Taisteluprojekti tangolla ja renkailla

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Oon aina skipannut tän tredin luullen että treenaat tyyliin autotallissa painnostotangolla ja autonrenkailla jotain basicliikkeitä:D Mutta ekaa kertaa nyt avasin tän tredin ja vaikuttaa helvetin mielenkiintoselta! Toi omalla painolla treenaus vaikuttaa kyllä niin helvetin siistiltä että todellakin aijon osan peruspunttailusta korvata tällä. Tsemppiä merkkari treeneihin!

Mielenkiintosta todellakin, ja haastetta riittää loppuelämäksi varmaankin.

Kiitoksia, ja kireitä siimoja sinnekin! ;)

Oon aina skipannut tän tredin luullen että treenaat tyyliin autotallissa painnostotangolla ja autonrenkailla jotain basicliikkeitä:D Mutta ekaa kertaa nyt avasin tän tredin ja vaikuttaa helvetin mielenkiintoselta! Toi omalla painolla treenaus vaikuttaa kyllä niin helvetin siistiltä että todellakin aijon osan peruspunttailusta korvata tällä. Tsemppiä merkkari treeneihin!

Oon huomannu näissä progressioissa nyt parin kuukauden aikana, että punttis (poislukien mave) ja kahvakuulailu vaan hidastaa progressioiden kehitysvauhtia, ja kun ite ainakin kannan lukkopainiin ja brassijutsuun enemmän voimaa joka reeneissä kuin kahvakuulailu"aikoina" koskaan, olettaisin että tää kehonpainonhomma vois olla ainoa reeni mitä ihminen tarvii voiman suhteen. Ei näillä mihinkään kahdenmarkan penkkauksiin päästä, mutta mitä hyötyä niistä on? :rolleyes:

Jos korvaat osan reenistä kehonpainoliikkeillä, esim vipareiden sijaan teet tuck planchea :D niin luulen ettet tuu kovin isoa kehitystä huomaamaan. Jos korvaat vaikka yhen kokonaisen reenipäivän kehonpainoliikkeillä, ja pidät liikkeiden määrän järkeään pienenä, niin sillon saattaa tulla sun punttireeneihin älytön buusti näistä hommista :)

(Mun mielestä) on turhaa vääntää punttia jos tosissaan keskittyy kehonpainolla treenamiseen. Sotkee vaan palautumista, ja kehitys kärsii. Tietysti tämänkaltasesta treenistä on hyötyä pieninä annoksina punttien nostelemiseen, mutta ei päinvastoin. Itselleni olen tämän jo ainakin todistanut.

Miksei sitten suurin osa voiman tavoittelijoista treenaa kehonpaino -treenillä niinkuin voimistelijat? Tiedon puute on yksi syy. Ei vaan osata. Monelle tulee kehonpainotreenistä mieleen loputon määrä punnerruksia ja istumaannousuja. Toinen syy on mielestäni se että nykyään ei voimaa saa ilman lisäravinteita, tarkkaan suunniteltuja ohjelmia ja kymmenien tonnien salilaitteita. Se on vaan tosiasia. Ei siitä ole hyötyä kenellekään että 90% Matti Meikäläisistä alkaa treenaamaan ilman lisäravinteita, normi kotiruualla, oman kehonsa painolla, ja vieläpä kaikenlisäksi tulee suhteellisen nopeasti vahvemmaksi kun yli 90% niistä ihmisistä ketkä sielä saleilla treenaa. Ja kaikenlisäksi kaveri treenaa omassa huoneessaan puolisen tuntia päivässä. Tietysti renkaat maksaa sen 2kk salikortin verran jos sellaiset haluaa..

Jos kysytään moneltako perus punteilla treenaavalta onnistuu planche, front/back lever, muscle-up, vastaus on melko varmasti hyvin lähellä nollaa. Entä moneltako kehonpainotreeniin vaikkapa vuoden verran tosissaan panostaneelta nousee kutakuinkin siedettävän verran penkistä, kyykystä tai maasta omaan painoonsa nähden? Prosentit on varmasti huomattavasti kovemmat kuin niillä jotka ovat treenanneet saman ajan punteilla. Aivan varmasti. Kehonhallinnasta puhumattakaan, joka on tietenkin aivan toista luokkaa voimisteluliikkeillä treenanneilla.

Itsellä tuskin tulee koskaan enää levytankoon koskettua.

30.03.2010 tiistai

Dippi renkaissa niin alas kun menee 4x6 (naurettavan helppo, seuraavaksi +10kg 3x5)
Front lever rows 3x5

staattiset:

front + back lever*: 5sek, 5sek, 5sek, 5sek, 5sek, 5sek, 5sek, 5sek, 5sek, 5sek (alko tuntumaan olkapäässä, joten lopetin tähän tältä päivältä leverit)
käsilläseisonta (seinää vasten, sormenpäät n.3cm seinästä): 1min, 1min, 1min, 1min, 1min

* teen leverit siis ns. supersarjana, eli ensin back lever josta kroppa 180 astetta ympäri front leveriin.

Kevyttä reeniä pikkasen nuhasena ny pari pvää, leikitellen ilman että syke ees pahemmin nousee..

31.3.2010 keskiviikko

L-leuat (+10kg, 5sek pysäytys yläasennossa) 3,3,3
PPPups 5,5,5,5
SLS 3,3,3

staattiset:

tuck planche renkaissa
6sek, 6sek, 6sek, 6sek ,6sek = 30sek

1.4.2010 torstai

HeSPU 4x4
Inverted curl 3x5
Valkopäämerikotka 3x6 (aivan helllllvetin rankka liike, etenkin rinnalle)

staattiset:

front + back lever tuck
10sek, 10sek, 10sek, 10sek, 10sek, 10sek = 1min

tuck planche (pikkunojat)
5sek, 5sek, 5sek, 5sek, 5sek, 5sek, 5sek, 5sek, 5sek, 5sek, 5sek, 5sek = 1min

Kiva ottaa välillä tosi rennosti ja reenailla vähänniinkun aivan sama -asenteella, varmaan tekee kokonaisuuden kannalta taas hyvää.

1.4.2010 torstai

HeSPU 4x4
Inverted curl 3x5
Valkopäämerikotka 3x6 (aivan helllllvetin rankka liike, etenkin rinnalle)

Jahas, kaveri pääsi editoimaan postia. En ainakaan ole tollasta liikettä mielestäni tehny. :)

Lisäpaino L-siteissä lisäpaino nilkoissa? Pitää väsätä ne telineet perus L-sittiä varten tai ostaa punnerruskahvat. Hyvä liike miten tahansa toteutettuna.

Mulla on nilkkapainot (2kg per jalka) ja repussa loput painot ja reppu selässä vetelen menemään.

Itse aloitin L-sitin jälkeen treenaan straddle-L:ää jotta saisi tuota compressionia vähän tiukemmaksi :)
Että lisäpainot eivät aina ole välttämättömiä ;)

Merkkari, oot sä tehny jonkun ohjelman ennalta vai teetkö sä niitä liikkeitä ihan oman mielen mukaan silloin kuin huvittaa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kyllä itsekin olen omapainoharjoituksiin siirtynyt kohta kokonaan. jotenkin kokonaisvaltaisempaa /parempaa koko keholle.rasitetta saa variaatioilla yhtä paljon kuin salilla pl ihan 1-3 maksimit.

kyllä itsekin olen omapainoharjoituksiin siirtynyt kohta kokonaan. jotenkin kokonaisvaltaisempaa /parempaa koko keholle.rasitetta saa variaatioilla yhtä paljon kuin salilla pl ihan 1-3 maksimit.

Onnea valitsemallasi tiellä, polku on pitkä ja kivinen mutta tulokset palkitsee :)

Löysin tällaisen ohjelman netistä. Mitä mieltä tästä?

Skill work:
5-10 min handstand work
60 s L-sit and/or straddle

Pushing:
60 s plance
dips or support hold work on rings

Pulling:
60 s back lever
60 s front lever

Tämä ohjelma löytyy tuolta:
http://www.eatmoveimprove.com/2010/03/the-fundamentals-of-bodyweight-strength-training/

Kyllä tuollainen toimii.

Oma staattinen treeni tänään:

handstand 10x40sek
manna 20x3sek
leverit 6x10sek

käsilläseisonta on viimeviikkoina parantunut huomattavasti, kiitos staattisten treenien ja hs wall runien. Päätin myös vastoin päätöstäni aloittaa kiukulla planche -harjoitukset, eihän siitä muuten tule mitään koskaan.

Ohjeita suomeksi

Olen harkinnut aloittaa tämän tyyppisen harjoittelun, ihan vaan sen takia kun älysin että vaikka pystyy mavettamaan pienen auton perän niin mitä hyötyä siitä on? Haluaisin hallita kehoni paremmin, pystyä tekemään muutakin ottaa tangon ja liikuttaa sitä puoli metriä. Taustoista sen verran että punttia tullut väännettyä tosissaan joku 5vuotta ja sitä ennen pari vuotta nuoruuden pelleilyä. Nyt siis voitte kuvitella että siirtyminen tähän maailmaan on kuin pistäisi lapsen yksin asumaan, ei mitään hajua miten asiat toimii.

1. Miten lihasryhmät jaetaan, vai jaetaanko ollenkaan?
2. Mitä liikkeitä?
3. Miten aloittaa?
4. Onko bulkkaus mahdollista, mitä tuloksia on mahdollista saada?
5. Joku perus ohjelma viikon kierto, suomeksi mielellään?

Kiitos jos joku neuvvoo tyhmää könttiä.

Tähän en osaa kauhean tarkasti vastata, riippuu tavoitteista.

2. Mitä liikkeitä?

Staattisia, sekä erilaisia variaatioita dipeistä, souduista, leuanvedoista, punnerruksista jne..

3. Miten aloittaa?

Lueskelet gb -foorumia, treenaat, luet lisää ja treenaat viisaammin.. Tästä voi lähteä liikkeelle.

On mahdollista, mutta ei järkevää.

Keskity niihin asioihin mitä haluat treenata. Tuolla informaatiomäärällä en voi antaa parempaa vastausta. Lueskele gb -forumia, ja täälä pakkiksellakin on keskusteltu asiasta toisaallakin.

Kiitos jos joku neuvvoo tyhmää könttiä.

2. Mitä liikkeitä?
3. Miten aloittaa?

Noihin kyssäreihin voisin koittaa hitusen vastailla lukemani tiedon sekä omakohtaisten kokemusten pohjalta. Ensimmäiset kehonpainotreenit tein noin vuosi sitten ja viimeiset 3 kuukautta olen tehnyt voimailut pelkillä kehonpainoliikkeillä, eli olen vielä varsin amatööri tässäkin lajissa.

Treeniohjelma itsellä koostuu neljästä liikkeestä + neljästä staattisesta pidosta. Teen tavallaan supersarjapareina liike + staattinen pito. Olen käyttänyt seuraavia pareja (suoraan GB-kirjasta) punnerrus & planche, veto & back lever, core & front lever ja jalat & L sit / straddle L. Tuolla jaolla koko kroppa saa sen verran kovin kyytiä, ettei ole mitään palaa tehdä treeniä kahtena peräkkäisenä päivänä eli käytännössä tulee 3 treeniä / vko.

Tietysti joka treenissä en tee samoja liikkeitä vaan kierrätän ehkä 3-5 eri liikettä / "lihasryhmä". Punnerruksia esim. dipit renkailla, yhden tangon dipit, käsilläseisontapunnerrukset; vetoja mm. eri leuanvetovariaatiot renkailla ja tangossa, reverse row, reverse yewkis; corelle V-ups, hanging leg lift, reverse leg lift, jopa voimapyörä ja jaloille pistoolikyykkyvariaatiot ja GHR.

Tuollaisella jaolla kun hankailee 3 sarjaa / liike, toistot noin 5-7 / sarja ja noin 4x10sek / staattinen pito, niin treeniin menee suunnilleen tunti aikaa. Jaosta voi olla montaa mieltä, mutta olen jo vuosia tehnyt punttitreenit 1-jakoisena, joten kehonpainotreenissäkin oli varsin luonnollinen valinta hoitaa koko kropan treeni joka treenikerralla.

Kehitystäkin on ihan kivasti tullut. Vielä muutama kk sitten hätäseen sain yhden muscle-upin, nyt tulee tehtyä 3x6 lämmittelyksi :) Planchessa tapahtunut sen verran kehitystä, että muutaman kuukauden takaisesta horjuvasta frog standista olen jo edennyt advanced frog standin kautta tuck plancheen. Staattisten pitojen myötä core on vahvistunut huomattavasti, joka näkyy mm. käsilläseisonnan stabilisoitumisena.

Valitettavasti osa liikkeiden nimistä piti laittaa englanniksi, koska suomen kielisistä nimistä ei ole mitään tietoa. Suosittelen hommaamaan Gymnastic Bodies -kirjan. Siinä on erittäin havainnollisesti kuvien kanssa selitetty perusvoimisteluvoimailuliikkeet ja -positiot. Tuo kirja saattaa hyvällä säkällä jopa löytyä jostain kirjastosta, tai jossei muualta, niin Pedron divari ainakin toimittaa nopeasti kilpailukykyiseen hintaan...

Niin ja kuten Merkkari taisi jo sanoa bulkkaamisessa ei ole järkeä :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom