saarelle lokoilemaan!" asenteeseen, ihan kuten hänen aiemmatkin bisneksensä. :D

Toistaiseksi Uber on tehnyt voittoa vain muutamissa USAn suurimmissa kaupungeissa, missä sillä ja Lyftillä olikin oikea markkinarako ja kysyntää, koska paikallinen se ns. perinteinen taksijärjestelmä oli ja osin on edelleen surkea ja mm. New Yorkissa ja Los Angelesissa oli kysyntään nähden aivan liian vähän takseja. Jos USAssa oikeus toteaa, että Uberin kuljettajat ovat palkallisia kuljettajia, niin sepä on sitten siinä. Jos Uberin johto ja omistajat olisi toiminut fiksusti, niin olisi ottanut softasta kertamaksuna esim. 10-50$, kuten yleensä mobiilisoftasta ja sitten oheen asiallisen ja kohtuullisen provikan, tyyliin 0,1-1%, eikä mitään riistoprovikkaa, eli 20%, kuten nyt. Lisäksi ei olisi ikinä kannattanut väittää olevansa yhtään minkäänlainen taksiyritys alunperinkään, eikä millään tavalla värvätä kuljettajia, vaan painottaa olevansa softafirma ja toimia softafirman tapaan ja pysyä muuten tiukasti erossa paskasta taksibisneksestä. Nyt Uber on ihan turhaan ja typerästi sotkeutunut liian paljolti surkean ohkaisen tuoton taksibisnekseen, eikä anna kuljettajien oikeasti toimia yksinyrittäjinä, vaan toimii heitä kohtaan diktatorisesti, kuten paska työnantaja. Vaan kun ei, asiallinen ja pitkäjänteinen softabisnes ei ole seksikästä kuulemma, nopea voitonmaksimointi on.

Lähteinä em. tekstille mm. seuraavat:
http://www.theguardian.com/technology/2015/aug/06/uber-losing-millions-dollars-documents-reveal
http://uk.businessinsider.com/ubers-revenue-profit-and-loss-2015-8?r=US&IR=T
Aioin jo ruveta vastaväittämään, mutta ei kannata, kun teksti on 100%:sti asenteellista nillitystä ja/tai potaskaa. Tai ollaan nyt reiluja, oli siellä objektiivisesti yksi kohta oikein.
 
Sepä se. Keskimäärin tilauskeskusten säännöissä sanotaan, että vain kyseisen keskuksen kautta saa tilauksia kuitata. Käytännössä noi paikannukseen ja mobiiliaplikaatioihin perustuvat jutut ovatkin kyydinvälitysyrityksiä. Enpä ole esim. Uberin softaa luuriini asentanut (ei varmaan toimisi iki-ihanassa Nokia eeseitenkakkosessani :D ), mutta veikkaan, etteivät Uberin, Lyftin tai vastaavien muidenkaan säännöt salli sitä, että kyytipalveluita työkseen tarjoavalla yksinyrittäjällä olisi kaikki mahdolliset aplikaatiot käytössään, eli kuuluisi useampaan kyydinvälityspalveluun, tai että saisi niitä vapaasti valikoida. Niinhän sen pitäisi Täydellisessä Maailmassa (tm) mennä toki, muttei mene.
En kyllä tiedä mitä siellä säännöissä lukee, mutta varmaan satoja kertoja olen kulkenut kyydillä, joka välittää itseään useamman kuin yhden appsin kautta. Monesti on käynyt niinkin, että kuski on jakanut promokoodejaan toisesta palvelusta. Silloin tällöin käy myös niin, että tilaamassani autossa on toisen välityspalvelun tarra. Monesti kun kuskeilta kyselee tästä aiheesta, niin heillä on omat suosikki-appsit selvillä, mutta ne menevät ristiin. Miten olisi edes mahdollista kontrolloida sitä, kuinka monen palvelun kautta kyytiä tarjotaan? Mä veikkaan, että mielipiteesi ovat pelkkää erään ideologian värittämää vahvaa ennakkoluuloa, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
 
Kävelin eilen torin poikki hillotolpalle, astuin kyytiin ohi 4 neidin parven joka pelkäsi että tila-auto maksaa liikaa, ei siihen voi mennä. Mittari toi kotiovelle, maksoi vissiin joku 18e viitisen kilsaa tai mitä sieltä keskustasta nyt sitten on. Ei tarvinnut räplätä apseja, 5/5.
 
Kävelin eilen torin poikki hillotolpalle, astuin kyytiin ohi 4 neidin parven joka pelkäsi että tila-auto maksaa liikaa, ei siihen voi mennä. Mittari toi kotiovelle, maksoi vissiin joku 18e viitisen kilsaa tai mitä sieltä keskustasta nyt sitten on. Ei tarvinnut räplätä apseja, 5/5.
Itse en kovin paljoa arvostaisi kyytiä, jonka vuoksi joudun kävelemään jonnekin jonotuspisteeseen toivomaan sitä, että jonon kärjessä olevat eivät ymmärrä käyttää vuoroaan. Tuosta melko kyseenalaisesta palvelusta vielä pitäisi maksaakin aika kova hinta. Maksunkin joutuisi varmaan tekemään viime vuosituhannen tapaan mahdollisimman työläästi - samoin kuin kuittishown.
 
Ei mitään kokemusta kyseisestä pavelusta mutta nettisivuilla hinnaksi mainitaan 5€ + 1,9€/km (minimimaksu 12€) niin miten selviää 6,5 km matkasta femmalla?

Edit: Helsingin hinta tuo minun mainitsema, jos heittää pahasti muista kaupungeista niin turha edes verrata.

Nuo hinnat ovat Helsingissä ns. kallimman uberin hintoja, joita ei käytännössä ole edes saatavilla. Helsingissä toimivan UberPopin aloitusmaksu on 2e ja se on muutenkin todella halpa. Tarkistampa huvikseni puhelimesta esimerkkimatkan tähän: Helsingin keskustan alueella puolenyön jälkeen otettu 2,6 kilometrin ja reilun 8 minuutin matka on maksanut 6,3e. Normitaksilla pelkkä lähtöhinta olisi ollut 9e.
 
Itse en kovin paljoa arvostaisi kyytiä, jonka vuoksi joudun kävelemään jonnekin jonotuspisteeseen toivomaan sitä, että jonon kärjessä olevat eivät ymmärrä käyttää vuoroaan. Tuosta melko kyseenalaisesta palvelusta vielä pitäisi maksaakin aika kova hinta. Maksunkin joutuisi varmaan tekemään viime vuosituhannen tapaan mahdollisimman työläästi - samoin kuin kuittishown.

Oli se kyllä rankkaa. Vielä rankempaa oli kun kävin tänään Lidlissä, eikä niillä ollut mitään apsia vaikka kysyin?! Jouduin kävelemään ympäri kauppaa ja manuaalisesti tosi vaivalloisesti keräilemään kaikkea ostettavaa
ja sitten jonotin vielä jonotuspisteessä ennenkuin vihdoin pääsin tosi työläästi kortilla maksamaan, ja se kuittishow siihen päälle vielä, ihankuin oltaisiin vielä jossain vuodessa 2000 :(
 
Oli se kyllä rankkaa. Vielä rankempaa oli kun kävin tänään Lidlissä, eikä niillä ollut mitään apsia vaikka kysyin?! Jouduin kävelemään ympäri kauppaa ja manuaalisesti tosi vaivalloisesti keräilemään kaikkea ostettavaa
ja sitten jonotin vielä jonotuspisteessä ennenkuin vihdoin pääsin tosi työläästi kortilla maksamaan, ja se kuittishow siihen päälle vielä, ihankuin oltaisiin vielä jossain vuodessa 2000 :(

Nyt kun sanoit niin onhan toi aika vanhanaikaista. Nykyaikaa on netistä kotiin tilaaminen tai vähintäänkin itsepalvelukassat. Mutta ollos huoleti, sinunlaisillesi säilyy varmasti vielä pitkään mahdollisuus jonottaa taksia tolpalla sekä käydä ruokakaupassa itse haahuilemassa.
 
Mulle tuli kanssa heti mieleen, että minä alan välittömästi tilaamaan apsilla ruuat suoraan himaan, kunhan se on vaan riittävän helppoa ja edullista. En erikoisesti nauti ruokakaupassa pyörimisestä, mutta toistaiseksi minulla ei ole järkevää vaihtoehtoa. Paino sanalla toistaiseksi. Käsittämätöntä vänkäämistä, ikään kuin joku olisi kieltämässä takstitolpalla jonottamisen. Se on tosi mielekästä puuhaa se. Taksikeskukseen soittamisesta onkin jo mulla edellisellä sivulla oma kokemus.
 
+ ruokakauppa appsille. Eikä tartte mulle edes kotiin tuontia. Kun sais keräilyn kauppaan valmiiksi että sitten kotimatkalla koukkaa vaan hakemassa ruokakassit. Veikkaan että tämä on se ensimmäinen askel elintarvikepuolella. Samalla myös ratkaistaan kuljetusketju ongelma kylmäketjuineen jne.

Mullakin on kaveri joka haluaa puristella jokaisen tomaatin minkä ostaa ja haukkui heti tuollaisen ruokakauppapalvelun maanrakoon. Mutta eihän kukaan ole kieltämässä etteikö ruokakaupassa saa käydä itsekin jos haluaa. En vaan nää mitään lisä-arvoa itelle sillä että käy sitä arkiruokaa keräämässä ja jonottamassa. Sisäfileet on sitten viikonloppuna eri asia.
 
Kas kun ei jossain prismassa jo ole sellaista palvelua että voisi hakea automaatista valmiiksi pakatun ruokakassin...
 
Kaseiinin toiveet on kyllä kuultu ja päivittäistavarakauppa tulee takuulla muuttumaan lähitulevaisuudessa. On takuulla niitäkin henkilöitä, jotka haluavat pyöriä siellä kaupassa, mutta takuu varmasti on niitäkin, jotka mieluimmin kiertäisivät kaukaa marketit. Itse koen marketeissa viettämäni ajan olevan yksi huonoimmista tavoista käyttää elämääni.

Hieman ihmettelen sitä, ettei vieläkään ole oikein keksitty ratkaisua, joka löisi läpi isosti. Esimerkiksi voisit keräillä appsiin sitä mukaa ostoksia, kun niitä tulee mieleen. Monesti riittää, kun valikoi sieltä suosikkituotteista tarvittavat. Kun tulee tilauksen aika, niin lähetät tilauksen, jonka automaattinen varasto keräilee, robotti pakkaa ja raha siirtyy appsin kautta. Tilauksen voi noutaa itse varaston noutoautomaatista. Maksua vastaan tilaus toimitetaan haluamaasi osoitteeseen. Kotiinkuljetus voi olla helpompi järjestää sen jälkeen, kun itseohjautuvat autot huristelevat teillämme. Sen sijaan, että kaikki lähtevät työpäivän jälkeen ajamaan jonossa kohti kauppaa, yksi automaattinen jakeluauto toimittaa lukuisia tilauksia samalla kertaa.

Nykyisessä mallissa on monia kehittämisen kohteita. Megahallit ovat täynnä ilmaa, jotta asiakkaille syntyisi mukava shoppailufiilis. Hallien kylkeen pitää rakentaa laiskasti laiduntaville peltilehmille suuret asfalttiniityt. Tavaraa pitää käsitellä lukuisia kertoja, ennen kuin se on saatu keskusvarastolta kuluttajan kotiin. Koko ketjussa on hemmetisti potentiaalia nopeuttaa toimitusketjua, vähentää kustannuksia, pienentää päästöjä ja vapauttaa asiakkaalle aikaa mielekkäämpiin tekemisiin.
 
Jep, ruoan ja tavaroiden jakelu automatisoidusti on järjestettävissä piankin, koska ne robotit voisivat kulkea henkilöautoja hitaammin, tyyliin maks. juoksuvauhtia ja silti homma toimisi aika kivasti. Tälleen:
http://www.dailymail.co.uk/sciencet...bot-buggy-automatically-deliver-shopping.html
Varmaan ruokaostoksia ei ole vielä automatisoitu kunnolla ruokakaupan pienten katteiden ja siellä pienten työvoimakulujen ja sen takia, että asiakkaat haluavat niin matalaa hintaa. Veikkaan, että tuo asia muuttuu kohta ja olen siitä hyvilläni.
 
Jenkeissä on näköjään monen monta moppiiliappia taksikäyttöön jo. Uusimpana Flywheel, josta on järkevästi poistettu surge pricing:
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/uber-haastoi-taksit-haastaako-hinnoittelu-uberin-6242019
Katotaan nyt, ehkä tämä meneekin siihen, mihin toivoisin, että softayritys tarjoaa kyytejä ajaville pirssareille kyydinvälitys- ja laskutusohjelmiston jollain kertamaksulla ja pienellä provikalla ja sen jälkeen pysyy irrallaan taksitouhusta, tyytyy rahastamaan mobiilisoftalla. Tuntuisi, että tämäkin bisnes on aika äkkiä saturoitu ja muuttumassa arkisen epäseksikkääksi.
 
Onhan noita kilpailevia appseja jo vähän joka puolella, paitsi tietenkin Neuvosto-Suomessa. Itse näen tuon markkinatalouden lakeja halveksuvan hinnoittelun huonona asiana. Mikä on surge-hintoja toimivampi tapa saada tarjonta seuraamaan kysyntää? Eilen pitkästä aikaa pääsin hyväksymään Uberissä hintakertoimen, joka oli 2,1. Vaikka oli siis kiireinen aika, niin jouduin odottamaan kyytiä kokonaista kolme minuuttia ovelleni. Eteisessä jo vaatteitaan pukevan naisen ulos tulemisen viive oli tälläkin kertaa selvästi pidempi. Aikana16:43 ja 2,89 km matkana kustansi tuolla kertoimella 6 euroa. Jälleen kerran yksi kaikin puolin mallikelpoinen "twittertaksimatka". Samaa ei voinut sanoa viimeksikään Helsingissä...
 
Kun sais keräilyn kauppaan valmiiksi että sitten kotimatkalla koukkaa vaan hakemassa ruokakassit. Veikkaan että tämä on se ensimmäinen askel elintarvikepuolella. Samalla myös ratkaistaan kuljetusketju ongelma kylmäketjuineen jne.

Kas kun ei jossain prismassa jo ole sellaista palvelua että voisi hakea automaatista valmiiksi pakatun ruokakassin...


On jo ja hyvin toimii. Tosin automaatista ei vielä saa vaan pitää mennä drive-in kaistaa.

prisma.fi/kauppakassi
 
Oispa apsi, ei tarvis lähtee sinne autokaistalle..

11903899_941455702580457_5944810673712330090_n.jpg
 
Back
Ylös Bottom