Sykemittari ja juoksuharjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zrr
  • Aloitettu Aloitettu
Moro!

Olen tässä harkinnut jo jonkin aikaa sykemittarin ostamista ja vielä on vähän epäselvää, että kumman ostaisin, Suunnon T3 vai T4.

Lähinnä tuo T4:sen "coach" toiminto mietityttää. Kannattaako siitä maksaa se muutama kymppi lisähintaa vai onko se käytännössä hyödytön lisäominaisuus?

Olisi mukava kuulla käyttäjien kokemuksia noista laitteista, etenkin coach toiminnosta.

Kiitos vastauksista jo etukäteen !

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moro!

Olen tässä harkinnut jo jonkin aikaa sykemittarin ostamista ja vielä on vähän epäselvää, että kumman ostaisin, Suunnon T3 vai T4.

Lähinnä tuo T4:sen "coach" toiminto mietityttää. Kannattaako siitä maksaa se muutama kymppi lisähintaa vai onko se käytännössä hyödytön lisäominaisuus?

Olisi mukava kuulla käyttäjien kokemuksia noista laitteista, etenkin coach toiminnosta.

Kiitos vastauksista jo etukäteen !

Ennen kuin ostat, kannattaa vilkaista juoksufoorumilta Suunnon laatuongelmia kasitteleva ketju.
Yhteenveto: unohda Suunnon mittarit.

Eli ilmeisesti katse pitäisi kääntää Polarin mittareihin.
Millaisia kokemuksia teillä on Polarin mittareista yleensä?

Oon käyttänyt vuodesta 2005 Polarin perusmallia F11 ja viimeisen vuoden aikana periaatteessa päivittäin. Kankainen vyö, joka ei lipsu alaspäin missään treeneissä: ei salilla, juostessa taikka pyöräillessäkään. Maksaa ehkä 115-145€ nykyään ja sisältää perusominaisuudet: kertoo keskisykkeen, maksimin, kalorikulutuksen, treenin keston ja sykealueet, sykerajat asetettavissa, viimeisen viikon treenit tulee summattuna joka sunnuntai klo 24 jne. Ainakin mulle tuottaa ihan tarpeeksi dataa.

Muutaman kerran vuodessa mennyt jumiin, joka selviää ihan sillä, että painaa kaikki viisi nappia kerralla pohjaan ja vahvistaa vanhat perusasetukset. Pari kertaa olen vaihtanut pariston, joka maksoi Polarin valtuuksilla toimivassa kelloliikkeessä 12€ kerta. Tolla ei voi siirrellä käppyröitä tietokoneelle tms.

Vaikka ensimmäinen sykemittari mulla onkin, niin vertailukohteen puuttuessakin voin suositella.

Ennen kuin ostat, kannattaa vilkaista juoksufoorumilta Suunnon laatuongelmia kasitteleva ketju.
Yhteenveto: unohda Suunnon mittarit.
Onko sulla Stu tästä jotain omaa kokemusta vai perustatko kaiken tuon linkin pohjalle?

Nimittäin mitä tuolta Juoksufoorumilta katselin ton ketjun viestejä, niin se on viime kesän lopulla aloitettu ja jo uudet viestit näyttäis vahvistavan sen mitä eilen Intersportin myyjäkin Tampereella sanoi.
Eli Suunnon ongelmat on vissiin olleet vyössä, jotka on nyt kuulemma kaikki vaihdettu uusiin. Intersportissa siis.

Itseäni tämä myös kiinnostaa kyllä, koska olen ostamassa juurikin sykemittaria ja vaihtarini ovat Polar RS300X tai Suunto t4c. Molemmat GPS:llä varustettuna.

Suuntoa puoltaa tällä hetkellä, mun tietojen mukaan,
-mahdollisuus vaihtaa patterit itse
-memory beltin mahdollistama sykkeen mittaus ilman ranneketta, esim. kiekossa ja salibandyssä
-Suunto Coach ohjelma

Taas RS300X:stä on mulla hivenen monipuolisempi kuva tullut, mutta monet taas sanoo, että tilanne olisi juuri toisin päin. Ainakin siis ennen tätä RS300:sta.

Joten onko näistä kommenteja kellään?

Mites näiden kyssäreiden laita? Olisko kellään kommenttia?

Olen ostamassa juurikin sykemittaria ja vaihtarini ovat Polar RS300X tai Suunto t4c. Molemmat GPS:llä varustettuna.

Suuntoa puoltaa tällä hetkellä, mun tietojen mukaan,
-mahdollisuus vaihtaa patterit itse
-memory beltin mahdollistama sykkeen mittaus ilman ranneketta, esim. kiekossa ja salibandyssä (on kyllä vissiin hintava? 100 vai 200 €?)
-Suunto Coach ohjelma

Taas RS300X:stä on mulla hivenen monipuolisempi kuva tullut, mutta monet taas sanoo, että tilanne olisi juuri toisin päin. Ainakin siis ennen tätä RS300:sta.

Joten onko näistä kommenteja kellään?

Entä onko tosta Suunto Coachista kommentteja? Parempi kuin Polarin nettipalvelu? Tekeekö se vaan jonku ohjelman, jota sitten noudatat tai et vai pystyykö siihen vaikuttaan ite kuinka?
Ai niin ja pystyykö Suunto Coachia siis räpläämään sekä tietokoneella että rannelaitteella? Mitenkähän tuo Memory belt istuu sitten vielä tähän kokonaisuuteen?? :) Oma ohjelman sillä kait on??

Tutkin aikani nuita sykemittareita ja omiksi vaihtoehdoiksi löyty Suunnon t3c ja Polarin RS300X. Tuottaa vain vaikeuksia päättää kumman valitsisi. Saman hintaisia ovat ja käsittääkseni suurinpiirtein samanlaisia. Nettikeskusteluja tutkiessani monilla olivat vaihtoehtoina rs 300x:n lisäksi suunnon t4c, lähinnä ilmeisesti gps lisävarustelun vuoksi. Paitti että t3c:n saa myös gps:n niin pitäisikö minun nyt kuvitella tästä kuviosta että t3c ei ole ihan polarin rs300x:n veroinen ja kallistuisin tähän polariin? Nettikeskustelut yleisesti ottaen Polarin ja Suunnon sykemittareiden ominaisuuksista olivat ristiriitasia. Toisten mielestä toisessa on paremmat ominaisuudessa kun toisessa ja päinvastoin. Selkeää kuvaa en ole saanut että kummankon merkin mittareissa olisi paremmat ominaisuudet. Jos en löydä selkeää eroa näiden mittareitten välille niin kallistus Suunnon härveliin kun siihen voi itse vaihtaa patterin.

Itse kallistuin Suunnon t4c:n kannalle ja Polarin RS300X jäi hyllyyn. Intersportista saa t4c:n GPS+PC PODeilla pakettina ja hinta on pari kymppiä halvempi kuin Polarin vastaava setti RS300X:n kanssa.

Loppujen lopuksi en nähnyt mitään syytä ottaa Polaria. Ja näin viikon käyttökokemuksella olen tyytyväinen Suuntoon. Suunto Coach toimintokin potkii kivasti lenkille.

Suunnon t3c siis on käsittääkseni muuten sama kuin t4c, mutta siinä ei ole tätä Suunto Coach toimintoa.

Kysyin myös Intersportista, että onko mulla mitään syytä ottaa Polaria Suunnon sijasta ja vastaus oli, että ei. Toki mielipidekysymys myöskin, mutta Suunnolla on Training Effect ja sitten tuo Coach.
Erojahan toiminnoissa on kumpaankin suuntaan...

Ostin muutama kuukausi sitten jonkun polarin perusmittarin. Käyttöliittymää yhtään väheksymättä voin todeta, että se oli AIVAN PERSEESTÄ. Sykemittarin näytölle taisi saada infoa näkymään kerrallaan tasan yhdelle tai kahdelle riville ja kaikkia toimintoja olisi pitänyt pystyä käyttämään vain kahdella naappulalla, mikä ihan oikeasti on aika hanurista kun niitä toimintoja kuitenkin on aika reilusti noissa perusmittareissakin. Palautin tämän paskan seuraavana päivänä kauppaan ja ostin suunnon T3:sen joka maksoi 20 € enemmän. Oli muuten eroa kuin yöllä ja päivällä.

-T3 enemmän toimintoja, tärkeimpinä ehkäpä intervallitreenaus ja training effect.
- Näytöllä näkyy yht'aikaa kaikki olennainen mitä liikkuessa tarvitsee tietää, eli kesken lenkin ei tarvitse alkaa turhia näpertelemään
- Käyttöliittymän oppii täydellisesti kymmenissä minuuteissa ja se on nopea käyttää

En tiedä minkälaisia kalliimmat polarin mittarit ovat, mutta noihin perusmalleihin en itse tule enää koskemaan edes tikulla.

ostin suunnon t4c hintaan 250€. Siinä tuli mukana pc-pod,comfort sykevyö ja gps-pod.Kaikki toimii erittäin hyvin t4 coach toiminto on kyllä aivan turha.Ihmettelen vain omaa sykettäni jos juoksen lenkin niin keskisykkeeni on n.170. Olen juossut nyt noin 10 lenkkiä 10km-5km ja sykkeeni aina
vaihtelee onko aamulla syke aina kovempi kuin illemmalla? millaisella sykkeellä pitäisi treenata lenkkeilyä tuntuu vain jos tulee vähänkin ylä mäkeä niin syke nousee heti yli 170.vai onko kuntoni vielä niin huono.jaksan kuitenki juosta 10km putkeeen tunnin vauhdilla.välillä kun olen suoraan töitten jälkeen lähtenyt lenkille niin syke on pysynyt matalalla 8km keskisyke 160.mutta tänään aamulla klo11 juoksin 6km samaa vauhtia ja keski syke 172 mistä moinen mahtaa johtua?

ostin suunnon t4c hintaan 250€. Siinä tuli mukana pc-pod,comfort sykevyö ja gps-pod.Kaikki toimii erittäin hyvin t4 coach toiminto on kyllä aivan turha.Ihmettelen vain omaa sykettäni jos juoksen lenkin niin keskisykkeeni on n.170. Olen juossut nyt noin 10 lenkkiä 10km-5km ja sykkeeni aina
vaihtelee onko aamulla syke aina kovempi kuin illemmalla? millaisella sykkeellä pitäisi treenata lenkkeilyä tuntuu vain jos tulee vähänkin ylä mäkeä niin syke nousee heti yli 170.vai onko kuntoni vielä niin huono.jaksan kuitenki juosta 10km putkeeen tunnin vauhdilla.välillä kun olen suoraan töitten jälkeen lähtenyt lenkille niin syke on pysynyt matalalla 8km keskisyke 160.mutta tänään aamulla klo11 juoksin 6km samaa vauhtia ja keski syke 172 mistä moinen mahtaa johtua?

Kyllä tuo 160 keskisyke on ainakin mulle melko korkea. Kuitenkin cooperissa menee yli 3200 ja valojänistestin loppunopeus on yli 5,0 m/s. Se testi antaa mulle aerobisen alueen ylärajaksi just tuon 161 ja siitä sitten ottaa vielä varmistukseksi pari lyöntiä niin pysyy aerobisella puolella. Mutta toki voit olla paljon kovemmassa aerobisessa kunnossa kuin minä ja sykkeethän on melko yksilöllisiä.

Tuosta Coach-hommasta en tiedä, mutta jos se tekee sulle ohjelman niin siihen yleensä kuuluu jonkin verran noita kovempiakin lenkkejä jolla sitä kehitystä saadaan aikaan.

edit. Itsellä rs800cx ja gps-podi, vielä pitäis hommata se suomalainen softa joka näyttää sen harjoituksen arvon kun tuo polarin oma ei tee. Joku firstbeat tai vastaava.

Ostin suunto t4c:n ja olen sitä tässä hetken yrittänyt laittaa toimintakuntoon. Asetukset pitäisivät olla kunnossa, ja olen jopa saanut paritettua sykevyön ja kellon keskenään, mutta syke ei vaan ilmesty kellon näytölle.

Paritettaessa ilman patterinpoistoa näytössä lukee vain, että "turn hrbelt on", mutta kun patterin ottaa pois ja sitten parittaa niin näyttöön tulee teksti "paired". Olisiko kenelläkään ideoita miten tästä kannattaisi jatkaa ettei aivan hermot menisi jo näin alkumetreillä?

Ja vielä lisätäkseni: Training-tilassa näyttöön tulee teksti "searching", joka vilkkuu hetken ja vaihtuu sen jälkeen kellonajaksi. Olen kastellut sykevyötä ja yrittänyt myös vaihtaa sen paikkaa rintakehällä, jos ongelmana on vaan se ettei vyö löydä sykettä, mutta tämä ei ole auttanut.

noup. pelkkä tuo kello ja vyö vaan.. millä tapaa sen sitten sais pois ettimästä niitä muita podeja, jos se etsintä nyt on jollain tapaa sinne päälle menny?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom