Sydänlihastulehdus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Amy
  • Aloitettu Aloitettu
Tulehdusarvot jos on noin matalalla niin sydänlihastulehdus ei kauhean todennäköiseltä kuulosta. Mutta mä oonki vain insinööri, en lääkäri :)
Valitettava tilanne kyllä kun yrittää apua saada muttei kuitenkaan yrityksestä huolimatta saa tyydyttäviä vastauksia.

E. Joku jolla on tulehdus ollut vois kertoa millaiset tulehdusarvot oli, onko esim. kaikilla ollu 100+ ja se on vienyt sitte jatkotutkimuksiin? En jaksa kahlata ketjua läpi, voihan siellä jo mainintaa ollakin..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja voihan siitä flunssasta saada "jälkitaudin" tai se ei oikeesti oo menny ohi. nimim keuhkoputken ja poskiontelotulehduksien kanssa aika ajoin painiskeleva.
Eka kipeenä, sit kun terve, ni viikon urheilee ja sit huomaakin et taas on tauti päällä.. liikojen pöpöjen maalaminen seinille on typerää, mutta kipeenä ei kannata treenata, osalla kuulemma noi sydäntulehdukset ollut sellaisia, että toipuminen viel todella kauan.. (puhutaan siis kuukausista?)
 
Joo, menin uudestaan vastaanotolle josta mut ohtattiin verikokeisiin ja otettiin sydänfilmi. Lisäksi lääkäri kuunteli sydäntä. Verikokeissa olivat täysin normaali samoin lääkärin kuuntelu. Sydänfilmissä pieni poikkeama joka on samanlainen kun sydäninfarktissa, mutta lääkäri sanoi, että aika yleinen varsinkin nuorilla ja hyväkuntoisilla. Se oli joku hyvälaatuinen ...... ei vaan muista mikä. Sanoi, että voi olla synnynnäinen tai sitten johtua pienestä rasituksesta, mutta ei kuulema mitään vakavaa. Ainakin sai varmuuden asiasta ja iso kivi putosi harteilta. :) Ehkä tästä nyt opittiin jotain...
 
Sydänlihastulehdus on kavala

En ole asiantuntija, mutta samasta aiheesta olen itsekin aikoinaan käynyt lääkärissä, ja lääkärin mukaan sydänlihastulehdus kyllä näkyy verikokeissa (tulehdusarvot) ja EKG:llä vielä voidaan tarkentaa asia. Noi rintakivut on kyllä todella yleisiä, voivat johtua myös esim. ruokatorven häiriöistä (närästys) tai keuhkoista (hengitystekniikka), joista säteilee sydämen kohdalle. Noi muljahduksetkin on yleensä ihan normaaleja, niitä on mullakin usein!

Itse sairastin sydänlihastulehduksen viime vuoden elokuussa. Oireena mulla oli kova rintakipu joka voimistui sisäänhengittäessä. Luulin että mulla on keuhkoissa joku vikana. Noh,lähin lekuriin. Sydänentsyymit positiivisena 75,ekg normaali. Siitä seurantaan yöksi ja liuotushoito alotettiin varatoimenpiteenä. Seuraavana päivänä entsyymit 119. Olin sydänmonitorissa koko yön, eikä mun sydämmen toiminnassa ollu mitään häikkää.se sAkelin härveli rupes vaan huutaa tasasin väliajoin ku syke nukahtaessa laski 30. Mulla on siis aina ollu sairaan alhaiset paineet... Lyhkäsyydessä mä vietin 9 päivää sairaalassa tutkimuksissa. Missään verikokeissa ei mitään poikkeavaa paitsi entsyymit,eli älkäö luottako niihin tulehdusarvoihin,vaikka ne ois normit ja ei ois kuumetta,sydänlihastulehdus on mahdollinen. Kaikilla se ei myöskään aiheuta sitä tykyttelyä tai paineiden nousua. Mulla oli muljahtelua ja joskus liikkuessa lyhyitä tykyjä.paineet oli kuitenkin normaalit koko sairaalassa oloajan.Mulle tehtiin sydämmen varjoainekuvaus sekä MRI. Löyty lievä liikehäiriö,lievää sydämmen ödeemaa mikä ilmeisesti on yleistä sydänlihastulehduksessa. Kaikkien tutkimusten jälkeen sain diagnoosiksi virusmyokardiitti eli virusperäinen sydänlihastulehdus.Virusta mikä sen aiheutti ei löydetty. Tästä on kohta vuos, ja tuntuu ettei vieläkään oo ennallaan. Pelottava sairaus sydänlihastulehdus on. Herätti meikäläisen ainakin omaan kuolevaisuuteen!
 
En näistä sydänlihastulehduksista tiedä sen enempää, MUTTA... 37c on minulla esim. kuumetta, kun puhutaan kainalomittauksesta. Normaalilämpö kainalosta on joku 36,6 minulla

Olin intissä pahimmillaan kuumessa 39,7c. Olin ollut tuolloin taisteluleirillä siis. Vasta illalla huomasi teltassa että palellutti IHAN VITUSTI, vaikka oli kunnon kamiinatulet ja lämpötilat (muiden mielestä) teltassa.

Sanoin silloin tietenkin alikersantille että mua paleltaa ihan vitusti, vaikka olin makuupussin sisällä, vaatteet kuivumassa yms... Ei sitä vain jotenkin osannut yhdistää kuumeeseen, oli niin jännittynyt ja väsynyt siinä vaiheessa.

Sitten leirin jälkeen, suoraan varuskuntasairaalaan ambulanssikyydillä olin varmaan joku 1 viikon vuodelevossa. Ihan tööt olo. Sitten 1 viikko kotihoitoa, jonka jälkeen kuume palasi takaisin. Olin sitten vielä kolmannen viikon varuskuntasairaalassa vuodelevossa.

Keuhkokuume oli ollut diagnoosi, mutta onneksi ei tullut sydänongelmia :face:

MUISTAKAA JÄTKÄT INTISSÄ JOS KIPEÄ ÄLÄ TAPA ITTEÄS,

Jokainen kuitenkin on tavallaan omasta terveydestään vastuussa. Sellaisella alkukantaisella tavalla... Sitä ei muuta skapparien käskyt ja äksyilyt :)
Lämpötilan ei periaatteessa pitäisi olla 37c kun mitataan kainalosta esim elohopeamittarilla.

Ruumiinsisäiset lämpötilat eli peräaukko tai suunsisäinen lämpötila on sitten normaaleissa lukemissa se jotakuinkin 37c.

Kuitenkin, kyse on kainalosta elikkä lämpöeroa pitäisi olla se verrattuna ruumiinsisäiseen lämpötilaan.
 
Toivottavasti tulee oikeaan ketjuun tämä viesti. Mulla oli viime viikon puolesta välin suunnilleen pientä flunssan oiretta, tukkoisuutta, väsymystä jne. On ollut useampaan otteeseen syksyn ja talven aikana, mutta kuumetta ei ole kertaakaan ollut. Lämmöt kun olen mitannut, niin on näyttänyt joskus 36,5 astetta, kun mulla yleensä ruumiinlämpö on 35,5 asteen luokkaa, mutta eipä tuo kuumetta ole, hieman vain hönö olo tuolloin. No asiaan, olen käynyt ihan normaalisti salilla 4 kertaa viikossa ja maastopyörällä lenkkiä 2-3 kertaa viikkoon. Eilen oli aika tukkoinen ja väsynyt olo, sekä huimasi koko päivän, mutta ajattelin että voin ihan hyvin käydä ajelemassa fillarilla, kun kuumetta ei ollut, mittari näytti 36,5 astetta, asteen yli normaalin mitä mulla on siis yleensä. Noh, ajelin 30.5km lenkin, josta suurin osa helppoa polkupätkää/ulkoilureittiä, kun heti kun lähti juurakkoon jumppailemaan ja syle nousemaan, niin tuntui että pumppu hirttää kiinni ja taju lähtee. Parin kovemman juurakko/kivikko/alamäki tykittelyn jälkeen piti pysäyttää ja pitää taukoa, kun päässä heitti niin pirusti... No, kun tyhmä ihminen olen, niin väkisin revin itseni sitten ajamaan lenkin loppuun, :face: tosin vauhdin himmasin sitten noiden jälkeen ihas perus pk/kevyeeseen pyörittelyyn.
Ton lenkin jälkeisenä iltana kuitenkin pyörrytti aikalailla ja aivan hillitön jano oli koko ajan. Myös todella rauhaton olo iski välillä. Sain kuitenkin unen päästä kiinni yllättävän nopeasti, mutta nukuin sitten rauhattomasti ja hikoilin lakanat ihan märäksi, sekä välillä suuta kuivasi todellq paljon ja tuntui todella ilkeältä, vähän kuin olisi paniikissa tms. Tänään olen sitten ollut aika kuumeisen oloinen, mutta lämpöä ei ole edelleenkään kuin tuo 36,5 astetta. Huimaa kyllä seisoessa ihan selvästi, sekä ajatus ei kulje millään. Myöskin reaktioaika on luokkaa todella hidas. Leposyke tuntuisi myös olevan koholla ja syke nousee muutenkin hemmetin helpolla. En usko, että nyt ihan sydänlihastulehdus, kun en ihan kuollut kuitenkaan ole..? Mutta voiko sydän ottaa tommosesta pahastikkin itseensä? Niin ja olen todella huono pitämään kevennyksiä treeneistä, että pientä ja välillä vähän isompaakin ylikunnon oiretta on ollut, mutta jotenkin vakuuttaa itselleen aina, että ei semmoista ole olemassa, ainakaan mulle jne...

Kirjoitin viestin puhelimella, toivottavasti on luettava.
 
Mitä jos vaan lepäisit ihan reilusti vaikka 10pv? Voit vaikka ajatella, että jos onnistut saamaan ko. vaivan, se on saman tien kuukausia lepoa ja normaalitilaan pääseminen kesti esim. miulla vajaan vuoden. Kannattaa levätä, kun keho noin selkeästi levon tarpeesta ilmoittaa.
 
Näinhän se taitaa mennä. En todellakaan mitään ongelmiatuonne sydän yms akselille halua. Oon vaan niin huono pitään mitään lepoja, kun koko ajan hokee itselleen, että lepo on tärkeää, mutta kuitenkin aina tulee piiskattua itseään lenkillä tai salilla, vaikka välillä se tuntuisi jo ennen sinne lähtöä vastenmieliseltä. Pisin kevennys mulla on ollut 7kk aikana joku 5 päivää, silloin tein vain kevyttä aerobista, kun jalat veti ihan totaalijumiin. Oon vaan kuvitellut, että tarvii ihan älyttömät treenimäärät, että mitään ylirasituksia tulisi.
Ylipäätään tykkään liikkua, mutta joskus tuntuu kyllä lähtevän lapasesta palautumiseen nähden jne, pään hakkaamista seinäänhän tämmönen on, kun tulokset tippuu välillä, kun ei vain jaksa. Hävettää myöntää, mutta pelottaa ajatus 10pv levosta, että mitenkä se huonontaa kuntoa ja pamahtaa läskiksi vyötärölle... Vaikka tälläinen 173cm/57kg vinkuheinä olen.:face:
 
JPO1512 olet ihan selvästi vaan ylirasitustilassa (joko lievässä tai jo pahentuneessa.. paha sanoo näin kun en oo seurannut sun tekemisiä ja oireiluja tän pidemään). Nyt ottaisin sinuna tän asian herranjestas vakavasti! Kyllähän tuo on ihan päivän selvää, että oot kohta niin pahassa ylirasitustilassa ettet toivu siitä ikinä / hyvin pitkään aikaan. Pitkä ylirasitus jättää sydämeen pysyviä vaurioita eikä siitä välttämättä kykene toipumaan koskaan. Kannattaa lukee pari tutkimusta aiheesta (googleta vaikka over-reaching tutkimus). Ja noin mittojen perusteella uskoisin, että voisi olla ihan hyötyäkin (terveys ja ulkonäkö) saada sitä rasvaakin vaikka vähän lihasten lisäksi. Ei se niin vaarallista ole :)
 
Nojoo, emmä kai siinä mitään menetäkkään, jos kokeilee hieman pidempää lepoa. Onhan noita ylirasituksen oireita ollut jo aika selkeänä joulukuusta asti, mutta en oo silti uskonut ton olevan itsellä mahdollista. Kokeilen lepoa ja jos ei ukko parane, niin sitten jotain mustaa magiaa tms :D
Voisi koittaa myös olla laskematta kaloreita niin perkuleen tarkalleen, kuin mitä tähän asti. Sinnepäin kun laskee ja koittaa olla murehtimatta liikoja. On elämässä kai muutakin kuin treenaaminen.
 
On elämässä kai muutakin kuin treenaaminen.

Väärin! :D
Treenaaminen on pääasia, mutta sen lisäksi tarvii myös lepoa ja kun 173cm pituudella on painoa alle 55kg, niin myös reippaasti lisää energiaa.
Käyt 4x viikossa salilla ja 2-3 kertaa ajamassa fillarilla. Mikä on pääasiallinen tavoite treenillä?
 
Väärin! :D
Treenaaminen on pääasia, mutta sen lisäksi tarvii myös lepoa ja kun 173cm pituudella on painoa alle 55kg, niin myös reippaasti lisää energiaa.
Käyt 4x viikossa salilla ja 2-3 kertaa ajamassa fillarilla. Mikä on pääasiallinen tavoite treenillä?

Njuu, onhan se treenaus iha jees ajanvietettä. :D

Salilta haen voimaa ja lihasmassaa oon myös hieman koittanut lisäillä, mutta eipähän oo oikein kertynyt painoa kuin ~1kg 1.5 vuodessa. Pyöräilystä oon aina tykännyt ja polkenut siitä asti, kun isä fillarin selkään joskus istutti. Pyöräilisin enemmänkin, mutta ei oikein palaudu mitenkään ja painoa, kun saisi nostaa varmaan lähemmäs 70kg. Kendoa tulee myös 2 kertaa viikkoon yleensä, nyt tosin ollut 1kk taukoa erinäisistä syistä. Päätä myös tuuletan urheilemalla.

Edit: Painonnousu vähän hidasta tosiaan, mutta oon kummastellut kun treenipäivinä menee 2600-3000kcal, mutta ei tahdo painonousta. Joskus tulee tehtyä kahdet treenit päivässä (sali+lenkki), silloin syönyt jopa hieman päälle 3000kcal.
 
Nojoo, emmä kai siinä mitään menetäkkään, jos kokeilee hieman pidempää lepoa. Onhan noita ylirasituksen oireita ollut jo aika selkeänä joulukuusta asti, mutta en oo silti uskonut ton olevan itsellä mahdollista. Kokeilen lepoa ja jos ei ukko parane, niin sitten jotain mustaa magiaa tms :D
Voisi koittaa myös olla laskematta kaloreita niin perkuleen tarkalleen, kuin mitä tähän asti. Sinnepäin kun laskee ja koittaa olla murehtimatta liikoja. On elämässä kai muutakin kuin treenaaminen.
Hyvä ja sit kans lepäät ainakin sen 10 päivää. Korkeintaan kävelet joka toinen päivä ja nautit alkavasta kesästä. Ja lopeta ihmeessä niiden kaloreiden laskeminen, kyllä sä jo suurinpiirtein perstuntumalla osaat arvoida et saat riittävästi ruokaa päivässä. Ja elä vähennä ainakaan hiilareita levon aikana, palaudut normitilaan parhaiten kun syöt hyvin ja hiilaripitoisesti. Sekin lisää stressiä ja kuormittaa elimistöä entisestään, jos ei pysty olemaan syömisen suhteen rento. Tsempit matkaan!
 
Toivottavasti tulee oikeaan ketjuun tämä viesti. Mulla oli viime viikon puolesta välin suunnilleen pientä flunssan oiretta, tukkoisuutta, väsymystä jne. On ollut useampaan otteeseen syksyn ja talven aikana, mutta kuumetta ei ole kertaakaan ollut. Lämmöt kun olen mitannut, niin on näyttänyt joskus 36,5 astetta, kun mulla yleensä ruumiinlämpö on 35,5 asteen luokkaa, mutta eipä tuo kuumetta ole, hieman vain hönö olo tuolloin. No asiaan, olen käynyt ihan normaalisti salilla 4 kertaa viikossa ja maastopyörällä lenkkiä 2-3 kertaa viikkoon. Eilen oli aika tukkoinen ja väsynyt olo, sekä huimasi koko päivän, mutta ajattelin että voin ihan hyvin käydä ajelemassa fillarilla, kun kuumetta ei ollut, mittari näytti 36,5 astetta, asteen yli normaalin mitä mulla on siis yleensä. Noh, ajelin 30.5km lenkin, josta suurin osa helppoa polkupätkää/ulkoilureittiä, kun heti kun lähti juurakkoon jumppailemaan ja syle nousemaan, niin tuntui että pumppu hirttää kiinni ja taju lähtee. Parin kovemman juurakko/kivikko/alamäki tykittelyn jälkeen piti pysäyttää ja pitää taukoa, kun päässä heitti niin pirusti... No, kun tyhmä ihminen olen, niin väkisin revin itseni sitten ajamaan lenkin loppuun, :face: tosin vauhdin himmasin sitten noiden jälkeen ihas perus pk/kevyeeseen pyörittelyyn.
Ton lenkin jälkeisenä iltana kuitenkin pyörrytti aikalailla ja aivan hillitön jano oli koko ajan. Myös todella rauhaton olo iski välillä. Sain kuitenkin unen päästä kiinni yllättävän nopeasti, mutta nukuin sitten rauhattomasti ja hikoilin lakanat ihan märäksi, sekä välillä suuta kuivasi todellq paljon ja tuntui todella ilkeältä, vähän kuin olisi paniikissa tms. Tänään olen sitten ollut aika kuumeisen oloinen, mutta lämpöä ei ole edelleenkään kuin tuo 36,5 astetta. Huimaa kyllä seisoessa ihan selvästi, sekä ajatus ei kulje millään. Myöskin reaktioaika on luokkaa todella hidas. Leposyke tuntuisi myös olevan koholla ja syke nousee muutenkin hemmetin helpolla. En usko, että nyt ihan sydänlihastulehdus, kun en ihan kuollut kuitenkaan ole..? Mutta voiko sydän ottaa tommosesta pahastikkin itseensä? Niin ja olen todella huono pitämään kevennyksiä treeneistä, että pientä ja välillä vähän isompaakin ylikunnon oiretta on ollut, mutta jotenkin vakuuttaa itselleen aina, että ei semmoista ole olemassa, ainakaan mulle jne...

Kirjoitin viestin puhelimella, toivottavasti on luettava.

Tähän pientä päivitystä, nyt on viikko oltu urheilematta ja kovin fyysinen suoritus on ollut jääkaapin, koneen ja vessan väliä kävely. Eilen oli vielä hieman heikko olo, mutta ei mikään maata kaatava. Tänään on ollut ihan hyvä fiilis, joten mietin että uskaltaako lähteä kevyesti pyöräilemään vai onko vähän liian hätiköityä, vaikka olo olisi ollut muuten koko päivän hyvä? (Olisi ehkä jotain max 140 syke luokkaa fillarointi, ehkä hetkittäin hieman enemmän, muuten ihan kevyttä pyörittelyä)
 
Syö niin paljon kuin jaksat äläkä tuijota sitä sykettä fillaroidessa tai muutenkaan kuntoillessa. Korkeintaan leposykettä katselet jos huvittaa.
 
Ruokaa olen koittanut syödä suunnilleen kulutuksen verran. Ajattelin sillä tota sykemittaria kokeilla, että ei tuu liian kovilla sykkeillä heti alkuun vedettyä. Karkaa tuolla juurakossa ja kivikossa leikkiessä hyvinkin helposti korkealle. Toisaalta varmaan kannattaisi pysyä poissa sieltä juurakoista yms ja ajella vaikka helpohkoja polkuja ja hiekkateitä yms. Miksi muuten tälläisessä ''melkein pakkolevossa'' pitäisi mahdollisimman paljon syödä? Eikös noin kulutuksen verran syöminen olisi ihan hyvä, niin saa tarpeeksi ravinteita (jos siis syö ravintorikasta ruokaa), mutta ei turhaa vararengasta kasvattele vyörätölle. Leposyke oli viime viikolla koholla, alkuviikosta enemmänkin, varsinkin seistessä, mutta tasaantunut jo kyllä.
 
Sinulla ei profiilitietojen mukaan tunnu ainakaan vararenkaan kanssa olevan ongelmia. Syö kulutusta enemmän ja lihota vaikka viisi kiloa, niin olisit suht hyvin normaalipainossa sitten.
 
Sinulla ei profiilitietojen mukaan tunnu ainakaan vararenkaan kanssa olevan ongelmia. Syö kulutusta enemmän ja lihota vaikka viisi kiloa, niin olisit suht hyvin normaalipainossa sitten.

Niin, massaa koitan tässä hakea, vanha paino oli jäänyt profiiliin, korjattu nyt. Oon kyllä silti 173cm/57kg siima, mutta en kyllä ihan kamalasti turhaa vararengasta halua. Nyt tosin paino junnannut ~vähän päälle vuoden. Kun ei salille pääse/uskalla vielä mennä, niin ei sitä painoakaan viitsi nostaa. Vaikka ei ole tosiaan vuoteen noussut, vaikka on yrittänyt (tai no ehkä 0.5kg on tullut vuodessa...

Mutta onko tosiaan paha jos käy kevyesti ulkoilemassa, vai onko totaalilepo ja maksimissaan venyttely se parempi ratkaisu? Viime viikko oli tosiaan ihan veto pois ja mitään en jaksanut tehdä, mutta nyt on ollut parempi olo, eikä pumppu hakkaa enään pelkästään seisomisesta-
 
Jos lepoa haluat, niin kävelemässä voit käydä. Tekee ihan hyvää kropalle ja hermostolle lähtee metsään kävelemään ja kattelemaan lintuja. Ei se treenin määrä pääsääntösesti sitä ylikuntoa tee, vaan treenien tyhmyys. Fiksusti voi treenata aika kovaakin.
 
Jos lepoa haluat, niin kävelemässä voit käydä. Tekee ihan hyvää kropalle ja hermostolle lähtee metsään kävelemään ja kattelemaan lintuja. Ei se treenin määrä pääsääntösesti sitä ylikuntoa tee, vaan treenien tyhmyys. Fiksusti voi treenata aika kovaakin.

Jeps, kävin ajelemassa fillarilla vähän vajaan pari tuntia, aika kevyttä pyörittelyä suurimmaksi osaksi. Treenit on olleet kyllä hieman tyhmiä ehkä meikäläisellä, liian paljon kovaa treeniä ja täysiä vetämistä, palauttavia lenkkejä yms, todella harvoin ja useita viikkoja ilman lepopäiviä --> ei varmasti paras mahdollinen kehityksen kannalta.
Mutta ehkä tästä nyt voi ottaa opiksi ja jatkossa koittaa vaan mahduttaa niitä lepopäiviäkin mukaan!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom