1. Miten lihasryhmät jaetaan, vai jaetaanko ollenkaan?
2. Mitä liikkeitä?
3. Miten aloittaa?
4. Onko bulkkaus mahdollista, mitä tuloksia on mahdollista saada?
5. Joku perus ohjelma viikon kierto, suomeksi mielellään?
Noihin kyssäreihin voisin koittaa hitusen vastailla lukemani tiedon sekä omakohtaisten kokemusten pohjalta. Ensimmäiset kehonpainotreenit tein noin vuosi sitten ja viimeiset 3 kuukautta olen tehnyt voimailut pelkillä kehonpainoliikkeillä, eli olen vielä varsin amatööri tässäkin lajissa.
Treeniohjelma itsellä koostuu neljästä liikkeestä + neljästä staattisesta pidosta. Teen tavallaan supersarjapareina liike + staattinen pito. Olen käyttänyt seuraavia pareja (suoraan GB-kirjasta) punnerrus & planche, veto & back lever, core & front lever ja jalat & L sit / straddle L. Tuolla jaolla koko kroppa saa sen verran kovin kyytiä, ettei ole mitään palaa tehdä treeniä kahtena peräkkäisenä päivänä eli käytännössä tulee 3 treeniä / vko.
Tietysti joka treenissä en tee samoja liikkeitä vaan kierrätän ehkä 3-5 eri liikettä / "lihasryhmä". Punnerruksia esim. dipit renkailla, yhden tangon dipit, käsilläseisontapunnerrukset; vetoja mm. eri leuanvetovariaatiot renkailla ja tangossa, reverse row, reverse yewkis; corelle V-ups, hanging leg lift, reverse leg lift, jopa voimapyörä ja jaloille pistoolikyykkyvariaatiot ja GHR.
Tuollaisella jaolla kun hankailee 3 sarjaa / liike, toistot noin 5-7 / sarja ja noin 4x10sek / staattinen pito, niin treeniin menee suunnilleen tunti aikaa. Jaosta voi olla montaa mieltä, mutta olen jo vuosia tehnyt punttitreenit 1-jakoisena, joten kehonpainotreenissäkin oli varsin luonnollinen valinta hoitaa koko kropan treeni joka treenikerralla.
Kehitystäkin on ihan kivasti tullut. Vielä muutama kk sitten hätäseen sain yhden muscle-upin, nyt tulee tehtyä 3x6 lämmittelyksi
Planchessa tapahtunut sen verran kehitystä, että muutaman kuukauden takaisesta horjuvasta frog standista olen jo edennyt advanced frog standin kautta tuck plancheen. Staattisten pitojen myötä core on vahvistunut huomattavasti, joka näkyy mm. käsilläseisonnan stabilisoitumisena.
Valitettavasti osa liikkeiden nimistä piti laittaa englanniksi, koska suomen kielisistä nimistä ei ole mitään tietoa. Suosittelen hommaamaan Gymnastic Bodies -kirjan. Siinä on erittäin havainnollisesti kuvien kanssa selitetty perusvoimisteluvoimailuliikkeet ja -positiot. Tuo kirja saattaa hyvällä säkällä jopa löytyä jostain kirjastosta, tai jossei muualta, niin Pedron divari ainakin toimittaa nopeasti kilpailukykyiseen hintaan...
Niin ja kuten Merkkari taisi jo sanoa bulkkaamisessa ei ole järkeä :D