Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itellä ainaki oli ne rintakivut sitä luokkaa, että ei siinä paljon tarvinnu arvuutella. Kivut oli tosiaan siis todella kovat. Rinnassa, selässä ja vasenta kättäkin särki niin perkeleesti. Mutta kaikilla ei välttämättä oireet ole nuin kovat.Varmaan lähinnä luulotauti vaivaa mutta kyselen nyt kuitenkin.. Ensin oli pientä flunssaa ja urheilin silti, sitten tuli pahempi flunssa ja kova väsymys, ja kuumeen oltua n.38 5päivää menin lääkäriin ja sain antibiootit (keuhkot rahisi jne), menin heti sen jälkeen urheilemaan ja sit kurkku oli tosi kipee jne vaikka kuume kadonnut, välillä ehkä ihan vähän lämpöä, sain toisen antibioottikuurin.
Nyt ei ole lämpöä ollut viikkoon, pienenpientä kurkkukipua ja nuhaa vielä ja oon taas ollu urheilemassa. Sykkeet on musta ollut melko normaaleja, mutta mietin silti että onko sydänlihastulehdus mahdollinen kun sellaista kummaa 'polttelua' välillä rinnassa? Voiko rintakivut tuntua poltteluna vai onko ne selkeää kipua? Omani voi varmaan olla myös suoliston polttelua tai keuhkojen, en osaa mitenkään hyvin tunnistaa missä tulee! Melko keskellä rintaa tuntuu, ehkä ihan vähän vasemmalla puolella.
Tuleeko sydänlihastulehdus helpommin joidenkin tiettyjen tautien yhteydessä? Eräs tuttu, joka sairasti vähän aiemmin flunssaa sairastui myös tuohon sydänlihastulehdukseen niin mietin, että jos minulla on sama tauti niin meneekö sekin 'helpommin' sydämmeen?
Voiko kyseessä olla siis sydänlihastulehdus vaikka flunssan oireet ovat vähentyneet ja samoin lämpö eikä sykekään taida poiketa..?
Varmaan lähinnä luulotauti vaivaa mutta kyselen nyt kuitenkin.. Ensin oli pientä flunssaa ja urheilin silti, sitten tuli pahempi flunssa ja kova väsymys, ja kuumeen oltua n.38 5päivää menin lääkäriin ja sain antibiootit (keuhkot rahisi jne), menin heti sen jälkeen urheilemaan ja sit kurkku oli tosi kipee jne vaikka kuume kadonnut, välillä ehkä ihan vähän lämpöä, sain toisen antibioottikuurin.
Nyt ei ole lämpöä ollut viikkoon, pienenpientä kurkkukipua ja nuhaa vielä ja oon taas ollu urheilemassa. Sykkeet on musta ollut melko normaaleja, mutta mietin silti että onko sydänlihastulehdus mahdollinen kun sellaista kummaa 'polttelua' välillä rinnassa? Voiko rintakivut tuntua poltteluna vai onko ne selkeää kipua? Omani voi varmaan olla myös suoliston polttelua tai keuhkojen, en osaa mitenkään hyvin tunnistaa missä tulee! Melko keskellä rintaa tuntuu, ehkä ihan vähän vasemmalla puolella.
Tuleeko sydänlihastulehdus helpommin joidenkin tiettyjen tautien yhteydessä? Eräs tuttu, joka sairasti vähän aiemmin flunssaa sairastui myös tuohon sydänlihastulehdukseen niin mietin, että jos minulla on sama tauti niin meneekö sekin 'helpommin' sydämmeen?
Voiko kyseessä olla siis sydänlihastulehdus vaikka flunssan oireet ovat vähentyneet ja samoin lämpö eikä sykekään taida poiketa..?
Niin ja ei se iso homma ole käydä tk:ssa tms. otattamassa sydänfilmi ja verikokeet niin saa jonkinlaisen selvyyden asiaan..Mut kyllä sinulla nyt joku mättää ja sanoisin et sinuna en kyllä hirveästä urheilis vaan ottasin parin viikon levon jne. :thumbs:
Niin ja ei se iso homma ole käydä tk:ssa tms. otattamassa sydänfilmi ja verikokeet niin saa jonkinlaisen selvyyden asiaan..
Kiitos Ironlife,
Oletko siis treenannut tämän 8kk aikana? Tai mitä lääkäri kommentoi harjoittelusta? Ja millaista hoitoa sait tautiisi?
Kertomuksesi oli isosti kiinnostava. Itse kävin viimeviikolla työterveyden lääkärillä ja hän otatutti uuden ekg:n ja crp:n. Ekg:ssä näkyi nuo minun ylimääräiset lyönnit ja yleislääkäri kun hän oli, niin lähetti minut kardiologille. Tänään olin sitten kardiologin tutkittavana ja hän ehdotti kyllä holteria mutta päätyi sitten ratkaisuun, että kokeillaan miten beetasalpaajat toimii. Niitä pitäisi syödä viikko tai pari ja mennä sitten uudelleen EKG:hen. Hieman jäin hämilleni, että mitä h..vettiä? Ei mitään tutkimuksia, ei mitään verikokeita, ei sitten mitään. Kyllä hän katseli niitä edellisiä käppyröitä ja 3kk vanhoja verikokeiden tuloksia (joissa ei käsittääkseni mitään vasta-aineita tutkittuna) ja kuunteli pumppua. Loppu tulema on, että saan treenata ihan normaalisti ja katsotaan miten beetasalpaaja puree rytminvaihteluihin. Hieman jäi vielä epäilyttävä olo, että syönkö mä nyt loppuikäni beetasalpaajia jos tuolle linjalle lähden??
Multakin otettiin nuo röntgenit, mutta en muistanut mainita niistä.Lisäksi keuhko- ja poskiontelokuvat sekä ekg. Crp oli laskenut alle 10:en, kuvat puhtaat ja ekg normaali
Nyt sitten epäillään oireiden peusteella (siis väsymys, nopea sykkeen nousu, voimattomuus ja rintakivut) sydänlihastulehdusta... :( Huomenna on lääkäri josta saan lähetteen kardiologille ultraan. Onko nyt niin, että tuossa ultrassa voidaan 100%:lla varmuudella todentaa mahdollinen sydänlihastulehdus? Minulle lääkäri ainakin väitti, että tässä vaiheessa ekg saattaa olla tulehduksesta huolimatta aivan normaali ja vasta ultra antaisi varmuuden sille, onko kyseessä sydänlihaksen tulehdus vai pelkkä pitkittynyt virus-infektio.
Nopeasti luettuna sulla ei taida ainakaan sydänperäisiä olla nuo rintakivut. Jostain revähdysestä tai treenistä johtuvaa lihaskipua taitaa olla.Ihastuttava sairaus tuo sydänlihastulehdus. Googlailin tässä itsekseni tietoja rintakivusta, niin törmäsin Pakkotoiston foorumiin. "Jee, vähän lisää paniikkiaiheita", ajattelin. Rekisteröidynpä foorumille, onhan täältä tultu treenivinkkejä silloin tällöin lueskeltua niin mikä jottei.
Mutta kiitos asiallisesta keskustelusta, mitä aiheen ympärillä on. Itsekin vähän liikuntaa harrastavana ja tällä hetkellä rintakivuista kärsivänä olen hyvin kiinnostunut muiden kokemuksista, joten tällainen viestiketju on mielenkiintoista plarata läpi.
Minulla on vuoden sisään kolmatta kertaa vasen puoli rinnasta kipeänä, joka kerta joko samana päivänä tai edellispäivänä on tullut dipattua salilla... Painavan rintakivun ohella on selvää väsymystä ja jatkuva pelko perseessä. Röyhtäilyttää myös paljon, mutta vatsa tuppaa röyhtäyttämään muutenkin aika lailla. Leposyke suurin piirtein 60. Meinaa helposti nousta normiasioita tehdessä (liikkuessa portaat ylös), mutta voi johtua ihan paniikkimielialastakin - tulee sellainen mielensyöksähdys, että nyt rinta pomppaa kohta ulos rinnasta ja meikäläinen potkaisee tyhjää, kun tällä tavoin ponnistelen. Kuumetta ei kuitenkaan ole, mikä on positiivista. Hengitys onnistuu aika lailla normaaliin tyyliin, vaikka välillä tuleekin taas sellaisia mielenmuljahduksia.
Tämä viimeisin kerta alkoi, kun pikkukrapuloissa tein pitkää kävelylenkkiä 3.toukokuuta. Ei flunssaa tai vastaavaa (ainakaan selkeää sairastelua, vähän tukkoisuutta ennen vappua) takana. Ekan kerran kun kivut tuli, niin silloin epäilyksellä revähti dipissä rintalihas; kylkiluun ja rintalastan yhtymäkohdassa. Siinä ainakin aristi selvästi. Nyt vasemman "tissin" alapuolella aristaa jonkin verran, kun painaa kädellä kylkiluita. Myös alimman kylkiluun ja rintalastan yhtymäkohta jonkin verran arka. Ilman tätä painallusarkuutta olisin varmaan jonottamassa lääkärille. Nytkin koko ajan käsi eksyy rinnan päälle koettelemaan, että vieläkö se arkuus siellä on.
Luulosairas kun olen, niin jatkuva paniikki tietysti päällä, ja liikkumiset & elämän arjen puuhat tulee tehtyä hyyyyvin rauhallisesti. Johan se äitikin aikoinaan varoitti omiin sairaalakokemuksiinsa nojaten, että krapulassa ei pidä liikkua - silloin joutuu helposti pää edellä sairaalaan ja sieltä ulos jopa jalat edellä.
Julistan joka tapauksessa oireeni ihan revähdyksestä johtuvaksi, mutta aion silti ottaa hissun kissun. Jotenkin tuo sydänlihastulehdus pelottaa niin perkeleesti, että aina paniikki tuppaa iskemään, kun rintakipuja tulee vasemmalle puolelle. Lääkärissä en aio kovin helpolla käydä, koska siellä on tullut ravattua muiden juttujen takia jo ihan riittävästi. Lääkärikirjat plus muut netin terveyskirjastot on kyllä ahdistava juttu, koska monissa sairauksissa oireet saattavat olla vaikka minkälaisia ja tapauskohtaisia juttuja, joten tällaisten virallisten sairausinformaatioiden lukeminen ei juurikaan auta. Pelko sitä paitsi vain lisääntyy. Ajatella ei saa kyllä yhtään, kun sairastaa.
Dippi kai pitää jättää väliin vastaisuudessa, edellyttäen että pelkoni sydänlihastulehduksista on turha ja ensi viikolla tähän samaan aikaan olen palautunut ennalleni. Harmi juttu, koska nautin dippaamisesta treenimuotona. Mutta jos se johtaa tämänkaltaisiin oireisiin helposti, niin ei voi mitään.
Kysäsen tässä, rasittuuko sydän paljo tai jokin muu elin kovasta reenistä ja liikasyönnistä ahtaamisesta?