Kaksi sydänlihastulehdusta 8 kk:n sisään
Onko kenelläkään kokemusta tästä? Millaisia oireita siinä on?
Hei, ajattelin jakaa omia kokemuksiani tästä viheliäisestä taudista. Olen 29v. nainen, perushyväkuntoinen, jumpassa tai lenkillä käyn pari kertaa viikossa.
Huhtikuussa töissä ollessani aloin tuntea kipua rintalastan alla. Oloni huononi, päätä alkoi särkeä, päässä huippasi, kipu voimistui ja olosta tuli tuskainen. Rehellisesti sanottuna luulin, että sydäninfarkti tuntuu tältä. Pahin meni silti parissa tunnissa ohitse ja olo koheni, joten en osannut pelätä asiaa sen enempää. Tosin sama tapahtui seuraavana päivänä ja sydänlihastulehduskin kävi mielessä, mutta luulin, että se on aina flunssan jälkitauti. Minulla ei ollut mitään flunssaa tai kuumeilua edes ollutkaan, joten en ymmärtänyt, että tämä voisi kohdalleni sattua. Lisäksi en urheilisi kipeänä, joten siksikin täysin virheellisesti luulin, ettei tauti koske minua. Rintalastan alla tuntui puristava kipu vielä kolmantenakin päivänä, jolloin menin työpaikkalääkärille. Määräsi keuhkoröntgenin, EKG sekä verikokeet. Kaikki muu oli normaalia (myös CRP), paitsi veren troponiiniarvo 750 (kuuluisi ilmeisesti olla alle 50). Ambulanssilla siis sairaalaan ja jatkotutkimuksiin.
Sairaalassa vietetyn viikon tutkimusten perusteella todettiin, että todennäköisin tulehdukseni aiheuttaja oli ollut mykoplasma, jonka vasta-aineet oli koholla. Korostan, etten ollut kokenut itseäni mitenkään kipeäksi, joten uskonkin että mykoplasma oli kohdallani oireeton enkä ollut osannut tätä urheillessanikaan varoa. Sain tähän kuukauden sairasloman ja antibioottikuurin. 1,5 kk jälkeen uskaltauduin jo rauhallisille kävelylenkeille ja lopulta 5 kk jälkeen liikuin jo aivan niin kuin ennenkin.
Ilo paranemisesta oli kuitenkin ennenaikaista, koska nyt marraskuussa tunsin täsmälleen samalla tavalla kuin aikaisemminkin töissä istuessani hiljalleen voimistuvaa kipua rintalastan alla. Olo ei ollut aivan yhtä huono kuin viimeksi, joten vielä ajattelin, että jos kyseessä olikin närästys tms. Kuitenkin muisto tuosta sydänlihastulehduksesta ei jättänyt minua rauhaan ja kävin samana päivänä työpaikkalääkärin verikokeessa selvittämässä asian. Niin oma kuin lääkärinkin yllätys oli erittäin suuri kun huomattiin, että troponiiniarvo oli jälleen koholla, 250. EKG:ssa ei näkynyt minulla mitään muutoksia, niin kuin ei viime kerrallakaan näkynyt. Suoraan sairaalaan, missä katsottiin keuhkoröntgen, sydämen UÄ ja veriarvot vielä kertaalleen. Tällä kertaa vietin sairaalassa kaksi vuorokautta, ja kun huomattiin että tnt-arvo lähti laskusuuntaan, sain jatkaa toipumista kotona. Testejä otettiin lukuisia, niinkuin myös sydämen magneettikuva, josta odottelen pelonsekaisin tuntein nyt kotona tuloksia.
Tarinani pointti on, että sydänlihastulehduksen voi saada, vaikkei kokisi olleensa kipeä, eikä se välttämättä näy EKG:ssa ollenkaan. Kuitenkin häiritsevä rintakipu on terveellä, nuorella ja hyväkuntoisellakin aina syy lähteä heti tutkimuksiin.
Se, että sain sydänlihastulehduksen kaksi kertaa 8kk aikana ilman mitään selkeää syytä saa olon aika huolestuneeksi. Löytyykö täältä muita, jotka ovat sairastaneet taudin useamman kerran? Mitä syitä taustalta löytyi?