Taksisovellukset ja taksipalvelujen muutos

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NHB
  • Aloitettu Aloitettu
http://www.ksml.fi/kotimaa/Taksilii...ällä-osalla-Uber-kuskeista-rikostausta/880924

Twitter-taksit on suunnilleen yhtä legitiimiä toimintaa kuin romanikerjäläiset.

"
Taksiliitto teetti kartoituksensa ruotsalaisella Gothia Protection Groupilla, joka on tehnyt vastaavan tutkimuksen kotimaassaan. Suomalaisessa tutkimuksessa ajettiin 111 Uber-kuljetusta vuoden 2016 heinä- ja elokuussa. Ajoja ajoi 90 kuljettajaa, joista 83:n henkilöys pystyttiin todentamaan.

Uber on yhdysvaltalaislähtöinen yritys, joka tarjoaa tietoverkkoon ja mobiililaitteisiin perustuvaa tilattavaa kuljetuspalvelua. Yritys on herättänyt runsaasti keskustelua, ja Suomessa palvelun laillisuudesta on käyty oikeutta. Helsingin käräjäoikeuden mukaan kyydin tilaaminen Uber-sovelluksella on laillista, mutta kyydin ajamiseen maksua vastaan tarvitaan taksiliikennelupa.

Taksiliiton mukaan tutkimuksessa tunnistetuista kuljettajista lähes joka neljännellä oli rikostuomio. Rikosnimikkeiden joukossa olivat muun muassa ryöstö, pahoinpitely ja rahanpesu. Tällaisten tuomioiden perusteella Suomessa ei saisi taksiyrittäjän tai taksinkuljettajan lupaa, Taksiliitto huomauttaa.

Liiton mukaan osa ajoneuvoista, joilla kuljetuksia ajettiin, oli ajokiellossa maksamattomien verojen tai katsastuksen laiminlyömisen vuoksi"
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Propagandan tuottamisen sijaan Taksiliitolla olisi syytä tutkia omia kuskejaan. Ei se kartellinkaan taksisuhari aina mikään puhdas pulmunen ole. Noita naisasiakkaiden raiskauksia vastaan olen nähnyt yhden varsin tehokkaan tavan: naistaksi, jolla naiskuskit kyydittävät naisasiakkaita. Löytyykö siitä maailman parhaasta Valopilkusta tuollaista valintaa?

Sannan surma: Turvakameran kuvat surmasta saivat omaiset itkemään ... Taksikuski kiisti tapon ja törkeän raiskauksen, mutta...

Oct 5, 2015 - Viitasaarelainen taksikuski on tuomittu ehdolliseen vankeusrangaistukseen törkeästä petoksesta.

6 days ago - Helsingin käräjäoikeus tuomitsi 44-vuotiaan taksinkuljettajan naisasiakkaan raiskauksesta puolentoista vuoden ehdolliseen vankeusrangaistukseen, uutisoi MTV.

Apr 8, 2016 - Taksikuski ehdotti matkan maksamista luonnossa ja raiskasi uhrinsa auton takapenkillä.

Jun 13, 2014 - Taksikuski on tuomittu liikennerikkomuksesta ja vammantuottamuksesta

Sep 23, 2015 - Pohjois-Savon käräjäoikeus tuomitsi tiistaina iisalmelaisen 34-vuotiaan miehen törkeästä rattijuopumuksesta

Sep 3, 2013 - Pieksämäkeläinen taksinkuljettaja on tuomittu Etelä-Savon käräjäoikeudessa kahdeksan kuukauden ehdolliseen vankeuteen törkeästä kavalluksesta

Afrikkalaistaustainen taksikuski raiskasi ravintolasta palaamassa olleen

Kyydissä istunut känninen taksikuski tempaisi käsijarrusta kohtalokkain seurauksin.
 
Viimeksi muokattu:
Propagandan tuottamisen sijaan Taksiliitolla olisi syytä tutkia omia kuskejaan. Ei se kartellinkaan taksisuhari aina mikään puhdas pulmunen ole. Noita naisasiakkaiden raiskauksia vastaan olen nähnyt yhden varsin tehokkaan tavan: naistaksi, jolla naiskuskit kyydittävät naisasiakkaita. Löytyykö siitä maailman parhaasta Valopilkusta tuollaista valintaa?

"Kyllä ne Suomalaisetkin raiskaa!!!"
 
NHB ei vieläkään kommentoinut?

Ei, en puolusta taksijärjestelmää, mutten myöskään tue selvästi huonosti toimivaa applikaatiota, jossa rahat maksetaan verottomasti muualle.

Käytän taksia päivittäin Suomessa ja ero "normi taksien" ja "uber taksien" välillä on huomattava. Uberiä olen käyttänyt n. 40 kertaa.

Taksijärjestelmä pitää purkaa OBV.

Silti paras kyyti mitä olen saanut, on Suomalainen taksi ja tulen tämän henkilön taksia käyttämään aina kuin mahdollista.

Uber obv. on tervetullut. Kuten kaikki muutkin applikaatiot jotka parantaa asiakaskokemusta.

Asiakaskokemusta ei muuten ole Suomea käytännössä puhumaton uber-kuski - vaikka näin väitetään.
 
Joo eilen en lukenut palstaa. Ensimmäisen viestisi pointti menee kyllä edelleen ohi.

Mitä huonoa olet Uberin applikaation toiminnassa huomannut? Itse kyllä hieman enemmän pidän GETTin toiminnasta, mutta onhan tuo Uberkin valovuosia Valopilkkua edellä - puhelinkeskuksista nyt puhumattakaan.

Itse en suomalaisessa mafian virallistamassa taksissa mitään erikoisen hyvää kyytiä ole saanut. Toisinaan suomitaksi on ihan ok kytti, josta saa toki maksaa kovan hinnankin, mutta harmillisen usein tuon jumalaisen aidon suomalaisen taksin kyytiä saa odotella jollakin typerällä kokoontumispisteella tuulessa ja tuiskussa tolkuttoman pitkään. Tuo pula-ajan leipäjonon simulointi vetää kyllä käyttäjäkokemuksen reilusti miinukselle.

Itseäni ei nyt nyt pätkääkään haittaa se, jos suhari ei suomea puhu. Jos joku siitä taidosta on valmis maksamaan, niin suotakoon heille mahdollisuus maksaa vaatimuksistaan.
 
Täältä pääsee väijymään dataa Uberin taloudellisesta tilanteesta ja yleensäkin onnistumisista:

goo.gl/THgNQX

Suosittelen lukaisemaan läpi.

"Uber passengers were paying only 41% of the actual cost of their trips; Uber was using these massive subsidies to undercut the fares and provide more capacity than the competitors who had to cover 100% of their costs out of passenger fares."
"Uber’s current operations depend on $2 billion in subsidies, funded out of the $13 billion in cash its investors have provided."
 
Niin mikä siinä applikaatiossa toimii huonosti?

Eikö olekin muuten hienoa, kun jalomieliset sijoittajat maksavat 59 prosenttia taksikyydeistäsi. Kuka vielä väittää, että kapitalistit ovat ahneita?
 
Kaikki tollanen semilaillinen ja kontrolloimaton bisnes vetää puoleensä ja sitä käyttävät savuverhonaan rikolliset.
Ja vain siksi, että hyvin toimeentuleva kansanosa haluaa taksimatkansa hieman halvemmalla, miksette opiskelleet vitun köyhät, ettei tarvisi ajaa taksia mafialle/paistaa pitsaa ilman kuittia/jne. 3e/tunti.
 
Ja mikähän tuosta Uberistä tekee kontrolloimatonta ja semilaillista? Sama ilmiö kuin seksin myymisen tai ostamisen ääliömäinen kieltäminen.

Miksi ajattelit rikollisten kiinnostuvat taksin ajamisesta Uberin kautta? Uber on toiminut Suomessa jo jonkin aikaa, enkä ole ainakaan itse nähnyt uutisissa vielä ensimmäistäkään Uber-kuskin tekemää rikosta kuskina toimiessaan.

Ei kaikista millään tule korkeasti koulutettuja. Ihan hyvä on, jos löytyy alemmankin vaatimustason duuneja. Jos nyt itselleen on saanut järjestettyä hyvän toimeentulon, niin aika lapsellista on alkaa huuttelemaan köyhille.
 
http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/art...a-nimikkeina-jopa-ryosto-ja-rahanpesu/6184836

Tääkö on sitten hyvä juttu? Kaikki voi arvailla minkä näköisiä kovimmista rikoksista tuomion saaneet ovat.

Joo en ole taksikuski enkä pidä nykyistä systeemiä hyvänä hintojen takia. Sen sijaan kontrollointia pidän äärimmäisen hyvänä asiana. Ei kukaan halua portsariksikaan rikollisia.
Todennäköisesti he ovat ulkomaalaisen näköisiä. Eipä tuo tiukkojen testien jälkeen taksiliiton luottamuksen ansainnut Tomi Tapani Penttinenkään näytä yhtään raiskaajalta ja tappajalta, vaan aika tavanomaisen suomalaisen nuoren miehen näköinen mies hänkin on.

Sinänsä jos kovimmat tuomiot ovat ryöstö, pahoinpitely ja rahan pesu, niin enpä itse tuntisi oloani kovin uhatuksi. Jos nyt ryöstäjiä ja pahoinpitelyyn syyllistyneitä ei tungeta suoraan lihamyllyyn ja minkinruuaksi, niin jotain heidänkin olisi hyvä työkseen tehdä. Taksin ajaminen on ihan sopivaa hommaa heillekin.
 
Hyvää tulosta tosiaan näkyy tekevän rahoitusmarkkinoilla: Uber keräsi viimeisimmällä rahoituskierroksella rahoitusta yli 60 miljardin euron arvostuksella.

Eipä ihme, että Uberin applikaatio on "hieman" eri tasolla kuin valopilkku. Valtion virallisen toimesta ei olla lähdetty liikoja satsaamaan palveluun, vaan pyritään vain tasaisen turvalliseen tuottoon ja asiakkaat tilatkoon taksinsa vaikka peukkua tienlaidassa nostamalla.

Onneksi Uberin liiketoiminta ei vielä tuota voittoa. Jos ulkomainen yhtiö tekisi voittoa Suomen taksikyydeillä, niin siitä nousisi niin iso itku ja poru, ettei sitä valitusta jaksaisi kukaan kuunnella. Kaseiini olisi ensimmäinen, joka tuosta valittaisi.
 
(Mielestäni) ylivoimaisesti suurin Uberin kaltaisten palveluiden saavutus olisi se, että päästöt ja ruuhkat vähenisivät. Useimmat suurkaupungit ovat pahasti ruuhkautuneita ja suurimmassa osassa autoja on kyydissä 1-2 ihmistä. Mikäli ~kaikki toimisivat Uber-kuskina ajaessaan jossakin, niin kaikkien ei tarvitsisi ajaa omalla autollaan, jolloin autojen käyttöaste nousisi => vähemmän ruuhkaa ja vähemmän saasteita - kaikki voittavat. Tämä ei ole ihan niin relevantti asia Suomessa, mutta esim. Jakartassa meno oli melkoista...
 
(Mielestäni) ylivoimaisesti suurin Uberin kaltaisten palveluiden saavutus olisi se, että päästöt ja ruuhkat vähenisivät. Useimmat suurkaupungit ovat pahasti ruuhkautuneita ja suurimmassa osassa autoja on kyydissä 1-2 ihmistä. Mikäli ~kaikki toimisivat Uber-kuskina ajaessaan jossakin, niin kaikkien ei tarvitsisi ajaa omalla autollaan, jolloin autojen käyttöaste nousisi => vähemmän ruuhkaa ja vähemmän saasteita - kaikki voittavat. Tämä ei ole ihan niin relevantti asia Suomessa, mutta esim. Jakartassa meno oli melkoista...

Vähän sama kuin haaveilisi saavansa 50 timmiä vaimoa iältään 16-35-vuotta.... Mutta unelmointi on joskus psyykkeelle hyvästä.
 
Vähän sama kuin haaveilisi saavansa 50 timmiä vaimoa iältään 16-35-vuotta.... Mutta unelmointi on joskus psyykkeelle hyvästä.
Tuo matkojen jakaminen on jo todellisuutta. Moobiliapplikaatiopohjaisuus antaa tälle toiminnalle hyvän pohjan kehittyä eteenpäin.

In just 2 and half months since its launch, uberPOOL has impacted the lives of over 121,000 people in Metro Manila, whose willingness to share their ride has helped reduce 1,500,000 vehicle kilometers, equivalent to 75,000 litres of fuel and 171 metric tons of carbon dioxide.
 
Tuo matkojen jakaminen on jo todellisuutta. Moobiliapplikaatiopohjaisuus antaa tälle toiminnalle hyvän pohjan kehittyä eteenpäin.

In just 2 and half months since its launch, uberPOOL has impacted the lives of over 121,000 people in Metro Manila, whose willingness to share their ride has helped reduce 1,500,000 vehicle kilometers, equivalent to 75,000 litres of fuel and 171 metric tons of carbon dioxide.

Vähenikö ne ruuhkat _oikeasti_? Googlen mukaan tuolla asuu yli 11 milliä ihmistä, eli 121 000 on tuosta 1%. Tokikaan kaikilla ei autoja ole, mutta esim 3 miljoonan päivittäisen autokannan kokonais liikuttelun myötä hyöty on 4%. Huomaisitko Kehä kolmosella tai Turun väylällä 4% liikenteen vähentymisen?

Tajuanet kai, että harvalle on mielekästä ajaa ruuhkaisessa ympäristössä viittäkään minuuttia ylimääräistä ylimääräisen kyytiläisen takia? Tai jollekkin kävellä 15 min ylimääräistä + kyydin odottelu jossain joka päivä, jos omalla autolla pääsisi perille omilla aikatauluilla? Entä autojen huoltokulut, kun niillä on ajanut joku muu? Autot yhtiön omistukseen ja yhtiö maksaa? Hälläväliä asenteen lisääntyminen ekspotentiaalisesti koskien autojen kohtelua?
 
Vähän sama kuin haaveilisi saavansa 50 timmiä vaimoa iältään 16-35-vuotta.... Mutta unelmointi on joskus psyykkeelle hyvästä.

Ei tarvitse mennä kovin montaa vuotta ajassa taaksepäin, kun vaikkapa airbnb, uber tai wikipedia olisi tuomittu haihatteluksi. Jos ruuhkat vähenevät vaikka 5 %, niin tuo olisi aivan huikea saavutus, vaikkei se nyt ongelmaa pysyvästi poistaisikaan.

EDIT: Ja näemmä tosiaan jo toteutunut, kuten NHB totesi, että se siitä haihattelusta.
 
Back
Ylös Bottom