Syrjäytyneet hukassa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Big Evil
  • Aloitettu Aloitettu
Joskin kyseessä ei ole mikään moka vaan oikea tieto. Taloudellisen köyhyyden rajan määritelmänä esim. EU:n alueella nimenomaan pidetäään alle 60% tuloja keskituloihin nähden. Se on varsin helppo tarkistaa esim. EU:n omista raporteista.

Suomessa toi köyhyyden raja on tosiaan pikaisen googletuksen mukaan 13K€ per vuosi.Toivon tosissaan ettei toi tieto kulkeudu afrikkaan:D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joskin kyseessä ei ole mikään moka vaan oikea tieto. Taloudellisen köyhyyden rajan määritelmänä esim. EU:n alueella nimenomaan pidetäään alle 60% tuloja keskituloihin nähden. Se on varsin helppo tarkistaa esim. EU:n omista raporteista.

ibzn tarkoitti varmaan, että on virheellistä luulla, että ylimmän kymmenneksen tulojen kasvu vaikuttaisi keski(= mediaani)tuloon. Jos aikasemmin Jaksa ansaitsi 100 000 euroa, Erkki 1000 ja Markku 10 euroa ja nyt Jaska tienaa 100 000 000 000 euroa, Erkki 1000 ja Markku 10 euroa niin keskitulo on yhä Erkin 1000 euroa.
 
ibzn tarkoitti varmaan, että on virheellistä luulla, että ylimmän kymmenneksen tulojen kasvu vaikuttaisi keski(= mediaani)tuloon. Jos aikasemmin Jaksa ansaitsi 100 000 euroa, Erkki 1000 ja Markku 10 euroa ja nyt Jaska tienaa 100 000 000 000 euroa, Erkki 1000 ja Markku 10 euroa niin keskitulo on yhä Erkin 1000 euroa.

Yleensä keskitulosta puhuttaessa poliitikot käyttävät keskiarvoa mediaanin sijaan, jolloin se nousee ylimpien palkan kasvaessa. Johtunee myös osittain siitä, ettei nykyinen VVM Jutta varmaan edes tiedä, mikä on mediaani...
 
Ja mikähän ala tää tämmöinen on? Tiedän tasan yhden kundin, joka on saanut tuollaisen tarjouksen ja hänkin on tehnyt työtänsä sellaiset 10 vuotta (ja kyllä siitäkin verot olisi tarvinnut maksaa, kohdemaahan tosin). Voi olla aika rude awakening sit kun paprut on kourassa kun ei ne työnantajat olekaan kilpaa taistelemassa näistä uusista osaajista :).

Kyseessä on siis merityö niin kuin tuossa joku jo aiemmin arveli. Verovapaus toteutuu, kun mennään johonkin kolmanteen maahan rekisteröityyn mestaan töihin. Peruspalkka ei ole häävi, mutta sikäli kun normaali elämäni koostuu muutenkin enimmäkseen dataamisesta, treenaamisesta ja yleisestä lorvimisesta, on se ihan sama, viettääkö sen kotona ja maksaa itse kaikki laskut, vai täysylläpidolla kelluvassa teräskiulussa josta useinkin löytyy maatasoiset salit ja muut viihdemestat, etenkin matkustajapaattipuolella. Palkkaukseen sisältyy vain sellainen koukku, että palkkaa vasten maksetaan aina 1:1 lomakorvaus+lisät päälle, jolloin palkka on aina 2x todellinen työmäärä. Rasvaorankikin tienaa yli 60 tonnia käteen vuodessa ottamalla lomat rahana, ja insseillä palkkaustaso nousee helposti tuplaksi etenkin ulkomailla. Viimeksi kun olin hommissa reilun kuukauden, sain 7.5 tonnia käteen verojen ja muiden jälkeen, ja töissä suurin ongelma oli, miten sai ajan kulumaan. :) Työajat noissa paikoissa on aika selvät: aamulla töihin, illalla veks, pultinvääntäjästä päällikköön, ylitöitä saa tehdä jos haluaa, pakko on vain jos joku paikka räjähtää, mutta nykyään vehkeitä huolletaan niin säännöllisesti että catastrophic failuera sattuu ani harvoin. Meillä joutui(pääsivät) inssit jäämään pariksi viikoksi ylitöihin kerran, kun ei ollut ketään hankkia tilalle, ja lopulta myöhemmin syksyllä paikalle sitten saatiin joku justiinsa koulusta valmistunut, joka ei oikein muuta osannut kuin valittaa, mutta pakko ottaa kun ei muita löytynyt. :)

Tuo liikeidea ei liity tähän alaan millään tavoin. Se on kuitenkin aivan varmaa, että jos ei koskaan mitään yritä niin ei mitään saakaan. Suomalaiset ovat aina ilkkumassa ja vähättelemässä, kun joku suunnittelee tai yrittää jotakin, mutta sitten kun joku onnistuu ja menestyy hyvin, niin sitten laiskat paskat vinkuvat kateellisena epäoikeudenmukaisuudesta, ahneista kapitalisteista ja tuloeroista ja lisää veroja pitäisi mätkiä. Turha pelätä, että mä jäisin tänne makselemaan veroja, menen sitten meritöihin taikka menestyykö liikeideani. Tärkeintä on kuitenkin usko itseensä ja lannistumattomuus, ja kuntosaliharrastajien pitäisi kyllä ymmärtää tätä filosofiaa myös malmikenttien ulkopuolella. :)
 
^Ihan hyvältä kuulostaa :). En oo kyllä koskaan tullut ajatelleeksikaan, että jossain matkustajapaatillakin tarvisi olla korkeakoulutettua teknikkoa koko ajan mukana matkassa.

Pienenä tarkennuksena vielä, ensin sanoit

Verovapaus toteutuu, kun mennään johonkin kolmanteen maahan rekisteröityyn mestaan töihin

ja sitten

Viimeksi kun olin hommissa reilun kuukauden, sain 7.5 tonnia käteen verojen ja muiden jälkeen

Niin siis pitääkö niitä veroja nyt sitten kuitenkin maksaa vai tienasitko kuukauden hommista Suomessa noin helvetisti?
 
Eikös merimiehetkin maksa merimiesveroa? Siis joku nimellinen parin prosentin vero? Vaikka olis hutututu maahan rekisteröity?
 
Suomessa tai EU-alueella duunissa joutuu maksamaan veroja joko Suomeen tai lippumaahan. Merimiesvero on tosiaan paljon pienempi, esim 100k vuodessa tienaava maksaa jonkun 25-30 tonnia veroa about eikä ollenkaan kunnallisveroa, 50 donalla vero tippuu johonkin kymppiin. Merimieseläke on hirmuisen suuri, mutta siitä eikä veroista tartte tosiaan murehtia, jos kolmansiin maihin lähtee ja fiksu säästää itse.. :rolleyes: Tuo 7.5k on suomen palkkataso.

Laivoilla täytyy olla aina vähintään minimimiehitys. Esimerkiksi isoissa ~300-metrisissä öljytankkereissa on nykyään 20-25 hengen miehistö keskimäärin, josta löytyy yleensä ainakin 1 kippari, 1 konepällikkö, 3 perämiestä, 2-3 koneinssiä, muutama matruusi ja pursimies, pari kokki-siivooja-comboa, 3-4 vahtimiestä, korjausmies, sähkömies ja muutama moottorimies. Matkustajapuolelta löytyy miehistöä sitten toisessa kertaluokassa, mutta tämä ns tekninen osasto on aika samaa kokoa plus miinus pari äijää, loput ovat vääntämässä matkustajille safkaa ja pesemässä niiden lakanoita, ei koske teknistä miehistöä ollenkaan. Ei ne laivat itsekseen mihinkään kulje, ja viime kädessä purkin toimivuus on kuitenkin ihan 100% miehistön vastuulla, että jos sieltä joku iso juttu räjähtää niin se pitäisi näin periaatteessa pystyä korjaamaan vauhdista. :D
 
Kiinnostaisi tietää vähän enemmän tuosta koulutuksesta. Millaiset pääsyvaatimukset, minkälaista on koulutus, paljonko otetaan ja minkälaista sakkia siellä on?
 
Onhan tollasissa hommissa aina ollut hyvät palkat mutta aika paljosta pitää luopua myös tuon rahan eteen.
 
Suomessa tai EU-alueella duunissa joutuu maksamaan veroja joko Suomeen tai lippumaahan. Merimiesvero on tosiaan paljon pienempi, esim 100k vuodessa tienaava maksaa jonkun 25-30 tonnia veroa about eikä ollenkaan kunnallisveroa, 50 donalla vero tippuu johonkin kymppiin. Merimieseläke on hirmuisen suuri, mutta siitä eikä veroista tartte tosiaan murehtia, jos kolmansiin maihin lähtee ja fiksu säästää itse.. :rolleyes: Tuo 7.5k on suomen palkkataso.

Laivoilla täytyy olla aina vähintään minimimiehitys. Esimerkiksi isoissa ~300-metrisissä öljytankkereissa on nykyään 20-25 hengen miehistö keskimäärin, josta löytyy yleensä ainakin 1 kippari, 1 konepällikkö, 3 perämiestä, 2-3 koneinssiä, muutama matruusi ja pursimies, pari kokki-siivooja-comboa, 3-4 vahtimiestä, korjausmies, sähkömies ja muutama moottorimies. Matkustajapuolelta löytyy miehistöä sitten toisessa kertaluokassa, mutta tämä ns tekninen osasto on aika samaa kokoa plus miinus pari äijää, loput ovat vääntämässä matkustajille safkaa ja pesemässä niiden lakanoita, ei koske teknistä miehistöä ollenkaan. Ei ne laivat itsekseen mihinkään kulje, ja viime kädessä purkin toimivuus on kuitenkin ihan 100% miehistön vastuulla, että jos sieltä joku iso juttu räjähtää niin se pitäisi näin periaatteessa pystyä korjaamaan vauhdista. :D


Lisäksi verotus EU-virkamiehille, ellei sitä ole tässä jo mainittu: mikäli olet EU-kansalainen ja töissä EU:n jossakin virastossa, veroprosentti on aina 10%. Jos suomalainen hakee töihin Suomessa sijaitsevaan ECHAan, sama veroprossa pätee.
 
Ihme liksoja, tuttu on ollut useita vuosia merellä vahtiperämiehenä, ja liksa on n. 4000-4500e/kk. Joka toinen kk maissa ja joka toinen merellä, mutta myös tuo "loma"-kuukausi, eli puolet vuodesta, on palkallista.


Edit. ja tuo siis bruttona, en tiedä miten hänen verotuksensa menee.
 
Joo kannattaa kyllä pitää tuosta paatista kiinni. Aika paljon matalampi on merimiesunionin mukaan laivoilla teknisten henkilöiden palkat ja epäilen että tuskin niitä kolmansiin maihin ainakaan palkankorotuksien takia liputetaan.
 
Siihen asti ihan perusjärkevää puhetta, kunnes tuli persubashingin vuoro. Kun on kyse toisen heimon loukkaamisesta, niin järki lakkaa toimimasta ja tunteet ottavat vallan. Hillitty oli siihen asti ja sitten alkoi älämölö. Ironisesti vielä pohjusti tätä persujen rasismia sillä, että on valmis syrjimään kantasuomalaista työn haussa. Minkäs apina luonteelleen voi.
 
Pelkkä pelle tuo Sarasvuo. Turpaan leipoisin jos kadulla näkisin. Täysin kusipäinen ääliö, jolla ei ole mitään annettavaa. Mitä se firmakin tekee? Mutsi kävi kerran sen jollain vitun training kurssilla, ja oli kuulemma niin turhaa paskaa et huhhuh. Joku paperinpyörittäjien konsultointi ja vinkit jaksamisesta ei paljon auta, jos tekee raskasta fyysistä duunia, tai koko firman johto on ihan perseestä tavan työntekijöistä ylöspäin.

Osoittaa jo mulkkuutensa sillä, että suosisi ulkomaalaista enempi kuin suomalaista. Tässähän on esimerkkejä jo firmoista vaikkapa SOL. Syy miks kaikki junasiivoojat ja muut putsaajat on tummia, on se että SOL haluaa olla monikulttuurinen jne. Ei se, et suomalaiset ei noita töitä tekisi.
 
Kyllä nuorisotyöttömyys ja syrjäytyminen on todella iso riski. Ja vika on todellakin yhteiskunnan, kenen se muuten olisi? Yksittäisissä tapauksissa voi vika olla henkilössä, mutta isommassa mittakaavassa jossain on epäonnistuttu kun asiat ei parane.

Enkä nyt kommentoi tuota edellistä uutista, vaan ihan yleisesti.
 
ongelmahan pääasiassa on siinä että työpaikkoja on liian vähä verrattuna työnhakijoiden määrään, itekki ollu duunittomana hyvän aikaa ja näköjään pääse edes sesonkihommiin renkaitakaan vaihtamaan ku kilpailu on kovaa. virolaiset ja venäläiset hoitaa raksahommat mukavasti pimeenä, ja ylikoulutetut insinöörit on ruuvaamassa autoja.

että nostetaan ny ihmeessä eläkeikää, ja raahataan suomeen kultamunia huutavan työvoimapulan takia.
 
Sen sijaan että syytetään köyhiä ulkomaalaisia, miksi ei syytetä päättäjiä?

e. Mun pointti siis on, että en ymmärrä tätä ulkomaalaisvastaisuutta. Aina ihmiset liikkuu parempien olojen perässä, tämä ei tule ikinä muuttumaan. Miksi näitä köyhiä ihmisiä tästä vihataan eikä oman maan päättäjiä jotka eivät tee mitään esim. pimeän työvoiman kitkemiseksi.

Meneehän monet suomalaiset firmatkin Viroon ja varmasti itse kukin kävisi Virossa töissä jos siellä saisi moninkertaisen palkan verrattuna Suomeen. Itsekin tarkoituksena lähteä ulkomaille töihin syksyllä, toivottavasti paikalliset isänmaanystävät ei syrji minua silloin.
 
Back
Ylös Bottom