Minun yöllisiä aatoksiani:
Syrjäytyminen alkaa jo nuorena ja monista syistä, kuten Naene lahjakkaampana kirjoittajana on jo monesti todennut. Yhteiskunnasta on hävinnyt yleisen välittämisen ilmapiiri jo 90-luvun laman aikaan. En väitä, että ennen sitäkään on eletty mustavalkoisessa Suomi-filmissä, mutta: muistatteko ajan, kun lapsi oli sairaana ja vanhempien piti mennä töihin, kotiin saikin tilattua kodinhoitajan? Kaikkea tälläistä työtä on karsittu pois, joka lisää yhteenkuuluvuden ja turvallisuuden työtä. Kai se tuli liian kalliiksi...
Samoin on hävinnyt lukuisia niitä työpaikkoja, joihin "ennen marssittiin sisään" ja pysyttiin koko työura. Moni ihminen ei myöskään sovi nykyisille, trendikkäille aloille. Heillekin ennen mahdolliset työpaikat ovat kadonneet tai niiden olot painuneet niin pohjalle, että täytyy tuoda Virosta siivoojia. Palkalla täytyy myös elää. Maailma on muuttunut paljon lyhyen ajan sisään, mutta ihmiset loppujen lopuksi eivät. Emme vain tiedä mitä tehdä koneiston edessä. Mutta ei meistä kaikista silti ole vaikkapa IT-alalle, mutta toistan itseäni, palkalla täytyy kyetä elämään.
Myös kaikki kärsivällisyys on kadonnut kvartaalitalouden myötä, näitä paljon kehuttuja oppisopimuspaikkoja on esimerkiksi huikean vaikea saada. Kuka jaksaa nykyään neuvoa ja kouluttaa oman työn ohessa, jonka taakka on todennäköisesti moninkertaistunut viimeisen vuosikymmenen aikana.
Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että työttömänäkin kuuluu pysyä aktiivisena. Käyttää se aika työn hakemiseen, uskokaa tai älkää, olen joskus päässytkin duuniin, johon haki 200 muuta. Myös jotkin kurssit ja harjoittelut voivat olla nuorelle hyödyllisiä, mutta kuten moni on sanonut, että jos on tutkintonsa suorittanut ja näyttönsä antanut, niin on se vaan perseestä ilmaiseksi työskennellä. Ja monihan näistä työvoimapoliittisista toimenpiteistä on täyttä tilastojen vääristelyä. Ja paljonko tähän menee valtiolta aikaa ja rahaa?
Vaikka vasuriksi itseäni voisin kutsua, valtiomme hallinnolla on paljon tekemistä yrittäjien aseman parantamiseksi. Se ei saa jäädä byrokratiasta kiinni, jos ihminen haluaa yrittää. Se on myös ainut aito tapa luoda työpaikkoja ja ehkäistä aikuisiän syrjäytymistä. Valtiolla, kunnilla ja niihin läheisesti liittyvillä elimillä sitä vastoin on runsaasti suojatyövirkoja kovilla palkoilla. Mutta kukapa haluaisi luopua saavutetuista eduista "yleisen hyvän vuoksi"...
Ja niistä syrjäytyneistä, heitä tulee aina olemaan jonkin verran, koska osa on sitä suoraan sanoen omasta halustaan, ja kaikkia ei voi pelastaa, vaikka kuinka anti-akateemisena* humanistina sitä toivoisin. Mutta sekä rikas että köyhä voivat paremmin, jos kuilu ihmisryhmien välillä ei pääse kasvamaan kohtuuttomasti.
Mutta kuten rakas mieheni tänään osuvasti totesi saksalaisesta verkkokaupasta tilatessaan:"Kävin minä siinä kaupassakin, kun ajattelin tukea suomalaista. Mutta ei tässä suoraan sanoen ole varaa tukea kuin omaa persettään, perkele." Ja niin se alkaa olla, jopa antiakateemisten* humanistien keskuudessa.
*arvomaailman, ei koulutuksen perusteella humanisti :D