Sydänlihastulehdus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Amy
  • Aloitettu Aloitettu
Miten nopeasti sydälihastulehduksen sairastaneet ovat parantuneet täysin. Eli kaikki sydämen rytmihäiriöt/voimakkaat lyönnit ovat kadonneet. Itse sairastuin viruksen aiheuttamaan tulehdukseen maaliskuun lopulla ja nyt 15 viikkoa on ollut rytmihäiriöitä jotka ovat sentään vähitellen vähentyneet. Tällähetkellä vaivaa todella paljon se että tunnen sydämen lyönnin koko ajan selvästi voimakkaana ja jotenkin terävänä kurkussa.

Elämä on kääntynyt aivan päälaelleen tämän kanssa. Olen treenannut 16 vuotiaasta säännöllisesti ja nyt en ole voinut puntteihin koska ollenkaan. Vain kevyitä kävelyitä olen tehnyt. On kyllä varsin vittumainen sairaus, josta paraneminen kestää kauan....Fiilikset kyllä vaihtelee paljon. Välillä on ollut jopa itsetuhoisia ajatuksia tämän takia. Sitä ei ymmärräkkään kuinka paljon rakastaa treenaamista ennenkuin jotain tälläistä tapahtuu. vituttaa ja masentaa ihan helvetisti.:(
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten nopeasti sydälihastulehduksen sairastaneet ovat parantuneet täysin. Eli kaikki sydämen rytmihäiriöt/voimakkaat lyönnit ovat kadonneet. Itse sairastuin viruksen aiheuttamaan tulehdukseen maaliskuun lopulla ja nyt 15 viikkoa on ollut rytmihäiriöitä jotka ovat sentään vähitellen vähentyneet. Tällähetkellä vaivaa todella paljon se että tunnen sydämen lyönnin koko ajan selvästi voimakkaana ja jotenkin terävänä kurkussa.

Elämä on kääntynyt aivan päälaelleen tämän kanssa. Olen treenannut 16 vuotiaasta säännöllisesti ja nyt en ole voinut puntteihin koska ollenkaan. Vain kevyitä kävelyitä olen tehnyt. On kyllä varsin vittumainen sairaus, josta paraneminen kestää kauan....Fiilikset kyllä vaihtelee paljon. Välillä on ollut jopa itsetuhoisia ajatuksia tämän takia. Sitä ei ymmärräkkään kuinka paljon rakastaa treenaamista ennenkuin jotain tälläistä tapahtuu. vituttaa ja masentaa ihan helvetisti.:(

muistaakseni itse pidin 7 viikon tauon kaikesta liikunnasta sairaalasta päästyäni. Ekoilla salikerroilla tuli hieman rintakipuja, mutta melko nopeasti kaikki palautui ennalleen, eli noin 8-9 viikon tauon jälkeen. Joskus 10 viikon päästä saattoi joskus tulla vielä jonkinlaisia sydänmuljahduksia.
 
ok...olisi kiva kuulla enemmän muidenkin kokemuksia. Täytyy sanoa että tämä on ollut ehdottomasti elämän kovimpia kokemuksia itselläni. Henkisesti olen kokenut tämän todella rankaksi.
 
ok...olisi kiva kuulla enemmän muidenkin kokemuksia. Täytyy sanoa että tämä on ollut ehdottomasti elämän kovimpia kokemuksia itselläni. Henkisesti olen kokenut tämän todella rankaksi.

ilmeisesti sulla oli sitten aika raju tulehdus, kun noin kauan kestää toipuminen. Ite söin noi 8 viikkoa jotain verenpainelääkettä siksi että sydämmen ei tarvitse tehä niin paljoa työtä. Kannattaisko mennä ehkä puhumaan jonku lääkärin kanssa tosta, koska itse olin sairaalassa viikon, ja lääkäri sanoi että 8 viikossa toipuu liikuntakelvolliseksi. Kyllä sä tosta kuitenkin toivut.
 
sydänultrassa olen käynyt, Holter ja useita sydänfilmejä on otettu. ultrassa ei ollut rakenteellisesti poikkeavaa ja holterissa oli useita eteislisälyöntejä. Ekg:ssä oli sairauden alussa lieviä poikkeamia jotka ovat hävinneet. Syön säännöllisesti beetasalpaajia, jotka vähentävät merkittävästi rasituksen aikaisia lisälyöntejä. Lääkärissä käyn säännöllisesti ja elokuun alussa olisi taas verikokeet sekä tapaaminen kardiologin luona. Ei noi työterveyslääkärit osaa muuta kun kirjottaa sairauslomaa ja sanovat että liiku vointisi mukaan. Testien mukaan mitään vikaa ei ole enää.

Olo on kuitenkin parantunut paljon viikkojen kuluessa, mutta yhä on omituisia tuntemuksia rinnassa. Sydämen lyönti tuntuu jotenkin selvästi kurkussa ja rinnassa tuntuu välillä ihme surinaa tai rahinaa....onko kenelläkään ollut tälläisiä oireita?
 
sydänultrassa olen käynyt, Holter ja useita sydänfilmejä on otettu. ultrassa ei ollut rakenteellisesti poikkeavaa ja holterissa oli useita eteislisälyöntejä. Ekg:ssä oli sairauden alussa lieviä poikkeamia jotka ovat hävinneet. Syön säännöllisesti beetasalpaajia, jotka vähentävät merkittävästi rasituksen aikaisia lisälyöntejä. Lääkärissä käyn säännöllisesti ja elokuun alussa olisi taas verikokeet sekä tapaaminen kardiologin luona. Ei noi työterveyslääkärit osaa muuta kun kirjottaa sairauslomaa ja sanovat että liiku vointisi mukaan. Testien mukaan mitään vikaa ei ole enää.

Olo on kuitenkin parantunut paljon viikkojen kuluessa, mutta yhä on omituisia tuntemuksia rinnassa. Sydämen lyönti tuntuu jotenkin selvästi kurkussa ja rinnassa tuntuu välillä ihme surinaa tai rahinaa....onko kenelläkään ollut tälläisiä oireita?


Itellä nyt aikaa sairastumisesta reilu vuosi ja kyllä vieläkin on päivittäin näitä "muljahduksia". Lääkärit sano että voi olla todella pitkäänkin noita :( Ja itsellähän oli todella paha tuo tulehdus. Ja viimeisen kerran kävin sydänfilmeissä viime vuoden lopulla jolloin käyrä oli ollut jo pari kuukautta täysin normaali.
 
kävin tänään taas sairaalassa verikokeissa ja ens viikolla ois sitten kardiologin tapaaminen. oireet ovat ehkä hieman vähentyneet, mutta tämäkin on vaihtelee päivittäin. Positiivinen asenne vaikuttaa jonkinverran oireiden voimakkuuteen ja yleiseen jaksamiseen/olotilaan. Itselläni tuo oli ilmeisesti lievä tulehdus, koska minulla ei ole ollut missään vaiheessa kovia kipuja. Suurimmat oireet olivat alussa helvetinmoinen väsymys, rytmihäiriöt sekä kuume/flunssa.

Eniten tässä vituttaa se, että en urheillut kipeänä.
 
kävin tänään taas sairaalassa verikokeissa ja ens viikolla ois sitten kardiologin tapaaminen. oireet ovat ehkä hieman vähentyneet, mutta tämäkin on vaihtelee päivittäin. Positiivinen asenne vaikuttaa jonkinverran oireiden voimakkuuteen ja yleiseen jaksamiseen/olotilaan. Itselläni tuo oli ilmeisesti lievä tulehdus, koska minulla ei ole ollut missään vaiheessa kovia kipuja. Suurimmat oireet olivat alussa helvetinmoinen väsymys, rytmihäiriöt sekä kuume/flunssa.

Eniten tässä vituttaa se, että en urheillut kipeänä.


Joo ei se hääviä ole. Alkuun ekat pari kuukautta en saanu postilaatikkoa kauempana käydä ja kyllähän se vitutti ku nousit ylös ja kävit siellä niin hiki valu ja sydän alako tanssiin jotain ihme tanssia :( Itellä nosti ekaks kuumeen tonne 41 asteen korville ja sit alko aivan sairaat rintakivut, ja mulla ainakaan ei oo ikinä mihinkään käyny niin kipeesti ja lääkäri pistikin heti tramalia reiteen ku menin vastaanotolle ja siitä sitte teho-osastolle jossa olin pari päivää ja siitä viikonpäivät eteenpäin vietin sydänosastolla about. 50-70v paappojen kaverina ja kantelin sellasta ihme johtohässäkkää mukana :)


OT: kyllä muuten pikkasen teki kipeää ottaa ne ekg:n lätkät irti kun ne oli ollu vajaan viikon rinnassa kiinni ;)
 
Joo on tosta sydäntuleehduksesta isällä kokemusta. Teki aamulla lenkin juosten töihin 2km teki fyysistä rakennustyötä 8h jonka jälkeen juoksi 2km kotiin. Kotona sitten 3 kertaa viikossa arnoldin kultanen kuusikko. sitten vielä illalla lenkkiä. tätä jatku jonki aikaa, sit se sairastu flunssaan ja omaa typeryyttään jatko samaa rataa, ja sit joutuki sairaalaan. en tiiä kauan tuleehduksesta kesti selvitä, mut 1vuos sillä oli rytmihäiriötä. Et sillee... Ei ollu kivaa kattottavaa ku eräänä kauniina aamuna faijan sänky oli ihan liti märkä hiestä...
 
Rauta Reiska kauan sulla oli noita rymihäiriöitä? itsellä noi nyt on pikkuhiljaa vähenemään päin, ainakin levossa on vähemmän. Rasituksessa niitä tulee kyllä vielä ja samalla tulee jotenkin raskas olo. Täytyis vaan yrittää olla stressaamatta. Vituttaa kun haluis käydä töissä, salilla ja elää yleesäkin taas tavallista arkea. Työni on raskasta fyysisesti joten sinne en ole vielä lähtenyt.
 
Noin 18 kk sitten olin elämäni kunnossa ja elämä hymyili.

Sairastuin sitkeään kuumeeseen jonka jälkeen jatkoin liian nopeasti ahkeraa harjoittelua ja normaalia nuoren miehen elämää pahoista tuntemuksista huolimatta. Tätä jatkui muutaman kuukauden kunnes rintakivut ilmestyivät ja voimat katosivat lopullisesti. Tutkimukset aloitettiin mutta viivästyivät lääkärien kämmien ja kesälomakauden vuoksi. Kesä meni sivu suun pelkässä levossa. Kun vihdoin päästiin tutkimaan olivat kivut tasaantuneet ja todettiin että lievä sydänlihastulehdus oli mahdollinen.

Olo ehti olla jo hyvä noin 3 kk jonka jälkeen flunssa. Nyt tämä flunssa on ollut on/off tilassa 10 kuukautta, jonka aikana päässyt urheilemaan ainoastaan muutamia kertoja. Lääkärit nostelevat vain käsiään ja tarjoavat sairaslomaa. Voipi sanoa että elämänlaatu tässä jo hieman kärsii.

Kuukausi sitten palasivat reilun vuoden takaiset tunteet rintaan; EKG, entsyymit normaalit. Eipä taas voida kuin ihmetellä.

En tiedä oliko varsinaisesti kysyttävää, mutta sen neuvon tästä kokemuksesta haluan antaa, että ÄLKÄÄ missään nimessä urheilko flunssaisena tai jos tuntuu pahalle.

-Kyllä me tästä vielä joku päivä noustaan-
 
Rauta Reiska kauan sulla oli noita rymihäiriöitä? itsellä noi nyt on pikkuhiljaa vähenemään päin, ainakin levossa on vähemmän. Rasituksessa niitä tulee kyllä vielä ja samalla tulee jotenkin raskas olo. Täytyis vaan yrittää olla stressaamatta. Vituttaa kun haluis käydä töissä, salilla ja elää yleesäkin taas tavallista arkea. Työni on raskasta fyysisesti joten sinne en ole vielä lähtenyt.

Itellä tulee niitä vieläkin päivittäin vaikka sairastumisesta on jo yli vuosi (21.5.2007 jouduin teho-osastolle). Ja tosiaan nuo sydänenstyymi arvot(vai mitkä ne nyt on) oli mulla sairaalassa 24.jotaki(sanoivat ettei kaikilla infarkti potilaillakaan ole näin korkeat) ja crp 158.
 
Aikasta huono tuuri vissiin itellä kävi.. Makaan tässä sairaalassa ja kirjottelen aikani kuluksi.. Mulla on siis sydänlihastulehdus. Se on nyt toista kertaa mulla. Ekan kerran oli melko ärhäkkä tulehdus syksyllä 2005. Nyt ilmeisesti vähä lievempi tulehdus mutta tulehdus kuitenkin. Tosi kovat rintakivut alkoi eilen ja kuumetta oli jo viikonloppuna. Nyt pitää vaan maata täällä ja oottaa että paranis... Että semmosta meininkiä taas.
 
Aikasta huono tuuri vissiin itellä kävi.. Makaan tässä sairaalassa ja kirjottelen aikani kuluksi.. Mulla on siis sydänlihastulehdus. Se on nyt toista kertaa mulla. Ekan kerran oli melko ärhäkkä tulehdus syksyllä 2005. Nyt ilmeisesti vähä lievempi tulehdus mutta tulehdus kuitenkin. Tosi kovat rintakivut alkoi eilen ja kuumetta oli jo viikonloppuna. Nyt pitää vaan maata täällä ja oottaa että paranis... Että semmosta meininkiä taas.

Huhuh! Onpa kurjaa! :(
Mistä sulle iski tämä toinen tulehdus? Onko niin, että kerran sairastettuaan riski sairastua uudelleen on suurempi?
 
Huhuh! Onpa kurjaa! :(
Mistä sulle iski tämä toinen tulehdus? Onko niin, että kerran sairastettuaan riski sairastua uudelleen on suurempi?

saattaa olla myös geneettisistä syistä, esim mä ja mun veli ollaan saatu älyttömän helpolla sydänlihastulehdus. Hirvittää ees ajatella kuinka helposti intissä kyseinen tulehdus tulee kun siellä juostaan metsissä kipeenä :down:
 
Huhuh! Onpa kurjaa! :(
Mistä sulle iski tämä toinen tulehdus? Onko niin, että kerran sairastettuaan riski sairastua uudelleen on suurempi?
Sitäpä ei tiiä mistä se taas tuli. En varmaan malttanu tarpeeksi levätä kun olin kuumeessa. En kuitenkaan urheillu mitenkään. Vaikuttaa vähä siltä että mulle se tulee jotenki normaalia helpommin, tiiä sitte. Siitä, että tuleeko se sitte helpommin uudestaan, en osaa kyllä sanoa. Mun kohdalla tuli ainakin aika helposti uudestaan, mutta voihan se olla vain huono sattuma.
 
voi vitun vittu...saat kyllä mun sympatiat täysin Eedee. Itsellä tulee kohta 5kk täyteen sairastumisestani ja nyt pikkuhiljaa alkaa oireet (rytmihäiriöt) vähenemään. Itse sain kans tulehduksen vaikka en urheillutkaan kipeänä. Oli ilmeisesti vaan huono tuuri tän kanssa. Voimia sulle, tämä on kyllä todella vittumainen tauti.
 
voi vitun vittu...saat kyllä mun sympatiat täysin Eedee. Itsellä tulee kohta 5kk täyteen sairastumisestani ja nyt pikkuhiljaa alkaa oireet (rytmihäiriöt) vähenemään. Itse sain kans tulehduksen vaikka en urheillutkaan kipeänä. Oli ilmeisesti vaan huono tuuri tän kanssa. Voimia sulle, tämä on kyllä todella vittumainen tauti.
Jep.. Sulla alkaa olla jo hyvin voiton puolella. Eiköhän tämä tästä pikku hiljaa itelläkin... Paranemaan päin on jo onneksi menossa.
 
Niinkun moni (kaikki) on jo ohjastanut älä/älkää treenatko kovaa heti sairauden jälkeen... Oma kohtainen kokemus on semmone että tuttavaperheen äiti kävi lenkkeilemäs flunssas aamulla ei mamma enää heränny... Kuoli siis sydänlihas tulehduksee nukkuessaan :S:itku:
 
Varmaan lähinnä luulotauti vaivaa mutta kyselen nyt kuitenkin.. Ensin oli pientä flunssaa ja urheilin silti, sitten tuli pahempi flunssa ja kova väsymys, ja kuumeen oltua n.38 5päivää menin lääkäriin ja sain antibiootit (keuhkot rahisi jne), menin heti sen jälkeen urheilemaan ja sit kurkku oli tosi kipee jne vaikka kuume kadonnut, välillä ehkä ihan vähän lämpöä, sain toisen antibioottikuurin.
Nyt ei ole lämpöä ollut viikkoon, pienenpientä kurkkukipua ja nuhaa vielä ja oon taas ollu urheilemassa. Sykkeet on musta ollut melko normaaleja, mutta mietin silti että onko sydänlihastulehdus mahdollinen kun sellaista kummaa 'polttelua' välillä rinnassa? Voiko rintakivut tuntua poltteluna vai onko ne selkeää kipua? Omani voi varmaan olla myös suoliston polttelua tai keuhkojen, en osaa mitenkään hyvin tunnistaa missä tulee! Melko keskellä rintaa tuntuu, ehkä ihan vähän vasemmalla puolella.
Tuleeko sydänlihastulehdus helpommin joidenkin tiettyjen tautien yhteydessä? Eräs tuttu, joka sairasti vähän aiemmin flunssaa sairastui myös tuohon sydänlihastulehdukseen niin mietin, että jos minulla on sama tauti niin meneekö sekin 'helpommin' sydämmeen?
Voiko kyseessä olla siis sydänlihastulehdus vaikka flunssan oireet ovat vähentyneet ja samoin lämpö eikä sykekään taida poiketa..?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom