Suomessa tai EU-alueella duunissa joutuu maksamaan veroja joko Suomeen tai lippumaahan. Merimiesvero on tosiaan paljon pienempi, esim 100k vuodessa tienaava maksaa jonkun 25-30 tonnia veroa about eikä ollenkaan kunnallisveroa, 50 donalla vero tippuu johonkin kymppiin. Merimieseläke on hirmuisen suuri, mutta siitä eikä veroista tartte tosiaan murehtia, jos kolmansiin maihin lähtee ja fiksu säästää itse..
Tuo 7.5k on suomen palkkataso.
Laivoilla täytyy olla aina vähintään minimimiehitys. Esimerkiksi isoissa ~300-metrisissä öljytankkereissa on nykyään 20-25 hengen miehistö keskimäärin, josta löytyy yleensä ainakin 1 kippari, 1 konepällikkö, 3 perämiestä, 2-3 koneinssiä, muutama matruusi ja pursimies, pari kokki-siivooja-comboa, 3-4 vahtimiestä, korjausmies, sähkömies ja muutama moottorimies. Matkustajapuolelta löytyy miehistöä sitten toisessa kertaluokassa, mutta tämä ns tekninen osasto on aika samaa kokoa plus miinus pari äijää, loput ovat vääntämässä matkustajille safkaa ja pesemässä niiden lakanoita, ei koske teknistä miehistöä ollenkaan. Ei ne laivat itsekseen mihinkään kulje, ja viime kädessä purkin toimivuus on kuitenkin ihan 100% miehistön vastuulla, että jos sieltä joku iso juttu räjähtää niin se pitäisi näin periaatteessa pystyä korjaamaan vauhdista. :D