Takareisien tappotreenit àla Kalimero

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
mulla on aika pitkä kokemus hst vs normaali ohjelmat. ei mun mielestä ainakaan hst mikään ylivertainen ole, hyvä ohjelma siinä missä muutkin mutta perkeleen rankka pitkässä juoksussa. siis uuvuttaa henkisesti ja fyysisesti koko ukon. ei ole merkitystä IMO sillä reenaako 1,3,4, 5 tai millä lie jaolla, pitää vain huolen siitä, että pyrkii nostamaan sarjapainoija pääliikkeissä niin se riittää. tottakai painot junnaa kaikilla jaoilla paikallaan, jos ei oo asennetta reenaamiseen. henkimaailman juttuja ennemminkin. jotkut eivät edes uskalla lisätä liikkeisiin rohkeasti rautaa ja kehitys sitten on mitä on, naiset on yleisesti ottaen hyvä esimerkki siitä, ei pakkiksen naiset:).

MKM sanoi:
Joillakuilla näissä keskusteluissa on syntynyt vääriä mielleyhtymiä sanoista "tiede" ja "teoria", myös omia kokemuksia ja muita yksittäistapauksia yleistetään usein universaaleiksi totuuksiksi...Ammattibodareilla on keskimääräistä nopeampi lihassolusto (jonka kurittaminen vaatii pidempiä hermoston palautumisaikoja).

Tuo edellinen postaukseni ei kuulu postailujeni helmiin :itku: . Tarkoitin siis, että a) jotkut eivät tunnu ymmärtävän millaista tiede on ja b) että jotkut yleistävät liikaa omista kokemuksistaan - en siis tarkoittanut esim. sitä, että toisin kuin monet luulevat, tieteen tapoihin kuuluu yleistäminen omista kokemuksista ja yksittäistapauksista :) . Sitten yritin kiireisesti keksiä ammattibodareiden puolesta jonkin "järkevänkin perusteen" monijakoisille. No, jotkut asiantuntijat kyllä ovat sitä mieltä, että ammattilaisille tyypillistä nopeaa lihassolustoa pitää esim. hermostollisista syistä kurittaa harvemmin, mutta kun maastanostohuurut ovat haihtuneet päästäni, niin minä en tavallaan olekaan sitä mieltä. Vaan sitä, että varmaan aina mitä pienempiin kerta-annoksiin jonkin lihaksen kokonaisvoluumi jaetaan, sitä helpommin hermosto palautuu eli yksi sarja kolmesti viikossa on helpompi hermostolle, kuin kolme sarjaa kerran viikossa. Eli en siis tiedäkään vielä yhtään syytä, miksi ammattibodareidenkaan pitäisi harjoitella kovin monijakoisilla ohjelmilla.

Hulkki sanoi:
Pätevä vertailu saadaan, kun katsotaan 1-2-jakoisella treenaavien ihmisten keskimääräistä kehitystä 4-7-jakoisella treenaavien ihmisten keskimääräiseen kehitykseen. ;)

Kyllä ja kuten olen tässä threadissa kaksi kertaa aiemminkin todennut, tuon sorttisia tutkimuksia on tehty ja 1-2-jakoiset paremmiksi todettu. Enkä muista kuulleeni ammattivoimavalmentajista, jotka suosittelisivat hypertrofiaankaan mitään 4-5 -jakoisia ohjelmia.

MKM sanoi:
Eli en siis tiedäkään vielä yhtään syytä, miksi ammattibodareidenkaan pitäisi harjoitella kovin monijakoisilla ohjelmilla.
Ja kun sinä et tiedä, niin kenenkään ei näin pitäisi toimia. :rolleyes:
Voi vattujen vattu prkl.

Kyllä ja kuten olen tässä threadissa kaksi kertaa aiemminkin todennut, tuon sorttisia tutkimuksia on tehty ja 1-2-jakoiset paremmiksi todettu. Enkä muista kuulleeni ammattivoimavalmentajista, jotka suosittelisivat hypertrofiaankaan mitään 4-5 -jakoisia ohjelmia.
Ja tutkimukset = tulokset käytännössä?

Ja tähän vielä, että voithan aina selventää mitä se tiede tässä tapauksessa käsittää jos häiritsee se, että täällä sitä ei ymmärretä tai sekoitetaan johonkin mutuiluun?

Bisley sanoi:
Näköjään ei.
Kuule tästä ei nyt päästä mihinkään, ei taakse eikä varsinkaan eteenpäin..
ja varaudu väittelemään tästä aiheesta joka kerran ,kun kerrot treeniosiossa jostain hyvin menneestä treenistäs..:rolleyes: :hyper: :) (hymiöt loppuu kesken..)

Inkeri sanoi:
Kuule tästä ei nyt päästä mihinkään, ei taakse eikä varsinkaan eteenpäin..
ja varaudu väittelemään tästä aiheesta joka kerran ,kun kerrot treeniosiossa jostain hyvin menneestä treenistäs..:rolleyes: :hyper: :) (hymiöt loppuu kesken..)
Mitäs jos kerronkin jonkun ihan poskelleen menneen treenin, mitähän silloin tapahtuisi? Universumi varmaan kääntyisi sisäänpäin ja aika lähtis kulkemaan taaksepäin! :) :hyper: :D

Bisley sanoi:
Mitäs jos kerronkin jonkun ihan poskelleen menneen treenin, mitähän silloin tapahtuisi? Universumi varmaan kääntyisi sisäänpäin ja aika lähtis kulkemaan taaksepäin! :) :hyper: :D
Kamalaa edes ajatella... sillä olis jo megalomaanisen katastrofaaliset seuraukset :D

Nämä "väittelythän" ovat Pakkiksen mielenkiintoisin asia. Itse luen ainakin mielenkiinnolla hyviä posteja, joita ovat esim. MKM & Hulkki ja liha(pyörykkä) tässäkin ketjussa esittäneet.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
toolate sanoi:
Nämä "väittelythän" ovat Pakkiksen mielenkiintoisin asia. Itse luen ainakin mielenkiinnolla hyviä posteja, joita ovat esim. MKM & Hulkki ja liha(pyörykkä) tässäkin ketjussa esittäneet.
viestithän on aina hyviä joissa ollaan asiasta kuin asiasta samaa mieltä:D ;)

silloin ei tarvi inttää

neutraali sanoi:
viestithän on aina hyviä joissa ollaan asiasta kuin asiasta samaa mieltä:D ;)

silloin ei tarvi inttää
Eipäs kun silloin kun asia on hyvin perusteltu. Tässä threadissä en ole vaan vielä yhteenkään hyvään perusteluun törmännyt monijaoisten puolesta. :D

Minä en sekaannu näihin jakoväittelyihin enempää, mutta kyllä tässä tredissä on järjen ääntä edustanut kaikkein eniten Inkeri mielestäni. Lienee ainut jonka mielestä treenata voi monellakin tapaa (ja olihan neutraalikin asialla).

Toolate ynnä muu vähäjakoremmi ei paljoa kumartele mitään eikä edes halua nähdä muita puolia asioista, ja sitten syyttää porukkaa näköalattomuudesta (mitä Bisley ehkä onkin, mutta ainakin on löytänyt itselleen hyvän tavan treenata).

Itse treenaan työntävät/vetävät jaolla, mutta omia juutujani ei kauheesti voi ottaa lukuun, edustan voimapuolta, en lihankasvattajia. Mikäli tavoitteeni olisi lihasmassa, treenaisin ainakin alkuun jotakuinkin tyyliin: 2 kk 4-jakoista, 2kk 2-jakoista, 2kk 1-jakoista. Ihan vaan vaihtelun ja sen vuoksi että saisin voimatasoja ylös vähemmillä jaoilla, kunnes taas rankoisin kertalaakista lihoja monijakoisella.

Ei näissä jakokeskusteluissa ole mitään vikaa, paitsi se että tämä on saletisti väärä tredi niille, ja osapuolet voisivat ihan oikeasti kunnioittaa toistensa argumentteja sekä mahdollisesti järkipuheen ja faktan edessä edes harkita muuttavansa mielipidettään. varmaa on että 99% lukijoista ei vaihtaisi treenityyliään oli mikä oli.

Itse näen hst:n, DC:n ja dual factorin ym. suurimpana vahvuutena sen valmiiksi ympätyn raudan lisäämisen, se vie sen arvuuttelun pois mitä perus 4-jakoisella treenaava käyttää. Mutta lopunviimein en suurta eroa näe jos vaan tajuaa eri tavoin (kuten bisleyn volyymin nosto Kalimeron kanssa) lisätä vastusta ajan kanssa.

Piis vaan kaikille.

Oon tainnut kirjotella liikaa tänne kun enää ei jaksa ihan tulikivenkatkuisena vängätä vaan kirjoittaa jopa asiaposteja:lol2:

toolate sanoi:
Eipäs kun silloin kun asia on hyvin perusteltu. Tässä threadissä en ole vaan vielä yhteenkään hyvään perusteluun törmännyt monijaoisten puolesta. :D

...Koska niille ei ole mitään pätevää perustetta. ;)

Hyvää vääntöä taas, hupia koko rahan edestä. Pitääpä tehdä tilaus pakkikselle että voin taas tukea rahallisesti näin mainioita ketjuja. :D

RRKalle sanoi:
Minä en sekaannu näihin jakoväittelyihin enempää, mutta kyllä tässä tredissä on järjen ääntä edustanut kaikkein eniten Inkeri mielestäni. Lienee ainut jonka mielestä treenata voi monellakin tapaa (ja olihan neutraalikin asialla).

Toolate ynnä muu vähäjakoremmi ei paljoa kumartele mitään eikä edes halua nähdä muita puolia asioista, ja sitten syyttää porukkaa näköalattomuudesta (mitä Bisley ehkä onkin, mutta ainakin on löytänyt itselleen hyvän tavan treenata).

Itse treenaan työntävät/vetävät jaolla, mutta omia juutujani ei kauheesti voi ottaa lukuun, edustan voimapuolta, en lihankasvattajia. Mikäli tavoitteeni olisi lihasmassa, treenaisin ainakin alkuun jotakuinkin tyyliin: 2 kk 4-jakoista, 2kk 2-jakoista, 2kk 1-jakoista. Ihan vaan vaihtelun ja sen vuoksi että saisin voimatasoja ylös vähemmillä jaoilla, kunnes taas rankoisin kertalaakista lihoja monijakoisella.

Ei näissä jakokeskusteluissa ole mitään vikaa, paitsi se että tämä on saletisti väärä tredi niille, ja osapuolet voisivat ihan oikeasti kunnioittaa toistensa argumentteja sekä mahdollisesti järkipuheen ja faktan edessä edes harkita muuttavansa mielipidettään. varmaa on että 99% lukijoista ei vaihtaisi treenityyliään oli mikä oli.

Itse näen hst:n, DC:n ja dual factorin ym. suurimpana vahvuutena sen valmiiksi ympätyn raudan lisäämisen, se vie sen arvuuttelun pois mitä perus 4-jakoisella treenaava käyttää. Mutta lopunviimein en suurta eroa näe jos vaan tajuaa eri tavoin (kuten bisleyn volyymin nosto Kalimeron kanssa) lisätä vastusta ajan kanssa.

Piis vaan kaikille.

Oon tainnut kirjotella liikaa tänne kun enää ei jaksa ihan tulikivenkatkuisena vängät vaan kirjoittaa jopa asiaposteja:lol2:

Kommentoin pelkällä one linerilla, mutta tässähän tuli aika tyhjentävästi kaikki oleellinen.

vähän sen takia kysyinkin että oppisi taas jotain uutta :nolo: ..mukava näitä on aina lueskella kunhan ei mene turhaksi jankkaamiseksi. bisleyltä vaan lisää omia kokemuksia. ainakin viparipeijaiset tuntuvat hyvältä (tai no..oikeestaan pahalta) silloin tällöin ja veikkaampa että on niillä saattanut vähän lihaakin tarttua :thumbs:

edit. samoja mietteitä ärräkallen kanssa.

Keskustelu on tosiaan rahtusen karannut takareisien tappamisesta, mutta vieläkin hullummasta on joskus vängätty :D .

Inkeri sanoi:
Ja kun sinä et tiedä, niin kenenkään ei näin pitäisi toimia. :rolleyes:
Voi vattujen vattu prkl.

:piis: Kuten nn-kertaa olen todennut, kukin saa treenata miten haluaa ja joillekin ihmisille saattaa esim. 4-5 -jakoinen sopia parhaiten. Mutta minä en tiedä fysiologisia perusteita niiden toimivuudelle, ja tuskin tietää kukaan muukaan täällä tai muuallakaan. Joka tapauksessa kaiken käytettävissä olevan faktan perusteella on mielestäni perustelluinta lähteä etsimään itselle sopivinta ohjelmaa 1- tai 2-jakoisista, ja jos ne eivät jostain syystä toimi, niin sitten useampijakoiseen.

Inkeri sanoi:
Ja tutkimukset = tulokset käytännössä?

Jos vaikka tuhat ihmistä tutkitusti kasvattaa yksi- ja kaksijakoisilla ohjelmilla hauiksiaan keskimäärin 5 senttiä, ja tuhat ihmistä neli- ja viisjakoisilla ohjelmilla 2 senttiä, niin ohjelma A on käytännössä tuloksekkaampi.

MKM sanoi:
:piis: Kuten nn-kertaa olen todennut, kukin saa treenata miten haluaa ja joillekin ihmisille saattaa esim. 4-5 -jakoinen sopia parhaiten. Mutta minä en tiedä fysiologisia perusteita niiden toimivuudelle, ja tuskin tietää kukaan muukaan täällä tai muuallakaan. Joka tapauksessa kaiken käytettävissä olevan faktan perusteella on mielestäni perustelluinta lähteä etsimään itselle sopivinta ohjelmaa 1- tai 2-jakoisista, ja jos ne eivät jostain syystä toimi, niin sitten useampijakoiseen.
Asia selvä tältä osin.
Jos vaikka tuhat ihmistä tutkitusti kasvattaa yksi- ja kaksijakoisilla ohjelmilla hauiksiaan keskimäärin 5 senttiä, ja tuhat ihmistä neli- ja viisjakoisilla ohjelmilla 2 senttiä, niin ohjelma A on käytännössä tuloksekkaampi.
Näin se juu menee, ainakin paperilla.
Taidankin ottaa piruuttaan ens vuoden 1/2-jakoisella ja otan "ennen ja jälkeen" kuvat teille ja palaan sitten tähän asiaan.:) :D

MKM sanoi:
Keskustelu on tosiaan rahtusen karannut takareisien tappamisesta, mutta vieläkin hullummasta on joskus vängätty :D .

Olet sikäli oikeassa, että kehitystä varmasti kannattaa lähteä etsimään noista 1-2 jakoisista, mutta jos on harjoitellut monta vuotta, oman kehonsa tuntemus lienee jo sillä tasolla että tietää mikä toimii, ja osaa ehkä jopa myös tarpeen tullen muuttaa treenimetodejaan, ehkä jopa ilman että lukee pakkotoistoa ;)

Me olemme erilaisia, me syömme eri tavalla, palaudumme eri tavalla, me venyttelemme eri tavalla. Tärkeintä on että ei ole sokea sen suhteen mitä oma keho kertoo. En ole koskaan jäänyt junnaamaan monijakoisella, mutta pystynyt estämään hyvin hermoston ylirasituksen. Sopii minulle, en väitä ollenkaan että sopii muille, mutta koittaa kannattaa :thumbs:

Tosi hyvä keskustelu ja vääntöä. Sillainhan tää liittyy tohon takareisitreeniin että jokut tekee 1 sarjan takareisille ja toinen tekee 10 sarjaa. Hyviä pointteja on tullut kummankin ajattelutavan puolesta.

Osaatteko muuten sano että miksi toiset vähentää treeniä kokemuksen lisäännyttyä ja toiset lisää sitä?

Toisel alkavat "rankaista" kehoa 4-5 treeniä viikossa ja uhraavat esim jollekin pienellekin lihakselle noin paljon sarjoja kuin KALIMERON ohjelmassa, ja jotkut kuten Yates(no joo ammattilainen...) vähentävät koska kokevat saavansa irti yhdestäkin sarjasta paljon enemmän kuin treenihistorian alkuvaiheessa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom