Syväkyykyn ylistys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomppaH
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Testailin toissapäivässä jalkatreenissä huvikseni syväkyykkyä vain tanko vastuksena. Mulla ei ole liikkuvuuden puolesat mitään ongelmia vetästä oikeasti aivan pohjasta, eli niin että perse hipoo kantapäitä. mietinkin että uskaltasko tätä alkaa ihan lastenpainoilla treenaamaan. Tavallisen takakyykyn kanssa tullut aina ongelmia selän kanssa. Eikä se johdu tekniikasta vaan vioista mun kropassa. Syväkyykyssä pysys painot varmaan niin pieninä kun tekis pitkää sarjaa eikä tuotakaan ykkösliikkeenä vaan ottas etukäteisväsytystä alle. Vois ehkä toimia. Oon nyt tuota hackia tehnyt pohjasta ja kyykky ois tässä kohtaa varmasti paljon parempi.

JOS jotakuta enää tässä vaiheessa kiinnostaa kyykyn mekaniikka/tekniikka, niin suosittelen tutustumaan kirjaan
"starting strength, basic barbell training" by Mark Rippetoe

-over and out-

Johan se on jo sanottu että Rippetoen tapa opettaa kyykkyä ei ole kunnollinen. Lyhyesti Rippetoe opettaa kyykyn niin että tarkoituksena on saada maksimaalinen venytys takareisille eli kroppa on noin 45% etukenossa ja sillä tavalla ei todellakaan pysty tekemään syväkyykkyä kunnolla. Ja siitä tässä threadissa puhuttiin.

Ootko timba79 ottanu videolla kyykkyä vai katoitko vaan että menee perse kantapäihin? Jos ei ole pitkään aikaan kyykännyt niin suosittelen ottamaan videolla sen kyykyn ja sitä kautta tarkistamaan sen tekniikan. Jos selkä pysyy suorana ja lantio ei kippaa niin sitten sulla ei ole mitään syytä olla tekemättä. Sanon vaan tämän sen takia että itse ainakin pystyin aikoinaan tekemään kyykyn niin että se tuntui ihan hyvältä vaikka tangossa olikin yli 100kg. Sitten kun näin videolta sen kyykyn niin huomasin että se ei todellakaan näyttänyt hyvältä. Kroppa oli vain tottunut todella paskaan liikkeeseen ja sen takia ei ollut mitään kipuja selässä.

Eilen sai ihan infernaalisen poltteen pakaralihakseen kun tein syväkyykyt stopilla pohjaan, pidin pari sekuntia pohjassa ja siitä ylös, pakaralihas toimi selvästi enemmän kuin pienellä pompautuksella pohjasta.

Testailin toissapäivässä jalkatreenissä huvikseni syväkyykkyä vain tanko vastuksena. Mulla ei ole liikkuvuuden puolesat mitään ongelmia vetästä oikeasti aivan pohjasta, eli niin että perse hipoo kantapäitä. mietinkin että uskaltasko tätä alkaa ihan lastenpainoilla treenaamaan. Tavallisen takakyykyn kanssa tullut aina ongelmia selän kanssa. Eikä se johdu tekniikasta vaan vioista mun kropassa. Syväkyykyssä pysys painot varmaan niin pieninä kun tekis pitkää sarjaa eikä tuotakaan ykkösliikkeenä vaan ottas etukäteisväsytystä alle. Vois ehkä toimia. Oon nyt tuota hackia tehnyt pohjasta ja kyykky ois tässä kohtaa varmasti paljon parempi.

Mistä vioista puhutaan?

Sinänsä oikein teknisessä kyykyssä ja Hack kyykyssä ei ole ihan hirveitä eroja nivelkulmissa. Jos vertaa vaikka prässiä ja kyykkyä.

Yliliikkuvuudesta joka esiintyy vain joissain nikamissa selän osalta. En enää muista missä, kun siitä lekurista, jossa nuot tutkittiin, on sen sata vuotta aikaa. Mutta tuossa kävi aina niin, että jo alta 100 kg sarjapainoissa homma päättyi siihen että selkä jumiutui niin totaalisesti ettei päiviin päässyt kunnolla käveleen. Ei liian montaa kertaa viittinyt tuota testata kun annoin koko paskan olla.

Voi olla että kaikki ois ollut tekniikallakin korjattavissa, vaan eipä siihen auta että joku sunnuntaikyykkääjä kattoo että menee sen mielestä hienosti.

Mutta toki voin yrittää jotain syväkyykkypuuhastelua ottaa videolle, jos täältä sitten saisi vinkkejä että kannattaako sitä mun tekniikalla alkaa ees tekemään. En mä sitä itse siitä videolta osaa katsoa. Mutta ei tuo ole pahakaan rasti ottaa milloin vaan kun vaan muistaa. Siis ihan vaan tyyliin pelkällä tangolla.

Ihan tuo tavallinen ns. voimanostokyykky ei nyt sen enempää minua kiinnosta edes. Syväkyykky voisi olla yleishyvä koko jalka ja perseosaston bodiliike.

:offtopic:
Sorry täysi offtopic, mutta taitaa pahemmanlaatuinen luki(mielen)häiriö vaivata. Joka kerta kun vilkaisen, luen ketjun nimeksi Syväkurkun ylistys! :face:

Jatkakaa...

tuo luonnollisuus on kyllä ärsyttävä käsite ku siihen aina tartutaan eikä vaan treenissä vaan ties missä, homoavioliitoissa tms...

jos sitä pitää epäkkäitten päällä, ja se on turvallista ja ei terveydelle haitaksi. se siellä pysyy ja voi näin kyykkää hyvin. miks sen pitäs olla yhtään missään muualla? :wtf:

Itse pidän lapaluiden päällä. Tarkotin tätä kansakielistä epäkkään kohtaa, mikä on tuossa niskassa.

Saivartelu 4ever.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse pidän lapaluiden päällä. Tarkotin tätä kansakielistä epäkkään kohtaa, mikä on tuossa niskassa.

Saivartelu 4ever.

Koita nyt päättää tarkoitatko niskan päällä vai epäkkäiden, vaikka se olisikin epäkkäiden yläosassa niin ei se silti niskassa ole.

itse pidän ainakin epäkkäiden päällä tankoa, en edes alemmaksi sitä saa mintekään luonnollisesti. Ehkä olen jotenkin liikuntarajoitteinen sitten.

squat-technique1.webp

aiai ei oo mittasyvyyys..........:dance2:

sattuu ranteisiin ku kattoo tota kuvaa. eiks toi oo minne esim rippetoe neuvoo tangon laittaa ja sitä kait sammakkokyykkääjät käyttääki enimmäksee. eli se on oikein?

Oonkohan tehnyt kyykkyni jotenkin vaikeasti takapainoisena. Kun olen tuolla lapojen päällä pitänyt, kun en oo ainakaan mitään sammakkoa vääntänyt/nostanut selällä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom